◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איטשע
הודעות: 99
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: מי הוא שהיה מנקה את בית הכנסת עם זקנו?

הודעהעל ידי איטשע » א' אפריל 22, 2018 5:36 pm

רבי יעקב בן יקר

קאצ'קלה
הודעות: 1107
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מי הוא שהיה מנקה את בית הכנסת עם זקנו?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' אפריל 22, 2018 7:37 pm

הנה מה שרשמתי לעצמי בקובץ שמועות ששמעתי מפי זקן מלא חכמה:
שמועות.JPG
שמועות.JPG (111.6 KiB) נצפה 923 פעמים

דרומי
הודעות: 2708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 23, 2018 1:02 pm

ייש"כ להרב בקרו טלה ודעימיה.

מה שהובא בשם 'זקן מלא חכמה' נראה דוחק, כי לא מסתבר שבאותה תקופה פשוטי העם הלכו ללא זקן...

[אכן ראיתי בראשית חכמה מהד' וולדמן הנ"ל שיש שתמהו על סיפור זה כיצד ביזה את זקנו וכו']

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 126
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ב' אפריל 23, 2018 1:42 pm

בס"ד.
ראיתי לאחד המחברים שכתב "שצריך האדם להגדיל עוונו בעיניו מאוד" ומקורו מספר חרדים.
לפו"ר לא מצאתי כך מפורש מספר חרדים.
האם ידוע למאן?
(או לחילופין מישהו אחר שכתב זאת)?

קאצ'קלה
הודעות: 1107
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' אפריל 23, 2018 2:02 pm

דרומי כתב:מה שהובא בשם 'זקן מלא חכמה' נראה דוחק, כי לא מסתבר שבאותה תקופה פשוטי העם הלכו ללא זקן...

ודאי שאין כאן 'פירוש' לסיפור, אלא שכך "היו אומרים בדרך צחות לפרש את דברי ספר חסידים", ולא יותר. ושוב אין כאן דוחק.

בקרו טלה
הודעות: 2263
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אפריל 23, 2018 2:33 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:בס"ד.
ראיתי לאחד המחברים שכתב "שצריך האדם להגדיל עוונו בעיניו מאוד" ומקורו מספר חרדים.
לפו"ר לא מצאתי כך מפורש מספר חרדים.
האם ידוע למאן?

ספר חרדים - פרק סב
יג) שיהיו אפילו העבירות הקלות חמורות בעיניו, שאין לו להסתכל קטנות העבירה אלא גדולת המלך שציוה עליה:

שבטיישראל
הודעות: 1754
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

חיפוש מקור: נרות של חלב בביה"כ במקום קרבנות

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אפריל 23, 2018 4:38 pm

האם למאן דהו ידוע המקור לזה שאחר חורבן ביהמ"ק התלוננו הבהמות לפני הקב"ה ע"ז שאחר החורבן וביטול הקרבנות אין מקריבים מהם חלבם ודמם ע"ג המזבח, ופייסם הקב"ה בזה שידליקו נרות מחלבם בבתי כנסיות ויהיה נחשב כקרבן.

ייש"כ

בקרו טלה
הודעות: 2263
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' אפריל 23, 2018 9:12 pm

שבטיישראל כתב:האם למאן דהו ידוע המקור לזה שאחר חורבן ביהמ"ק התלוננו הבהמות לפני הקב"ה ע"ז שאחר החורבן וביטול הקרבנות אין מקריבים מהם חלבם ודמם ע"ג המזבח, ופייסם הקב"ה בזה שידליקו נרות מחלבם בבתי כנסיות ויהיה נחשב כקרבן.
ייש"כ

כן הביא בדברי יחזקאל (בשם ברכה שלמה - מטיטשין) בשם הרה"ק משינאווא
קבצים מצורפים
ברכה שלמה.pdf
(75.54 KiB) הורד 14 פעמים

שבטיישראל
הודעות: 1754
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אפריל 23, 2018 9:49 pm

בקרו טלה כתב:
שבטיישראל כתב:האם למאן דהו ידוע המקור לזה שאחר חורבן ביהמ"ק התלוננו הבהמות לפני הקב"ה ע"ז שאחר החורבן וביטול הקרבנות אין מקריבים מהם חלבם ודמם ע"ג המזבח, ופייסם הקב"ה בזה שידליקו נרות מחלבם בבתי כנסיות ויהיה נחשב כקרבן.
ייש"כ

כן הביא בדברי יחזקאל (בשם ברכה שלמה - מטיטשין) בשם הרה"ק משינאווא

ייש"כ

אִיךְ-מֶיְין
הודעות: 126
הצטרף: א' יוני 26, 2016 10:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אִיךְ-מֶיְין » ג' אפריל 24, 2018 1:36 pm

בקרו טלה כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:בס"ד.
ראיתי לאחד המחברים שכתב "שצריך האדם להגדיל עוונו בעיניו מאוד" ומקורו מספר חרדים.
לפו"ר לא מצאתי כך מפורש מספר חרדים.
האם ידוע למאן?

ספר חרדים - פרק סב
יג) שיהיו אפילו העבירות הקלות חמורות בעיניו, שאין לו להסתכל קטנות העבירה אלא גדולת המלך שציוה עליה:

תודה מרובה.
(לכאורה זה כתוב כבר בשערי תשובה)?

בקרו טלה
הודעות: 2263
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אפריל 24, 2018 6:02 pm

אִיךְ-מֶיְין כתב:(לכאורה זה כתוב כבר בשערי תשובה)?

אכן
שערי תשובה - שער ראשון
העיקר השלושה עשר להיות העבירות הקלות חמורות בעיניו לארבעה פנים: האחד - כי אין לו להביט לקטנות העברה, אבל יביט לגדולת מי שהזהיר עליה. והשני - כי היצר שולט בעבירות הקלות, ואולי תהיה זאת סבה להתמיד בהן ואז יחשבו גם הן כחמורות בהצטרף עונש כל פעם, ומשלו על זה מחוט של משי שהוא נרפה וחלוש, וכאשר יכפלו אותו כפלים רבים יעשה עבות חזקה. השלישי - כי בהתמדתו על העבירה נעשית לו כהיתר, ויפרוק עולה מעליו, ולא ישתמר ממנה, ויחשב עם פורקי עול וכופרים ומשומדים לדבר אחד. והרביעי - כי אם נצחו היצר בדבר קטן, ינצחהו מחר בדבר גדול, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (שבת קה:): כל המשבר כלים בחמתו יהי בעיניך כאילו עובד עבודה זרה, וכו'

בן המלך

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן המלך » ג' אפריל 24, 2018 8:32 pm

איפה כתוב באחד המדרשים שהיו עשרה שמלכו בכל העולם כולו?

דרומי
הודעות: 2708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 24, 2018 8:34 pm

בתרגום שני על מגילת אסתר, בהתחלה
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ג' אפריל 24, 2018 8:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קאצ'קלה
הודעות: 1107
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' אפריל 24, 2018 8:36 pm

בן המלך כתב:איפה כתוב באחד המדרשים שהיו עשרה שמלכו בכל העולם כולו?

דומני שהוא בפרקי ר' אליעזר סביבות פרק יא (לא בדקתי כעת).

שמואל דוד
הודעות: 2649
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

עשר בשביל שתתעשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 26, 2018 5:40 am

שמעתי בשם הגר״א ז״ל דהיינו דוקא בחומש.
אשמח במראה מקומות בזה.

בקרו טלה
הודעות: 2263
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: עשר בשביל שתתעשר

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' אפריל 26, 2018 2:13 pm

שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגר״א ז״ל דהיינו דוקא בחומש.
אשמח במראה מקומות בזה.

עי' באות קכג [ועוד תוצאות יש באוצה"ח על המלים האלו]
קבצים מצורפים
ארחות חיים כתר ראש.pdf
(187.27 KiB) הורד 8 פעמים

עובדיה חן
הודעות: 679
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ה' אפריל 26, 2018 2:18 pm

עובדיה חן כתב:הדלקת נר לע"נ מה המקור הראשון לזה .

?

שמואל דוד
הודעות: 2649
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עשר בשביל שתתעשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אפריל 26, 2018 4:35 pm

בקרו טלה כתב:
שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגר״א ז״ל דהיינו דוקא בחומש.
אשמח במראה מקומות בזה.

עי' באות קכג [ועוד תוצאות יש באוצה"ח על המלים האלו]

תודה רבה

פלוריש
הודעות: 597
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלוריש » ו' אפריל 27, 2018 12:04 pm

אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

קאצ'קלה
הודעות: 1107
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' אפריל 30, 2018 7:25 pm

ראיתי פעם מאמר או הערה בענין השתמשותו של רש"י באגרת רב שרירא גאון. נא להזכירני נשכחות.

יהודה בן יעקב
הודעות: 513
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' אפריל 30, 2018 7:34 pm

פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

מנחת אשר בראשית סימן מד אות ב ואילך.

מה שנכון נכון
הודעות: 8005
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אפריל 30, 2018 7:34 pm

פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

http://www.torahbase.org/gid-anoshe-5778/
נדפס גם במנח"א בראשית סמ"ד.

קאצ'קלה
הודעות: 1107
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' אפריל 30, 2018 7:38 pm

הרב משנ"נ, שלחת לי באישי את מאמרו של ברק שלמה כהן.
ממש לזה התכוונתי.
ברוך אתה לה' על שהחזרת לי אבידתי.

פלוריש
הודעות: 597
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מאי 01, 2018 1:02 am

יהודה בן יעקב כתב:
פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

מנחת אשר בראשית סימן מד אות ב ואילך.

מה שנכון נכון כתב:
פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

http://www.torahbase.org/gid-anoshe-5778/
נדפס גם במנח"א בראשית סמ"ד.

תודה! תבורכו!

ושא_נס
הודעות: 678
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ו' מאי 04, 2018 12:24 am

אור התורה איכה סימן א' עמ' אלף ס"ו: "ופירוש אזכיר את שמי, היינו שיומשך גילוי אור אין סוף מבחינת אתה קדוש לבחינת ושמך קדוש, והוא ענין היחוד העליון, ועל ידי זה יומשך הברכה במי שממשיך גילוי זה. ועל ידי ברכה זו הקדוש ברוך הוא משמרם, כענין יברכך ה' וישמרך. ועיין ברהמ"ז [רעיא מהימנא זוהר?? הרמ"ז=ר' משה זכות??] פרשת עקב דף רע"א (ע"א) מענין אזכיר את שמי".
אודה למי שיפתור הספק הנ"ל בתיבת "ברהמ"ז".

מה שנכון נכון
הודעות: 8005
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 04, 2018 12:40 am

ושא_נס כתב:אור התורה איכה סימן א' עמ' אלף ס"ו: "ופירוש אזכיר את שמי, היינו שיומשך גילוי אור אין סוף מבחינת אתה קדוש לבחינת ושמך קדוש, והוא ענין היחוד העליון, ועל ידי זה יומשך הברכה במי שממשיך גילוי זה. ועל ידי ברכה זו הקדוש ברוך הוא משמרם, כענין יברכך ה' וישמרך. ועיין ברהמ"ז [רעיא מהימנא זוהר?? הרמ"ז=ר' משה זכות??] פרשת עקב דף רע"א (ע"א) מענין אזכיר את שמי".
אודה למי שיפתור הספק הנ"ל בתיבת "ברהמ"ז".

אכן צ"ל בהרמ"ז, והכוונה לפי' ר"מ זכות. הוזכר במפורש במקו"א בספרי הצ"צ, וכן הציון דלהלן לפקודי. [ומעיון בפי' הרמ"ז נראה לכאו' שהדברים מתאימים].

בן_אליעזר
הודעות: 730
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' מאי 07, 2018 7:13 pm

ראיתי מי שמביא מהרמב"ם (מבלי לציין מ"מ מדוייק), שהוא מדבר בענין הזהירות שצ"ל בתירגום וכן ה'חסרונות' שייתכנו בזה.

מאי-ידיעה, הייתי משער שהוא באגרותיו (לאבן תיבון וכיו"ב), אך כמובן אשמח באם יוכלו חו"ר הפורום לציין או ללנקק למ"מ מדוייק מתוך ספריו של הרמב"ם בענין זה.

י. אברהם
הודעות: 991
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' מאי 07, 2018 7:22 pm

בהקדמה לפיה"מ
"והנני אסרתיהו על כל אשר מלין מעתיק"
(עכ"פ לפי רי"ק שמפרש כוונתו כך)

מה שנכון נכון
הודעות: 8005
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 07, 2018 7:33 pm

כונתך לזה? וכי"ב כתבו רבים.

בן_אליעזר
הודעות: 730
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' מאי 07, 2018 8:25 pm

ייש"כ לשניכם, ושניהם מועילים לענין כמובן באופן כזה או אחרת

שבענו מטובך
הודעות: 53
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' מאי 07, 2018 10:40 pm

מצאתי בספר של לפני מאתיים שנה, שכתב כדבר פשוט שאליהו הנביא נגלה להאריז"ל.
אני מבין שיש לזה מקורות קדומים, אבל מה המקור הכי טוב לידיעה זו?

מה שנכון נכון
הודעות: 8005
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 07, 2018 11:22 pm

שבענו מטובך כתב:מצאתי בספר של לפני מאתיים שנה, שכתב כדבר פשוט שאליהו הנביא נגלה להאריז"ל.
אני מבין שיש לזה מקורות קדומים, אבל מה המקור הכי טוב לידיעה זו?

הרח"ו בהקדמתו לשער ההקדמות ולע"ח.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 338
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

יורדת אלינו ממרומי מרומים

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' מאי 08, 2018 10:34 pm

נתבקשתי לשאול בפורום דכאן:
היכן הרב צבי יהודה קוק מביא בשיחות לשבועות את השורה 'יורדת אלינו ממרומי מרומים',

שבענו מטובך
הודעות: 53
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' מאי 13, 2018 4:01 pm

בזוהר מובא פעמים רבות "תנן" על מאמרי אמוראים. אני זוכר בערפול שהרמ"ק מתיחס לזה באיזה מקום, ומן הסתם גם היעב"ץ במטפחת.
כל ציון בנידון זה יתקבל בברכה.

דורון רונן
הודעות: 1
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 2:26 am

חיפוש מדרש

הודעהעל ידי דורון רונן » ב' מאי 14, 2018 1:05 pm

היעבץ בספרו עץ אבות על פרקי אבות פרק ו כותב שבמדרש רבה איתא על ריב"ל ור׳ חייא שהיו אוכלים הרבה ונמצא דבר גוזמא במאכלם, האם משהו יוכל לעזור לי לגלות היכן נמצא מדרש זה?

מה שנכון נכון
הודעות: 8005
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיפוש מדרש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 14, 2018 1:15 pm

דורון רונן כתב:היעבץ בספרו עץ אבות על פרקי אבות פרק ו כותב שבמדרש רבה איתא על ריב"ל ור׳ חייא שהיו אוכלים הרבה ונמצא דבר גוזמא במאכלם, האם משהו יוכל לעזור לי לגלות היכן נמצא מדרש זה?

איכה רבה ג, ו
ר' חייא רבא אזל לדרומא ואיתקבל גבי ריב"ל אייתו לקמיה עשרים וארבעה תבשילין, א"ל בשבתא מה אתון עבדין אמר ליה אנן כפלין להון, לבתר יומין אתא ריב"ל לטבריא ואיתקבל גבי ר' חייא רבא ויהב לתלמידוי דר' יהושע דרכמונין ואמר להון זילו ועבידו לרבכון כמנהגיה.
אמנם מבואר כאן רק על ריב"ל ולא על ר"ח.

לבנון
הודעות: 301
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ג' מאי 15, 2018 1:18 am

מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

מה שנכון נכון
הודעות: 8005
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 15, 2018 1:28 am

לבנון כתב:מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

אולי כוונתו לערכין טז ע"ב כל שעברו עליו מ' יום בלא ייסורין קבל עולמו (ומובא מאמר זה בספר במקו"א), ו"בדבר מועט" הוא תוספת הסבר שלו.

לבנון
הודעות: 301
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ג' מאי 15, 2018 1:30 am

מה שנכון נכון כתב:
לבנון כתב:מובא בספר זרע שמשון פרשת שלח:
וזהו רמז למה שאמרו ז"ל קבל עולמו בחייו בדבר מועט

היכן נזכר בדברי חז"ל מאמר זה?
תודה למשיבים

אולי כוונתו לערכין טז ע"ב כל שעברו עליו מ' יום בלא ייסורין קבל עולמו (ומובא מאמר זה בספר במקו"א), ו"בדבר מועט" הוא תוספת הסבר שלו.

מסתבר
ישר כחך!!

המכון
הודעות: 57
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2016 6:58 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי המכון » ג' מאי 15, 2018 5:42 pm

היכן נכתב הסיפור הבא, והאם יש לכך מקור:
מסופר על המהר"ם שיק (מתלמידי החת"ס) ששמע יום אחד את תלמידיו מתדיינים האם אשה יכולה להיות נזירה, ומצאו כמה ראיות עקיפות שאין מניעה והתפלאו מדוע זה לא נתפרש במשנה במישרין ושאלו לחוות דעתו של רבם. וכך אמר הוא להם; יש לי בבית, ספר קטן הנקרא "תורת משה" ומצאתי שכבר נתפרש בו "איש או אשה כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'"...

תודה רבה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חיים שיש בהם, כנף הארץ, מדבר קדש, מקורות ו־ 24 אורחים