מתעמק כתב:ומעתה לא יפלא גם על הריב"א מנרבונא, אשר היה בדור שאחרי שריפת התלמוד בצרפת, ומשום כך חיבורו סובב על הרי"ף, שמעתה יתכן גם יתכן שלא היתה בידו ספרי התלמוד בשלימות.
מתעמק כתב:תופעה זו מצויה בתקופות שאחרי שריפת התלמוד במקומות שונים.
ראה לדוגמא במבוא לחידושי הר"מ קזיס שהמהדירים מציינים שניכר מתוכה שלא היה לפניו הגמרא רק ספרי הרי"ף, בתוספות ליקוטים משאר ספרים כילקוט שמעוני, ר"ן על הרי"ף, וכדומה.
כמו כן המעיין בהגהות וחידושי רבי בצלאל בן המהר"ל על ספרי הרי"ף (נדפסו בהמשכים בכרכי ישורון) יראה שלא היו לפניו ספרי הש"ס רק ספרי הרי"ף (זה ניכר הן מאופן ציוניו למאמרי חז"ל לפי מסכת ופרק שהם נמצאים ברי"ף ולא כפי מקומם בגמרא, ויותר מזה מהבאתו כמה פעמים פירושי רש"י על אתר בגמרא [כשלא הובאו ברש"י על הרי"ף] בשם אביו). והדברים מתאימים עם דברי אגרת התנצלות של פרנסי פראג (אשר בטעות נתייחס למהר"י אייבשיץ זצ"ל) אודות הדפסת "הלכות ברכות" הנודע, בה כותבים על איסור הימצאותו של הש"ס בעיר פראג מאז גזירת אפיפיור בכ"ו אדר א' שנ"ג, שאפילו "הקיסר החסיד רדולפס היה נותן חריות הנה ליהודים להיות להם דפוס על ספרי היהודים, התנה בפירוש חוץ מספרי הש"ס אל ידפיסו". כלומר אותו קיסר שבזמן מהר"ל, שהעריץ את מהר"ל, ועמד בקשרים טובים עם היהודים, לא יכול או לא רצה למרות פי האפיפיור וכך הש"ס היתה אסורה גם בפראג בזמן מהר"ל
ומעתה לא יפלא גם על הריב"א מנרבונא, אשר היה בדור שאחרי שריפת התלמוד בצרפת, ומשום כך חיבורו סובב על הרי"ף, שמעתה יתכן גם יתכן שלא היתה בידו ספרי התלמוד בשלימות.
עדיאל ברויאר כתב:מתעמק כתב:ומעתה לא יפלא גם על הריב"א מנרבונא, אשר היה בדור שאחרי שריפת התלמוד בצרפת, ומשום כך חיבורו סובב על הרי"ף, שמעתה יתכן גם יתכן שלא היתה בידו ספרי התלמוד בשלימות.
מסתבר שהחיבור הזה אינו לריב"א מנרבונה. למי כן? עזרא שבט טוען שיש קשר בסגנון לחיבורי תלמיד הרשב"א על הרי"ף. איני יודע כמה אפשר לסמוך על כך.
מה עוד, שיתכן שגם ריב"א מנרבונה האמיתי כתב את חיבוריו בספרד.
ובשלישית, כתיבת חיבורים ופירושים על הרי"ף אינה בהכרח קשורה לשריפת התלמוד (נקטתי לשון זהירה). ורביעית, איני יודע אם פרובנס הייתה אף היא תחת גזירת שריפת התלמוד.
מתעמק כתב:לא הבנתי, הרי אכן הובאו דברי הרמב"ן בחידושים הנ"ל על מסכת חולין בכינוי רבינו ש"צ?
מתעמק כתב:יש לציין, שהגם שהרמב"ן מוזכר מפורש (ובכינוי רבינו ש"צ) בחיבור זה רק פעמיים, אך קטעים שלימים מחידושי הרמב"ן משוקעים בתוכו, כולל מובאות מספרי הראשונים, בסגנון הקרוב מאוד לרמב"ן. עם זאת אין הוא רק מעתיק סתמי מהרמב"ן, ואף מוסיף באותן סוגיות שהרמב"ן דן בהם, ואף ניכר בכמה מקומות שאותן מקורות שעמדו לפני הרמב"ן עמדו גם לפניו (דוגמת הגהות רבינו אפרים תלמיד הרי"ף).
האם שרד או אף נדפס באיזה מקום פירושי וחידושי הריב"א מנרבונא לב"ק?
ההודעה נגזרה מאשכול אחר, ולכן חסרה בה פתיחה מתאימה.עושה חדשות כתב:אגב, נתקלתי היום בדבר מאד מעניין בחיבור הזה, לכאו' נראה שהוא מתעלם מגמ' מפורשת, וכאילו לא היה לפניו אלא הל' הרי"ף והחיבורים שנכתבו עליו. היתכן?
(אני מתכוין לדבריו על דע"ה בו הוא דן למה השמיט הרי"ף את רב משרשיא וכו' ומתרץ תירוץ, ואח"כ מביא את דעת רבינו זרחיה הסובר שחיוב שחיטת בן פקועה שהפריס ע"ג קרקע הוא רק מדרבנן, כל זאת בעוד שהדבר מפורש בגמ' והרז"ה לא חידש בזה דבר).
איש_ספר כתב:ר' עזרא שבט במאמרו החריף על איכות הנוסח ברי"ף הנדפסים ("המשך השימוש בספרים המבוססים על הדפוס יכול להיות בגדר אל תשכן באהלך עולה"), ישורון ו, מציין שברוב קטעי הגניזה: "הכותרת או החתימה של הספר היא כמעט תמיד "מסכת...", מבלי לציין שאינו התלמוד ממש אלא זהו קיצור מאת הרי"ף, כלומר בעיני משתמשיו , זה הוא התלמוד במהדורה הנתונה להפצה ברבים בכתב".
אגב, בתחילת המאמר שהופיע לפני כעשור, מודיע הרב שבט כי מכון המאור שוקד על הוצאת הרי"ף על בסיס כמה כת"י חשובים ועוד, ממש פנים חדשות. מאז לא שמענו כלום. מאי הוה עלה?
איש_ספר כתב:יש"כ
מה הלשון אומרת, ר' עזרא סיים, האם מדובר בעבודה שכל כולה שלו או עבודת צוות?
מאיר חכמים כתב:כתב יד משובח של הלכות רבתי לרבינו אלפסי נמצא גם באוצר:
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?100514&
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?100515&
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 226 אורחים