מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ספטמבר 24, 2016 9:10 pm

כתב במשנה ברורה (סימן מז ס"ק י) ואשר בחר, וז"ל, ותמיד תהיה תפלת האב והאם שגורה בפיהם להתפלל על בניהם שיהיו לומדי תורה וצדיקים ובעלי מדות טובות ויכוין מאוד בברכת אהבה רבה ובברכת התורה בשעה שאומרים ונהיה אנחנו וצאצאינו וכן כשאומר בובא לציון למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה. ]
ומקור הדברים בשל"ה הק' (שער האותיות אות דל"ת דרך ארץ סי' כז),
ותמיד תהיה תפלה שגורה בפי אב ואם, להתפלל על זרעם, שיהיו לומדי תורה, וצדיקים, ובעלי מדות טובות, ויכוין במאד על זה בברכת התורה - 'ונהיה אנחנו וצאצאינו' כו', וכן בברכת אהבה רבה 'אבינו אב הרחמן המרחם רחם עלינו ותן בלבנו' כו', יחשוב גם כן על זרעו וזרע זרעו עד עולם. וכן כשאומר 'למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה', בכל מקומות כאלה יעשה תפלתו קבע, בכל לבבו ובכל נפשו.

והנה בספר כף החיים (או"ח סי' כח אות ב) מובא שפעם א' ראה האריז"ל חכם א' שנפטר מזמן והגיע הזמן להעלות לעולם גבוה יותר, ואז צריך להזדכך על עבירות דקות יותר, ונענש אז על מה שבשעה שאמר למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה בהיותו מכוין בתפלתו הסיח דעתו מן התפלין, ובאותה שעה נענש גם על דקדוק קל כזה, ע"כ. [וכן הובא פרי מגדים (אשל אברהם או"ח סימן כח ס"ק א) מספר מקור חכמה סולת בלולה ס"ק א בשם האר"י ז"ל] ומקור הדברים בשער הגלגולים (הקדמה דף כב)].

וחשבתי לומר דאותו החכם נשתקע טובא בכוונה מיוחדת זו בתפילה על בניו, ודוק.

אולם ראיתי בעזר מקודש (אבן העזר סימן כג ס"ק ג) שמובא כל הענין בנוסח אחר לגמרי, וז"ל,
ומה שכתוב בשם האר"י ז"ל אודות מי שהרהר והסיח דעתו מתפילין באמרו שלא ניגע לריק. נראה שהיה זה בהשתקעות הרהור ובהתעוררות תאוה בנפשו בציור בדמיונו פועל התאוה ההיא בפועל שהוא סגנון הקובע רושם במדות הנפש להתעורר למה שיש בו גרירה ח"ו לגלוי עריות ממש וגם מצד טומאה בלילה על ידי רושם התעוררות כזה יש קפידא מה שאין כן בזולת זה.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ש' ספטמבר 24, 2016 9:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי גבול ים » ש' ספטמבר 24, 2016 9:25 pm

וזה דקדוק קל ?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 25, 2016 4:45 am

גבול ים כתב:וזה דקדוק קל ?

מה שמתואר בעמ"ק הוא איסור דאורייתא של 'ונשמרת מכל דבר רע'. אולי הייתה לו גירסא אחרת לסיפור, לפיה לא מדובר על משהו קל.
ואולי עוד אפשר לומר, לפי מה שאמרו (ב"ב קסד:): אמר רב עמרם אמר רב, שלש עבירות אין אדם ניצול מהן בכל יום: הרהור עבירה, ועיון תפלה, ולשון הרע. לשון הרע סלקא דעתך וכו'. שיש מצב בו הרהור נחשב כאונס, או עכ"פ קרוב לאונס (ולכן אין אדם ניצול ממנו בכל יום), ולכן זהו דקדוק קל שאין מענישים עליו אלא את מי שנמצא במדרגה גבוהה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ספטמבר 25, 2016 8:17 am

מלשון האריז"ל שהובא למעלה נראה שהאיסור היה היסח הדעת בתפילין.
ואולי סברת הא"א מבוטשטש שהיה באונס שאין איסור באונס כזה אבל כיוון שהניח תפילין שאז יש איסור מיוחד בהרהור עבירה כמבואר בשו"ע אז היה איסור וזה הכוונה הסיח דעתו.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' ספטמבר 25, 2016 12:45 pm

בדרשת רבי זרח איידליץ על החטא הידוע הביא עוד פירוש לזה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' ספטמבר 25, 2016 2:14 pm

ופעם אמרתי שמביאור זה של השל"ה רואים דרך לחינוך,
הלא זה הנוסח בתפילה
בָּרוּךְ (הוּא) אֱלֹ' שֶׁבְּרָאָנוּ לִכְבוֹדוֹ, וְהִבְדִּילָנוּ מִן הַתּוֹעִים, וְנָתַן לָנוּ תּוֹרַת אֱמֶת, וְחַיֵּי עוֹלָם נָטַע בְּתוֹכֵנוּ. הוּא יִפְתַּח לִבֵּנוּ בְּתוֹרָתוֹ, וְיָשֵׂם בְּלִבֵּנוּ אַהֲבָתוֹ וְיִרְאָתוֹ וְלַעֲשׂוֹת רְצוֹנוֹ וּלְעָבְדוֹ בְּלֵבָב שָׁלֵם. לְמַעַן לֹא נִיגַע לָרִיק, וְלֹא נֵלֵד לַבֶּהָלָה.

ואין מוזכר כאן כלל חינוך.
ולכאורה מפורש כאן, שכאשר ליבנו יפתח לתורה ולאהבה וליראה זה יגרום [- "למען"] שנזכה ולא ניגע לריק ולא נלד לבהלה, "שיהיה זרענו ומדי תורה, וצדיקים, ובעלי מדות טובות".
וכעין שאומר העולם "בניכם אשר יקומו - מאחריכם".

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי אספקלריא » א' ספטמבר 25, 2016 3:33 pm

דרך אגב, בענין "למען לא ניגע לריק",
בשנים האחרונות, בסידורים הספרדים יש גירסא מחודשת, שמחקו את המילה "למען" מתוך "למען לא ניגע לריק".
האם ידוע ממתי הגירסא הזאת, ומי מחק את המילה הזו, האם בעל "בן איש חי", או שזה המצאה של אחד המדפיסים?

מה שנכון נכון
הודעות: 11688
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ספטמבר 25, 2016 4:07 pm

השמיטו הן בברכת אהבה רבה והן בובא לציון משום שאין ראוי לעבוד ע"מ לקבל פרס. ראה בא"ח ש"ר שמות ג וכה"ח סימן ס ס"ק ג.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי אספקלריא » א' ספטמבר 25, 2016 4:59 pm

מה שנכון נכון כתב:השמיטו הן בברכת אהבה רבה והן בובא לציון משום שאין ראוי לעבוד ע"מ לקבל פרס. ראה בא"ח ש"ר שמות ג וכה"ח סימן ס ס"ק ג.

יישר כח.
עיינתי בס' בן איש חי שם, ובס' כף החיים שם (ובמקורו בס' חסד לאלפים), אך כולם מדברים אך ורק על נוסח ברכות קריאת שמע (אהבה רבה - אהבת עולם), אך לא מדברים על ובא לציון.
ויש חילוק ביניהם, משום שלגבי ובא לציון, ברור שהמנהג הקדמון היה לומר "למען לא ניגע לריק", כמו שהובא לעיל, שמבואר בדברי האריז"ל ובכל המפרשים המביאים אותו, ובכף החיים סימן כח ס"ק ב', כנ"ל.
ולדוגמא, יש סידורים "תפלת החדש" שנדפסו בליוורנו, שבברכת אהבת עולם לא כתוב "למען", ואע"פ כן בובא לציון כתוב "ולמען".
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=145
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=193
ואם כן נשאלת השאלה, מה המקור למחוק את המילה "למען" מתוך ובא לציון, בניגוד למנהג הקדום.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 25, 2016 5:54 pm

מחולת המחנים כתב:בדרשת רבי זרח איידליץ על החטא הידוע הביא עוד פירוש לזה.

הכוונה לספר 'אור לישרים'?

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי ישראליק » א' ספטמבר 25, 2016 6:59 pm

בספר אמרי שמואל (לר' שמעלקא מניקלשבורג זי"ע) שקיבץ וליקט ר' יצחק בלדי, מסביר למה נענש על שלא כיון אצל "למען לא ניגע לריק".

אין לי גישה להספר, אבל באוצר המקוון ראיתי שזהו בעמוד 399 על המסך

מי שיכול להעלות הקטע תבוא עליו ברכה

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי אספקלריא » ב' ספטמבר 26, 2016 12:36 pm

אספקלריא כתב:ואם כן נשאלת השאלה, מה המקור למחוק את המילה "למען" מתוך ובא לציון, בניגוד למנהג הקדום.

עיין בספר "עלי הדס" (לר"ד סטבון), קרית ספר תש"ע, פרק ב', אות כ"ו, ס"ק ד', עמ' 130-131, ושם אות ע"ח, עמ' 194, שהביא את הגירסאות של "למען" בברכת אהבת עולם ובתוך ובא לציון, והעיר על המחיקה של המילה "למען" מתוך "למען לא ניגע לריק" בובא לציון, עיי"ש.
עלי הדס סטבון עמוד 130-131.PDF
(277.56 KiB) הורד 280 פעמים

עלי הדס סטבון עמוד 194.PDF
(122.55 KiB) הורד 310 פעמים

ועדיין לא מצאתי מי כתב שהטעם שלא לומר "למען" באהבת עולם, הוא כדי שלא יהיה ע"מ לקבל פרס.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: מה כיון החכם באמירת 'למען לא ניגע לריק'?

הודעהעל ידי אספקלריא » ב' ינואר 30, 2017 12:47 am

אספקלריא כתב:שלגבי ובא לציון, ברור שהמנהג הקדמון היה לומר "למען לא ניגע לריק", כמו שהובא לעיל, שמבואר בדברי האריז"ל ובכל המפרשים המביאים אותו, ובכף החיים סימן כח ס"ק ב', כנ"ל.

כשבדקתי את הדברים במקורם, מצאתי שהדברים לא מדוייקים, וגם מה שכתבתי בטעות כאילו בכף החיים סימן כח ס"ק ב' כתוב "למען", נגררתי בזה אחרי תוכן דבריו שהועתקו לעיל, אבל הגירסא שם שונה. וכן בדברי האריז"ל וברוב הספרים המביאים אותו, לא כתוב "למען" לא ניגע לריק.
ואני מעתיק כאן את הנוסח מחלק מהספרים שמביאים את דברי האריז"ל הנ"ל:
א. שער הגלגולים הקדמה כ"ב דף כ"ב ע"א
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 43&hilite=
יהר"מ שלא נגע לריק ולא נלד לבהלה כמו שאומרי' אחר קדושת ובא לציון גואל

ב. כף החיים או"ח סי' כ"ח ס"ק ב':
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 20&hilite=
יהר"מ שלא ניגע לריק ולא נילד לבהלה כמ"ש אחר קדושת ובא לציון גואל.

ג. עולת תמיד דף ל"ד ע"ב
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=72
שלא ניגע לריק

ד. פרי עץ חיים דף כ"ד (טור ב')
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 47&hilite=
לא נגע לריק (ס"א ולא נגע)

[אמנם בספר "אור צדיקים" (תיקון התפלה סעיף ו') מצאתי שכתב "למען" לא ניגע לריק.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=12
ולק"מ משום שהוא העתיק רק את תוכן דברי האר"י ז"ל, ולא את לשונו].

ולפ"ז אין קושיא מדברי האריז"ל ומהספרים המביאים אותו,
אך עדיין יש מקום למה שהערנו שבסידורים הספרדים הקדמונים כתוב "למען לא ניגע לריק".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 482 אורחים