מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש רבינו יונה על חולין

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 3786
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אוגוסט 31, 2016 9:14 pm

חכם ספרדי בן המאה ה-14 כותב בספרו:
על דרך שאמרו חז"ל אי זהו ת"ח הרואה טריפה לעצמו, ופירש בו הר' יונה בחידושיו לגמר' חולין, שטעמו הרואה טריפה שמטריפין אותה, והוא מרוב פלפולו מראה ענינים הכרחיים בענין שיכשיר אותה לעצמו, עליו הכתוב אומר: יגיע כפך כי תאכל. והוא הדין לאיסור, וזהו לשונו, אחר שהאריך להקשות על פשוטו של המאמר הנזכר, אמר: אך טעם איסור רואה טריפה לעצמו הוא לשון כולה בין לאיסור בין להיתר, והטעם, שאם רואה שהדעת נוטה להיתר, משתדל לייגע עצמו על זה בפלפולו ומוציא כל חשש איסור שבו ומראה טעמו לאיסור, וככה כשנוטה הדעת לאיסור, מייגע עצמו, ומתוך פלפולו מוציא טעם להיתר, ועל זה נקרא ת"ח יותר משאר בני אדם שיודעין הדברים כפי מה שלמדו וקבלו, אך אין בהם כח לסבור סברא מדעתם, עכ"ל ויישר כחו, שהרי דבריו מסייעין לדברי באמיתות. ועוד האריך שם בענין שאמרו: אי זהו שונא מתנות, זה הרואה טרפה לעצמו לו שאע"פ שהוא מוצא צד איסור, הוא מייגע ועמל למצוא צד היתר כדי שיאכל מעמלו ולא יצטרך שיאכל משל אחרים. אשריך בעולם הזה, שתאכל ולא תפסיד שלך, וטוב לך לעולם הבא, שיגעת עצמך לידע דרך הסברא לפלפל בהלכה להוציא ממנה הדין, ע"כ תוקף דבריו, ודברי פי חכם חן.

האם ישנן עדויות נוספות לפירושו של רבינו יונה (גירונדי) על למסכת חולין?

יוצא פוניבז'
הודעות: 1331
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' ספטמבר 01, 2016 3:12 am

יתכן שיש ללמוד מעצם המובאות בשמו בראשונים במסכת זו
ומקור יותר מפורש בב"י יו"ד סי' מד בשם מהר"י בן חביב "וזכורני כי ראיתי בפירוש חולין לתלמידי ה"ר יונה"
ובתלמיד רבינו יונה לע"ז ז ע"א "ובמסכת חולין הארכתי בזה תהלה לקל" וכעי"ז שם סו ע"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 12162
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 01, 2016 8:57 am

מעניין, רי"מ ת"ש בספרו לא הביא עדויות אלו ולא הזכיר על חולין, לא לגבי רבינו יונה ולא לגבי תלמידיו

עושה חדשות
הודעות: 9633
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 01, 2016 9:43 am


חד ברנש
הודעות: 3786
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 01, 2016 9:58 am

יוצא פוניבז' כתב:יתכן שיש ללמוד מעצם המובאות בשמו בראשונים במסכת זו
ומקור יותר מפורש בב"י יו"ד סי' מד בשם מהר"י בן חביב "וזכורני כי ראיתי בפירוש חולין לתלמידי ה"ר יונה"
ובתלמיד רבינו יונה לע"ז ז ע"א "ובמסכת חולין הארכתי בזה תהלה לקל" וכעי"ז שם סו ע"ב.

מסופקני אם עדויותיך נוגעות לשאלתי. כי עדויות אלו מדברות על פירושם של תלמידי רבינו יונה, שהיה על הרי"ף, בעוד שאני שאלתי על פירושו של רבינו יונה שהיה על התלמוד עצמו. ודוק.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3235
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' ספטמבר 01, 2016 3:08 pm

חד ברנש כתב:
יוצא פוניבז' כתב:יתכן שיש ללמוד מעצם המובאות בשמו בראשונים במסכת זו
ומקור יותר מפורש בב"י יו"ד סי' מד בשם מהר"י בן חביב "וזכורני כי ראיתי בפירוש חולין לתלמידי ה"ר יונה"
ובתלמיד רבינו יונה לע"ז ז ע"א "ובמסכת חולין הארכתי בזה תהלה לקל" וכעי"ז שם סו ע"ב.

מסופקני אם עדויותיך נוגעות לשאלתי. כי עדויות אלו מדברות על פירושם של תלמידי רבינו יונה, שהיה על הרי"ף, בעוד שאני שאלתי על פירושו של רבינו יונה שהיה על התלמוד עצמו. ודוק.


מסופקני אם הינך צודק. בקיצור ספר זכר צדיק, לר' יוסף בן צדיק, היה נראה לי שהוא לא מבחין בין הפירושים הללו, ואת פירוש תר"י על הרי"ף ר"ה הוא מכנה כפירושו של ר' יונה עצמו (ורי"ש שפיגל טעה בעקבותיו לחשוב שקיים כזה פירוש). כמדומני שגם הרא"ש לא מבחין ביניהם בצורה ברורה.
כמובן, אין זה אומר שלא ידעו שמדובר בתלמיד (הרי זה מפורש בחיבור), אבל יתכן שלא הבחינו בקריאת שם החיבור, או לפחות לא דקדקו בזה בכל הפעמים.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3235
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' ספטמבר 01, 2016 3:09 pm

עושה חדשות כתב:http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?t=27468#p281418


רעיון נחמד. אפשר גם לעשות חיפוש בספר תורת הבית ולראות האם בהל' או"ה יש אזכורים רבים יותר של ר' יונה (בד"כ הרשב"א לא מזכיר את שמו, אלא "מורי הרב" או כינוי דומה, איני זוכר כרגע) מאשר בהל' נדה. כמובן שזה לא מחייב, אבל אפשר לראות בזה חיזוק נוסף. ועוד, אולי באחד הציונים כותב הרשב"א שמורו כתב בפרק פלוני.

יעקובי
הודעות: 1038
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי יעקובי » ה' ספטמבר 01, 2016 3:26 pm

עדיאל ברויאר כתב:כמדומני שגם הרא"ש לא מבחין ביניהם בצורה ברורה. כמובן, אין זה אומר שלא ידעו שמדובר בתלמיד (הרי זה מפורש בחיבור), אבל יתכן שלא הבחינו בקריאת שם החיבור, או לפחות לא דקדקו בזה בכל הפעמים.

מעין זה בנוגע לברכות viewtopic.php?t=23888#p239232

חד ברנש
הודעות: 3786
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 01, 2016 4:19 pm

עדיאל ברויאר כתב:
חד ברנש כתב:
יוצא פוניבז' כתב:יתכן שיש ללמוד מעצם המובאות בשמו בראשונים במסכת זו
ומקור יותר מפורש בב"י יו"ד סי' מד בשם מהר"י בן חביב "וזכורני כי ראיתי בפירוש חולין לתלמידי ה"ר יונה"
ובתלמיד רבינו יונה לע"ז ז ע"א "ובמסכת חולין הארכתי בזה תהלה לקל" וכעי"ז שם סו ע"ב.

מסופקני אם עדויותיך נוגעות לשאלתי. כי עדויות אלו מדברות על פירושם של תלמידי רבינו יונה, שהיה על הרי"ף, בעוד שאני שאלתי על פירושו של רבינו יונה שהיה על התלמוד עצמו. ודוק.


מסופקני אם הינך צודק. בקיצור ספר זכר צדיק, לר' יוסף בן צדיק, היה נראה לי שהוא לא מבחין בין הפירושים הללו, ואת פירוש תר"י על הרי"ף ר"ה הוא מכנה כפירושו של ר' יונה עצמו (ורי"ש שפיגל טעה בעקבותיו לחשוב שקיים כזה פירוש). כמדומני שגם הרא"ש לא מבחין ביניהם בצורה ברורה.
כמובן, אין זה אומר שלא ידעו שמדובר בתלמיד (הרי זה מפורש בחיבור), אבל יתכן שלא הבחינו בקריאת שם החיבור, או לפחות לא דקדקו בזה בכל הפעמים.


עדיאל,
שכחת פרט קטן, שהמאמר אותו מבאר רבינו יונה בקטע שהבאתי לעיל, בכלל לא הובא ברי"ף אלא רק בתלמוד (חולין מד ע"ב)!

עדיאל ברויאר
הודעות: 3235
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' ספטמבר 01, 2016 5:05 pm

מימרא זו מתפרשת גם ע"י הרא"ה בחידושיו לחולין, למרות שזהו חיבור על הרי"ף (כך הוא מתואר במבוא של מכון אהבת שלום לרא"ה ברכות, עמ' 14. מן הסתם עזרא שבט התייחס לעניין זה בדוקטורט שלו). ובכלל, מרבית פרשני הרי"ף מפרשים מידי פעם גם דברים שאינם ברי"ף, בדרך כלל תחת הפתיחה "ואמרינן בגמרא" וכדומה (ואף לכך התייחס עזרא שבט בעבודתו).

חד ברנש
הודעות: 3786
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 01, 2016 5:11 pm

ומה תעשה עם לשון הכותב: "ופירש בו הר' יונה בחידושיו לגמר' חולין"?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3235
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' ספטמבר 01, 2016 6:30 pm

חד ברנש כתב:ומה תעשה עם לשון הכותב: "ופירש בו הר' יונה בחידושיו לגמר' חולין"?


איני יודע מה לומר. מצד אחד זו נראית טענה טובה. מצד שני, אני מסופק אם יש הבדל בין זה ובין אם היה כתוב "חידושיו למסכת חולין", וכדוגמת הביטוי האחרון נראה לי שמצאנו כלפי הלכות הרי"ף: ראשית כל, יש מעתיקים שכותבים בראש הרי"ף "מסכת פלונית" בלי לציין שמדובר בהלכות הרי"ף. שנית, בספר יוחסין כותב: "וכן הר' שלמה בר עלי משוריא תלמיד הר' יונה שכתב חידושין מהתלמוד כמו שקבל ממנו". ואם תאמר שהכוונה לחידושין מהתלמוד שנמצא ברי"ף, אפשר לומר זאת גם על הציטוט דלעיל. שלישית, ר' יוסף ב"ר צדיק מציין פעמיים לחידושיו של ר' יונה במסכת ראש השנה, וכאמור, נראה לי שהוא מתכוון לפירוש תלמיד ר' יונה על הרי"ף. ואף למסכת זו לא ידוע על חיבור של ר' יונה עצמו.
אין לי כרגע דוגמאות טובות יותר מאלה, ויתכן מאוד שיש.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3235
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' ספטמבר 01, 2016 6:48 pm

יעקובי כתב:
עדיאל ברויאר כתב:כמדומני שגם הרא"ש לא מבחין ביניהם בצורה ברורה. כמובן, אין זה אומר שלא ידעו שמדובר בתלמיד (הרי זה מפורש בחיבור), אבל יתכן שלא הבחינו בקריאת שם החיבור, או לפחות לא דקדקו בזה בכל הפעמים.

מעין זה בנוגע לברכות viewtopic.php?t=23888#p239232


עוד על עניין זה ברא"ש, עיין בדברי עזרא שבט בדוקטורט שלו עמ' 112. שבט בעיקר עוסק בשאלה מה המקור ל"ר' יונה" שברא"ש, והוא מסיק שבמסכתות כתובות וברכות, המקור הוא ברובו, אם לא כולו, מתוך הפירוש של התלמיד. אמנם יתכן שהרא"ש כותב בשם ר' יונה את מה שגם התלמיד כותב בשם ר' יונה. מה שצריך לבדוק הוא בכמה מקומות הרא"ש מציין לפירושים סתמיים שבחיבור הזה ע"ש ר' יונה. אני מניח שאם יימצאו כמה מקומות שכאלה, הרי לנו שהוא לא דיקדק בין ר' יונה לתלמידו (אני מתקשה לקבל את האפשרות שבכמה מקומות בברכות היה לרא"ש מידע פנימי אחר, מקורי יותר, שמייחס את הדברים הסתמיים הללו לר' יונה).

ל' יעקבי, בתזה שלו על פירוש תלמיד הרשב"א לפרק כיצד מברכין, עמ' 38 הע' 51, דן באיזה מחוז בספרד חובר פירוש תלמיד ר' יונה לברכות. בדבריו הוא טוען כלפי גלינסקי שקשה לסמוך על דברי הצדה לדרך בנידון ההוא, משום ש"כל הפירושים לרי"ף מיוחסים לר' יונה עצמו שם". הנה לנו עוד חכם שלא מחלק בין ר' יונה לבין תלמידיו (ולאור האמור כאן, שוב אין לפקפק בדברי הצדה לדרך).

עושה חדשות
הודעות: 9633
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 29, 2016 11:18 pm

חד ברנש כתב:חכם ספרדי בן המאה ה-14 כותב בספרו:
על דרך שאמרו חז"ל אי זהו ת"ח הרואה טריפה לעצמו, ופירש בו הר' יונה בחידושיו לגמר' חולין, שטעמו הרואה טריפה שמטריפין אותה, והוא מרוב פלפולו מראה ענינים הכרחיים בענין שיכשיר אותה לעצמו, עליו הכתוב אומר: יגיע כפך כי תאכל. והוא הדין לאיסור, וזהו לשונו, אחר שהאריך להקשות על פשוטו של המאמר הנזכר, אמר: אך טעם איסור רואה טריפה לעצמו הוא לשון כולה בין לאיסור בין להיתר, והטעם, שאם רואה שהדעת נוטה להיתר, משתדל לייגע עצמו על זה בפלפולו ומוציא כל חשש איסור שבו ומראה טעמו לאיסור, וככה כשנוטה הדעת לאיסור, מייגע עצמו, ומתוך פלפולו מוציא טעם להיתר, ועל זה נקרא ת"ח יותר משאר בני אדם שיודעין הדברים כפי מה שלמדו וקבלו, אך אין בהם כח לסבור סברא מדעתם, עכ"ל ויישר כחו, שהרי דבריו מסייעין לדברי באמיתות. ועוד האריך שם בענין שאמרו: אי זהו שונא מתנות, זה הרואה טרפה לעצמו לו שאע"פ שהוא מוצא צד איסור, הוא מייגע ועמל למצוא צד היתר כדי שיאכל מעמלו ולא יצטרך שיאכל משל אחרים. אשריך בעולם הזה, שתאכל ולא תפסיד שלך, וטוב לך לעולם הבא, שיגעת עצמך לידע דרך הסברא לפלפל בהלכה להוציא ממנה הדין, ע"כ תוקף דבריו, ודברי פי חכם חן.

האם ישנן עדויות נוספות לפירושו של רבינו יונה (גירונדי) על למסכת חולין?

לעצם הפירוש ראוי להזכיר בקצרה כי יש בזה מחלוקת בין הראש' על אתר, רש"י ותוס' וכו' מפרשים דהרואה טריפה לעצמו היינו שהוא אוסר על עצמו ואינו חש להפסדו, ואילו המאירי ור"ן וכו' פי' את מעלתו במקרה שהוא מתיר על פי שמועתו וסברתו.
והאריך בזה התשב"ץ ביבין שמועה פ"א בשם אביו.
החכם הספרדי הנ"ל אולי קשור לרבי צמח אבי התשב"ץ?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12553
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 29, 2016 11:19 pm

[היום היארצייט של רבינו יונה, לפחות לפי חלק מהמקורות]

עדיאל ברויאר
הודעות: 3235
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: פירוש רבינו יונה על חולין

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' נובמבר 30, 2016 1:04 am

עושה חדשות כתב:
חד ברנש כתב:חכם ספרדי בן המאה ה-14 כותב בספרו:
על דרך שאמרו חז"ל אי זהו ת"ח הרואה טריפה לעצמו, ופירש בו הר' יונה בחידושיו לגמר' חולין, שטעמו הרואה טריפה שמטריפין אותה, והוא מרוב פלפולו מראה ענינים הכרחיים בענין שיכשיר אותה לעצמו, עליו הכתוב אומר: יגיע כפך כי תאכל. והוא הדין לאיסור, וזהו לשונו, אחר שהאריך להקשות על פשוטו של המאמר הנזכר, אמר: אך טעם איסור רואה טריפה לעצמו הוא לשון כולה בין לאיסור בין להיתר, והטעם, שאם רואה שהדעת נוטה להיתר, משתדל לייגע עצמו על זה בפלפולו ומוציא כל חשש איסור שבו ומראה טעמו לאיסור, וככה כשנוטה הדעת לאיסור, מייגע עצמו, ומתוך פלפולו מוציא טעם להיתר, ועל זה נקרא ת"ח יותר משאר בני אדם שיודעין הדברים כפי מה שלמדו וקבלו, אך אין בהם כח לסבור סברא מדעתם, עכ"ל ויישר כחו, שהרי דבריו מסייעין לדברי באמיתות. ועוד האריך שם בענין שאמרו: אי זהו שונא מתנות, זה הרואה טרפה לעצמו לו שאע"פ שהוא מוצא צד איסור, הוא מייגע ועמל למצוא צד היתר כדי שיאכל מעמלו ולא יצטרך שיאכל משל אחרים. אשריך בעולם הזה, שתאכל ולא תפסיד שלך, וטוב לך לעולם הבא, שיגעת עצמך לידע דרך הסברא לפלפל בהלכה להוציא ממנה הדין, ע"כ תוקף דבריו, ודברי פי חכם חן.

האם ישנן עדויות נוספות לפירושו של רבינו יונה (גירונדי) על למסכת חולין?

לעצם הפירוש ראוי להזכיר בקצרה כי יש בזה מחלוקת בין הראש' על אתר, רש"י ותוס' וכו' מפרשים דהרואה טריפה לעצמו היינו שהוא אוסר על עצמו ואינו חש להפסדו, ואילו המאירי ור"ן וכו' פי' את מעלתו במקרה שהוא מתיר על פי שמועתו וסברתו.
והאריך בזה התשב"ץ ביבין שמועה פ"א בשם אביו.
החכם הספרדי הנ"ל אולי קשור לרבי צמח אבי התשב"ץ?


איני יודע מי החכם הנ"ל. הפירוש מובא לפנינו לראשונה ברא"ה לחולין, וכמדומני שהוא היה תלמיד גם של ר' יונה (ובעיקר של הרמב"ן. ההפך מהרשב"א).
הרשב"ץ מביא בשם אביו בשם שמועה, כמדומני, וממילא אין סיבה לחשוב שיש קשר, כי כנראה הפירוש הזה "הסתובב" במחוזות חכמי ספרד לאחר שנכתב לראשונה ע"י ר' יונה או הרא"ה.
מעניין לבדוק את האפשרות אולי החכם הזה טעה בייחוס פירוש הרא"ה וחשבו שהוא לר' יונה (או שמא להפך, ופירוש הרא"ה שלפנינו אינו אלא לר' יונה. איני זוכר כרגע את המקורות לייחוסו). כמובן שאם זו המובאה היחידה שהוא מביא בשם ר' יונה, קשה לבדוק את זה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים