מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המקום אשר בחר ה'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי איתן » ה' אוגוסט 11, 2016 10:01 pm

לרגל דיונים אחרונים נזכרתי שחבר שלי כתב קונטרס בשם: "המקום אשר בחר ה': יסודות בענין קדושת מקום המקדש".
אעתיק תיאורו מתוכו:
תכלית מאמר זה הינה לימוד יסודות קדושת מקום המקדש והמסתעף מהם.
בחלקו הראשון של המאמר נתבאר ייחודו של מקום המקדש, מרכזיותו בעם ישראל, המצוות היחודיות בו ובפרט התפילה בו, וסקירה קצרה על מצב המקום אחר החורבן. בחלקו השני נתבארו תחומי הקדושה השונים במקום המקדש, דיני שילוח טמאים, וזיהוי המקומות השונים


ביקשתי אישור לפרסמו והנני הוא לפניכם.
קבצים מצורפים
המקום אשר בחר ה.pdf
(1.97 MiB) הורד 510 פעמים
נערך לאחרונה על ידי איתן ב א' ינואר 01, 2017 2:17 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אוגוסט 11, 2016 10:16 pm

קובץ מושקע.
אמנם ללא סוף נכתב על בית המקדש - בית חיינו.
כבר דנו באשכולות אחרים שהזיהויים של הר הבית הללו הם בעייתיים.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי גבול ים » ו' אוגוסט 12, 2016 12:05 am

מדבריו בסוף הקונטרס:
השירטוט המובא כאן הוא לפי שיעור אמה של 52.5 ס"מ.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי איתן » ג' אוגוסט 16, 2016 12:16 pm

גבול ים כתב:מדבריו בסוף הקונטרס:
השירטוט המובא כאן הוא לפי שיעור אמה של 52.5 ס"מ.

איני מומחה לסוגיה, אך כדאי להעתיק כאן את הדברים בשלמותם (הערה 121 בתוך הקונטרס):
השירטוט המובא כאן הוא לפי שיעור אמה של 52.5ס"מ.
הערה בענין שיעור האמה שהשתמשנו בו לשירטוט מקום המקדש והעזרות.
האמה של 58או 60ס"מ [כשיעור חזו"א] אינה מתאימה לצורת המקדש כפי המציאות, כיון שמרובע של
ת"ק על ת"ק אמה בשיעור זה אינו נכנס בתוך שטח הר הבית, כיון שברוב שטח הר הבית, אין בין הכותל
המזרחי והכותל המערבי 500אמה לפי שיעור זה של האמה. הנוקטים בשיעור זה של האמה מתרצים שהר
הבית אינו מרובע של ת"ק על ת"ק אמה, אלא שיש מקום אחד בהר ששם יש 500אמה בין מזרח למערב
(הקו החוצה את כיפת הסלע), ואילו בצד צפון יש יותר מ- 500אמה ובצד דרום יש פחות מ- 500אמה (כ"כ
הר"ז קורן, הר"ש גורן והרי"מ טוקצ'ינסקי.) אמנם באמת אין זה מתיישב כלל בלשון המשנה 'הר הבית
היה ת"ק אמה על ת"ק אמה.'
עוד אפשר להוכיח מהר הבית עצמו ששיעור האמה הוא קטן בהרבה מ- 58ס"מ. שהרי הר הבית \הר
המוריה עצמו, בצדו המערבי, אורכו רק כ- 230מטר מפינתו הצפונית לפינתו הדרומית. בצפונו (בערך באזור
שער המשגיח) הוא תחום על ידי העמק של נחל הבצעא\בית זיתא, ובדרום (באזור קשת וילסון) על ידי עמק
טרופיון, ואם נחלק 230מטר ל ,500נמצא שהאמה אינה יותר מ- 46ס"מ. ועי' בספר הר הבית מאת הרב
שלמה גורן (פרק יט – כ) הדן בקשיים נוספים המתעוררים בחישובי מקומות המקדש בהר הבית לפי שיעור
אמה של 58ס"מ.
ובאמת היה צריך לחַ שֵ ב את מקום המקדש והעזרות לפי שיעור האמה של 44.4ס"מ (האמה המצרית
הרגילה, והאמה הרומית) שכך היא דעת הרמב"ם ושאר הראשונים וגדולי האחרונים (ש"ך, ט"ז, מג"א, תיו"ט
ועוד, עי' מדות ושיעורי תורה, הרב בייניש, עמ' רכ ואילך), וכן מוכח מכמה ממצאים ארכיאולוגיים [לדוגמא כתובת
השילוח (שכתוב בה שנקבת חזקיהו היא באורך 1200אמה, ואורכה תואם את האמה של 44.4ס"מ)], או לכל היותר לפי
שיעור אמה של 48ס"מ (שי' ר' חיים נאה), ולפי"ז מקום העזרות קצת יותר קטן מאשר בשרטוט. אמנם
בשרטוט המובא כאן החמרנו אף לשיטת החוקרים (ריטמאייר) הסוברים שביהמ"ק נבנה ע"פ האמה
המצרית המלכותית, שהיא אמה בת שבעה טפחים (אמה וטופח) ושיעורה 52.5ס"מ, משום שגם לאמה זו
יש כמה סימוכים בממצא הארכיאולוגי של הר הבית.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי גבול ים » ג' אוגוסט 16, 2016 6:44 pm

לא ראיתי צורך להביא את כל ההערה כי רק רציתי לעורר את תשומת לה המעיין האם מקובלת עליו אמה זו לענין ספיקא דאורייתא.
המעיין בגוף הדברים יראה כיצד הם נסתרים מיני' ובי'.

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אוגוסט 17, 2016 12:53 am

שני המידות של האמות (שמקובל לקרותם חזו"א ור"ח נאה - ולא בדיוק כרח"א, אלא קטנות מכפי שהוא טעה לחשוב..) מקורם בראשונים.
מידת הרמב"ם בשעורים, ומידת התשב"ץ באצבעות אדם בינוני.
לא ממציאים מידות לפי ממצא ארכאולוגי, אלא מתאימים את הממצא להלכה.
אין ספק שכותלי הר הבית המזרחי והמערבי אינם מקבילים - זאת עקב העובדה שההר אינו מרובע..
אמנם פשטות לשון המשנה בפ"ב דמידות ששטח תק"א על תק"א הוא שווה שצלעות, אבל היות ועינינו הרואות שלא כך במציאות, עכצ"ל שהוא שטח של תק"א על תק"א, אך לא שווה צלעות. ובאמת הגר"א על הגליון הביא את הירושלמי שהוא שטח של 250,000 אמות מרובעות. והמובן בזה, כי לאו דוקא שווה צלעות אלא שיהיה חלל כזה בשטחו.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי איתן » ד' אוגוסט 17, 2016 11:05 am

קו ירוק כתב:שני המידות של האמות (שמקובל לקרותם חזו"א ור"ח נאה - ולא בדיוק כרח"א, אלא קטנות מכפי שהוא טעה לחשוב..) מקורם בראשונים.
מידת הרמב"ם בשעורים, ומידת התשב"ץ באצבעות אדם בינוני.
לא ממציאים מידות לפי ממצא ארכאולוגי, אלא מתאימים את הממצא להלכה.

גמ... תמיד חשבתי ששיעורי חזון איש הם חידושו של צל"ח.
ב"הידורי המידות" של הה"י מרגולין עמ' 208 מפנה לספר שיעורין של תורה סי' י אות ג' ששם כתוב שדעת תשב"ץ היא כדעת ר' חיים נאה. אך אין אצלי את הספר לעיין בו.

על כל פנים מאיפה אתה יודע שהגר"ח נאה טעה? כלום מזה שדרהמים של רמב"ם היו קטנים יותר? ומאיפה אתה יודע את זה? כלום מארכיאולוגיה?
או מזה שהיו הרבה מסורות של רביעית 69-75 סמ"ק?

כמובן ארכיאלוגיה זה מדע לא תמיד מדוייק וצריך להיות מאד זהיר. אך דווקא בסוגיה הזאת הביאו הרבה ראיות ארכיאולוגיות: מידות איטלקיות, ביצת פומפיי וכו'

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי צביב » ד' אוגוסט 17, 2016 11:22 am

במשנה ברורה הוצאת דרשו ד' ועוזו, בסימן פ''ח כתבו קווארט שלנו 0.51875 ליטר,
ובשעת הדחק מהני י''ח קווארט לשיעור ט' קבין
ולפי זה
בשעת הדחק ( בתקנה דרבנן) שני קווארט (1.0375 ליטר) הם קב,
ורביעית 0.06485 ליטר- 65 מ''ל

קו ירוק
הודעות: 5803
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אוגוסט 17, 2016 12:19 pm

איתן כתב:
קו ירוק כתב:שני המידות של האמות (שמקובל לקרותם חזו"א ור"ח נאה - ולא בדיוק כרח"א, אלא קטנות מכפי שהוא טעה לחשוב..) מקורם בראשונים.
מידת הרמב"ם בשעורים, ומידת התשב"ץ באצבעות אדם בינוני.
לא ממציאים מידות לפי ממצא ארכאולוגי, אלא מתאימים את הממצא להלכה.

גמ... תמיד חשבתי ששיעורי חזון איש הם חידושו של צל"ח.
ב"הידורי המידות" של הה"י מרגולין עמ' 208 מפנה לספר שיעורין של תורה סי' י אות ג' ששם כתוב שדעת תשב"ץ היא כדעת ר' חיים נאה. אך אין אצלי את הספר לעיין בו.

על כל פנים מאיפה אתה יודע שהגר"ח נאה טעה? כלום מזה שדרהמים של רמב"ם היו קטנים יותר? ומאיפה אתה יודע את זה? כלום מארכיאולוגיה?
או מזה שהיו הרבה מסורות של רביעית 69-75 סמ"ק?

כמובן ארכיאלוגיה זה מדע לא תמיד מדוייק וצריך להיות מאד זהיר. אך דווקא בסוגיה הזאת הביאו הרבה ראיות ארכיאולוגיות: מידות איטלקיות, ביצת פומפיי וכו'

בין הספרים שבידינו, התשב"ץ הוא הראשון שעמד על הסתירה בין המידות. עיין בספר מידות ושיעורי תורה של הרב ביניש שביאר באורך את טעות חישובו של רח"נ, ומידות ומשקלות של תורה מהרב יעקב וייס לבירור משקל המטבעות בעולם.
מטבעות ששמם עליהם - זה לא ארכאולוגיה.. האמה הגדולה שמקורה שבאצבעות אדם בינוני, מוכרחת בהר הבית. ראיה שהביא הגר"י מרבצך, והביאו בשש"ת. אגב השערים שבנה הורדוס הקיימים היום בשלמותם (2 שערים שאינם נמנים על שערי הר הבית שבמשנה), הינם ברוחב 5.55 מטר - בדיוק לפי אמה של 55.5 ס"מ.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי גבול ים » ד' אוגוסט 17, 2016 3:27 pm

אם נסמכים על המטבעות, וכל ה'בעיה' של החזו"א הוא שלא ידע מה זה דרהם, כדברי הגרע"י, אז זה שרח"נ הכיר את הדרהם הטורקי ולא את הדרהם של הרמב"ם אינו נחשב ארכואלוגיה. ההסתמכות כאן היא על האמות הרומיות או המצריות ולא על אמה הלכתית.
המובאה מהאורך של הכתלים אינה מתאימה גם למידה שהוא מחשב, כפי שהוא מעיר בעצמו, אז מה נשאר מזה ?

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' אוגוסט 17, 2016 7:32 pm

כמדומה שנכדי הגר"ח נאה פירסמו מאמרים להצדיק את דעת זקנם נגד טענת הגר"פ בניש.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' אוגוסט 17, 2016 8:08 pm

איתן כתב:אך דווקא בסוגיה הזאת הביאו הרבה ראיות ארכיאולוגיות: מידות איטלקיות, ביצת פומפיי וכו'

מצאו בפומפיי ביצים כשל ימינו? ואם כן, מה משיבים בעלי השיעור הגדול?

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי גבול ים » ד' אוגוסט 17, 2016 8:49 pm

אב בבינה כתב:כמדומה שנכדי הגר"ח נאה פירסמו מאמרים להצדיק את דעת זקנם נגד טענת הגר"פ בניש.

הבוחר יבחר...

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 18, 2016 1:51 am

גבול ים כתב:
אב בבינה כתב:כמדומה שנכדי הגר"ח נאה פירסמו מאמרים להצדיק את דעת זקנם נגד טענת הגר"פ בניש.

הבוחר יבחר...

viewtopic.php?f=17&t=23697

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' מאי 23, 2017 10:27 pm

בעזרת השי"ת יצאה לאור מהדורה חדשה ומורחבת של הקונטרס, ואף נוסף נספח לבאר את שיעור האמה, לאור ההערות של חכמי הפורום, המחבר שליט"א מוסר את תודתו לכל המעירים והמאירים.
מהדורה זו מתעטרת בהסכמותיהם של הגאון ר' זלמן נחמיה גולדברג והגאון ר' חים מלינוביץ שליט"א.
הקונטרס מצורף בזה:
קבצים מצורפים
המקום אשר בחר ה.pdf
(2.86 MiB) הורד 579 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המקום אשר בחר ה'

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' מאי 23, 2017 11:19 pm

קו ירוק כתב:
איתן כתב:
קו ירוק כתב:שני המידות של האמות (שמקובל לקרותם חזו"א ור"ח נאה - ולא בדיוק כרח"א, אלא קטנות מכפי שהוא טעה לחשוב..) מקורם בראשונים.
מידת הרמב"ם בשעורים, ומידת התשב"ץ באצבעות אדם בינוני.
לא ממציאים מידות לפי ממצא ארכאולוגי, אלא מתאימים את הממצא להלכה.

גמ... תמיד חשבתי ששיעורי חזון איש הם חידושו של צל"ח.
ב"הידורי המידות" של הה"י מרגולין עמ' 208 מפנה לספר שיעורין של תורה סי' י אות ג' ששם כתוב שדעת תשב"ץ היא כדעת ר' חיים נאה. אך אין אצלי את הספר לעיין בו.

על כל פנים מאיפה אתה יודע שהגר"ח נאה טעה? כלום מזה שדרהמים של רמב"ם היו קטנים יותר? ומאיפה אתה יודע את זה? כלום מארכיאולוגיה?
או מזה שהיו הרבה מסורות של רביעית 69-75 סמ"ק?

כמובן ארכיאלוגיה זה מדע לא תמיד מדוייק וצריך להיות מאד זהיר. אך דווקא בסוגיה הזאת הביאו הרבה ראיות ארכיאולוגיות: מידות איטלקיות, ביצת פומפיי וכו'

בין הספרים שבידינו, התשב"ץ הוא הראשון שעמד על הסתירה בין המידות. עיין בספר מידות ושיעורי תורה של הרב ביניש שביאר באורך את טעות חישובו של רח"נ, ומידות ומשקלות של תורה מהרב יעקב וייס לבירור משקל המטבעות בעולם.
מטבעות ששמם עליהם - זה לא ארכאולוגיה.. האמה הגדולה שמקורה שבאצבעות אדם בינוני, מוכרחת בהר הבית. ראיה שהביא הגר"י מרבצך, והביאו בשש"ת. אגב השערים שבנה הורדוס הקיימים היום בשלמותם (2 שערים שאינם נמנים על שערי הר הבית שבמשנה), הינם ברוחב 5.55 מטר - בדיוק לפי אמה של 55.5 ס"מ.


בשו"ת אבקת רוכל שאלו השואלים את הב"י שיש סתירה בין האמות לביצים לגבי בניית מקווה. והוא עונה להם שיחשבו באמות. אבל לא מעורר על זה שנוצרת בעייה כללית.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לוצאטי ו־ 466 אורחים