◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לבנון
הודעות: 283
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

במצרים היו משבעים האומות

הודעהעל ידי לבנון » א' דצמבר 24, 2017 5:23 pm

כתב בספר שפתי כהן עה"ת (בראשית מו ז; ודומה לזה במדבר יד יד):
ויעקב אבינו רצה לכלול הכל בגלות מצרים שבאו שם שבעים אומות מחמת הרעב.

האם יש מי מחכמי המקום הזה היודע, האם יש לזה איזה איזכור בא' ממדרשי חז"ל?

מה שאמרו בדברים רבה ד ט (וכעי"ז בתנחומא ויצא ז): א"ר פנחס בר חמא מלמד שהיו במצרים יותר מע' אומות ומכולן לא היו משעבדין אלא בישראל.
להבנתי אין לו שייכות לענין המבוקש.
יישר כחכם

יאיר
הודעות: 9307
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: במצרים היו משבעים האומות

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 24, 2017 5:43 pm

לבנון כתב:כתב בספר שפתי כהן עה"ת (בראשית מו ז; ודומה לזה במדבר יד יד):
ויעקב אבינו רצה לכלול הכל בגלות מצרים שבאו שם שבעים אומות מחמת הרעב.

האם יש מי מחכמי המקום הזה היודע, האם יש לזה איזה איזכור בא' ממדרשי חז"ל?

מה שאמרו בדברים רבה ד ט (וכעי"ז בתנחומא ויצא ז): א"ר פנחס בר חמא מלמד שהיו במצרים יותר מע' אומות ומכולן לא היו משעבדין אלא בישראל.
להבנתי אין לו שייכות לענין המבוקש.
יישר כחכם

"...וַיְהִי רָעָב בְּכָל הָאֲרָצוֹת וּבְכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם הָיָה לָחֶם. נה וַתִּרְעַב כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּצְעַק הָעָם אֶל פַּרְעֹה לַלָּחֶם וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה לְכָל מִצְרַיִם לְכוּ אֶל יוֹסֵף אֲשֶׁר יֹאמַר לָכֶם תַּעֲשׂוּ. נו וְהָרָעָב הָיָה עַל כָּל פְּנֵי הָאָרֶץ..."

לבנון
הודעות: 283
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: במצרים היו משבעים האומות

הודעהעל ידי לבנון » א' דצמבר 24, 2017 9:10 pm

יאיר כתב:
לבנון כתב:כתב בספר שפתי כהן עה"ת (בראשית מו ז; ודומה לזה במדבר יד יד):
ויעקב אבינו רצה לכלול הכל בגלות מצרים שבאו שם שבעים אומות מחמת הרעב.

האם יש מי מחכמי המקום הזה היודע, האם יש לזה איזה איזכור בא' ממדרשי חז"ל?

מה שאמרו בדברים רבה ד ט (וכעי"ז בתנחומא ויצא ז): א"ר פנחס בר חמא מלמד שהיו במצרים יותר מע' אומות ומכולן לא היו משעבדין אלא בישראל.
להבנתי אין לו שייכות לענין המבוקש.
יישר כחכם

"...וַיְהִי רָעָב בְּכָל הָאֲרָצוֹת וּבְכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם הָיָה לָחֶם. נה וַתִּרְעַב כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּצְעַק הָעָם אֶל פַּרְעֹה לַלָּחֶם וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה לְכָל מִצְרַיִם לְכוּ אֶל יוֹסֵף אֲשֶׁר יֹאמַר לָכֶם תַּעֲשׂוּ. נו וְהָרָעָב הָיָה עַל כָּל פְּנֵי הָאָרֶץ..."

הרמב"ן (בראשית מא נד), על פי המדרש, הבין קצת אחרת ממך את פירוש הכתוב.
ויהי רעב בכל הארצות - אשר סביב ארץ מצרים, כי מה יעשו הרחוקות אם היה בהן רעב כזה. וכך אמרו בבראשית רבה (צ ו) בשלש ארצות בפינקיא ובערביא ובפלישטני.

א גאליציאנער
הודעות: 433
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: איתור מקור והנפשות הפועלות במעשה מחז׳׳ל

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ג' דצמבר 26, 2017 10:50 am

מרחביה כתב:ואי אפשר שכוונתו לשמואל ב, יב, יט-כג?

יבורך מר ויישר כוחו!
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

ושא_נס
הודעות: 583
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' דצמבר 27, 2017 12:26 am

בספר עץ יהודה לר"י בעהאק, ווילנא תרמ"ד
chrome-extension://hehijbfgiekmjfkfjpbkbammjbdenadd/nhc.htm#url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=6955&st=&pgnum=33

"ומצאתי (הצופה להמגיד ז' נ') בשם הרב צרור המור [פרשת נח] שפירש על הכהנים (החשמונאים) הנקראים חסידים, כמ"ש [דברים לג ח] תמיך ואוריך וגו'".

ניסיתי לחפש ב"המגיד" שנה שביעית עמ' נ, ושם אין זה חלק "הצופה" שהוא מדור פנימי כעין תוספת על "המגיד", אלא החלק של "המגיד" עצמו.

אולי צ"ל "הצופה להמגיד ז' ג'", והיינו גליון ג', וגם שם בחיפוש מהיר במדור ה"צופה" לא מצאתי.

אודה לכל מי שיוכל לעזור לי לאתר הדברים בהצופה להמגיד הנ"ל.

קאצ'קלה
הודעות: 896
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 27, 2017 10:22 am

ושא_נס כתב:בספר עץ יהודה לר"י בעהאק, ווילנא תרמ"ד
chrome-extension://hehijbfgiekmjfkfjpbkbammjbdenadd/nhc.htm#url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=6955&st=&pgnum=33

"ומצאתי (הצופה להמגיד ז' נ') בשם הרב צרור המור [פרשת נח] שפירש על הכהנים (החשמונאים) הנקראים חסידים, כמ"ש [דברים לג ח] תמיך ואוריך וגו'".

ניסיתי לחפש ב"המגיד" שנה שביעית עמ' נ, ושם אין זה חלק "הצופה" שהוא מדור פנימי כעין תוספת על "המגיד", אלא החלק של "המגיד" עצמו.

אולי צ"ל "הצופה להמגיד ז' ג'", והיינו גליון ג', וגם שם בחיפוש מהיר במדור ה"צופה" לא מצאתי.

אודה לכל מי שיוכל לעזור לי לאתר הדברים בהצופה להמגיד הנ"ל.

כוונתו להמגיד, שנה ז, חוברת נ, עמ' 398:
pdf.pdf
(2.49 MiB) הורד 23 פעמים

ושא_נס
הודעות: 583
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' דצמבר 27, 2017 4:22 pm

קאצ'קלה כתב:
ושא_נס כתב:בספר עץ יהודה לר"י בעהאק, ווילנא תרמ"ד
chrome-extension://hehijbfgiekmjfkfjpbkbammjbdenadd/nhc.htm#url=http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=6955&st=&pgnum=33

"ומצאתי (הצופה להמגיד ז' נ') בשם הרב צרור המור [פרשת נח] שפירש על הכהנים (החשמונאים) הנקראים חסידים, כמ"ש [דברים לג ח] תמיך ואוריך וגו'".

ניסיתי לחפש ב"המגיד" שנה שביעית עמ' נ, ושם אין זה חלק "הצופה" שהוא מדור פנימי כעין תוספת על "המגיד", אלא החלק של "המגיד" עצמו.

אולי צ"ל "הצופה להמגיד ז' ג'", והיינו גליון ג', וגם שם בחיפוש מהיר במדור ה"צופה" לא מצאתי.

אודה לכל מי שיוכל לעזור לי לאתר הדברים בהצופה להמגיד הנ"ל.

כוונתו להמגיד, שנה ז, חוברת נ, עמ' 398:
pdf.pdf


ייש"כ רב גם על זה. אין כמוך.
תבורך.
מי הוא החכם הכותב שם "מו"ח"? ידוע לך?

פרשת_דרכים
הודעות: 56
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » ד' דצמבר 27, 2017 6:15 pm

מרדכי ווייסמאן חיות

חברא
הודעות: 152
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חברא » ד' דצמבר 27, 2017 9:48 pm

ראיתי באיזה מקום, בשם אחד מבעלי התוספות שמתאר שביומי דפגרא היו עושים כעין חידון תנ"ך - אחד מתחיל פסוק, והשני ממשיך את הפסוק במילה שבה הסתיים הפסוק הקודם.

ידוע למישהו מקור כזה? [ובכלל על מידע לימוד תנ"ך בתקופת בעלי התוספות].

פלגינן
הודעות: 2136
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלגינן » ד' דצמבר 27, 2017 9:56 pm

חברא כתב:ראיתי באיזה מקום, בשם אחד מבעלי התוספות שמתאר שביומי דפגרא היו עושים כעין חידון תנ"ך - אחד מתחיל פסוק, והשני ממשיך את הפסוק במילה שבה הסתיים הפסוק הקודם.

ידוע למישהו מקור כזה? [ובכלל על מידע לימוד תנ"ך בתקופת בעלי התוספות].

על לימוד המקרא בתקופת בעה"ת, ראה מ' ברויאר, אוהלי תורה: הישיבה תבניתה ותולדותיה, ירושלים תשסד, עמ' 120-119.
(החידון שהזכרת, לא נזכר שם לכאורה)

חברא
הודעות: 152
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חברא » ד' דצמבר 27, 2017 11:08 pm

אם מישהו יוכל להעלות לכאן את העמודים המדוברים, אודה לו.

עריכה: בינתיים קיבלתי זאת כאן.
נערך לאחרונה על ידי חברא ב ד' דצמבר 27, 2017 11:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ושא_נס
הודעות: 583
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' דצמבר 27, 2017 11:32 pm

פרשת_דרכים כתב:מרדכי ווייסמאן חיות


יישר כוחך

בסתר המדריגה
הודעות: 19
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 8:40 am

חיפוש מקור

הודעהעל ידי בסתר המדריגה » ג' ינואר 02, 2018 7:17 pm

היש מקור בספרי הטבע או ספרי הקדמונים למה שכ' בספר מאמר האחדות פ"ט שטבע השמן שונה מהכל שכל חפצים בהמשך הזמן יחסרו אבל שמן אדרבה ניתוסף לאחר זמן

מה שנכון נכון
הודעות: 7723
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיפוש מקור

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 02, 2018 7:31 pm

צ"ל פ"ח.
וראה גם ילקו"ש שה"ש רמז תתקפא "ד"א כי טובים דודיך מיין לריח שמניך, אי מה יין כל זמן שהוא מתיישן הוא חסר אף דברי תורה כן, תלמוד לומר לריח שמניך טובים, כשם שאין השמן חסר כך אין דברי תורה חסרים".

בסתר המדריגה
הודעות: 19
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 8:40 am

Re: חיפוש מקור

הודעהעל ידי בסתר המדריגה » ה' ינואר 04, 2018 1:48 am

ייש"כ
אולם מקור שהשמן נתוסף לא ידעתי רק אצל אלישע (מלכים-ב ד)ואצל החשמונאים (שבת כא:)

ושא_נס
הודעות: 583
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' ינואר 04, 2018 12:04 pm

בספר יין המשומר (ויניציאה ת"ך): "כמ"ש הרח"ו זלה"ה בכוונת מגלת אסתר וז"ל, וצריך לדעת בשעה שבא סמא"ל לפתות לחוה, היה רוכב על הנחש והיה כלול הנחש הזה עשר מדרגות הטומאה וכולם נקרא נחשים, וסמא"ל עליהם הרי י"א, רמז לי"א יום מחורב דרך הר שעיר. ובקנאתו בא לפתות את חוה ונעשה עשן כולו על עץ הדעת והחשיך בעשנו העשר אורות של עשר חופות שעשה הקב"ה לאדם הראשון בגן עדן מעשר מדרגות הקדושה כי הנחש מלשון תנין, ותרגומו של עשן תננא, ואז נגרש אדם מגן עדן לחוץ כי אין לישב בגן יותר. וענין אדם עם הנחש הוא רמז להמ"ן כי מ"ה מהמ"ן גי' אד"ם, ואות ו' היא הנחש. ורמז המן לנחש כי דבר לשון הרע באומרו "והייתם כאלהים" וכפר בעיקר. וכן המן באומרו ישנו עם אחד מפוזר ר"ל ישן אלוה שלהם שאינו משגיח וכו'. ואמר הקב"ה לאדם יבא הזמן שיחזרו ישראל לחטא שלך לעבוד ע"ז, ויהנו מפרי עץ הדעת ויאכלו וישתו ויתחייבו ח"ו כליה ע"י נחש א' שהוא המן, וכולל עשר נחשים שהם י' בניו. וזהו החטא שהשתחוו לצלם ונהנו מסעודת אותו רשע. ואביא צדיק א' שלא ישתחוה לצלם ולא יהנה מסעודת אותו רשע, והוא יתקן את אשר עותו. ואביא צדקת אחת ושמה אסתר והיא תתקן עון חוה. ועם היות שנראה שנלקתה בעון חוה במה שכתיב "ותתחלחל המלכה" מלמד שפירשה נדה ונשאת לאותו רשע, שהוא שורש דנחש שהטיל הזוהמא בחוה. אבל במ"ש בספר הזוהר פרשת כי תצא, ח"ו כי לא נגע בה אחשורוש אלא שמרדכי היה יודע להשביע את.השידה בשם המפורש והביאה לאותו רשע. אבל אסתר היתה יושבת בחיקו של מרדכי כמו שושנ"ה שגי' אסת"ר. ורמז להמן, המן העץ, שהעץ שעשה רמז לנ' אמה. ו' מהמן ואותיות מ"ה עם הכולל גי' אמ"ה הרי נ' אמ"ה. ולא היה יודע כי בנפשו הוא. וזהו רמז המן מן התורה מניין המן העץ, בסבת זה תקן מרדכי ע"ז שנאמר כאשר צויתיך, ואין צו אלא ע"ז ותיקן שלא היה נהנה מאותה הסעודה אפילו אכילת פרי כנגד עץ הדעת וכו'. ואדם עבר עליו וזהו לבלתי אכל ממנו אכלת עכ"ל".

לאיזה ספר נתכוין הרב יין המשומר?
איני מחפש מקורות שיתכן והעתיקו מיין המשומר עצמו...

שמא יש מהדורה חדשה של יין המשומר עם ציוני המקורות דוגמת שאלה זו. והרב קבלת האר"י נר"ו לפום ריהטא לא דיבר בזה.

לענין
הודעות: 464
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 04, 2018 7:00 pm

זה נמצא במחברת הקודש - שער הפורים נ''ו א'
הדברים שהבאת כתבם מה''ר נתן שפירא זללה''ה, כמו שניכר לרגיל בסגנונו הקדוש, ונוסח עמוד השער הטעה את הקורא לחשוב שכללות הספר היא ממהרח''ו.

מחולת המחנים
הודעות: 2525
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' ינואר 05, 2018 1:56 am

האם יש במקור במדרשי חז"ל (לא במדרשים חיצוניים ומאוחרים) למימרא 'כל הכופר בטובתו של חבירו סופו כופר בטובתו של הקב"ה".
הלשון הובא ברבינו בחיי (שמות א, ח) ויסוד הענין נתבאר בשמות רבה (א, ח).

חלמישצור
הודעות: 697
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חלמישצור » ו' ינואר 05, 2018 2:07 am

מחולת המחנים כתב:האם יש במקור במדרשי חז"ל (לא במדרשים חיצוניים ומאוחרים) למימרא 'כל הכופר בטובתו של חבירו סופו כופר בטובתו של הקב"ה". הלשון הובא ברבינו בחיי (שמות א, ח) ויסוד הענין נתבאר בשמות רבה (א, ח).

"מפני מה ענש הכת' ביותר לכפויי טובה. מפני שהוא כעניין כפירה בהקב"ה. אף הכופר בהקב"ה כופר טוב הוא. האדם הזה הוא כופה טובתו של חבירו, למחר הוא כופה טובתו של קונו. וכן הוא אומ' בפרעה, אשר לא ידע את יוסף. והלא עד היום הזה מצרים יודעין חסדו של יוסף, אלא שהיה יודע ולא השגיח עליו, וכפה טובתו, ולבסוף כפה טובתו של הקדוש ברוך הוא, שאמ' לא ידעתי את יוי. הא למדת שכפיית הטובה הקשה לכפירה בעיקר. וכן הקדוש ברוך הוא אומ' להן לישראל אנכי" (משנת רבי אליעזר, פרשה ז, מהד' ענלאו, עמ' 137).

ושא_נס
הודעות: 583
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ש' ינואר 06, 2018 10:48 pm

לענין כתב:זה נמצא במחברת הקודש - שער הפורים נ''ו א'
הדברים שהבאת כתבם מה''ר נתן שפירא זללה''ה, כמו שניכר לרגיל בסגנונו הקדוש, ונוסח עמוד השער הטעה את הקורא לחשוב שכללות הספר היא ממהרח''ו.


תודה על הרצון לעזור, אך במחילה דבריך אינם מכוונים.
הלשון שציטטתי היא של הרב יין המשומר עצמו, הוא כותב כן בשם הרח"ו בכוונת מגילת אסתר, ובכן למה נתכוין הרב יין המשומר בכותבו הוא עצמו "הרח"ו בכוונת מגילת אסתר", לאן?
מחברת הקודש כנראה מבוסס על כתיבות אחרות של ר' נתן שפירא, ויתכן כי היסוד כולו מספר יין המשומר. רק צריך לדעת למה נתכוין הרב יין המשומר.
יש מהדורה מתוקנת ומשופרת של יין המשומר עם מקורתיו? שמא שם אפשר לבדוק?
תודה רבה למשיבים

לענין
הודעות: 464
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ש' ינואר 06, 2018 11:26 pm

אסביר.
בעמוד השער של מחברת הקודש מבואר שזה 'אשר הונף ואשר הורם וכו' והוא ספר הכוונות לשבתות וחדשים וזמנים יקרים וכו' הכל מהאלקי הרח''ו' וכו'. ואח''כ כתוב 'דברים יקרים מפנינים וכו' וכו' דברי המקובל האלקי מוהר''ר נתן שפירא' וכו' וכו'.
היין המשומר זיע''א קרא לדברים הנ''ל כוונות הרח''ו על מגילת אסתר, ונתעלם ממנו ז''ל לפי שעה שלפני כמה דפים כתוב 'מהר''ן זלה''ה'.

ושא_נס
הודעות: 583
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » א' ינואר 07, 2018 3:34 pm

לענין כתב:אסביר.
בעמוד השער של מחברת הקודש מבואר שזה 'אשר הונף ואשר הורם וכו' והוא ספר הכוונות לשבתות וחדשים וזמנים יקרים וכו' הכל מהאלקי הרח''ו' וכו'. ואח''כ כתוב 'דברים יקרים מפנינים וכו' וכו' דברי המקובל האלקי מוהר''ר נתן שפירא' וכו' וכו'.
היין המשומר זיע''א קרא לדברים הנ''ל כוונות הרח''ו על מגילת אסתר, ונתעלם ממנו ז''ל לפי שעה שלפני כמה דפים כתוב 'מהר''ן זלה''ה'.



לא הבנתי את הסברך, מחילה.
יין המשומר נדפס בשנת ת"ך, לאיזה כתיבות של הרח"ו שהיו קיימות עד שנת ת"ך הוא מתכוין? רק זה אני מחפש להבין. תשכח ממחברת הקודש שהוא ספר יותר מאוחר שכנראה מבוסס במישרים או בעקיפים על ספר יין המשומר עצמו!

עושה חדשות
הודעות: 6148
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 09, 2018 9:35 pm

היכן כתוב על הגר"א, שהטעם שהוא לא עסק במנין המצוות, כי הוא סבר שתרי"ג זה רק שורשים אבל הענפים הם גם מצוות, ולכן אין נפק"מ בכל הפלוג' מה מונים ומה לא וכו'.

סעדיה
הודעות: 1059
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סעדיה » ג' ינואר 09, 2018 9:37 pm

עושה חדשות כתב:היכן כתוב על הגר"א, שהטעם שהוא לא עסק במנין המצוות, כי הוא סבר שתרי"ג זה רק שורשים אבל הענפים הם גם מצוות, ולכן אין נפק"מ בכל הפלוג' מה מונים ומה לא וכו'.

עי' בתחילת ספר מעלות התורה.

עושה חדשות
הודעות: 6148
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 09, 2018 9:57 pm

יש"כ, אכן הלש' שם הוא "ואין מן הצורך לדעת זאת".

ושא_נס
הודעות: 583
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ג' ינואר 09, 2018 10:47 pm

לענין כתב:אסביר.
בעמוד השער של מחברת הקודש מבואר שזה 'אשר הונף ואשר הורם וכו' והוא ספר הכוונות לשבתות וחדשים וזמנים יקרים וכו' הכל מהאלקי הרח''ו' וכו'. ואח''כ כתוב 'דברים יקרים מפנינים וכו' וכו' דברי המקובל האלקי מוהר''ר נתן שפירא' וכו' וכו'.
היין המשומר זיע''א קרא לדברים הנ''ל כוונות הרח''ו על מגילת אסתר, ונתעלם ממנו ז''ל לפי שעה שלפני כמה דפים כתוב 'מהר''ן זלה''ה'.


אם יש לך תשובה יותר בהירה ומכוונת, אשמח לשמוע אותה.
תודה מרובה מאד ממש

לענין
הודעות: 464
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ג' ינואר 09, 2018 10:56 pm

מה הפשט ? וכי דבר שנתייגעו בו חמורי עולם, וחברו עליו ספרים עמוקים, ומסרו נפשם על בירורו, ידחנו הגר''א ח''ו בגילא דחיטתא?
וקיבלנו בזהממו''ר הגר''מ שפירא זיע''א (לשמו ולזכרו תאות נפש. נכתב בקיצור לפי הבנת הכותב, בתוספת נופך) כי המצוות הם שרשי תורה שבע''פ לכן מוכרח היה הדבר שקודם לבירור פירטי המצוות וחוקיהם בכל תקופת הראשונים זיע''א, יקדם לו בירור השרשים של תושבע''פ. ועל דרך שקדמה המשנה לגמרא, כמו כן בתקופת התחלת החיבורים של הראשונים, פסקי ההלכות, שנתחברו בצורה מסודרת לאחר חתימת התלמוד (בשונה מהגאונים שעיקר עיסקם היה בביאור הש''ס ותשובות לשאלות), הוצרכו להקדים לו 'משנה' שהיא מנין המצוות, והמדייק נכוחה יראה זה בהקדמת הרמב''ם לס' המצוו ת.
ממילא העיסוק בזה בתקופת הגר''א היה בעל משמעות שונה.
במאמר המוסגר, סבר מו''ר, שכעילוי משנה, העיסוק בסהמ''צ, כמוהו כלימוד משניות, ואדרבה קרוב יותר לערכנו, ואכ''מ.

עושה חדשות
הודעות: 6148
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 09, 2018 11:03 pm

לענין כתב:מה הפשט ? וכי דבר שנתייגעו בו חמורי עולם, וחברו עליו ספרים עמוקים, ומסרו נפשם על בירורו, ידחנו הגר''א ח''ו בגילא דחיטתא?
וקיבלנו בזהממו''ר הגר''מ שפירא זיע''א (לשמו ולזכרו תאות נפש. נכתב בקיצור לפי הבנת הכותב, בתוספת נופך) כי המצוות הם שרשי תורה שבע''פ לכן מוכרח היה הדבר שקודם לבירור פירטי המצוות וחוקיהם בכל תקופת הראשונים זיע''א, יקדם לו בירור השרשים של תושבע''פ. ועל דרך שקדמה המשנה לגמרא, כמו כן בתקופת התחלת החיבורים של הראשונים, פסקי ההלכות, שנתחברו בצורה מסודרת לאחר חתימת התלמוד (בשונה מהגאונים שעיקר עיסקם היה בביאור הש''ס ותשובות לשאלות), הוצרכו להקדים לו 'משנה' שהיא מנין המצוות, והמדייק נכוחה יראה זה בהקדמת הרמב''ם לס' המצוו ת.
ממילא העיסוק בזה בתקופת הגר''א היה בעל משמעות שונה.
במאמר המוסגר, סבר מו''ר, שכעילוי משנה, העיסוק בסהמ''צ, כמוהו כלימוד משניות, ואדרבה קרוב יותר לערכנו, ואכ''מ.

לא מתיישב בלשון,
ראה בעצמך:
מעלות התורה תריג מצוות.png
מעלות התורה תריג מצוות.png (184.99 KiB) נצפה 592 פעמים

לענין
הודעות: 464
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ד' ינואר 10, 2018 12:59 am

ושא_נס כתב:
לענין כתב:אסביר.
בעמוד השער של מחברת הקודש מבואר שזה 'אשר הונף ואשר הורם וכו' והוא ספר הכוונות לשבתות וחדשים וזמנים יקרים וכו' הכל מהאלקי הרח''ו' וכו'. ואח''כ כתוב 'דברים יקרים מפנינים וכו' וכו' דברי המקובל האלקי מוהר''ר נתן שפירא' וכו' וכו'.
היין המשומר זיע''א קרא לדברים הנ''ל כוונות הרח''ו על מגילת אסתר, ונתעלם ממנו ז''ל לפי שעה שלפני כמה דפים כתוב 'מהר''ן זלה''ה'.



לא הבנתי את הסברך, מחילה.
יין המשומר נדפס בשנת ת"ך, לאיזה כתיבות של הרח"ו שהיו קיימות עד שנת ת"ך הוא מתכוין? רק זה אני מחפש להבין. תשכח ממחברת הקודש שהוא ספר יותר מאוחר שכנראה מבוסס במישרים או בעקיפים על ספר יין המשומר עצמו!


לאחר העיון.
אין לי ספק שהמילים 'וז''ל' שנד' ביין המשומר (ל' ב') הם טעות גמור. מהסיבה הפשוטה, שזה לא נמצא באר''י, וגם שזה סגנון כתיבתו של הרנ''ש עצמו.
והנה לעיל מינה, בדף ל' א', ג''כ הביא היין המשומר'כמ''ש הרב זללה''ה בפי' מגילת אסתר', ושם הכוונה לפע''ח שער הפורים, כמובן למעיין. וממילא גם כאן, ברור שהכוונה לאותו ספר. ואולי במקום 'וז''ל' הי' כתוב 'וכדל', שפירושו הוא 'וכדלעיל', וכוונתו לאותו קטע שציין אליו בפע''ח, שבו מבואר שהמן רצה להשאיר את המצב של שינת הז''א, וצ''ע. עכ''פ ברור שתבת 'וז''ל' אין לה מקום.

ישראליק
הודעות: 267
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » א' ינואר 14, 2018 7:06 pm

שלום,

פעם ראיתי בפירוש הרד"ל על פרד"א אריכות בענין אמירת שמע ישראל בכתר, שתיקנו זאת מפני הגזירה וכו'.

אבקש אם מישהו יכול להמציא לי מקום כבודו

(אין לי גישה לתוכנית האוצר, ובהאוצר המקוון לא מצאתיו(

יישר כח!

קאצ'קלה
הודעות: 896
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' ינואר 14, 2018 7:44 pm

ישראליק כתב:שלום,

פעם ראיתי בפירוש הרד"ל על פרד"א אריכות בענין אמירת שמע ישראל בכתר, שתיקנו זאת מפני הגזירה וכו'.

אבקש אם מישהו יכול להמציא לי מקום כבודו

(אין לי גישה לתוכנית האוצר, ובהאוצר המקוון לא מצאתיו(

יישר כח!

צריך דווקא את הרד"ל?
הדבר מובא בסדר רב עמרם גאון עמ' מז בשם רב שר שלום גאון; סידור רש"י סי' תלב; אור זרוע הלכות שבת סי' נ; שבלי הלקט סי' מה. ועוד.

ישראליק
הודעות: 267
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » א' ינואר 14, 2018 7:49 pm

תודה!
רציתי לדעת המראה מקום ברד"ל כי כמו תמיד הוא מאריך בשפה ברורה ונעימה, בנתיים מצאתיה, בסוף פרק ד' ושם הוא מציין: פרדס הגדול לרש"י נו ב

שבט מוסר
הודעות: 134
הצטרף: ב' פברואר 09, 2015 10:08 pm

נדה נוגעת בעץ

הודעהעל ידי שבט מוסר » ב' ינואר 15, 2018 6:39 pm

האם יש מקור וא"כ מהו, שאשה נדה הנוגעת באלן ייבש האילן

קאצ'קלה
הודעות: 896
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: נדה נוגעת בעץ

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' ינואר 15, 2018 9:23 pm

שבט מוסר כתב:האם יש מקור וא"כ מהו, שאשה נדה הנוגעת באלן ייבש האילן

בקובץ תלפיות, ו, עמ' 231, מובא מתוך ספר 'סגולות וחידות' כת"י:
תלפיות.JPG
תלפיות.JPG (33.33 KiB) נצפה 441 פעמים

ובזכרוני שכבר ראיתי דברים דומים במקורות אחרים.

יבנה
הודעות: 1441
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: נדה נוגעת בעץ

הודעהעל ידי יבנה » ב' ינואר 15, 2018 11:16 pm

שבט מוסר כתב:האם יש מקור וא"כ מהו, שאשה נדה הנוגעת באלן ייבש האילן

מתאים להמכונה בטעות ברייתא דמסכת נדה שנדפס בתוך תוספתא עתיקתא.

שבט מוסר
הודעות: 134
הצטרף: ב' פברואר 09, 2015 10:08 pm

Re: נדה נוגעת בעץ

הודעהעל ידי שבט מוסר » ג' ינואר 16, 2018 3:33 pm

יבנה כתב:
שבט מוסר כתב:האם יש מקור וא"כ מהו, שאשה נדה הנוגעת באלן ייבש האילן

מתאים להמכונה בטעות ברייתא דמסכת נדה שנדפס בתוך תוספתא עתיקתא.

תוכל לפרט לי יותר בבקשה?

יבנה
הודעות: 1441
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: נדה נוגעת בעץ

הודעהעל ידי יבנה » ג' ינואר 16, 2018 7:32 pm

שבט מוסר כתב:
יבנה כתב:
שבט מוסר כתב:האם יש מקור וא"כ מהו, שאשה נדה הנוגעת באלן ייבש האילן

מתאים להמכונה בטעות ברייתא דמסכת נדה שנדפס בתוך תוספתא עתיקתא.

תוכל לפרט לי יותר בבקשה?

כוונתי לחיבור זה http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr= . יש שם הרבה דברים משונים על ההזקים שמגיעים מנדה, כגון על מה שמסתכלת או דורכת כו', ושפוסלת את בנה ובעלה מלישא כפיים ולעבוד בביהמ"ק וכיוצ"ב.
למרות שרשום עליו "ברייתא" דמסכת נדה, ברור לכל רואה שאין לו שום שייכות לחז"ל או להשקפתם וכפי שכתב בזה אפטוביצר במחקרים בספרות הגאונים עמ' 166-168 http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr= .

קאצ'קלה
הודעות: 896
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' ינואר 17, 2018 7:20 pm

נתבקשתי לברר:
רבי יוסף ענגיל כתב:
גמרא שבת בכל כתבי (קיט:), כל העונה אמן בכל כחו פותחין לו שערי גן עדן, [כך היא גירסת הרי"ף בגמרא הנ"ל, כמו שהובא ברי"ף ברכות, ואין גורס 'אמן יהא שמיה רבא', רק 'אמן' לבד].

והדברים צריכים בירור:
א. היכן הם דברי הרי"ף בברכות? ברי"ף ברכות יג ע"ב מדפי הרי"ף מצאתי שהוא מביא קטע אחר מאותו עמ' במס' שבת, העוסק בעניית איש"ר. חיפשתי גם ב'רי"ף' לעין יעקב, והעליתי חרס.
ב. הלא גם לפנינו בגמרא מובא 'אמן', לא 'איש"ר', אם כן מדוע הביא ממרחק לחמו?

א' זעירא
הודעות: 361
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי א' זעירא » ד' ינואר 24, 2018 5:14 pm

בספר אחד מצאתי:
אית'א בשוחר טוב בשע'ה שהצדיק נפטר מן העולם בא מלאך אחד ומזכיר לו כל מה שלמד לשמה
.
היכן הוא אותו שוחר טוב?

לבנון
הודעות: 283
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ד' ינואר 31, 2018 12:00 pm

האם נמצא באיזה ספר מהקדמונים (שלש מאות שנה ומעלה) ענין זה, שהתורה נחלקת לשלשה חלקים, חלק המעשה, חלק העיון, וחלק הסוד.
יש"כ של כל המשיבים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים