מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עובדיה חן
הודעות: 1136
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ו' אוגוסט 09, 2019 2:35 pm

מנהג לצבוע לסייד את הבית לאחר חצות בתשעה באב

פרנצויז
הודעות: 688
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' אוגוסט 09, 2019 2:52 pm

עובדיה חן כתב:מנהג לצבוע לסייד את הבית לאחר חצות בתשעה באב

עיי' כף החיים סי' תקנ"ט סוף ס"ק ע"ו (בשם ברכי יוסף) טעם שלא מיחו חכמים בנשים שנהגו אחר חצות לכבד את הבית ולתקן המטות וכיוצא, עיי"ש.
(והבו דלא לוסיף עליה).

שמחו
הודעות: 224
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: היכן מקור דברי הגר"א

הודעהעל ידי שמחו » א' אוגוסט 11, 2019 1:44 pm

בקרו טלה כתב:
שמחו כתב:..

ברק השחר.png

ישר כחך.

כיון שעינתי שם ראיתי שבספר זה כל הדפים מבולבלים, אציין זאת במקומו כדי שיבואו גבאי הוצא ויתקנוהו, ומגלגלין זכת וכו'.

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' אוגוסט 11, 2019 4:20 pm

פרנצויז כתב:
עובדיה חן כתב:מנהג לצבוע לסייד את הבית לאחר חצות בתשעה באב

עיי' כף החיים סי' תקנ"ט סוף ס"ק ע"ו (בשם ברכי יוסף) טעם שלא מיחו חכמים בנשים שנהגו אחר חצות לכבד את הבית ולתקן המטות וכיוצא, עיי"ש.
(והבו דלא לוסיף עליה).

ספר ברכי יוסף על או"ח - סימן תקנט
"שוב ראיתי בספר הכונות להאר"י זצ"ל (דף פט ע"ג) שהביא המנהג ונתן טעם למנהג כמשז"ל (איכ"ר ד,יד) דכשישראל ראו דבט' באב בערב הציתו אש בהיכל אמרו מזמור, ששפך חמתו על עצים ואבנים ושמחו שמחה גדולה, דאי לאו הכי לא היה ח"ו תקומה, ואז קבלו נחמה, המנהג הוא טוב ונכון. והאריך עוד. וכתב מרח"ו שם, דנראה לו ששמע טעם אחר מהרב זצ"ל, כי במנחת ט' באב נולד המשיח הנקרא מנחם כמשז"ל (ראה איכ"ר א,נא), עש"ב. ומצאתי כתוב דמזה הטעם לא מיחו חכמים על רבות בנות דאחר חצות מתעסקות בכל כחן לכבד הבית ולתקן המטות, וכיוצא מתקוני הבית, וזה מנהג קדום בערי איטאליא לנשים, ויען שדעתן קצרה וחלושי אמונה אדרבא חיזקו ידיהם לקבוע אמונת הגאולה ולא יתיאשו ח"ו"

פרנצויז
הודעות: 688
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » א' אוגוסט 11, 2019 10:08 pm

ועיין עוד בית יוסף סוף סי' תקנ"ד שכתב הכל בו שמנהג קדום שהנשים רוחצות ראשן מן המנחה ולמעלה ביום ט"ב וכו' וע"ז כתב הבית יוסף בחריפות ואני אומר כי המנהג ההוא נשתקע ולא נאמר וכו' עיי"ש.

וונדרבר
הודעות: 827
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' אוגוסט 12, 2019 11:22 pm

נחלי אפרסמון כתב:ספר ברכי יוסף על או"ח - סימן תקנט
"ומצאתי כתוב דמזה הטעם לא מיחו חכמים על רבות בנות דאחר חצות מתעסקות בכל כחן לכבד הבית ולתקן המטות, וכיוצא מתקוני הבית, וזה מנהג קדום בערי איטאליא לנשים, ויען שדעתן קצרה וחלושי אמונה אדרבא חיזקו ידיהם לקבוע אמונת הגאולה ולא יתיאשו ח"ו"

הג' הרב מרדכי אליהו זצ"ל היה לו כשרון מיוחד להמציא סיפורים כדי להמחיש דברים בצורה חיה, ראה בס' ומרדכי יושב בשער המלך עמ' 115, שמהמילים האלו שבברכי יוסף סיפר סיפור שלם.

ומרדכי יושב בשער המלך עמוד 115.jpg
ומרדכי יושב בשער המלך עמוד 115.jpg (79.04 KiB) נצפה 1176 פעמים

שבענו מטובך
הודעות: 648
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' אוגוסט 13, 2019 1:23 am

בזכרוני שמובא באיזה מקום על ספרו של יש"ר מקנדיאה 'שמע שלמה' (ילקוט שמועות) שנאבד או נשרף.
מי יכול להשיב לי אבידתי ולהזכירני היכן כתוב כן?

שברי לוחות
הודעות: 1907
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' אוגוסט 13, 2019 1:34 am

שבענו מטובך כתב:בזכרוני שמובא באיזה מקום על ספרו של יש"ר מקנדיאה 'שמע שלמה' (ילקוט שמועות) שנאבד או נשרף.
מי יכול להשיב לי אבידתי ולהזכירני היכן כתוב כן?

בשם הגדולים לחיד"א ערך שמע שלמה

פרנצויז
הודעות: 688
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' אוגוסט 13, 2019 1:39 am

שברי לוחות כתב:
שבענו מטובך כתב:בזכרוני שמובא באיזה מקום על ספרו של יש"ר מקנדיאה 'שמע שלמה' (ילקוט שמועות) שנאבד או נשרף.
מי יכול להשיב לי אבידתי ולהזכירני היכן כתוב כן?

בשם הגדולים לחיד"א ערך שמע שלמה

עיין שם הגדולים ערך אלים ושם כתוב ש"נאבד"

שבענו מטובך
הודעות: 648
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' אוגוסט 13, 2019 4:37 am

ייש"כ של המשיבים.
אבל זכור לי במעורפל שמישהו העיד שהספר הזה היה תחת ידו ונשרף (או משהו אחר קרה לספר).

אולי ראיתי כך באוצה"ס לבן יעקב על ספר 'בשמת בת שלמה' ונתחלפו לי השניים.

ישראליק
הודעות: 627
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוגוסט 13, 2019 6:29 am

על הפסוק (ויקרא כו, לו): "ורדף אתכם קול עלה נדף" יש וורט שזה קאי על הכתבי עת וחדשות שמפחידים הלבבות, איפה המקור?

בקרו טלה
הודעות: 3048
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אוגוסט 13, 2019 5:46 pm

ישראליק כתב:על הפסוק (ויקרא כו, לו): "ורדף אותם קול עלה נדף" יש וורט שזה קאי על הכתבי עת וחדשות שמפחידים הלבבות, איפה המקור?

חיים ושלום - מונקאטש
חיים ושלום_עמוד_1.png
חיים ושלום_עמוד_1.png (42.75 KiB) נצפה 1349 פעמים
חיים ושלום_עמוד_2.png
חיים ושלום_עמוד_2.png (10.39 KiB) נצפה 1349 פעמים

[ובעצם המליצה עי' בשו"ת מהרי"א בתחילת התשובה, ובמכתבו של מהר"י אסאד משנת תרכא הובא בעלי זכרון]
קבצים מצורפים
שו''ת מהרי''א.PDF
(125.38 KiB) הורד 18 פעמים
עלי זכרון - לא.PDF
(431.82 KiB) הורד 17 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' אוגוסט 13, 2019 6:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 627
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ג' אוגוסט 13, 2019 6:18 pm

בקרו טלה כתב:
ישראליק כתב:על הפסוק (ויקרא כו, לו): "ורדף אותם קול עלה נדף" יש וורט שזה קאי על הכתבי עת וחדשות שמפחידים הלבבות, איפה המקור?

חיים ושלום - מונקאטש
חיים ושלום_עמוד_1.png
חיים ושלום_עמוד_2.png

[ובעצם המליצה עי' במכתבו של מהר"י אסאד משנת תרכא הובא בעלי זכרון]


תבורך בכל הברכות, תודה רבה!

לב חיים
הודעות: 71
הצטרף: ה' מאי 02, 2019 12:02 am
שם מלא: מרדכי

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לב חיים » ג' אוגוסט 13, 2019 6:57 pm

מדרש רבה דברים פרשה ג' פסקה ו'
"ברוך תהיה מכל העמים א"ר חייא בר אבא אין שבחה של מטרונא בשעה שמתקלסת מקרובותיה אלא בשעה שמתקלסת מצרותיה לא יהיה בך עקר ועקרה סריסין ואילוניות אין לי אלא באדם מנין אף בבהמה דכתיב ובבהמתך הרי באדם ובבהמה מנין אף בארץ דכתיב (שמות כג) לא תהיה משכלה ועקרה בארצך הרי באדם ובבהמה ובארץ מנין אף באילן דכתיב (מלאכי ג) ולא תשכל לכם הגפן בשדה ד"א לא יהיה בך עקר ועקרה א"ר חנין בן לוי אמר הקב"ה לא תהא תפלתך עקרה אלא תהא עולה ועושה פירות ד"א א"ר יונתן לא יהיה בך עקר ועקרה מן התשובה מעשה ברבי יונתן שהיה מהלך אצל ניפולין של כותיים והיה רוכב על החמור והבהם עמו נתלוה להם כותי אחד הגיעו אצל הר גריזים אמר אותו כותי לרבי יונתן ר' מהו דין דהדין טורא קדיש א"ל רבי יונתן למה הוא קדיש אמר לו אותו הכותי שלא לקה במי המבול אמר ליה מנין לך א"ל לא כך כתיב (יחזקאל כג) בן אדם אמר לה את ארץ לא מטוהרה היא לא נושמה ביום זעם אמר לו רבי יונתן אם כן היה לו להקב"ה לומר לנח לעלות לשם [להר] ולא לעשות תיבה אמר לו לא עשה אלא לנסותו שתק ר' יונתן אמר לו הבהם תן לי רשות לומר לו דבר אחד אמר לו אמור אמר לו אותו הבהם אין ההר הזה תחת השמים אמר לו אותו הכותי אלא חוץ לשמים א"ל אין כתיב (בראשית ז) חמש עשרה אמה מלמעלה גברו המים ויכסו כל ההרים הגבוהים אשר תחת כל השמים מיד ירד רבי יונתן מן החמור והרכיבו ארבעה מילין וקרא עליו הפסוק הזה (ישעיה נד) וכל לשון תקום אתך למשפט תרשיעי הוי לא יהיה בך עקר ועקרה ובבהמתך מהו ובבהמתך ובבהמין שלך"
וראיתי במפרשים שהסבירו וכעת נעלם ממני היכן ראיתי זאת, שכוחו של אותו 'בהם' היה מכוחו של רבי יונתן עצמו. והביאור בזה, כמו שהזכרנו כמה פעמים מדברי רבותינו בש"ס ובמדרשים ובכמה מקומות, שבמקום שנמצא ה'צדיק' עובר ה'שפע', וכדברי הר"ן בדרשותיו (דרוש ב עמוד סו, ודרוש ח עמוד רצ ועמוד רצב ועמוד רצג ועמוד שז ועמוד שיא, וע"ש עמוד רצו). ההשפעה של ה'צדיק' 'אדם גדול' 'איש תורה', מי שהוא מגדולי הגדולים באמת, היא לכל הסובבים אותו. לכל אלו שנמצאים איתו, והכל בא מכוחו של אותו גדול שנמצאים סביבו. אשמח למי שימצא מקורו.

ש. ספראי
הודעות: 797
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: נא שגבם מאוצר - בקשת קבצים מאוצר החכמה

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אוגוסט 14, 2019 10:41 am

צריך את המיקום של הרעיון הנודע של ר' ישראל סלנטר על 'בחינה קלה' בתשובה. אני רק צריך לציין את מיקום הדברים בספרו. תודה רבה

דרומי
הודעות: 5243
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 14, 2019 5:54 pm

מנהג ישראל שביום יארצייט הולכים לקברו של המנוח וכו'.

אני מחפש מקורות שדנו בשאלה - האם יש טעם וענין בהליכה לקבר של בני משפחה של המנוח?

לדוגמא: לפלוני יש יארצייט ביום פלוני ומנוחתו כבוד באיראן. בנו רוצה ללכת לקברו ביום היארצייט, אולם הוא כמובן לא יכול לעשות זאת, ולכן הוא הולך לקבר של בן המנוח (כלומר, אחיו של האיש החי עמנו) הנמצא בארץ - כ'תחליף' לקברו של אביו.

או, לדוגמא, שהולך לקבר של אשת המנוח, כ'תחליף' לקברו של בעלה.

האם יש בכך טעם וענין כלשהו? אשמח לכל מקור.

פרנצויז
הודעות: 688
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: נא שגבם מאוצר - בקשת קבצים מאוצר החכמה

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' אוגוסט 14, 2019 6:32 pm

ש. ספראי כתב:צריך את המיקום של הרעיון הנודע של ר' ישראל סלנטר על 'בחינה קלה' בתשובה. אני רק צריך לציין את מיקום הדברים בספרו. תודה רבה

ראה אור ישראל אגרת ז'
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =53&hilite

נחלי אפרסמון

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' אוגוסט 14, 2019 6:43 pm

נשאלתי מגברא רבה האם יש מקור שאין עין הרע שולט בשבת.

ישראל אליהו
הודעות: 1433
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' אוגוסט 15, 2019 8:05 pm

זכורני שהגר"א הדריך עדיפות בסדר הלימוד [משהו כזה], וכתב ללמוד שו"ע עם מג"א.
אשמח למראה מקום מדוייק.
בתודה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 801
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אוגוסט 15, 2019 8:37 pm

ישראל אליהו כתב:זכורני שהגר"א הדריך עדיפות בסדר הלימוד [משהו כזה], וכתב ללמוד שו"ע עם מג"א.
אשמח למראה מקום מדוייק.
בתודה.


במעשה רב אות ס כתוב שו"ע. לא נזכר מג"א.

זאנגאלאך
הודעות: 24
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זאנגאלאך » ה' אוגוסט 15, 2019 9:26 pm

דרומי כתב:מנהג ישראל שביום יארצייט הולכים לקברו של המנוח וכו'.

אני מחפש מקורות שדנו בשאלה - האם יש טעם וענין בהליכה לקבר של בני משפחה של המנוח?

לדוגמא: לפלוני יש יארצייט ביום פלוני ומנוחתו כבוד באיראן. בנו רוצה ללכת לקברו ביום היארצייט, אולם הוא כמובן לא יכול לעשות זאת, ולכן הוא הולך לקבר של בן המנוח (כלומר, אחיו של האיש החי עמנו) הנמצא בארץ - כ'תחליף' לקברו של אביו.

או, לדוגמא, שהולך לקבר של אשת המנוח, כ'תחליף' לקברו של בעלה.

האם יש בכך טעם וענין כלשהו? אשמח לכל מקור.

יש בקב הישר בדומה לזה, שמי שרוצה ללך על קבר צדיק אחד ואינו יכול , יילך על קבר צדיק אחר. כי נשמות ישראל במקורן אחד, וממילא אף שכאן בארץ נפרדים, מ"מ מלמעלה הכל אחד (שמעתי)

דרומי
הודעות: 5243
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוגוסט 15, 2019 9:59 pm

את זה ראיתי בקב הישר, אך הוא מדבר על הקשר הכללי בין כל ישראל.

השאלה שלי היא באופן יותר פרטי ומצומצם - האם יש ענין ללכת לציון הבן כשציון האב נמצא רחוק, ועד"ז ללכת לציון האשה כשציון בעלה נמצא רחוק וכיו"ב.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1024
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' אוגוסט 16, 2019 12:10 am

אודה למי שישיב לי אבידתי,
דברי הרמב"ם על מעלת אנשי דור המדבר

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 801
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' אוגוסט 17, 2019 11:58 pm

נתבקשתי לשאול כאן אם יש מי שמכיר מקור לסיפור המצו"ב (מצורף גם כקובץ, בעמוד 2 בצד שמאל, על הגר"א)
קבצים מצורפים
וכל מאמינים מנוקד - ואתחנן תשעט.pdf
(478.82 KiB) הורד 18 פעמים
וכל מאמינים ואתחנן תשע''ט.PNG
וכל מאמינים ואתחנן תשע''ט.PNG (412.75 KiB) נצפה 1156 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 5816
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 18, 2019 12:04 am

דרופתקי דאורייתא כתב:נתבקשתי לשאול כאן אם יש מי שמכיר מקור לסיפור המצו"ב (מצורף גם כקובץ, בעמוד 2 בצד שמאל, על הגר"א)

שמעתי את זה על צדיק אחר (כמדומני אדמו"ר מהר"ש מליובאוויטש), ואם היה ר' יהושע מונדשיין ע"ה בחיים - אולי היינו זוכים לעוד פרק בסדרת "סיפורים וגלגוליהם"....

לב חיים
הודעות: 71
הצטרף: ה' מאי 02, 2019 12:02 am
שם מלא: מרדכי

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לב חיים » א' אוגוסט 18, 2019 12:10 am

דרופתקי דאורייתא כתב:נתבקשתי לשאול כאן אם יש מי שמכיר מקור לסיפור המצו"ב (מצורף גם כקובץ, בעמוד 2 בצד שמאל, על הגר"א)

עד שאתה שואל על סיפור זה, בדוק בעלון זה כמה מהמקורות אינם בנמצא.

פרנצויז
הודעות: 688
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » א' אוגוסט 18, 2019 1:15 am

תם מה הוא אומר כתב:אודה למי שישיב לי אבידתי,
דברי הרמב"ם על מעלת אנשי דור המדבר

בשמונה פרקים להרמב"ם, סוף פרק רביעי: ... עם אנשים אשר הקטנה שבנשיהם היתה כיחזקאל בן בוזי ...

תם מה הוא אומר
הודעות: 1024
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' אוגוסט 18, 2019 1:26 pm

פרנצויז כתב:
תם מה הוא אומר כתב:אודה למי שישיב לי אבידתי,
דברי הרמב"ם על מעלת אנשי דור המדבר

בשמונה פרקים להרמב"ם, סוף פרק רביעי: ... עם אנשים אשר הקטנה שבנשיהם היתה כיחזקאל בן בוזי ...


יש"כ!

פרנצויז
הודעות: 688
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' אוגוסט 19, 2019 2:26 am

דרופתקי דאורייתא כתב:שם הגדולים ח"ב מע' ר אות ז
"והמגיד אמר למרן ז"ל שבכל יום ילמוד מוסר. וכתב מהר"ח הכהן שעתה שזכינו לספר הקדוש ראשית חכמה בו יהגה תדיר".
ממה שאני מצאתי במגיד מישרים זה שמזהירו ללמוד מרגניתא דבי רב וברייתא דרפב"י וחוה"ל ועוד, אבל לא מצאתי שמזכיר בכללות ללמוד מוסר, והיכן הם הדברים?
ומה שכתב עוד בשם מהר"ח הכהן, גם זה לא מצאתי, אלא באור צדיקים כתב שהמגיד אמר ללמוד חוה"ל והאידנא ילמדו ר"ח.
וצ"ב

נחלי אפרסמון כתב: viewtopic.php?f=7&t=30792&start=2480#p561718
ראיתי כתוב שזה מהר"ח הכהן בעל טור וברקת ואין בידי לחפש בו.

באשכול אחר עסקו בזה
viewtopic.php?f=7&t=9581&p=569744#p569744
וראה עוד שם שהזכירו דבש לפי מערכת ת' אות מ"א, והקדמה ליוסף לחוק.

פרנצויז
הודעות: 688
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' אוגוסט 20, 2019 2:21 am

פרנצויז כתב:
תם מה הוא אומר כתב:אודה למי שישיב לי אבידתי,
דברי הרמב"ם על מעלת אנשי דור המדבר

בשמונה פרקים להרמב"ם, סוף פרק רביעי: ... עם אנשים אשר הקטנה שבנשיהם היתה כיחזקאל בן בוזי ...

דברי הרמב"ם האלו נתפרסמו מאוד ע"י בעל ס' הברית, ראה ס' הברית חלק א' מאמר כ' פרק כ'.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 340&hilite
[וכן שם בפרק כ"ט]

דברי הרמב"ם הובאו גם בפירוש הרמב"ן על התורה פ' חוקת (במדבר כ' א', ד"ה החטא במשה ואהרן). [יש מהדורות שנקרא פסוק ח'].
וכן ראה ס' המספיק לעובדי ה' (לרבי אברהם בן הרמב"ם), פרק י' על הפרישות, (ירושלים תשל"ג), עמ' קכ"ז: "ואל תביא לי ראיה מדור המדבר מפני שהיו כולם דור יחיד ומיוחד, כמו אליהו ואלישע שהיו יחידים בדורם...".

א_צאנזער
הודעות: 25
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

היכן מצינו שאביי ורבי זירא היו חולים?

הודעהעל ידי א_צאנזער » ג' אוגוסט 20, 2019 2:57 pm

לגבי רבי זירא אני זוכר בברכות מ"ו א'
ומחפש עוד דוגמאות

לגבי אביי חולין קל"ג א' לפירוש הרי"ף שם
ומחפש עוד דוגמאות

א_צאנזער
הודעות: 25
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

היכן מצינו בגמרא שקבעו את סדרי הלימוד בשעות הבוקר המוקדמות דוקא?

הודעהעל ידי א_צאנזער » ג' אוגוסט 20, 2019 3:02 pm

בתודה מראש

חלמישצור
הודעות: 1836
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: היכן מצינו בגמרא שקבעו את סדרי הלימוד בשעות הבוקר המוקדמות דוקא?

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' אוגוסט 20, 2019 3:06 pm

אולי: "דאמר רב חייא בר אשי זימנין סגיאין הוה קאימנא קמיה דרב לתנויי פרקין בספרא דבי רב הוה מקדים וקא משי ידיה ובריך ומתני לן פרקין" (ברכות יא, ב).

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 801
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

משנחרב בית המקדש ניטל כבוד התורה

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוגוסט 21, 2019 12:27 am

ב"ב ס:
מאי על ראש שמחתי, אמר רב יצחק זה אפר מקלה שבראש חתנים. ופירש מהרש"א בזה"ל, ואמר מאי על ראש שמחתי, והוא ענין שגזרו על עטרות חתנים וכלות, כדאמרינן סוף מסכת סוטה (מט.). ע"ש. דהיינו ירושלים דדהבא. ואמר אפר תחת פאר במקום תפילין, על שם שהתפילין הוא כתר תורה, כמ"ש בקדושין פרק האומר (סו.). ובחורבן הבית ניטל כבוד תורה כדאמרינן בסוטה. ע"ש.

והדברים מחודשים. גם מה שציין לסוטה, לא ידעתי מקורו, כי בסוטה שם אמרו שם כך על רע"ק ועל ר"ג הזקן, (ורש"י מסביר פירושים שונים אצל שניהם ע"ש), אבל שניהם זה לא זמן חורבן הבית, ר"ג הזקן קדם, ורע"ק היה גם אחרי החורבן.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 801
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוגוסט 21, 2019 2:02 am

בגמרא סנהדרין קב. על ירבעם בן נבט, שא"ל הקב"ה שאני ואתה ובן ישי נטייל בג"ע, ועכ"ז סירב כי חפץ להיות בראש.

הידוע מי מרבותינו שפירש הטעם לסירובו [התמוה אחרי בקשה והבטחה כ"כ גדולה מהבורא ית"ש], לפי שחטא החטאת הרבים הוא מה שעיכב בידו.

בתודה מראש

תורה מפוארת
הודעות: 226
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' אוגוסט 21, 2019 4:39 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:בגמרא סנהדרין קב. על ירבעם בן נבט, שא"ל הקב"ה שאני ואתה ובן ישי נטייל בג"ע, ועכ"ז סירב כי חפץ להיות בראש.

הידוע מי מרבותינו שפירש הטעם לסירובו [התמוה אחרי בקשה והבטחה כ"כ גדולה מהבורא ית"ש], לפי שחטא החטאת הרבים הוא מה שעיכב בידו.

בתודה מראש

יש פירוש מר' חיים שמואלביץ נמצא נראה לי בספר שיחות מוסר שלו שמביא רעיון זה. ושביקש לפתוח דרך תשובה לחוטא ומחטיא

תורה מפוארת
הודעות: 226
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' אוגוסט 21, 2019 4:41 pm

כתב האריז"ל בשער הגלגולים הקדמה לו: גם הרמב"ם ז"ל שחבר ספר היד הנקרא 'משנה תורה', והרמב"ן ז"ל, שורשם הוא בשתי פאות זעיר אנפין בדיקנא דיליה, בתקון האחד הנקרא א"ל, וכבר נתבאר אצלינו (פע"ח שער חזרת העמידה פ"ב) כי הפאה נקרא א"ל, והוא סוד 'אל שדי' שהוא בגימטריא משה, ולכן ב' הפוסקים האלה נקראו משה. אומנם הרמב"ם הוא מן פאה השמאלית ולכן לא זכה לידע חכמת הזוהר, אבל הרמב"ן ז"ל הוא מן פאה הימנית ולכן זכה אליה כנודע. ולפי שנודע, כי א"ל הנזכר הוא קוצין תקיפין אשר שם, שהיא בחינת המלכות, ושם מקור הדינים לפי שהם בחינת שערות וקוצין תקיפין, ועוד כי הם בחינת המלכות כנזכר, אשר עליהם נאמר (תהלים ז יב) 'ואל זועם בכל יום', ולכן אפילו הרב משה בן נחמני ז"ל [הרמב"ן] שהוא מפאה הימנית, לא זכה אל חכמה זו אלא בזקנותו, כנזכר בספרים (), כי בבחרותו לא היה מאמין בה, עד אשר רבו ר' עזריאל גרם לו שילמדהו, על ידי אותה הפעולה שעשה, שבא אצלו בקפיצת הדרך כנודע.
היכן זה?

תורה מפוארת
הודעות: 226
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' אוגוסט 21, 2019 4:46 pm

תורה מפוארת כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:בגמרא סנהדרין קב. על ירבעם בן נבט, שא"ל הקב"ה שאני ואתה ובן ישי נטייל בג"ע, ועכ"ז סירב כי חפץ להיות בראש.

הידוע מי מרבותינו שפירש הטעם לסירובו [התמוה אחרי בקשה והבטחה כ"כ גדולה מהבורא ית"ש], לפי שחטא החטאת הרבים הוא מה שעיכב בידו.

בתודה מראש

יש פירוש מר' חיים שמואלביץ נמצא נראה לי בספר שיחות מוסר שלו שמביא רעיון זה. ושביקש לפתוח דרך תשובה לחוטא ומחטיא

ספר שיח שרפי קודש - חטא ועון
איתא (סנהד' פרק חלק) (דף קב) תפשו הקב"ה לירבעם בבגדו, וא"ל חזור בך, ואני ואתה ובן ישי נטייל בג"ע, א"ל מי בראש א"ל בן ישי בראש, א"ה לא בעינא, ואינו מובן כלל, דכיון שא"ל הקב"ה אתה ובן ישי ממילא הקדים לירבעם ולמה שאל מי בראש ולמה השיב הקב"ה בן ישי בראש ובשביל זה מנע לעשות תשובה והוא פלא ואמר הוא ז"ל הענין כי דהמע"ה חידש שהתשובה מועיל כמ"ש ודוד להורות תשובה עביד, וירבעם רצה לחדש יותר שגם לחוטא ומחטיא יועיל תשובה ע"כ חטא והחטיא, אמנם באמת אינו כן כי לזה אינו מועיל תשובה רק לירבעם עצמו הי' מועיל בשביל שבאמת חטא בשביל שרצה לחדש תשובה וע"כ אמר לו הקב"ה חזור בך ואני ואתה ובן ישי שבאמת הי' ירבעם קודם לבן ישי ושאל מי בראש הפירוש מי הועיל וחידש יותר אי אני או בן ישי באם ירבעם הועיל דאפילו חטא ומחטיא מועיל תשובה ממילא זה יותר גדול, מבן ישי שחידש שהתשובה מועיל, והשיב השי"ת בן ישי בראש דדוקא תשובה מועיל אבל לחטא ומחטיא אינו מועיל, רק לך לבד מועיל וכנ"ל וע"כ אמר לא בעינא והשליך נפשו מנגד ורצה לסיים את שלו ח"ו, והבן, (א"ה, שמעתי בשמו הק', ולמה באמת קיבל הקב"ה את החידוש של דהמע"ה שהתשובה מועיל, ולא החידוש של ירבעם הא גם הוא הי' כוונתו לשם שמים, ואמר החי' הרי"ם זצללה"ה, שדהמע"ה סיכן נפשו לבד, כדי להורות תשובה, זה יש בכח האדם, אבל ירבעם חטא, והחטיא, לסכן גם אחרים זה אין בכח האדם אף שהיתה כוונתו לשמים, כמדומה שזה נמצא בשם הרי"ם זצללה"ה בס' כלי חמדה מהרה"ג וכו' מוה"ר מאיר דן אבדק"ק אוסטראווע זצ"ל):
(החי' הרי"ם) :

יקוב
הודעות: 56
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » ד' אוגוסט 21, 2019 5:16 pm

תורה מפוארת כתב:כתב האריז"ל בשער הגלגולים הקדמה לו: גם הרמב"ם ז"ל שחבר ספר היד הנקרא 'משנה תורה', והרמב"ן ז"ל, שורשם הוא בשתי פאות זעיר אנפין בדיקנא דיליה, בתקון האחד הנקרא א"ל, וכבר נתבאר אצלינו (פע"ח שער חזרת העמידה פ"ב) כי הפאה נקרא א"ל, והוא סוד 'אל שדי' שהוא בגימטריא משה, ולכן ב' הפוסקים האלה נקראו משה. אומנם הרמב"ם הוא מן פאה השמאלית ולכן לא זכה לידע חכמת הזוהר, אבל הרמב"ן ז"ל הוא מן פאה הימנית ולכן זכה אליה כנודע. ולפי שנודע, כי א"ל הנזכר הוא קוצין תקיפין אשר שם, שהיא בחינת המלכות, ושם מקור הדינים לפי שהם בחינת שערות וקוצין תקיפין, ועוד כי הם בחינת המלכות כנזכר, אשר עליהם נאמר (תהלים ז יב) 'ואל זועם בכל יום', ולכן אפילו הרב משה בן נחמני ז"ל [הרמב"ן] שהוא מפאה הימנית, לא זכה אל חכמה זו אלא בזקנותו, כנזכר בספרים (), כי בבחרותו לא היה מאמין בה, עד אשר רבו ר' עזריאל גרם לו שילמדהו, על ידי אותה הפעולה שעשה, שבא אצלו בקפיצת הדרך כנודע.
היכן זה?

ראה שלשלת הקבלה מצ"ב.
קבצים מצורפים
שלשלת הקבלה.PDF
(571.47 KiB) הורד 11 פעמים

סליחות
הודעות: 642
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סליחות » ה' אוגוסט 22, 2019 3:02 am

היכן מצינו שימוש ב"אהל מועד" כלפי בית המקדש בירושלים ולא כלפי המשכן במדבר?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: תפוזי ו־ 31 אורחים