◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבענו מטובך
הודעות: 307
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: בערתי הקודש מן הבית - בהמה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ספטמבר 13, 2018 9:06 pm

מעיין כתב:
מעיין כתב:בדבש לפי ערך בהמה מביא בשם ספר כת"י דא' מכר הזהר שבביתו והראו לו בהמה ואמר לו חכם שר"ת ב'ערתי ה'קודש מ'ן ה'בית
ובפלא יועץ ערך ספר הביא כזה בשם ספר חסידים, ולפנינו ליתא
האם ידוע מי המקור למעשה זה ואיזה כת"י

ודוחק לומר דאישתמט לו או טעה בזה דהרי הפלא יועץ הי' בקי בס"ח ועשה קיצור מהספר בקוראי שמו 'יעלזו חסידים'

ראה גם כאן, אבל לא מצאו הדברים בספר חסידים.

חד ברנש
הודעות: 2153
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

העליונים בלא תולדה והתחתונים בתולדה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ספטמבר 17, 2018 12:52 pm

כתב חד מקמאי:
כשראה הקב"ה שנברא[ו] העליונים בלא תולדה והתחתונים יצר בתולדה, אז היתה בעיניו מאד המלאכה חמודה

מישהו יודע את מקור הדברים?
הכי קרוב שמצאתי הוא בראשית רבה, ח יא, עמ' 65: "העליונים נבראו בצלם ובדמות ואינן פרים ורבים, והתחתונים [=בעלי החיים] פרים ורבים ולא נבראו בצלם ובדמות, אמר הקב"ה: הריני בוראו [=את אדם הראשון] בצלם ובדמות מן העליונים, פרה ורבה מן התחתונים".
אבל זה ממש לא כדבריו.
נערך לאחרונה על ידי חד ברנש ב ב' ספטמבר 17, 2018 2:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עדיאל ברויאר
הודעות: 2832
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: העליונים בלא תולדה והתחונים בתולדה

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' ספטמבר 17, 2018 1:00 pm

לא ראיתי את ההקשר אבל זה נשמע דווקא אותו דבר. "בלא תולדה" היינו בלי אפשרות להוליד. לא כך?

חד ברנש
הודעות: 2153
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: העליונים בלא תולדה והתחתונים בתולדה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' ספטמבר 17, 2018 1:03 pm

כן. ברור ש"בלא תולדה" הוא, בלא פריה ורביה, שאין בעליונים פו"ר.
אבל אני מחפש מקור לדברי הכותב, שאז, אחרי שראה הקב"ה כזה "שילוב" (שבעליונים אין פו"ר ובתחתונים יש), "אז היתה בעיניו מאד המלאכה חמודה".

הבטחתי
הודעות: 484
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' ספטמבר 18, 2018 1:21 am

בתפלת מוסף בר"ה ויו"כ בשעה שמאריך החזן בקדושה בתיבת אַיֵּה מקום כבודו ישאל א' מג' דברים אלו, או עושר מופלג לעבודתו, או בנים צדיקים וחסידים וחכמים, או השגת רוח הקודש.

כך הוא במחזורים, חלקם בשם נגיד ומצוה (לא מצאתיו שם), וחלק מבלי מקור
בקיצור הכוונות לרמח"ל ישנו, אבל לא בנוסח הארוך המצוי במחזורים.
מהו המקור הקדום לזה?

בקרו טלה
הודעות: 2299
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' ספטמבר 18, 2018 4:07 am

הבטחתי כתב:בתפלת מוסף בר"ה ויו"כ בשעה שמאריך החזן בקדושה בתיבת אַיֵּה מקום כבודו ישאל א' מג' דברים אלו, או עושר מופלג לעבודתו, או בנים צדיקים וחסידים וחכמים, או השגת רוח הקודש.

כך הוא במחזורים, חלקם בשם נגיד ומצוה (לא מצאתיו שם),
מהו המקור הקדום לזה?
קבצים מצורפים
נגיד ומצוה.pdf
(139.81 KiB) הורד 18 פעמים

הבטחתי
הודעות: 484
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הבטחתי » ג' ספטמבר 18, 2018 9:24 am

הרב בקרו
ייש"כ שהארת עיני (לא ידעתי איך נעלם מעיני)
מיהו זה שכתב הנוסח הארוך אשר במחזורים?

יביי
הודעות: 49
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 5:30 pm

מחפש את המקור בזוהר לדברי השמו''ש

הודעהעל ידי יביי » ה' ספטמבר 20, 2018 12:18 am

מובא בשם משמואל על יוהכ''פ עמ' ק''ו עמודה ימנית בד''ה אך עתה:
''דכל כמה שאדם בורח מחלק הרע בא לעומתו להקדושה''

לענין
הודעות: 1092
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מחפש את המקור בזוהר לדברי השמו''ש

הודעהעל ידי לענין » ה' ספטמבר 20, 2018 12:34 am

שייך זה לענין ספירת העומר, שבכל יום יוצאים משער של טומאה ונכנסים לשער כנגדו בקדושה, אשר דימה זה הזהר לספירה נדה, עי' ח''ג צ''ז ב' ודו''ק.

יביי
הודעות: 49
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 5:30 pm

מחפש את המקור בזוהר למצוטט ב'שם משמואל' יום הכיפורים

הודעהעל ידי יביי » ו' ספטמבר 21, 2018 2:45 pm

עמ' ק''ו עמודה ימנית למטה:
''דכל כמה שאדם בורח מחלק הרע בא לעומתו להקדושה''.

מה שנכון נכון
הודעות: 8328
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מחפש את המקור בזוהר למצוטט ב'שם משמואל' יום הכיפורים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ספטמבר 21, 2018 2:50 pm

בכמה מקומות פירש הש"מ שכונתו לזוהר שבזכות ויברח משה מפני פרעה זכה לבאר שהיא במ"ח, ומלכות דקדושה.
ראה זוהר בראשית קנא, ב.

חיים סגל
הודעות: 203
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיים סגל » א' ספטמבר 23, 2018 12:25 am

אמרו שהמגיד הבטיח להר"י קארו ז"ל שידרוש בג"ע ז' ימים, כדכתיב משתה שבעת ימים בחצר גינת ביתן המלך

מקור?

ההוא דאמר
הודעות: 1029
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ספטמבר 23, 2018 12:48 am

חיים סגל כתב:
אמרו שהמגיד הבטיח להר"י קארו ז"ל שידרוש בג"ע ז' ימים, כדכתיב משתה שבעת ימים בחצר גינת ביתן המלך

מקור?


קול בוכים [להרב אברהם גלאנטי איכה ה, ב] ועיין במגיד מישרים [מהדורה חדשה] ע' ז'
קבצים מצורפים
קול בוכים רבי אברהם גלאנטי - איכה  ה -ב.png
קול בוכים רבי אברהם גלאנטי - איכה ה -ב.png (57 KiB) נצפה 808 פעמים

עינא דשפיר חזי
הודעות: 242
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ג' ספטמבר 25, 2018 2:10 pm

בקרו טלה כתב:
הבטחתי כתב:בתפלת מוסף בר"ה ויו"כ בשעה שמאריך החזן בקדושה בתיבת אַיֵּה מקום כבודו ישאל א' מג' דברים אלו, או עושר מופלג לעבודתו, או בנים צדיקים וחסידים וחכמים, או השגת רוח הקודש.

כך הוא במחזורים, חלקם בשם נגיד ומצוה (לא מצאתיו שם),
מהו המקור הקדום לזה?


בהערות שם הם מציינים לשער הכוונות ופרי עץ חיים ומחברת הקודש, אני מצטט משער הכוונות (דף ק ע"א ולא ע"ב):

"גם זה מצאתי בתפילת המחזור של מורי וז"ל ביוה"כ (שימו לב שלא מוזכר כאן ר"ה) בשעה שהש"ץ אומר איה מקום כבודו ישאל א' מג' שאלות וכו'... ולא ידעתי אם זה כתבו מורי ז"ל בתחילת מיו אשר עדיין לא נכנס בפרדס החכמה אלא העתיק זה מספרים אחרים ולזה דעתי נוטה.

ושא_נס
הודעות: 837
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' ספטמבר 27, 2018 5:31 pm

בספר אור התורה לרבי הצמח צדק מליובאויטש זצ"ל פרשת כי תשא:

"והנה אמרו רבותינו ז"ל [אבות פ"ד מי"ז] יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא. ומבואר בכמה מקומות בתורה אור ובלקוטי תורה. ובמקום אחר [????????????????????] פי' כי מה שעתיד להנחיל לכל צדיק ש"י עולמות [עוקצין פ"ג מי"ב], שהן מחצה התחתון מתר"ך עמודי אור, אבל הבחינה העליונה שבכתר אי אפשר שיבוא בהתגלות, אבל בבחינת שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה הרי ממשיך גם מחצה העליון שבכתר. ועיין בתורה אור סוף ד"ה ובבואה לפני המלך [אסתר סימן ט דף קס ע"ג], ובלקוטי תורה בשיר השירים סוף ד"ה לסוסתי ברכבי [דף יב ע"ג]. ומכל זה יובן טעם למה שההנהגה בעולם הזה נקרא פני, ומתן שכרן של צדיקים נקרא אחורי. ועיין בגמרא פרק כ"ג דשבת דף קנ"א ע"ב בפירוש [קהלת יב א] והגיעו שנים אשר [תאמר] אין לי חפץ בהם - אלו ימות המשיח שאין בהם לא זכות ולא חובה כו'...".

היכן באו דבריו "במקום אחר"?

***
בספר בנין יהושע על אדר"נ סוף פרק לג:
"והנה ידוע שרוב טובה אין בני אדם יכולים לקבל, כמו (שמינית) [שמנונית] המאכלים וגודל חמימות וכדומה. וכדאיתא פרק חלק דף ק' [ע"ב]: כשם שנותן הקדוש ברוך הוא כח ברשעים לקבל פורענותם, כך נותן הקדוש ברוך הוא כח בצדיקים לקבל טובתן. ועל זה איתא בזוהר [????????????] שמברכין הצדיקים בכל יום בגן עדן ברוך הנותן ליעף כח על רוב הטובה שיכולין לקבל".

בזוהר לא מצאתי כן, ומעיקרא דנו כבר בזמנה של בכת הנותן ליעף כח.

ייש"כ רב למשיבים

ישראליק
הודעות: 315
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » א' ספטמבר 30, 2018 1:25 pm

אני מחפש מקור לסיפור המובא בשם המגיד ממזריץ זי"ע שהי' נוהג בכל מוצאי ראש השנה לומר לכל אחד מתלמידיו מה שהתפלל בראש השנה ואם פעל על מה שביקש.

תודה.

עושה חדשות
הודעות: 6948
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 01, 2018 11:24 pm

היכן כתוב מהאריז"ל על חשיבות ה"שמע-ישראל" בקדושה במוסף של שמיני עצרת. תודה למסייע.

חיים סגל
הודעות: 203
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיים סגל » ג' אוקטובר 02, 2018 1:52 pm

אמרו קדמונינו: כל אחד יש לו חלקו המיוחד שקבלה נפשו מהר סיני, ועליו להוציאו לאור....

חיים סגל
הודעות: 203
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיים סגל » ג' אוקטובר 02, 2018 11:03 pm

דעת הרמב"ם ז"ל שאחרי חיבור המשנה נתוספה בה דברים מאמרים נבחרים אחרי מות רבי

היכן הרמב"ם?

חיים סגל
הודעות: 203
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

ביום פטירת הצדיק אין שום צדיק דורש בגן עדן אלא הוא

הודעהעל ידי חיים סגל » ד' אוקטובר 03, 2018 11:30 am

מה מקור הדברים?

דנני
הודעות: 105
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: ביום פטירת הצדיק אין שום צדיק דורש בגן עדן אלא הוא

הודעהעל ידי דנני » ד' אוקטובר 03, 2018 11:39 am

חיים סגל כתב:מה מקור הדברים?

אני ראיתי לאחרונה ב"יחי ראובן" דברים פר' האזינו עמ' תו

חיים סגל
הודעות: 203
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: ביום פטירת הצדיק אין שום צדיק דורש בגן עדן אלא הוא

הודעהעל ידי חיים סגל » ד' אוקטובר 03, 2018 11:44 am

אני צריך מקור קדום, ראיתי מציינים מעבר יבוק, אך לא מצאתי שם לע"ע

עושה חדשות
הודעות: 6948
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 04, 2018 9:46 am

עושה חדשות כתב:היכן כתוב מהאריז"ל על חשיבות ה"שמע-ישראל" בקדושה במוסף של שמיני עצרת. תודה למסייע.
זכור לי שכותב שזה תכלית כל עבודת מועדי תשרי וכו', או כעי"ז. מישהו מכיר?

חיים סגל
הודעות: 203
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

משה רבינו נצטער על זה שבניו לא ירשו מקומו

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' אוקטובר 04, 2018 11:00 am

ראיתי מצוטט כך בשם מדרש, ולא הצלחתי למצוא, אשמח לעזרה

ברקים רב
הודעות: 649
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: משה רבינו נצטער על זה שבניו לא ירשו מקומו

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' אוקטובר 04, 2018 2:28 pm

חיים סגל כתב:ראיתי מצוטט כך בשם מדרש, ולא הצלחתי למצוא, אשמח לעזרה

במדב"ר כז יד

חיים סגל
הודעות: 203
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: משה רבינו נצטער על זה שבניו לא ירשו מקומו

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' אוקטובר 04, 2018 2:56 pm

ישר כח!
במדב"ר שבידי [ורשא] מסתיים בפרק כ"ג?

ברקים רב
הודעות: 649
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: משה רבינו נצטער על זה שבניו לא ירשו מקומו

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' אוקטובר 04, 2018 3:00 pm

צ"ל כא יד

קול מבשר
הודעות: 27
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

שחקני תיאטרון והעוסקים בדרמה יהיו הראשונים שיחזרו ליהדות

הודעהעל ידי קול מבשר » ו' אוקטובר 05, 2018 12:41 am

מחפש את המקור בכתבי הרב קוק בו הוא צופה שאנשי ה"דרמה" יהיו הראשונים שישובו לחיק היהדות ( משהו כעין זה)

עינא דשפיר חזי
הודעות: 242
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: משה רבינו נצטער על זה שבניו לא ירשו מקומו

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' אוקטובר 05, 2018 12:48 am

ברקים רב כתב:צ"ל כא יד

גם שם לא נמצא.

ברקים רב
הודעות: 649
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: משה רבינו נצטער על זה שבניו לא ירשו מקומו

הודעהעל ידי ברקים רב » ו' אוקטובר 05, 2018 12:51 am

עינא דשפיר חזי כתב:
ברקים רב כתב:צ"ל כא יד

גם שם לא נמצא.
קבצים מצורפים
במדבר.png
במדבר.png (16.37 KiB) נצפה 532 פעמים

עינא דשפיר חזי
הודעות: 242
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: משה רבינו נצטער על זה שבניו לא ירשו מקומו

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' אוקטובר 05, 2018 12:53 am

ברקים רב כתב:
עינא דשפיר חזי כתב:
ברקים רב כתב:צ"ל כא יד

גם שם לא נמצא.


חשבתי שזה המקור לשמע ישראל בשמיני עצרת...

תודה בכל אופן.

שייף נפיק
הודעות: 1207
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: העליונים בלא תולדה והתחתונים בתולדה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' אוקטובר 05, 2018 1:28 am

חד ברנש כתב:כתב חד מקמאי:
כשראה הקב"ה שנברא[ו] העליונים בלא תולדה והתחתונים יצר בתולדה, אז היתה בעיניו מאד המלאכה חמודה

מישהו יודע את מקור הדברים?
הכי קרוב שמצאתי הוא בראשית רבה, ח יא, עמ' 65: "העליונים נבראו בצלם ובדמות ואינן פרים ורבים, והתחתונים [=בעלי החיים] פרים ורבים ולא נבראו בצלם ובדמות, אמר הקב"ה: הריני בוראו [=את אדם הראשון] בצלם ובדמות מן העליונים, פרה ורבה מן התחתונים".
אבל זה ממש לא כדבריו.

אולי יעזור לך דברי הרמב"ן באגרת הקודש פרק ב' - ואולי זה כוונת החד מקמאי, ועיי"ש שמביא הפסוק וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד. ודוק. בשביל ציון בספרך (שאנו מחכים לו) מסתמא זה יעזור..

ישראליק
הודעות: 315
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ו' אוקטובר 05, 2018 3:14 am

ישראליק כתב:אני מחפש מקור לסיפור המובא בשם המגיד ממזריץ זי"ע שהי' נוהג בכל מוצאי ראש השנה לומר לכל אחד מתלמידיו מה שהתפלל בראש השנה ואם פעל על מה שביקש.

תודה.


העתקתי הסיפור כפי שמסופר היום... אבל רציתי לראות את המקור להסיפור.

המגיד ממזריטש היה עורך מידי מוצאי ראש השנה סעודה לתלמידיו. במהלכה היה אומר לכל אחד על מה התפלל ומה השיבו לו מהשמים.
באחת הפעמים ישב שם גם שואב המים של העיירה ושאל את המגיד: "כבוד הרב, מה אני ביקשתי בתפילה?"
"אתה כל-כך בכית בתפילה, כל-כך ביקשת ושאלת: 'בורא עולם! למה אני לא יכול לשבת בבית הכנסת עם ספר תהילים ולהיות יהודי כשר?'"
אמר לו שואב המים: "נכון כבוד הרב, זה בדיוק מה שביקשתי, על זה התפללתי ובכיתי".
המשיך שואב המים ושאל: "ומה אמרו בשמים על התפילה שלי?"
השיב לו המגיד: "הקב"ה והמלאכים צחקו עליך".
"צחקו עליי?" שאל שואב המים בפליאה, "מה כבר ביקשתי שבגללו הם צחקו עליי?" שאל.
השיב לו המגיד: "הקב"ה אמר: 'אם שואב המים רוצה לשבת כל היום בבית המדרש ולהיות מופשט מהעולם הזה, ללא בעיות פרנסה, ללא חובות, ללא בית ומשפחה, ללא שכר דירה וכל ענייני העולם הזה, אנו לא צריכים אותו בעולם הזה, יש לנו מספיק מלאכים כאלה כאן למעלה...'"
בורא עולם הביא אותנו לעולם הזה כדי לעשות לו נחת רוח בדיוק מהמקום בו אנו נמצאים עכשיו, מתוך הקושי והמאמץ בהם אנו נמצאים.
הוא רוצה שתהיה שואב מים, ו"תחטוף" פה פרק תהילים, שם צדקה, שתעבוד אותו ותקדש את שמו מהמקום שלך, מההוויה שלך.
לבורא עולם לא חסרים מלאכים, אם הוא היה צריך מלאכים לבטח הוא היה מעלה אותך לדרגת מלאך.


תודה להעוזרים.

עינא דשפיר חזי
הודעות: 242
הצטרף: ג' אפריל 03, 2018 4:21 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עינא דשפיר חזי » ו' אוקטובר 05, 2018 12:19 pm

איפה נמצא הנודע ביהודה ששאלו אותו סתירה מהרשב"א למהרש"ל, וענה הנוב"י "תמה אני עליך אטו גברא אגברא קא רמית, לבו של המהרש"ל כלב האריה וחולק על רבותינו הראשונים", (הלשון בערך).

מה שנכון נכון
הודעות: 8328
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוקטובר 05, 2018 12:35 pm

עינא דשפיר חזי כתב:איפה נמצא הנודע ביהודה ששאלו אותו סתירה מהרשב"א למהרש"ל, וענה הנוב"י "תמה אני עליך אטו גברא אגברא קא רמית, לבו של המהרש"ל כלב האריה וחולק על רבותינו הראשונים", (הלשון בערך).

מהדו"ת יו"ד סנ"ג.
מה שתמה על רש"ל ביש"ש ביבמות פרק ח' סי' ל"ד שפסק דלא מקרי דשיל"מ אלא א"כ הוא אסור עתה לכל ולאחר שעה מותר לכל אבל דבר שגם עתה אינו אסור לכל אינו נחשב דשיל"מ ובטל כשאר איסורים. ותמה מעלתו עליו ממה דקיי"ל בי"ד סימן ק"ב דהנודר מדבר מקרי דשיל"מ ולדברי רש"ל קשה והלא גם עתה אינו אסור כי אם להנודר ואמאי מקרי דשיל"מ. ואני תמה על מעלתו כמה הקשה על רש"ל מדברי פוסקים וגברא אגברא קא רמית ואפילו על גדולי הראשונים מצינו לרש"ל שחולק עליהם כי לבו כלב הארי. אבל למה לא הקשה עליו מהתלמוד כי הלא דין זה מפורש בגמרא דנדרים דף נ"ט ע"א דקונמות מקרי דשיל"מ. אבל באמת מסוגית הגמרא לא קשה על רש"ל...

אספקלריא
הודעות: 316
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אספקלריא » א' אוקטובר 07, 2018 10:26 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:היכן כתוב מהאריז"ל על חשיבות ה"שמע-ישראל" בקדושה במוסף של שמיני עצרת. תודה למסייע.
זכור לי שכותב שזה תכלית כל עבודת מועדי תשרי וכו', או כעי"ז. מישהו מכיר?

ראיתי משהו דומה בס' "דברי יצחק" (להג"ר יצחק כדורי) סי' י"ג עמ' קמ"ו, אך לא כתוב שם מקור מדוייק בשער הכונות.
באופן כללי נזכר בשער הכונות שסוף התיקון הוא בשמיני עצרת, אך לא מצאתי היכן כתוב שהנקודה היא "שמע ישראל" [או המילה "אחד"]. ראה שער הכונות ענין ר"ה דרוש א' דף צ' ע"ד, שם דרוש ו' אות ג' דף צ"ו טור ב' וטור ג', סוכות דרוש ג' דף ק"ד, שם דרוש ט' דף ק"ח טור ב'.
וראה עוד בספר "דברי שלום" (עפג'ין) סוף חלק י"ב, עמ' תקע"ו, אות ו', שמעתיק מסידור הרש"ש לכוין כוונה מיוחדת באמירת שמע ישראל במוסף שמיני עצרת, ומציין לסדור הרש"ש כת"י [= סדור נהר שלום כתב יד, נמצא באוצר החכמה] ח"ג עמ' 858.

שברי לוחות
הודעות: 1568
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' אוקטובר 08, 2018 3:14 am

א) הטוב והרע תלוי לפי מבט האדם, דהיינו שאין טוב אבסלוטי אלא הדבר תלוי בייחס האדם אל הדבר
אם נמצא דבר זה בספרי הקדמונים או האחרונים

ב) ה' נטע באדם מושג של הרגשים, כדי שעל ידי זה ידע להבחין במחשבה אם הוא מיצר הרע או מיצר טוב, כי דרגא דסט"א עצבון (לשון הגר"א) ואילו מצוה מביא לידי שמחה
נערך לאחרונה על ידי שברי לוחות ב ב' אוקטובר 08, 2018 10:51 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זסבה
הודעות: 125
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זסבה » ב' אוקטובר 08, 2018 11:46 am

חכמים ונבונים ויודעים:

בשו"ת חכם צבי חלק ב' לפרשת ויגש:

יש במדרש כל מקום שכל זרע יעקב שם, אותו המקום הוא חשוב ארץ ישראל, כמו שקבלו ישראל את התורה במדבר והקריבו שם זבחים ועולות, אף שהמדבר הוא חוץ לארץ, דינו כהארץ בזמן שכל ישראל עליו.

היכן יש מדרש או רעיון זה. יש"כ

מה שנכון נכון
הודעות: 8328
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 08, 2018 12:00 pm

ראה של"ה ויחי תורה אור (אות יט):
אמנם אנכי תירצתי בענין אחר והיא זאת, הנה בכל מקום שהם ביחד כל זרע ישראל שם הוא אוירא דארץ ישראל, ושם מותר להקריב לה'. וכמו שעשו ישראל במדבר ארבעים שנה שהקימו את המשכן והקריבו קרבנות, ולא נקרא שחוטי חוץ חס ושלום אף על פי שלא היה ארץ ישראל, מכל מקום באותו פעם שהיו שם כל ישראל ביחד היה שם אוירא דארץ ישראל. נמצא יעקב ויוסף שמתו והיו מכונסים כל ישראל ביחד, היו מתים באויר ארץ ישראל. ואחר שיצאו ישראל ממצרים אז נסתלק משם אויר דארץ ישראל, ונשאר הארץ בטומאתה, על כן לא רצה להקבר שם. ומעלת ארץ ישראל היא אף על פי שאין מכונסים בה כל ישראל רק מקצת מהם, מכל מקום אויר ארץ ישראל הוא. על זה אמר יעקב ליוסף 'ושכבתי עם אבתי', ורמז לו הענין, כלומר, אל תחשוב שאני מת בארץ טמאה חס ושלום, רק שוכב עם אבותי שהם בארץ ישראל, כי עתה בכאן אוירא דארץ ישראל. והנה התירוץ הזה שכתבתי כמדומה לי שלמדתיו מתוך דברי הזהר במקום אחר, אבל איני יודע איה מקום כבודו. ואחר כתבי זה מצאתי קרוב לזה בזהר בסוף פרשה זו (ח"א דף ר"נ ע"ב) וזה לשונו: אמר רבי שמעון, תא חזי, דיעקב אף על גב דנפקת נשמתיה במצרים, לאו ברשות אחרא נפקת. מאי טעמא, כמה דאתמר דלא הוה מיומא דאתברי עלמא ערסא שלימתא כההוא ערסא דיעקב. בשעתא דהוה סליק מעלמא, ונשמתיה מיד אתקשר באתריה, והא אוקימנא עכ"ל. מבואר הענין שיעקב אבינו מת במקום קדוש...

זסבה
הודעות: 125
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי זסבה » ב' אוקטובר 08, 2018 12:38 pm

ישר כח

והנה התירוץ הזה שכתבתי כמדומה לי שלמדתיו מתוך דברי הזהר במקום אחר, 'אבל איני יודע איה מקום כבודו'


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים