עמוד 1 מתוך 2

הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ו' דצמבר 24, 2010 8:47 pm
על ידי מעיין
כתב היש"ש פ"ד מב"ק דין ט
גם שמעינן מהאי ברייתא דאסור לשנות דברי תורה אף כי הסכנה וחייב למסור עצמו עליה דלפי חד שינוי דתוספות שמלכות הרשעה גזרה עליהם ולמה לא ייראו חכמים שתעליל מלכות הרשעה עליהם הלא לא תמצא דבר קשה כזו לומר בפני האומות שאנחנו פטורין מהיזקן והם חייבים וכי לא היה ראוי לחוש ח"ו לכמה שמדות וחורבות דליפוק מיניה בפרט מלכות הרשעה שכל מחשבתם רק להתגולל ולהתנפל על שונאינו וא"כ היה להם לשנות או שניהם חייבים או שניהם פטורין אלא ש"מ שמחויבים אנו למסור על קידוש השם ואם ח"ו ישנה הדין הוה ככופר בתורת משה ומסתמא איירי כגון שהשרים שאלו בפרטות על כל דין ודין שור של ישראל שעת לשל נכרי ושל נכרי שנגח לשל ישראל וע"כ השיבו האמת על קדושת השם כי לא היו יכולים לשמט את עצמם מדין זה
והא דאיתא בפ"ק דמגילה מעשה בתלמי המלך שכינס ע"ב זקינים וכו' ושינו התורה התם מן שמיא הוא דאסכימו בהדייהו וכעין רוח הקודש היה וכן איתא התם נתן הקב"ה כל אחד וכו' והוה על פי הדיבור ועוד התם לא שינו שום דבר ממשמעתו אלא שינו הלשון דלא יהפכו למינות וכמו ששינו כך הוא כוונת המקרא כפשוטו אבל לומר על הפטור חייב או להיפך הוה ככופר בתורת משה מה לי דיבור אחד מה לי כל התורה.


וצ"ע ממעשה רב ורבים גדולים וטובים שכתבו בשער ספרם גילוי דעת שאין כוונתם על הגויים ששכנו בתוכם וכו'.
גם גדולים שהסכימו וגם עסקו בעצמם והשיגו רשיון להדפסת ספרים וגמרות בשינויי הצנזורה, שכמה והרבה פעמים נוגע לדינא.

ובזכרוני שהגאון ר' משה פיינשטיין ז"ל אמר או כתב מה"ט, שמכל הלין ראי' שלא קיי"ל כדברי היש"ש. ויכולין להקל גם משום עת לעשות לד'.
מי שיש לו מידע מענין זה מוזמן להעיר.

Re: דברי יש"ש "מסירות נפש על שינוי הלכה" מודעה ד"לא כגוים וכו'"

פורסם: ש' דצמבר 25, 2010 7:31 pm
על ידי קול אומר קרא
כנראה סמכו ע"כ שיבינו שמדובר בשינויי שנעשו מאימת הגויים. (ובאמת לפעמים לא הבינו, כמו הויכוח על לשונות המאירי האם הוא צנזורה פנימית או דבר שיטתי).

Re: דברי יש"ש "מסירות נפש על שינוי הלכה" מודעה ד"לא כגוים וכו'"

פורסם: א' דצמבר 26, 2010 4:18 am
על ידי מעיין
קול אומר קרא כתב:כנראה סמכו ע"כ שיבינו שמדובר בשינויי שנעשו מאימת הגויים. (ובאמת לפעמים לא הבינו, כמו הויכוח על לשונות המאירי האם הוא צנזורה פנימית או דבר שיטתי).

זה ישוב קלוש על ענין כה יסודי שהחמיר עליו עד למסירת נפש, ובפרט שהרבה פעמים גרם הצענזור לבלבולים בהלכה, ובפרט לעניני צדוקים כותים מומרים, יין נסך, גזל גוי, אבידת גוי וכו' וכו', הפקר בי"ד "היה" הפקר.
ומענין לענין יש לתמוה אמאי עד היום אינם לובשים המדפיסים עוז בנפשם להדפיס השמטת הצנזור בפנים הגמרות, אפי' דברים שהם שינויי הצנזור לכל הדעות, רק מוסיפין זאת על הגליון, ובדרך צחוק מכאיב יש להמליץ על זה שכנראה היא מצוה שקיבלו עליהם אז באימה יתירה ועדיין היא קיימת.

Re: דברי יש"ש "מסירות נפש על שינוי הלכה" מודעה ד"לא כגוים וכו'"

פורסם: א' דצמבר 26, 2010 8:06 am
על ידי המעיין
מעיין כתב:
קול אומר קרא כתב:כנראה סמכו ע"כ שיבינו שמדובר בשינויי שנעשו מאימת הגויים. (ובאמת לפעמים לא הבינו, כמו הויכוח על לשונות המאירי האם הוא צנזורה פנימית או דבר שיטתי).

זה ישוב קלוש על ענין כה יסודי שהחמיר עליו עד למסירת נפש, ובפרט שהרבה פעמים גרם הצענזור לבלבולים בהלכה, ובפרט לעניני צדוקים כותים מומרים, יין נסך, גזל גוי, אבידת גוי וכו' וכו', הפקר בי"ד "היה" הפקר.
ומענין לענין יש לתמוה אמאי עד היום אינם לובשים המדפיסים עוז בנפשם להדפיס השמטת הצנזור בפנים הגמרות, אפי' דברים שהם שינויי הצנזור לכל הדעות, רק מוסיפין זאת על הגליון, ובדרך צחוק מכאיב יש להמליץ על זה שכנראה היא מצוה שקיבלו עליהם אז באימה יתירה ועדיין היא קיימת.



זה נראה יישוב מצויין בצירוף העובדה שזה ממש עניין של עת לעשות כפשוטו

Re: דברי יש"ש "מסירות נפש על שינוי הלכה" מודעה ד"לא כגוים וכו'"

פורסם: א' דצמבר 26, 2010 10:25 am
על ידי חכם באשי
מעיין כתב:
קול אומר קרא כתב:כנראה סמכו ע"כ שיבינו שמדובר בשינויי שנעשו מאימת הגויים. (ובאמת לפעמים לא הבינו, כמו הויכוח על לשונות המאירי האם הוא צנזורה פנימית או דבר שיטתי).

זה ישוב קלוש על ענין כה יסודי שהחמיר עליו עד למסירת נפש, ובפרט שהרבה פעמים גרם הצענזור לבלבולים בהלכה, ובפרט לעניני צדוקים כותים מומרים, יין נסך, גזל גוי, אבידת גוי וכו' וכו', הפקר בי"ד "היה" הפקר.
ומענין לענין יש לתמוה אמאי עד היום אינם לובשים המדפיסים עוז בנפשם להדפיס השמטת הצנזור בפנים הגמרות, אפי' דברים שהם שינויי הצנזור לכל הדעות, רק מוסיפין זאת על הגליון, ובדרך צחוק מכאיב יש להמליץ על זה שכנראה היא מצוה שקיבלו עליהם אז באימה יתירה ועדיין היא קיימת.


רי"ש שפיגל קורא לכך "התקדשות דפוס ווילנא". ראה בספרו עמודים בתולדות הספר העברי, חלק ב.

Re: דברי מהרש"ל באיסור שינוי דברי תורה - שינויי מאימת הצנזור

פורסם: ב' דצמבר 27, 2010 3:04 pm
על ידי איש_ספר
מעיין כתב:ובזכרוני שהגאון ר' משה פיינשטיין ז"ל אמר או כתב מה"ט, שמכל הלין ראי' שלא קיי"ל כדברי היש"ש. ויכולין להקל גם משום עת לעשות לד'.

ראה כאן:
רבי דוד קאהן א.jpg
רבי דוד קאהן א.jpg (199.96 KiB) נצפה 11387 פעמים

רבי דוד קאהן ב.jpg
רבי דוד קאהן ב.jpg (168.3 KiB) נצפה 11387 פעמים

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 12:17 pm
על ידי איש_ספר
לתופעת הצהרות המחברים המצטדקים בעיני העכו"ם, הקדיש הביביליוגרף א"מ הברמן מאמר שלם בתוך ספר מסות ומחקרים בספרנות, הוצאת מאגנס ירושלים תשל"ו. שם אסף מבחר מהצהרות אלו, וקבע את ראשית הופעתן (ספר אור עינים קרימוניה שי"ז).
רצ"ב המאמר
הברמן הצהרות.pdf
(3.42 MiB) הורד 585 פעמים

מה שהברמן לא זכה לראות זה שגם בימינו עוד מוסיפים לחדש הצהרות אומללות ושקריות מהסוג הזה.
לעת האחרונה (רשום בשער תשע"ד) הופיע ספר בעקבי תלמוד של הגר"י אלדשטיין שליט"א (הספר לא יצא לאור על ידו!) ושם בסי' קעח יש נידון של טעות עכו"ם ומתחתיו כתוב:
וזאת להודיע כי מה שכתוב להלן בנידון קולא של טעות גוי כבר כתבו רבותינו שזה רק בימים הקדמונים ושל עו"כ, אבל אומות העולם שאנו דרים ביניהם יש לכבדם ולא להקל.


ומצד אחר: מילא אם מדפיסים שו"ע או כל ספר חשוב כיו"ב, ושם יש סעיף על טעות עכו"ם, והמו"ל חושש משערוריות, וברצונו להוסיף את ההצטדקות האנוסה הלזו, מילא, אבל בנידון דידן, טוב היה להשמיט את הסימן שאין בו טעם ואין בו ריח, ואין בו שום דבר חידוש, וכל שורה בו יותר מפליאה מקודמתה, מאשר להדפיסו בתוספת אותה הצהרה שקרית המוכחשת מינה וביה כמובן (הסימן עוסק בנידון עכשווי כמובן).

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 12:23 pm
על ידי אוצר החכמה
אולי הוא חושש מבית המשפט העליון של מדינת ישראל ודברים בגו

היה כאן גם פעם אשכול על כאלה שטעו והביאו דברים שנכתבו מחמת הצנזורה כדין אמיתי.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 12:25 pm
על ידי איש_ספר
אוצר החכמה כתב:אולי הוא חושש מבית המשפט העליון של מדינת ישראל ודברים בגו

איש_ספר כתב:מילא אם מדפיסים שו"ע או כל ספר חשוב כיו"ב, ושם יש סעיף על טעות עכו"ם, והמו"ל חושש משערוריות, וברצונו להוסיף את ההצטדקות האנוסה הלזו, מילא, אבל בנידון דידן, טוב היה להשמיט את הסימן שאין בו טעם ואין בו ריח, ואין בו שום דבר חידוש, וכל שורה בו יותר מפליאה מקודמתה, מאשר להדפיסו בתוספת אותה הצהרה שקרית המוכחשת מינה וביה כמובן (הסימן עוסק בנידון עכשווי כמובן).

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 12:27 pm
על ידי אוצר החכמה
ברור. סתם התבדחתי

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 7:56 pm
על ידי אמסטרדם
מונח בזכרוני שפעם ראיתי הצהרה כזה באחד מספרי האחרונים והיה מרומז [- עכ"פ כך הבנתי] בתוך דבריו שאין כוונתו אלא לפנים - האם ידוע למישהו?

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 8:35 pm
על ידי בברכה המשולשת
בהרבה ספרים כתוב משהו מעין "ולא על הגויים אשר אנו חוסים בצלם .... ה' ישלם להם כגמולם" ואז היהודים הבינו טוב מאוד למה הכוונה

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 10:00 pm
על ידי הוגה ומעיין
מחברו של הספר הנפלא והיסודי למסכת עבודה זרה, "סדר יעקב", כותב בהקדמתו בזהירות די גדולה על העניין, מחשש שגויים בני זמנינו יכולים עוד להתנכל.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?51972&&page=30
אגב, במהדורתו האחרונה יש דברים מעניינים ההתפתחות בתחום חיבור הספרים, כאשר לכל אברך יש מחשב עם אוצר החכמה והוא מוציא לאור ספר.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 10:04 pm
על ידי הסרפד
גם הקדמת גמ' עבודה זרה מהד' שוטנשטיין נכתבה בזהירות יתרה המזכירה את סגנון ה'הצהרות' הנהוגות.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 10:06 pm
על ידי איש_ספר
וזו הצהרה מעניינת ביותר, הגויים של היום גרועים יותר... הוא מתכוון לכובשים הבריטיים.
(לא נזכרת במאמרו של הברמן)
http://www.otzar.org/aspcrops/104838_12 ... 512014.asp

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' ינואר 15, 2014 11:06 pm
על ידי משולש
נראה לי שהמצב היה שלא יכלו להדפיס בכלל שום דבר אם לא יצנזרו. וכי ימחקו את כל התורה בשביל שיוכלו לכתוב גוי במקום עכו"ם? (בפרט שכולם מבינים את הכוונה כמעט תמיד).
האם היינו מוותרים על המשנ"ב רק בגלל שאיזה רוסי החליט שצריך לכתוב "אינו יהודי"??? (אגב, מרגיז אותי לשמוע אנשים לומדים משנ"ב ואומרים "אינו יהודי" ומנציחים את הרשעות של הרוסים).

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ה' ינואר 16, 2014 7:05 am
על ידי אמסטרדם
נאמר לי שהרמ"מ מחב"ד ז"ל היה רגיל על לשונו לומר על גוי "אינו יהודי" - האומנם?

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ה' ינואר 16, 2014 8:48 pm
על ידי בברכה המשולשת
משולש כתב:נראה לי שהמצב היה שלא יכלו להדפיס בכלל שום דבר אם לא יצנזרו. וכי ימחקו את כל התורה בשביל שיוכלו לכתוב גוי במקום עכו"ם? (בפרט שכולם מבינים את הכוונה כמעט תמיד).
האם היינו מוותרים על המשנ"ב רק בגלל שאיזה רוסי החליט שצריך לכתוב "אינו יהודי"??? (אגב, מרגיז אותי לשמוע אנשים לומדים משנ"ב ואומרים "אינו יהודי" ומנציחים את הרשעות של הרוסים).


ואגב זה שמעתי יש הקוראים שם שייגעץ בכל מקום שכתוב במשנ"ב אינו יהודי ויש האומרים גוי ימש"ו

Re: דברי מהרש"ל באיסור שינוי דברי תורה - שינויי מאימת הצנזו

פורסם: ה' ינואר 23, 2014 9:49 pm
על ידי הגהמ
איש_ספר כתב:
מעיין כתב:ובזכרוני שהגאון ר' משה פיינשטיין ז"ל אמר או כתב מה"ט, שמכל הלין ראי' שלא קיי"ל כדברי היש"ש. ויכולין להקל גם משום עת לעשות לד'.

ראה כאן:
הקובץ המצורף רבי דוד קאהן א.jpg לא זמין יותר.

הקובץ המצורף רבי דוד קאהן ב.jpg לא זמין יותר.

מאידך, הנה קטע מתוך ספר שכתבו (ללועזים בלעז) אחד מתלמידי ר' דוד בנו של הגר"מ פיינשטיין שבו שאלו מה היה דעתו של הגר"מ אודות שיטת המהרש"ל (השאלה: האם מותר לסלף שום ענין של תורה מחשש פיקו"נ? תשובה: לא):

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ש' פברואר 01, 2014 11:41 pm
על ידי מה שנכון נכון
מה הבטחון שאין כל חשש מהגויים בימינו, ואדרבה היום פחות מתקבלים דברים שבאים להבדיל בין עם לעם, ומיד מגדירים אותם כגזענות, והלא "כל בני האדם נולדו שוים". ורק לפני שנים מספר הפרקליטות ברוסיה רצתה לאסור את הספר קצור שלחן ערוך בגלל שהוא מפיץ שנאת זרים וגזענות בדינים שבין ישראל לגויים.
אם כי אין צורך לחשוש לכתוב ספרים בעניני גרות וחרמות וכפיה בב"ד וכו'. ומצאתי למחבר בזמנינו באמריקה שעדיין נזהר, ראה בבדי השלחן סימן קפז ס"ק רכב שכתב בדין אשה שאינה יכולה להטהר ואינה מסכימה לקבל גט, שמתירין לו לישא אחרת "וצריך לזה היתר מאה רבנים (וגם רשיון הממשלה)".

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: א' פברואר 02, 2014 9:12 am
על ידי בברכה המשולשת
לשאת שתי נשים זה נגד החוק באמריקע וגם בא"י (וכמדומני ברובן המכריע של הארצות שיש שם מאחב"י) ולכן צריך רשיון הממשלה- כדי לא להיכנס לכלא.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 6:14 pm
על ידי תוך כדי אכילת פרס
התנצלות מיוחדת זו ראויה לציון:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?101213&&page=4

ואגב, ראיתי טופס שיש בו מלבד התנצלות זו, עוד התנצלות נוספת על דף סמוך!

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 1:52 pm
על ידי שימען
עי' משפטי השלום לרי"א סילבר עמ' 394 אשר מאריך איך גם בס' ים של שלמה יש התנצלות הנ"ל וכותב שאולי המדפיס הכניסו שלא מדעתו יעו"ש

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 2:41 pm
על ידי הגהמ
מעודי אני תמה אם לא נמצא הצהרות כאלו שמחברן באמת האמין בהם. ראה לדוגמא בס' תשובה מאהבה שצירף מחברו קונטרוס ארוך בשם כסות עינים להראות ולהוכיח שהגוים שהוא דר בתוכם אנשי מעלה הם ואין כוונת חז"ל עליהם. אם מדובר רק 'בכסות עינים' הלא די במודעה קטנה כדרך שאר חוברי חבר. הלא דבר הוא?

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 3:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
הכל תלוי ברמת לחץ הגויים בעניין

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 4:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
בפתיחת ערוך השלחן חו"מ יש מאמר ארוך "כבוד מלך" על אלכסנדר השלישי. וראיתי בספר עירתי מכורתי ששיער שעשה כן בכדי לזרז הדפסת הספר, כי אחרי כל השבחים שבהקדמה הצנזור יהיה פחות בקורתי.
וראה עוד בפתיחה למעוז הדת.
ובאמת שבהרבה ספרים נצלו את ההזדמנות לשלב בזה ביאורי פסוקים ורעיונות דרוש.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 8:18 pm
על ידי בברכה המשולשת
עשה כן כדי שבכלל ניתן יהיה להדפיס את הספר

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 8:38 pm
על ידי מה שנכון נכון
לזה היה סגי בהערות הרבות הפרוסות לאורך הספר בכל מקום שיש צורך, וכמו שנהגו בשאר ספרים ברוסיא, ולכל היותר במסירת מודעה בהתחלה, ואי"צ בשיר הלל ארוך.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 9:44 pm
על ידי מחשבה אחת
מה שנכון נכון כתב:לזה היה סגי בהערות הרבות הפרוסות לאורך הספר בכל מקום שיש צורך, וכמו שנהגו בשאר ספרים ברוסיא, ולכל היותר במסירת מודעה בהתחלה, ואי"צ בשיר הלל ארוך.

אתה נשמע די החלטי ונחרץ. מניין לך? אולי היו נסיבות מיוחדות לספר זה (שעניינו ענייני חו"מ)?

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 11:57 am
על ידי בברכה המשולשת
וכבר ראיתי לחוקר אחד שכתב מאמר ארוך על יחס הרבנים לשלטון מלוכני שהציג כל מיני גישות על-פי הקדמה זו ודומות לה, ולא שת לבו לכך שהכל צנזורה (שלא לדבר על מי שכתב מסקנות למעשה המתבססות על מקורות אלו)

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 12:01 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 5:12 pm
על ידי בדיעבד
מחשבה אחת כתב:
מה שנכון נכון כתב:לזה היה סגי בהערות הרבות הפרוסות לאורך הספר בכל מקום שיש צורך, וכמו שנהגו בשאר ספרים ברוסיא, ולכל היותר במסירת מודעה בהתחלה, ואי"צ בשיר הלל ארוך.

אתה נשמע די החלטי ונחרץ. מניין לך? אולי היו נסיבות מיוחדות לספר זה (שעניינו ענייני חו"מ)?


בטח היו נסיבות מיוחדות. ספר ערוך השולחן יצא לאור כל כרך נפרד בשנות המ' ונ'. בתקופה לפני זה היתה אסור להדפיס ספרים כלל פרט לספרי רומ"ל. כמעט שגזרו על לימוד התלמוד בחיידרים. בעיקר יצא הקצף על דיני ממונות כי קבל על שהיהודים לא מתחשבים עם משפטי המדינה. (בשלמא אורח חיים ויו"ד, זה הדת שלנו, אבל משפטים שייכים למלכות ומדינה, לסברתם הארורה.)
למשל ספר באר יצחק לרי"א, הוציא לאור בקניגסבורג בשנות הכ'. בעברו הגבול שחרו (גזלו) ממנו כמה אכסמפלרים, באופן שהדפסת ספר היתה כרוכה בהשקעות וסיכונים גבוהות. בסוף ברוב 'שתדלנות' ביצעו להתיר הדפסת ספרים לצורך לימוד דוקא. על כן כתבו בראש כל ספר שדיני חו"מ לא נוגעים היום. לדוג' בספרי בית הלוי נחל יצחק וערוה"ש...
כל ספר עבר ביקורת ע"י מבקר צנזורי. אם הספר לא היה כשר בעיניו פסלו וכל ההשקעות ירדו לטמיון מה גם להיות שלוח לסיבר. ראו על כל אלו בכתביו של הלוי ליפשיץ.
ספר ערוה"ש מלאה הוספות הערות והקדמות לצורך זה מזן אל זן. לדוגמא הוא כותב בהלכות פדיון שבויים שזה כבר לא נוגע היום ורק בימים שהיו שודדי ים או מלסטמי שיירות מדבר, וכהנה רבות.
החיים של הספר והסופר היו תלויים במציאת חן בעיני המלכות והצנזור.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 5:21 pm
על ידי סכינא חריפא

מודעה רבה על הגוים בזמן הזה...

פורסם: ג' נובמבר 08, 2016 9:30 am
על ידי ישראליק
אני מחפש מידע על הדפסת "מודעה רבה (שהגויים בימינו אלה אינם כמו הגויים שהיו פעם...)" בהרבה ספרים, ויש בזה כמה מיני נסחאות, ארוכות וקצרות

האם יש ספר/חוקר/עיתונאי/וכו' העוסק ודן בזה?

תודה לכל מי שיכול לעזור

Re: מודעה רבה על הגוים בזמן הזה...

פורסם: ג' נובמבר 08, 2016 10:16 am
על ידי פלגינן
ישראליק כתב:אני מחפש מידע על הדפסת "מודעה רבה (שהגויים בימינו אלה אינם כמו הגויים שהיו פעם...)" בהרבה ספרים, ויש בזה כמה מיני נסחאות, ארוכות וקצרות

האם יש ספר/חוקר/עיתונאי/וכו' העוסק ודן בזה?

תודה לכל מי שיכול לעזור

כמדומה אצל שפיגל, עמודים בתולדות הספר העברי, בשערי הדפוס, עמד על זה.
ראה גם: א"מ הברמן, הצנזורה בספרים עבריים, מחניים קו (תשכו).

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' נובמבר 08, 2016 2:46 pm
על ידי גבול ים
אמסטרדם כתב:נאמר לי שהרמ"מ מחב"ד ז"ל היה רגיל על לשונו לומר על גוי "אינו יהודי" - האומנם?

מן הסתם אילו שקיבלו ע"ע את מבצע ז' מצוות ב"נ.

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: ג' נובמבר 08, 2016 3:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
אמסטרדם כתב:נאמר לי שהרמ"מ מחב"ד ז"ל היה רגיל על לשונו לומר על גוי "אינו יהודי" - האומנם?

לא מוכר לי.

אבל הזכרת לי ווארט חריף על הפסוק (תהילים מג,א) "גוי לא חסיד" וד"ל ואכמ"ל.

Re: מודעה רבה על הגוים בזמן הזה...

פורסם: א' ינואר 22, 2017 1:45 am
על ידי מעט דבש
לענין היש"ש שהובא בראש האשכול, ראה עוד:
viewtopic.php?f=17&t=31356

Re: הצהרות מחברים להכשיר ספריהם בעיני הגויים

פורסם: א' ינואר 22, 2017 3:02 am
על ידי שבטיישראל
בברכה המשולשת כתב:לשאת שתי נשים זה נגד החוק באמריקע וגם בא"י (וכמדומני ברובן המכריע של הארצות שיש שם מאחב"י) ולכן צריך רשיון הממשלה- כדי לא להיכנס לכלא.

אי משום הא הרי בימינו אין בזה בעיה כלל, מאחר שהחוק קובע רק על איסור נישואין אזרחיים עם 2 נשים, אבל אין איסור "לגור" עם אשה אחרת למרות הנישואין, כל שעדיין אפשר לקדש האשה בחופה וקידושין ע"פ דין תורה כשזה עדיין לא מתנגש עם היוק של המדינה, ובפרט בימינו שאצל אוה"ע כבר הנורמה היום שהבאת ילדים לעולם ונישואין לאו דווקא הא בהא תליא.

Re: מודעה רבה על הגוים בזמן הזה...

פורסם: ב' מאי 15, 2017 3:21 pm
על ידי הולשטיין
מי ישיב לי אבידתי:
נלאיתי מלהיזכר בשמו של ספר זכרונות/אוטוביוגרפיה של ניצול שואה מליטא. כמדו' שמו שפירא. ושם כותב בין היתר אודות השתדלותו של בעל ערוך השולחן לפאר כבור המלכות וכיו"ב בהקדמתו והערותיו, כדי לקבל אישורים מהירים מהצנזור

ועוד זאת אבקש עצה: בהדרה של ספר בו נכתבה הערה שהנדון הוא לפלפולא בעלמא וכו', באיזו דרך יש לציין כי ההערה נכתבה מחמת איבה?