מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

חיפושי מקורות וכדומה
ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מילה

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' נובמבר 20, 2018 1:24 am

לומר אחר המילה אינני יודע, אך המנהג לומר עשרות פעמים אליהו הנביא, מובא בכמה מהספרים הנודעים.

אליה רבה סימן רצה: כתב בתיקוני שבת [לתלמידי האר"י] ואומר אליהו הנביא ק"ל פעמים כמנין אליהו הנביא עם י' אותיות,
בס' מראה הילדים כתב כסגולה לפרנסה לומר במוצ"ש ע' פעמים אליהו הנביא, וכן בעוד מקומות.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אישצפת » ג' נובמבר 20, 2018 4:11 am

בידיי נמצאת כעת מהדורת תשס"ה וגם שם זה מופיע באותו עמוד.
(לעניות דעתי ההבדל בין המהדורות היא הוספת המפתחות בעיקר.)

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ענין להגיד אליהו הנביא אחר מילה

הודעהעל ידי פלגינן » ג' נובמבר 20, 2018 9:24 am

חפציאלי כתב:האם מישהו יודע מקור שלאחר המילה יש ענין להגיד 100 פעם אליהו הנביא זכור לטוב

המקור הראשון לומר ק"ל פעמים הוא כנראה ספר סוד ה' של ר' דוד מלידא, סעיף י.

על תקופתו ותפוצתו כתבתי במק"א: "...ספר נפוץ וידוע עד למאוד, שגדולה הייתה השפעתו על ספרי מילה וספרי תפילה, הוא ספרו של ר' דוד לידא, סוד ה', המכיל את סדר הברית יחד עם מנהגים וסודות ברית המילה. המחבר היה אב"ד באמסטרדם ובמינץ, אך שימש קודם לכן גם בקהילות בפולין וליטא. כפי הנראה, נדפס ספרו לראשונה באמשטרדם ת"מ, ולאחר מכן בעוד עשרות מהדורות. ספרו היה נפוץ עד למאוד בכתבי-יד ובדפוסים, עד שלעתים הפיצו אותו כמתנה לכבוד הולדת הבן. בנוסף, מוהלים רבים עשו שימוש בספר זה בכדי לרשום על הדפים שבסופו את 'פנקס המוהל' שלהם, ולעתים אף כרכו דפים משלהם בין דפי הספר...".

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ג' נובמבר 20, 2018 6:55 pm

מי הרחיב בנושא ההיתר (או האיסור) להשתמש בתמונות צילום (פוטוגרפיא)?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 20, 2018 7:00 pm

היכן כתוב שגם מה שקבע ה' שקיום המצוות ייחשב כתשלום גמול על חסדי ה', הא גופא הוא מחסד ה'

אם אפשר מקור מדוייק בחובת הלבבות ליסוד זה

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 20, 2018 7:38 pm

שברי לוחות כתב:היכן כתוב שגם מה שקבע ה' שקיום המצוות ייחשב כתשלום גמול על חסדי ה', הא גופא הוא מחסד ה'

אם אפשר מקור מדוייק בחובת הלבבות ליסוד זה

אני לא בטוח שהבנתי כוונתך. האם לחו"ה בשער הבטחון פ"ד:
והשני חסד מאלהים ונדבה וטובה, כמו שכתוב: ולך אדני חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו. והעילה בזה, כי אם היה מעשה האדם כחול הים במספר, לא יהיה שקול בטובה אחת מן טובות הבורא יתברך עליו בעולם הזה, כל שכן אם יהיה לו חטא, ואם ידקדק הבורא עם האדם בתביעת הודאת הטובה, יהיה כל מעשהו נכחד ונשקע בקטנה שבטובות הבורא עליו, ומה שיהיה מגמול הבורא לו אינו מגיע לו על מעשהו אלא הוא מחסד הבורא עליו.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 20, 2018 7:42 pm

מה שנכון נכון כתב:
שברי לוחות כתב:היכן כתוב שגם מה שקבע ה' שקיום המצוות ייחשב כתשלום גמול על חסדי ה', הא גופא הוא מחסד ה'

אם אפשר מקור מדוייק בחובת הלבבות ליסוד זה

אני לא בטוח שהבנתי כוונתך. האם לחו"ה בשער הבטחון פ"ד:
והשני חסד מאלהים ונדבה וטובה, כמו שכתוב: ולך אדני חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו. והעילה בזה, כי אם היה מעשה האדם כחול הים במספר, לא יהיה שקול בטובה אחת מן טובות הבורא יתברך עליו בעולם הזה, כל שכן אם יהיה לו חטא, ואם ידקדק הבורא עם האדם בתביעת הודאת הטובה, יהיה כל מעשהו נכחד ונשקע בקטנה שבטובות הבורא עליו, ומה שיהיה מגמול הבורא לו אינו מגיע לו על מעשהו אלא הוא מחסד הבורא עליו.

לא לנקודה זו כוונתי
אלא, שעצם העובדה שקבע הקב"ה שקיום המצוות נחשב כמו שמשלמים בזה תודה לה' על הטובות שעשה, ומה שה' נותן אפשרות לשלם לו, היא גופא חסד ה', שנותן לאדם הרגשה טובה כאילו הוא משלם על הטובות שקיבל!

ברוך00
הודעות: 323
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

מחפש סיפור שקראתי פעם על הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי ברוך00 » ג' נובמבר 20, 2018 9:45 pm

קראתי פעם סיפור על הגר"ח קניבסקי ולא זוכר איפה.
הסיפור הוא בערך כך, הוא קנה ספר בחנות ספרים והמוכר בחנות אמר לו מחיר, שילם והלך, לאחר מכן הבעה"ב של החנות אמר שהמוכר טעה וצריך לשלם יותר, הוא הלך לשאול את החזו"א, והחזו"א אמר לו שלמוכר יש סמכות לומר את המחיר והוא לא צריך לשלם יותר. ככה זכור לי בערך הסיפור, אשמח לדעת איפה זה כתוב?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ אני מחפש מידע על... מי יכול לעזור? ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 20, 2018 10:13 pm

כמדומה שישנו בדרך שיחה להגר"א מן והספר הוא כמדומה ספר הגן הקדמון.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' נובמבר 20, 2018 10:16 pm

איפה יש מקור שעשרת הדברות כנגד עשרה מאמרות, והביאור מה כנגד מה

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

מילה

הודעהעל ידי חפציאלי » ד' נובמבר 21, 2018 12:17 am

האם ידוע למי שהוא האם הגרש"זא אמר שאבי הבן לא ימול את בנו אם זה כרוך ביותר צער ממוהל אחר נא מקור מוסמך לא מטו בה משמיה ,ב האם יש מקור שיש קדימה לסבא להיות מוהל אם הוא בר הכי

ברוך00
הודעות: 323
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: מחפש סיפור שקראתי פעם על הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי ברוך00 » ד' נובמבר 21, 2018 10:29 am

ברוך00 כתב:קראתי פעם סיפור על הגר"ח קניבסקי ולא זוכר איפה.
הסיפור הוא בערך כך, הוא קנה ספר בחנות ספרים והמוכר בחנות אמר לו מחיר, שילם והלך, לאחר מכן הבעה"ב של החנות אמר שהמוכר טעה וצריך לשלם יותר, הוא הלך לשאול את החזו"א, והחזו"א אמר לו שלמוכר יש סמכות לומר את המחיר והוא לא צריך לשלם יותר. ככה זכור לי בערך הסיפור, אשמח לדעת איפה זה כתוב?



מצאתי בס"ד במעשה איש ח"א עמ' קמו

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

סידור האר"י כבוד בינה?

הודעהעל ידי מעיין » ד' נובמבר 21, 2018 11:31 pm

מקור בסידור האר"י כבוד בינה [אור הגנוז, ה' עילאה] או משהו מעין זה

פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » ה' נובמבר 22, 2018 12:07 am

שייף נפיק כתב:איפה יש מקור שעשרת הדברות כנגד עשרה מאמרות, והביאור מה כנגד מה


זהר ויקרא יא: עה"פ עשרה עשרה

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' נובמבר 22, 2018 12:08 am

יישר כחך!!

פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: מילה

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » ה' נובמבר 22, 2018 12:21 am

חפציאלי כתב:האם יש מקור שיש קדימה לסבא להיות מוהל אם הוא בר הכי


פתחי תשובה יו"ד רסה, ג:

ואם אין אבי הבן. עיין בתשובת רבינו עקיבא איגר סי' מ"ב ביתום שרוצים להכניסו בברית של א"א ואבי אביו יהיה המוהל יברך הוא להכניסו שהוא יותר ראוי מן הסנדק וע"ש עוד:

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: סידור האר"י כבוד בינה?

הודעהעל ידי שבע » ה' נובמבר 22, 2018 12:34 am

כבוד בגימטריא ל''ב (נתיבות חכמה, המתגלים ע''י הבינה)

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: סידור האר"י כבוד בינה?

הודעהעל ידי מעיין » ה' נובמבר 22, 2018 2:30 am

ייש"כ ידעתי גם ידעתי
אבל היכן זה בסידור האר"י

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' נובמבר 22, 2018 7:38 am

שבענו מטובך כתב:כל השקפה (וישקף וכדו') לרעה, פרט ל'השקיפה ממעון קדשך'!


אפרש שיחתי:
ידוע ידעתי כי כל השקפה לרעה, חוץ מהפסוק המפורש במתנות עניים.
מעתה שאלתי, הלא השקפה היא לרעה, אם כן, מדוע תיקנו שינקטו הכהנים דווקא בלשון זו אחר עלותם לדוכן, בעת יבקשו השפעות טובות על עם ישראל?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: סידור האר"י כבוד בינה?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' נובמבר 22, 2018 7:47 am

שבע כתב:כבוד בגימטריא ל''ב (נתיבות חכמה, המתגלים ע''י הבינה)

אין לי עסק בנסתרות ולא הבנתי בדיוק מה מעכ"ת צריך
קבצים מצורפים
סידור ר' אשר.PDF
(134.27 KiB) הורד 188 פעמים
סידור האר''י - ר' שבתי.PDF
(144.93 KiB) הורד 175 פעמים

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' נובמבר 22, 2018 7:55 am

זקן ששכח כתב:אפרש שיחתי:
ידוע ידעתי כי כל השקפה לרעה, חוץ מהפסוק המפורש במתנות עניים.
מעתה שאלתי, הלא השקפה היא לרעה, אם כן, מדוע תיקנו שינקטו הכהנים דווקא בלשון זו אחר עלותם לדוכן, בעת יבקשו השפעות טובות על עם ישראל?

הגם שעדיין לא הבנתי בדיוק את הקושיא (מאחר וסוף סוף פסוק זה הוא מלא רחמים), בכל זאת אציין מה שראיתי ביאור לזה: כשם שגדול כח מתנות עניים שהופך מדת הרוגז לרחמים, כך ברכת כהנים גדולה כחה להפוך רוגז לרחמים (עלי תמר, נשים, עמ' רעג).

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ה' נובמבר 22, 2018 11:16 am

ראיתי בספר קדום בכ"י, שבית שני נקרא 'את' ובית ראשון 'אשר' ע"ש באשרי כי אשרוני בנות.
האם נמצא לזה חבר בספרי המקובלים הקדמונים?
תודה למשיבים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' נובמבר 22, 2018 1:58 pm

שבענו מטובך כתב:
זקן ששכח כתב:אפרש שיחתי:
ידוע ידעתי כי כל השקפה לרעה, חוץ מהפסוק המפורש במתנות עניים.
מעתה שאלתי, הלא השקפה היא לרעה, אם כן, מדוע תיקנו שינקטו הכהנים דווקא בלשון זו אחר עלותם לדוכן, בעת יבקשו השפעות טובות על עם ישראל?

הגם שעדיין לא הבנתי בדיוק את הקושיא (מאחר וסוף סוף פסוק זה הוא מלא רחמים), בכל זאת אציין מה שראיתי ביאור לזה: כשם שגדול כח מתנות עניים שהופך מדת הרוגז לרחמים, כך ברכת כהנים גדולה כחה להפוך רוגז לרחמים (עלי תמר, נשים, עמ' רעג).

א. תודה רבה על התשובה ומקורה.
ב. לא קושיא אלא הערה. אם בתורה זה מוזכר תמיד כלשון הרומזת לדבר רע, מה טעם להשתמש דווקא בלשון זו, בעוד יש בלקסיקון הלשונקדשי עוד ועוד תיבות ומילים במשמעות דומה ואפילו זהה.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

בירור

הודעהעל ידי חפציאלי » ה' נובמבר 22, 2018 10:58 pm

האם יש מקור שלבן החליף גם את השפחות הגרד קוק מחפש זאת דחוף

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: בירור

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' נובמבר 22, 2018 11:12 pm

חפציאלי כתב:האם יש מקור שלבן החליף גם את השפחות הגרד קוק מחפש זאת דחוף

ספר חסידים תתתתשסב, מדרש אגדה, ואברבנאל

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: בירור

הודעהעל ידי חפציאלי » ה' נובמבר 22, 2018 11:48 pm

שברי לוחות כתב:
חפציאלי כתב:האם יש מקור שלבן החליף גם את השפחות הגרד קוק מחפש זאת דחוף

ספר חסידים תתתתשסב, מדרש אגדה, ואברבנאל
המתחיל במצוה אומרים לו גמור צטט איפה במדרש אגדה וכן איפה באברבנאל

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: בירור

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' נובמבר 23, 2018 12:08 am

חפציאלי כתב: צטט איפה במדרש אגדה וכן איפה באברבנאל

מדרש אגדה בראשית פרשת ויצא פרק כט סימן כד
את זלפה שפחתו. והיתה קטנה והיתה ראויה לרחל, וניתנה ללאה ברמאותו, כדי להראות ליעקב שזו שפחת רחל
אברבנאל בראשית פרק כט
והיה ראוי שיתן לבן השפחה היותר גדולה ללאה שהיתה בתו הגדולה והוא עשה בהפך שנתן את זלפה שפחתו הקטנה ללאה כדי שיחשוב יעקב שבאה עם רחל שהיתה קטנה כמוה כמו שכתב רש"י. ובעבור זה כלו עם רוב צניעותו לא הכירה יעקב עד הבקר

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חפציאלי » ו' נובמבר 23, 2018 12:11 am

חזק וברוך העברתי להגרד

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' נובמבר 23, 2018 6:52 am

דרומי כתב:מי הרחיב בנושא ההיתר (או האיסור) להשתמש בתמונות צילום (פוטוגרפיא)?

זכור לי שיש תשובה בשו"ת עטרת פז של הרב זבחי

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' נובמבר 23, 2018 7:28 am

דרומי כתב:מי הרחיב בנושא ההיתר (או האיסור) להשתמש בתמונות צילום (פוטוגרפיא)?

אני לא בטוח שהבנתי את שאלתך. האם אתה מתכוון לעצם עשיית תמונות מבני אדם?
יש על זה קונטרס לראות מהרה.
מנהג אבותינו בידינו - שונות, עמ' קנז-קעח.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ו' נובמבר 23, 2018 10:42 am

ייש"כ!

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' נובמבר 24, 2018 7:53 pm

כתב הבית יוסף חו"מ סי' ריג

1.PNG
1.PNG (40.22 KiB) נצפה 8892 פעמים

2.PNG
2.PNG (6.27 KiB) נצפה 8892 פעמים



האם יש מקורות בחז"ל (או לפחות האם המציאות כך היא)
א] שרוב האילנות אינם צריכים עבודת השדה או עבודת האילן
ב] שצריך להאכיל יוני שובך כל יום
ג] שצריך לבקר כוורת כל יום 'להכניס הנחיל היוצא'

היכלי שן
הודעות: 157
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

דחוף!!! מחפש מדרש

הודעהעל ידי היכלי שן » א' נובמבר 25, 2018 11:43 am

לחו"ר הפורום שליט"א
אני מחפש בדחיפות את המדרש - או מקור אחר - שראו אישה שמתקשטת ואמרו לה מפני מה את מתקשטת? אמרה: בעלי - מלח הוא ושמא יבא פתאום!
אודה מאד למי שיאיר את עיני!

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דחוף!!! מחפש מדרש

הודעהעל ידי עקביה » א' נובמבר 25, 2018 11:46 am

היכלי שן כתב:לחו"ר הפורום שליט"א
אני מחפש בדחיפות את המדרש - או מקור אחר - שראו אישה שמתקשטת ואמרו לה מפני מה את מתקשטת? אמרה: בעלי - מלח הוא ושמא יבא פתאום!
אודה מאד למי שיאיר את עיני!

קהלת רבה (וילנא) פרשה ט אות ח
בר קפרא ור' יצחק בר קפרא אמרי לאשתו של בולדריס שהיתה מקשטת עצמה בפני שכינותיה, אמרו לה שכינותיה בעליך אינו כאן בפני מי את מקשטת עצמך, אמרה להון בעלי מלח הוא אם יזדמן לו מעט רוח תכף יבא ונמצא עומד למעלה מראשי לא מוטב שיראה אותי בכבודי ולא בניוולי, כך בכל עת יהיו בגדיך לבנים מן העבירות ושמן על ראשך אל יחסר ממצות ומעשים טובים,

היכלי שן
הודעות: 157
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

Re: דחוף!!! מחפש מדרש

הודעהעל ידי היכלי שן » א' נובמבר 25, 2018 11:48 am

עוד רגע אדבר!
באיזה מספרי המוסר זה מובא?

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עקביה » א' נובמבר 25, 2018 11:53 am

ספר שערי תשובה לרבינו יונה שער ב
עוד אמרו רבותינו זכרונם לברכה (קהלת רבה ט, ו): בענין הזה: משל לאשתו של מלח שהיתה מתקשטת ותשם בפוך עיניה, ובעלה עובר ארחות ימים, ותאמרנה לה השכנות: הלא בעלך הלך בדרך למרחוק, ועל מה זה לשוא תתיפי? אמרה להם: בעלי מלח הוא, אולי יהפך רוח ים וקל מהרה יבא וימצאני - והנני מקושטת!

ספר כד הקמח אבל [א]
ועל זה הביאו רז"ל משל למה"ד לאשתו של מלח שהיתה מתקשטת ותשם בפוך עיניה ובעלה עובר ארחות ימים אמרו לה השכנות והלא בעליך במדינת הים על מה זה תתיפי אמרה להן בעלי מלח הוא אולי יהפכו הרוחות וקל מהרה יבא וימצאני מקושטת, וכן הכתוב אומר (שם ט) בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך לא יחסר. לובן הבגדים משל על נקיות הנפש בתשובה והשמן משל למעשים טובים:

מגן אבות לרשב"ץ על אבות פרק ב
שוב יום אחד לפני מיתתך אמרו בפרק שואל במסכת שבת [קנג א] וכן במדרש תהלים [בובר, מזמור צ [טז] ד"ה מי יודע], שאלו תלמידיו את רבי אליעזר, וכי יודע אדם יום שימות שיעשה תשובה, אמר להם, כל שכן שיעשה תשובה היום שמא ימות מחר ונמצא כל ימיו בתשובה, ויש משניות שהוא כתוב בהם ובמדרש תהלים [שם], סמכו זה לפסוק 'למנות ימינו כן הודע' [תהלים צ יב], ואף שלמה אמר בחכמתו, 'בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר' [קהלת ט ח], ומשלו משל בגמרא, למלך שזימן אורחים, הפקחים קשטו עצמן כמו שנזכר שם. ואמרו במדרש קהלת [רבה פרשה ט א [ח] ד"ה בכל], משל לאשתו של בולדריס, פירוש מלח, שהיא מקושטת בכל יום, ואומרות לה שכינותיה, בעליך במדינת הים ובפני מי את מתקשטת, אומרת להם, בעלי מלח הוא, אם יזדמן לו מעט רוח בא ונמצא עומד למעלה מראשי, מוטב שימצאני בכבודי ולא בניוולי, ועל זה היה אומר דוד, 'עני אני וגוע מנוער' [תהלים פח טז]. וזו אזהרה שלא יהיה כאותם שנאמר בהם, הלא נסע יתרם בם ימותו ולא בחכמה [איוב ד כא] והם כבהמה, שנאמר 'כצאן לשאול שתו' [תהלים מט טו].

מנורת המאור פרק ג - תשובה עמוד 59
ר' אליעזר אומר, ושוב יום אחד לפני מיתתך. אמרו לו תלמידיו, רבינו, וכי אדם יודע באיזה יום ימות. אמ' להן, ישוב היום שמא ימות למחר, למחר שמא ימות למחר, ונמצאו כל ימיו בתשובה, דכתי' בכל עת יהיו בגדיך לבנים ושמן על ראשך אל יחסר. לובן הבגדים משל על נקיות הנפש בתשובה, והשמן משל למעשים טובים והשם הטוב, שנא' טוב שם משמן טוב.
משל לאשתו של ספן שהיה מתקשטת ובעלה בספינתו יורד ימים. אמרו לה שכונותיה, הלא בעליך יורד ימים, למה תתיפי ותתקשטי. אמרה להם, בעלי מלח הוא, אולי יתהפך לו הרוח, ופתע פתאום יבא אל ביתו, וימצאני כשאני מקושטת ולא כשאני מנוולת.

היכלי שן
הודעות: 157
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי היכלי שן » א' נובמבר 25, 2018 11:56 am

המון תודות!!!

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » א' נובמבר 25, 2018 10:38 pm

אי מי מחו"ר יודע אודות העניין של שמחה לאבלים בימי השבעה (לא חלילה דברים החורגים מגדר דברי השו"ע), אלא על כך שאין איסור לחייך וכיו"ב בימי השבעה.
כמדומני שיש מהרש"א ע"כ.
ייש"כ.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' נובמבר 26, 2018 1:42 am

מצפה לישועת השם כתב:אי מי מחו"ר יודע אודות העניין של שמחה לאבלים בימי השבעה (לא חלילה דברים החורגים מגדר דברי השו"ע), אלא על כך שאין איסור לחייך וכיו"ב בימי השבעה.
כמדומני שיש מהרש"א ע"כ.
ייש"כ.

אולי
מהרש"א כתובות סט:
מר וזח נעשה שר כו'. עיין פרש"י בית מרזח כלומר האבל הניזח במרירות ומזדעזע מלשון ולא יזח החושן כו' ישב בראש כמו שר פי' סרוחים לנשארים כמו סרח העודף עכ"ל. וענין שישב בראש שגם זה הוא לנחמו שישכח צערו כמו ששותין לו יין. ואפשר שהוא פי' מר וזח דהיינו שיזח ויזוז ממרירתו וק"ל:

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ג' נובמבר 27, 2018 12:30 pm

.
נערך לאחרונה על ידי מצפה לישועת השם ב ג' נובמבר 27, 2018 2:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים