מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות לחידודא [א]

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אוצר חכם
הודעות: 19
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:08 pm

שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי אוצר חכם » א' מאי 23, 2010 8:17 pm

בס"ד

משתתפים נכבדים.
שמא כדאי לפתוח אשכולות מסוג זה, לחידודא ולליבון דקויות ועיוני הלכה ואגדה.
[אולי ושמא כדאי להמליץ בפני הנהלת הפורום לייחד מדור מיוחד לשאלות לחידודא...]


להלן השאלה הראשונה, ואנו מזמינים את האריות שבחבורה, המשתתפים כאן ללבנה עד דק:

בהפטורה של השבוע החולף, קראנו איפוא על שמשון הגיבור ועל נזירות שמשון, שהתנזר מיין ודומה לו. כמו"כ צווה אביו מאת המלאך שלא לשתות שכר ויין.
והשאלה היא: כיצד קידשו שמשון הגיבור ואביו על הכוס בשב"ק???
ואם יענו העונים, שקידשו על חלות - נוסיף ונקשה: כיצד אכן קיימו את מצוות ד' כוסות בערבי פסחים???

מעיינים נכבדים - השאלה מונחת לפתחיכם!

קונה הכל
הודעות: 184
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:39 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי קונה הכל » א' מאי 23, 2010 8:24 pm

השאלה אמורה כמובן לכל נזיר ולאו דווקא לשמשון


ולעצם הענין: הוא אכן נאסר, כמ"ש הרמב"ם בהל' נזירות ז' י"א
נערך לאחרונה על ידי קונה הכל ב א' מאי 23, 2010 8:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ווונדערלעך
הודעות: 122
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 10:53 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי ווונדערלעך » א' מאי 23, 2010 8:33 pm

גמרא מפורשת היא בנזיר ג' ע"ב, מכל אשר יעשה מגפן היין לאסור יין מצוה כיין הרשות, מאי היא קידושא ואבדלתא כו', עי"ש הסוגיא.
ואה"נ באמת אי אפשר לו לנזיר לעשות קידוש על היין, אפילו אי נימא דקידוש על היין דאורייתא. וכל שכן מצות ד' כוסות שאינה אלא מדרבנן אי אפשר לו לקיים.

מעמד בתג רב טקסט
הודעות: 9
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 9:52 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי מעמד בתג רב טקסט » א' מאי 23, 2010 9:20 pm

קידוש יכול לשמוע מאחרים, השתיה אינה מעכבת.

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי מבי מדרשא » א' מאי 23, 2010 11:31 pm

למה שלא יוכלו לשתות חמר מדינה? הלא ידי ד' כוסות בשעת הצורך ודאי שיכול לקיים בזה. אכן מחמת שהשואל בא לחדדנו, מצפה אני לתשובה יותר מבריקה מחודדת ושנונה.

ואגב מפורסם מעשה נפלא, איני זוכר במי, באחד הרבנים שניגש אליו יהודי לשאלו אם רשאי לצאת יד"ח ד' כוסות בחלב, ומיד נתן לו מעות כדי הוצאת סעודה ביין ובשר. ולמתפעלים מנין ידע שאין לו כדי סעודה, באר את הברור, דאם היה בשר לא היה רשאי לשתות חלב..

סמל אישי של המשתמש
זחלץ_קליח
הודעות: 26
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:28 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי זחלץ_קליח » א' מאי 23, 2010 11:40 pm

הרב הנזיר היה שותה בהוראת רבו הראי"ה יין תפוחים לד' כוסות

מבי מדרשא
הודעות: 254
הצטרף: א' מאי 16, 2010 2:08 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי מבי מדרשא » א' מאי 23, 2010 11:51 pm

ולא מה? אם הוא נזיר אז ודאי שלא יין, אלא סוג כלשהו של חמר מדינה. האם יין התפוחים נחשב לחמר מדינה?

אוצרניק
הודעות: 291
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי אוצרניק » ב' מאי 24, 2010 1:04 am

אודות השאלה בקשר לד' כוסות.
כבר הביאו את דעת השפת אמת שתקנת ד' כוסות היתה לאחר החורבן.
וראה בדברי מנחם לרמ"מ כשר, ח"ג סי' כ"ה, שדן בדבריו בארוכה.
וכבר דברו מזה כאן.
http://bhol-forums.co.il/topic.asp?topi ... m_id=19616

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11927
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 24, 2010 1:53 am

לא הבנתי איזה חידוד יש בשאלות הנפתחות בסוגיות מפורשות במשנה ובגמ'.
לא הבנתי מה שייך כאן אם ד' כוסות נתקנו לפני החורבן או אחריו אטו נזירות לא חלה אחר החורבן?

ואם כבר ראוי להזכיר כאן שיטות הראשונים שנזיר מותר ביין מצוה, בקידוש וי"א גם בהבדלה. (עיין המפרש ד, ב, פי' הרא"ש שם ותורי"ד פסחים ק"ו).

אוצרניק
הודעות: 291
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי אוצרניק » ב' מאי 24, 2010 3:44 am

אני עניתי על השאלה בקשר לד' כוסות של שמשון הגיבור.

ודרך אגב, בקשר לנזיר באופן כללי, מהגמ' בנזיר (ג' ע"ב, ולא כפי שצויין בטעות) משם נלקחת השאלה האם קידוש על היין הוא מדאורייתא.
עי' תוס' שבועות דף כ' ע"ב ד"ה נשים חייבות.

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי img770 » ב' מאי 24, 2010 5:57 am

בעניין נזיר ביין קידוש וכו', כבר דנו רבים,
וכדי שלא לצאת נקי נציין לדוגמא למה שכתב בזה באריכות ב"שאגת אריה", סימן ס', ע"ש. ולמה שכתב ב"אוריין תליתאי", ע' כ"ה ואילך, ומשם צא ולמד.

(ועוד ראה מה שכתב יפה ב'נחמת יהודה' ב"הדרן למסכת נזיר' (נ' ואילך) ובמה שכתב ב'יד בנימין' במקומו, אך אם באנו לציין כל המקומות שדנו בנ"ל, נמצאנו משחיתים המקלדת ולא באנו לכדי החצי. והרוצה להחכים יחפש באוצר החכמה, ויהגה כל עוד הנר דולק).

ylg770
הודעות: 1
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 6:41 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי ylg770 » ב' מאי 24, 2010 6:43 am

חבל מאוד.
יש אתר מיוחד otzar770.com
עם כל השיחות של הרבי מילוביביץ
ראיתי שם משהו - אמנם באידיש - אבל איכותי ומרתק
על כל נזירות שמשון, מהי, מה גדרה וענינה.
תראו שם, לקוטי שיחות חלק יח עמוד 67 ואילך.
בהצלחה.

תורה מציון
הודעות: 7
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 5:28 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי תורה מציון » ב' מאי 24, 2010 7:23 am

כמדומני שראיתי שהיה נזיר בלי נדר
והנה מלבד שצריך להבין מה שייך נזירות בל"נ (בעניין תענית יחיד דברו בזה האחרונים אם יכול לעשות בל"נ או שישה דווקא כעצת הרחיד"א שיתנה שאם יגיד מזמור יוכל להפסיק)
אבל אפילו נאמר שלצעורי נפשיה קביל עליה והא עבד מ"מ איך יפטר מד כוסות (קידוש יכול לצאת מאחרים)

אפשר לדון גם במי שמתענה תענית חלום בשבת ואין לו מי שיוציאו בקידוש איך מפסיד את התקנה של קידוש ואולי במי שאינו אוכל כי צער לו אין חיוב קידוש ביום כיוון שקידש בלילה

במסתרים
הודעות: 422
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מאי 26, 2010 4:47 am

אוצר חכם כתב:השאלה היא: כיצד קידשו שמשון הגיבור ואביו על הכוס בשב"ק?



מתי נאסר אביו בשתיית יין? כל אשר צויתיה תשמר הוא שמירת האם, לא האב!

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי סמבוסק » ד' מאי 26, 2010 10:23 am

גם מנוח נאסר ביין:
קבצים מצורפים
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (42.89 KiB) נצפה 3050 פעמים

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי סמבוסק » ד' מאי 26, 2010 10:59 am

הודעה זו מתייחסת לשאלה שנשאלה כאן, האם במקורותינו נמצא הכינוי שמשון הגיבור? עד שהבאתי לחמי, נמחקה ההודעה ההיא משום מה????
*******************
באוצר החכמה כ700 תוצאות של שמשון הגיבור:
קבצים מצורפים
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (31.34 KiB) נצפה 3030 פעמים

במסתרים
הודעות: 422
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מאי 26, 2010 10:49 pm

סמבוסק
איני יודע מאיזה ספר העתקת, וגם הוא לא כתב אלא "יתכן".
אני הקטן איני רואה שום הכרח להוציא הכתוב מפשוטו, ומשמעות המפרשים שהמלאך חזר על דבריו אל האשה.

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי סמבוסק » ד' מאי 26, 2010 11:06 pm

אתה ציינת:
במסתרים כתב:כל אשר צויתיה תשמר הוא שמירת האם, לא האב!

והדגשת זאת בסימן קריאה!!
על כן הבאתי המשך חכמה שטוען שמהפסוק משמע דוקא שגם מנוח עצמו נאסר.

יהושע מונדשיין
הודעות: 110
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:50 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי יהושע מונדשיין » ה' מאי 27, 2010 12:49 am

מענין לענין שלא כענין, ורק למען הענין. באחד הגליונות של 'נזר התורה' יצא אחד הקנאים החדשים נגד הביטוי "שמשון הגיבור" שהוא, כמובן, תוצר של תרבות הגוף ופולחן הכוח וכו'.
ובגליון הבא השיב לו אחד שעשה חיפוש באוצה"ח, ומצא כחמש מאות פעם את הביטוי "הפסול" הנ"ל בספרות הקדמונים. ואחד מהם הוא במכילתא שהובאה כאן לעיל.
ואם אינו ענין לאשכול זה, תנהו ענין לאשכול אוצה"ח.

חכם באשי
הודעות: 9985
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 27, 2010 9:35 am

מונדשיין,
הדברים כבר הופיעו בימים האחרונים באחד האשכולות, ואף הובא צילומו.

סמל אישי של המשתמש
זחלץ_קליח
הודעות: 26
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 3:28 pm

Re: שאלות לחידודא [א]

הודעהעל ידי זחלץ_קליח » ה' מאי 27, 2010 12:10 pm

יהושע מונדשיין כתב:... אחד הקנאים החדשים...


ביודעי ומכירי שאותו הרב משה אפרתי אינו קנאי ולא בן קנאי ולא כתב מה שכתב אלא מאהבת הפיקנטיות

שייף נפיק
הודעות: 2241
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

שמשון הקדוש

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' ינואר 10, 2020 12:50 am

בעבר כמדומה דנו פה על קדמותו - קדושתו- של הביטוי ''שמשון הגבור'' כעת נשאלתי מקרובי שיחי' שבתו היתה בהשתלמות שם טענו כי יש לומר שמשון הקדוש.
האם ידוע על מקור קדום??
והאם באמת דברו כאן על שמשון הגבור?
בתודה
מצפה לתשובתכם הרמה

וונדרבר
הודעות: 908
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: שמשון הקדוש

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' ינואר 10, 2020 1:22 am

שייף נפיק כתב:בעבר כמדומה דנו פה על קדמותו - קדושתו- של הביטוי ''שמשון הגבור'' כעת נשאלתי מקרובי שיחי' שבתו היתה בהשתלמות שם טענו כי יש לומר שמשון הקדוש.
האם ידוע על מקור קדום??
והאם באמת דברו כאן על שמשון הגבור?

viewtopic.php?f=7&t=310&p=1995&hilit=#p1995
תחפש בפורום "שמשון הגיבור" (עם יו"ד)

צביב
הודעות: 1408
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שמשון הקדוש

הודעהעל ידי צביב » ו' ינואר 10, 2020 2:48 am

ברמב''ם הלכות ברכות פרק י הלכה יא

( הרואה מחכמי או''ה אומר ןכו' מחכמי ישראל מברך וכו')
הרואה מלכי ישראל אומר שנתן מכבודו ומגבורתו ליריאיו,
מלכי או''ה מברך שנתן מכבודו לבשר ודם.

ומבואר שיש לברך על גבורת מלכי ישראל, ואין שבח בגבורת או''ה
( ואולי משום לא תחנם, ולכאורה כמו שברא בריות וכו')

והאריך בזה רבי יוסף ליס זצ''ל בספרו .

עקביה
הודעות: 3306
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שמשון הקדוש

הודעהעל ידי עקביה » ו' ינואר 10, 2020 7:46 am

שייף נפיק כתב:בעבר כמדומה דנו פה על קדמותו - קדושתו- של הביטוי ''שמשון הגבור'' כעת נשאלתי מקרובי שיחי' שבתו היתה בהשתלמות שם טענו כי יש לומר שמשון הקדוש.
האם ידוע על מקור קדום??
והאם באמת דברו כאן על שמשון הגבור?
בתודה
מצפה לתשובתכם הרמה

כפי שציין וונדרובר, "שמשון הגיבור" נמצא כבר במכילתא.
אבל מעניין שהגמ' (קידושין מט:) הדנה בהמקדש את האשה ע"מ שאני גיבור, אומרת "אין אומרים כאבנר בן נר וכיואב בן צרויה", ולא אומרת כשמשון. ואולי משום שגבורתו הייתה שלא כדרך הטבע.

ומאידך יצוין לדברי הרמב"ם (סנהדרין יז א): "כיצד מלקין את המחוייב מלקות, כפי כחו שנאמר כדי רשעתו במספר, וזה שנאמר ארבעים שאין מוסיפין על הארבעים אפילו היה חזק ובריא כשמשון".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ו־ 48 אורחים