מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עובדיה חן
הודעות: 1104
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אפריל 24, 2019 8:47 pm

היכן כתוב על עניין שנוח ראה ג דורות לפני המבול בתוך המבול ואחריו

עזריאל ברגר
הודעות: 5184
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 24, 2019 8:50 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:אמור ואמרת להזהיר גדולים על קטנים (רש"י מיבמות קיד). ביארו המפרשים (??) דלשון "להזהיר" מלשון זוהר ואור, שה'גדול' צריך להיות מאיר ומזהיר ומשפיע מאורו על הקטנים.
מי יודע המקור לזה?

א. נידון בקצרה בפורום viewtopic.php?t=22060
ב. בלקוטי שיחות חלק כז עמוד 165 הביא זאת בשם חמיו האדמו"ר הריי"צ, כשמקורו "ספר המאמרים תש"ח עמוד 240" (ועוד צוין שם ללקו"ש ח"ז, ושם גם צוין לאותו המאמר משנת תש"ח).

יישר כח למסייעים
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ה' אפריל 25, 2019 2:07 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 5184
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 24, 2019 8:55 pm

עובדיה חן כתב:היכן כתוב על עניין שנוח ראה ג דורות לפני המבול בתוך המבול ואחריו

מדרש תנחומא נח ה
אלה תולדות נח נח וגו' את האלהים התהלך נח, ג"פ בפסוק למה, זה אחד משלשה שראו ג' עולמות נח, ודניאל, ואיוב, נח ראה עולם בישובו וראהו בחרבנו וחזר וראהו בישובו, דניאל ראה בנין בית ראשון וראהו חרב וחזר וראהו בנוי בבנין בית שני, איוב ראה בנין ביתו וחרבנו וחזר וראה בישובו, איש צדיק על שזן בריותיו של הקדוש ברוך הוא נקרא צדיק, שני בני אדם נקראו צדיקים על שזנו את הבריות נח ויוסף שכך כתיב בו על מכרם בכסף צדיק (עמוס, ב) וכתיב בו ויכלכל יוסף (בראשית, מז), א"ר אחוה ב"ר זעירא אף בני נח שנכנסו בתיבה והבהמה והחיה ועופות כלן צדיקים היו, לפי שדור המבול השחית כל בשר את דרכו על הארץ כתיב בהן, שהרביעו בהמה על חיה וחיה על בהמה והכל על אדם ואדם על הכל, לפיכך כתיב בהן הנני משחיתם את הארץ, ומנין שממעשה בראשית נצתוו הבהמות והחיות והעופות ורמש שלא להדבק עם שאינו מינו דכתיב (בראשית, א) ויעש אלהים את חית הארץ למינה וגו'. אמר להן הקב"ה כל מין ומין ידבק במינו, ושאין מינו אסור. תמים, זה אחד משבעה מהולים שנולדו בעולם. אדה"ר נברא מהול, ושת בנו נולד מהול, דכתיב (בראשית, ה) ויולד בדמותו כצלמו. נח נולד מהול, דכתיב תמים היה בדורותיו. יעקב נולד מהול, דכתיב (בראשית, כה) ויעקב איש תם. ויוסף נולד מהול, דכתיב (בראשית, לז) אלה תולדות יעקב יוסף, שהיה דומה לאביו. משה נולד מהול, שנאמר (שמות, ב) ותרא אותו כי טוב הוא. ואיוב נולד מהול, דכתיב (איוב, א) איש תם וישר.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 604
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אפריל 24, 2019 10:47 pm

הידוע מקור כתוב לדברי אדמו"ר מקאצק שיש שנזהרים בחשש של "מחזי כיוהרא" יותר מ"יוהרא" ממש..

כרמי שלי
הודעות: 568
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: הדברי חיים זי"ע

הודעהעל ידי כרמי שלי » ד' אפריל 24, 2019 11:19 pm

א_צאנזער כתב:כיון שהיה חולה ברגליו כנודע, אמרו שיסע למעיינות הנופש לרחוץ במעיינות מרפא, אמר: "ביה אנא רחיץ!" (מתפלת בריך שמיה).

ס' גן הדסים בערכו אות ז.

מקורות מאוחרים נמצא כן אודות הגר"נ הכהן פריד בעל פני מבין, ושמא נתחלף להם].

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 604
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' אפריל 25, 2019 12:06 am

לא בדקתי בספר לב אליהו היות ואינו באוצר, (מדוע?)

אבל אני מחפש בשם ר"א לופיאן (גם במקורות אחרים) שמספר על הדור שלפניו שראה זקנים שמרוב שמחה בלימוד היו מגיעים עד כדי בכיה.

בתודה מראש

תורה מפוארת
הודעות: 161
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ שם משמואל שמצטט מדברי הכוזרי

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ש' אפריל 27, 2019 11:43 pm

לשונו של השם משמואל בפ' תרומה: והיינו, שהקדושה לעולם חלה על מקום שראוי לחול כמו שכתב הכוזרי, היכן זה בכוזרי?

א_צאנזער
הודעות: 2
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי א_צאנזער » א' אפריל 28, 2019 1:34 am

.
נערך לאחרונה על ידי א_צאנזער ב ה' יוני 20, 2019 12:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נחלי אפרסמון
הודעות: 446
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

קרבן פסח בזה"ז

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' אפריל 29, 2019 12:53 am

האם המנחת אלעזר התיר זאת? א"כ היכן?

כרמי שלי
הודעות: 568
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: הדברי חיים זי"ע

הודעהעל ידי כרמי שלי » ב' אפריל 29, 2019 2:17 am

א_צאנזער כתב:אבקש עזרת חברי הפורום שליט"א למצוא מקור לכמה עובדות עם אדמו"ר בעל הדברי חיים זי"ע
. .
כאשר שאלוהו אם אוהב פלפל, אמר: את הקב"ה אני אוהב - פלפל אני אוכל..

מסופר כן על הסב"ק מראדושיץ - בס' מנחת יהודה מנכדו הרה"ק מפינטשוב פ' תולדות (עה"פ כז, לג), ובס' נפלאות הסבא קדישא ח"ב ע' 72.

חד ברנש
הודעות: 2710
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

מבזה את האות

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אפריל 29, 2019 3:14 pm

זכור לי שבספר הזוהר נכתב,
שכל מי שאינו אוכל מצה שבעה ימים מבזה את האות
כך בערך הלשון (בתרגום לעברית).
וכעת אינני מוצא את הזוהר.
אודה מאוד למי שישיב את אבדתי.

נחלי אפרסמון
הודעות: 446
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: מבזה את האות

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' אפריל 29, 2019 3:41 pm

תוספות מועד קטן דף יט/א.
"יש לומר הואיל ואוכל מצה ויושב בסוכה אין צריך אות ואם הוא אמת דבחול המועד חייב בתפילין יש לומר הואיל ועושין מלאכה בו אין אות ומימים ימימה נמי לא ממעט אלא יום טוב דחלוק משאר ימים"

צפונות
הודעות: 32
הצטרף: ג' פברואר 05, 2019 1:17 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי צפונות » ג' אפריל 30, 2019 2:59 pm

בספר תורת אברהם במאמר הבחירה כתב:
אמרו חז"ל כי מה שאמר אברהם: "במה אדע כי אירשנה" (בראשית טו ח) - אין זה ספק באמונה ח"ו, אלא שאלה של עצה היא, איך להבטיח את ירושת הארץ לישראל, שלא תהיה תלויה בבחירה, שלא יגרום ה'חטא' של ישראל, או 'תשובה' של אומות העולם היושבים בה, למנוע מעם ישראל ירושה זו.


הידוע היכן מקור דברי חז"ל אלו?

כרמי שלי
הודעות: 568
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' אפריל 30, 2019 3:14 pm

צפונות כתב:הידוע היכן מקור דברי חז"ל אלו?

רמב"ן שם, ז.

צפונות
הודעות: 32
הצטרף: ג' פברואר 05, 2019 1:17 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי צפונות » ג' אפריל 30, 2019 5:05 pm

כרמי שלי כתב:
צפונות כתב:הידוע היכן מקור דברי חז"ל אלו?

רמב"ן שם, ז.


תודה רבה
אני מעדיף מקור בדברי חז"ל, יש אולי?

כרמי שלי
הודעות: 568
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ג' אפריל 30, 2019 6:13 pm

צפונות כתב:אני מעדיף מקור בדברי חז"ל, יש אולי?

הדברים במילואם נמצאים ברמב"ן, ולשם כנראה כיוון הכותב.

ראה גם ב"ר פמ"ד אות יד:
רבי חיא ברבי חנינא אמר: לא כקורא תגר, אלא אמר לו באיזו זכות.

[זאת דלא כמשמעות הגמ' בנדרים לב, ב. יעו"ש.

ושתי לישנות הן ברש"י שם פסו' ו].

תורה מפוארת
הודעות: 161
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' מאי 01, 2019 12:27 am

על כן מה נאוו דברי חז׳׳ל במדרש () 'ושמו מרדכי' (אסתר ב ה) שמו נאה לו והוא נאה לשמו.
דומה לכך מצאתי אך לא ממש. מה דעת ההוגים ישנו בנמצא מדויק?

צפונות
הודעות: 32
הצטרף: ג' פברואר 05, 2019 1:17 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי צפונות » ד' מאי 01, 2019 12:00 pm

כרמי שלי כתב:
צפונות כתב:אני מעדיף מקור בדברי חז"ל, יש אולי?

הדברים במילואם נמצאים ברמב"ן, ולשם כנראה כיוון הכותב.

ראה גם ב"ר פמ"ד אות יד:
רבי חיא ברבי חנינא אמר: לא כקורא תגר, אלא אמר לו באיזו זכות.

[זאת דלא כמשמעות הגמ' בנדרים לב, ב. יעו"ש.

ושתי לישנות הן ברש"י שם פסו' ו].


תודה רבה

תורה מפוארת
הודעות: 161
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ד' מאי 01, 2019 1:14 pm

החיד"א בפני דוד (ברכה): אף שמשה רבינו שלקח צפורה היה על פי סודות עליונים (ראה ליקוטי תורה תהלים צ) ועל פי הדיבור. וכתב רבינו אפרים בכתב יד דצפורה גימטריא למשה. מכל מקום לא ירשו בניו כתרו. ואף שגם בזה יש סודות וסתרי עליון, אני מחפש מקור למה שמודגש, אשמח מאוד לקבל חוו"ד.

עושה חדשות
הודעות: 7610
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 01, 2019 1:41 pm

האם מישהו יודע מקור מבוסס לשמועה זו?


ציטוט.png
ציטוט.png (34.17 KiB) נצפה 2863 פעמים

דמשק
הודעות: 673
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דמשק » ד' מאי 01, 2019 8:14 pm

מחפש מקור המשל לאפרוח הרוכב על נשר וגבוה במרומים עף והגביה האפרוח עצמו טפח מעל הנשר שאין לו במה להתגאות, כי רק מכח הנשר הגיע עד הלום. [כמשל ננס ע"ג הענק].

תורה מפוארת
הודעות: 161
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

כפהו מצה מועיל מטעם המועיל גט בכפיה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ה' מאי 02, 2019 10:34 pm

ראיתי ואני מחפש מקור קדום שכפהו מצה יצא אע"פ שאינו מתכוון מטעם שכתב הרמב"ם שמועיל גט בכפיה יש מישהו ששמע מזה ויש בידו לכוון אותי?

נחלי אפרסמון
הודעות: 446
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: כפהו מצה מועיל מטעם המועיל גט בכפיה

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' מאי 02, 2019 10:42 pm

שער הציון (סימן ר"ד ס"ק ל"ח)
"ואע"ג דלענין מצה קי"ל בסימן תע"ה דכפאוהו ואכל מצה יצא אלמא דחשיבא אכילה זהו לענין לצאת ידי המצוה אבל לחייבו ליתן הודאה ע"ז אחר אכילתו אפשר דלא שייכי כיון שאנסוהו ע"ז [א"ר] ויש מתרצין דכיון דדבר מצוה הוא אמרינן דמסתמא נתרצה אח"כ ע"ז וכמו שכתב הרמב"ם סברתו לענין גט מעושה ונ"מ בין התירוצים לענין ברכת המזון דלתירוץ השני צריך שם ג"כ לברך בהמ"ז אחר אכילתו משא"כ לתירוץ הראשון"

יביי
הודעות: 53
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 5:30 pm

מחפש מקור, אולי בדברי ר"י אייבשיץ, שהשכינה מגינה על ישראל בגלות

הודעהעל ידי יביי » ו' מאי 03, 2019 11:20 am

רק כל זמן שישראל בגלות אך מעת שיחלו לשוב לא"י עברה ההגנה לא"י.

צפונות
הודעות: 32
הצטרף: ג' פברואר 05, 2019 1:17 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי צפונות » ו' מאי 03, 2019 5:45 pm

בספר תורת אברהם במאמר הבחירה כתב וז"ל:
אין אנו רואים על אדם הראשון שום גדלות אחר ה'חטא', אף שקיים שש מצוות לדעה אחת, וגם לדעה השניה קיים מצוה אחת כל ימיו, מצוה המקפת פרקים רבים, כמו שאמרו: "ארבע מאה פירקי היו במסכת עבודה זרה של אברהם אבינו" (ע"ז יד:). קיום המצוות של אדם הראשון לא ניכר כלל בתורה, לא נתגלתה לנו עלייתו, כי ה'ירידה' של הבחירה - כסתה הכל.


זה שאברהם אבינו נצטווה על שש מצות, כ"כ הרמב"ם רפ"ט מהל' מלכים, ומשם מצאתי המקור במדרש ב"ר פט"ז סי' ו ופכ"ד סי' ה'.

אבל מה המקור שקיים רק מצוה אחת? רק מצוה של ע"ז?

ב'. כתב עוד ר' אברהם במאמר הבחירה וז"ל:
כי כל מצוה - נצחית, ועבירה - זמנית. ובכן כל היורדים לגיהנם - עולים ונכנסים לגן עדן לנצח נצחים בשביל המצוות שעשו.
עכ"ל.

כמדומה שלשון זו מושאלת היא ממקור אחר, או מקורות אחרים, אשמח לעזרתכם.

ג'. מזכיר שם "נח שעלה על מדרגת אדם הראשון", עיקר הענין מובן לאור דבריו שם, וראה דברי הרמב"ם הלכות מלכים הנ"ל, אבל האם ידוע מקור מפורש לזה?

א גאליציאנער
הודעות: 538
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

סיפור\משל על שני אוהבים שהמלך רצה להתחבר עמהם-מקורו?

הודעהעל ידי א גאליציאנער » א' מאי 05, 2019 4:39 am

כמה פעמים נתקלתי לאחרונה בסיפור הידוע בשני אוהבים שאחד מהם נתחייב מיתה ואוהבו דרש למות במקום חבירו, והמלך ויתר על גזר הדין בתנאי שיכניסוהו עמהם בברית האהבת חברים הלזו, השבוע ראיתי שהסב"ק מריז'ין מפרש עמו את הפסוק ואהבת לרעך כמוך, והוא מובא כמשל, אך לאחרונה ראיתיו מובא כמעשה שהיה עם פרטים היכן היה ומי היה המלך וכדומה אולם איני זוכר היכן, האם יש למאן דהו מושג היכן האזכור הראשון של מעשה זה והאם מדובר במשל או במעשה שהיה?
יישר כח למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

א גאליציאנער
הודעות: 538
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי א גאליציאנער » א' מאי 05, 2019 4:43 am

מובא בשם הרב מסאנדז הרה"ק הדברי חיים [ראיתיו ב'ניצוצי התורה' של פרלוב השבוע למען הסדר הטוב] שאמר למהר"ש ענגל שהיה יתום מאב, שיזהר בכבוד אמו, כי שלמה המלך זכה למלכות וכו' רק מחמת שנזהר בכבוד אמו, אולם לא הובא שם מקור לכך, האם יודע מאן דהו היכן הוא בש"ס או בשאר מקומות? יישר כח למפרע.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

ישראליק
הודעות: 542
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: סיפור\משל על שני אוהבים שהמלך רצה להתחבר עמהם-מקורו?

הודעהעל ידי ישראליק » א' מאי 05, 2019 7:04 am

א גאליציאנער כתב:כמה פעמים נתקלתי לאחרונה בסיפור הידוע בשני אוהבים שאחד מהם נתחייב מיתה ואוהבו דרש למות במקום חבירו, והמלך ויתר על גזר הדין בתנאי שיכניסוהו עמהם בברית האהבת חברים הלזו, השבוע ראיתי שהסב"ק מריז'ין מפרש עמו את הפסוק ואהבת לרעך כמוך, והוא מובא כמשל, אך לאחרונה ראיתיו מובא כמעשה שהיה עם פרטים היכן היה ומי היה המלך וכדומה אולם איני זוכר היכן, האם יש למאן דהו מושג היכן האזכור הראשון של מעשה זה והאם מדובר במשל או במעשה שהיה?
יישר כח למפרע
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער


ראה: אלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא, כרך שני מעמוד 643 והלאה

וכן באחד ממאמריו של הרה"ג ר' ישראל דנדרוביץ שליט"א, נמצא בקובץ עץ חיים, חלק ה. מצו"ב
קבצים מצורפים
סיפור שני אוהבים - עץ חיים ה.PDF
סיפור שני אוהבים
(2.67 MiB) הורד 35 פעמים

תורה מפוארת
הודעות: 161
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' מאי 05, 2019 4:52 pm

שאלת עם הארץ: האם יש מקור במדרשים שסעודת אחשורוש היה שם אוכל כשר, או שאולי המקור היחיד זה לעשות כרצון איש ואיש - מרדכי והמן (מגילה יב.) שמסתמא רצון מרדכי שהיה שם הכל כשר.

נחלי אפרסמון
הודעות: 446
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' מאי 05, 2019 5:20 pm

תורה מפוארת כתב:שאלת עם הארץ: האם יש מקור במדרשים שסעודת אחשורוש היה שם אוכל כשר, או שאולי המקור היחיד זה לעשות כרצון איש ואיש - מרדכי והמן (מגילה יב.) שמסתמא רצון מרדכי שהיה שם הכל כשר.

עיין אסתר רבה פרשה ז' ובפרשנים שם שיוצא מהמדרש שלא אכלו כשר.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?6 ... width=3000
ובקישור מפלפל בזה.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 149
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' מאי 05, 2019 5:38 pm

המקור לכאו' מתרגום ראשון שם וכפירוש המהרש"א:
מהרש"א חידושי אגדות מגילה יב ע"א
לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן כו'. פרש"י שהם היו שרי המשקה במשתה עכ"ל ואין פירושו מבורר לי דאדרבה משמע דיסד המלך את שרי המשקים שיעשו כרצון איש ואיש השותה ונראה כפי' התרגום למעבד כרעות גברא דבית ישראל וכרעות גברא דכל אומה ולשון ומדכתיב איש ואיש בלשון יתר אמרו כי תלה הכתוב כלל ישראל במרדכי והיינו כרצונו שלא להאכילן ולהשתותן דבר איסור דמרדכי גופיה ודאי דלא היה נהנה כלל מאותה סעודה וכן תלה כלל האומות בהמן שרצונו בכל אכילות:

לב חיים
הודעות: 7
הצטרף: ה' מאי 02, 2019 12:02 am
שם מלא: מרדכי

הקורא מסכת אבות נדבקת נשמתו באבות

הודעהעל ידי לב חיים » א' מאי 05, 2019 5:46 pm

זכורני שראיתי בס' אחד שהקורא מסכת אבות נדבקת נשמתו בנשמת האבות וכעת לא מצאתיו.

דמשק
הודעות: 673
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דמשק » ג' מאי 07, 2019 9:39 am

דמשק כתב:מחפש מקור המשל לאפרוח הרוכב על נשר וגבוה במרומים עף והגביה האפרוח עצמו טפח מעל הנשר שאין לו במה להתגאות, כי רק מכח הנשר הגיע עד הלום. [כמשל ננס ע"ג הענק].

דרומי
הודעות: 4960
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 07, 2019 10:30 am

לגבי המשל של 'ננס על גבי ענק' מצויין אצלי ל'אגרות קודש' (ליובאוויטש) חלק לא עמ' קנב ו'לקוטי שיחות' חלק כו עמ' 325.

ומשם למדתי שב'סיני' גליון עז (תשל"ה) ע' 184-9 התפרסם מחקר על מקורו של משל זה. ואולי שם מובא הפרט הספציפי שחיפשת.

דמשק
הודעות: 673
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דמשק » ג' מאי 07, 2019 2:04 pm

דרומי כתב:לגבי המשל של 'ננס על גבי ענק' מצויין אצלי ל'אגרות קודש' (ליובאוויטש) חלק לא עמ' קנב ו'לקוטי שיחות' חלק כו עמ' 325.

ומשם למדתי שב'סיני' גליון עז (תשל"ה) ע' 184-9 התפרסם מחקר על מקורו של משל זה. ואולי שם מובא הפרט הספציפי שחיפשת.

ייש"כ. אבל הוא לא מביא את מה שאני מחפש.

שייף נפיק
הודעות: 1913
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ לץ זה שד - מה המקור??

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' מאי 07, 2019 3:53 pm

מחפש מקורות בהם מפורש על לצים/ לץ במובן שד
בתודה ובברכה!

עושה חדשות
הודעות: 7610
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 10, 2019 10:17 am

אור שמח הלכות גזלה ואבדה פרק ה
...שליח שתרם או הקדיש, דמסתברא דהשליח לא מצי לישאל, דהוא רק סיבה אל חלות התרומה וכו', [ובזה נסתפקו חכמי הדור שלפנינו]...

מי דן בזה?

בקרו טלה
הודעות: 2942
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' מאי 10, 2019 10:58 am

עושה חדשות כתב:אור שמח הלכות גזלה ואבדה פרק ה
...שליח שתרם או הקדיש, דמסתברא דהשליח לא מצי לישאל, דהוא רק סיבה אל חלות התרומה וכו', [ובזה נסתפקו חכמי הדור שלפנינו]...
מי דן בזה?

פתחי תשובה
יורה דעה סימן שלא ס"ק ו
עושה אדם שליח - עיין בספר משנת חכמים ריש הלכות יסוה"ת בצפנת פענח שם אות כ"א שכתב דאם עושה שליח להפריש תרומתו ותרם אח"כ מוכרח לשאול ע"פ המבואר לעיל סימן שכ"ג נראה דאמרינן דכבר עשה שליחותו ואין לו דין בעלים לענין שאלה ע' בפתיחה כוללת שם תשובה ארוכה בזה בשם אביו הגאון ז"ל [ועיין בת' חתם סופר סימן ש"כ שאין דעתו כן. וכ' שם דהעושה שליח לתרום או להפריש חלה פשוט הדבר דשניהם יכולים לשאול השליח והבעה"ב אלא אם השליח שואל על נדרו ומתחרט מעיקרא על מה דיהיב דעתיה להפריש מצד זה ונעקר הנדר מעיקרא והדרה הכרי או העיסה לטבלו א"כ חוזר ומפריש תרומה או חלה אחרת כי עדיין לא עשה שליחותו כלל משא"כ כשהבעה"ב מתחרט צריך הוא להתחרט על עיקר מה שנתן דעתו על דעתו של זה השליח וא"כ ממילא בטל שליחות קמייתא וצריך לחזור ולמנות שליח מחדש ואף על גב דבעלמא אחר שנעשה השליחות תו לא מצי לבטל השליחות מ"מ בעושה שליח לידור עבורו כו' ומהיות טוב שיתירו להם נדרם שניהם השליח והבעה"ב. ואמר לענין ברכה שכבר בירך אין כאן חשש ברכה לבטלה כלל נהי דבחנם אין לשאול ולגרום ברכה שא"צ שנית אבל מ"מ אם אירע שהתחרט משום טעם ויחזור ויתרום ויברך שנית אין כאן שום בית מיחוש לברכה ראשונה כי לא היתה לבטלה כלל שככה מברך וצונו להפריש תרומה חלה וענין הפרש תרומה וחלה הוא שישאר לו כח לשאול עליהם וכה צונו להפריש אותם ע"ד זה וכן עשה ע"ש].

עי' בעונג יו"ט
ועי"ע במנחת פתים סי' שלא ובאר יצחק סי' כח
קבצים מצורפים
עונג יו''ט.PDF
(1.5 MiB) הורד 30 פעמים
מנחת פתים.PDF
(333.59 KiB) הורד 28 פעמים
באר יצחק.PDF
(2.69 MiB) הורד 37 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 604
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' מאי 14, 2019 8:15 pm

היכן המעשה על חכמת שלמה המלך ע"ה בפסק על כדי השמן מלאים זהובים, שאמר לשברם ונמצאו מטבעות דבוקות בהם?

אישצפת
הודעות: 676
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אישצפת » ג' מאי 14, 2019 8:33 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:היכן המעשה על חכמת שלמה המלך ע"ה בפסק על כדי השמן מלאים זהובים, שאמר לשברם ונמצאו מטבעות דבוקות בהם?

אם זכרוני אינו בוגד בי מדובר בשאול המלך והנער דוד.
תנסה לבדוק באוצר המדרשים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים