כמדומה שרוב הצעירים דהיום לומדים מתוכה, ולכן הגהת גמ' זו נצרכת למען הדורות הבאים ...
אני מתנדב לכתוב את ההגה הראשונה, והיא כפי הסדר הראוי - בתחילת מסכת ברכות (עד לשם הגעתי ...).
בספר המאור ריש ברכות נכתב בדפוסים הישנים (ה ע"ב):
התיבות "רבי ישמעאל בי"ג מדות" אינן מובנות בהקשרם כאן. ואכן משיטת ריב"ב על הדף, שנוהג להעתיק את לשון דודו הרז"ה, אנו לומדים שנשמטה כאן שורה בטעות הדומות, וכך צ"ל:מאי מברך, אמר רב יהודה אמר שמואל על דברי תורה, ור' יוחנן אמר הערב נא ... ורב המנונא אמר אשר בחר בנו. אמר רב פפא הלכך נימריהו לכולהו. פי', ג' ברכות דרבי יהודה ורבי יוחנן ורב המנונא, כנגד תורה ומשנה ומדרש רבי ישמעאל בי"ג מדות. אבל בספר תורה אנו תופסין כדרב המנונא שהיא מעולה שבברכות.
הבעל המאור מפרש, שאכן ג' סוגי הלימוד לאחר ברכות התורה הם מכוונים כנגד שלשת הברכות, לימוד א' לכל ברכה. ובאמת בספר רבי זרחיה הלוי (ר"י תא שמע, הוצאת מוסד הרב קוק, עמ' 28 בהערה) מביא בנוסח זה מכת"י ותיקן של ספר המאור.כנגד תורה ומשנה ומדרש, וזה שאנו מברכים אותם בכל שחרית על פרשת תמיד ופרק איזהו מקומן של זבחים ומדרש רבי ישמעאל בי"ג מדות.
גם במהדורת עוז והדר, חיפשו לתקן, אלא שלמרבה הצער, גם קילקלו, וכך כתבו (עמוד יד):
כנגד תורה ומשנה ומדרש רבי ישמעאל בי"ג מדות, [וזה שאנו מברכים אותם בכל שחרית על פרשת תמיד ופרק איזהו מקומן של זבחים ומדרש רבי ישמעאל בשלש עשרה מדות].