מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איתור כמה מקורות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 22, 2016 8:43 pm

חסרים לי מקורות לנתונים דלהלן. המקורות חייבים להיות לא יאוחר משנת ר"נ. ועדיף מחז"ל כמובן.

וכך מצאתי כתוב:

א. 'שאין אדם התחתון נברא כדמות עליון שלם עד שתתגלה לו העורלה.'

ב. 'וענין קידוש החדש ועיבורו וברכת הלבנה וחידושה והכנסת כלה בחופה כולם ענין אחד, ורמז אחד (שמות לו יח): "לחבר את האהל להיות אחד".' - ומה בעצם כוונתו?

ג. '"על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא רק לשטף מים רבים אליו לא יגיעו" (תהלים לב ו), הפסוק הזה דרשוהו רז"ל בב"ר על אברהם אע"ה, ואמרו: "על זאת", מאי "על זאת" – על זאת הברית, כד"א (בראשית יז י): "זאת בריתי אשר תשמרו" – "יתפלל כל חסיד אליך" – זה אברהם שהיה גומל חסדים לעוברים ולשבים, לפיכך זכה וירש לחלקו מדת החסד, כד"א (מיכה ז כ): "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם", והתפלל בעת שאמר לו הקב"ה מצות המילה, כד"א (בראשית יז יז): "ויפול אברהם על פניו", ואין נפילה אלא תפילה, כד"א (דברים ט יח): "ואתנפל לפני י'י", ואומר (במדבר טז כב): "ויפלו על פניהם, ויאמרו: א'ל א'להי הרוחות לכל בשר". "לעת מצוא" – לעת שמצא הקב"ה את לבבו נאמן לפניו, כד"א (נחמיה ט ח): "ומצאת את לבבו נאמן לפניך" ...'.
לגבי האחרון נכתב שזה מב"ר, אך גם במקומות אחרים לא מצאתי כן.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' מרץ 22, 2016 8:49 pm

בנוגע לסעיף ב, כנראה זה ע"פ תורת הקבלה, שאיני כ"כ מכירה, אך גם למעט שאני יודע, הרי שהכל הוא כנגד ספירת מלכות - הלבנה והכלה.

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 22, 2016 8:52 pm

חכם באשי כתב:בנוגע לסעיף ב, כנראה זה ע"פ תורת הקבלה, שאיני כ"כ מכירה, אך גם למעט שאני יודע, הרי שהכל הוא כנגד ספירת מלכות - הלבנה והכלה.

הייתי צריך אכן להבהיר שמדובר בקטע הבנוי על דברי קבלה. זה די ברור שהכוונה ל'מלכות', אך אני צריך מעט יותר מכך, גם בהקשר להמשך המשפט. וכמובן שהטוב ביותר שיהיה מקור.

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי פלגינן » א' מרץ 27, 2016 12:43 am

אולי כשוך מהומות יו"ט של פורים, אזכה להיעזר מעט בציבור היקר
פלגינן כתב:חסרים לי מקורות לנתונים דלהלן. המקורות חייבים להיות לא יאוחר משנת ר"נ. ועדיף מחז"ל כמובן.

וכך מצאתי כתוב:

א. 'שאין אדם התחתון נברא כדמות עליון שלם עד שתתגלה לו העורלה.'

ב. 'וענין קידוש החדש ועיבורו וברכת הלבנה וחידושה והכנסת כלה בחופה כולם ענין אחד, ורמז אחד (שמות לו יח): "לחבר את האהל להיות אחד".' - ומה בעצם כוונתו?

ג. '"על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא רק לשטף מים רבים אליו לא יגיעו" (תהלים לב ו), הפסוק הזה דרשוהו רז"ל בב"ר על אברהם אע"ה, ואמרו: "על זאת", מאי "על זאת" – על זאת הברית, כד"א (בראשית יז י): "זאת בריתי אשר תשמרו" – "יתפלל כל חסיד אליך" – זה אברהם שהיה גומל חסדים לעוברים ולשבים, לפיכך זכה וירש לחלקו מדת החסד, כד"א (מיכה ז כ): "תתן אמת ליעקב חסד לאברהם", והתפלל בעת שאמר לו הקב"ה מצות המילה, כד"א (בראשית יז יז): "ויפול אברהם על פניו", ואין נפילה אלא תפילה, כד"א (דברים ט יח): "ואתנפל לפני י'י", ואומר (במדבר טז כב): "ויפלו על פניהם, ויאמרו: א'ל א'להי הרוחות לכל בשר". "לעת מצוא" – לעת שמצא הקב"ה את לבבו נאמן לפניו, כד"א (נחמיה ט ח): "ומצאת את לבבו נאמן לפניך" ...'.
לגבי האחרון נכתב שזה מב"ר, אך גם במקומות אחרים לא מצאתי כן.

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי פלגינן » ג' יוני 07, 2016 11:59 am

את הנ"ל אני עדיין מחפש [למעט אות א].
ובנוסף, מקורות נוספים:
א. "... שבזכות מילה הושיעו הקב"ה מיד המלכים, כד"א (בראשית טו א): "אנכי מגן לך שכרך הרבה מאד" ... שסעדו והצילו מכבשן האש וברעבון ובמלכים. ואילו הענינים נרמזו במלת ממר"א, והם נוטריקון מילה מלכים רעב אש ... וכל אלה בזכות מה - בזכות מילה".
הרמז של ממר"א כבר מופיע אצל רבינו בחיי ורבינו אפרים. אני מחפש מי שמקשר את ההצלה מהמלכים ושאר המאורעות לזכותה של מצות המילה.

ב. "שמשה רבינו נכתר בשלושה כתרים". מצאתי כזאת רק אצל רצה"כ, אך אני צריך מקור קדום.

ג. האם יש מי שמעניק את הכינוי 'שער השמים' לספירת החכמה? [ככל הידוע לי, בד"כ כינוי זה ידוע למלכות או יסוד]

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יולי 20, 2016 2:13 pm

מצאתי כתוב:
    בספר תהילים ... (לב ו): "על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא רק לשטף מים רבים אליו לא יגיעו" ... דע והבן, כי זה הפסוק דרז"ל על ענין עמלק הרשע בשעה שבא להלחם עם ישראל במדבר, ואמרו: "על זאת", מאי "על זאת". כד"א (שמות יז יד): "כתוב זאת זיכרון בספר", ודרז"ל, מאי "כתוב זאת זכרון", ר"ל כי בשעה שבא עמלק להלחם עם ישראל, רצה להפר ברית שנקראת בשם 'זאת' כדכתי' (בראשית יז י): "זאת בריתי אשר תשמרו". ומה היה עושה עמלק הרשע, היה חותך ...
היכן ה'דרז"ל'?

אבקש מהחכמים שירפרפו גם מתחילת האשכול, יען כי עדיין לא מצאתי מזור לשאלותיי. ואכפול תודה.

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי פלגינן » ג' אוגוסט 23, 2016 3:29 pm

אודה למי שיעזור לי למצוא מקורות:
כי במדת 'הזאת' זכו ונגאלו, והיא שעמדה לאבותינו לנו, והיא המחרבת ים כמו שרמז ישעיה הנביא ע"ה (נא י): "הלא את היא המחרבת ים מי תהום רבה השמה מעמקי ים דרך לעבור גאולים".

1. מידת הזאת - מלכות?
2. המחרבת ים - ?
יש ברמב"ן ורב"ח כמה מקורות על קריעת ים סוף עפ"י הפסוק המחרבת ים, אך אשמח לקבל ביאור בנוגע לספירות.

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי ספרא » ג' אוגוסט 23, 2016 10:55 pm

קשה לענות בלי לדעת מי המחבר ומה הספר, ולפחות קטע שלם של העניין.

לשאלותיך האחרונות.
1. פשוט מאוד בכ"מ.
2. לא מובנת שאלתך. אתה מהדיר ספר ישעיה עם מראי מקומות?

פלגינן
הודעות: 3233
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי פלגינן » ג' אוגוסט 23, 2016 11:19 pm

ספרא כתב:קשה לענות בלי לדעת מי המחבר ומה הספר, ולפחות קטע שלם של העניין.

לשאלותיך האחרונות.
1. פשוט מאוד בכ"מ.
2. לא מובנת שאלתך. אתה מהדיר ספר ישעיה עם מראי מקומות?

המחבר מסוף תקופת הראשונים. הקטע לפני ואחרי לא יעזור לכאורה.
1. כמובן, זה גם יוצא מעוד מקום שם. אבל אני צריך לציין מקור ראשוני.
2. אני צריך מקור קדום שמכניס לפסוק בישעיה שע"י המלכות נקרע ים סוף. [בפשטות משמע שנעשה בחסד או בגבורה, לישראל או למצרים].

ספרא
הודעות: 346
הצטרף: א' יולי 22, 2012 12:57 am

Re: איתור כמה מקורות

הודעהעל ידי ספרא » ג' אוגוסט 23, 2016 11:37 pm

1. קשה מאוד לענות על כזו שאלה. הדבר נמצא הרבה בזוהר. וגם ברמב"ן וברקנטי.

אם תערוך ספר חידושים על הש"ס, ויהיה כתוב בו שפשוט בש"ס שאין אמורא יכול לחלוק על תנא, האם תציין לזה?

אני לא הייתי מציין לזה. אך אם בכל זאת, הייתי מציין לאחד מעורכי הכינויים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 466 אורחים