מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי אדג » א' נובמבר 28, 2010 5:31 pm

לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא - ביטוי זה כלשונו נמצא בקרב העם, אולם מקורו הימני נעלם.
חיפוש באוצר העלה חרס, אולי אי מי יטיל קרס?
תוכן האימרה ראיתי ציינו לדרשות הר"ן, אך לשון זה לא נמצא, רבנן?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי חכם באשי » א' נובמבר 28, 2010 7:25 pm

ר' שמואל אשכנזי, בספרו 'אלפא ביתא תניינא דשמואל זעירא', האריך בדבר.
ואצטט משם רק את דברי הר"ן:
אמנם כבר מצאנו את הרעיון אצל אחד הראשונים. ר' נסים בר' ראובן גירונדי [הר"ן; פ-קנ] כותב: שחפץ השם יתברך ורצונו לקיים מנהגו של עולם במה שאפשר, ושהטבע יקר בעיניו, לא ישנהו אלא לצורך הכרחי. ומפני זה אמר משה [במדבר יא כב]: הצאן ובקר ישחט להם ... שחשב משה, שהשם יתברך לא יחדש נס ופלא בחנם בדבר שאינו הכרחי - - - (דרשות הר"ן, הדרוש השמיני, מהדורת קצנלנבוגן, ירושלים תשסג, ראש עמ' רחצ).

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי אדג » ב' נובמבר 29, 2010 5:21 pm

כלומר, אין מקור אחר?

הלפרין
הודעות: 2
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2010 10:49 am

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי הלפרין » ה' דצמבר 02, 2010 10:57 am

המקור הוא כנראה בספר הזהר, ואירע לו מה שאירע ל"כד יתבין" אם כי בפחות שינויים, ולפלא שאין מציינים לזהר אלא לר"ן כאשר אין כל דמיון בלשון.

זוהר כרך א (בראשית) פרשת מקץ דף רא עמוד ב

"אתא ר' אבא לגביה א"ל אימא לי מאן עובדך דהא קודשא בריך הוא רחיש לך אלין תרין נסין לאו אינון למגנא"

אמנם יש לציין: מקובל לפרש ש"לחינם" היינו ללא צורך. אכן כך משמעות דברי הר"ן. אבל בזהר, הכוונה שאם אדם זכה לנס ודאי מגיע לו בדין ולא זכה בנס מן ההפקר.

וזה תרגום הסיפור
ר' אבא הוה יתיב וכו': ר"א היה יושב בפתח שער העיר לוד. ראה אדם אחד שהיה בא ויושב על בליטה שהיתה בולטת מצד ההר, והיה עיף מן הדרך וישב וישן שם. בתוך כך, ראה נחש אחד שהיה בא אצלו, ויצא שרץ שנקרא קוסטפא דגורדנא, והרג את הנחש. כשהקיץ האדם ראה את הנחש למולו, שהיה מת. קם האדם, ונפלה הבליטה, שהיה יושב עליה, אל העמק שמתחתיה, כי נקרעה מן ההר, והאדם נצל. כי אם היה מאחר רגע מלקום, היה נופל, ביחד עם הבליטה, אל העמק, והיה נהרג. אתא ר' אבא וכו': בא אליו ר' אבא, אמר לו, אמור לי מה מעשיך, כי הקב"ה הקרה אליך שני נסים אלו, [שהצילו מן הנחש, ומן הבליטה שנפלה], לא היו בחינם. א"ל ההוא בר נש וכו': כל ימי, לא עשה לי אדם רעה, שלא נתרציתי עמו ומחלתי לו. ועוד, אם לא יכלתי להתרצות עמו, לא עליתי על מטתי מטרם שמחלתי לו ולכל אלו שציערו לי, ולא נטרתי לו שנאה כל היום, על אותו רע שעשה לי, ולא די לי זה, אלא עוד, שמאותו יום והלאה, השתדלתי לעשות להם טובות. בכה ר' אבא וכו': בכה ר"א ואמר, גדולים מעשיו של זה מיוסף, כי ביוסף, העושי רעה, היו אחיו, ודאי שהיה לו לרחם עליהם, מחמת האחוה, אבל מה שעשה זה, שעשה כן עם כל בני אדם, הוא גדול מיוסף, ראוי הוא, שהקב"ה יקרה לו נס על נס. פתח ואמר הולך בתום וגו': "הולך בתום ילך בטח" - זהו אדם שהולך בדרכי התורה. "ילך בטח" - שמזיקי העולם לא יוכלו להזיקו. "ומעקש דרכיו יודע" - שואל, מי הוא יודע, ואומר, זה הוא מי שנטה מדרך האמת, ומבקש לגבות מחבירו, כלומר, שרוצה לשלם לו רעה תחת רעה, ועובר על "לא תקום ולא תטור", "יודע", מהו יודע, היינו שיהיה ניכר בעיני כל בעלי הדין, שלא תאבד מהם צורת אותו אדם, כדי להביאו למקום, שיהיו נוקמים ממנו, דהיינו מדה כנגד מדה, וע"כ אומר הכתוב יודע. ותא חזי ההוא וכו': ובוא וראה, אותו ההולך בדרך האמת, הקב"ה מחפה עליו כדי שלא יתודע ולא יהיה ניכר לבעלי הדין, אבל מעקש דרכיו יודע, ויהיה ניכר להם, אשריהם האנשים, ההולכים בדרך אמת, והולכים בטח בעולם, שאינם מפחדים לא בעולם הזה ולא בעולם הבא.

מייש
הודעות: 34
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 11:17 pm

ניסא בכדי

הודעהעל ידי מייש » ו' יוני 24, 2011 2:13 pm

האם ידוע מקור ברור ומפורש לביטוי השגור בפי כל "לא עביד קוב"ה ניסא בכדי"? (כוונתי למקור בחז"ל).
בתודה מראש.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: ניסא בכדי

הודעהעל ידי אדג » ו' יוני 24, 2011 2:39 pm


עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: ניסא בכדי

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יוני 24, 2011 2:49 pm

עי' בזה לר' משה שטרנבוך בספר טעם ודעת ג [לא חז"ל מפורש, אך הוכחה מחז"ל]
http://www.hebrewbooks.org/20035
[ואגב, לכאורה סברא הוא דאין לקב"ה הבדל בין נס לטבע ואם ברא עולמו דוקא בדרך הטבע, מדוע שישנה ויעשה נס בכדי]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ניסא בכדי

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 24, 2011 5:18 pm

מייש כתב:האם ידוע מקור ברור ומפורש לביטוי השגור בפי כל "לא עביד קוב"ה ניסא בכדי"? (כוונתי למקור בחז"ל).
בתודה מראש.

נתברר באלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא.
המוקר הראשון המביא בלשון זה וכיו"ב הוא האלשיך, הרעיון מופיע כבר בדרשות הר"ן. יעו"ש.  

מייש
הודעות: 34
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 11:17 pm

Re: ניסא בכדי

הודעהעל ידי מייש » ש' יוני 25, 2011 11:11 pm

ראשית תודה רבה לכל המגיבים!
ולאיש ספר היקר, סליחה על הבורות, אבל מהו האלפא ביתא הנ"ל, והיכן נמצא?

יאיר.
הודעות: 454
הצטרף: א' יוני 12, 2011 12:53 am

Re: ניסא בכדי

הודעהעל ידי יאיר. » ש' יוני 25, 2011 11:34 pm

מייש כתב:ראשית תודה רבה לכל המגיבים!
ולאיש ספר היקר, סליחה על הבורות, אבל מהו האלפא ביתא הנ"ל, והיכן נמצא?

viewtopic.php?f=7&t=4105

הולשטיין
הודעות: 107
הצטרף: ה' דצמבר 23, 2010 12:30 am

Re: ניסא בכדי

הודעהעל ידי הולשטיין » א' יוני 26, 2011 11:10 am

המקור הקדום ביותר שמצאתי:

זוהר כרך א (בראשית) פרשת מקץ דף רא עמוד ב

אלין תרין נסין לאו אינון למגנא

האם באלפא ביתא יש מקור קדום יותר?

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי שש משזר » ד' יוני 01, 2016 8:04 am

מאמר מקיף לתולדות ביטוי הנ"ל:
https://www.academia.edu/249879/%D7%9C% ... 7%95%D7%99

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' יוני 01, 2016 10:26 am

הלפרין כתב:המקור הוא כנראה בספר הזהר, ואירע לו מה שאירע ל"כד יתבין" אם כי בפחות שינויים, ולפלא שאין מציינים לזהר אלא לר"ן כאשר אין כל דמיון בלשון.

זוהר כרך א (בראשית) פרשת מקץ דף רא עמוד ב

"אתא ר' אבא לגביה א"ל אימא לי מאן עובדך דהא קודשא בריך הוא רחיש לך אלין תרין נסין לאו אינון למגנא"

אמנם יש לציין: מקובל לפרש ש"לחינם" היינו ללא צורך. אכן כך משמעות דברי הר"ן. אבל בזהר, הכוונה שאם אדם זכה לנס ודאי מגיע לו בדין ולא זכה בנס מן ההפקר.


כלומר הלשון לקוחה מהזוהר, והתוכן לקוח מדרשות הר"ן... מעניין

חלבנה
הודעות: 6
הצטרף: א' מאי 28, 2017 6:50 am

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי חלבנה » ו' ספטמבר 24, 2021 8:30 pm

מצאתי שכ"כ רבי צדוק בדברי סופרים אות ט"ז.

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי חיים סופר » ג' אוקטובר 05, 2021 9:45 pm

חכם באשי כתב:ר' שמואל אשכנזי, בספרו 'אלפא ביתא תניינא דשמואל זעירא', האריך בדבר.

אם אפשר להעלו המאמר
כפי הנראה לא נמצא ספרו באוצר

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אוקטובר 05, 2021 10:42 pm

אדג כתב:לא עביד קוב"ה ניסא למיגנא - ביטוי זה כלשונו נמצא בקרב העם, אולם מקורו הימני נעלם.
חיפוש באוצר העלה חרס, אולי אי מי יטיל קרס?
תוכן האימרה ראיתי ציינו לדרשות הר"ן, אך לשון זה לא נמצא, רבנן?

ראה המדרש בראשית רבה - פרשת בראשית פרשה י: [ר' אלעזר הוה יתיב מטייל בבית הכסא, אתא חד רומאי וקדים יתיה ויתיב ליה, אמר לית הדין על מגן, מיד נפק חד חיוא ומחא יתיה וקטל יתיה, קרי עליה ואתן אדם תחתיך].
גם בשאר מדרשים מצאנו מעין לשון הזה.

באמונתו
הודעות: 3239
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ניסא בכדי

הודעהעל ידי באמונתו » ג' דצמבר 07, 2021 3:54 pm

נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' דצמבר 07, 2021 6:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו. יישר כח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 201 אורחים