מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידושי הרמב"ן למסכת סוכה נכתבו בשלימותם?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

חידושי הרמב"ן למסכת סוכה נכתבו בשלימותם?

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' דצמבר 08, 2016 12:51 pm

למסכת סוכה יש בידינו רק כמה קטעים קטנים מחידושי הרמב"ן.
האם הרמב"ן כתב פירוש מלא על המסכת שאבד (פרט לאותם קטעים) או שמלכתחילה הוא לא כתב אלא את אותם קטעים?
אודה לכל סיוע בעניין.
בספרו של הרב שעוועל ובספרו של ר"י אונא לא מצאתי כל התייחסות לכך.
תודה רבה.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: חידושי הרמב"ן למסכת סוכה נכתבו בשלימותם?

הודעהעל ידי א. חיים » א' דצמבר 18, 2016 7:35 pm

הרמב"ן לא כתב חידושים רצופים על מסכת סוכה אלא רק 'ליקוטים' (כלומר: כמה קטעים, כפי שציינת. כך הוא עשה על רוב המסכתות מסדר מועד). בנוסף הוא כתב 'מלחמות' על המסכת, וכן תשובות על הלכות לולב של הראב"ד.
המקור שלי שהוא לא כתב יותר, הוא שוה למקור שלי האומר שהרמב"ן לא כתב פירוש על מגילת אסתר.
אכן, תא שמע (הספרות הפרשנית לתלמוד, ב, עמ' 37-36) דווקא לא כ"כ בטוח שהרמב"ן לא פירש את כל סדר מועד - אבל אם באנו לציין את כל הדברים הלא נכונים שנכתבו בספר זה של ת"ש הרי אין אנו מספיקים כו'. לכן אסתפק בהערות על דבריו אודות לקוטות הרמב"ן.
א. כותב: מצויות בידינו לקוטות למסכתות ברכות, עירובין – סוכה.
מה לעשות אבל יש גם על המסכתות שלאחרי מס' סוכה, והן: תענית, מגילה, חגיגה.
ב. מאריך שהלקוטות מתעסקות בהלכות דוקא, ושהרמב"ן בא בספר זה להוציא מעמדות שהיו מקובלות להלכה לפניו.
אמנה כמה דוגמאות שראיתי מקופיא ואינם עוסקות כלל בעיני הלכה: פסחים ז ע"א הדיון בהבנת נוסח ברכת המצוות (שעצם הנוסח הוא שווה לכו"ע). יומא ע ע"א. סוכה מח ע"א. מגילה יא ע"ב. חגיגה כל הקטעים. כיו"ב יש הרבה עניני הלכה שמדבר בהם, והם דברים שכלל לא הוכרעו לפניו, ואכ"מ.
ג. מסתפק האם הרמב"ן כתב פירוש מקיף יותר למסכתות אלו. אבל לא מביא שום ראיה לספק זה. אדרבא מביא ראיה מלשון הרמב"ן בלקוטות בר"ה שאכן הספר נכתב מלכתחילה על ענינים לא רצופים. וא"כ מה הספק. ומה שמביא בהערה שמצאו השלמה לא' הקטעים שבלקוטות – הרי מדובר שם בעיבוד חדש של קטע שכבר נמצא לפנינו, ואיך זה ראיה שמלכתחילה היה ספר מקיף יותר למסכת.
ד. הוא מונה את מסכת מכות כא' מהמסכתות של ה'לקוטות' - אבל בספר הרמב"ן שלי ישנו פירוש רחב בהחלט ודי רציף על המסכת.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חידושי הרמב"ן למסכת סוכה נכתבו בשלימותם?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' יוני 07, 2018 5:43 pm

שלושה דברים בנוגע ללקוטות:
א. אמנם צודק חברנו "א. חיים", אבל אעפ"כ אין זה אומר שהלקוטות הגיעו לידינו בשלמות. והנה, בשנה זו (תשע"ח) נדפסו מחדש חידושי הרמב"ן שבהוצ' זכרון יעקב, והשלימו מכ"י חלק מהלקוטות שבסוף עירובין (כנראה המדפיסים הראשונים של הלקוטות לא הדפיסו עמודים אלו מכיוון שתחילתם וסופם חסר). עד עתה לא נמצא כ"י ללקוטות הרמב"ן, והם הראשונים שמשתמשים בכ"י לחלק זה (כה"י נמצא בידיים פרטיות). השאלה היא האם יש עוד חסרונות מקומיים בלקוטות שבידינו מלבד מה שאנחנו יודעים עדיין שחסר בכמה מקומות בסוף עירובין.
ב. יש לציין שאף הרשב"א מפנה למה שכתב הרמב"ן ב"לקוטיו" לר"ה ומגילה.
ג. ההשלמה ללקוטות הרמב"ן לר"ה שהדפיס עזרא שבט בכתב עת סיני, שנה נח, כרך קטז (אב-אלול תשנ"ה), עמ' ריב-רטז אינה אלא קטע מפירוש ר"י קרקושה תלמיד הרמב"ן שמשתמש בחידושי הרמב"ן.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: חידושי הרמב"ן למסכת סוכה נכתבו בשלימותם?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' יוני 07, 2018 6:00 pm

א. חיים כתב:הרמב"ן לא כתב חידושים רצופים על מסכת סוכה אלא רק 'ליקוטים' (כלומר: כמה קטעים, כפי שציינת. כך הוא עשה על רוב המסכתות מסדר מועד). בנוסף הוא כתב 'מלחמות' על המסכת, וכן תשובות על הלכות לולב של הראב"ד.
המקור שלי שהוא לא כתב יותר, הוא שוה למקור שלי האומר שהרמב"ן לא כתב פירוש על מגילת אסתר.
אכן, תא שמע (הספרות הפרשנית לתלמוד, ב, עמ' 37-36) דווקא לא כ"כ בטוח שהרמב"ן לא פירש את כל סדר מועד - אבל אם באנו לציין את כל הדברים הלא נכונים שנכתבו בספר זה של ת"ש הרי אין אנו מספיקים כו'. לכן אסתפק בהערות על דבריו אודות לקוטות הרמב"ן
...
ג. מסתפק האם הרמב"ן כתב פירוש מקיף יותר למסכתות אלו. אבל לא מביא שום ראיה לספק זה. אדרבא מביא ראיה מלשון הרמב"ן בלקוטות בר"ה שאכן הספר נכתב מלכתחילה על ענינים לא רצופים. וא"כ מה הספק. ומה שמביא בהערה שמצאו השלמה לא' הקטעים שבלקוטות – הרי מדובר שם בעיבוד חדש של קטע שכבר נמצא לפנינו, ואיך זה ראיה שמלכתחילה היה ספר מקיף יותר למסכת.


הספק שלו הוא מכמה כיוונים:
א. אולי ספר הלקוטות אינו חלק מסדרת החידושים אלא סוג חיבור אחר, אבל באמת נכתבו חידושים גם על מסכתות אלו.
ב. אולי זוהי מהדורה ראשונית של החידושים, ולאחר מכן הרמב"ן הרחיב את הרשימות הראשוניות הללו לכדי חיבור רציף על המסכת.
ג. ספק נוסף שהוא מעלה הוא שאולי הספר הזה, של הלקוטות היה רחב יותר, אלא שלא הגיע לידינו.
הטענה שלך כלפיו היא לכל היותר נוגעת כלפי סעיף ג, אבל אני מסכים איתך שצריך יותר בסיס לספקות אלו. אבל בתור "מחשבה" על העניין הן נכונות ואפשריות, על אף שלמסקנה מסתבר שזה לא המצב.
כאמור, הקטע לר"ה שהוא מזכיר בהערה (היינו מה שנדפס בסיני), אינו מחידושי הרמב"ן, ולכן הקושיה נדחית מעיקרהּ.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 376 אורחים