מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

חיפושי מקורות וכדומה
דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

ללחוץ יד באמצע סעודה

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 09, 2018 10:44 am

ראיתי מביאים בהנהגת אחד מחסידי קמאי:

"לא נתן או החזיר יד לשלום באמצע סעודה, היות שהאחר לא נטל ידיו".

האם יש מקור לחומרא זו?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' דצמבר 09, 2018 10:56 am

-
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' דצמבר 24, 2018 7:57 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

שריפת חובות

הודעהעל ידי חפציאלי » א' דצמבר 09, 2018 1:02 pm

שמעתי מחסיד טאלנא שמנהגם לשרוף עם הפתילות גם את כל סכומי החובות כסגולה אשמח לשמוע מאיפה נוצר המנהג

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלגינן » א' דצמבר 09, 2018 8:17 pm

התבקשתי לברר מקור:
שהקב"ה עיקר תפארתו מהנפרדים ומהשונים ולא ממקום שכולם אותו דבר, מההרמוניה שעולה מהשוני והפער הגדול בין הברואים, וכמו מלך וכו'.
אולי כתבי חב"ד ואולי קצת שונה בברסלב.
יישר כח גדול למי שימצא בהקדם.

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 09, 2018 8:49 pm

ראה כאן ע' שעד

(יתכן ואין זה ממש קולע אל המטרה המבוקשת, אם כן אנא לפרט יותר ואשתדל בל"נ)
קבצים מצורפים
T-y-perek-07.pdf
(136.54 KiB) הורד 225 פעמים

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלגינן » א' דצמבר 09, 2018 9:06 pm

דרומי כתב:ראה כאן ע' שעד

(יתכן ואין זה ממש קולע אל המטרה המבוקשת, אם כן אנא לפרט יותר ואשתדל בל"נ)

מלים אלו ידועות, הוא מדבר על המלכות שהיא על העם הרחוק והמרוחק מהמלך, אבל המבוקש כאן הוא מלוכה על גוונים שונים של העם, שככל שהמלך שולט על יותר סוגים, מעיד על גדלו.

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » א' דצמבר 09, 2018 9:53 pm

ראה בספר המאמרים (להרש"ב מליובאוויטש) משנת תער"ב ('בשעה שהקדימו - תער"ב') חלק א עמ' רלח - פרק קכב - שמפורש כן.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלגינן » ב' דצמבר 10, 2018 5:16 pm

דרומי כתב:ראה בספר המאמרים (להרש"ב מליובאוויטש) משנת תער"ב ('בשעה שהקדימו - תער"ב') חלק א עמ' רלח - פרק קכב - שמפורש כן.

יישר כח!

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

חתימת הברכה מגדיר את עיקר ענין הברכה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' דצמבר 10, 2018 6:01 pm

מקור בדברי חז"ל או הראשונים שחתימת הברכה מגדיר את עיקר ענין הברכה

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 10, 2018 9:47 pm

ברכות י"ב א'

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' דצמבר 10, 2018 9:49 pm

אני מחפש מקור לענין שהחתימה הוא 'הגדרת' הברכה ולא שהחתימה היא 'עיקר' הברכה

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 10, 2018 9:54 pm

ומהי 'הגדרת' השאלה?

בריושמא
הודעות: 1322
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בריושמא » ג' דצמבר 11, 2018 12:03 am

מצפה לישועת השם כתב:האם אי מי מהרבנים יודע איך בדיוק מנקדים את המילה 'דיוטגמא' המוזכרת כו"כ פעמים בהקשר של תורה?
ייש"כ.


המלה דיוטגמא היא יוונית: Διάταγμα, דיאטגמא, Diátagma, ומשמעה: צו, פקודה.
הניקוד של המלה הוא אפוא: דְיוֹטַגְמָא.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

חיתוך לשון

הודעהעל ידי חפציאלי » ג' דצמבר 11, 2018 12:09 am

האם מוזכר באיזהו מקומן שרבינו הרא"ש חתך לשונו של מי שאינו ציית דינא?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: חיתוך לשון

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' דצמבר 11, 2018 12:23 am

שו"ת הרא"ש כלל יז סימן ח
(ישנו בויקיטקסט https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D ... %9F_%D7%97)

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: חיתוך לשון

הודעהעל ידי חפציאלי » ג' דצמבר 11, 2018 12:33 am

אז לא חתך רק אמר שיחתכו

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: חיתוך לשון

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' דצמבר 11, 2018 12:43 am

חפציאלי כתב:אז לא חתך רק אמר שיחתכו

אכן. הוא לא חתך.
גם כשבית הדין הרג את הפושע - לא חברי בית הדין הרגו אלא שליח בית הדין, וקוראים את ביצוע פסק הדין על שם 'הסנהדרין' (דוגמא אחת מני רבות: סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת חובלנית).

אגב, אולי יעניין אותך הספר 'העונשין אחרי חתימת התלמוד' (מצוי באוצר).

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: חיתוך לשון

הודעהעל ידי חפציאלי » ג' דצמבר 11, 2018 12:46 am

יישר כח

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ג' דצמבר 11, 2018 1:36 am

בריושמא כתב:
מצפה לישועת השם כתב:האם אי מי מהרבנים יודע איך בדיוק מנקדים את המילה 'דיוטגמא' המוזכרת כו"כ פעמים בהקשר של תורה?
ייש"כ.


המלה דיוטגמא היא יוונית: Διάταγμα, דיאטגמא, Diátagma, ומשמעה: צו, פקודה.
הניקוד של המלה הוא אפוא: דְיוֹטַגְמָא.

ייש"כ.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 11, 2018 11:55 pm

מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

ותודה מראש למסייע

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 11, 2018 11:57 pm

פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' דצמבר 12, 2018 2:30 pm

כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 12, 2018 2:40 pm

שייף נפיק כתב:כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

ראה רמב"ם מלכים ספ"ג וספ"ט, וסנהדרין ס"פ יח.
החינוך במצוות כו וקצב.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 12, 2018 2:45 pm

מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.


עיין עוד יד דוד סנהדרין דף ק ע"ב.
באר שבע סנהדרין שם.
עלי תמר על ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א.

דנני
הודעות: 158
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דנני » ד' דצמבר 12, 2018 2:50 pm

שייף נפיק כתב:כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

מלך,שיטה מקובצת ב''מ פג בשם הריטבא
בן נח, מנחת חינוך מצוה כו סק"ה
נערך לאחרונה על ידי דנני ב ד' דצמבר 12, 2018 2:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' דצמבר 12, 2018 2:50 pm

מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:כתב במקרא מפורש פרשת שמות
''דכבר כתבו דמלך הוי דן כדיני בני נח הורג שלא בעדים''
מי יודע מקור לדברים אלו?
עוד שם מביא מהחינוך שבן נח נהרג על פי עצמו.
היכן החינוך?
אלפי תודות מראש

ראה רמב"ם מלכים ספ"ג וספ"ט, וסנהדרין ס"פ יח.
החינוך במצוות כו וקצב.

יישר כח עצום!! וגם להרב דנני!!

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' דצמבר 12, 2018 2:52 pm

במקרא מפורש וארא
'-כמו שאמרו צדיקי הדור להשי"ת אם לא תמהר לגאול ישראל אז תגאל גויים''
מי מכיר מקור לביטוי כזה?
יישר כח גדול!!

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' דצמבר 12, 2018 3:00 pm

מעיקר הדין כל שהגיע לכלל דעת דן
מקור??

אלפי תודות!

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 12, 2018 3:03 pm

מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.

אם מעצמו כתב לא יעזור הרבה, הלא הוא רווח מאד במחקר, ואכן כן הוא משמעות המדר"ר הנ"ל, אבל רציתי לראות האם יש לו יסוד בקדמונים במפורש יותר, אבל בל"נ אעיין גם שם וייש"כ לכם.

מקדש מלך כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.


עיין עוד יד דוד סנהדרין דף ק ע"ב.
באר שבע סנהדרין שם.
עלי תמר על ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א.

אולי אפשר לצטט משם, באר שבע עוד בהשג יד אבל 'עלי תמר' ממש לא.
עכ"פ יישר כוחכם.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' דצמבר 12, 2018 3:44 pm

פרי יהושע כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.

אם מעצמו כתב לא יעזור הרבה, הלא הוא רווח מאד במחקר, ואכן כן הוא משמעות המדר"ר הנ"ל, אבל רציתי לראות האם יש לו יסוד בקדמונים במפורש יותר, אבל בל"נ אעיין גם שם וייש"כ לכם.

מקדש מלך כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:מחפש מקור בגאונים או בראשונים לכך שהקורא בספרים חיצונים אין לו חלק לעוה"ב הוא כדי שלא יכלל בכלל כ"ד ספרים
כך הוא משמעות קהלת רבה על הקרא "ויותר מהמה הזהר בני עשות ספרים הרבה", "כל המכניס בתוך ביתו יותר מכ"ד ספרים מהומה הוא מכניס לביתו, כגון ספר בן-סירא" (קוהלת רבה יב, יב-יג). והיר' סנהדרין, אבל הייתי רוצה למצוא מאחד מהקדמונים שיאמר כן להדיא

אם יעזור מן האחרונים - ר"ר מרגליות כותב כך ביסוד המשנה ובמרגליות הים.


עיין עוד יד דוד סנהדרין דף ק ע"ב.
באר שבע סנהדרין שם.
עלי תמר על ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א.

אולי אפשר לצטט משם, באר שבע עוד בהשג יד אבל 'עלי תמר' ממש לא.
עכ"פ יישר כוחכם.


הנה היד דוד
קבצים מצורפים
היד דוד על ספרים החיצוניים.PDF
(431.28 KiB) הורד 189 פעמים

יהודה בן יעקב
הודעות: 2885
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' דצמבר 12, 2018 8:09 pm

ראיתי מביאים בשם תורת חיים [סופר] שלא אומרים ספק ברכות להקל על דעה שלא הובאה בשו"ע.
האם ידוע מקור הדברים?

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

תענית - דרוש מקור בדחיפות!

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' דצמבר 13, 2018 2:07 am

היכן החיד"א כותב את תוכן הדברים הבאים

כשאדם 'צם', הלב שלו יותר 'פתוח', יותר 'מתבונן'. אפילו אם יבוא היצר ויאמר לו: 'תעשה כך וכך', מעשה עבירה. הוא לא יכול, הוא לא אכל 'כזית לחם', לכן הוא לא יכול לעשות אפילו מה שיצרו מבקש. כך זה טבע האדם.

גמח
הודעות: 399
הצטרף: ד' ינואר 16, 2013 6:48 pm

בני ישראל דוקא

הודעהעל ידי גמח » ה' דצמבר 13, 2018 10:07 am

האם מצאנו מקום שחז"ל דרשו 'בני ישראל דוקא' ולא כהנים וכדומה.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ עבודת ה' בימות החול בבירור לט מלאכות ובשבת רק ברוחניות'

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' דצמבר 13, 2018 11:02 am

מקור קדום לזה בחכמי האמת.
ושכמ"ה

דרומי
הודעות: 9024
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 13, 2018 11:17 am

מצויין אצלי: 'אור התורה' יתרו עמ' תתקנד. מאמרי אדמו"ר הצמח צדק תרי"ד-תרט"ו, עמ' קמח. 'תורת שמואל' תרל"א עמ' ה-ו.

וכדאי לעיין שם שמן הסתם הביאו מקורות קדומים יותר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בני ישראל דוקא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 13, 2018 11:29 am

גמח כתב:האם מצאנו מקום שחז"ל דרשו 'בני ישראל דוקא' ולא כהנים וכדומה.

ביומא סו, א "אטו כהנים לאו בכלל עמך ישראל נינהו".

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

האם יש מושג בחז"ל של גמ"ח עם הקב"ה?

הודעהעל ידי סליחות » ה' דצמבר 13, 2018 12:24 pm

האם יש מושג בחז"ל של גמילות חסדים או עשיית חסד עם הקב"ה?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' דצמבר 13, 2018 1:10 pm

ודאי חפש ''מתחסד עם קונו''
וענין העלוי לכבודו ית' הוא רק כלפינו וכמו שהאריכו הספרים עיין נה"ח ריש שער ב' ועוד.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: תענית - דרוש מקור בדחיפות!

הודעהעל ידי אספקלריא » ה' דצמבר 13, 2018 9:36 pm

תם מה הוא אומר כתב:היכן החיד"א כותב את תוכן הדברים הבאים
כשאדם 'צם', הלב שלו יותר 'פתוח', יותר 'מתבונן'. אפילו אם יבוא היצר ויאמר לו: 'תעשה כך וכך', מעשה עבירה. הוא לא יכול, הוא לא אכל 'כזית לחם', לכן הוא לא יכול לעשות אפילו מה שיצרו מבקש. כך זה טבע האדם.

מרן החיד"א בס' עבודת הקודש צפורן שמיר סי' י"א כותב על סגולות ומעלות התענית, עיי"ש.
וזה לשונו ב"צפורן שמיר" שם אות קצ"ו:
אשריו מי שיוכל להתענות על חטאתיו, ורבו סגולות התענית, ומהם כי הסט"א אין בה כח לידבק במי ששרוי בתענית.

ושם אות קצ"ז:
על ידי התענית יבא לידי ענוה, כי יכיר מה הוא האדם דבמניעת מעט פת יותש כחו.

בני ברקי
הודעות: 504
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

ווארט של החת"ס- ט בטבת לא נודע מה היה בו

הודעהעל ידי בני ברקי » ו' דצמבר 14, 2018 9:53 am

זכור לי שיש ווארט של מרן החת"ס זצ"ל שמסביר מה דכתוב בשו"ע( תקפ) ש בט' בטבת לא נודע מה היה בו, וקשה וכי לא ידע דמת בו עזרא הסופר? ואאל"ט תוכן התירוץ הוא דאחרי שבח' בטבת תרגמו את התורה ליוונית אין שום מעלה לעזרא הסופר וממילא לא נודע איזה צרה הייתה בו...
אשמח למקור הדברים.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים