מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 17, 2016 9:26 pm

רצוני לדעת מאין החלוקה של תוספתא כלים לג' בבות, ואילו במשנה זה מסכת אחת, (עכ"פ זה ההתייחסות הפשוטה), ועמדתי בזה היות וראיתי לג"א שליט"א שנקט דיש בזה חילוק לדינא לענין "סיום", דבתוספתא יש סיום על בבא אחת, ובמשנה עד שיסיים כולה מסכתא. מצו"ב. וצ"ע.
קבצים מצורפים
סיום מסכת כלים.jpg
סיום מסכת כלים.jpg (115.24 KiB) נצפה 4486 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 17, 2016 9:29 pm

גם במשנה זה ג' בבות בחלק מכה"י

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי סעדיה » ה' מרץ 17, 2016 9:35 pm

עושה חדשות כתב:רצוני לדעת מאין החלוקה של תוספתא כלים לג' בבות, ואילו במשנה זה מסכת אחת, (עכ"פ זה ההתייחסות הפשוטה), ועמדתי בזה היות וראיתי לג"א שליט"א שנקט דיש בזה חילוק לדינא לענין "סיום", דבתוספתא יש סיום על בבא אחת, ובמשנה עד שיסיים כולה מסכתא. מצו"ב. וצ"ע.

מה שהביא מהגר"א - הרי"ז לשיטתו במה שהובא משמו בצפונות ח"ג עמ' ל"ט

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' מרץ 19, 2016 11:06 pm

ויק"ר, יט ב:
מי שטיפש אומר מי יכול ללמוד את התורה נזיקין ל' פרקים כלים ל' פרקים מי שפיקח מהו אומר הריני שונה שני הלכות היום שני הלכות למחר עד שאני שונה את כל התורה כולה

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 19, 2016 11:13 pm

חכם באשי כתב:ויק"ר, יט ב:
מי שטיפש אומר מי יכול ללמוד את התורה נזיקין ל' פרקים כלים ל' פרקים מי שפיקח מהו אומר הריני שונה שני הלכות היום שני הלכות למחר עד שאני שונה את כל התורה כולה

ועדיין אין לדעת האם יש חלוקה בכלים לג' בבות, מקבילה לחלוקה של נזיקין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15584
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' מרץ 19, 2016 11:20 pm

במבוא לתלמוד מסכת עדויות של הרש"ס ניסתי לברר באיזה ספרים השתמש הרש"ס, דפוסים וכת"י ובין הדברים כתבתי בעניותי כך:
כלים.png
כלים.png (158.89 KiB) נצפה 4424 פעמים

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי א. חיים » א' מרץ 20, 2016 6:10 am

'מבוא לתלמוד מסכת עדויות של הרש"ס'

מה זה ? ספר מודפס ?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' מרץ 20, 2016 9:25 am

א. חיים כתב:'מבוא לתלמוד מסכת עדויות של הרש"ס'

מה זה ? ספר מודפס ?


viewtopic.php?f=7&t=9528&p=86834#p86834

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' פברואר 21, 2017 5:47 pm

בברכה המשולשת כתב:גם במשנה זה ג' בבות בחלק מכה"י


בכה"י ששייכים לענף של ה"משנה" בפני עצמה מסכת כלים אינה מחולקת, כמו שגם מסכת נזיקין אינה מחולקת. אפשטיין מציין שמסכת כלים מחולקת במשנה שבכי"מ (מן הסתם כת"י מינכן. ולא בדקתי).
לעומת זאת, בכה"י של התוספתא מסכת כלים מחולקת לבבות, כמו שגם מסכת נזיקין מחולקת. והחלוקה שונה מהחלוקה במשניות, ואינה אלא טכנית בהתאם למספר הפרקים, וכבר עמד על כך אפשטיין.
הערוך ע' סדר כותב שגם סדר אליהו רבה מחולק לשלוש בבות.
התייחסות למסכת כלים כאל בבות נפרדות מוכרת כבר מתקופת הגאונים, אבל אני מניח שבצד זה יש כאלו שגם הכירו אותה כמסכת שלמה שאינה מחולקת כלל.

אלישיב ש
הודעות: 45
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 8:02 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי אלישיב ש » ד' פברואר 22, 2017 2:38 pm

זה הממצא בכתבי היד:

תוספתא כלים: בדפוס, בכת"י וינה ובקט"ג T-S E. 2.132 המסכת מחולקת. לא מצאתי עדי נוסח נוספים של המסכת. בכת"י וינה של התוספתא נערך מעין "מאבק" בין סופר כתב היד למגיהו, הסופר כתב 'סליק מסכתא' והכתיר את הפרקים הבאים כ'באבה מציעה', ואילו המגיה מחק את הכותרות והדגיש 'פרקים אלו ממסכת כלים'.

משנה כלים: המסכת אחת בכת"י קאופמן, פארמה א, פארמה ב, קיימברידג' וקט"ג T-S E2.90, T-S E1.127. וכן ממספור הפרקים הרציף בקט"ג E1.125-126 T-S, T-S E1.128-129.
בכת"י מינכן של הבבלי היא מחולקת, וכן בפירושי הגאונים לסדר טהרות.

ושמא מדובר במסורת חלוקה בבלית (תופעה דומה ביותר למה שקרה בנזיקין)

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' פברואר 22, 2017 5:47 pm

תודה על הנתונים!

אלישיב ש כתב:ושמא מדובר במסורת חלוקה בבלית (תופעה דומה ביותר למה שקרה בנזיקין)


לענ"ד הגדרה מדויקת יותר - מדובר במסורת חלוקה שהתקבלה בבבל בצורה חזקה יותר (בודאי לגבי נזיקין, כנראה גם לגבי כלים כפי שהראת את הממצאים).
כמדומני שאין ראיות מוחלטות למקום שבו נעשתה החלוקה. טענת אפשטיין מהמילה הבבלית "בבא" מלמדת רק על הכינוי לחלקים ולא על המקור לחלוקה עצמה. עצם זה שהחלוקה התפשטה היטב בבבל גם כן אינו מלמד על מקום החלוקה עצמה.
ככל הנראה, לפי הסוגיה בב"ק/ע"ז רב הונא התלבט, ואולי אף סבר בהחלט, שהחלוקה לא הייתה מאוחרת לרבי, ואם כן היא ארץ-ישראלית. ולעומתו, רב יוסף סבר אחת משתיים: או שהיא מאוחרת יותר (וממילא אולי היא בבלית), או שאמנם היא הייתה בזמן רבי אבל לא השפיעה בפועל על סדר הלימוד שבו הוא לימד את ישיבתו, ולכן למרות החלוקה כולה נזיקין חדא מסכתא היא (לפי השיטה שהכוונה למסכת, ולא כמו השיטה של כמה ראשונים ואחרונים שהכוונה לסדר נזיקין).

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' פברואר 22, 2017 7:19 pm

עדיאל ברויאר כתב:תודה על הנתונים!

אלישיב ש כתב:ושמא מדובר במסורת חלוקה בבלית (תופעה דומה ביותר למה שקרה בנזיקין)


לענ"ד הגדרה מדויקת יותר - מדובר במסורת חלוקה שהתקבלה בבבל בצורה חזקה יותר (בודאי לגבי נזיקין, כנראה גם לגבי כלים כפי שהראת את הממצאים).
כמדומני שאין ראיות מוחלטות למקום שבו נעשתה החלוקה. טענת אפשטיין מהמילה הבבלית "בבא" מלמדת רק על הכינוי לחלקים ולא על המקור לחלוקה עצמה. עצם זה שהחלוקה התפשטה היטב בבבל גם כן אינו מלמד על מקום החלוקה עצמה.
ככל הנראה, לפי הסוגיה בב"ק/ע"ז רב הונא התלבט, ואולי אף סבר בהחלט, שהחלוקה לא הייתה מאוחרת לרבי, ואם כן היא ארץ-ישראלית. ולעומתו, רב יוסף סבר אחת משתיים: או שהיא מאוחרת יותר (וממילא אולי היא בבלית), או שאמנם היא הייתה בזמן רבי אבל לא השפיעה בפועל על סדר הלימוד שבו הוא לימד את ישיבתו, ולכן למרות החלוקה כולה נזיקין חדא מסכתא היא (לפי השיטה שהכוונה למסכת, ולא כמו השיטה של כמה ראשונים ואחרונים שהכוונה לסדר נזיקין).

אני מבין שאינך מקבל את השערתו של דוד רוזנטל על רבדי סוגיית ב"ק/ע"ז, נכון?

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' פברואר 22, 2017 7:34 pm

אלישיב ש כתב:זה הממצא בכתבי היד:

תוספתא כלים: בדפוס, בכת"י וינה ובקט"ג T-S E. 2.132 המסכת מחולקת. לא מצאתי עדי נוסח נוספים של המסכת. בכת"י וינה של התוספתא נערך מעין "מאבק" בין סופר כתב היד למגיהו, הסופר כתב 'סליק מסכתא' והכתיר את הפרקים הבאים כ'באבה מציעה', ואילו המגיה מחק את הכותרות והדגיש 'פרקים אלו ממסכת כלים'.

משנה כלים: המסכת אחת בכת"י קאופמן, פארמה א, פארמה ב, קיימברידג' וקט"ג T-S E2.90, T-S E1.127. וכן ממספור הפרקים הרציף בקט"ג E1.125-126 T-S, T-S E1.128-129.
בכת"י מינכן של הבבלי היא מחולקת, וכן בפירושי הגאונים לסדר טהרות.

ושמא מדובר במסורת חלוקה בבלית (תופעה דומה ביותר למה שקרה בנזיקין)

הממצא לגבי התוספתא יכול להצטרף לממצאים שונים המלמדים על עריכה בבלית של התוספתא (ראה ב' קצוף, 'יחס הברייתות בתוספתא למקבילותיהן התלמודיות: עיון מחודש לאור מסכת ברכות', (Hebrew Union College Annual, 75 (2004, עמ' א-כד; י' אליצור, 'מפגשי לשון וריאליה בלשון חז"ל ושאלת קדמותה של התוספתא', מחקרים בלשון ה-ו (1992), עמ' 121-109)

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ד' פברואר 22, 2017 7:37 pm

עדיאל ברויאר כתב:הערוך ע' סדר כותב שגם סדר אליהו רבה מחולק לשלוש בבות.

מנחם קיסטר בכרך המבוא שלו על אדר"ן מציין שע"פ כתב יד אחד חולקה המסכת לארבע באבות

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' פברואר 23, 2017 12:49 am

מרדכי וינטרויב כתב:
עדיאל ברויאר כתב:תודה על הנתונים!

אלישיב ש כתב:ושמא מדובר במסורת חלוקה בבלית (תופעה דומה ביותר למה שקרה בנזיקין)


לענ"ד הגדרה מדויקת יותר - מדובר במסורת חלוקה שהתקבלה בבבל בצורה חזקה יותר (בודאי לגבי נזיקין, כנראה גם לגבי כלים כפי שהראת את הממצאים).
כמדומני שאין ראיות מוחלטות למקום שבו נעשתה החלוקה. טענת אפשטיין מהמילה הבבלית "בבא" מלמדת רק על הכינוי לחלקים ולא על המקור לחלוקה עצמה. עצם זה שהחלוקה התפשטה היטב בבבל גם כן אינו מלמד על מקום החלוקה עצמה.
ככל הנראה, לפי הסוגיה בב"ק/ע"ז רב הונא התלבט, ואולי אף סבר בהחלט, שהחלוקה לא הייתה מאוחרת לרבי, ואם כן היא ארץ-ישראלית. ולעומתו, רב יוסף סבר אחת משתיים: או שהיא מאוחרת יותר (וממילא אולי היא בבלית), או שאמנם היא הייתה בזמן רבי אבל לא השפיעה בפועל על סדר הלימוד שבו הוא לימד את ישיבתו, ולכן למרות החלוקה כולה נזיקין חדא מסכתא היא (לפי השיטה שהכוונה למסכת, ולא כמו השיטה של כמה ראשונים ואחרונים שהכוונה לסדר נזיקין).

אני מבין שאינך מקבל את השערתו של דוד רוזנטל על רבדי סוגיית ב"ק/ע"ז, נכון?


דוד רוזנטל עצמו לא מקבל את ההשערה שלו, כפי שהוא סיים את דבריו (הכוונה למאמרו 'לא איתפרש לן מאי בעי הכא'). ובאמת, אפילו לשיטתו שלו ברור שהחיסרון הגדול של ההצעה היא דווקא הפשטות שלה ודווקא זה שהיא מתבקשת כל כך, ואם כן, ברור שהיה לבעלי התלמוד סיבה שלא ללכת בכיוון הכל כך מתבקש הזה. אולם, באופן פשוט אני מסרב בכלל ללכת בכיוונים שכאלה, ועי' באשכול על שיטת רבדים.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' פברואר 23, 2017 12:52 am

מרדכי וינטרויב כתב:
אלישיב ש כתב:זה הממצא בכתבי היד:

תוספתא כלים: בדפוס, בכת"י וינה ובקט"ג T-S E. 2.132 המסכת מחולקת. לא מצאתי עדי נוסח נוספים של המסכת. בכת"י וינה של התוספתא נערך מעין "מאבק" בין סופר כתב היד למגיהו, הסופר כתב 'סליק מסכתא' והכתיר את הפרקים הבאים כ'באבה מציעה', ואילו המגיה מחק את הכותרות והדגיש 'פרקים אלו ממסכת כלים'.

משנה כלים: המסכת אחת בכת"י קאופמן, פארמה א, פארמה ב, קיימברידג' וקט"ג T-S E2.90, T-S E1.127. וכן ממספור הפרקים הרציף בקט"ג E1.125-126 T-S, T-S E1.128-129.
בכת"י מינכן של הבבלי היא מחולקת, וכן בפירושי הגאונים לסדר טהרות.

ושמא מדובר במסורת חלוקה בבלית (תופעה דומה ביותר למה שקרה בנזיקין)

הממצא לגבי התוספתא יכול להצטרף לממצאים שונים המלמדים על עריכה בבלית של התוספתא (ראה ב' קצוף, 'יחס הברייתות בתוספתא למקבילותיהן התלמודיות: עיון מחודש לאור מסכת ברכות', (Hebrew Union College Annual, 75 (2004, עמ' א-כד; י' אליצור, 'מפגשי לשון וריאליה בלשון חז"ל ושאלת קדמותה של התוספתא', מחקרים בלשון ה-ו (1992), עמ' 121-109)


אני מעריך שאצדק אם אבהיר את דבריך בכך שלא התכוונת לומר שהתוספתא נערכה בבבל, אלא שהצורה שבה התוספתא נמצאת בידינו כיום מכילה לכל הפחות השפעות בבליות.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: משניות ותוספתא כלים, ג' בבות

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ה' פברואר 23, 2017 7:30 pm

עדיאל ברויאר כתב:
מרדכי וינטרויב כתב:
אלישיב ש כתב:זה הממצא בכתבי היד:

תוספתא כלים: בדפוס, בכת"י וינה ובקט"ג T-S E. 2.132 המסכת מחולקת. לא מצאתי עדי נוסח נוספים של המסכת. בכת"י וינה של התוספתא נערך מעין "מאבק" בין סופר כתב היד למגיהו, הסופר כתב 'סליק מסכתא' והכתיר את הפרקים הבאים כ'באבה מציעה', ואילו המגיה מחק את הכותרות והדגיש 'פרקים אלו ממסכת כלים'.

משנה כלים: המסכת אחת בכת"י קאופמן, פארמה א, פארמה ב, קיימברידג' וקט"ג T-S E2.90, T-S E1.127. וכן ממספור הפרקים הרציף בקט"ג E1.125-126 T-S, T-S E1.128-129.
בכת"י מינכן של הבבלי היא מחולקת, וכן בפירושי הגאונים לסדר טהרות.

ושמא מדובר במסורת חלוקה בבלית (תופעה דומה ביותר למה שקרה בנזיקין)

הממצא לגבי התוספתא יכול להצטרף לממצאים שונים המלמדים על עריכה בבלית של התוספתא (ראה ב' קצוף, 'יחס הברייתות בתוספתא למקבילותיהן התלמודיות: עיון מחודש לאור מסכת ברכות', (Hebrew Union College Annual, 75 (2004, עמ' א-כד; י' אליצור, 'מפגשי לשון וריאליה בלשון חז"ל ושאלת קדמותה של התוספתא', מחקרים בלשון ה-ו (1992), עמ' 121-109)


אני מעריך שאצדק אם אבהיר את דבריך בכך שלא התכוונת לומר שהתוספתא נערכה בבבל, אלא שהצורה שבה התוספתא נמצאת בידינו כיום מכילה לכל הפחות השפעות בבליות.

אכן


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הבה נתבונן ו־ 355 אורחים