עמוד 13 מתוך 79

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 16, 2018 12:20 am
על ידי וונדרבר
גם זו לטובה כתב:הביאו בשם הגרש"א שאמר:
כתוב בספרי ר' חיים ויטאל תלמידו של האר"י הקדוש, כי החסד הכי חשוב שאדם יכול לעשות בעולם הינו חסד עם האשה".

250 כתב:זכורני שכך מובא בחוברת הדרכה לחתנים של הרב וולבה ז"ל והביא כן בשם מהרח"ו, ובזמנו ניסתי לברר אצל הבקיאים בדברי מהרח"ו היכן הדברים ואין מי שידע. וצ"ע.

לכאורה המקום הראשון שהובאו הדברים בשם רח"ו, הוא בחוברת הדרכה לחתנים של הרב וולבה.
וראה ירחון אור תורה תשס"ח גליון תפ"ד (טבת) עמ' שכז-שכח, שהביאו בשם הגר"ש וולבה זצ"ל בעצמו, שאמר ששמע את המאמר הזה בשם מהרח"ו אך לא מצא כן בספריו, אולם ראה שכן כתב החיד"א באחד מספריו. והכותב שם מבקש עזרת הקוראים למצוא מקור בספרי החיד"א או מהרח"ו או בספרים.
אור תורה גליון תפד עמוד שכז.jpg
אור תורה גליון תפד עמוד שכז.jpg (91.39 KiB) נצפה 11945 פעמים

אור תורה גליון תפד עמוד שכח.jpg
אור תורה גליון תפד עמוד שכח.jpg (39.07 KiB) נצפה 11945 פעמים

וראה עוד בס' קריאה בקריה א' עמ' שי"ט (לתלמידו ר"מ סמסונוביץ) שציין בענין זה למש"כ בחסד לאברהם, שכפי מה שמתנהג בן תורה עם הקב"ה כך אשתו מתנהגת עמו. והוא בס' חסד לאברהם מעיין הרביעי (עין יעקב) נהר מ"ח.
קריאה בקריה א עמוד שיט.jpg
קריאה בקריה א עמוד שיט.jpg (124.32 KiB) נצפה 11945 פעמים

והובא בס' מדבר קדמות לנכדו הרב חיד"א מערכת נ' אות י"א. (וע"ע יוסף תהילות תהילים ל"ח, ד"ה כי חציך).
מדבר קדמות מערכת נ אות יא.jpg
מדבר קדמות מערכת נ אות יא.jpg (100.42 KiB) נצפה 11945 פעמים

אך לכאורה אינו כ"כ דומה למה שאמר הגר"ש וולבה בשם רבי חיים ויטאל, ששם זה הפוך, שכפי שמתנהג עם אשתו כך ידון אותו הקב"ה.
[ואולי יש ליישב בדוחק, שאחרי שרואים שההתנהגות עם אשתו קשורה למילי דשמיא, הבינו ברוחב דעתם שהוא הדין גם לאידך גיסא].

בחידושו של החוו"ד דאיסורי דרבנן הינם רק איסורי גברא

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 7:26 am
על ידי צפנת פענח
לאחרונה ראיתי באיזהו מקומן ונשכח מזכרוני היכן הוא. שא' מגדולי הדור (החזון איש או הגרי"ז) כשהזכירו לפניו חידושו של החוות דעת בנתיבות (או הביאור בדבריו), שאיסורי דרבנן הינם איסורי גברא ולא איסורי חפצא, כי לא ישנו רבנן מציאות הדבר, וחלק על זה להדיא, באמרו שכחם יפה ובודאי יכלתם להפוך מציאות דבר לחפצא דאיסורא.

האם אחד מהחברים יכול לרענן את זכרוני בזה?

Re: בחידושו של החוו"ד דאיסורי דרבנן הינם רק איסורי גברא

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 10:03 am
על ידי דמשק
צפנת פענח כתב:לאחרונה ראיתי באיזהו מקומן ונשכח מזכרוני היכן הוא. שא' מגדולי הדור (החזון איש או הגרי"ז) כשהזכירו לפניו חידושו של החוות דעת בנתיבות (או הביאור בדבריו), שאיסורי דרבנן הינם איסורי גברא ולא איסורי חפצא, כי לא ישנו רבנן מציאות הדבר, וחלק על זה להדיא, באמרו שכחם יפה ובודאי יכלתם להפוך מציאות דבר לחפצא דאיסורא.

האם אחד מהחברים יכול לרענן את זכרוני בזה?

viewtopic.php?p=441269#p441269

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 6:00 pm
על ידי יקוב
בספר ערבי נחל פרשת בראשית כתב וז"ל: וזהו הענין שנודע בכתובים (.....) בכל מה שאמרו ז"ל מעלה עליו הכתוב, הכוונה, דאף שעדיין אין אותו דבר נחשב לו לעון גדול כזה מל מקום כשהקב"ה רוצה להעלות נשמתו ממדריגה למדריגה יותר גדולה אז נחשב הדבר לעון גדול. מי יודע מקור לדברים הנ"ל.

אין גיבור כמתייאש. מהיכן הביטוי?

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 1:44 am
על ידי מצפה לישועת השם
חברים!
מי יודע מקור המשפט הזה.
מובא קצת בספרי ברסלב, מובא בישמח משה לימים נוראים בשם עקדה ועיקרים (אבל שם לא מופיע בלשון הזה, אלא משמעות הנושא היא שם כך, בפי' הפסוק כי עמך הסליחה למען תוורא עי"ש). אבל עכ"פ המשפט הזה 'מריח' קדמונים, האם אי מכם ידע להצביע מהי ניהו?

מי הוא שהיה מנקה את בית הכנסת עם זקנו?

פורסם: א' אפריל 22, 2018 5:21 pm
על ידי דרומי
כמדומני אביו של רש"י או סביו.

היש מי שיכול להביא מקורות מוסמכים?

Re: מי הוא שהיה מנקה את בית הכנסת עם זקנו?

פורסם: א' אפריל 22, 2018 5:34 pm
על ידי בקרו טלה
מגן אברהם או"ח סימן קנא:
(י) לכבדן. רבינו יעקב היה מכבד בזקנו לפני הארון הקודש [ס"ח סי' קכ"ח]:
וז"ל הספר חסידים
מעשה בר' יעקב ברבי יקר שהיה מכבד בזקנו לפני ארון הקודש
בראשית חכמה - שער היראה - פרק חמשה עשר
ואמר בספר החסידים על זקנו של רש"י שהיה מכבד את מקום הארון שבו ס"ת בזקנו ועי' שם בהע' במהד' וולדמן שהעיר שהנ"ל הי' רבו של רש"י.

Re: מי הוא שהיה מנקה את בית הכנסת עם זקנו?

פורסם: א' אפריל 22, 2018 5:36 pm
על ידי איטשע
רבי יעקב בן יקר

Re: מי הוא שהיה מנקה את בית הכנסת עם זקנו?

פורסם: א' אפריל 22, 2018 7:37 pm
על ידי קאצ'קלה
הנה מה שרשמתי לעצמי בקובץ שמועות ששמעתי מפי זקן מלא חכמה:
שמועות.JPG
שמועות.JPG (111.6 KiB) נצפה 12460 פעמים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 1:02 pm
על ידי דרומי
ייש"כ להרב בקרו טלה ודעימיה.

מה שהובא בשם 'זקן מלא חכמה' נראה דוחק, כי לא מסתבר שבאותה תקופה פשוטי העם הלכו ללא זקן...

[אכן ראיתי בראשית חכמה מהד' וולדמן הנ"ל שיש שתמהו על סיפור זה כיצד ביזה את זקנו וכו']

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 1:42 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
בס"ד.
ראיתי לאחד המחברים שכתב "שצריך האדם להגדיל עוונו בעיניו מאוד" ומקורו מספר חרדים.
לפו"ר לא מצאתי כך מפורש מספר חרדים.
האם ידוע למאן?
(או לחילופין מישהו אחר שכתב זאת)?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 2:02 pm
על ידי קאצ'קלה
דרומי כתב:מה שהובא בשם 'זקן מלא חכמה' נראה דוחק, כי לא מסתבר שבאותה תקופה פשוטי העם הלכו ללא זקן...

ודאי שאין כאן 'פירוש' לסיפור, אלא שכך "היו אומרים בדרך צחות לפרש את דברי ספר חסידים", ולא יותר. ושוב אין כאן דוחק.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 2:33 pm
על ידי בקרו טלה
אִיךְ-מֶיְין כתב:בס"ד.
ראיתי לאחד המחברים שכתב "שצריך האדם להגדיל עוונו בעיניו מאוד" ומקורו מספר חרדים.
לפו"ר לא מצאתי כך מפורש מספר חרדים.
האם ידוע למאן?

ספר חרדים - פרק סב
יג) שיהיו אפילו העבירות הקלות חמורות בעיניו, שאין לו להסתכל קטנות העבירה אלא גדולת המלך שציוה עליה:

חיפוש מקור: נרות של חלב בביה"כ במקום קרבנות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 4:38 pm
על ידי שבטיישראל
האם למאן דהו ידוע המקור לזה שאחר חורבן ביהמ"ק התלוננו הבהמות לפני הקב"ה ע"ז שאחר החורבן וביטול הקרבנות אין מקריבים מהם חלבם ודמם ע"ג המזבח, ופייסם הקב"ה בזה שידליקו נרות מחלבם בבתי כנסיות ויהיה נחשב כקרבן.

ייש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 9:12 pm
על ידי בקרו טלה
שבטיישראל כתב:האם למאן דהו ידוע המקור לזה שאחר חורבן ביהמ"ק התלוננו הבהמות לפני הקב"ה ע"ז שאחר החורבן וביטול הקרבנות אין מקריבים מהם חלבם ודמם ע"ג המזבח, ופייסם הקב"ה בזה שידליקו נרות מחלבם בבתי כנסיות ויהיה נחשב כקרבן.
ייש"כ

כן הביא בדברי יחזקאל (בשם ברכה שלמה - מטיטשין) בשם הרה"ק משינאווא

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 9:49 pm
על ידי שבטיישראל
בקרו טלה כתב:
שבטיישראל כתב:האם למאן דהו ידוע המקור לזה שאחר חורבן ביהמ"ק התלוננו הבהמות לפני הקב"ה ע"ז שאחר החורבן וביטול הקרבנות אין מקריבים מהם חלבם ודמם ע"ג המזבח, ופייסם הקב"ה בזה שידליקו נרות מחלבם בבתי כנסיות ויהיה נחשב כקרבן.
ייש"כ

כן הביא בדברי יחזקאל (בשם ברכה שלמה - מטיטשין) בשם הרה"ק משינאווא

ייש"כ

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 24, 2018 1:36 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
בקרו טלה כתב:
אִיךְ-מֶיְין כתב:בס"ד.
ראיתי לאחד המחברים שכתב "שצריך האדם להגדיל עוונו בעיניו מאוד" ומקורו מספר חרדים.
לפו"ר לא מצאתי כך מפורש מספר חרדים.
האם ידוע למאן?

ספר חרדים - פרק סב
יג) שיהיו אפילו העבירות הקלות חמורות בעיניו, שאין לו להסתכל קטנות העבירה אלא גדולת המלך שציוה עליה:

תודה מרובה.
(לכאורה זה כתוב כבר בשערי תשובה)?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 24, 2018 6:02 pm
על ידי בקרו טלה
אִיךְ-מֶיְין כתב:(לכאורה זה כתוב כבר בשערי תשובה)?

אכן
שערי תשובה - שער ראשון
העיקר השלושה עשר להיות העבירות הקלות חמורות בעיניו לארבעה פנים: האחד - כי אין לו להביט לקטנות העברה, אבל יביט לגדולת מי שהזהיר עליה. והשני - כי היצר שולט בעבירות הקלות, ואולי תהיה זאת סבה להתמיד בהן ואז יחשבו גם הן כחמורות בהצטרף עונש כל פעם, ומשלו על זה מחוט של משי שהוא נרפה וחלוש, וכאשר יכפלו אותו כפלים רבים יעשה עבות חזקה. השלישי - כי בהתמדתו על העבירה נעשית לו כהיתר, ויפרוק עולה מעליו, ולא ישתמר ממנה, ויחשב עם פורקי עול וכופרים ומשומדים לדבר אחד. והרביעי - כי אם נצחו היצר בדבר קטן, ינצחהו מחר בדבר גדול, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (שבת קה:): כל המשבר כלים בחמתו יהי בעיניך כאילו עובד עבודה זרה, וכו'

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 24, 2018 8:32 pm
על ידי בן המלך
איפה כתוב באחד המדרשים שהיו עשרה שמלכו בכל העולם כולו?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 24, 2018 8:34 pm
על ידי דרומי
בתרגום שני על מגילת אסתר, בהתחלה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' אפריל 24, 2018 8:36 pm
על ידי קאצ'קלה
בן המלך כתב:איפה כתוב באחד המדרשים שהיו עשרה שמלכו בכל העולם כולו?

דומני שהוא בפרקי ר' אליעזר סביבות פרק יא (לא בדקתי כעת).

עשר בשביל שתתעשר

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 5:40 am
על ידי שמואל דוד
שמעתי בשם הגר״א ז״ל דהיינו דוקא בחומש.
אשמח במראה מקומות בזה.

Re: עשר בשביל שתתעשר

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 2:13 pm
על ידי בקרו טלה
שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגר״א ז״ל דהיינו דוקא בחומש.
אשמח במראה מקומות בזה.

עי' באות קכג [ועוד תוצאות יש באוצה"ח על המלים האלו]

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 2:18 pm
על ידי עובדיה חן
עובדיה חן כתב:הדלקת נר לע"נ מה המקור הראשון לזה .

?

Re: עשר בשביל שתתעשר

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 4:35 pm
על ידי שמואל דוד
בקרו טלה כתב:
שמואל דוד כתב:שמעתי בשם הגר״א ז״ל דהיינו דוקא בחומש.
אשמח במראה מקומות בזה.

עי' באות קכג [ועוד תוצאות יש באוצה"ח על המלים האלו]

תודה רבה

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' אפריל 27, 2018 12:04 pm
על ידי פלוריש
אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 30, 2018 7:25 pm
על ידי קאצ'קלה
ראיתי פעם מאמר או הערה בענין השתמשותו של רש"י באגרת רב שרירא גאון. נא להזכירני נשכחות.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 30, 2018 7:34 pm
על ידי יהודה בן יעקב
פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

מנחת אשר בראשית סימן מד אות ב ואילך.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 30, 2018 7:34 pm
על ידי מה שנכון נכון
פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

http://www.torahbase.org/gid-anoshe-5778/
נדפס גם במנח"א בראשית סמ"ד.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' אפריל 30, 2018 7:38 pm
על ידי קאצ'קלה
הרב משנ"נ, שלחת לי באישי את מאמרו של ברק שלמה כהן.
ממש לזה התכוונתי.
ברוך אתה לה' על שהחזרת לי אבידתי.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ג' מאי 01, 2018 1:02 am
על ידי פלוריש
יהודה בן יעקב כתב:
פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

מנחת אשר בראשית סימן מד אות ב ואילך.

מה שנכון נכון כתב:
פלוריש כתב:אני מחפש מקום (כתוב או מוקלט) בו עוסק הרב אשר וייס "בנקודה הנפלאה" של הרמב"ם. תודה!

http://www.torahbase.org/gid-anoshe-5778/
נדפס גם במנח"א בראשית סמ"ד.

תודה! תבורכו!

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' מאי 04, 2018 12:24 am
על ידי ושא_נס
אור התורה איכה סימן א' עמ' אלף ס"ו: "ופירוש אזכיר את שמי, היינו שיומשך גילוי אור אין סוף מבחינת אתה קדוש לבחינת ושמך קדוש, והוא ענין היחוד העליון, ועל ידי זה יומשך הברכה במי שממשיך גילוי זה. ועל ידי ברכה זו הקדוש ברוך הוא משמרם, כענין יברכך ה' וישמרך. ועיין ברהמ"ז [רעיא מהימנא זוהר?? הרמ"ז=ר' משה זכות??] פרשת עקב דף רע"א (ע"א) מענין אזכיר את שמי".
אודה למי שיפתור הספק הנ"ל בתיבת "ברהמ"ז".

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ו' מאי 04, 2018 12:40 am
על ידי מה שנכון נכון
ושא_נס כתב:אור התורה איכה סימן א' עמ' אלף ס"ו: "ופירוש אזכיר את שמי, היינו שיומשך גילוי אור אין סוף מבחינת אתה קדוש לבחינת ושמך קדוש, והוא ענין היחוד העליון, ועל ידי זה יומשך הברכה במי שממשיך גילוי זה. ועל ידי ברכה זו הקדוש ברוך הוא משמרם, כענין יברכך ה' וישמרך. ועיין ברהמ"ז [רעיא מהימנא זוהר?? הרמ"ז=ר' משה זכות??] פרשת עקב דף רע"א (ע"א) מענין אזכיר את שמי".
אודה למי שיפתור הספק הנ"ל בתיבת "ברהמ"ז".

אכן צ"ל בהרמ"ז, והכוונה לפי' ר"מ זכות. הוזכר במפורש במקו"א בספרי הצ"צ, וכן הציון דלהלן לפקודי. [ומעיון בפי' הרמ"ז נראה לכאו' שהדברים מתאימים].

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 07, 2018 7:13 pm
על ידי בן_אליעזר
ראיתי מי שמביא מהרמב"ם (מבלי לציין מ"מ מדוייק), שהוא מדבר בענין הזהירות שצ"ל בתירגום וכן ה'חסרונות' שייתכנו בזה.

מאי-ידיעה, הייתי משער שהוא באגרותיו (לאבן תיבון וכיו"ב), אך כמובן אשמח באם יוכלו חו"ר הפורום לציין או ללנקק למ"מ מדוייק מתוך ספריו של הרמב"ם בענין זה.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 07, 2018 7:22 pm
על ידי י. אברהם
בהקדמה לפיה"מ
"והנני אסרתיהו על כל אשר מלין מעתיק"
(עכ"פ לפי רי"ק שמפרש כוונתו כך)

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 07, 2018 7:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
כונתך לזה? וכי"ב כתבו רבים.

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 07, 2018 8:25 pm
על ידי בן_אליעזר
ייש"כ לשניכם, ושניהם מועילים לענין כמובן באופן כזה או אחרת

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 07, 2018 10:40 pm
על ידי שבענו מטובך
מצאתי בספר של לפני מאתיים שנה, שכתב כדבר פשוט שאליהו הנביא נגלה להאריז"ל.
אני מבין שיש לזה מקורות קדומים, אבל מה המקור הכי טוב לידיעה זו?

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

פורסם: ב' מאי 07, 2018 11:22 pm
על ידי מה שנכון נכון
שבענו מטובך כתב:מצאתי בספר של לפני מאתיים שנה, שכתב כדבר פשוט שאליהו הנביא נגלה להאריז"ל.
אני מבין שיש לזה מקורות קדומים, אבל מה המקור הכי טוב לידיעה זו?

הרח"ו בהקדמתו לשער ההקדמות ולע"ח.

יורדת אלינו ממרומי מרומים

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:34 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
נתבקשתי לשאול בפורום דכאן:
היכן הרב צבי יהודה קוק מביא בשיחות לשבועות את השורה 'יורדת אלינו ממרומי מרומים',