◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אוגוסט 02, 2018 10:43 am

זוהר שכל זמן שלא נמסר הגזר לשליח רק נמצא ביד הקב"ה יכול להשתנות

יהודה בן יעקב
הודעות: 708
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ה' אוגוסט 02, 2018 4:41 pm

שייף נפיק כתב:זוהר שכל זמן שלא נמסר הגזר לשליח רק נמצא ביד הקב"ה יכול להשתנות

האם הכוונה לזה?
זוהר פרשת ויחי דף רכ, א
תא חזי כד אתער דינא בעלמא דקודשא בריך הוא יתיב על כרסי דדינא למידן עלמא בעי ב"נ לאתערא (בדינא) תשובה דייתוב מחיובא (נ"א מחובוי) דהא ההוא יומא פתקין כתיבו ומשתכחי כלהו באחמתא הא כתיבין אי זכי ב"נ דייתוב קמי מאריה קרעין פתקין דעליה לבתר קודשא בריך הוא זמין קמיה דב"נ יומא דכפורי יומא דתשובה אי תב מחטאוי טב, ואי לא פקיד מלכא למחתם פתקין ווי דהא תשובה בעיא לאסתלקא מניה אי זכי בתשובה ולאו שלימתא כדקא יאות תליין ליה עד ההוא יומא בתראה דעצרת דהוא תמינאה לחג, ואי עבד תשובה שלימתא לקמי מאריה אתקרעו ואי לא זכי אינון פתקין נפקין מבי מלכא ואתמסרן בידוי דסנטירא ודינא מתעביד ופתקין לא מהדרן תו לבי מלכא כדין צולמין אתעברו מניה ולא משתכחין עמיה כיון דמתעברן מניה הא ודאי טופסקא דמלכא יעבר עליה ויטעום כסא דמותא

שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' אוגוסט 03, 2018 12:30 am

יישר כוחך שהסברת!
אני לא יודע בבירור אם זה זה. ייתכן. אני מחפש מקור למקרא מפורש שהביא את הזוהר.

ושא_נס
הודעות: 809
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ו' אוגוסט 03, 2018 5:09 am

טור חושן משפט הלכות הלואה סימן עג
אבל רב אלפס כתב בתשובה ראובן שקנה שדה משמעון ויצאו עליה עסיקין ובא לב"ד וטוען אני חושש שמא תצא השדה מידי ואני חושש שתאבד ממונך ולא אמצא לך כלום קנה באותו ממון קרקע כדי שאטרוף אותו שומעין לו:

תשובת הרי"ף הלזו שרדה? נדפסה איפה שהוא? איך בטורים החדשים של המאור ושל שירת דבורה? (לצערי אינם תחת ידי כעת).
**
בספר פטר רח"ם (ירושלם תרע"ג) http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=137
"ואף דקרא כתיב [תהלים צ יו'ד] ימי שנותינו בהם שבעים וכו', כבר כתבו המפרשים ז"ל [???] דהכונה למרבה, והיינו דכתיב 'בהם'. ועיין בראב"ע ז״ל".


מי הם המפרשים כן?

ייש"כ כפול

בקרו טלה
הודעות: 2255
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' אוגוסט 03, 2018 7:36 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' אוגוסט 05, 2018 11:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' אוגוסט 03, 2018 12:18 pm

אכילת קדשים מביאה לידי הסתפקות ומידת שמח בחלקו

שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' אוגוסט 03, 2018 12:26 pm

הסטרא אחרא אינה ניזונת ממצה
מנא לן

שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' אוגוסט 05, 2018 10:32 pm

בעבודה זרה כ' א' מבואר בראשונים שהטעם שמותר לתת לגוי בשר נבילה כי מיירי בארץ ישראל ושם אין שוב כל כך. ובמקרא מפורש כתב שפרשו טעמו של דבר שבארץ ישראל אכלו חולין בטהרה והיו נזהרים במגע נבילה.
לא מצאתי מי שמפרש כן.
אשמח מאוד למקור וכן במה שכתבתי למעלה.

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' אוגוסט 05, 2018 10:52 pm

עיין נודע ביהודה יו"ד תנינא סימן מה

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » א' אוגוסט 05, 2018 11:49 pm

שו"ר שהמקור מצויין בפירוש במקרא מפורש
וראוי היה לצטט את הדברים במילואם
חילך לאורייתא

שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוגוסט 06, 2018 7:11 pm

אני לא הבנתי את דבריו. ומשם הטעות.
אנא ואנא. איפה הרש"י שבני גד ובני ראובן קבלו נחלה משני עברי הירדן??

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' אוגוסט 06, 2018 7:18 pm

קידושין ס"א ע"א ד"ה אמר וע"ב ד"ה ורבי

יהודה בן יעקב
הודעות: 708
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' אוגוסט 08, 2018 11:08 pm

כתוב בספר אמרי שפר למהראנ"ח שכתב, עני הצריך לצדקה ומתבייש ליקח אין לעשות תחבולה להלוותו ברבית כדי להטעותו שיסבור שמלוה לו, דהוי כגונב ע"מ לשלם תשלומי כפל. ראה http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=149 הערה 3.
צ"ל הנותן אמרי שפר להראנ"ח, אך חיפשתיו ולא מצאתיו. אשמח לקבל הפנייה מדוייקת [את הנכתב לעיל לא הבנתי], או אחרים הכותבים בענין זה.

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' אוגוסט 08, 2018 11:20 pm

יהודה בן יעקב כתב:כתוב בספר אמרי שפר למהראנ"ח שכתב, עני הצריך לצדקה ומתבייש ליקח אין לעשות תחבולה להלוותו ברבית כדי להטעותו שיסבור שמלוה לו, דהוי כגונב ע"מ לשלם תשלומי כפל. ראה http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=149 הערה 3.
צ"ל הנותן אמרי שפר להראנ"ח, אך חיפשתיו ולא מצאתיו. אשמח לקבל הפנייה מדוייקת [את הנכתב לעיל לא הבנתי], או אחרים הכותבים בענין זה.

פרשת משפטים דף ל"ז ע"א

יהודה בן יעקב
הודעות: 708
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' אוגוסט 08, 2018 11:24 pm

שברי לוחות כתב:
יהודה בן יעקב כתב:כתוב בספר אמרי שפר למהראנ"ח שכתב, עני הצריך לצדקה ומתבייש ליקח אין לעשות תחבולה להלוותו ברבית כדי להטעותו שיסבור שמלוה לו, דהוי כגונב ע"מ לשלם תשלומי כפל. ראה http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=149 הערה 3.
צ"ל הנותן אמרי שפר להראנ"ח, אך חיפשתיו ולא מצאתיו. אשמח לקבל הפנייה מדוייקת [את הנכתב לעיל לא הבנתי], או אחרים הכותבים בענין זה.

פרשת משפטים דף ל"ז ע"א

יישר כח [חיפשתי שם רק מסוף טור א]. ואכן מתבררים הדברים שאינם בהקשר המובא בהערה שם, עיי"ש.

הוד_והדר
הודעות: 1303
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' אוגוסט 09, 2018 2:15 am

המנחת אלעזר בספרו דברי תורה כותב: "על פי הידוע בספר מדרש תלפיות (*) כי מה שהצדיק רגיל לעשות בעולם הזה, גם שם בעולם העליון עושה אחר כך" - האם יש מי שיודע להפנות למיקום מדוייק בספר מדרש תלפיות או במקום אחר


ועד"ז מביא במקום אחר בספרו: "היינו שזהו עָסַק שם בתפלות ובקשות בקולות ובצווחות כדרכו בחיים חיותו - (כן עושים שם גם בעולם הבא כנודע בספרים הקדושים (*)), והגאון הנזכר עסק שם בתורה בעיון גדול ונמרץ"


תודה לכל המסייעים.

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 09, 2018 3:13 am

במדרש תלפיות סוף ערך דין מאריך בענין שהלומד תורה בעוה"ז ואינו מבין חוזרים ומלמדים אותו בעוה"ב, אולי הכוונה לזה
וע"ע ערך גן עדן בענין היכלות הצדיקים

הוד_והדר
הודעות: 1303
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' אוגוסט 09, 2018 3:50 am

שברי לוחות כתב:במדרש תלפיות סוף ערך דין מאריך בענין שהלומד תורה בעוה"ז ואינו מבין חוזרים ומלמדים אותו בעוה"ב, אולי הכוונה לזה
וע"ע ערך גן עדן בענין היכלות הצדיקים


תודה על המענה.

הקטע בערך דין ראיתי, אבל איני בטוח שלזה הכוונה.
באיזה קטע בהיכלות הצדיקים?

ושא_נס
הודעות: 809
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' אוגוסט 09, 2018 7:54 pm

"ולפי זה נראה לי להעלות על פי מה שכתב המהר"מ שיק ז"ל דהעשיר המחזיק הוא קודם במעלה מהלומד, ועל כן הקדימה התורה לזבולון מליששכר [בראשית מט יג-יד; דברים לג יח], כי הוא בטח מכוון לשמה".

כן כתב אחד מאחרוני הונגריה שנספה בשואה הי"ד.

היכן נמצא כן במהר"ם שיק?

מצאתי כעין זה בחתם סופר תנינא פרשת ויחי דף מה ע"ד.

ייש"כ

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' אוגוסט 09, 2018 8:59 pm

עצם הרעיון נמצא בהרבה ספרים
וראה בעין הבדולח (תלמיד החת"ס) בהקדמה בהערות עמ' 5

אהרן תאומים
הודעות: 52
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אוגוסט 10, 2018 6:10 am

בספר שדה צופים ע"מ מגילה דף כט ע"א שמע מינה האי מאן דיהיר בעל מום הוא בזה פירש החידושי הרי"ם הא דעבודה זרה דף ו' "א דקאמר נח תמים בדרכיו צדיק במעשיו הוה ופרש"י תמים בדרכיו שהי' עניו ולכאורה מנ"ל דתמים פירושו עניו אמנם לפי מ"ש הכא דהאי מאן דיהיר בעל מום הוא א"כ נח כיון שתמים הי' הרי הוא עניו ודפח"ח , עכ"ד
צילצלתי למחבר הרה"ג הרב שמואל דוד פרידמאן שליט"א ושאלתיו איה מקורו כי לא מצאתי בחידושי הרים דבר זה וחיפשתי עד כמה שידי והמקלדת מגיעים, וענה לי שכך שמע שאומרים בשמו
אשמח אם אי מי יוכל לעזור לי בחיפוש ואולי אמר זאת אחד מאדמו"רי גור משמו וזה מופיע בספר

שמואל דוד
הודעות: 3159
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוגוסט 10, 2018 6:44 am

אהרן תאומים כתב:בספר שדה צופים ע"מ מגילה דף כט ע"א שמע מינה האי מאן דיהיר בעל מום הוא בזה פירש החידושי הרי"ם הא דעבודה זרה דף ו' "א דקאמר נח תמים בדרכיו צדיק במעשיו הוה ופרש"י תמים בדרכיו שהי' עניו ולכאורה מנ"ל דתמים פירושו עניו אמנם לפי מ"ש הכא דהאי מאן דיהיר בעל מום הוא א"כ נח כיון שתמים הי' הרי הוא עניו ודפח"ח , עכ"ד
צילצלתי למחבר הרה"ג הרב שמואל דוד פרידמאן שליט"א ושאלתיו איה מקורו כי לא מצאתי בחידושי הרים דבר זה וחיפשתי עד כמה שידי והמקלדת מגיעים, וענה לי שכך שמע שאומרים בשמו
אשמח אם אי מי יוכל לעזור לי בחיפוש ואולי אמר זאת אחד מאדמו"רי גור משמו וזה מופיע בספר

עיין מעינה של תורה פרשת נח

ושא_נס
הודעות: 809
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ש' אוגוסט 11, 2018 12:37 am

בספר דרשות תורת חסד לר' חיים סופר זצ"ל (ירושלם תשמ"ה):
"האדם יוכל להתנחם הלא הוא עלול לחטוא, כי בחטא יחמתנו אמו, כפירוש הזוהר [????] כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא [קהלת ז כ], כי הכל הולך אל מקורו, והלוא הוא האדם נוצר על ידי תאות איש ואשה.
ועל דרך זה שמעתי לפרש בשם הגאון רבי צבי חריף זצ"ל הפסוק (איוב ד' י"ז) האנוש מאלוקה יצדק אם מעשהו יטהר גבר, אדם הראשון יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא לא נברא מתשוקת איש ואשה, והיה יכול לעמוד חי לשרת בקודש שלא לחטוא, ובכל זאת גבר עליו חמדת הימים, קל וחומר מי שנברא מתאות אדם איך לא יצדק ילוד אשה. וזה האנוש מאלקי יצדק - הוא אדם הראשון, אם מעשיהו - מי שנברא מגבר, דרך גבר בעלמה [משלי ל יט] - יטהר גבר. וכך ידין כל אדם את רעהו לכף זכות, כי לא ידע אם הגיע אותו מעשה לידו אם היה יכול לעמוד בו, כדברי חז"ל (תורת כהנים לסדר תזריע) וראה הכהן את הנגע [ויקרא יג ג] - שיהיו עיניו בו בשעה שהוא רואה את הנגע. הכוונה הכהן המבקר מומין לדעת מאין בא הנגע צריך ליתן עיניו בו, אם רואה הנגע שיחשב בדעתו אם היה יכול לעמוד. וזה שניחם אותו הלא אדם הראשון שהיה יכול לעמוד ולא עמד, ובכל זאת קבל תנחומין, אף אתה קבל תנחומין. והשיב הלא בזה גדלת צערי, משום שכבר יש לנו לעינים כמה גדול כחו של יצר הרע ובכל זאת לא עמדנו על תוקף. והבן".


היכן הזוהר?
מן הסתם כונתו לר' צבי הירש העללר מח"ס טיב גיטין ועוד, האם החידוש שמביא הרב תורת חסד בשמו נדפס באיזה מקום בספרי הרב טיב גיטין? או אולי בספרים שאספו שמועותיו?

ייש"כ

חיים סגל
הודעות: 182
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיים סגל » ב' אוגוסט 13, 2018 2:16 pm

מה המקור ל"חדי הקב"ה בפלפולא"?

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' אוגוסט 13, 2018 4:07 pm

חיים סגל כתב:מה המקור ל"חדי הקב"ה בפלפולא"?

viewtopic.php?f=7&t=35561&p=390714&hilit=%D7%91%D7%A4%D7%9C%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%90#p390714

עובדיה חן
הודעות: 856
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' אוגוסט 13, 2018 11:40 pm

האם יש מקור לזה ששנה מעוברת היא שנה קשה יותר?

דרומי
הודעות: 3590
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 13, 2018 11:42 pm

בכתבי חבד מוזכר בשם המגיד ממעזריטש ששמע מהבעש"ט ששנה מעוברת זקוקה לרחמים יותר מאשר שנה פשוטה, ולכן לפעמים ראו על צדיקים 'מתח' מסויים בתחילה של שנה מעוברת.

[ויש לציין שמנהג האדמורים להוסיף בהפטרת של פרשת בראשית כמה פסוקים בשנה מעוברת (כלומר: בדרך כלל מפטירים כמנהג הספרדים יותר בקיצור, ובשנה מעוברת מוסיפים ואומרים כמנהג האשכנזים שזה יותר ארוך)]
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ג' אוגוסט 14, 2018 11:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובדיה חן
הודעות: 856
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' אוגוסט 13, 2018 11:43 pm

דרומי כתב:בכתבי חבד מוזכר הדבר בכמה מקומות. ומנהג האדמורים להוסיף בהפטרת של פרשת בראשית כמה פסוקים בשנה מעוברת (כלומר: בדרך כלל מפטירים כמנהג הספרדים יותר בקיצור, ובשנה מעוברת מוסיפים ואומרים כמנהג האשכנזים שזה יותר ארוך)

מה עניין הפטרה לעניין הנ"ל.

דרומי
הודעות: 3590
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוגוסט 13, 2018 11:47 pm

איני יודע מה הקשר בדיוק, אך ציינתי עובדה שהתייחסו לשנה מעוברת כמשהו מיוחד הדורשת תוספת מסויימת שאין בשנים רגילות

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' אוגוסט 13, 2018 11:52 pm

עובדיה חן כתב:האם יש מקור לזה ששנה מעוברת היא שנה קשה יותר?

עיין של"ה ריש פרשת שמות

שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אוגוסט 15, 2018 8:39 am

הוד_והדר כתב:המנחת אלעזר בספרו דברי תורה כותב: "על פי הידוע בספר מדרש תלפיות (*) כי מה שהצדיק רגיל לעשות בעולם הזה, גם שם בעולם העליון עושה אחר כך" - האם יש מי שיודע להפנות למיקום מדוייק בספר מדרש תלפיות או במקום אחר


ועד"ז מביא במקום אחר בספרו: "היינו שזהו עָסַק שם בתפלות ובקשות בקולות ובצווחות כדרכו בחיים חיותו - (כן עושים שם גם בעולם הבא כנודע בספרים הקדושים (*)), והגאון הנזכר עסק שם בתורה בעיון גדול ונמרץ"


תודה לכל המסייעים.

יש להיפך כמה הוכחות לזה שמי שהתנהג שלא בטוב בעולם הזה ימישך כן לעולם הבא, וראיה מנבותהשאחר מיתתו אמר אני אפתה לאחאב, ובגלל זה יצתה בת קול צא ממחיצתי, ושמעתי מהגאון ר' יעקב דב בלוי שליט"א מאופקים להוכיח שהמידות רעות ממשיכות, ומידה טובה מרובה.

שייף נפיק
הודעות: 1138
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אוגוסט 15, 2018 8:41 am

איה מקום הזוהר שהנרצח ולא נודע מי הכהו מתרעם על דמו שנשפך, ועל ידי התעוררות לתשובה נתייס הדם מתרעומתו כי אין זה מיתה לחינם, ואין זה 'דם נקי'
מובא במקרא מפורש.
מצפה לתשובתכם במהרה

שברי לוחות
הודעות: 1558
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' אוגוסט 15, 2018 3:55 pm

נראים הדברים שחידוש זה שע"י התעוררות הדם מתרעומתו הוא של המקרא מפורש
וענין זה שהנרצח מתרעם מרומז בזוה"ק ח"ב דף מ"ט ע"ב, וכן מעובדא דזכריה, ומבואר להדיא בשל"ה פרשת מסעי

לענין
הודעות: 1032
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 16, 2018 12:24 am

גם יש מזה בצרור המור.

לענין
הודעות: 1032
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 16, 2018 12:24 am

ויסודו בגמ' על נבות.

עושה חדשות
הודעות: 6848
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 16, 2018 4:48 pm

עובדיה חן כתב:האם יש מקור לזה ששנה מעוברת היא שנה קשה יותר?


לבוש אורח חיים סימן תרפה
יש מקומות שנוהגין בשנת העיבור לקבוע תענית בכל יום חמישי לפרשיות שובבי"ם ת"ת, והם פרשיות ש'מות ו'ארא ב'א ב'שלח י'תרו מ'שפטים ת'רומה ת'צוה, וקורין בשחרית בפרשת השבוע ואומרים שומר ישראל, ובמנחה קורין ויחל ומפטירין דרשו. ונוהגין כן מפני שהשנה ארוכה שיש יותר מחצי שנה בין בה"ב דמרחשון לבה"ב דאייר שהם ימי תענית וכפרה לישראל, לכך מתענה ח' ימים כנגד החדש העיבור, שהוא ד' שבועות בכל שבוע ב' ימים דהיינו ב' וה', וכדי שלא להכביד על הציבור חלקום ואין מתענין אלא פעם אחת בשבוע. עוד שמעתי טעם אחר, והוא כי ראו קדמונינו שהנשים המעוברות היו עלולים להפיל עובריהם בשנים המעוברות, ותקנו להתענות אלו הח' תעניתים כנגד כל ב' וה' של חדש העיבור, משום הנשים המעוברות שלא יפילו, ונ"ל שלפי זה הטעם אתי שפיר טפי מה שהתחילו להתענות בפרשת שמות, משום שאותה פרשה מדברת בפריין ורביין של ישראל ושנעשו לעם גדול ורב, כדכתיב [שמות א, ז] ובני ישראל פרו וישרצו וגו', לכך מתפללין גם כן שגם עכשיו יפרו וירבו ולא יפילו. ואפשר שמטעם זה גם כן לא נהגו לקרות בבוקר פרשת התענית שהיא ויחל אלא פרשת השבוע, כדי לקרות אותה פרשה שבתחילת שמות ביום התענית הראשון, וכיון שהתחילו כן נהגו כך כל התעניתים.

דרומי
הודעות: 3590
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 16, 2018 5:05 pm

מלשון הלבוש משמע קצת שזה ענין מיוחד השייך ל'מעוברות' ולא קושי בכלל?

סליחות
הודעות: 264
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

היכן נמצא המדרש על עטיפת שחורים לכלה?

הודעהעל ידי סליחות » א' אוגוסט 19, 2018 10:48 am

אם איני טועה זכורני שראיתי בעבר במדרש שכלה מתעטפת בשחורים (או כאבל) בחופה או כשהיא נישאת, וכעת לא עלה בידי למוצאו לא באוצר ולא במקומות אחרים. אולי אחד מחכו"ר הפורום מכיר את המקור?

נ.ב. ביישוב הישן בירושלים הנשים לובשות ומתעטפות בשחור בחתונות כידוע.

יקר
הודעות: 113
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקר » ב' אוגוסט 20, 2018 11:13 am

שמעתי בשיעור דאיתא בגמרא דבעת ששור עולה על חבירו אות הוא שיש להעמיד לפניו את הפרות ויעברן, ואיני מוצא את מקור הדברים. אשמח לסיוע באיתורם.

אישצפת
הודעות: 406
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוגוסט 20, 2018 11:34 am

יקר כתב:שמעתי בשיעור דאיתא בגמרא דבעת ששור עולה על חבירו אות הוא שיש להעמיד לפניו את הפרות ויעברן, ואיני מוצא את מקור הדברים. אשמח לסיוע באיתורם.

נשמע קצת מוזר.
בעלי חיים שלא בזמן ייחום הנקבות אינן נותנות לזכרים לעלות עליהן. ובזמן ייחום הן מזמינות את הזכרים שיבואו עליהן ואם אין זכר נמצא לידה היא הולכת זמן רב לחפש עד שיעלה עליה. אלא אם כן מדובר בשני אנשים שאחד מחזיק זכרים והאחר נקבה.. וגם בזה היה מעשה במושב עלמה (בו אני לומד) שהלכה העז מתחילת המושב אל סופו כי רק שם היה תיש שיעבר אותה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יוסף אזולאי ו־ 41 אורחים