מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

''נחשת קלל'' - לעוור את עיני השונא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

''נחשת קלל'' - לעוור את עיני השונא

הודעהעל ידי שבע » ג' יוני 14, 2016 4:46 pm

בפי' המרכבה לר' יעקב ב''ר יעקב הכהן (כ''י אוקספורד Hunt. 441, דף 35, ב):

''ונוצצים כעין נחשת קלל - תדע בני, כי הנחשת בשעה שהוא מתוקן מחדש - משלהב כחמה ומעור בני אדם הרואים,
וכן דרך בני אדם, כשתופש שונאו - מביא אגרות נחשת מצחצחות ודוחקו להסתכל בהן, עד שיכלה אור עיניו''.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ''נחשת קלל'' - לעוור את עיני השונא

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יוני 15, 2016 10:20 am

שבע כתב:בפי' המרכבה לר' יעקב ב''ר יעקב הכהן (כ''י אוקספורד Hunt. 441, דף 35, ב):

''ונוצצים כעין נחשת קלל - תדע בני, כי הנחשת בשעה שהוא מתוקן מחדש - משלהב כחמה ומעור בני אדם הרואים,
וכן דרך בני אדם, כשתופש שונאו - מביא אגרות נחשת מצחצחות ודוחקו להסתכל בהן, עד שיכלה אור עיניו''.

מופיע גם בסודי רזייא.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ''נחשת קלל'' - לעוור את עיני השונא

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 15, 2016 11:01 am

פירוש המרכבה הזה כבר נדפס ע"י א' פרבר וד' אברמס, לוס אנג'לס תשסד.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: ''נחשת קלל'' - לעוור את עיני השונא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ד' יוני 15, 2016 8:13 pm

בכך מבוארים דברי רש"י מנחות סו ע"ב, שם איתא: אין לשון קלי אלא דבר קליל, ע"כ הגמרא. ורש"י פירש: 'דבר קליל' בכלי נחושת קלל.
וקשה וכי מנין לו לרש"י שצריך שיהא נחושת, והרי לא נאמר אלא קליל (נוצץ). אלא שהדבר הקליל ביותר הוא הנחושת, ומכאן פירש רש"י בכלי נחושת קלל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ''נחשת קלל'' - לעוור את עיני השונא

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' יוני 15, 2016 11:19 pm

פייביש אופטובסקי כתב:בכך מבוארים דברי רש"י מנחות סו ע"ב, שם איתא: אין לשון קלי אלא דבר קליל, ע"כ הגמרא. ורש"י פירש: 'דבר קליל' בכלי נחושת קלל.
וקשה וכי מנין לו לרש"י שצריך שיהא נחושת, והרי לא נאמר אלא קליל (נוצץ). אלא [b]שהדבר הקליל ביותר הוא הנחושת[/b], ומכאן פירש רש"י בכלי נחושת קלל.

מהיכן למד כבודו דבר זה?

[ולעצם הענין, עיין מלבי"ם, נחום פ"א יד:וכבר בארתי בחבורי בתו"ה (ויקרא כ' ק"נ), שלדעת חז"ל נחשת קלל הוא מענין שרפה, וקלוי משתתף לדעתם עם קלל מפעלי הכפל].

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: ''נחשת קלל'' - לעוור את עיני השונא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ו' יוני 17, 2016 2:42 am

בפשטות, פי' המרכבה בא ליישב למה נקט הכתוב דייקא נחושת ולא חומר אחר, ומיישב שנחושת כאשר הוא קלל (נוצץ) הוא החומר הנוצץ ביותר עד שיש בו כדי לעוור, ועל כן נקט נחושת.
אני מכבד כל הבנה אחרת בדברים.
אגב, מצינו שעשו הכיור נחושת ממראות הצובאות, הרי שיש לנחושת תכונה שהוא נוצץ כמראה (אבל הנשים לא צחצחוהו עד שיתעוורו...)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 293 אורחים