הודעהעל ידי מנצפך » ד' נובמבר 02, 2016 9:20 pm
אכן עניינים כאלו הם מהנושאים הקשים בהגהות הש"ס כיון שקשה מאוד להכריע בהם, וכן מצאנו הרבה מקומות שבגמרא מובא שם האמורא בצורה אחת וברש"י או תוס' בצורה אחרת.
ואביא דוגמא שראיתי לאחרונה, במסכת ערכין (ו.) ישנם שני איכא דאמרי בדברי בשם 'אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה', ובאיכא דאמרי הראשון מובא [בכל המהדורות שבדקתי] 'רבה בר אבהו', וודאי שאין בכוונת בלשונות לחלוק בשמו, וכשבדקתי במהדורה האחרונה של עוז והדר אכן תיקנו בגוף הטקסט 'אבוה' בלא שום ציון, ואכן ודאי שזה כך שכן בבדיקת מחשב מופיע בכל הש"ס מעל 100 פעמים 'אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה'.
אלא שכשבדקתי הופיע לי שישנם עוד שני פעמים בהם מופיע 'רבה בר אבהו', ואלו הן:
א. בעירובין פ"א ע"ב, שם מופיע 'אמר רב נחמן אמר רבה בר אבהו',ובעוז והדר לא תיקנו שם כלל!
ב. בכתובות פ"ה ע"א, שם מופיע סתם 'רבה בר אבהו' בלא רב נחמן, ושם עוז והדר ציינו בהגהה שיש לגרוס אבוה.
הרי לך שקשה מאוד ליצור קו ברור בענינים אלו שלא יהיו סתירות ממקום למקום, שהרי בשביל זה חייב להיות גם בקיא מופלג הזוכר בו זמנית את כל המקומות המוזכרים שם זה וגם בעל יכולת הכרעה, ואין מדי הרבה אנשים כאלו שיעבדו במכוני הדפסת הש"ס השונים.