מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ושא_נס
הודעות: 1116
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 01, 2019 9:36 pm

א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.


ייש"כ

אלו הם הדברים בשרשם.
ספר זרע אהרן (ווילנא תרע"א):
"דאמרו בפרק שירה: כלבים אומרים [תהלים צה ו] באו נשתחוה (ונברכה) [ונכרעה נברכה]. ונראה לפרש על פי מאמרם ז"ל בפסחים דף קי"ח [ע"א] דכל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, ונראה לפרש להשליכו לחוץ למקום שהכלב שוכן, מפני שגם הוא דומה לכלב, דאמרו (בספרי) [בשמות רבה] [פרשה לא פיסקא ט] על פסוק [שמות כב ל] ואנשי קדש תהיון לי - אל תהיו ככלבים שכשאחד נובח כולם מתקבצים ונובחים על חנם. והמקובלים [????] אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח. וכשנתרבו המוסרים עשרה פעמים יותר ממספר הכלבים מתגלגלים עשרה מוסרים בכלב אחד, ולכן אומר הכלב למוסרים המגולגלים בתוכו בואו ונשתחוה ונברכה, ונעשה ברכו, כי יש לי מנין שלם של מוסרים בכרסי. ומוסרים גרועים על פי דין מעכו"ם, דבעכו"ם לא מורידים ולא מעלים, אבל מסור מורידים ולא מעלים [ע"ז כו א-ב]...".

הביאור הזה שיש מנין של מוסרים וכו', מוזכר בספרים קדומים יותר?

בינתיים מצאתי זה:
עמק המלך: "וגם מי שמוסר ממונו של ישראל בידי גוים, על ידי מלשינותו, דינו בכלב נובח, שנאמר "ויקרא לה נובח בשמו" [במדבר ל"ב מ"ב], ומלת ל"ה נוטריקון ל'שון ה'רע, רוצה לומר יבוא מלשין עבדא למאריה, נובח בלשונו, בכלב נובח".
נערך לאחרונה על ידי ושא_נס ב ב' יולי 01, 2019 9:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 01, 2019 9:48 pm

עי' מדרש תלפיות ענף גלגול ערך המוסר.

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יולי 01, 2019 11:28 pm

א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.

כן כתב החת"ס בתורת משה וישב עמ' קנ"ז.

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יולי 01, 2019 11:38 pm

ילקוט ראובני - חלק דבר שבקדושה
מי שמוסר ממון של חבירו ע"י מלשינים דינו יגולגל בכלב נב"ח שנאמר ויקרא לה נבח לה"ה ר"ת ל'שון ה'רע:
\{עמק המלך דף י"ז\}:

רצון
הודעות: 11
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2018 11:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי רצון » ג' יולי 02, 2019 12:51 am

ושא_נס כתב:
א_צאנזער כתב:
ושא_נס כתב:והמקובלים אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח.

מה המקור לכך בספרי המקובלים?
ייש"כ


אולי כוונתך מוסר? [מלשין]

אם כן, הרי שהמקור ידוע שהמדבר לשון הרע מתגלגל בגלגול כלב, וסמכו על הפסוק ויקרא ל"ה נובח.


ייש"כ

אלו הם הדברים בשרשם.
ספר זרע אהרן (ווילנא תרע"א):
"דאמרו בפרק שירה: כלבים אומרים [תהלים צה ו] באו נשתחוה (ונברכה) [ונכרעה נברכה]. ונראה לפרש על פי מאמרם ז"ל בפסחים דף קי"ח [ע"א] דכל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים, ונראה לפרש להשליכו לחוץ למקום שהכלב שוכן, מפני שגם הוא דומה לכלב, דאמרו (בספרי) [בשמות רבה] [פרשה לא פיסקא ט] על פסוק [שמות כב ל] ואנשי קדש תהיון לי - אל תהיו ככלבים שכשאחד נובח כולם מתקבצים ונובחים על חנם. והמקובלים [????] אמרו דמסור מתגלגל בכלב נובח. וכשנתרבו המוסרים עשרה פעמים יותר ממספר הכלבים מתגלגלים עשרה מוסרים בכלב אחד, ולכן אומר הכלב למוסרים המגולגלים בתוכו בואו ונשתחוה ונברכה, ונעשה ברכו, כי יש לי מנין שלם של מוסרים בכרסי. ומוסרים גרועים על פי דין מעכו"ם, דבעכו"ם לא מורידים ולא מעלים, אבל מסור מורידים ולא מעלים [ע"ז כו א-ב]...".

הביאור הזה שיש מנין של מוסרים וכו', מוזכר בספרים קדומים יותר?

בינתיים מצאתי זה:
עמק המלך: "וגם מי שמוסר ממונו של ישראל בידי גוים, על ידי מלשינותו, דינו בכלב נובח, שנאמר "ויקרא לה נובח בשמו" [במדבר ל"ב מ"ב], ומלת ל"ה נוטריקון ל'שון ה'רע, רוצה לומר יבוא מלשין עבדא למאריה, נובח בלשונו, בכלב נובח".





ספר פלא יועץ [ערך גלגול] ואפילו על עבירות שנראין קלות ודשו בהן רבים כגון המדבר לשון הרע שמתגלגל בכלב נובח וסימניך ויקרא ל"ה נובח ל"ה ר"ת לשון הרע

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ג' יולי 02, 2019 12:59 am

הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

שמחו
הודעות: 214
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמחו » ג' יולי 02, 2019 12:07 pm

הח"ח בספר חומת הדת (פי"ג) מביא בשם מדרש שהכתוב 'יונתי בחגוי הסלע' נאמר על סוף השעבוד במצרים שע"ז נאמר 'תכבד העבודה על האנשים' וכו'.
לע"ע לא מצאתי מדרש כזה, כן ידוע לדרוש את הכתוב הנ"ל על הזמן שהמצרים רדפו אחריהם לפני ים סוף.
אשמח למי שיאיר את עיני.

לבנון
הודעות: 471
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבנון » ג' יולי 02, 2019 12:56 pm

נחלי אפרסמון כתב:הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

הרמח"ל באדיר במרום (מהד' הרב ספינר עמ' רטו) מבאר מדוע יש רק כהן גדול ואין לוי גדול, אם היה כזה מאמר בזוהר, לא מסתבר שהיה נעלם ממנו.

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 02, 2019 1:03 pm

נחלי אפרסמון כתב:הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

בליקוטי הרי"מ מציינים לזוהר חלק ג דף מט ע"א
אמר רבי יצחק, רב מכל ליואי קרח הוא, דעבדיה קודשא בריך הוא לתתא כגוונא דלעילא, וקרייה קרח וכו'.
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ו' יולי 05, 2019 1:15 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

וונדרבר
הודעות: 783
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' יולי 02, 2019 3:40 pm

כרמי שלי כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:תוס' קידושין כ. בשם ירושלמי שאם יש לבעה"ב כר אחד נותנו לעבד - היכן דברי הירושלמי?

http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=

צילום ההשמטות מתוך ירושלמי וילנא סוף נזיקין טהרות:

השמטות מתלמוד ירושלמי נשים נזיקין טהרות.jpg
השמטות מתלמוד ירושלמי נשים נזיקין טהרות.jpg (29.13 KiB) נצפה 693 פעמים

ישבם
הודעות: 2
הצטרף: ה' מאי 16, 2019 12:42 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישבם » ג' יולי 02, 2019 8:52 pm

שמחו כתב:הח"ח בספר חומת הדת (פי"ג) מביא בשם מדרש שהכתוב 'יונתי בחגוי הסלע' נאמר על סוף השעבוד במצרים שע"ז נאמר 'תכבד העבודה על האנשים' וכו'.
לע"ע לא מצאתי מדרש כזה, כן ידוע לדרוש את הכתוב הנ"ל על הזמן שהמצרים רדפו אחריהם לפני ים סוף.
אשמח למי שיאיר את עיני.

אולי כוונתו למה שכתוב בהמשך הפסוק השמיעיני את קולך וכמובא ברש"י על אתר ועוד.

ושא_נס
הודעות: 1116
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' יולי 03, 2019 4:48 pm

בספר חידושי הרח"ה ח"א לר' חיים הירשנזאהן (ירושלם תרע"ד-תרפ"ד):
"ומה שנמצא בדברי הימים ספר תורת ה' ביד משה (דברי הימים ב' ל"ד (ט"ו) [י"ד]), אין הכונה שנכתבה ביד משה, רק שנתנה ביד משה, על פי ה' ביד משה. ולו גנזה יאשיהו עם הארון היה חושב מן הגנוזים, כמו שחושב את הארגז מפני שלא היה בארון ממש, אך בלי ספק עלה בלבם שאולי היא זאת הספר תורה עצמו שכתבו משה ונתנו בארון, ומפני זה עשה המגילה כל כך רושם ופחד. ולא כמו שחושבים התועים בישימון דרך הבקורת הגבוה דברים שאין להם שחר".

למי כונתו בסוף דבריו במודגש?
ייש"כ

יקוב
הודעות: 44
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » ה' יולי 04, 2019 4:57 pm

ידוע שיש כמה מיני רוח הקודש ואחד מהם שהשם מזמין לאדם שידבר ממילא מפיו דברי אמת מה שיהיה כן, הגם כי הוא בעצמו אינו יודע למה דיבר כן, וכמו שכתוב בספר תד"א עיין שם.
מזה הספר תד"א (לא נראה תנא דבי אליהו)

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' יולי 04, 2019 8:32 pm

יקוב כתב:ידוע שיש כמה מיני רוח הקודש ואחד מהם שהשם מזמין לאדם שידבר ממילא מפיו דברי אמת מה שיהיה כן, הגם כי הוא בעצמו אינו יודע למה דיבר כן, וכמו שכתוב בספר תד"א עיין שם.

תנא דבי אליהו רבה - פרק ב [ועי"ע כעי"ז בזוטא פרק א' ופרק טו]
אשרי אדם השם עצמו כשור לעול וכחמור למשא וישב ויהגה בכל יום בתורה תמיד מיד רוח הקודש שורה עליו ותורתו בתוך מעיו שנאמר אשריכם זורעי על כל מים (ישעיה לב) ואין מים אלא תורה שנאמר הוי כל צמא לכו למים (שם נה) על כל מים כיצד פירוש קורא אדם תורה נביאים וכתובים משנה הלכות אגדות ומדרש וירבה בישיבה וימעט בסחורה מיד רוח הקודש בתוך מעיו ומלתו על לשונו שנאמר רוח ה' דבר בי ומלתו על לשוני

יקוב
הודעות: 44
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יקוב » ה' יולי 04, 2019 9:57 pm

אבל איפה אתה רואה כאן "הגם כי הוא בעצמו אינו יודע למה דיבר כן" וכו'

א_צאנזער
הודעות: 13
הצטרף: ד' אפריל 24, 2019 1:02 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי א_צאנזער » ה' יולי 04, 2019 11:27 pm

בקרו טלה כתב:
נחלי אפרסמון כתב:הראני בני בס' חידושי הרי"ם וכן בס' שפתי צדיק פרשת קרח, שמביאים בשם הזוה"ק שהקב"ה רצה לעשות את קרח לוי גדול .כמו שהיה אהרון כה"ג ולא מצאתי לע"ע בזוהר אשמח אם יאירו עיני.

בליקוטי הרי"מ מציינים לזוהר חלק ג דף מט ע"ט
אמר רבי יצחק, רב מכל ליואי קרח הוא, דעבדיה קודשא בריך הוא לתתא כגוונא דלעילא, וקרייה קרח וכו.


האם משמעות הזוה"ק שכבר עשה אותו לוי גדול?
כי בחידושי הרי"ם המצוטט משמע שרק "רצה" לעשותו לוי גדול.

ומה המשמעות של לוי גדול?

בקרו טלה
הודעות: 2995
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' יולי 05, 2019 12:18 am

מצפה לישועת השם כתב:יש סיפור חסידי, על אחד מהצדיקים שראה אנשים יושבים ואוכלים בשר (כמדומני, ושזה היה בשבת), והסיר כביכול את המראה הגשמי מאנשיו שעמדו סביבו, וראו שהם כמו בהמות האוכלים עם שטריימל...
מישהו מחו"ר יודע אולי מי היה הצדיק הזה, ומהיכן המקור לסיפור?
ייש"כ.

לעיל הובא משארית נתן
אשמח לעוד מראה מקומות בנוסף לנסמן בתורת שמואל הע' 48 [דהיינו חוץ מתורת אדמור"י חב"ד לאחרי המהר"ש]
קבצים מצורפים
תורת שמואל.pdf
(108.16 KiB) הורד 4 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ו' יולי 05, 2019 12:28 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 236
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' יולי 05, 2019 12:28 am

שמחו כתב:הח"ח בספר חומת הדת (פי"ג) מביא בשם מדרש שהכתוב 'יונתי בחגוי הסלע' נאמר על סוף השעבוד במצרים שע"ז נאמר 'תכבד העבודה על האנשים' וכו'.
לע"ע לא מצאתי מדרש כזה, כן ידוע לדרוש את הכתוב הנ"ל על הזמן שהמצרים רדפו אחריהם לפני ים סוף.
אשמח למי שיאיר את עיני.

יש כמה מקומות שנדרש על זעקת ישראל בשעבוד מצרים, אבל לא מצאתי שזה מתיחס ביחוד לשעבוד התבן שהכביד עליהם פרעה בסוף.

לבי במערב
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 05, 2019 1:36 am

נחלי אפרסמון כתב:גם זה שאלני בני.

יניק וחכים...

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

חוליו של רבי אליעזר הגדול

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יולי 05, 2019 11:32 am

הוזכר בגמרא בברכות ובסנהדרין סח.
האם נזכר באיזה מקום במה היה חולה רבי אליעזר הגדול?

.השוחט
הודעות: 269
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי .השוחט » ו' יולי 05, 2019 12:46 pm

בקונטרסים של הרד"ל [במבואותיו לפרקי דר"א] כמדו' לא מביא, וכפה"נ דליתא, כיון שמביא שם כל פרט בתולדותיו שיש לו מקור.
ומה זה עלה על דעתכם לחקור בזה, מהיכי תיתי שלא חלש מזקנה, שהיה מופלג בה, כמו שמשער הרד"ל לפי חשבונותיו שהיה קרוב למאה.
[כן יש לשאול על כל אחד מאישי המקרא והתלמוד].
ומשער שהביאוהו לקיסרי בחליו משום דבסים אוירא, ולכן פגש ר"ע את ארונו בדרך מקיסרי ללוד.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 665
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יולי 05, 2019 1:29 pm

.השוחט כתב:בקונטרסים של הרד"ל [במבואותיו לפרקי דר"א] כמדו' לא מביא, וכפה"נ דליתא, כיון שמביא שם כל פרט בתולדותיו שיש לו מקור.
ומה זה עלה על דעתכם לחקור בזה, מהיכי תיתי שלא חלש מזקנה, שהיה מופלג בה, כמו שמשער הרד"ל לפי חשבונותיו שהיה קרוב למאה.
[כן יש לשאול על כל אחד מאישי המקרא והתלמוד].
ומשער שהביאוהו לקיסרי בחליו משום דבסים אוירא, ולכן פגש ר"ע את ארונו בדרך מקיסרי ללוד.


ראיתי מישהו קצת קדום שכתב שחלה בחולי מעיים, והיה לי לפלא. על כן שאלתי.

.השוחט
הודעות: 269
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי .השוחט » ו' יולי 05, 2019 3:08 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:

ראיתי מישהו קצת קדום שכתב שחלה בחולי מעיים, והיה לי לפלא. על כן שאלתי.


אמנם צדיקים בחולי מעיים, אבל הרי הניח תפיליו בשופי עד זיבולא בתרייתא.

תורה מפוארת
הודעות: 187
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' יולי 07, 2019 1:14 pm

כמו שכתב הרב חיים ויטאל () שמצד הגופים עוד יש השתוות בצד מה ישראל ואומות שכולם באים מתולדות אדם הראשון, אבל מצד הנפשות אין להם שום השתוות, עכ"ד.

סליחות
הודעות: 527
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סליחות » א' יולי 07, 2019 3:04 pm

בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

(אין כוונתי ספציפית על לך לשלום ולך בשלום שנמצא בברכות,
כי שם רק מוזכר העניין הנפטר מחבירו אל יאמר לו וכו')

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 07, 2019 3:28 pm

תורה מפוארת כתב:כמו שכתב הרב חיים ויטאל () שמצד הגופים עוד יש השתוות בצד מה ישראל ואומות שכולם באים מתולדות אדם הראשון, אבל מצד הנפשות אין להם שום השתוות, עכ"ד.


ספר שם משמואל - פרשת וירא - שנת תרע"א
במדרש תנחומא הלך לקחת מהם עצה [על המילה] וכו' א"ל אשכול כו', א"ל ענר כו'. והדבר יפלא איך שייך שיטול עצה ע"ז. ועוד קשה הלא מפורש במד"ר (פ' נ"ח) קרית הארבע ע"ש שדרו בה ארבעה צדיקים אברהם ענר אשכול וממרא ונמולו בה ד' צדיקים כו' יע"ש, ונראה דאין הפירוש נטל עצה אם לעשות או לא, כי ח"ו לשאול שאלה כזו כיון שהי' ציווי השי"ת, וגם מה שאמרו ענר אשכול שלא לימול אין הפירוש שלא לעשות. רק הענין, דהנה מחצב הנשמות של ישראל אין זה מחצב נשמות אוה"ע, כי רק בגופם יש להם השתוות בצד מה מחמת אדה"ר שכולם באים ממנו, אך ע"י המילה נעשה הפרש גם מצד הגוף, דהגוף השיג צורה אחרת. וזה הי' חשבונו של אאע"ה שאמר (ב"ר סו"פ מ"ז) עד שלא מלתי היו העוברים והשבים באים אצלי תאמר משמלתי אינם באים אצלי, והיינו דכוונתו היתה להחזירם למוטב וכשימול א"ע ייעשה נבדל מן העולם גם בגוף ולא יוכל להחזירם למוטב, ולכך רצה שיסכימו הם ע"ז, היינו כדי שגם השכל האנושי יסכים ע"ז, וממילא לא תהי' עשי' שהיא למעלה מהטבע ועוד יהי' לו חיבור עם העולם, ויוכל להחזירם למוטב עדיין. וזה ששאל להם מה דעת השכל האנושי ע"ז. והשיבו ענר אשכול דמצד השכל האנושי אין למילה שום מקום, דמילה ניתנה בשמיני שהיא למעלה מן הטבע, והגם שהם עצמם מלו א"ע אח"כ אבל יעשו ג"כ למעלה מהטבע, וממרא אמר שגם בתוך הטבע יש לו מקום ומצד השכל האנושי צריך להיות כן:
נערך לאחרונה על ידי נחלי אפרסמון ב א' יולי 07, 2019 3:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מחולת המחנים
הודעות: 2750
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יולי 07, 2019 3:29 pm

סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=7135#p7135

סליחות
הודעות: 527
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סליחות » א' יולי 07, 2019 4:03 pm

מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

.השוחט
הודעות: 269
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי .השוחט » א' יולי 07, 2019 4:39 pm

אם תתן את העם הזה בידי, שלא רצו לומר כנעני בגלל לשונם ולא עמלקי בגלל דיבורם,
ויש גמרא ידועה בריש פרק המקבל, על המחכיר לחיטים וזרע המקבל שעורים, שאומר בעה"ב התפללתי על חיטים.
ועי' גם משך חכמה במקרא הנ"ל, שדומה שמקשר לגמרא הזו.

תורה מפוארת
הודעות: 187
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' יולי 07, 2019 4:48 pm

נחלי אפרסמון כתב:
תורה מפוארת כתב:כמו שכתב הרב חיים ויטאל () שמצד הגופים עוד יש השתוות בצד מה ישראל ואומות שכולם באים מתולדות אדם הראשון, אבל מצד הנפשות אין להם שום השתוות, עכ"ד.


ספר שם משמואל - פרשת וירא - שנת תרע"א
במדרש תנחומא הלך לקחת מהם עצה [על המילה] וכו' א"ל אשכול כו', א"ל ענר כו'. והדבר יפלא איך שייך שיטול עצה ע"ז. ועוד קשה הלא מפורש במד"ר (פ' נ"ח) קרית הארבע ע"ש שדרו בה ארבעה צדיקים אברהם ענר אשכול וממרא ונמולו בה ד' צדיקים כו' יע"ש, ונראה דאין הפירוש נטל עצה אם לעשות או לא, כי ח"ו לשאול שאלה כזו כיון שהי' ציווי השי"ת, וגם מה שאמרו ענר אשכול שלא לימול אין הפירוש שלא לעשות. רק הענין, דהנה מחצב הנשמות של ישראל אין זה מחצב נשמות אוה"ע, כי רק בגופם יש להם השתוות בצד מה מחמת אדה"ר שכולם באים ממנו, אך ע"י המילה נעשה הפרש גם מצד הגוף, דהגוף השיג צורה אחרת. וזה הי' חשבונו של אאע"ה שאמר (ב"ר סו"פ מ"ז) עד שלא מלתי היו העוברים והשבים באים אצלי תאמר משמלתי אינם באים אצלי, והיינו דכוונתו היתה להחזירם למוטב וכשימול א"ע ייעשה נבדל מן העולם גם בגוף ולא יוכל להחזירם למוטב, ולכך רצה שיסכימו הם ע"ז, היינו כדי שגם השכל האנושי יסכים ע"ז, וממילא לא תהי' עשי' שהיא למעלה מהטבע ועוד יהי' לו חיבור עם העולם, ויוכל להחזירם למוטב עדיין. וזה ששאל להם מה דעת השכל האנושי ע"ז. והשיבו ענר אשכול דמצד השכל האנושי אין למילה שום מקום, דמילה ניתנה בשמיני שהיא למעלה מן הטבע, והגם שהם עצמם מלו א"ע אח"כ אבל יעשו ג"כ למעלה מהטבע, וממרא אמר שגם בתוך הטבע יש לו מקום ומצד השכל האנושי צריך להיות כן:

יישר כח אני מחפש את הר' חיים ויטאל, כי הציטוט הנ"ל הוא משם משמואל עצמו (תצוה זכור תרע"ו), וכמובן שאיני יכטל לכתוב לעיין בספר שהוא עצמו כתב...
מ"מ תודה רבה

תורה מפוארת
הודעות: 187
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' יולי 07, 2019 4:51 pm

סליחות כתב:
מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

זה זוהר מפורש (ח"א קסט.), עיין עוד בית הלוי על בראשית לב יא.

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 07, 2019 4:55 pm

תורה מפוארת כתב:
סליחות כתב:
מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

זה זוהר מפורש (ח"א קסט.), עיין עוד בית הלוי על בראשית לב יא.

וכן אוחה"ק ריש ואתחנן.

הוגה
הודעות: 1060
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוגה » א' יולי 07, 2019 5:01 pm

בתשובה כת"י לרב כף החיים זצ"ל משנת אעת"ר כתב וז"ל
והנה בכל הני חסירות ומליאות שנמצאו, וגם בענין פצוע דכה, שיש שינוי בין ספר תורה שלנו לספר תורה של התימנים, יש פלוגתא עצומה בזה, כמבואר בספר מנחת שי כל אחד במקומו. רק בענין תיבת ובבקרנו (שמות י ט), כעת לא מצאתי שום סברה דס"ל שצריך להיות בה יו"ד, וגם בספר פירוש ערבי של רבי סעדיא גאון שהולכין אחריו התימנים לא ראיתי כתובה ביו"ד כיעו"ש.

מיהו מה שאין עושין פרשה בהמקריב את זבח שלמיו וכו' יש לפסול, דלא מצינו מי שאומר שאין צריך פרשה. ומיהו אחר כך מצאתי בספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שכתב כן בשם תשובת הרי"ץ חלק א' סימן כ"ד יעו"ש.

מהו ספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שנדפס קודם שנת תרע"א? ומהו תשובת הרי"ץ? בתודה רבה!

בן מיכאל
הודעות: 1093
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' יולי 07, 2019 5:36 pm

נחלי אפרסמון כתב:
תורה מפוארת כתב:
סליחות כתב:
מחולת המחנים כתב:
סליחות כתב:בש"ס (כמדומני ברכות אבל לא בטוח) על החשיבות של לבקש בתפילה באופן מדוקדק שלא תצא מכך תקלה.

viewtopic.php?p=7135#p7135

ייש"כ.
חשבתי שראיתי בזה בש"ס פעם, אבל אולי ברית כרותה לשפתיים (שמופיע בכמה מקומות) היה במחשבתי.
וכן אפשר להוסיף לשם את הסיפור עם חלב הלביאה משוחר טוב.

זה זוהר מפורש (ח"א קסט.), עיין עוד בית הלוי על בראשית לב יא.

וכן אוחה"ק ריש ואתחנן.

כמדומני שמקור האוה"ח במדרש אסתר.

בן מיכאל
הודעות: 1093
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' יולי 07, 2019 5:37 pm

יש מקור שבע"ח אוכלים עשבים משנעשים בני שמונה ימים? תודה רבה.

מה שנכון נכון
הודעות: 9086
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' יולי 07, 2019 5:44 pm

הוגה כתב:מהו ספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שנדפס קודם שנת תרע"א? ומהו תשובת הרי"ץ? בתודה רבה!

נראה שכוונתו לתפסיר רס"ג שנדפס בתאג' (ירושלים תרנ"ד ואילך).
בהערות ר"א אלנדאף בפ' צו הוא מציין לתשובת מהרי"ץ (פעולת צדיק) ח"א סכ"ד.

הוגה
הודעות: 1060
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הוגה » א' יולי 07, 2019 7:14 pm

מה שנכון נכון כתב:
הוגה כתב:מהו ספר פירוש ערבי של רבי סעדיה גאון שנדפס קודם שנת תרע"א? ומהו תשובת הרי"ץ? בתודה רבה!

נראה שכוונתו לתפסיר רס"ג שנדפס בתאג' (ירושלים תרנ"ד ואילך).
בהערות ר"א אלנדאף בפ' צו הוא מציין לתשובת מהרי"ץ (פעולת צדיק) ח"א סכ"ד.

יישר כח רב!

איקטורין
הודעות: 79
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי איקטורין » א' יולי 07, 2019 10:14 pm

מהחיד"א - שהתורה הייתה בפרס עד ימי מרדכי ואסתר.
או בנוסח אחר - משהוא בהקשר לכך, שמרכזי התורה נודדים בכל תקופה למקום אחר.

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 07, 2019 11:45 pm

איקטורין כתב:מהחיד"א - שהתורה הייתה בפרס עד ימי מרדכי ואסתר.
או בנוסח אחר - משהוא בהקשר לכך, שמרכזי התורה נודדים בכל תקופה למקום אחר.

בסו"ס שם הגדולים.

נחלי אפרסמון
הודעות: 546
הצטרף: א' אפריל 07, 2019 1:22 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 07, 2019 11:53 pm

נחלי אפרסמון כתב:
איקטורין כתב:מהחיד"א - שהתורה הייתה בפרס עד ימי מרדכי ואסתר.
או בנוסח אחר - משהוא בהקשר לכך, שמרכזי התורה נודדים בכל תקופה למקום אחר.

בסו"ס שם הגדולים.

החיד"א נדרש לשאלה: מדוע אין תורה בימיו בפרס? ואלה דבריו (מראית העין, סנהדרין כג, ד"ה חבלים):
והיום ידעתי מפי מגידי אמת דבערי פרס אין תורה, ואפילו תפלה אינם יודעים. והטעם כי היו הרבה ניצוצי תורה, והאמוראים ורבנן סבוראי והגאונים בלימודם וקדושתם ביררו כל ניצוצי התורה אשר שם. ואחר שנתבררו משם, ה' עשה שילכו לצרפת וספרד. והיו רש"י ז"ל ורבותינו בעלי התוספות, והפליאו לעשות, עד שביררו הכל. ואח"כ היה גרוש צרפת. וכן בספרד היו רבוואתא קמאי ובתראי, תפארת חכמים גדולי ישראל, והרביצו תורה הרבה, והיה הגרוש, ובאו ישראל לטורקי"אה וארץ מערב ובאשכנז ופולין ה' עליהם יחיו. וכל זה אינו במקרה ח"ו, רק אל המקום שהיו ניצוצי התורה כמו בפרס, עשה ה' שירביצו שם תורה, עד שביררו הניצוצות התם. וכן בכל המקומות. ומזה ישכיל האדם שהכל בכונה מכוונת, וסוד ה' ליראיו. והדברים עתיקים, מפלאות תמים דעים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], איש הגבעה, לעולם יהיה אדם ו־ 54 אורחים