מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עובדיה חן
הודעות: 1106
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' יוני 25, 2019 8:58 am

בקרו טלה כתב:
עובדיה חן כתב:על איזה והיכן נאמר הביאני לבית היין משל לאדם הנכנס למרתף היין מטבע שמשתכר ככה תורה וכו

שיר השירים רבה א
ומהו הביאני אל בית היין אמרה כנסת ישראל הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין זה סיני, ונתן לי שם דגלי תורה ומצות ומעשים טובים ובאהבה גדולה קבלתי אותם. רבי אבא בשם ר' יצחק אמר, אמרה כנסת ישראל הביאני הקב"ה למרתף גדול של יין זה סיני ונתן לי משם התורה שנדרשת מ"ט פנים טהור ומ"ט פנים טמא מנין ודגלו, ומאהבה גדולה קבלתיה שנא' ודגלו עלי אהבה.
עי' זכרון שמואל או' ד - ה

ישר כוח ,עזרתי לי מאוד

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:49 am

ראיתי בס' עבודה וקדושה לתלמיד הגר"ח (בחלק ב' בביאור על ק"ש בפסוק וסרתם ועבדתם) שמביא ששמע מאיזה מגיד, בשם הרמב"ם במכתב לבנו ר"א, שמעיר לו על מה שהוא שקוע בלימודו ללא אכילה ושתיה, וכשמגיע לאפיסת כוחות, הוא אוכל, והרמב"ם מעיר לו שעי"ז הוא "נהנה" מהאוכל, והרי זה בכלל מ"ש בפסוק "וסרתם" - ועבדתם. וכביכול ה"ז כע"ז.[כלו' כל מה שאינו תורה ה"ז כבר בגדר ע"ז, יעי"ש בדברי המנוחה וקדושה].

במהדורה החדשה לא ציינו מקור לזה,
האם ידוע למישהו כזאת ממכתבי הרמב"ם לבנו ר"א?

איקטורין
הודעות: 79
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי איקטורין » ג' יוני 25, 2019 2:36 pm

ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?

הרב וולבה.pdf
(1.43 MiB) הורד 16 פעמים

פרנצויז
הודעות: 606
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: עזרה במציאת מקור

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' יוני 25, 2019 5:42 pm

תלמוד ירושלמי כתב:בספר תולדות שמשון פרשת בראשית סוף אות ד' כתב:
וְהַהוֹנָאָה וְהַשְּׂחוֹק שֶׁעוֹשִׂים לָנוּ הָאֻמּוֹת בְּחֶסְרוֹנֵנוּ וּבְגָלוּתֵנוּ, זֶה הוּא לָנוּ לִישׁוּעָה, שֶׁמְּקָרֵב אֶת הַגְּאֻלָּה, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ זַ"ל עַל פָּסוּק (ישעיה לח, יד) 'ה' עָשְׁקָה לִּי עָרְבֵנִי'.
לא הצלחתי למצוא מאמר זה על הפסוק הנזכר.
אשמח מאד אם אחד מתלמידי החכמים כאן יוכל לאלפני בינה. יישר כח

"וכמו שאמרו ז"ל" אינו חייב להיות דוקא בספרי תנאים או אמוראים, והרבה מחברים נוהגים לכתוב כך גם על ספרי ראשונים ואחרונים. (יש לברר איך נוהג המחבר של הספר הזה). וא"כ יש לחפש גם בספרים שאינם מחז"ל.
בענין שהובא כאן, לע"ע לא נמצא באופן מדוייק, אך מצאתי ענין דומה קצת.
ראה בס' דברי שלום, מאת הג"ר יצחק אדרבי, (מתקופת מרן הבית יוסף), בדפוס ווארשא, ח"ב, דרוש כ"א, (עמ' 190), [בדפוס ראשון הוא דרוש כ"ב, דף פ"ט ע"א].

דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כא - דפוס ווארשא עמוד 190.jpg
דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כא - דפוס ווארשא עמוד 190.jpg (41.9 KiB) נצפה 1267 פעמים

דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כב - דפוס ראשון דף פט עמוד א.jpg
דברי שלום - לרבי יצחק אדרבי - דרוש כב - דפוס ראשון דף פט עמוד א.jpg (43.73 KiB) נצפה 1267 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 1093
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' יוני 25, 2019 6:12 pm

ראיתי היום דבר פלא בגורנן ארנ"ן לתלמיד הרמ"ע מפאנו - כי השליו הגיע מים כנרת, חיפשתי רבות ולא מצאתי מקור לדבר זה (בת"י כתוב ים הגדול, ויש מפרשים ים סוף), מישהו יודע? תודה רבה.

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆הארת פטירת הצדיק עד ג' ימים

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' יוני 25, 2019 6:51 pm

מה המקור שהארת פטירת צדיק נמשכת ג' ימים?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:27 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:ראיתי בס' עבודה וקדושה לתלמיד הגר"ח (בחלק ב' בביאור על ק"ש בפסוק וסרתם ועבדתם) שמביא ששמע מאיזה מגיד, בשם הרמב"ם במכתב לבנו ר"א, שמעיר לו על מה שהוא שקוע בלימודו ללא אכילה ושתיה, וכשמגיע לאפיסת כוחות, הוא אוכל, והרמב"ם מעיר לו שעי"ז הוא "נהנה" מהאוכל, והרי זה בכלל מ"ש בפסוק "וסרתם" - ועבדתם. וכביכול ה"ז כע"ז.[כלו' כל מה שאינו תורה ה"ז כבר בגדר ע"ז, יעי"ש בדברי המנוחה וקדושה].

במהדורה החדשה לא ציינו מקור לזה,
האם ידוע למישהו כזאת ממכתבי הרמב"ם לבנו ר"א?


הנה הדברים הנ"ל
קבצים מצורפים
מנוחה וקדושה עמוד קכה מהדו''ח.PNG
מנוחה וקדושה עמוד קכה מהדו''ח.PNG (92.25 KiB) נצפה 1221 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' יוני 25, 2019 11:29 pm

מה ההבדל בין לשון "שירה" לבין לשון "זמרה"?

שייף נפיק
הודעות: 1952
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 26, 2019 12:29 am

שייף נפיק כתב:בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה


הקפצה.
זקוק בהקדם
ויישר כחו

פרנצויז
הודעות: 606
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' יוני 26, 2019 1:21 am

איקטורין כתב:ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?
[הרב וולבה.pdf[/]

בסוף ס' שמירת הלשון ח"ב, בחתימת הספר, אות י"ב, (ד"ה עוד), כותב בעל החפץ חיים שצריך להתבונן בגדולת הבורא, וראוי לעשות את זה אחרי התפילה לפני האוכל, עיי"ש. (כמדומה שלא כתוב להתבונן בבריאה).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =36&hilite

איקטורין
הודעות: 79
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי איקטורין » ד' יוני 26, 2019 1:31 am

פרנצויז כתב:
איקטורין כתב:ראיתי מביאים מהרב וולבה באגרות וכתבים [מצורף ציון 12] - שכתב שהח"ח בסוף שמיה"ל כותב שיש מצווה בכל יום להתבונן בבריאה שנאמר "שאו מרום עיניכם" וכו'.
היש ח"ח כזה?
[הרב וולבה.pdf[/]

בסוף ס' שמירת הלשון ח"ב, בחתימת הספר, אות י"ב, (ד"ה עוד), כותב בעל החפץ חיים שצריך להתבונן בגדולת הבורא, וראוי לעשות את זה אחרי התפילה לפני האוכל, עיי"ש. (כמדומה שלא כתוב להתבונן בבריאה).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =36&hilite

ייש"כ
הלום ראיתי שכן ציין גם הרב שילה בן דוד בספרו הפרשה המחכימה.
והן אומנם לא כתב להדיא בבריאה - אבל הח"ח ציין מקורו לחוה"ל ושם הזכיר זאת החוה"ל וז"ל: "אבל איך הדרך אל אהבת האלהים יתברך אומר בתשובת שאלה זאת, כי הבקשה הזאת לא תתכן לשואל אלא אחר הקדמות רבות וכאשר תתקיימנה ההקדמות תתילד מהם האהבה באלהים יתברך אבל מי שמכוין אליה בעצמה לא יוכל להגיע אליה. וההקדמות אשר ראוי למאמין להקדים לה בנפשו הם שני יחודי הלבבות ושתי כניעות ושני חשבונות ושתי בחינות. אבל שני יחודי הלבבות אחד מהם ליחד הלב ביחוד הבורא והשני ליחד המעשה לשמו ולעבדו לכבודו בלבד. אבל שתי הכניעות אחת מהן הכניעה לאלהים יתעלה והשנית הכניעה ליראי האלהים ובחיריו. אבל שני החשבונות אחד מהם חשבונו עם נפשו על מה שחייב לאלהים להתמדת טובותיו והשני חשבונו עם נפשו על הסתירו עונותיו והאריכו לו ומחילתו. אבל שתי הבחינות אחת מהם הבחינה במה שעבר לראשונים בעמדו על ספרי הנביאים ודברי הקדמונים ע"ה כמ"ש (תהלים קמג) זכרתי ימים מקדם וגו' והשנית הבחינה בעולם במה שהוא רואה מפלאי הבורא ית' בבריאותיו. וכבר בארתי בספר זה כללים מן הענין הזה כפי יכלתי מה שיש בו די למי שמבין ומכוין למה שיש בו הצלתו והמלטו בעוה"ז ובעוה"ב.

וכאשר יתקן כל זה ויחבר אליו הפרישות מתענוגי העולם ותאותיו ויבין גדולת הבורא ועצמותו ואמתותו ורוממותו וישכיל קטנות ערך נפשו וזעירותו וזלותו ואח"כ יכיר רב טוב הבורא עליו וגודל חסדו עמו, אז תהיה האהבה באלהים מן המאמין סמוכה לזה בלב שלם ואמתות זך נפשו והכספו לו בהשתדלות וחריצות וזריזות דומה למה שנאמר (ישעיה כו) נפשי אויתיך בלילה ואמר (שם) לשמך ולזכרך תאות נפש ואמר (תהלים מב) צמאה נפשי לאלהים. והחזק שבדברים שתעזר בהם על המדרגה הזאת העליונה הוא המורא הגדול מאלהים והאימה ממנו והפחד ממצותיו והמחשבה תמיד בהשקפתו על סתרך וגלויך ומצפונך ונראך והנהגתו אותך וחמלתו עליך ודעתו הנסתר והנגלה בעבר ובעתיד ממעשיך ומחשבותיך והבטחתו לך והקרבתו אותך ולא תוכל עם כל זה לעמוד מנטות אליו בלבך ובמצפונך בבר לבב ובאמונה שלמה. ותחלה נפשך באהבתו ותבטח על חמלתו וגודל חנותיו ורחמיו, ולא תשתתף בעת ההיא עם אהבתו אהבת זולתו ולא ישקיף עליך שאתה ירא עם יראתך ממנו בלתו ולא תפקדהו מרעיוניך ולא יסור מנגד עיניך ויהיה צוותך בבדידות וישב עמך במדברות ויהיה מקום מלא בני אדם בעיניך כלא מלא והריק מהם כלא ריק לא תשומם בהפקדם ולא תדאג בהעדרם ותהיה תמיד שמח באלהיך שש בבוראך עלז ברצונו וכוסף לפגיעתו כמ"ש (שם סד) ישמח צדיק בה' וחסה בו ואמר הנביא (חבקוק ג) ואני בה' אעלוזה אגילה באלהי ישעי ואמר דוד עליו השלום (תהלים סד) ה' אורי וישעי ממי אירא ושאר המזמור".

ישראליק
הודעות: 554
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ד' יוני 26, 2019 6:55 pm

בקרו טלה כתב:
שייף נפיק כתב:בהקדמה לתהילים של הרש'ר הירש מבאר שספר תהילים הוא ספר אוניברסאלי המיועד לכל המין האנושי, אני מחפש מקורות קדומים יותר.
מה שאני מחפש כלפי ת''ת - שאין איסור ת''ת האסור לגויים - בספר התהילים.
הרעיון הוא מפאת היותו שבח ותהילה ולא ספר לימוד.
והמסייעני שכמ''ה

במאמר המוסגר יש להעיר לאידך גיסא שהא"א מבוטשאטש כתב באו"ח סי' רל"ח וז"ל "כיון שקבע השי"ת שאמירת תהלים יהיה חשוב כנגעים ואהלות, א"כ הרי זה כלימוד משניות שזמנו בתחילת הלילה"


להעיר מפסקו של החזון איש זצ"ל (מגליון דברי שיח)


תהלים.JPG
תהלים כתפלה או כלימוד התורה
תהלים.JPG (88.5 KiB) נצפה 1145 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 1952
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 26, 2019 11:44 pm

יישר כחך!

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ה' יוני 27, 2019 12:49 am

מה המקור לסיפור שאמו של החוסן יהושע העלילו עליה עלילה ולכן זכתה לבנים צדיקים.[אנא מקור קדום לא סיפרי אחרוני זמננו]

כרמי שלי
הודעות: 600
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 1:01 am

נחלי אפרסמון כתב:מה המקור לסיפור שאמו של החוסן יהושע העלילו עליה עלילה ולכן זכתה לבנים צדיקים. [אנא מקור קדום לא ספרי אחרוני זמננו]

ראה כאן.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ה' יוני 27, 2019 11:39 am

תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ה' יוני 27, 2019 5:23 pm

היכן מקורו של מדרש זה?

תודה
קבצים מצורפים
שלמה המלך.PNG
שלמה המלך.PNG (9.8 KiB) נצפה 1059 פעמים

כרמי שלי
הודעות: 600
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 5:36 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

viewtopic.php?f=46&t=45719&p=545066&hilit#p545066
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=

כרמי שלי
הודעות: 600
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 5:42 pm

שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

viewtopic.php?f=7&t=30792&start=2080#p542062

קמצן_קדוש
הודעות: 134
הצטרף: ו' מאי 06, 2016 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי קמצן_קדוש » ה' יוני 27, 2019 5:46 pm

לא ברור לי אם קשור לאשכול, אבל ננסה.

בזמנו קראתי באיזה ספר על הרש"ר הירש,
שבצוואתו ציווה את כל רכושו לאשתו (אולי לכל ילדיו כולל הבנות..?) ורק שאת ספרי הקודש שלו ביקש שילכו או"ק לבנים כדי שתהיה "ירושה דאורייתא".

אינני זוכר באיזה ספר קראתי.

מישהו יודע או יש ברשותו ספר על הרש"ר ויוכל לבדוק?
(כמדומני זה היה בסוף הספר ממש).

ייש"כ!

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ה' יוני 27, 2019 5:47 pm

כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p542062


יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

כרמי שלי
הודעות: 600
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' יוני 27, 2019 5:50 pm

שמן ודבש כתב:
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

viewtopic.php?f=7&t=30792&start=2080#p542062

יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

בשעתו חפשתי, ולא עלתה בידי כזאת.

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ה' יוני 27, 2019 5:57 pm

כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:
כרמי שלי כתב:
שמן ודבש כתב:היכן מקורו של מדרש זה?
תמונה
תודה

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p542062

יישר כח, אבל עדיין לא נמצא פתרונו שם... אולי כעת

בשעתו חפשתי, ולא עלתה בידי כזאת.


אם קבלה היא נקבל

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יוני 28, 2019 1:01 am

כרמי שלי כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... it#p545066
http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=


תודה רבה!

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » ו' יוני 28, 2019 12:27 pm

האם יש מקור לכך שישנו עוף שכאשר הוא שר שירה, מתקבצים אליו הרבה עופות לשורר יחד עמו?

שמן ודבש
הודעות: 9
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 4:53 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמן ודבש » א' יוני 30, 2019 5:13 pm

שלום
האם ידוע מקור הדברים שהביא השם משמואל?
קבצים מצורפים
שם משמואל.png
שם משמואל.png (16.52 KiB) נצפה 869 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 2750
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יוני 30, 2019 8:11 pm

האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' יוני 30, 2019 8:22 pm

מחולת המחנים כתב:האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

פטור ללא כלום א"א
או' יא
קבצים מצורפים
אור תורה.PDF
(142.65 KiB) הורד 13 פעמים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 236
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' יוני 30, 2019 8:24 pm

שמן ודבש כתב:שלום
האם ידוע מקור הדברים שהביא השם משמואל?

התגלות לובן העליון ביוהכ"פ נמצא הרבה בספרי קבלה ולמשל במגיד מישרים פרשת וישב.

עזריאל ברגר
הודעות: 5292
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 30, 2019 8:26 pm

בקרו טלה כתב:
מחולת המחנים כתב:האם ידוע מקור לכך שארבעת ערי הקודש בארץ ישראל הם כנגד ארבעת היסודות - ירושלים כנגד יסוד האש - אש תמיד תוקד על המזבח, כי אתה ה' באש הצתה, חברון כנגד יסוד העפר - ישני עפר, טבריה כנגד יסוד המים - ימה של טבריה, וצפת כנגד יסוד האויר.
זכור לי אולי בשם חסד לאברהם לר"א אזולאי.

פטור ללא כלום א"א
או' יא

יישר כח, ואשכחנא מרגניתא מלעילא...

מצפה
הודעות: 145
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ עצת אחיתופל

הודעהעל ידי מצפה » א' יוני 30, 2019 10:59 pm

מה המקור שכל הנוטל עצה מאחיתופל מצליח?

יישר כחכם, המצפה

מחולת המחנים
הודעות: 2750
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יוני 30, 2019 11:07 pm

"ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלקים" (שמואל ב טז, כג) ועיין רד"ק שם.

מצפה
הודעות: 145
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מצפה » א' יוני 30, 2019 11:10 pm

מחולת המחנים כתב:"ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלקים" (שמואל ב טז, כג) ועיין רד"ק שם.

יישר כח.
בכ"ז אני חושב שיש איזה שהוא מקור ללשון מצליח


(לזה קוראים בושות?)

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 01, 2019 3:34 am

כף החיים סי' רמא אות ז [סוף ח"ג]:
כל המרבה בחסידות - מאריך חיים


מה המקור?

.השוחט
הודעות: 269
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי .השוחט » ב' יולי 01, 2019 11:27 am

אולי במשלי? [יראת ה' תוסיף ימים. בערך].

ואולי על משקל מה שאמרו המאריך בדבר פלוני [שעניין כל מאריך הוא מדת חסידות] מאריכין לו ימיו ושנותיו.

מצפה
הודעות: 145
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ירושלמי

הודעהעל ידי מצפה » ב' יולי 01, 2019 3:25 pm

מעשה בי"ג אחים אשר שניים עשר מביניהם נסתלקו מן העולם בלא יבום, וחפצו נשותיהם של שניים עשר האחים שהאח האחרון ייבמם, אבל הוא לא רצה וכו'.

איה המראה מקום?

יישר כח, המצפה

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆ ירושלמי

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יולי 01, 2019 5:51 pm

מצפה כתב:מעשה בי"ג אחים אשר שניים עשר מביניהם נסתלקו מן העולם בלא יבום, וחפצו נשותיהם של שניים עשר האחים שהאח האחרון ייבמם, אבל הוא לא רצה וכו'.
איה המראה מקום?
יישר כח, המצפה

ירושלמי יבמות פרק ד הלכה יב
דלמא תלת עשר אחין הויין ומתין תרין עשר דלא בנין אתיון בעיון מתייבמה קומי רבי אמר ליה רבי איזיל ייבם אמר ליה לית בחיילי. והם אומרות כל חדא וחדא אנא מזייננא ירחי. אמר ומאן זיין ההוא ירחא דעיבורא. אמר רבי אנא זייננא ירחא דעיבורא וצלי עליהון ואזלון להון בתר תלת שנין אתון טעינין תלתין ושיתא מיינוקין אתון וקמנו להן קומי דרתה דרבי. סלקין ואמרין ליה לרע קרייא דמיינוקין בעיין מישאל בשלמא. אודיק ר' מן כוותא וחמתון. אמר לון מה עיסקיכון. אמרין ליה אנן בעיין תיתין לן ההוא ירחא דעיבורא. ויהיב להון ההוא ירחא דעיבורא.

בן_אליעזר
הודעות: 751
הצטרף: ב' נובמבר 03, 2014 6:59 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן_אליעזר » ב' יולי 01, 2019 6:29 pm

א] אשמח להפניות ומראי מקומות, בכלל, על שניתן לפרש תיבת "אף" במשמעות של "אפילו" (ובפרט באם יש כזה בפרק"א בייחוד)

כולל גם במאמרים ונימוקים מאוחרים יותר.

ב-1] ומענין לענין באותו ענין: האם מצינו מי שפירש במשנה (אבות פ"ה) "עשרה דברים נבראו בע"ש בין השמשות", שהג' פעמים "אף" שם במשנה ("ויש אומרין אף המזיקין.." וכיו"ב - עכ"פ לכמה מהגירסאות) הם במובן של "אפילו"?
ב-2] והאם יש מי שדייק - עכ"פ לכמה מהגיר' - בדברי המשנה "וי"א אף קברו של משה רבינו, ואילו של אברהם אבינו, וי"א אף המזיקין וי"א אף צבת בצבת עשוי'". בזה שאין "אף" נוספת ל"אילו של א"א", האם נכלל בקודמו. או דיוקים דומים בחסרונו של "אף" זו?

בתודה מראש למסייעים בכהנ"ל,

ושא_נס
הודעות: 1116
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 01, 2019 9:00 pm

והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ

א_צאנזער
הודעות: 13
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי א_צאנזער » ב' יולי 01, 2019 9:25 pm

ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: איש הגבעה, לעולם יהיה אדם ו־ 51 אורחים