מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ג' יוני 07, 2016 1:51 am

בזהר ח"ב (דף כה, א), ברעיא מהימנא:
ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים וידעתם כי אני ה' אלקיכם וגו', פקודא דא קדמאה דכל פקודין, ראשיתא קדמאה דכל פקודין למנדע ליה לקודשא בריך הוא בכללא ..


כך עכ"פ בדפוס ווילנא ועוד ספרים רבים המצטטים מהזהר. אך חיפוש [אמנם מהיר] ב'אוצר' מגלה, שיש - לעומתם - כו"כ הנוקטים באיזכור הראשון "(פקודא דא קדמאה) לכל פקודין" (באות ל'), ואילו באיזכור הב' - "(ראשיתא קדמאה) דכל.." (באות ד'). וכל הני המקורות - מבלי להראות מקור לדבריהם מהיכן לוקחו (ו/או השוואות וכיו"ב).

ואכן יש משום נפק"מ בין הגרסאות, וכפי שגם ראיתי מדייקים בזה, שכן באות ל' - י"ל שרומז לזה שהוא למעלה (באופן של הבדלה) מ"כל פקודין". ואילו האיזכור הב' "דכל" - יורה שהבחי' ד"קדמאה" היא אמנם בין "כל הפקודין" (אלא שקודמת להם).

אמנם יש האפשרות שהדבר נבע מהעתקות שונות (ומוטעות?) של הזהר. אך במקרה שיסודה בהררי קודש - אשמח לראות מאלו ספרים יצאו הדבר. תודה מראש למסייעים!

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי שבע » ג' יוני 07, 2016 2:51 am

כדאי לדעת שהמאמר הזה הנו תחילת החטיבה המיוחדת בזוהר - הנקראת בשם ''פיקודין''.

הרמ''ק ועוד קדמונים שהשתמשו בעיקר בזוהר כ''י - הקפידו לקרוא לחטיבה הזאת בשמה.

אולם בזוהר הנדפס - לא הבחינו המדפיסים בין החטיבה הזאת לבין חטיבה דומה הנקראת ''רעיא מהימנא'' (שגם אצלה שגורה המלה ''פקודא'') והכתירו את כולן בכותרת אחת ''רעיא מהימנא''.

ומשם התקבל הכינוי - לספרים שהתחברו מאוחר יותר, ואכמ''ל.

אגב, מחטיבה זו שרדו מעט מאד כתבי-יד.

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ג' יוני 07, 2016 4:33 am

בשני הדפוסים ראשונים של הזוהר מנטובה וקרימונה הגירסא ג"כ כבדפוס וילנא.
בפירוש הרמ"ז על הזוהר נראה מתוך דבריו שגורס בפעם השניה "לכל" וצריך עיון שם.

מעניין אותי באיזה ספרים קדומים מצאת איזכור של "לכל".

בן_אליעזר
הודעות: 1226
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ג' יוני 07, 2016 7:56 pm

מחצד חקלא כתב:בשני הדפוסים ראשונים של הזוהר מנטובה וקרימונה הגירסא ג"כ כבדפוס וילנא.
בפירוש הרמ"ז על הזוהר נראה מתוך דבריו שגורס בפעם השניה "לכל" וצריך עיון שם.

מעניין אותי באיזה ספרים קדומים מצאת איזכור של "לכל".


ראשית כל, תודה לשניכם על העשרת המידע לאיש פשוט כמוני. [וגם להרב 'מחצד' ועוד באשכולים הסמוכים, הדנים גם בעניין הזוה"ק ומהדורותיו]. וכמובן, באם יש לחו"ר הפורום מה להוסיף על הראשונות - אדרבה.

באשר לשאלת 'מחצד' :
הנה הספרים הכי קדומים, מלבד הרמ"ז כמובן וכפי שהערתם (עכ"פ בהצורות שונות שחיפשתי ב'אוצר', בגיר' 14) בהם מופיע "לכל" באות ל':
* מאור ושמש (לתלמיד הבעש"ט, הוצ' תר"ב) - "לכל" בשני האזכורים.
* ב'דגל מחנה אפרים' - אך רק מביא אזכור הראשון, ואין ידוע לכאו' מה גרס באזכור הב').
* הגש"פ ברכת השיר (מכתבי מהרא"ל צינץ) - "לכל" באזכור הראשון.

ואמנם בזהר פ' שלח (קסה,ב) גרס כן [בקונטקסט אחר כמובן] "(האי ברית, ) קדמאה לכל פקודין" (ובמהדו' הסולם לשלח שם, העיר שיש גיר' דל"ג כך אלא באופן אחר). ואולי שם ניתן לדייק גם כנ"ל, שמצות המילה הוא קודם ולמע' באופן של הבדלה ליתר המצות. וילע"ע.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי הוגה » ג' יוני 09, 2020 2:06 pm

בן_אליעזר כתב:בזהר ח"ב (דף כה, א), ברעיא מהימנא:
ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים וידעתם כי אני ה' אלקיכם וגו', פקודא דא קדמאה דכל פקודין, ראשיתא קדמאה דכל פקודין למנדע ליה לקודשא בריך הוא בכללא ..


כך עכ"פ בדפוס ווילנא ועוד ספרים רבים המצטטים מהזהר. אך חיפוש [אמנם מהיר] ב'אוצר' מגלה, שיש - לעומתם - כו"כ הנוקטים באיזכור הראשון "(פקודא דא קדמאה) לכל פקודין" (באות ל'), ואילו באיזכור הב' - "(ראשיתא קדמאה) דכל.." (באות ד'). וכל הני המקורות - מבלי להראות מקור לדבריהם מהיכן לוקחו (ו/או השוואות וכיו"ב).

ואכן יש משום נפק"מ בין הגרסאות, וכפי שגם ראיתי מדייקים בזה, שכן באות ל' - י"ל שרומז לזה שהוא למעלה (באופן של הבדלה) מ"כל פקודין". ואילו האיזכור הב' "דכל" - יורה שהבחי' ד"קדמאה" היא אמנם בין "כל הפקודין" (אלא שקודמת להם).

אמנם יש האפשרות שהדבר נבע מהעתקות שונות (ומוטעות?) של הזהר. אך במקרה שיסודה בהררי קודש - אשמח לראות מאלו ספרים יצאו הדבר. תודה מראש למסייעים!

שבע כתב:כדאי לדעת שהמאמר הזה הנו תחילת החטיבה המיוחדת בזוהר - הנקראת בשם ''פיקודין''.
הרמ''ק ועוד קדמונים שהשתמשו בעיקר בזוהר כ''י - הקפידו לקרוא לחטיבה הזאת בשמה.
אולם בזוהר הנדפס - לא הבחינו המדפיסים בין החטיבה הזאת לבין חטיבה דומה הנקראת ''רעיא מהימנא'' (שגם אצלה שגורה המלה ''פקודא'') והכתירו את כולן בכותרת אחת ''רעיא מהימנא''.
ומשם התקבל הכינוי - לספרים שהתחברו מאוחר יותר, ואכמ''ל.
אגב, מחטיבה זו שרדו מעט מאד כתבי-יד.

על 'פיקודין' שבתוך ספר הזוהר וכתבי היד, ראה כאן
https://rosetta.nli.org.il/delivery/Del ... IE47360745

אחד מכתבי היד, פרמה פלטינה 351 בכתיבה ספרדית משנת רס"ט לערך, סרוק כאן
https://rosetta.nli.org.il/delivery/Del ... =IE9229561

שם בראשיתו דף 591 ע"א נמצא המאמר הנ"ל, וכמו שכתב הרב שבע נר"ו.

וראה שבפעם השנייה תחילה כתב הסופר אות ל', כפי שמועתק בספרים הנ"ל בהודעה הקודמת. אך שוב מחקה וכתב "דכל פקודין" כפי שלפנינו בדפוס.

פיקודין.JPG
פיקודין.JPG (22.98 KiB) נצפה 2342 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי שבע » ג' יוני 09, 2020 3:48 pm

Ms. Opp. 737
קבצים מצורפים
פקודין.jpg
פקודין.jpg (127.81 KiB) נצפה 2320 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי שבע » ג' יוני 09, 2020 3:53 pm

קמברידג' Ms. Add. 521
קבצים מצורפים
פקודין ן' קיש.jpg
פקודין ן' קיש.jpg (36.13 KiB) נצפה 2318 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי שבע » ג' יוני 09, 2020 3:58 pm

וטיקן 456, קיב, א
קבצים מצורפים
פקודי אוריתא.jpg
פקודי אוריתא.jpg (32.77 KiB) נצפה 2318 פעמים

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: האם יש גירסאות שונות בדברי הזהר דלהלן?

הודעהעל ידי הוגה » ד' יוני 10, 2020 2:24 am

יישר כח ורוב תודות!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 323 אורחים