מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להכריח כביכול לקב"ה ???

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
בן באג באג
הודעות: 205
הצטרף: א' ספטמבר 12, 2010 8:30 pm
מיקום: וירטואלישע שטעטעלע

להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי בן באג באג » ג' נובמבר 16, 2010 8:38 pm

פרט למה שמופיע באגדות חסידיות, [כמו הסיפור הידוע שצדיק היה ש"ץ וחטף חתימת ברכת "הסולח" ביוה"כ,
על דרך הילד שברך פרי העץ כדי שאביו יהיה מוכרח לתת לו התפוח, ועוד]
האם יש מקורות נוספות על שניסו להכריח כביכול לקב"ה? ומהו פשר הענין?

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' נובמבר 16, 2010 8:43 pm

כן, יש פסוק שכתוב בו 'און ותרפים- הפצר' דהיינו מי שמפציר יותר מידי הוא עובד עבודה זרה!
שמעתי מהגר"מ שפירא שליט"א ואני מתחייב שלא אגלה באיזה הקשר נאמרו הדברים.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אתנחתא » ג' נובמבר 16, 2010 8:57 pm

משרע"ה הפציר יותר מדאי, חוני המעגל הפציר מאד כמבואר בחז"ל ורצו לנדות אותו כמגיס כלפי מעלה ומכיון שהיה בן המתחטא עשו הק' רצונו, וכמובן שיש לדון בגדר מגיס כלפי מעלה אבל ע"ז ר"ל מהאי דעתא

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי גוראריה » ג' נובמבר 16, 2010 9:30 pm

ויעתר יצחק לה', וברש"י הרבה והפציר - ויעתר לו ה'.
ומבואר בספרי חסידות דההפצרה גרמה קיצור ימיו של אאע"ה בה' שנים, כי נפטר ביום שיצא עשיו לתרבות רעה, ואלמלי הפצרותיו של יצחק היה נולד ה' שנים אח"כ ואאע"ה הי' חי ק"פ שנים.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' נובמבר 16, 2010 9:44 pm

רש"י שמואל א פרק טו פסוק כג
"כי חטאת קסם מרי ואון ותרפים הפצר - וכעונש של און ותרפים כן עונש של הפצר" .
"הפצר - לשון תוספת וכן ויפצר בו (בראשית ל"ג י"א) הרבה עליו דברים".

ר' צדוק הכהן מלובלין - ליקוטי מאמרים עמוד קיח
וזה על דרך שעשה שאול בהשארה מעמלק לזבוח לה' ואמר לו הלא חטאת קסם מרי ואון ותרפים הפצר, פירוש כל החטא שבקסם הוא רק המרי כי כשפים מכחישים פמליא של מעלה (סנהדרין ס"ז ב) ויוכל להמשיך לו שפע נגד רצון ה' יתברך וזה אין לישראל לעשות. וכן הקסם בידיעת עתידות נאמר תמים תהיה עם ה' וגו' שלא תתחכם לדעת מה שאין רצון ה' יתברך להודיעך, ואם ירצה להודיעך יקים לך נביא מאחיך וגו' שתתוודע על פי ה' יתברך עצמו ולא בדרכים אחרים שזולת רצון ה' יתברך, וזהו המרי שרוצה מה שאינו רצון ה' יתברך ואף על פי שאינו חטא ואדרבא חושב שיהיה לו ידיעה זו ודבר זה שישיג על פי הכישוף והקסם לתועלת גדול לה' יתברך מכל מקום החטא הוא המרי שאין לו להתחכם נגד רצון ה' יתברך, וכן און ותרפים הפצר הוראת מלת הפצר בלשון הקודש כמו ויפצר בו (מלכים - ב ה', ט"ז) היינו ריבוי הבקשה עד שהלה מוכרח לעשות רצונו אף שאינו רוצה באמת כך והיא אותיות פרץ המורה על הפרצה וההקנטה.....ורבא נענש (חולין קל"ג א) על דאטרח למריה כולי האי (תענית כ"ד ב) אף שנענה דזה נקרא הפצר שמפציר כל כך עד שמוכרח כביכול ה' יתברך למלאות רצונו, והוא ראה שהתפלל ולא נענה וידע בבירור דה' יתברך שומע קול תפילתו וכשאין עונה ודאי יודע שאין זה ראוי.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי תולדות אדם » ג' נובמבר 16, 2010 10:02 pm

צדיק מושל ביראת אלקים, מי מושל בי - צדיק.
צדיק גוזר והקב"ה מקיים.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 16, 2010 10:21 pm

יש ווארט חסידי על הפסוק "ויפגע במקום", שצריך לעשות 'פייגאן' (היינו, להיות נודניק) בתפילה להקב"ה
(את המילה שבאידיש לא כתבתי נכון, כנראה, אתם מוזמנים לתקן)

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' נובמבר 16, 2010 10:26 pm

זה לא ווארט חסידי, המלבי"ם מפרש את הפגיעה כהפצרה חזקה עד שתתמלא בקשתו.

אסקופה הנדרסת
הודעות: 27
הצטרף: ה' אוקטובר 21, 2010 7:04 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אסקופה הנדרסת » ג' נובמבר 16, 2010 10:35 pm

הריני מעתיק בענין זה ממש"כ בביאור קרא האמור בריש תולדות: ויעתר יצחק וגו'.

הנה בפירוש מילת 'ויעתר' מצינו ברש"י: ויעתר-הרבה והפציר בתפילה. ויעתר לו-נתפצר ונתפייס ונתפתה לו. ואמר אני, כל לשון עתר לשון הפצרה וריבוי הוא, וכן 'ועתר ענן הקטורת'-מרבית עליית העשן. וכן העתרתם עלי דבריכם, וכן נעתרות נשיקות שונא, דומות למרובות והנם למשא.

הרי שלדברי רש"י ענין עתר מתפרש בענין של ריבוי, ולאו דווקא במובן של תפילה, ולפי"ז דברי הגמ' ביבמות הנ"ל שתפילתן של צדיקים דומה לעתר מתפרשת רק בדרך דרוש,

(ואולי כי ריבוי התפילה כמה וכמה פעמים ע"י הצדיקים זה מה שמהפך את מידת הדין למידת רחמים כעתר, וכמו שמצינו במשה רבינו שהתפלל כמנין ואתחנן ולא נענה, והקב"ה אמר לו אל תוסף דבר אלי וגו', ואיתא בחז"ל שאם יתפלל עוד תפילה אחת יענה).

אמנם ראה בתרגום אונקלוס: וצלי וגו' וקביל צלותיה ה'. והיינו שעתירה זה אחת מלשונות של תפילה, וכן איתא בילקוט שמעוני ריש פרשת ואתחנן דזה אחת מי"ג לשונות של תפילה. אבל במקומות אחרים בדברי חז"ל (כמו במד"ר פר' ואתחנן) לא מנאוהו בין לשונות של תפילה, וכנראה סברי כרש"י.

ברם, לפי דברי האונקלוס נקל יותר להבין דברי הגמ' הנ"ל, די"ל דלשון 'עתירה' כמטבע של תפילה נאמר דווקא בתפילת צדיקים כי הכא.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי בן פקועה » ג' נובמבר 16, 2010 10:36 pm

באשי התכוון למילה "פייניגען" = עינוי.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 16, 2010 10:57 pm

ישראל הר כסף כתב:זה לא ווארט חסידי, המלבי"ם מפרש את הפגיעה כהפצרה חזקה עד שתתמלא בקשתו.

אינני יודע אם ניתן להגדיר את המלבי"ם כחסיד, אבל אין ספק שהיה מיודד ביותר לאדמו"ר הזקן מסאדיגורא. כך שלהגדיר זאת כווארט חסידי אינו בבחינת ע"מ שתעלה לרקיע.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 16, 2010 10:58 pm

בן פקועה כתב:באשי התכוון למילה "פייניגען" = עינוי.

טעות בידך. הפולנים שגור על לשונם תיבת 'פייגע' והיינו פגע רע, כביטוי למישהו ש'נדבק' אליך ואינו מניחך. זוהי המשמעות ואין בלתה.
ולעצם הענין:

אולי שייכים לאשכול זה דברי רמב"ן (שמות יג טז)
"וזו כוונתם במה שאמרו ז"ל (ירושלמי תענית פ"ב ה"א) ויקראו אל אלהים בחזקה (יונה ג ח), מכאן אתה למד שתפלה צריכה קול, חציפא נצח לבישה".
נערך לאחרונה על ידי זקן ששכח ב ג' נובמבר 16, 2010 11:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בור ועם הארץ
הודעות: 301
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:57 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי בור ועם הארץ » ג' נובמבר 16, 2010 10:59 pm

אי"צ להגיע לקרבו לאדמו"ר מס"ג (מה מקורך?), כי היה תלמיד בקבלה של ר' הירש זידיטשויבר, כך כותב מפורש באחת מהקדמותיו.

אבל מ"מ אין דרכו לכתוב חידושים בדרך החסידות.

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי גוראריה » ג' נובמבר 16, 2010 11:01 pm

הקירבה נוצרה כשהמלבי"ם עסק בשחרורו ממאסר של האד"ז מסא"ג.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי בן פקועה » ג' נובמבר 16, 2010 11:02 pm

זקן ששכח כתב:
בן פקועה כתב:באשי התכוון למילה "פייניגען" = עינוי.

טעות בידך. הפולנים שגור על לשונם תיבת 'פייגע' והיינו פגע רע, כביטוי למישהו ש'נדבק' אליך ואינו מניחך. זוהי המשמעות ואין בלתה.


אם כן כוונתו לעברית ולא ליידיש. פייגע היינו אכן פגע. כפי שיש מלים רבות ביידיש המעוותות מעברית. כגון: אפצולוחעס, שהוא: אף צו להכעיס. בגרמניה קוראים הגויים עד היום לגנגסטר "גאנעב".
נערך לאחרונה על ידי בן פקועה ב ג' נובמבר 16, 2010 11:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' נובמבר 16, 2010 11:03 pm

בור ועם הארץ כתב:אי"צ להגיע לקרבו לאדמו"ר מס"ג (מה מקורך?), כי היה תלמיד בקבלה של ר' הירש זידיטשויבר, כך כותב מפורש באחת מהקדמותיו.

אבל מ"מ אין דרכו לכתוב חידושים בדרך החסידות.

לא אחת שמעתי כן מהרה"ח משה כהן (נפטר בחודש טבת תש"ע) שהיה מקור מוסמך ביותר לסיפורי רוז'ין. וכמה סיפורים ועובדות יש בכך, כמו למשל שהסאדיגורער ליוה את המלבי"ם אליו כמה וכמה פעמים לטיולו היומי.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' נובמבר 16, 2010 11:10 pm

ישראל הר כסף כתב:זה לא ווארט חסידי, המלבי"ם מפרש את הפגיעה כהפצרה חזקה עד שתתמלא בקשתו.


המלבי"ם מפרש זאת על הפסוק "ויפגע במקום"?
זה לא בדיוק מתאים לסגנונו.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אליהוא » ד' נובמבר 17, 2010 12:44 am

מדר"ר פרשת ואתחנן
א"ר יוחנן עשרה לשונות נקראת תפלה ואלו הן. שועה. צעקה. נאקה. רנה. פגיעה. ביצור. קריאה. ניפול. ופילול. ותחנונים.
שועה צעקה. שנאמר (שמות ב, כג): "ויאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו וגו'". נאקה דכתיב (שם, כד) "וישמע אלקים את נאקתם". רנה ופגיעה דכתיב (ירמיה ז, טז): "אל תתפלל בעד העם הזה ואל תשא בעדם רנה ותפלה ואל תפגע בי". ביצור וקריאה דכתיב (תהלים יח, ז): "בצר לי אקרא ה'". ניפול. דכתיב (דברים ט, יח): "ואתנפל לפני ה'". פילול. דכתיב (תהלים קו, ל): "ויעמוד פנחס ויפלל". ותחנונים דכתיב "וָאֶתְחַנַּן אֶל ה'"
ומכולן לא נתפלל משה אלא בלשון תחנונים. אמר רבי יוחנן מכאן אתה למד שאין לבריה כלום אצל בוראו שהרי משה רבן של כל הנביאים לא בא אלא בלשון תחנונים. אמר רבי לוי למה לא בא משה אלא בלשון תחנונים. המשל אומר הוי זהיר שלא תתפס מקום דבורך.

וע"ש עוד
ד"א אמר רבי יוחנן "תחנונים ידבר רש" אלו נביאי ישראל "ועשיר יענה עזות" אלו נביאי (עבודת כוכבים) [אומות העולם], א"ר יוחנן אין לך צדיק באו"ה יותר מאיוב ולא בא אלא בתוכחות שנאמר (איוב כג, ד): "אערכה לפניו משפט ופי אמלא תוכחות" אין לך גדול בנביאים ממשה וישעיה ושניהם לא באו אלא בתחנונים ישעיה אמר (ישעיה לג, ב): "ה' חננו לך קוינו" ומשה אמר "וָאֶתְחַנַּן אֶל ה'".

וה'ראיות' שהביא אתנחתא כמובן אינם אלא ראיה לסתור, למי שאינו נוהג מנהג אומות העולם והכתות החדשות, אלא מנהג ישראל מאז ומקדם בדרך הסלולה.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' נובמבר 17, 2010 12:55 am

כמובן שזה שאינו יכול להתאפק אלא לתקוף את החסידות וזה כל מעיינו, והרי כאשר כתבתי ידעתי שהניק אכול שנאה (ואבסיסיבי לעקוב אחרי דבריי וכאשר יודע שאני כתבתיו, יודע מיד שאין זה נכון) יבוא וישפריץ מארסו, אך כתמיד כותב מהרהורי לבו, לא הבאתי ראי' לצדקת הדבר (אם כי העובדה שמשרע"ה וחוני עשה כך - גם אינו פשוט) רק לשלול הביטוי שיש כאן ע"ז ופשוט. (ואיני מכיר שום צדיק חסידי שדגל בהפצרה ולא כל סיפור אמת הוא כפשוט)

בכלל, יש שני דברים בזה, הטחת דברים כלפי מעלה (שלא מדברים כאן) והפצרה שזה ריבוי תפלה גם בתחנונים (שעל זה מדובר לכאורה כאן)

כהן הדיוט
הודעות: 14
הצטרף: א' אוגוסט 22, 2010 4:25 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי כהן הדיוט » ד' נובמבר 17, 2010 1:27 am

ידוע המעשה מר' יוסף די לרוזה שניסה להביא את הגאולה בכח הוא ותלמידיו
ולבסוף נתפזרה החבורה ומהם שנשתמדו ועוד צרות שקרום

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2010 1:38 am

כהן הדיוט כתב:ידוע המעשה מר' יוסף די לרוזה שניסה להביא את הגאולה בכח הוא ותלמידיו
ולבסוף נתפזרה החבורה ומהם שנשתמדו ועוד צרות שקרום


ראה מש"כ כאן viewtopic.php?f=7&t=1034&p=6414#p6414

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 17, 2010 1:50 am


אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' נובמבר 17, 2010 2:31 am

האמת שהדיון מתפצל לכמה ענפים ויש לחלק ביניהם.

א)להכריח כביכול את הקב"ה, דהיינו מעשה שאדם מכריח את הקב"ה שאינו עושה כך עד שהקב"ה עושה כך, דוגמה מובהקת לכך חוני המעגל והסיפור החסידי של התפוח (ובלי סיפור עם מקור אותנטי לכך זה מאומה)

ב)הרביית תפלה - דהיינו לא לחדול להתפלל בהפצרה - תקט"ו של משרע"ה אמנם בתחנונים אך הפצרה, וכנ"ל יצחק ויעתר (וקשה לדעת אימתי על המתפלל לדעת שהוא בגדר הרביה)

ג) הרביית תפלה לגבי הקץ שעל זה יש הרש"י הידוע על דחיקת הקץ בתפלה, אך מאידך עושים הרבה תפילות על הגאולה כמו תיקון חצות וכו', וצריך לדעת הגדר בזה.

ד)דחיקת הקץ באמצעות פעולות מסתוריות או שמות וכו' - אולי מעשה דולרינא ואולי הסיפור של החוזה מלובלין וחבריו הצדיקים.

ה)קבליות מעשיות וכל הנלווה.

ו)הטחת דברים כלפי מעלה שמצינו שלוי איטלע, ולכאורה יש לעיין בגדר הפייטנים של קינות (כגון הקינה החריפה של מהר"ם מרוטוברג) שיש בהם מעין הטחה, או כמה פסוקי תהלים כיו"ב, ולכאורה זה עניינו של טענת איוב (וגדר דק שבדק מפריד בזה, בין אי צידוק הדין חלילה לקינה כזאת).

ז) תפילה כמו וויכוח כמו אברהם אבינו עם סדום ומשרע"ה בחטא העגל ובשאר חטאי ישראל (ויש הבדל בין תפלה לעצמו או למען כלל ישראל) וכעין זה מספרים צדיקים על רלוי"צ מבארדיטשוב

ח) צ"ע מהו הגדר של ה' גוזר והקב"ה מקיים.

וכל דבר זקוק לבירור בפ"ע, ואין הם פשוטים כלל

הוד_והדר
הודעות: 2442
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי הוד_והדר » ד' נובמבר 17, 2010 2:44 am

חכם באשי, הפולנים אומרים פּעיגע, וההונגרים פּעגער, ויפגע, מלשון פעגער או פעיגע

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי בן פקועה » ד' נובמבר 17, 2010 7:47 am

שמעון בן שטח הבין את התנהגותו של חוני המעגל שהוא "מתחטא לפני המקום ועושה לך רצונך, כבן שהוא מתחטא על אביו ועושה לו רצונו". לא מדובר כאן בהכרחה ח"ו, כי אין הקב"ה מוכרח וכפוף לשום כללים, אלא שהפציר בו כבן. כלום רחוק מן הדעת שחוני המעגל היה עומד בעוגתו ולא היו יורדים גשמים?! האם היו רואים בזה הפרה של כללים? כשם שבן המתחטא על אביו, דברים שבכל יום שהאב מסרב לרצונו של בנו, כך לא היה יוצא דופן אם הקב"ה לא היה מקיים את רצונו של חוני המעגל. מה שאין כן הפרשנות החסידית לצדיק גוזר שמפקיעה את הרצון ח"ו מן הקב"ה.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' נובמבר 17, 2010 8:05 am

חכם באשי כתב:
ישראל הר כסף כתב:זה לא ווארט חסידי, המלבי"ם מפרש את הפגיעה כהפצרה חזקה עד שתתמלא בקשתו.


המלבי"ם מפרש זאת על הפסוק "ויפגע במקום"?
זה לא בדיוק מתאים לסגנונו.

אתה צודק מאוד, לא בתורה, אלא בספרו 'יאיר הכרמל'.

רוצה לרצות
הודעות: 78
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 5:47 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי רוצה לרצות » ד' נובמבר 17, 2010 9:29 am

בן פקועה כתב:מה שאין כן הפרשנות החסידית לצדיק גוזר שמפקיעה את הרצון ח"ו מן הקב"ה.

טעות גסה כזו, מניין?
הא לכם לשונו של הקדושת לוי זי"ע:
קדושת לוי - קדושות לפורים כתב:כי אף על פי שאמרו חכמינו ז"ל 'צדיק מושל ביראת אלהים', מי מושל בי צדיק, הקב"ה גוזר גזירה והצדיק מבטלה. להוי ידוע שהכל הוא מאת הבורא ברוך הוא. כי כשבא לתוך מחשבת הצדיק שיתפלל, ואין לך מחשבה ומחשבה שהיא בא לאדם זולת יתברך שמו, כי כל מחשבות קדושות הבא לאדם - מאתו יתברך שמו, כי השם יתברך הוא מעורר את כל לבבות בני אדם לטוב. לכן צריך לאדם להיות בושה לחשוב מחשבה זרה, כי כיון שכל המחשבות בא מאתו יתברך שמו הוא בושה וחרפה וכלימה לחשוב במחשבות זרות. אפס ביארנו במקום אחר, אם נגזר גזירה טובה מן השמים, הוא נגלה לכל העולמות ולכל היכלות הגזירה טובה לישראל, ויורד דרך השתלשלות העולמות הטובות והברכות לישראל שדרים בעולם התחתון. אמנם אם נגזר חס ושלום גזירה רעה, אזי המחשבה ששולח השם יתברך לצדיק שיתפלל שיקרע הגזר דין הוא בחשאי ובהסתר מן העולמות. ובארנו באריכות במקום אחר.
ואמר אדומו"ר בוצינא קדישא מ' דוב בער זצללה"ה משל לזה, כמו אב שמלמד עם בנו ורוצה שבנו יגיד בעצמו הקושיא או התירוץ, וגם שיהיה נקרא על שם בנו הקושיא או התירוץ, כדי שישמח הבן במה שיודע קושיא או תירוץ. אפילו הוא דבר עמוק שאין בכח הבן להשיגו, מסביר לו פנימות של העמקות, כדי שיהיה בכח הבן להשיגו ויגיד מעצמו הקושיא או התירוץ. אף על פי שבאמת לא ידע הבן כלום רק הכל מחמת הסברת פנים של אביו להלכה, אף על פי כן יש להבן נחת כיון שהוא אומר הקושיא או התירוץ. וגם נקרא על שם בנו. כן הדבר הזה, אף על פי שזה מה שהצדיק מבטל הגזירות יתברך שמו, המחשבת הצדיק שיתפלל הוא בא מאתו יתברך שמו. אף על פי כן כיון שבא מכח דבורים של הצדיק ובכח התאמצות תפלותיו, נקראת הביטול הגזרה על שמו של הצדיק, אף על פי שמחשבה והדבורים נשתלחה מאתו יתברך שמו. עד כאן דברי מורי ורבי, ודברי פי חכם חן ושפתים ישק.
נמצא כשנגזר גזירה והצדיק מבטלה, נשתלחה מאתו יתברך שמו לתוך מחשבת הצדיק שיבקש רחמים על זה. והוא מחמת גודל שעשוע של ישראל ורוצה להתפאר בם, הוא שולח במחשבתם בחשאי ובהסתר להתפלל על ישראל שיבטל הגזירה, כדי שיקרא על שם הצדיק.

וכן הוא בכמה ספרי תלמידי הבעש"ט הק', כעבודת ישראל ועוד.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי בן פקועה » ד' נובמבר 17, 2010 9:37 am

חנוני חנוני. אכן טעיתי. מסתבר שבספרים חסידיים הרעיון מופיע בצורה אחרת מהרוח הנושבת מהסיפורים החסידיים. חוזרני בי.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' נובמבר 17, 2010 9:46 am

בענין ריבוי תפילה, יש מחלוקת במדרש שמואל, בובר, ב ט:
"והיה כי הרבתה להתפלל (אל) [לפני] ה' וגו'. רבי חייא בשם רבי יוחנן ורבי שמעון בן חלפתא בשם רבי מאיר והיה כי הרבתה, מכאן כל המרבה בתפלה נענה, מחלפה שיטתיה דרבי לוי, תמן אמר רבי אבא בריה דרב פפי ורבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי בכל עצב יהיה מותר ודבר שפתים אך למחסור (משלי י"ד כ"ג), חנה על ידי שרבתה בתפלה קצרה ימיו של שמואל".
וזכרוני שהרב י"ח סופר האריך בענין באחד מספריו.

בן פקועה
הודעות: 200
הצטרף: א' אוקטובר 24, 2010 9:52 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי בן פקועה » ד' נובמבר 17, 2010 10:01 am

אגב תפילת חנה. עלי הכהן חשדהּ לשיכורה והוכיחה. היא ענתה שאינה שיכורה. "אַל תִּתֵּן אֶת אֲמָתְךָ לִפְנֵי בַּת בְּלִיָּעַל כִּי מֵרֹב שִׂיחִי וְכַעְסִי דִּבַּרְתִּי עַד הֵנָּה". עלי סבר וקיבל ולא ראה פגם בדיבור של כעס והתרעמות על הקב"ה. "וַיַּעַן עֵלִי וַיֹּאמֶר לְכִי לְשָׁלוֹם וֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יִתֵּן אֶת שֵׁלָתֵךְ אֲשֶׁר שָׁאַלְתְּ מֵעִמּוֹ".
וגם אצל יעקב אבינו מצאנו דבר דומה. רחל התרעמה על יעקב ודיברה מתוך כעס: "הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי". יעקב כעס עליה על שביקשה ממנו. "וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל וַיֹּאמֶר הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי אֲשֶׁר מָנַע מִמֵּךְ פְּרִי בָטֶן". אבל נראה שאילו היתה מבקשת כך מהבורא, לא היה פגם בדבר.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' נובמבר 18, 2010 2:31 pm

הוד_והדר כתב:חכם באשי, הפולנים אומרים פּעיגע, וההונגרים פּעגער, ויפגע, מלשון פעגער או פעיגע

????

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אליהוא » ו' נובמבר 19, 2010 1:04 pm

"רבש"ע לא אתפלל מנחה לפניך עד שתכבה את השריפה" - "האחים הקדושים" ע' 39
"הי' סערה בים ור' נחמן מהורדנא נטל ס"ת ואמר: אם נגזר עלינו בבי"ד של מעלה שנאבד מן העולם, אנחנו ב"ד עדה קדושה בצירוף קוב"ה ושכינתיה אין אנו מסכימים לגזרה זו" - אהבת ציון תק"ן
"הצדיק מו"ה אלימלך כששמע שיצאה איזה גזירה קשה ח"ו התחזק א"ע ואמר בזה"ל זה היה טרם היות אלימלך בעולם אבל עתה אלימלך כאן ואינו מסכים לזה" - פרקי משה אבות א' ז'

אכשר דרא
הודעות: 100
הצטרף: ג' ספטמבר 14, 2010 4:41 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אכשר דרא » ו' נובמבר 19, 2010 1:23 pm

כיצד ריבוי הסיפורים הללו מתיישבים עם ההשקפה החסידית על ענין צדיק גוזר שהביא "רוצה לרצות" לעיל?

אליחי
הודעות: 143
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:00 am

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אליחי » ו' נובמבר 19, 2010 1:28 pm

החסידות היא לא גוף א' והיא מורכבת משיטות רבות. הפוכות זו מזו יותר מאשר החסידות וההתנגדות.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 21, 2010 2:01 am

רוצה לרצות כתב:
בן פקועה כתב:מה שאין כן הפרשנות החסידית לצדיק גוזר שמפקיעה את הרצון ח"ו מן הקב"ה.

טעות גסה כזו, מניין?
הא לכם לשונו של הקדושת לוי זי"ע:
קדושת לוי - קדושות לפורים כתב:כי אף על פי שאמרו חכמינו ז"ל 'צדיק מושל ביראת אלהים', מי מושל בי צדיק, הקב"ה גוזר גזירה והצדיק מבטלה. להוי ידוע שהכל הוא מאת הבורא ברוך הוא. כי כשבא לתוך מחשבת הצדיק שיתפלל, ואין לך מחשבה ומחשבה שהיא בא לאדם זולת יתברך שמו, כי כל מחשבות קדושות הבא לאדם - מאתו יתברך שמו, כי השם יתברך הוא מעורר את כל לבבות בני אדם לטוב. לכן צריך לאדם להיות בושה לחשוב מחשבה זרה, כי כיון שכל המחשבות בא מאתו יתברך שמו הוא בושה וחרפה וכלימה לחשוב במחשבות זרות. אפס ביארנו במקום אחר, אם נגזר גזירה טובה מן השמים, הוא נגלה לכל העולמות ולכל היכלות הגזירה טובה לישראל, ויורד דרך השתלשלות העולמות הטובות והברכות לישראל שדרים בעולם התחתון. אמנם אם נגזר חס ושלום גזירה רעה, אזי המחשבה ששולח השם יתברך לצדיק שיתפלל שיקרע הגזר דין הוא בחשאי ובהסתר מן העולמות. ובארנו באריכות במקום אחר.
ואמר אדומו"ר בוצינא קדישא מ' דוב בער זצללה"ה משל לזה, כמו אב שמלמד עם בנו ורוצה שבנו יגיד בעצמו הקושיא או התירוץ, וגם שיהיה נקרא על שם בנו הקושיא או התירוץ, כדי שישמח הבן במה שיודע קושיא או תירוץ. אפילו הוא דבר עמוק שאין בכח הבן להשיגו, מסביר לו פנימות של העמקות, כדי שיהיה בכח הבן להשיגו ויגיד מעצמו הקושיא או התירוץ. אף על פי שבאמת לא ידע הבן כלום רק הכל מחמת הסברת פנים של אביו להלכה, אף על פי כן יש להבן נחת כיון שהוא אומר הקושיא או התירוץ. וגם נקרא על שם בנו. כן הדבר הזה, אף על פי שזה מה שהצדיק מבטל הגזירות יתברך שמו, המחשבת הצדיק שיתפלל הוא בא מאתו יתברך שמו. אף על פי כן כיון שבא מכח דבורים של הצדיק ובכח התאמצות תפלותיו, נקראת הביטול הגזרה על שמו של הצדיק, אף על פי שמחשבה והדבורים נשתלחה מאתו יתברך שמו. עד כאן דברי מורי ורבי, ודברי פי חכם חן ושפתים ישק.
נמצא כשנגזר גזירה והצדיק מבטלה, נשתלחה מאתו יתברך שמו לתוך מחשבת הצדיק שיבקש רחמים על זה. והוא מחמת גודל שעשוע של ישראל ורוצה להתפאר בם, הוא שולח במחשבתם בחשאי ובהסתר להתפלל על ישראל שיבטל הגזירה, כדי שיקרא על שם הצדיק.

וכן הוא בכמה ספרי תלמידי הבעש"ט הק', כעבודת ישראל ועוד.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי אליהוא » א' נובמבר 21, 2010 3:11 am

לא ברור אם כן מה רצה שמעון בן שטח מחוני המעגל, הרי גם מחשבתו ודיבוריו השתלחו מאת השי"ת...

מייש
הודעות: 34
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 11:17 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי מייש » ה' דצמבר 02, 2010 6:35 pm

אליהוא כתב:לא ברור אם כן מה רצה שמעון בן שטח מחוני המעגל, הרי גם מחשבתו ודיבוריו השתלחו מאת השי"ת...


כנראה משום בדרך שאדם רוצה לילך

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי רבטוב » ה' דצמבר 02, 2010 7:44 pm

בן באג באג כתב:פרט למה שמופיע באגדות חסידיות, [כמו הסיפור הידוע שצדיק היה ש"ץ וחטף חתימת ברכת "הסולח" ביוה"כ,
על דרך הילד שברך פרי העץ כדי שאביו יהיה מוכרח לתת לו התפוח, ועוד]
האם יש מקורות נוספות על שניסו להכריח כביכול לקב"ה? ומהו פשר הענין?

אני לא יודע אם הצדיק עשה ליצנות מהשי''ת או מעצמו .. כנראה שחשב שהשי''ת הוא החבר שלו
סיפורים כאלו לא מביאים לאהבה וליראה . זה סיפור שהמשכילים היו מספרים וכותבים על יראי השם

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי רבטוב » ה' דצמבר 02, 2010 7:48 pm

זקן ששכח כתב:
ישראל הר כסף כתב:זה לא ווארט חסידי, המלבי"ם מפרש את הפגיעה כהפצרה חזקה עד שתתמלא בקשתו.

אינני יודע אם ניתן להגדיר את המלבי"ם כחסיד, אבל אין ספק שהיה מיודד ביותר לאדמו"ר הזקן מסאדיגורא. כך שלהגדיר זאת כווארט חסידי אינו בבחינת ע"מ שתעלה לרקיע.

בספרו ארצות החיים על אור''ח כמדומה בסי' כ''ה מביא את בעל עטרת צבי מזידאטשוב וקוראו מו''ר

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: להכריח כביכול לקב"ה ???

הודעהעל ידי רבטוב » ה' דצמבר 02, 2010 7:52 pm

ידוע שהרה''ק מהר''א זצ''ל מבעלזא הי' אומר איך קען נישט ציא זאגען נאר אהן ווינטשען געבען א ברכה .
ומסתמא קיבל' כן מבית אבותיו הקדושים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים