מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11549
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 05, 2017 8:21 am

מן הקובץ הותיק והמכובד ישורון הופיע עתה קובץ לה, וכקודמיו הוא עשיר בתוכן עשיר ומגוון
מדור הזכרון הוקדשו לשני אישים מיוחדים, הגר"מ סולווויציק והגרח"ש לייבוביץ זצ"ל, והם כוללים חומר חשוב מתורתם ופרקים לתולדותם.
שאר המדורים הקבועים, מתורת הראשונים, גנזי אחרונים, חכמי דורנו שליט"א בהלכה ובאגדה, עד דברי ימי ישראל, גם הם עשירים בדברים יקרי ערך, כאשר תבואנה האותיות ותגדנה:

יש 1.jpg
יש 1.jpg (286.55 KiB) נצפה 6600 פעמים

יש 2.jpg
יש 2.jpg (315.25 KiB) נצפה 6600 פעמים

יש 3.jpg
יש 3.jpg (250.72 KiB) נצפה 6600 פעמים

קלונימוס הזקן
הודעות: 952
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ה' ינואר 05, 2017 1:02 pm

התוכן מרשים מאד. כמעשהו מזה עידן ועידנים. במיוחד תתעשר ספרייתנו בנושאי קדשים בשני מדורי הזכרון.

חד ברנש
הודעות: 2936
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ינואר 05, 2017 1:45 pm

בשורה טובה!
נראה לי, שהמדורים של גנוזות ו'מחקרים' שונים רחב יותר ממה שהיה בכרכים הקודמים, והלוואי שזה ימשיך כך.

קרית מלך
הודעות: 361
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' ינואר 06, 2017 2:11 am

בעזהשי"ת
מערכת "ישורון" העניקה במה לפולמוס המתחדש בענין הקשר בתפילין של ראש. היה כדאי לברר את הענין בין חכמי המקום כפי שידם מגעת.
הויכוח מפליא - עד השנים האחרונות היה ידוע שהקשר הנכון הוא קשר ד' הרגיל, והקשר הכפול הוא רק מסורת מקובלת ותו לא, והנה הרה"ג אליעזר פולק הניף את ידו בבירור הענין וחיבר ספר רחב היקף בשם פרי אליעזר עם הוכחות ברורת שלקשר הד' הכפול קיימת מסורת הלכתית ברורה ואיתנה, וברוב הארצות היה המנהג הקדום לעשות את הקשר הכפול. [כמדומה שהפריז על המדה בשלילת הקשר הרגיל]. אחריו בא הרב שטיינר ופתח במערכה גדולה להוכיח את צדקת הקשר הרגיל. מהעיון בדבריהם נראה שהצדק עם שניהם דהיינו - יש מקור ברור לכל אחת מצורות הקשירה. מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א כתב כך במכתבו לבעל הפרי אליעזר שיש מקום לשני המנהגים.

לחיים
הודעות: 109
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 7:29 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לחיים » ב' ינואר 09, 2017 11:38 am

האם הקובץ כבר מצוי בחנויות הספרים ובבתי המדרשות?

לעומקו של דבר
הודעות: 3524
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' ינואר 09, 2017 11:50 am

קרית מלך כתב:בעזהשי"ת
מערכת "ישורון" העניקה במה לפולמוס המתחדש בענין הקשר בתפילין של ראש. היה כדאי לברר את הענין בין חכמי המקום כפי שידם מגעת.
הויכוח מפליא - עד השנים האחרונות היה ידוע שהקשר הנכון הוא קשר ד' הרגיל, והקשר הכפול הוא רק מסורת מקובלת ותו לא, והנה הרה"ג אליעזר פולק הניף את ידו בבירור הענין וחיבר ספר רחב היקף בשם פרי אליעזר עם הוכחות ברורת שלקשר הד' הכפול קיימת מסורת הלכתית ברורה ואיתנה, וברוב הארצות היה המנהג הקדום לעשות את הקשר הכפול. [כמדומה שהפריז על המדה בשלילת הקשר הרגיל]. אחריו בא הרב שטיינר ופתח במערכה גדולה להוכיח את צדקת הקשר הרגיל. מהעיון בדבריהם נראה שהצדק עם שניהם דהיינו - יש מקור ברור לכל אחת מצורות הקשירה. מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א כתב כך במכתבו לבעל הפרי אליעזר שיש מקום לשני המנהגים.

היכן כתב הרב שטיינר מלבד כאן בישורון?

אגב מי שגרם להטמעת קשר הד' הרגיל בדורות שעברו, הוא הרב פראנק הנזכר כאן viewtopic.php?t=10056
ואז חלק עליו ר' לוזר בריזל (בלא הצלחה יתירה)
ספרי שניהם נמצאים באוצר
ועניין הקשר נכב"ב כאן viewtopic.php?t=11820#p111195

פלגינן
הודעות: 2863
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ינואר 09, 2017 12:04 pm

לחיים כתב:האם הקובץ כבר מצוי בחנויות הספרים ובבתי המדרשות?

כן.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ב' ינואר 09, 2017 1:34 pm

באיזה זמן הוא יכנס לאוצר?

בן ירושלים
הודעות: 548
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי בן ירושלים » ב' ינואר 09, 2017 6:23 pm

חוקרנוביץ כתב:באיזה זמן הוא יכנס לאוצר?

דומני שאף פעם הכרך החדש לא נכנס ל"אוצר" עד לאחר תקופת המתנה

נוטר הכרמים
הודעות: 5696
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 09, 2017 6:49 pm

נכנסתי ויצאתי את הכרך, עלעלתי בו בבי תרי ותלת, והינו גדוש בחומר חדש, מגוון ורב ענין.

מה שבולט במיוחד בכרך זה הוא הימצאותם בכפיפה אחת של 'כתבים' מבית בריסק ומקמניץ, חדש מלא ישן, שיעורים ואמרים, הארות וניצוצות, שמן זית זך. שני האישים הדגולים הגר"מ הלוי והגרח"ש ליבוביץ זצ"ל, אדירי התורה משיירי כנסת הגדולה, אשר לא משו מכתלי בית המדרש העתיק, מסרו תורה והעתיקו שמועה בטהרתה ובבהירותה, ומאור תורתם - שלהבת שיש בה ממש באסופה שבכרך זה. זאת בנוסף לעובדות והנהגות מפליאים ומעוררי לבב.

[הפירורים באגדה מהגרח"ש מיוחדים מאוד, מאכזב שמרבינו מאיר הלוי, שהיה מופלא בבינת המקראות לא הביאו מאומה בתחום זה, מפי השמועה למדתי שיש בספרו החדש של מלר הרבה מן החדש ממנו; כמעט מדי שבוע מביאים דברים נפלאים כתובים היטב במוסף התורני 'לקראת שבת' מדור 'ויבינו במקרא].

ועמם דברי מחקר ופרקי תולדה מעוררי ענין. ראוי לתשומת לב מיוחדת המדור 'זר זהב' על הנושאי כלים של השו"ע, המציין של הרמ"א, האליה רבה, השולחן שלמה, והמגיד מישרים בראי המג"א. הכותבים כולם מהשורה הראשונה.

בכרך זה [להבדיל מן 'המעין'] מתגלה ר"י עינבל בכשרונותיו התורניים, בשני מאמרים ארוכים, הראשון, על 'מפרש השו"ע והמציין לרמ"א', והשני, המשך של המאמר 'לשון חכמים' - הצעות פרשנות ללשונות סתומים. [ראה שם הערה יב, 'שמות חכמים', נקודה שנידונה בכמה אשכולות בפורום].

סקירה חיורת, ו'תבאנה האותיות ותגדנה' כלשון הרב אי"ס.

עושה חדשות
הודעות: 7853
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 17, 2017 8:35 pm

האם מישהו יכול להעלות או לשלוח לי את הספדו של הגאון ר' יצחק דוד וילנסקי על הגאון רבי מאיר סולבייציק מתוך ה'ישורון'?

נוטר הכרמים
הודעות: 5696
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

סורי הגפן נכריה בכרם 'ישורון'!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 23, 2017 8:29 am

ת"ח שליט"א העיר את תשומת לבי למופיע בתחילת מאמרו של הר' עינבל 'לשון חכמים - הצעות פרשנות ללשונות סתומים' עמ' תתטו ואילך באות יא לביאור 'מריד', דברים זרים וחיצוניים בניחוח משכילי מובהק על האמורא הקדוש ריש לקיש, קשתה עלי מלאכת העלאת הדברים כאן, ואחלה פני מי שבאפשרותו לעשות כן, למען ירא הקהל וישפוט.

אני דן לכף זכות את העורכים הנכבדים, שחלקם הנכבד נמנה על חו"ר הפורום כאן, שמאחר ורי"ע נמנה על צוות העריכה לא שזפה עינם את הדברים החמורים שמקומם לא יכירם בקובץ כזה אשר ניתן להמליץ עליו 'תברא, מי ששנה זו לא שנה זו'. שוו בנפשכם, היאך היו מגיבים רבותינו נוחי נפש, רבינו מאיר הלוי או ר' חיים שלמה זי"ע על סגנון שכזה??

אבל באמת חבל להביע 'קנאות', נא ונא יעלו הדברים כאן, לכו נא וניווכחה כי אין כאן שמרנות יתר או זעקות נוטרים, אלא רוח פרצים חזקה של חכמה יוונית, כמה חבל!!

לחיים
הודעות: 109
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 7:29 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לחיים » ב' ינואר 23, 2017 10:12 pm

חבל מאוד שהרב "נוטר הכרמים" משחיז מקלדתו נגד אחד המיוחד מחכמי דורינו, אשר ידיו רב לו בכל מכמני התורה, ואפילו את תואר "הרב" אינו מעניק לו במלואו, אלא כדרך שעושים הלבלרים על מותקפיהם: הר'.

עפר לרגלם
הודעות: 137
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ב' ינואר 23, 2017 10:55 pm

עם כל הכבוד לרב ענבל שליט"א (ויש הרבה כבוד), הדברים שכת' שם על ר"ל באמת זרים מאוד, ולא ברור מה עלתה על דעתו לפרסם דברים כאלו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17492
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 23, 2017 11:18 pm

אני חושב שמן הראוי להעלות את הדברים של הרב ענבל, אחרי שכבר התקיפו אותו עליהם. אולי לא כולם יראו את הדברים באותו אופן.

איני יודע במה מדובר כאן , אבל אני זוכר שלפני שנים בעודי בחור מאד היה קשה לי לקבל אנשים שקובעים תכונות ומידות של רבותינו התנאים והאמוראים ע"פ דבריהם ומאמריהם. גם היום זה לא נראה לי מתקבל על הדעת וקשור. אבל כבר אז כשראיתי שהרד"ל בהקדמתו לפרקי דר"א כן נקט קצת (אפשר לפרש לפחות שרק קצת) באופן כזה, נשמטה ממני עצמת הטענה.

עפר לרגלם
הודעות: 137
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ב' ינואר 23, 2017 11:34 pm

ציטוט חלקי מתוך המאמר.
ובגיטין מז. שהיה בא מן הדרך ויושב ואוכל על הקרקע, וכנראה לא היה לו יותר מדי ריהוט ומיטות בביתו, ובירו' כלאים ט א אמרי' שצם שלש מאות תעניות לראות את ר' חייא (בחלום), ומזה מובן שהיה מפריש עצמו תדיר ממאכל ומשתה מרצון נפשו. בבואו לאכילת פירות גינוסר בכמות גדולה כ"כ בב"א, היה לגופו קושי גדול מזה, עד שנכנס למצב של צער גדול ודכאון. ואפשר גם שבזמנים כאלו נזכר בכל מעשיו ומלחמותיו בצעירותו, ומן הסתם ראה הרבה הרוגי חרב ומיתות משונות, וגם זה גורם ידוע לצער בגיל מבוגר. וגם הסתלקותו של ר"ל מן העולם היה ע"י צער ועלבון כשהוזכר לו עיסוקו בחרב הלסטים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17492
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 23, 2017 11:42 pm

מה שלא מוצא חן בעיניכם זה וודאי החלק השני וסוף הדברים. גם בעיני ייפלא.
אגב מה היה גילו של ר"ל בשעת מיתתו?

חזקיאו אוטלינגו
הודעות: 4
הצטרף: ג' ינואר 24, 2017 12:39 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי חזקיאו אוטלינגו » ג' ינואר 24, 2017 12:44 am

רל א.jpg
רל א.jpg (23.35 KiB) נצפה 5483 פעמים

רל ב.jpg
רל ב.jpg (179.8 KiB) נצפה 5483 פעמים

רל ג.jpg
רל ג.jpg (55.4 KiB) נצפה 5483 פעמים

רל ד.jpg
רל ד.jpg (194.23 KiB) נצפה 5483 פעמים
רל ה.jpg
רל ה.jpg (180 KiB) נצפה 5483 פעמים

הגהמ
הודעות: 1258
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי הגהמ » ג' ינואר 24, 2017 2:04 am

אוצר החכמה כתב:מה שלא מוצא חן בעיניכם זה וודאי החלק השני וסוף הדברים. גם בעיני ייפלא.
אגב מה היה גילו של ר"ל בשעת מיתתו?

ברור שאין דבר שימצא חן בעיני כאו"א (חוץ מהדסה זו אסתר) אבל איני רואה על מה יש להתפלא בקטע המצוטט, וקשה להאמין שעל זה יצא קצפו של הרב נוה"כ. מש"כ שם "ואפשר גם שבזמנים כאלו נזכר בכל מעשיו ומלחמותיו בצעירותו", אינה אלא השערה אבל אין בה שום השמצה ח"ו. והרי כך ראוי לצדיק שכמותו לאחוז בדרכי תשובה שהורה לנו דהע"ה וכמו שפסק הרמב"ם בפ"ב מהל' תשובה:
עבירות שהתודה עליהם ביום הכפורים זה חוזר ומתודה עליהן ביום הכפורים אחר אע"פ שהוא עומד בתשובתו שנאמר כי פשעי אני אדע וחטאתי נגדי תמיד

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 24, 2017 2:05 am

ההתבטאויות וסגנון המאמר מקוממים מאד!
אם במערכת 'ישורן' חושבים שהם יכולים להכניס מה שעולה על דעתו של א' מחברי המערכת והציבור ישתוק, אזי יש להם טעות מרה, גבאי ביהכ"נ שבשכונתי כבר הודיע שהפעם לא יקנה את הקובץ ואני מאד מקוה שבדרכו יילכו כל מי שכבוד חכמינו חשוב לו.
ולאדון 'לחיים', אתה יכול לחלק ציונים של מיוחד לאיזה חכם או שוטה שאתה רוצה, אבל אל תדבר אח"כ על לבלרים, כנראה שכבודו של ענבל חשוב בעיניך מכבודו של ר"ל, בוש והיכלם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17492
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ינואר 24, 2017 7:15 am

הגהמ כתב:
אוצר החכמה כתב:מה שלא מוצא חן בעיניכם זה וודאי החלק השני וסוף הדברים. גם בעיני ייפלא.
אגב מה היה גילו של ר"ל בשעת מיתתו?

ברור שאין דבר שימצא חן בעיני כאו"א (חוץ מהדסה זו אסתר) אבל איני רואה על מה יש להתפלא בקטע המצוטט, וקשה להאמין שעל זה יצא קצפו של הרב נוה"כ. מש"כ שם "ואפשר גם שבזמנים כאלו נזכר בכל מעשיו ומלחמותיו בצעירותו", אינה אלא השערה אבל אין בה שום השמצה ח"ו. והרי כך ראוי לצדיק שכמותו לאחוז בדרכי תשובה שהורה לנו דהע"ה וכמו שפסק הרמב"ם בפ"ב מהל' תשובה:
עבירות שהתודה עליהם ביום הכפורים זה חוזר ומתודה עליהן ביום הכפורים אחר אע"פ שהוא עומד בתשובתו שנאמר כי פשעי אני אדע וחטאתי נגדי תמיד


אע"פ שאיני מסכים עם מה שכתבת כאן בעניין דרכי התשובה כהסבר לדברים, וודאי זה לא נשמע מהסגנון, אם היה כותב הרב ענבל, ויתכן שהיה עסוק בשקו ובתעניתו לזכך ולתקן את חטאי נעוריו, מסופקני אם היה יוצא על זה הקצף.
ואע"פ שטעמי האישי בכלל לא אוהב את סוג הביאורים החצי מדעיים לכל מיני דברים ולדעתי קלקולם קשה מתיקונם.
אבל עכשיו שהביאו את כללות הקטע, (זה נראה קצת קטוע וחלק כנראה לא הובא) הדברים מקבלים פרופורציות אחרות ואע"פ שאני מבין את כל אלו שלא אוהבים את הדברים כמוני איני רואה על מה הקצף הגדול כל כך. אולי אסיר ציון יסביר לי.

נוטר הכרמים
הודעות: 5696
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 24, 2017 9:03 am

מן הבירור שערכתי עלה בידי כי אכן צדקתי, שנים מן העורכים הבכירים בארץ ובארה"ב אמרו בפה מלא כי הם לא עברו על המאמר כלל, ולא ידעו במה המדובר! יתירה מזו, לשאלתי, האם זה מחמת שהוא בעצם חלק מצוות העריכה, קבלתי את התשובה, כי בעצם אינו 'עורך' בפועל, אלא רק את מאמריו שלו עצמו, והמערכת מתהדרת בשמו ובפרסומיו.

ומכאן הביקורת מתחדדת שבעתיים, אין חולק על כשרונותיו וגאונותו העילויים ויכולותיו המקיפות של הרב עינבל, אבל הרי לא בכך עסקינן. המערכת לא חיפשה ת"ח בעלי שיעור קומה שיפארו בשמם את שורותיה - כלפי חוץ, דוגמת גדולי התורה שהשתתפו כביכול בעריכה של 'מוריה' בזמנו, אלא ענדה לראשה מטאור עולה שמבטא איזו גישה מסוימת וז'אנר לא מקובל בכתיבותיו, וזה מעורר דיון מעמיק על מגמתו ודרכו של הקובץ, שלבינתיים הוא אוחז בשני קצוות החבל, בריסק וקמניץ מחד, ו... מאידך, העיקר ש'יתפוס' התענינות.

ברשותכם אחדד מעט, קראתי לא מכבר אבחנה חריפה בין שני רבנים מרכזיים בחוגי המזרחי, שניהם אהבו מאוד 'כבוד', הראשון, שניחוח בית המדרש הישן המוכר והאהוב ממחוזות גרודנא וקמניץ לא נטשו לגמרי, 'חיפש' את הכבוד בפוניבז', ואילו השני, אהב מאוד לרכוש את הערצת המימסד החילוני והעומדים בראשו. הגד לי מי הם מכבדיך ואומר לך מי אתה.

בואו לא ניתמם וניתפס לביטוי כזה או אחר, השאלה היא הסגנון בכללותו, ובעצם, למי אנו פונים, כו"ע מודו שזה לגמרי לא מקובל בחלל הישיבות בכלל, וסלבודקה בפרט, לאבחן בצורה כזאת את ריש לקיש וללמוד בדרך זו את אגדות חז"ל, ואם אכן כך 'למה זה אנכי'? איזה אור שבעת הימים מתגלה כאן?

וכאן השאלה מתעצמת ומטרידה יותר, ככל שהכותב והקובץ נכבדים יותר, בבחינת 'מה ראה לשטות זו'. וכי כעורה מה ששנה רבי? רוב תופסי בית המדרש לא נחשפו לספר ההלכתי - עיוני 'יורה דעה', ולעומת זאת רבים יותר קראו את המאמרים המחקריים השונים. למה?

אין בסמכותי ומענייני לדון בשיקוליו או העדפותיו של מישהו, בפרט אם קטנו עבה ממתניי התורניים, אבל כאשר כנראה שיש לזה השלכות שקשה להקל בהן, על צביונו של בית המדרש מן הסוג של 'מאספים תורניים' לא יפה השתיקה.

יורה_דעות
הודעות: 432
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי יורה_דעות » ג' ינואר 24, 2017 9:41 am

איני חס יותר מדי על כבודי, כי כבר הורגלתי לשיחת יושבי קרנות מקצה המחנה החושבים עצמם לקצינים שבמחנה. ובעיניהם לא יכשר כי אם דמות פרצוף פניהם עם החוטם הניבטת אליהם מן המראה, וכל זולתו יביאו במים ואשר לא יבא במים יביאו באש. אבל מכיון שמייחסים לי דבר חילול ה', זלזול בכבוד אחד מרבותינו האמוראים, וכמה אנשים פנו אלי הבוקר ושאלוני האם יש ממש בדבר. נתחייבתי להשיב.
שמעתי ממו"ר ראש הישיבה שליט"א לפני הרבה שנים, דכתיב עץ חיים היא למחזיקים בה, ויש המבינים שהכונה שהתורה היא כעץ אשר הם המה המחזיקים אותו, ואם יזוזו מעט או ירפו חלילה, הרי יפול העץ, אבל אין זו הכוונה, התורה היא כעץ המזדקר לפני הטובע או הנופל לתהום, והוא אוחז בעץ ועי"ז יש לו קיום.
אמנם כמדומני הנובר בכרמים דנן, סבור הוא שכרם התורה על שכמו עומד, ועל כתפיו נשען, ועל כן מן הדין שינכש הוא קוצים שבכרם, מלאכה שהטילו עליו מן הסתם רבותינו נ"ע ושליט"א. וכשנשבה הרוח בראשי הבכאים, ועברה הבשורה מעץ לעץ, יצאו מעמק הבכא, וכל מחזיקי העצים אשר התורה על שכמם, הציצו ציץ ויתגלו לעיני כל, אשרי שככה להם!
אם הייתי מעלה בדעתי שמישהו יראה בדברים זלזול, לא הייתי כותבם, שכן כבר הוסכם שבדורות אחרונים יש לאבד עולמו מפני השוטים, אמנם כמה וכמה חכמים קראו הדברים ולא ראו שיש למינים צד לפקפק בדברים. ומנהגי להביא תמיד לפני הפרסום לכמה חכמים (מלבד חברי מערכת ישורון שכולם מקבלים כל מאמר חודשים רבים לפני פרסומו, ואם לתשובת השוטים ניחא להו לומר לאותו אומלל שאין זה שייך אליהם, הרי דעת לנבון נקל ערכן של כל ה'בירורים' הנעשים בידי אובייקטיביים למינהם), וכן אני מקפיד שיהיה חד מינייהו מן המבינים בעם, (המעטים שהותירה לנו ההשגחה העליונה ושתלה בכל דור), שנותר בהם עוד לב מרגיש וחוש ריח יחודי המזהה בעיות גם היכן שאינן קיימות.
ולגוף הנדון, ראיתי דברי הכותבים בכאבם ובקול חינונם, אבל מכיון ששכחו להסביר את הבעיה, אין לי אפשרות להתייחס אליה, ועדיין לא הופיעה רוח הקדש בבית מדרשינו. בגמ' אמרו דמחמת אכילת פירות מריד ופרש"י נטרפה דעתו, וביארתי הדבר כפי הבנתי, ואין בידי להוסיף. דברים אשר מצינו כמותם בכל דברי המפרשים ראשונים וגם אחרונים. ורק מי שלימודו הוא בחמשה חומשי תורה ומשם ממשיך לפניני רבינו פלוני ובזה מתחילה ונגמרת תורתו, לא ידע מה הוא באמת ים התלמוד, ומה הוא אוקיינוס מפרשיו.
ואח"כ חשבתי אולי הקפידא דידהו היא שפרש"י שנטרפה דעתו, ואילו אני ביארתי הדבר באופן שיש בו הגיון, ואין להם לתפוס אלא כפשוטו שנטרפה דעתו ותו לא. ועל כיו"ב אמר ר"א "דעתו ודעת אמו נטרפה".
וכמה נלעגים אותם ששמים עצמם לשופטים על הארץ ולא עוד אלא שמאיימים איום גדול ונורא שלא יקנו איזה קובץ ובשמי' דגבאי ביהכנ"ס שליט"א מסרו שגם הוא לא יקנה, ומי יודע איזה אסון גדול עוד יעלה בדעתם למחר, ישמרנו האל. (ואולי לא הבינו שבמערכת ישורון משתוקקים כל קובץ אימתי ימצא איזה מתנגד משהו ויעלה אותו לדיון, ועי"ז יעלו המכירות וישימו את עצמם שוב במרכז המפה, כך מקדמים מכירות באמריקה, תשאלו את טראמפ. והרי הראשונים שמבינים את השיטה הם הפרובוקטורים עצמם, ואולי זה גופא הענין, לחזק עמדת נוטרי הכרמים על משרתם ועל מעמדם, וכמו שכתב הרשב"א "כסבור אתה לתורה אין בעלים", חפשנו את הבעלים, עד שמצאנו את נוטרי הכרמים, הם הם הבעלים!!).
ומה נפלאה דרגתם של שכמותו, שמתוך מאמר מלא בהערצה לרבותינו הקדושים, הזדקרה לנגד עיניו מלת לועזית אחת ותערער את שיווי משקלו, בהיות הוא המוציא והמביא והיודע ועד מה לקרב ומה לרחק, פיו יקבנו ומלאכים יחפזון וחיל ורעדה יאחזון, וכל דברי תורה יעברו לפניו כבני מרון. על כן לא בוש ולא נכלם למנות עצמו העומד בפרץ והגודר גדרה של תורה ומציב גבול אלמנה. כביכול הוא הוא המקנא לכבודו של ריש לקיש, והוא הוא הפועל לשם שמים, ואחרים למעלתו לא באו, אותותיו לא ראו ואין אתנו יודע עד מה.
מה שמזכיר את המעשה במסכן אחד שהיה נוסע בכביש החוף נגד התנועה, דיווחו על כך אנשים למשטרה ולמוקד התנועה והתפרסם הדבר ברדיו, התקשרה אליו אשתו בבהלה: מנחם, אתה נוסע בכביש החוף? שמעתי שיש שם משוגע אחד שנוסע נגד כיוון התנועה. אחד? הצטעק הנ"ל בעזות דקדושה, מאות משוגעים אני רואה כאן!
אם ניחא ליה לנוטר הכרמים 'לעמוד בפרץ' ולסמן את כל שאר העולם שאינו כמוהו כמשוגעים, והוא אף נהנה מזה, יערב לו ולשכמותו. ואין אני חלילה מתכבד בקלונו שמשים עצמו כשופט וכיודע רזין עילאין ומדבר בשם הגדולים אשר בארץ, וכל הרואה אומר כמה מגוחך זה שמרגיש שאין מי שינטור את הכרם אלא הוא ומסטורין שלו. והוא מעלה לדיון נכבד כאן בתוככי היכל הפורום החלטות של מערכת ישורון, ואף מגבש להם רשימת המלצות, כנהוג בכל ועדת חקירה מכובדת! ואין זה ב"ד של רועי בקר, אלא של רועה כל עמו ישראל, הנוהג כצאן יוסף ואת בנו את ישראל על אברתו ישאנו ותחת כנפיו יחסיון!
טול מחמאותיך ומליצותיך ואנחיה בשין טית שלך, כל אותם שאינם עושים מאומה ומואסים באחרים העושים, מוטב להם שיחפשו תעסוקה המביאה תועלת וכבוד לבעליה. ולא יהיו כאותו איש שהיה עומד ומכוין את התנועה בכניסה לירושלים. בהיותו מבין ומרגיש שכל היוצאים והבאים לעיר הקודש עליה דידיה רמו ומבלעדיו לא ירים איש את ידו ואת רגלו.
אני לכשעצמי הנני חושש פן אכשל ונלכדתי בלהפר את החרם על פרסום בעיתון הפלס, כי זו כבר הפעם השניה שהם עושים לי פרסומת.
הקי"ד.

נוטר הכרמים
הודעות: 5696
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 24, 2017 10:08 am

הרב הקי"ד, כנראה שכאשר מייחסים לך 'דבר חילול ה', זלזול בכבוד אחד מרבותינו האמוראים', מחובתך להגיב בהשמצות זולות ושקריות והוצאת שם רע עלי ועל אנשי חוגי, בה בשעה שהביקורת שלי היתה עניינית לגמרי, ואיני מוחל על כך.

(לדוגמא, 'רק מי שלימודו הוא בחמשה חומשי תורה ומשם ממשיך לפניני רבינו פלוני ובזה מתחילה ונגמרת תורתו, לא ידע מה הוא באמת ים התלמוד, ומה הוא אוקיינוס מפרשיו', כל מכיריי ויודעיי פה בפורום כי רבים המה יודעים עד כמה רחוקה קביעה זו מהיות אמת, ולו בשל תפקידי היומיומי התובעני בישיבה כל שעות אחה"צ, ועריכת חידו"ת בעמקי הסוגיות של אחרים ומאשר חנני השי"ת בעניי. בעיני דומה הדבר לומר כי לימודו של הרב עינבל הוא במאמרו של בראון ותגובותיו ועלילות הגולם מפראג. מנין לך מה הם סדרי לימודי, מכתיבותי כאן? וכי מעונין הינך שאעתיק לכאן את אשר כתבתי אמש על כופרא כפרה, או על בישול אחר בישול בלח שנצטנן? וכן, אני כותב זאת למען כבודי, אינני מתיימר להיות ענוותן כמוך).

יורה_דעות
הודעות: 432
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי יורה_דעות » ג' ינואר 24, 2017 10:41 am

איש יקר
דברי לא עסקו בבקיאות בכל הרייד ובספרים כיו"ב, אשר אין לי ספק שבזה קטנך עבה ממתני, אלא על המקורות להבנת דברי אגדה ודברי תורה שבכתב, אשר בשיטוטינו בארץ מצאנו ראינו כאלו שעומדים בתוקף על משמר כמה דברים שראו בשניים שלשה ספרים אשר הם בעיניהם חזות כל היהדות כולה לדורותיה, ועושים עצמם כאינם יודעים שיש והיו דעות רבות ושונות בין חכמי וגדולי ישראל. ואי אפשר לצמצם כולם בחדא מחתא תפינהו ולאנוס כל התורה כולה וחכמיה לדורותיה, הכל כפי השקפה מסויימת אחת, אשר בעצמה היא חסרה ואינה נוגעת כלל בחלק מהנקודות שבתושב"כ ושבע"פ כאילו אינן. ועוד לצאת למסע צלב ומלחמות קודש נגד מי שמחזיק בדעות אחרות, אשר גם לו על מה לסמוך על קדושים אשר בארץ, שאין מדרגתם פחותה משל אותם קנאים.
ובפרט זר הדבר שבפורום אוצה"ח, שיסודו לאנשים העוסקים בעריכה תורנית או בכתיבת מאמרים שונים, ולכן משתמשים באוצה"ח, אשר כנודע יש בו מאות ואלפי ספרים שאינם בסגנון המסויים המקובל אצל שני הרועים שקבלו משלשת הרועים, אלא מהרבה דעות והשקפות. ואף שהמנהלים משתדלים מאד שלא יימצאו בו ח"ו דברי כפירה או זלזול בקדמונים, ברור שאי אפשר להזדקק לכה"ג בלי קצת אורך רוח ויכולת להבין שיש דעות שונות ולא הכל מוטל על כתפיך. ואף אמנם שבית המדרש הזה הוא האחרון שנותר לפליטה לכם, עדיין א"א להפכו על פניו ולהפכו לכולל פרושים דבריסק. הנזק הנגרם בזה הוא בראש ובראשונה לפורום, כאשר המנהל אנוס על פי הדיבור של קדושי עליון וקנאי רוח ליישר קו במדה מסויימת עם הסתירה הגלויה הזו של מקום שמתאפשרים בו כניסה לכל סוגי שומרי תורה ומטבע הדברים מובאת בו ספרות והגות של כל אנשי הרוח הנאמנים למסורת, ומצד שני עומדים בו שומרי סף מדומים, אשר כמו בתמונות ארץ הקדש בשממונה, רואים אנו שער עומד בישימון, ואצל השער חקוקים דמות שומרים, אבל אין חומה, ושומרים הם על השער של עצמם שהם היוצאים והבאים בו, כאותו מדליק פנסים המולך על כוכבו.
ואם כבר הזכרת את אנשי חוגך, נא לא להתמסכן, אף אחד לא ביקש מחילתכם, ואין זקוקים להתרתכם, טלו עמוד חשמל מבין עיניכם, יתקן כל אחד את עצמו, ויתרום מה שבכחו לתרום, ולא להיפך, לתקן אחרים ולקחת מה שבכחו לקחת. יהי כופרך כפרתך, ויחד עם הבישול בלח שנצטנן, צנן נא קנאותך המביישת את תורתך.
(אין כאן שום קשר לענוה, ולא זכיתי למדרגת הענוה, אל תיתני בטלה גאוה דאיכא אנא, אלא שכבר התרגלתי להשגות מסוגים שונים, ואיני יכול לטרוח ולחזר אחריהן, בפרט שאין הרבה תועלת במו"מ. אבל דבר כזה כבר מזמן לא ייחסו לי, זלזול במדרגת האמוראים, ולכן אין לי ברירה אלא לחזר אחרי כל מיני צנון וחזרת ושאר ירקות חריפי ומרירי. אתה צריך להבין שבמבט מבחוץ על דבריך נראה כאילו אתה המנהל, לא של הפורום, אלא של עולם התורה, של הקבצים התורניים שיוצאים בארה"ב, של הישיבות והכוללים, ונוטל בקולמוסך עטרת המליצה בשפה יפה המתאימה לשופט עליון בפסק דינו, על כל עולם התורה בכלל ובפרט מה ואיך הוא ראוי להיות, כמכתיב לשומעיך. ובכך אתה מאבד את המשמעות של דבריך, מקובל ואף ראוי להעביר ביקורת על אחרים, ואני מבין בהחלט מי שיבקר את דברי, בנימוקים הגיוניים ובביאור על פי השקפתו, אבל כשאתה לוקח ביקורת של א' על ב', והופך את זה למלחמת אור בחושך אראלים ומצוקים וכחות הקדושה מול התעוררות הסט"א דדור אחרון, זה מגוחך).
אגב, יש באפשרותך לכתוב בעברית ובצורה מנומקת בלי מליצות, מה בדיוק טענתך על דברי?
נערך לאחרונה על ידי יורה_דעות ב ג' ינואר 24, 2017 11:02 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 5696
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 24, 2017 11:42 am

הרב הקי"ד, אפרש שיחתי, אך תחילה אבקש להבין את הקשר ואת הפשר של התגובה השניה לקודמתה, היאך הביקורת הענינית (המלווה בעקיצות שאינם מן הענין) של השניה מבהירים ומבארים את דברי הזלזול והביטול הבוטים והשקריים שבהתחלה, (ולא אמשיך לנווט את הדיון בפסים האישיים, מנין לך סגנון לימודי בתלמוד וכיוצא בזה).

דעת לנבון נקל, שהחרדיות כאן בארץ הקודש במאה האחרונה בנתה לעצמה מודל מסוים של בית המדרש, שגם אם אינו אחיד בצביונו לגמרי, עדיין יש דברים שהכל נשתוו בהרחקתם. לשם דוגמא בעלמא, למרות שספרי הראי"ה ובני חוגו נמצאים במאגרים השונים כמעט ולא נמצאו באוצרות הספרים הגדושים, לא מיבעיא בהיכלי הישיבות, אלא אפילו במקומות חסידיים ובעלבת'יים יותר. ההיתה לכך יד מכוונת? אולי, אבל ברור שהכל ענין של אוירה, וגם של דרישה וביקוש.

מגוחך לחשוד אותי כאילו איני מכיר את הסגנון הזה של פרשנות בקורותיהם של האמוראים, שמקצתו נמצא בספרי הגר"ר מרגליות וכד' או ספרות דרושית ליברלית קדומה יותר, ואף אחד לא פסלו בשביל כך, אבל האמת תיאמר שהסגנון הזה לא עבר את סיפו של בית המדרש הישיבתי, ולא בכדי. ועליה אני דן, על עצם הכנסת השיח הזה אל תוככי בית המדרש, אלא שבדבריך על ר"ל יש נימה צורמת יותר, כפי שחשו בה גם אחרים כאן.

קל מאוד לגרור את הענין למחוזות מפלגתיים עכשוויים, אבל בכנות, האם מורך ורבך הגדול הגרד"ל שליט"א אינו דוחה בקנה כל פרשנות שזרה למי שמקובל אצלו, למרות היותו מתמצא בהכל. האם הוא נמנה בין החכמים שאישרו ושבחו את הדברים? וכי זה קשור לשיוך פוליטי, האם מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א היה מחזק את ידיך על שיטת פרשנות כזאת. זה דמגוגי לגמרי. [ובכלל, האם יכולת ההכלה והקיבולת של תלמידי החזו"א רחבה בהרבה? על מה אתה סח].

המוזר ביותר הוא שכאשר אני קובל על כך שלא נוכל לאבחן את ר"ל מעבר למה שכתוב להדיא ממש, ולתת לו פרשנות, אתה מצטט לי את רש"י, כאילו לא גדלת כמוני על ברכי החינוך שלחז"ל ולרש"י מותר, ולנו הקטנים אסור.

הטענה שלך שלאוצר החכמה נכנסת גם הספרות הזאת משונה מאוד, הגע עצמך, אטו כל מה שנכנס כאן, יכול לפאר 'אוצר' מצוי בישיבה או ביכנ"ס שכונתי. הרי לך שאין מביאים ראיה מן האוצר, ואף לא מפורום מצומצם זה, שונה דינו של קובץ ישורון שמיעודיו הוא להגיע אל מדפי הספריות הנ"ל.

והערה לסיום, האם אינך סבור שאתה חוטא להגינות, טול מאה הודעות שלי כאן, ותבחין האם אמת בדבריך שעיקר עיסוקי הוא לנטור כרמים או לחפש תעסוקה, גם כתיבותיי כאן בפורום שכאמור לעיל אינם אמורות לשקף את כל עיסוקי, לא מלמדות כלל ועיקר על מגמה כזאת, ולו היה עיסוקי בפרפראות על התורה או בסיפורי צדיקים. האם כשר וישר הדבר, לבוא חשבון על גבי השחוח עם שנואיך הפוליטיים? מה לזה ולגישה שאני מבטא שהיא נחלת רבים מכלל החוגים. קשוט עצמך תחילה. כך גם בנושא המליצות, שכתיבותיך, אלו הפולמוסיות בעיקר, עשירות בהם.

יורה_דעות
הודעות: 432
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי יורה_דעות » ג' ינואר 24, 2017 12:11 pm

בא צדיק והעמידם על אחת "לנו אסור", כל השאלה היא מה אסור לנו, ואידך זיל גמור.
אין טעם להאריך במשא ומתן כזה, בעוד אתה ממשיך לדבר בשם כל ישראל ואמרו אמן (ולשם כך אתה מוכן לגייס בגיוס חובה כל מי שרק אפשר להשתמש בו באופן זמני), במקום לדון בעניניות.
אין בדברי לא הערכת אישיות של ר"ל, ולא דיבור על תכונותיו, אלא רק ביאור העובדה הנזכרת בגמ' שהיה בצער גדול, והצעתי ביאור מה ציער אותו. ואני מציע לך שוב לנמק בעברית איפה הבעיה.
השיטה הזו של שלילת הלגיטימציה של השני, הפכה לשיטת עבודה. לכאורה יש כאן דעות שונות, אני חושב כך והוא חושב אחרת, יש לכתוב דעתי בנושא כ"כ חשוב, לנמקה ולהסבירה למען ידעו אחרים דבר נכבד זה. אבל לא, אין בכלל דעה שניה, זה "אנחנו" מול "הם", יש קובץ תורני שנחשב למכובד שיוצא כבר הרבה שנים, הייתכן שיש להם דעה אחרת ממני? לא, השיטה עובדת, ביררתי ע"י נאמנים שיחיו, והנה הם בכלל לא יודעים, א' הוא בכלל לא עובד שם, ב' הם לא ידעו, ג' הם ידעו ולא שמו לב, ד' הם שמו לב אבל חשבו להיפך, וכו' (אגב, כדאי לך לשים לב להבדל בין חברי מערכת לבין עורכים, תפקידם של חברי המערכת הוא לא 'לערוך' - למרות הדימוי בצלצול הלשוני - אלא לחוות דעתם על מאמרים הנשלחים למערכת, וכן להשיג מאמרים). כך זה גם לגבי הרבנים והפוסקים, לא ידעו, עבדו עליהם, לחצו עליהם, האמת איתנו "לנו מותר" וכו'.
בלמדנו ערובין נסתפקנו בגדרי מחיצה, דלכאו' פשוט שמי שנמצא בתוך המחיצה הוא בפנים ואלו שמאחוריה הוא בחוץ. אבל מכיון שהעולם עגול, אם יעשו מחיצה שמקיפה את כל העולם על קו המשוה הרי כל אחד יכול לטעון שהוא בחוץ והשני בפנים, ויש יחידי סגולה שאין צריכים לקו המשוה, אלא עושים מחיצה קטנה סביב מישהו, וטוענים שהוא בחוץ, וכל השאר בפנים, דמי אמר שהמחיצה צריכה לכלול רוב העולם בתוכה.
מוזר הדבר שאתה יוצא במתקפה ציבורית נגד מישהו, וכשהוא משיב חורפו דבר אתה מאיים באיום האלמותי ש'אין לך מחילה'.

נוטר הכרמים
הודעות: 5696
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 24, 2017 12:24 pm

במחילת כתר"ה כי רבה, איני מוצא בתגובה האחרונה שום התייחסות לטענותיי, אלא שוב ושוב הטחת בוץ. אני בהחלט עומד מאחורי עדותי כי שנים מצוות העריכה העידו בפניי שלא יודעים במה המדובר, מאחר ולא קראו את המאמר. אדרבה, אשמח לשמוע מיהו העורך האחראי, כדי לדעת שלא הגעתי לכתובת הנכונה. ניסיתי להסביר את הנקודה, שיש כאן הכנסת רוח חדשה (עם ניחוח מסוים, מה לעשות) בתוככי בתי המדרש שלנו תוך הבאת סימוכין מהנהגתו הידועה היטב של מורו ורבו של הכותב ודומיו שמגיבים בחריפות יתירה על כגון דא, וביודעי קא אמינא, ולא זכיתי לתגובה עניינית. אז זהו, אני פורש מן הדיון.

פלתי
הודעות: 2234
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פלתי » ג' ינואר 24, 2017 12:42 pm

יורה דעות. עם כל הכבוד, ובאמת יש הרבה כבוד. וחושש אני להגיב פן אכווה בגחלתך, בכנות. אינני מבין את השיח הזה. אינני מבין את ההתקפות האישיות והבלתי ענייניות בעליל. שלא תחשדני, אינני משתייך בשום ענין לצד המפלגתי של נוטר הכרמים. אבל לשם מה להכניס כאן עניינים מפלגתיים ופוליטיקות מכוערות. לשם מה להבעיר את הבעירה הזו? מה לזה ולעיקר הטענות שהושמעו?
אני בעצמי לא הבנתי שנוטר מדבר בשם כל ישראל, הוא דיבר בשם עצמו, מה חורה לו, מה מפריע לו. והאמת, גם אני מרגיש כך. הרגשה בעלמא. אין לי טיעונים טובים יותר מהטיעונים שהציע נוטר הכרמים.
חבל שאינך משקיע את משאביך העצומים והמצויינים לענות תשובה עניינית.
החותם בכאב.

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי שריה » ג' ינואר 24, 2017 1:07 pm

אולי אני לא הבנתי נכון.
זה שמתלונן מרה על הביקורת "בשם כל ישראל" זה לא הוא עצמו שכתב על בראון את כל מה שכתב? אולי מישהו פרץ לניק?

ולגוף העניין, יש כאן פורום נשכני, כל מי שמדפיס משהו מעל לחמשה עותקים יכול לקבל כאן ביקורת צולבת, אם מגיע לו לדעת חלק מהחברים כאן, וההתבכיינות על עצם העברת הביקורת משונה מאוד.

בן מלך
הודעות: 224
הצטרף: ד' ספטמבר 15, 2010 9:59 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי בן מלך » ג' ינואר 24, 2017 1:15 pm

אינני עו"ד של יו"ד, והוא איננו זקוק לעו"ד כלל.
אבל אולי הטעם הוא כי יש מקום להניח שהניגוח>פסילה>הוצאה מחוץ למחנה>החרמה, אינם נובעים ממקורות טהורים יותר...

פלתי
הודעות: 2234
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פלתי » ג' ינואר 24, 2017 1:26 pm

בן מלך כתב:אינני עו"ד של יו"ד, והוא איננו זקוק לעו"ד כלל.
אבל אולי הטעם הוא כי יש מקום להניח שהניגוח>פסילה>הוצאה מחוץ למחנה>החרמה, אינם נובעים ממקורות טהורים יותר...

הא בורכא.

נוטר הכרמים
הודעות: 5696
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 24, 2017 1:33 pm

פלתי כתב:
בן מלך כתב:אינני עו"ד של יו"ד, והוא איננו זקוק לעו"ד כלל.
אבל אולי הטעם הוא כי יש מקום להניח שהניגוח>פסילה>הוצאה מחוץ למחנה>החרמה, אינם נובעים ממקורות טהורים יותר...

הא בורכא.

בכגון דא כבר מקובלנו 'אין אדם יודע מה שבלב חבירו', ועל המוציא הראיה. אבל אם כבר, כשהרב הקי"ד פירסם כאן את ביקורתו הצולבת על הרב ישראל שניאור ומשנתו (ושוב הוסר), מישהו דן במניעיו הנסתרים? כשהרב הקי"ד או/ ו בני משפחתו הקרובים הוציאו לאור חוברות וקונטרסים בעניני השעה הבוערים, ותקפו ללא רחם ציבור שלם על גדוליו וחכמיו, האם אי מי דן בטהרת ה'לשמה' המובילה אותם??

ארי שבחבורה
הודעות: 955
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ג' ינואר 24, 2017 1:54 pm

גם אני אינני מבין על מה כל הרעש.
דומני שגם הרב הנוטר מסכים שהדברים האמורים אינם דברי כפירה ואפיקורסות, וגם הרב יו"ד מסכים שסגנון זה איננו מקובל בעולם הישיבות.
אז על מה הויכוח? האם 'ישורון' הוא קובץ ישיבתי או לא?

לחיים
הודעות: 109
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 7:29 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לחיים » ג' ינואר 24, 2017 1:55 pm

יצא המרצע מהשק.
ניתן לשער שזה לא רק: אם כבר אז כבר, אלא קצת יותר מזה...
לגופו של עניין: ניתן לשער שאין הרב ענבל סבור שבעל חסינות הוא מפני ביקורת, אלא זו בלבד, שאם המבקר מקבל תשובה אין הוא יכול להתמם ולומר שאינו מוחל על התשובה.
הרב ענבל טען טענה פשוטה: לא ניתן לכפות על חכמים בתורה ולאונסם לחשוב "בלימוד התורה" דווקא כרצון זרם מסוים. בדיוק כמו שבבית בריסק יהיו חייבים להכיל את צורת הלימוד של החזו"א, ולהיפך, גם אם היא לא מוצאת חן בעיניהם. כך גם בכל עניין של לימוד תורה.
ברור ופשוט, שכלל זה אינו אמור לגבי עניינים המסורים להכרעת גדולי הדור, שבהם אין אדם יכול להכריע לעצמו, אולם כל עוד ומדובר בפרשנות לתורה, יכול כל אחד לפרש, ויותר מכך, כדברי הקדמונים האוה"ח הקדוש ועוד, גם אם זה לא עולה בקנה אחד ממש עם חז"ל, על אחת כמה וכמה כשכאן אין שום חז"ל הסותר זאת.
מלבד זאת, אני טענתי, שיש להזהר בכבודו של הרב ענבל, כי גדול האיש בתורה מאוד מאוד, ואם למנדהוא נדמה כי יש בעיה בדבריו - היה ראוי שמקודם יפנה אליו בדרך ארץ ויבקש ממנו הסבר לדברים, ורק אם לא ייענה או שההסבר לא ימצא חן בעיניו, יוכל "אולי" להוציא את הביקורת לרשות הרבים. וגם אז לא לכתוב עליו: הר' כאילו מדובר באיזה אדם מהשוק.

לחיים
הודעות: 109
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 7:29 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לחיים » ג' ינואר 24, 2017 2:01 pm

אסיר ציון כתב:ההתבטאויות וסגנון המאמר מקוממים מאד!
ולאדון 'לחיים', אתה יכול לחלק ציונים של מיוחד לאיזה חכם או שוטה שאתה רוצה, אבל אל תדבר אח"כ על לבלרים, כנראה שכבודו של ענבל חשוב בעיניך מכבודו של ר"ל, בוש והיכלם.

להשערתי, הרב ענבל בקי בדברי ריש לקיש במרחבי התורה עשרת מונים מבקיאותך.
"כמה טפשאי... הקמים לכבוד ספר תורה ואינם קמים לכבודו של גברא רבא".
זאת מפני, שהגברא רבא, הוא אכן גם "ספר תורה"
כבודו של הרב ענבל חשוב אצלי רק בגלל מה שלמד את דברי ר"ל ושאר הוויות דאביי ורבא.

לחיים
הודעות: 109
הצטרף: ד' יולי 24, 2013 7:29 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לחיים » ג' ינואר 24, 2017 2:03 pm

בן מלך כתב:אינני עו"ד של יו"ד, והוא איננו זקוק לעו"ד כלל.
אבל אולי הטעם הוא כי יש מקום להניח שהניגוח>פסילה>הוצאה מחוץ למחנה>החרמה, אינם נובעים ממקורות טהורים יותר...

ברור כשמש!
אכלה ומחתה פיה!

שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי שריה » ג' ינואר 24, 2017 2:06 pm

ארי שבחבורה כתב:גם אני אינני מבין על מה כל הרעש.
דומני שגם הרב הנוטר מסכים שהדברים האמורים אינם דברי כפירה ואפיקורסות, וגם הרב יו"ד מסכים שסגנון זה איננו מקובל בעולם הישיבות.
אז על מה הויכוח? האם 'ישורון' הוא קובץ ישיבתי או לא?

לכאו' צדקת (ויש לומר "הציבור החרדי" ולא עולם הישיבות.)
ליבת הויכוח הוא אולי האם רצון השי"ת הוא להכניס דברים ודרך זו לציבור החרדי, או שרצונו להרחיקה.

אבל באמת לכאורה עיקר התועלת הביקורת שכותבים כאן בפורום על כל מיני דברים, היא בכדי שידעו מה הסחורה.
כתבו כאן על רמב"ם פרנקל והספרים הבדויים, האם זה אומר שצריך לשרוף את הרמב"ם? לא, אבל הציבור צריך לדעת את העובדה הזו. הן לכשעצמה והן על העדות שיש בה אולי על האמינות שלהם.

כתבו על זכרון אהרן שהם לא מדוייקים ולא יודעים את העבודה, זה אומר שהם שייגעצים? זה דבר שטוב שהציבור ידע את זה.

גם כאן, על ישורון, כדאי שגבאי בתי"כ ושאר קוני הספר ידעו במה המדובר, ואיזה סוג דברים בלתי מקובלים נכנסו לכאן. בפרט כאשר מדובר בקובץ שמן של כותבים רבים שהקונים לא יודעים בד"כ מה נמצא בפנים (לפחות בשעת הקניה).

מחולת המחנים
הודעות: 2761
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' ינואר 24, 2017 2:14 pm

לעצם הנידון, ברור שהסגנון שבו כתב הרב ענבל שליט"א איננו הסגנון הרגיל כל כך בעולם הישיבות ובציבור החרדי, אבל כבר מצאנו במהר"ץ חיות ועוד שדרכו בסגנון זה, ולא מצאנו באף בית מדרש שתלשו את חידושי המהר"ץ חיות מדפי הגמ', כלומר שיש מקום גם למהלך זה, ואינני רואה את גודל השערוריה על מערכת ישורון שהכניסו בקובץ הנכבד גם מאמר שכזה, בשעה שלדעת כו"ע אין בו ח"ו כפירה או זלזול בחז"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17492
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ינואר 24, 2017 2:15 pm

ליבת הויכוח הוא אולי האם רצון השי"ת הוא להכניס דברים ודרך זו לציבור החרדי, או שרצונו להרחיקה.


איך כל צד קובע את עמדתו? כלומר איך קובעים אם רצון השי"ת הוא כן להכניס או להרחיק?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים