מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שריה
הודעות: 76
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2016 11:00 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי שריה » ג' ינואר 24, 2017 2:53 pm

וזה דבר פלא, שכאשר מאן דהוא כתב ספר על החזון איש, יצא עליו הקי"ד במסע ארוך של חירופים וחיבורים. (כאשר דבריו פורסמו בספר לא תורני בפנ"ע, לא בתוך קובץ תורני שנכנס לבתי כנסיות ובית מדרשות גם השמרנים ביותר) והתגוננותו של בראון לא הועילה לו כי אם להוציא עוד פרק כנגדו.
וכאשר מישהו בן דורנו כותב על ריש לקיש (בקובץ תורני) בסגנון זה לא היה ראוי שהקי"ד יצא גם כנגדו במסע ארוך? לכאו' יש לומר שגם ריש לקיש ראוי שנגן על כבודו.
עכשיו אולי יצאו לפרוך אותי במסע ארוך של חילוקים ובילוקים בין מה שכתבו על החזו"א ובין מה שכתבו על ר"ל (ועוד אמוראים וגדולי האחרונים), אבל נראה שמבקש אמת יראה שאין בין סגנונו של בראון (על החזו"א) לסגנון המאמרים בישורון (על האמוראים) ולא כלום.

לשאלת אוצה"ח, אינני יודע כיצד קובעים. אולי לפי המקובל בציבור החרדי. אולי נאחזים בחכמים: זה סבור שרצון השי"ת הוא כדעת החזו"א (כפי שרואים בקוב"א ועוד) שהיחס לאמוראים צריך להיות כיחס למלאכים שאין לנו שום פתחון פה לומר "מבינות" עליהם, וזה סבור שרצון השי"ת הוא כדעת המהר"ץ חיות שכן כתב בסגנון כזה.

אגב אכתוב הרגעה לקי"ד, כולם כאן יודעים שהניק נוטה"כ אינו מייצג ולא אחראי לא לעולם התורה דא"י ולא דארה"ב, ולא שופט עליון לאף אחד, אלא אחד הכותב את ביקורתו כדרך שכותבים מבקרים את ביקורתם כפי דעתם, והקוראים מחליטים האם לקבל אותה או לא. אין טעם להלחץ. וכשם שהתבכיינותו של בראון "מה אתם רוצים ממני, ומי שמכם, יש לכם חוסר פתיחות וקנאות" לא הועילה לו, אלא אהניא לי מה שכתב באופן ענייני, כמובן לפי דעת הקוראים, כך גם לכבודו לא יועיל.

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 24, 2017 2:55 pm

היות ובטח עוד קט יבואו המנהלים וימחו את ההשמצות האישיות, אתעלם כרגע מהם.
אבל חוץ ממה שבא כאן הקיד לגבות את חובו הקדוש משטומי נפשו במלל רווי גועל (נסיתי לעדן את ההגדרה וזה המקסימום שהצלחתי) על ת"ח רציני מכותבי הפורום אשר אמנם ד' הוא יראה ללבב אבל לחזות עיניים יביטו לנוכח כוונתו כאן טהורה לש"ש, ואינו רואה עצמו כלל לא שומר ולא בעל בית על שום דבר ביהדות רק כתב בקורת עניינית מאד, (לא אכחד שמדי פעם יש כאן גלישות לענייני מחלוקת וגם הנוטר לא מתאפק תמיד, אבל כאן אין שום קשר לזה, רק נסיון נואל לחבר את הרחוקים מחוגי רש"א להזדהות עם הצד של הקיד).
ובכן, אין כאן הרבה מה להוסיף ולפרש, כל מי שגדל בביהמ"ד ולא משנה אם בפוניבז' או סלובודקא, חברון או מיר, ר' משה שפירא או ר' מינצברג, חסיד ליטאי כסא רחמים וכל מה שמוגדר חרדי, כן כן חרדי, היינו משתייך על הקשת המצומצמת של שנים שקבלו משלושה למרבה הצער של אלו הרב תרבותיים שמכירים עוד דעות רחבות ומקוריות, כל אחד המשתייך לאחת מאלה לא מסוגל לשמוע ניתוח על מצבו הקוגנטיבי של אמורא או הגורמים הפסיכודלים שגרמו לו כך או כך, אני מרגיש מוזר כל כך לכתוב דברים פשוטים כאלו כי שאל נא לכל אברך או אפילו עובד לפרנסתו וייחרד למקרא הדברים, קשה לי להאמין שבאמת הקיד נתן לאברך ממוצע לקרוא מאמר כזה ולא קיבל העווית פנים חריפה, פשוט לא מאמין לזה.
איך אפשר להתהדר בשיוך לרד"ל בזמן שכולנו משערים את החיוורון המתפשט על פניו למקרא המאמר נשוא האשכול ואת הזעם והתגובה שתצא ממנו (אני יוצא ונכנס לעתים מזומנות בביתו ואשמח לשמוע אם אכן חפץ הקיד שיקרא דברים כאלו, ולו מחמת בריאותו), הדברים פשוט הזויים, אפשר בכשרון מרובה למצוא תקדים בספרות היהודית כמעט לכל משפט שיהיה, אבל לא תהיה בזה אלא אחיזת עיניים, חד משמעית יש כאן זלזול ב'רבותנו האמוראים' מכל כיוון שנבחן את זה, ולא יאומן כמה עולם המחקר יכול להשפיע על היוצא ובא בו שדברים פשוטים כבר לא חלי ולא מרגיש, הנה, נמצא מי שיאמר שדוד המלך חטא על פי פשוטו, ברור שיש דעה כזאת, עכשיו נמשיך שלב ונתאר את שחש דוד המלך באומרו מזמור נ"א 'איך ניחם על מחשבות הזימה והתאווה לנשים שקיננה בו', קח משפט כזה לדוגמא, הוא אמור לזעזע כל מי שפועם בו מרוח היהדות בסגנון המקובל אצלנו ועל קוראי ישורון, נכון?
או שגם זה כבר בא בחשבון, איני יודע.
אני רחוק ממלחמות ורק סיפרתי את שאמר לי אותו גבאי, גם הוא אינו שייך למפלגת עץ ב"ה, אין בדעתי לעשות כלום בנידון כי בלא"ה איני מנוי על ישורן וגם לא כ"כ אכפת לי איך ייראה קובץ זה או אחר, מה שבטוח שקובץ כזה אינו חרדי.
נוטר הכרמים שליט"א אף שדעותיי רחוקות משלו ביטא את רוחם של כל יושבי בית המדרש שלפחות אני מכיר, נכון הוא לא ביקר בקפלה הסיניסיטטית ברומא ולא מילא כרסו בביקורת המקרא והמשנה והתלמוד, הוא עדיין מאמין, נעבעך, בזוה"ק ובחכמי הקבלה, ובכל זאת, ראה זה פלא דוקא הביקורת שלו מתקבלת על חוגים רחבים, מוזר.
ארכו הדברים, וגם נגררו ליותר ממה שתכננתי, ובזה יעמוד קולמוס לע"ע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11549
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 24, 2017 3:18 pm

אסיר ציון כתב:היות ובטח עוד קט יבואו המנהלים וימחו את ההשמצות האישיות, אתעלם כרגע מהם.
כך היה ראוי, אבל כבר מאוחר מדי. אחד האשכולות האיומים והאכזריים ביותר שהיו כאן. אוי!

לייטנר
הודעות: 4871
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 24, 2017 3:21 pm

זכורים לי יותר אכזריים...

עדיאל ברויאר
הודעות: 3018
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ינואר 24, 2017 3:36 pm

איש_ספר כתב:
אסיר ציון כתב:היות ובטח עוד קט יבואו המנהלים וימחו את ההשמצות האישיות, אתעלם כרגע מהם.
כך היה ראוי, אבל כבר מאוחר מדי. אחד האשכולות האיומים והאכזריים ביותר שהיו כאן. אוי!


אחד החברים כתב לעיל שזהו פורום נשכני, ואין להתלונן על ביקורת שנכתבת כלפי מי שמוציא משהו.
אני לא יודע מאיפה לגשת לאמירה שכזאת.
אם יש אשכולות נשכניים זה בגלל הכותבים באותם אשכולות.
אכן, יש בפורום אשכולות ביקורתיים מאוד, אבל זה כשלעצמו כלל אינו פסול (אם הביקורת נכונה), וחבל שטרם למדנו לברור את הביקורת מהפסולת, ולדון לגופן של דעות ולא לגופם של אנשים בעלי דעות.
ובכלל, איני יודע איזה רווח יש בערבוביה זאת מלבד עצתו של היצר המכעיס ליבות בני ישראל זה בזה. הרי לתרום לדיון זה לא תורם, אז למה? רק בשביל לשפוך כעס? כעס אפשר לשפוך גם על קיר (אפשר להוציא מכאן דרוש חדש על המושג הלבנת פני חברו...). הרי דברים נחרצים, חדים וברורים אפשר לכתוב ולומר ולחקוק בצורה ברורה ונהירה, אך עניינית, גם אם הצד השני מחריב את עולם התורה. לצעוק את זה יותר בקול לא משכנע אלא את המשוכנעים.

סעדיה
הודעות: 1398
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי סעדיה » ג' ינואר 24, 2017 5:18 pm

הרב יו"ד, מה רע בלפרש את הירו', שר' יוחנן אכל פירורים שנשתיירו מסעודת מצוה באומרו 'יהי חלקי עמהם', כמשמעו?

רון
הודעות: 798
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי רון » ג' ינואר 24, 2017 5:31 pm

לכבוד המנהלים היקרים!

מה טעם להעלות שוב את כל הנ"ל!
מאי דהוה הוה, אמנם לא אכחש כמה הנאה שיש לראות כתיבה מצוינת של ב' ת"ח גדולים כל אחד בשמו הטוב יבורך, אך די והותר יש בזה סרך של כמה עבירות ומה לנו ולזה, אם בשעתו נכתבו הדברים מריתחא, אך כבר נשכחו ויש לתלות שכבר עבדו שלמא בהדייהו, ומה טעם שוב שכולם יראו מה כתב פלוני על אלמוני. יאמרו ת"ח וכו' ח"ו

ואסיים בדברי הרה"ג אי"ס
אוי

עפר לרגלם
הודעות: 137
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ג' ינואר 24, 2017 7:11 pm

המאמר של הרב ענבל שליט"א.

-----

הקובץ עלה כאן ללא רשות וכן לא יעשה! נמחק!

נוטר הכרמים
הודעות: 5706
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 24, 2017 7:14 pm

סליחה על שיבתי הנה, אך לא לעצם הדיון.

נתבקשתי ע"י אחד העורכים שליט"א להבהיר, שאכן הרב ענבל הוא חלק חשוב מן מערכת 'ישורון', וכמו שכתב ברמיזה על 'חברי המערכת', אין תפקידו לערוך ולבקר מאמרים, אלא לסייע בהשגת חומר חשוב ומועיל מדיליה או משל אחרים, לחוות דעה עצה ותושיה, והוא מוסיף הרבה בהעלאת רמת הקובץ

קלונימוס הזקן
הודעות: 952
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ג' ינואר 24, 2017 7:19 pm

אפשר לקבל שכר על הדרישה ועל הפרישה. האשכול הזה היה תענוג לעיניים ואסון לאזניים. וסליחה משניכם.

בכלל, מאחר שכמות קוראי הפורום לעומת כמות קוראי הקבצים התורניים היא אפסית, ייטיבו מערכות הקבצים לעשות אם יאפשרו (אם לא ידרשו זאת!) לכותבים להעלות את רעיונותיהם קודם כל בפורומים, כדי לקבל חוות דעת נוספת מהקהל לפני פרסום. הכותב לא חייב להתייחס לבקורת, אבל לפעמים הוא ישמח לעשות זאת.

זה לוקסוס שלא היה לנו בשנות התש"מ'-ה'תש"נ' ואין שום סיבה לא לנצל את זה. זה יעלה את רמת הקבצים התורניים באיכות ההערות שעולות שם על מזבח הדפוס. ויחזיר להם את הכבוד הלא-ברור-מאליו בעידן הפורומים המקוונים.

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 24, 2017 7:52 pm

הרב הנוטר והרב היורה תמשיכו להשמיץ זה את זה, כי אם תהיו "עניינים" יעביר אתכם הרב לעומקו לאספקלריה
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ד' ינואר 25, 2017 8:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3524
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 24, 2017 8:19 pm

פרי יהושע כתב:הרב הנוטר והרב היורה המשיכו להשמיץ זה את זה, כי אם תהיו עניינים יעביר אתכם הרב לעומקו לאספקלריה

אולי בשביל להבהיר, אין לי האפשרות לא להעביר ולא להחזיר ולא כלום.

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 24, 2017 8:26 pm

לעומקו של דבר כתב:
פרי יהושע כתב:הרב הנוטר והרב היורה המשיכו להשמיץ זה את זה, כי אם תהיו עניינים יעביר אתכם הרב לעומקו לאספקלריה

אולי בשביל להבהיר, אין לי האפשרות לא להעביר ולא להחזיר ולא כלום.

התכוונתי תמליץ, בתור אוהב סדר מדופלם.

אבל לגופם של דברים, איך אבדה הבושה, הרב נוטר הכרמים העסוק בליבונא של שמעתתא יומם ולילה מפנה מזמנו וטורח ומתקשר לעורכים לברר וכו', ואף אחד כאן אפי' לא מבין כמה טעם רע יש בזה, ואני שואל לאן הגענו.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ג' ינואר 24, 2017 9:33 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 5706
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 24, 2017 8:37 pm

אחר שכבר העלו כאן את המאמר במלואו, וטוב מראה עינים, אתכבד להפנות את המעיינים להערה מענינת ומקורית במיוחד בעמ' תתכד אודות ר' זכריה בן אבקולס שהכותב רוצה לאחד אותו עם ר' זכריה בן הקצב בהשערות יפות ולגמרי לא מוכרחות. אם להתחבר לרעיון, זה ענין של טעם וריח, מה גם שכאן כבר מוזכר שהדברים נאמרים באימה. אלא שלענ"ד יש בתוך הדברים משפט מקפיץ ללא שום סימוכין
'ויש לשים לב שריב"ז ותלמידיו יצאו מירושלים, כפי שהבטיח לו אספסינוס את יבנה וחכמיה, ומי שנשאר היה בעל דעה יחידית, וכנראה הסכים עכ"פ לחלק דעות הקנאים....


מוזר בעיניי על סמך היקשים חלושים כ"כ לומר דבר כזה חמור, ולו בלשון 'כנראה'.

עושה חדשות
הודעות: 7868
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 24, 2017 8:42 pm

כמה כסכסו לפנינו הרב הקי"ד והרב הנוטר באגרופי מקלדתם, ולכלל מסקנה משותפת לא באנו.
אשר על כן הריני להציע הצעה פשוטה בתכלית:
הנה אין דורינו דור יתום, שהרי מרנן הגראי"ל שטינמן והגר"ח קנייבסקי שרויים בתוכו, ועימם במחיצתם הגר"ד לנדוי, והגרי"ג אדלשטיין, ועוד רבים רבים, כהגר"ד כהן והגר"ד יפה והגר"ד סגל והגר"א פילץ והגרב"מ אזרחי והגר"י שיינר וכו' וכו'.
ונקומה ונעלה ונשאל את פיהם, האם ראוי להדפיס את מאמרו של הגאון הרב ענבל בישורון או לאו. והיה אם יאשרוהו מה טוב ומה נעים, ואם לאו - או אז נרשה את הרב הנוטר לדבר בשם כל ישראל ואמרו אמן.
יש הסכמה?
(ניחוש שלי: ההוראה תהיה לא להדפיס. אם כי אני משער שההתנגדות לפרסום לא תהיה חריפה כפי רמת טיעוניו של הרב הנוטר אלא הרבה פחות מכך. מה הניחוש שלכם?)

בתום לב - עו"ח.

שש ושמח
הודעות: 850
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' ינואר 24, 2017 8:46 pm

נוטר הכרמים כתב:אלא שלענ"ד יש בתוך הדברים משפט מקפיץ ללא שום סימוכין
'ויש לשים לב שריב"ז ותלמידיו יצאו מירושלים, כפי שהבטיח לו אספסינוס את יבנה וחכמיה, ומי שנשאר היה בעל דעה יחידית, וכנראה הסכים עכ"פ לחלק דעות הקנאים....

מוזר בעיניי על סמך היקשים חלושים כ"כ לומר דבר כזה חמור, ולו בלשון 'כנראה'.

אולי תסביר למי שלא מבין, איך אתה מבין מה הכוונה "חלק מדעות הקנאים", ולמה זה חמור בעיניך?
[האם חמור לומר שהיתה מחלוקת בהנהגה בין חכמי ישראל בדור ההוא והיו שחשבו שיש למסור את הנפש במלחמה על ביהמ"ק?].

לעומקו של דבר
הודעות: 3524
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 24, 2017 8:49 pm

נוטר הכרמים כתב:אחר שכבר העלו כאן את המאמר במלואו, וטוב מראה עינים, אתכבד להפנות את המעיינים להערה מענינת ומקורית במיוחד בעמ' תתכד אודות ר' זכריה בן אבקולס שהכותב רוצה לאחד אותו עם ר' זכריה בן הקצב בהשערות יפות ולגמרי לא מוכרחות.


viewtopic.php?f=7&t=10617&start=40#p133875

קלונימוס הזקן
הודעות: 952
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ג' ינואר 24, 2017 9:00 pm

נוטר הכרמים כתב:אחר שכבר העלו כאן את המאמר במלואו, וטוב מראה עינים, אתכבד להפנות את המעיינים להערה מענינת ומקורית במיוחד בעמ' תתכד אודות ר' זכריה בן אבקולס שהכותב רוצה לאחד אותו עם ר' זכריה בן הקצב בהשערות יפות ולגמרי לא מוכרחות.


לא עיינתי בפנים עדיין, עכ"פ קדמו בהערה זו הרב צבי יהודה, הוספה מכתב ידו לטוב ראי כתובות כז: עיי"ש.

ואגב אורחא אזכיר מה שאמרתי ע"ד צחות כד הוינא טליא בראותי לראשונה השערת המהר"ץ חיות, דשמא זה גם מקור שמו של רבי נתן, שכן מסרו בשמו בששה מקומות בתלמוד ובכולם כפלו שמו קודם לכן "מדרבי נתן... כרבי נתן... (וכדומה)". דתניא רבי נתן אומר מנין לנושה בחבירו מנה וחבירו בחבירו שמוציאין מזה ונותנין לזה תלמוד לומר ונתן לאשר אשם לו.

וכמובן הוא ע"ד צחות ואחר בקשת המחי"ר מעצמותיו הקדושות.

ישראל אליהו
הודעות: 1435
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' ינואר 24, 2017 9:04 pm

לגופו של עניין, הגמ' אומרת שענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה וכו', ומכל המשא ומתן שם לא נראה שהיו לו דעות כאותם הקנאים, אלא שיקול דעת לגופם של דברים.
וטענת 'לשון סגי נהור' דחוקה, ואינה מוכרחת. וממילא אינה.
נערך לאחרונה על ידי ישראל אליהו ב ג' ינואר 24, 2017 9:56 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 2941
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 24, 2017 9:34 pm

עושה חדשות כתב:כמה כסכסו לפנינו הרב הקי"ד והרב הנוטר באגרופי מקלדתם, ולכלל מסקנה משותפת לא באנו.
אשר על כן הריני להציע הצעה פשוטה בתכלית:
הנה אין דורינו דור יתום, שהרי מרנן הגראי"ל שטינמן והגר"ח קנייבסקי שרויים בתוכו, ועימם במחיצתם הגר"ד לנדוי, והגרי"ג אדלשטיין, ועוד רבים רבים, כהגר"ד כהן והגר"ד יפה והגר"ד סגל והגר"א פילץ והגרב"מ אזרחי והגר"י שיינר וכו' וכו'.
ונקומה ונעלה ונשאל את פיהם, האם ראוי להדפיס את מאמרו של הגאון הרב ענבל בישורון או לאו. והיה אם יאשרוהו מה טוב ומה נעים, ואם לאו - או אז נרשה את הרב הנוטר לדבר בשם כל ישראל ואמרו אמן.
יש הסכמה?
(ניחוש שלי: ההוראה תהיה לא להדפיס. אם כי אני משער שההתנגדות לפרסום לא תהיה חריפה כפי רמת טיעוניו של הרב הנוטר אלא הרבה פחות מכך. מה הניחוש שלכם?)

בתום לב - עו"ח.

אין מזה ראיה כי תמיד כיום על כל שאלה- התשובה היא-לא!

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אפשר » ג' ינואר 24, 2017 11:45 pm

אין בידי עת לעיין ולחפש במאמרו, אבל מה עם זכריה בן קבוטל, לפני זמן, זכורני שחיפשתי אם זכריה בן אבקולס וזכריה בן קבוטל היו אחד.

המתעתע
הודעות: 73
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי המתעתע » ד' ינואר 25, 2017 8:02 am

ומה עם זכריה בן אמפיקלוס מן הכהנים שבמלחמות היהודים, או שבזה מודה היורה דעות לנוטר הכרמים?

גם זו לטובה
הודעות: 2322
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' ינואר 26, 2017 3:02 am

חשבתי לתומי שכל דברי הבלע המכוערים יוסרו מהאשכול, ולצערי הכל שריר וקיים.

הלב כואב לראות את ב' ידידי שאינם קטלא קניא נלחמים זב"ז בצורה כ"כ מחפירה, וכמה מכוער לראות אח"כ תגובות של של קטני דעת המוסיפים שמן למדורה, חלקם במזיד ופשיעה וחלקם בשוגג.
שידעו כל הכותבים קטנים וגדולים שלמאות הצופים יש גם דעה על כל הנעשה, אבל כל אחד מטעמו הוא בחר שלא לגלות את דעתו בפומבי.
לאחר שבימים אחרונים קיבלתי הרבה תגובות בע"פ ובכתב ע"כ הנעשה, וגם חכ"א כתב לי שאסור להפקיר את הזירה, ולהשאיר את הרושם המוטעה שנכתב ע"י קומץ אנשים, החלטתי לנסות להביע את דעתי ודעת חברי, ואף ששפתי דלה, ומכ"ש שלא זכיתי ללשון הלימודים של ידידי הרבנים נוטר ויור"ד, אמרתי לעצמי במקום שאין איש... מה עוד לפעמים יש תועלת לכתוב דוקא בשפה ברורה ולא להסתתר מאחורי הרים וגבעות.

א' אני מבין שעיקר הביקורת לא על מילה זו או אחרת כפי שחשבו כמה מהמגיבים, אלא על הסגנון האקדמאי והמחקרי של המאמר, ובפרט כשמגיעים לדבר על האמוראים, ומכ"ש לכתוב נעלבו ונכנסו לדיכאון וכו'. [וראוי לציין שדברי יור"ד נכתבו כפירוש לנטרפה דעתו שכתבו הקדמונים]
ב' אפשר להבין את המבקרים והיה ראוי ללבן סוגיא זו כאן בבית המדרש, וקיבלתי תגובות סותרות, חלק סוברים שאכן יור"ד עשה מעשה שלא עשה וצריך לבקר בקול רם וכו', וחלק סבורים שלא עשה ולא כלום, ולחינם נזדעק הנוטר, לי הק' נראה שאכן הסוגיא חשובה, וראוי ללבנה ומותר שיהיו בזה מחלוקות ואף קשות, אבל בסופו של דבר לא נמנעו תלמידי וכו'.
ג' לדעתי ודעת רבים מהצופים- הנוטר חטא בצורת הביקורת, יור"ד במגילתו הארוכה נזדעק (בצדק) על סגנון וצורת הביקורת, אלא שגם חטא בזה החטא גופא, ויותר אין להאריך. [כתבתי בלשון עדינה, והמבין יבין] כולי תפילה שהנוטר והיורה/איש הספר לא ישאירו את החרפה לעד.

ולכל המבקרים, חשבתי שנכון להזכיר נשכחות, כולכם מחוברים למרשתת, כותבים בפורומים, רובכם מעיינים במאמרים וספרים בסגנון אקדמאי ומחקרי, וכי אם מאמרו של רי"ע היה נכתב ע"י חננאל רותם מישוב קבציאל בקובץ המעיין, לא הייתם מעיינים בו? נא תשאלו מה דעת המשגיח של כפר חסידים או רה"י סלובדקא... כמובן שאני מסכים לקבל את הגישה האומרת שמ"מ אסור (ואולי אפילו באיסור חמור) להכניס את הסגנון הנ"ל לתוך ביהמ"ד, אבל א"א להעמיד פני תם...[אין הדברים הנ"ל אמורים על אלו שסבורים שרי"ע ביזה את ר"ל]

נוטר הכרמים
הודעות: 5706
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 26, 2017 7:51 am

גם זו לטובה כתב:ולכל המבקרים, חשבתי שנכון להזכיר נשכחות, כולכם מחוברים למרשתת, כותבים בפורומים, רובכם מעיינים במאמרים וספרים בסגנון אקדמאי ומחקרי, וכי אם מאמרו של רי"ע היה נכתב ע"י חננאל רותם מישוב קבציאל בקובץ המעיין, לא הייתם מעיינים בו? נא תשאלו מה דעת המשגיח של כפר חסידים או רה"י סלובדקא... כמובן שאני מסכים לקבל את הגישה האומרת שמ"מ אסור (ואולי אפילו באיסור חמור) להכניס את הסגנון הנ"ל לתוך ביהמ"ד, אבל א"א להעמיד פני תם...[אין הדברים הנ"ל אמורים על אלו שסבורים שרי"ע ביזה את ר"ל]

לא הבנתי את טענתך, אכן היטבת להבחין בחילוק הפשוט, קבצי המעין או הגרועים ממנו שמועלים כאן, כולם או חלק מתוכם, אינם מפארים שום היכל של ישיבה או בית מדרש חרדי, ואילו קובץ 'ישורון' - בהחלט כן. זו בדיוק היתה תהייתנו על דרכו ופניו של הקובץ. זאת ועוד, כמדומני שבקבצי המעין לא מופיעים פניני השקפה ועובדות מבית בריסק.כך שבהחלט עדיין אין במה שמאחדת את הקצוות המנוגדות.

'בזיון' זה ענין יחסי, אולי לא בזיון, אבל גם לא כתיבה בנוסח ראוי לשרפי עליון ראשונים כמלאכים. שווה בנפשך אם אי מי היה כותב כאן בסגנון כזה על החזו"א, או על יבלחט"א הגראי"ל שטינמן שליט"א. המנהג הרווח במחוזותינו הוא לא להתעכב עם התלמידים בכלל על דיבורים כאלו של רש"י, ואם כן, תמיד יש איזה מהרש"א או חת"ס שמשגיב את הדברים מפשוטם.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 9:12 am

כולם מבינים שהביקורת עברה את הגבול, אבל הסיבה לכך, כי באו לומר שנתקיים במי מאיתנו, הציץ ונפגע, או פרי מצא תוכו אכל, וגם קליפתו.
בבית מדרשינו אין שום הכרה לאקדמיה, ואין אחד שחושב לעצמו שצריך להתמודד ולהשיב, הם פשוט מחוקים ולא קיימים, [ואם יש צורך יש לזה את הפורומים והאנשים המתאימים למלאכה זו. וגם זה לא אומר שברמת הפרט איננו מתעניינים בשטויותיהם, אבל זה כמו החדשות או כל פנאי אינטלקטואלי אחר, לא כמשנה], אם מישהו החליט להציץ ולהתמודד מולם, שיעשה כן בבתי כיסאות שלהם. אבל אם אנחנו מרגישים שזה מתחיל לגלוש לתוך הד' אמות שלנו, זה עצמו מזמין תגובה, [אם כי אין צורך בחריפות כזאת].
הרד"ל ושאר גדולי ישראל שהלכו בדרך תיאור אמוראים או תנאים, עשו כן ובאו לכך מתוך הבית מדרש עצמו, אבל שאני מי שמייבא רעיונות וכדומה מבר אילן או אוניברסטיה פלונית ואלמונית, ומגיירם ועוטפם בכריכה שחורה, ומשגרם לבית המדרש [אף אם שורשו היה ממש בקדושה, והוא התחיל בלהיות כנגד, אבל סוף סוף נדבק בו].

יורה_דעות
הודעות: 432
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי יורה_דעות » ה' ינואר 26, 2017 10:20 am

ימחלו לי רבותי, אלמלא ראיתי לא האמנתי, הנוטר כותב: "אם אי מי היה כותב כאן בסגנון כזה על החזו"א, או על יבלחט"א הגראי"ל שטינמן שליט"א".
יושב כאן אדם המשתייך במוצהר לקבוצה שחלק בלתי נפרד ממהותה היא טענה על הגראי"ל בפרט ועל ענקי עולם אחרים ההולכים בעקבותיו, שנטרפה דעתם, נעלבו, נכנסו לדיכאון, לא ידעו מאי קאמרי, לחצו עליהם, וכו'. ולא מתבייש להשתמש בדבר זה עצמו.
יושב כאן אדם, שהגרח"ק פסק עליו ש.... והוא לא בוש לומר: בא נשאל את הגרח"ק.
יושב כאן אדם, שהגרד"ל סובר שהוא... והוא לא בוש לומר: בא נשאל את הגרד"ל.
יש גבול לצביעות, והנושא כאן הוא כבר מזמן לא משהו שכתבתי או לא כתבתי, אני לא מייצג שום קבוצה ושום זרם, והדבר ידוע שאני לומד וכותב לפי הבנתי, וסומך הרבה פעמים על מעטים נגד רבים. ולכן בעיקרון דומה אני יותר בזה לפלג האנרכיסטי, שכל אחד נעשה רשכבה"ג של עצמו. אני לא מנסה לנכס לעצמי אף א' מגדולי ישראל הנ"ל. אני מגן על עצמי לבדי וחמתי היא סמכתני.
אבל שלא תעלה על הדעת האמירה ש"הוא מערבב פוליטיקה", מן הסיבה הפשוטה שאני כ"כ בור ודל וע"ה בפוליטיקה, שמגחכים עלי חברי, כשאני שואל אותם אחרי הדפסת הישורון האחרון, אם הגרח"ש ליבוביץ היה שייך לצד א' או לצד ט'. אין אני יכול לערבב משהו שאין לי שמץ של מושג בו. כשמדברים אתי על זה אני מהנהן בראשי כאילו אני מבין מה אומרים, כדי שלא להרגיש שלא בנח.
מעבר לויכוח הפוליטי והשנאה הנושנת משני הצדדים, שמלאה רעל וארס. יש גם נקודות אידיאולוגיות גרידא, ואחת מהן היא העובדה שמיעוט תוקפני שם את עצמו בעמדת מחליט תליין ומבצע, מכח הסברא "מה רב פלוני היה אומר", ומלבד סברא זו אינו רואה לפניו אלא המון ובהמה רבה.
זו הנקודה שאני מעלה כאן מול הרב הנוטר, שאין לי שום דבר אישי נגדו, ואיני מכירו כלל, אני רק יודע שהוא מייצג את העמדה הזו. של לסיים לעצמו דעה אחת, בסגנון "אמנם ההלכה היא להיפך ממה שצרחתי בכל עוז, אבל מן הסתם יש מישהו שמשגיב את הענין", ואחרי סברא זו נגמרה התורה, לא נשארה שום מצוה המחייבת אותו. (ולכן לא דקדקתי בדברי לעיל וגם בהודעה זו בין האיש ובין הדרך שאני מכיר מאחרים, אבל אין לי שום ענין אישי ולא שום היכרות כאמור, לכן כבודו הגדול במקומו יעמוד).
כתב כאן הרב ברזילי לפני שנתיים, שנוצרה איזו הרגשה כאילו יש קשר ומשוואה בין קיצוניות הטענה בענינים כאלו ובין מדת הדתיות / שמירת המצוות / יראת שמים. כך מי שיטען ש'בטחון' הוא להיות בטוח שה' יעזור אפי' אם לא מגיע, הוא יותר צדיק מהאומר להיפך, ומי שיטען שלא כל עלה הוא גלגול של צמח מדור המבול, הוא יותר רשע, וכך הלאה. והרגשה זו היא העומדת ביסוד האידיאולוגיה של אנשים שמרשים לעצמם להשמיץ ולבטל כעפרא דארעא ענקי עולם שהם הם גופי תורה ומשכן ה' ניצב עליהם.
הרב הנוטר שמעלה כאן אשכול המלמדנו מה הם "מדות" לפי החזו"א, וכל מטרת האשכול להרבות שנאה כלפי חזונאישניקים, מתבכיין בשם 'ציבור שלם', שלאמיתו של דבר אינו באמת ציבור אלא קומץ אנרכיסטים, מספר קבוצות בהפרשים משמעותיים של רמה ויראת שמים, שהמאחד היחיד ביניהם הוא אי השלמה עם הממסד ה'רגוע' יותר מדי לטעמם. וגר איש תכלת עם שמרנים מופלגים כתלמידי הרממ"ש, ועולה להר הבית עם עילויים שלא יצאו מהבמ"ד ירבץ, ואסירי אילת (הקוראים לעצמם 'אסיר ציון') עם בחורים תמימים שלא טעמו טעם חטא ילכו יד ביד, ונער קטון נוהג בם.
מענין מאד, שכשהגרד"ל טען שלחלוק בענין קו התאריך זה "חמור מאד מאד", נעשה כאן ללעג בפי רוב ככל חברי הפורום, ולא אמרו "נשאל את הגרד"ל", אבל בענין שלנו אין צריך לשאול, דפשיטא שיש לפתוח במלחמת מצוה בה מחוייבים אף (ואולי בעיקר) הנשים והטף!, ואטו סברו מרנן שהגרד"ל אינו קורא ישורון? (קורא גם קורא), ואטו סברי מרנן שהגרד"ל אינו קורא את הנכתב כאן עליו (קורא גם קורא! ולא רק הוא אלא רוב האנשים שנכתבים עליהם דברים כאן, גם גדולים מאד קוראים, האשכול על ר' שלמה פישר, מודפס לפניו על השולחן!).
האם אני טוען שהגרד"ל מאשר את מה שאני כותב או שמח מזה? ח"ו, אך האם פתאום נעשה סגנונו של מרן הגרד"ל היחיד המאושר בארץ? וכי מישהו סבור שכתיבתו של ר' אשר וייס מוצאת חן מאד בעיני הגרד"ל? (לא שאני משווה את עצמי לגאון הנ"ל אשר מורה דרך לרבים).
וכי אני התלוננתי שמישהו העביר עלי ביקורת? או שחושב שכתבתי בצורה לא נכונה, שגויה, גרועה, וכו'. אדרבה ישוטטו רבים ותרבה הדעת.
בסה"כ נקעה נפשי מהצביעות של אותם אנשים המחרפים ומגדפים כל רב וכל גדול שאינו חושב כמוהם, ואונסים ציבורים שלמים בכל דרך מושחתת להשקפתם שהיא היחידית האפשרית לדעתם. ואילו כשמישהו מפעיל לחץ על פסקי תשובות, שנטל לעצמו עטרת מלקט פסקי הדור, בעוד יש לו בעיות הבנת הנקרא, זה נורא ואיום מבחינתם. רק להפעיל לחצים והשפלה על גדולי ישראל שהם לפחות ראשי ישיבות גדולות או חברי מועצת זה בסדר. אדם מכנה את עצמו כ'נוטר הכרמים', ואח"ז שואל: וכי אני מתנשא על מישהו? מה הבעיה בשם צנוע כמו "מניב ומגיב"??
ולכן אין שום קשר לביקורת שכתבתי על הרב שניאור, לא טענתי לרגע שאני המבקר הקטן מחליט מה צריכים לחשוב ומה לא. הביקורת היתה ענינית נטו, האם הספר הוא באמת ספר גדול המגיע לקרסולי יביע אומר למשל. וכמובן שספר שהוא קצת פחות מיביע אומר אין דינו לשריפה ולא לנידוי ולא למלחמה. פרסומה היה בתמימות ממש, ולא חשבתי שזה 'פוגעני', וברגע שאמר לי אדם אחד, שזה יכול לפגוע ברב שניאור, ביקשתי מכל מי שידו בהפצת הדברים, שלא יעלה אותם.
והשימוש בביקורת על בראון, הוא חלק משרשרת הדמגוגיה והצביעות. בראון עצמו יהודי חביב, אלא שנטל עטרה לראשו לחשוב שהוא יכול להתווכח עם החזו"א ועם פסקי הלכות סבוכים שלו, בעזרת טיעונים מחקריים, עליונות המחקר על ההלכה. מחקרו והדומים לו מאיימים על אמונת חכמים של רבים מאד, שפנו אלי לעזרה, ואעפ"כ לא מיהרתי לפרסמה, מעת כתיבת הדברים ועד פרסומם בישורון עברו מספר שנים, שבהם התלבטתי מה לעשות. עמדתי בקשר עם בראון וציפיתי שיוציא איזו הבהרה או ירידה מהעץ, ומכיון שהוא התעקש שלא לעשות זאת, לא נותרה לי ברירה אלא לפרסם. כשהוא התעקש להמשיך את הפולמוס, חסתי על כבודו שיצא יותר גרוע מהסיבוב השני, וממש כאב לי הלב, כי לא היה לי שום ענין בהשפלתו האישית, ולכן הפכתי את התגובה שלי נגדו למאמר השקפה, מה שמאפשר לו לצאת כאילו הוא החוקר ההולך בדרכי האקדמיה, ואני ה'רב' המצדד בעמדות השקפתיות שונות.
בקצרה, נא לא לערבב בין ביקורת, חריפה ככל שתהיה, לבין פסילה קטיגורית בנימוק ש"אנחנו/אצלינו חושבים שזו אפיקורסות שיש לצאת נגדה למלחמה".
מותר בהחלט לטעון שמשהו שכתבתי מושפע מחוקרים, שנדבק בי זוהמת מחקר, וכמו שכתב הגזל"ט, זה דיון חשוב, ומי שכותב מאמרים לציבור אין לו להתפלא שהציבור דן ושופט ומפרש כפי הבנתו, בין לחיוב ובין לשלילה. רגיל אני בביקורת, ומתקן טעויות לפי הצורך. טעות לעולם חוזרת, גם מה שכתבתי על ריש לקיש יכול לעמוד לדיון, ואם יש טעות - לתיקון. ועדיין, זה דיון, ולא משהו שמניחים מראש שכל מי שכותב משהו שמעלה באפי חוש ריח מסויים זה כבר אפיקורסות, וכל השאלה היא רק באיזה דרך לעשות את המלחמה ואיך משיגים מימון כפול לעצרת ההמונים. או לחילופין: לדון איך הגיעה האפיקורסות, ובאיזה מסלול נדבקה, ולאיזה אבר נדבקה קודם.
יש משהו שנקרא אפיקורסות, וכנראה שאלו שמסמנים כל מה שלא מוצא חן בעיניהם כאפיקורסות, לא נשאר להם מספיק אנרגיה כדי לסמן את מה שבאמת אפיקורסות, ולכן אין להם בעיה להבזות בעליהם בעיניהם, לבזות חברו בפני ת"ח, לבזות ת"ח בפני חברו, ולבזות פני הדור ופני הכלב.

פלתי
הודעות: 2234
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פלתי » ה' ינואר 26, 2017 10:36 am

אדם מכנה את עצמו כ'נוטר הכרמים', ואח"ז שואל: וכי אני מתנשא על מישהו? מה הבעיה בשם צנוע כמו "מניב ומגיב"??

גם הכינוי "יורה דעות" נשמע קצת מתנשא לדעתי, לא פחות מנוטר הכרמים.

רבותיי
הודעות: 307
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי רבותיי » ה' ינואר 26, 2017 10:38 am

פלתי כתב:
אדם מכנה את עצמו כ'נוטר הכרמים', ואח"ז שואל: וכי אני מתנשא על מישהו? מה הבעיה בשם צנוע כמו "מניב ומגיב"??

גם הכינוי "יורה דעות" נשמע קצת מתנשא לדעתי, לא פחות מנוטר הכרמים.

וותיקי הפורום זוכרים כי מתחילה קרא לעצמו 'יורה דעה' על שם ספרו (על מנת לרמוז לכל החפץ לדעת על זהותו, ולא כאלו המסתתרים מתחת כינויים שונים), ומאחר שהיה שם דומה (בלי מקף תחתון) לא נותרה ברירה כי אם לשנות ל'יורה דעות'. ופשוט.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17493
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ינואר 26, 2017 10:41 am

אפשר כתב:כולם מבינים שהביקורת עברה את הגבול, אבל הסיבה לכך, כי באו לומר שנתקיים במי מאיתנו, הציץ ונפגע, או פרי מצא תוכו אכל, וגם קליפתו.
בבית מדרשינו אין שום הכרה לאקדמיה, ואין אחד שחושב לעצמו שצריך להתמודד ולהשיב, הם פשוט מחוקים ולא קיימים, [ואם יש צורך יש לזה את הפורומים והאנשים המתאימים למלאכה זו. וגם זה לא אומר שברמת הפרט איננו מתעניינים בשטויותיהם, אבל זה כמו החדשות או כל פנאי אינטלקטואלי אחר, לא כמשנה], אם מישהו החליט להציץ ולהתמודד מולם, שיעשה כן בבתי כיסאות שלהם. אבל אם אנחנו מרגישים שזה מתחיל לגלוש לתוך הד' אמות שלנו, זה עצמו מזמין תגובה, [אם כי אין צורך בחריפות כזאת].
הרד"ל ושאר גדולי ישראל שהלכו בדרך תיאור אמוראים או תנאים, עשו כן ובאו לכך מתוך הבית מדרש עצמו, אבל שאני מי שמייבא רעיונות וכדומה מבר אילן או אוניברסטיה פלונית ואלמונית, ומגיירם ועוטפם בכריכה שחורה, ומשגרם לבית המדרש [אף אם שורשו היה ממש בקדושה, והוא התחיל בלהיות כנגד, אבל סוף סוף נדבק בו].


זה לא נכון!
אין בדברי הרב ענבל כפי שהובאו במאמר עטיפת רעיונות זרים כפי שאתה מציג. יש בדבריו סגנון קצת מחקרי כדרך הגר"ר מרגליות ודומיו. אפשר לא לאהוב את הסגנון והשיטה או לא להתעניין בדברים (אותי יותר מעניין פירוש רוחני ע"ד המהר"ל בפירות גינוסר) ואפשר גם למתוח ביקורת ספציפית על התבטאויות מסוימות, אבל התיאור שלך לא נכון.

נוטר הכרמים
הודעות: 5706
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 26, 2017 10:55 am

יש כאן התעקשות מוזרה להובלת הדיון למחוזות מסוימים.

תחילה נגיב לתוספת ההאשמות החדשה.

(א) דווקא האשכול על הגרד"ל שליט"א הוא הוכחה הפוכה. לא הגבתי מאומה לאשכול זה, גם בעובדות ונתונים עניינים בויכוחים ובפרשנויות שם דווקא בגלל זהותי והשתייכותי, שמחשידות באופן מיידי והופכות קנטרניות ומגמתיות. באשכול נוסף שהתייחס לר' נתן שולמן, כתבתי את הידוע לי אודות שיטת הלימוד של סלבודקה בהערכה ובהערצה.

(ב) האשכול מדברי החזו"א והגרי"ס. לענ"ד זו דוגמא נוספת לעניניות. אין שם מילה של גנאי או פרשנות מעבר לכתוב ולידוע לכל. אכן פתיחת דיון ביקורתי, שאינה בהכרח נובעת ממקור נקי וטהור, אבל אין בכך דופי, כל עוד הדיון הוא מכובד וענייני. אין בושה בכך שכבני אדם יש לנו נגיעות אישיות או חשבונות מוקדמים, הבעיה נעוצה בכך שמישהו אינו מודה בכך שאינו זך הרעיון וחף מנגיעות, והריהו מערבב אותם בדיון עצמו.

(ג) מישהו חושב שאם אני טוען שעל החזו"א או על הגראי"ל לא היתה מקובלת בציבור כזאת צורת ביטוי, זה מלמד שאלו הם רבותיי? להיפך, היחס החמור כלפי הכותבים השונים בנושא קו התאריך או כלפינו בעניני השעה כאפיקורסים וכו' רק מוכיח את צדקת טענותיי, שלכבוד החזו"א או הגראי"ל קנאים יותר...

(ד) הכללת ציבור שלם, שהינך מודה שיש בו רבדים שונים, תחת מטריה צרה אחת, ולקבוע שהקו האידאולוגי המרכזי שלו או אחד מהקוים 'העובדה שמיעוט תוקפני שם את עצמו בעמדת מחליט תליין ומבצע, מכח הסברא "מה רב פלוני היה אומר", ומלבד סברא זו אינו רואה לפניו אלא המון ובהמה רבה', היא במקרה הטוב אכן שהכותב הוא 'בור ודל וע"ה בפוליטיקה', ואולי דווקא משום כך מרשה לעצמו לכתוב ככל העולה על רוחו, כמו למשל, הקביעה הנחרצת על הקבוצה כולה 'קבוצה שחלק בלתי נפרד ממהותה היא טענה על הגראי"ל בפרט ועל ענקי עולם אחרים ההולכים בעקבותיו, שנטרפה דעתם, נעלבו, נכנסו לדיכאון, לא ידעו מאי קאמרי, לחצו עליהם, וכו''. במקרה הגרוע יותר מדובר פה בתוצר של הסתה פרועה ומתלהמת מהסוג האפל ביותר.

(הדוגמא המובהקת לשנאה הנוטפת הוא המשפט המבחיל הבא 'וגר איש תכלת עם שמרנים מופלגים כתלמידי הרממ"ש, ועולה להר הבית עם עילויים שלא יצאו מהבמ"ד ירבץ, ואסירי אילת (הקוראים לעצמם 'אסיר ציון') עם בחורים תמימים שלא טעמו טעם חטא ילכו יד ביד, ונער קטון נוהג בם. לא אתעמת עם כלל התוארים והמאפיינים המגוחכים שהכותב מרכיב לקבוצה, רק לסיום המזעזע. אני מרשה לעצמי למחות על כבוד התורה של מו"ר שליט"א שידועה לך היטב הגדרת גדלותו התורנית ע"י הגרד"ל שליט"א, ומקום שאמרו לקצר וכו').

ההיתפסות לשם הניק משעשעת בדיוק כמו העיסוק בעיסוקיו של מי שלטענתך אינך מכיר כלל, ומדבריך ניכר שגם אינך מכיר את היקף כתיבותיו כאן בפורום.

תקוותי כי ייסלח לי שנגררתי לשיח הזה, על כל משפט שבכל זאת נכתב, נכבשו בנשיכת שפתים ובכאב כהנה וכהנה.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ה' ינואר 26, 2017 11:06 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 5706
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 26, 2017 11:04 am

את העיקר שכחתי, גרירת הדיון למחוזות אלו מלמדת על אחד משני האפשרויות הבאות. א) חוסר יכולת התמודדות עם הטענה הפשוטה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, אמנם בית המדרש היהודי התורני הוא רחב מאוד, אבל יעודו המוצהר של ישורון הוא הקיטון הצר והטהור של עולם הישיבות, ומשכך, כלפי החלל המנשב בתוככי העולם המשומר הזה - הסגנון הזה הינו רוח חדשה לגמרי. ב) 'ארס נחש בין שיניו'. השנאה היוקדת ל... מתפרצת כל אימת שמוצאת לה מקום, גם במחיר התבזות והשתטות מוחלטת של אינטקטואל נאור ושכלתן שמתגלה באור נקמני וחשוך.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אפשר » ה' ינואר 26, 2017 11:08 am

אוצר החכמה כתב:
אפשר כתב:כולם מבינים שהביקורת עברה את הגבול, אבל הסיבה לכך, כי באו לומר שנתקיים במי מאיתנו, הציץ ונפגע, או פרי מצא תוכו אכל, וגם קליפתו.
בבית מדרשינו אין שום הכרה לאקדמיה, ואין אחד שחושב לעצמו שצריך להתמודד ולהשיב, הם פשוט מחוקים ולא קיימים, [ואם יש צורך יש לזה את הפורומים והאנשים המתאימים למלאכה זו. וגם זה לא אומר שברמת הפרט איננו מתעניינים בשטויותיהם, אבל זה כמו החדשות או כל פנאי אינטלקטואלי אחר, לא כמשנה], אם מישהו החליט להציץ ולהתמודד מולם, שיעשה כן בבתי כיסאות שלהם. אבל אם אנחנו מרגישים שזה מתחיל לגלוש לתוך הד' אמות שלנו, זה עצמו מזמין תגובה, [אם כי אין צורך בחריפות כזאת].
הרד"ל ושאר גדולי ישראל שהלכו בדרך תיאור אמוראים או תנאים, עשו כן ובאו לכך מתוך הבית מדרש עצמו, אבל שאני מי שמייבא רעיונות וכדומה מבר אילן או אוניברסטיה פלונית ואלמונית, ומגיירם ועוטפם בכריכה שחורה, ומשגרם לבית המדרש [אף אם שורשו היה ממש בקדושה, והוא התחיל בלהיות כנגד, אבל סוף סוף נדבק בו].


זה לא נכון!
אין בדברי הרב ענבל כפי שהובאו במאמר עטיפת רעיונות זרים כפי שאתה מציג. יש בדבריו סגנון קצת מחקרי כדרך הגר"ר מרגליות ודומיו. אפשר לא לאהוב את הסגנון והשיטה או לא להתעניין בדברים (אותי יותר מעניין פירוש רוחני ע"ד המהר"ל בפירות גינוסר) ואפשר גם למתוח ביקורת ספציפית על התבטאויות מסוימות, אבל התיאור שלך לא נכון.

כת"ר לא הבינני והנני להסביר
יש הרבה כאן, ובצדק מסויים, שלא אוהבים סגנונו של נוטר, איני צריך להסביר למה כי כבר נתבאר במגילות עפות שנשלחו אלינו כאן, ויש בהם אמת רב, אבל גם נתקיים כאן באשכולות רבים, שסתמנו לו את הפה, כל אימת שהוא מתחיל לדבר, הוא צריך להצטדק ולהתנצל שזה לא מפני שהוא מעבר השני, ואנו בעצמינו מקיימים בו תליה מהירה, שכל מה שהוא אומר הוא מצד קנאותו, ועומד על משמר נטירת הכרמים. אני מבין את המתנגדים, ומגלגלי העינים, כי סו"ס יש לו דיעות קיצוניות ואינם היום בקונצנזוס.
אבל מעבר לכל זה הוא גם בן אדם פשוט שיש לו דיעות פשוטות בדברים פשוטים, למשל אם הוא אוהב פופקורן לא צריך לומר מפני שר' שך או ר' שמואל אוכלים פופקורן, וא"כ אין הכרח לתלות כל גיג היוצא ממקלדתו בקיצוניות, אלא קודם יש לקחת את הדברים ולהבינם לגופם אם נכונים הם או לא.
ולזה כתבתי, שהשופט דברי נוטר לא צריך לסווגם לקטוגוריה השקפה/ר' שך/עץ/ר' שמואל כו', אלא הוא בסה"כ בא לספר לנו סיפור, סיפור מתמשך בשנים אחרונות, עומד אדם שמתחשבים בו ובכתיבותיו וכותב על גולם/שניאור/תיאור אמוראים כו', אע"פ שכל דבר לגופו אפשר לתרץ, זה בסגנון של ר' מרגלית וזה בסגנון של ר' זוין וכו', אבל כשעם כל זה מתפרסמים המון מאמרים נגד כל זבל הפרופסרים, שאנחנו פוטרים בניד ראש וחיוך כבוש, והוא בכל חומר הרצינות מכה בהם 'ולשיטתם', ע"ז אנחנו אומרים בשלמא אם הזבל והפח נשארים בתחומים שלהם ניחא, אבל ברגע שהזבל והפח גולשים לבית מדרשינו, ונכרכים יחד עם יורה כזה או אחר, זה מתחיל לעורר ניצני ההתנגדות אשר בקרבינו.
אמנם על כ"ז ועוד מובן שיתאפקו, כי יודעים להבדיל בין מאמר ליורה, אבל כשרוח המאמר וסוג הניתוח מתחיל כבר ליכנס לתוך היורה, א"כ יש כאן העברה על הגבול. [ולכן גם אם מאמר זה עצמו אפשר לומר עיין ערך מרגלית, אבל לא על המאמר התלונה, כי אם הסיפור בכללותו].

יורה_דעות
הודעות: 432
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי יורה_דעות » ה' ינואר 26, 2017 11:11 am

הרב הנוטר, לא באתי להצדיק את דברי, אלא להסביר את דברי.
יתכן בהחלט שאין לי מושג במתרחש, לא רק בפוליטיקה, אלא גם באידיאולוגיות. אשמח לשמוע אם יש מישהו אובייקטיבי שירצה ללמדני (אם כי לא כאן המקום ללמוד זאת).
אני חייב להסביר שלא התכוונתי במלים "ונער קטון" לגר"ש, והייתי באמת צריך לחשוב שזה יכול להתפרש כך, אינני מוחק כי כבר ציטטת. אבל אני מסביר שברור שאין הכוונה אליו, ועד כמה שמיעוט ידיעתי מגעת, מתקיים גם פשט הדברים, נערים קטנים, מנוערים מחכמה ורכים בשנים, המנהיגים וסוחפים אחריהם למחוזות עוועים. והלואי והיו כל החוג תלמידי הגר"ש, המפורסמים באיכותם, והעולם היה נראה אחרת. אגב, הגר"ש לא צריך הסכמה של הגרד"ל לגדלותו בתורה. איני שייך לחסידות חזו"א (הצורה בה אני לומד דומה יותר לצורת לימודו של הגר"ש מאשר לשל הגרד"ל).
אין בי שום שנאה לאף אדם בעולם, וחבל שאנחנו לא מכירים זה את זה.
השאלה מה יעודו של ישורון ואיזה סגנון בדיוק יכול להיכתב בו, נתונה לדיון, ועל זה בדיוק הערתי, שאפשר לדון, ולשתף חכמים נוספים. ולא לצאת מהנחה שברור שגילינו את הבעיה הגדולה של הדור, וכל השאלה אם להביא באש או להביא במים. מי שלא דן ענינית הוא אתה, בכדי שאענה ענינית, צריכה להישאל שאלה ענינית. ולא רק הכרזות על סגנון ועל דברים כלליים. על כל דבר אפשר לדון, ואולי הבנת במשמעות של 'לדון' בבית דין, דנתו לזה בשריפה, לא לזה התכוונתי. בשביל זה אני כאן, להסביר במקרה שלא הבנת.
אגב, ההתנשאות היא שלב אחד לפני השלב בו אדם ממנה את עצמו לשומר.
ולגבי דברי הרב אפשר, כפי שכתבתי, מי שמפרסם מאמרים לציבור, ובפרט אם הם בסגנון יחודי, לא יכול לבא בטענות שמנתחים אותו, את מגמתו, וזו זכותם של המבקרים. ולא הייתי מכניס ראשי בין ההרים בשביל להסביר את עצמי. ואת כוונתי כבר ביארתי.
נערך לאחרונה על ידי יורה_דעות ב ה' ינואר 26, 2017 11:28 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

בן מלך
הודעות: 224
הצטרף: ד' ספטמבר 15, 2010 9:59 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי בן מלך » ה' ינואר 26, 2017 11:12 am

כתב לי ת"ח א' שהבאתי לפניו אשכול דנן את הדברים הבאים, וקיבלתי רשות לפרסמם לאחר השמטת כמה משפטים חריפים:

שלו' וברכה לידידי...
בנוגע לחומר ששלחת לי מאוצר החכמה, אכתוב לך כמה מילים מלב כואב.
אלו הנוטרים את הכרמים בהם עסקינן, מתחלקים לשני חלקים. הטובים יותר והטובים פחות.
הטובים יותר הם אלו הסוברים שהם באמת מצילים את הדור בשמירתם, ויש מקום להעריכם לפחות על כוונותיהם, אלא שלפעמים הם טועים ובמקום להציב גדר בפני השועלים המחבלים בכרמים הם מבקשים 'להגן' על הכרם באמצעות גדר שמקפת גם 'מלמטה' ו'מלמעלה'.
מלמטה - כשהם סבורים שהשפעות זרות יכולות לחדור גם מדברי חז"ל ורבותינו הראשונים, ולכן כשהם נתקלים בדברי רבותינו במשהו שאיננו לפי השקפתם, הם "אינם מתעכבים עם התלמידים" או מבקשם כל טצדקי "להשגיב את הענין", כביכול רבותינו שכתבו מה שכתבו לא היו די "בעלי השקפה" כדי להבין מה ראוי לכתוב ומה לא. הנוטרים, הם והם בלבד, יקבעו מה מדברי רבותינו ראוי ללמידה ומה ראוי לקריאה בחיפזון או להשגבה המוציאה את הדברים מכוונת הכותב. הם יציבו גדר לנטור את הכרם, אבל כיון שהגדר תהיה חוצצת בין הכרם ובין מקורות יניקתו, הכרם ייבש ויבול.
מלמעלה - כשהם סבורים שהכרם צומח יותר מדי, פורח ומשגשג אך לא לפי רוחם, כשהם ישמעו רעיונות מקוריים שאינם נמצאים בספרים המוכרים להם או אינם בקו המחשבה הרגיל אצלם ובבית מדרשם, הם ימהרו להציב גדר מלמעלה, יחנקו את הגפנים, ימחצו את האשכולות, ירסקו את הפירות. מוטב בעיניהם לחנוק את הצמיחה ובלבד שלא יהיה הכרם שלא לפי רוחם והשקפתם. ואינם יודעים שחניקה לא הועילה מעולם ולא תועיל אף פעם. הכרם, כרמו של הבורא, ימשיך לצמוח לפרוח ולהוציא פירות משובחים, הגיונות ועומקים, תובנות ומחשבות, הגיגים ומערכות.
אלו הם הטובים יותר. אך ישנם גם את הטובים פחות. שמעתי לאחרונה מאחד מגדולי תלמידיו של הגר"מ שפירא זצ"ל שהוא גם מקורב לגר"ל מינצברג יבדלחט"א, שבשעתו כאשר הני בריוני רשיעי וחציפי ביקשו למחוק את הגרל"מ מהמפה הציבורית והסיתו כמה מגדו"י כנגדו באמצעים שקריים ומחוצפים, נחלצו חושים מקורביו ותלמידיו (כהגר"ע אויערבאך, הגר"ש פאלי ועוד) ללכת לאותם גדו"י ולגלות בפניהם את האמת (ואכן חפץ ה' בידם הצליח והגראי"ל הורה לגנוז את הפרשה כלא הייתה), ואותו מקורב שהוא גם תלמיד הגרמ"ש נחלץ גם הוא לעזרת ה' בגבורים, ואמר לו הגרמ"ש: אתה יודע שאני חולק על ר' לייב בהרבה עניינים, אבל כעת אעזור לך בכל מה שאוכל, ומדוע? כי אותם אנשים שכעת יוצאים נגדו, יצאו לפני חודשיים כנגד הרב פינקוס ולפני ארבעה חודשים נגדי. אלו אנשים שמגמתם היחידה היא שלא תופח רוח בעצמות היבשות. וכנגדם מצווה להילחם.
דברי הגרמ"ש "רוח בעצמות היבשות" נכונים לא רק ביחס לענייני מחשבה וקבלה וכדו', אלא גם ליכולת של ת"ח צעירים לסגל לעצמם דרכים, לפתח רעיונות ויכולות מחשבה מקורית. כל זה אכניס ב"רוח בעצמות היבשות" והוא הנחוץ לקיום התורה.
על נוטרים מהסוג השני ניתן לומר "מצאוני השומרים הסובבים בעיר, הכוני, פצעוני, נשאו את רדידי מעלי, שומרי החומות". אלו מזיקים שאין לנו את הרשות להתייחס כלפיהם בסלחנות.
אינני מכיר ואינני יודע לאיזה סוג שייכת הביקורת שנכתבה על הת"ח בעל המאמר, ומי הם העומדים מאחורי הדברים, אך בין אם כוונתם להזיק ולחבל ובין אם כוונתם רצויה - מעשיהם אינם רצויים.
והוא רחום יכפר עוון וגו', ויכלה מעלינו כל תקלה וכל קטטה.

צולניק
הודעות: 994
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי צולניק » ה' ינואר 26, 2017 11:37 am

שוב ושוב מסיטים את הדיון מגופם של דברים אל מחוזות המחלוקת הידועה, כאילו אלו שבצד שכנגד נותנים יותר לגיטימציה למאמרים מסוג זה, וכבר נרמז על הגרח"ק [למשל] שאם יש מי שמתנגדים למאמר זה הרי שהוא בראשם. ההצגה כאילו בענין זה חלוקות הדעות 'לשיטתם' עושה שירות רע לצד שכנגד.

[לכשעצמי איני סבור ש'ישורון' היא הבמה התורנית ביותר שאינה יכולה לסבול סטיה מהדברים המקובלים].

פלתי
הודעות: 2234
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פלתי » ה' ינואר 26, 2017 11:57 am

צולניק כתב:שוב ושוב מסיטים את הדיון מגופם של דברים אל מחוזות המחלוקת הידועה, כאילו אלו שבצד שכנגד נותנים יותר לגיטימציה למאמרים מסוג זה, וכבר נרמז על הגרח"ק [למשל] שאם יש מי שמתנגדים למאמר זה הרי שהוא בראשם. ההצגה כאילו בענין זה חלוקות הדעות 'לשיטתם' עושה שירות רע לצד שכנגד.

אמת ויציב ונכון. כל הדברים שלפני פני, לא היו ראויים להכתב ולהאמר כאן, יהיה מי שיהיה האומרם.

פלתי
הודעות: 2234
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי פלתי » ה' ינואר 26, 2017 12:09 pm

לסיכום הענין.
א) בקובץ ישורון, הובא מאמרו של הקי"ד הנוקט בגישה מחקרית משהו, בסגנון שאינו מקובל בעיני רבים.
ב) הנוטר טוען ומתרעם על כך שאין מקום לשרבב דברים כגון אלו בקובץ תורני מובהק הנפוץ בין בני הישיבות.
ג) הקי"ד תוקפו חזיתית בטענות של קנאות יתירה, ורומז על כוונותיו שאינן טהורות, הנובעות מהשתייכות ומגמה פוליטית.
ד) מכאן ואילך מתנהל שיח חרשים. התקפות ועקיצות חוזרות ונשנות, בלי שום חידוש או תוספת לגופם של דברים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17493
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ינואר 26, 2017 1:15 pm

נראה לי שהדיון כאן מוצה וראוי להנעל.

אם בכל אופן אחד מהצדדים חושב שלא קיבל אפשרות להגיב, יפנה אלי בבקשה ואאפשר לו לכתוב את דבריו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17493
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ינואר 26, 2017 3:40 pm

הרב ענבל בקש ממני שאוסיף את דבריו הבאים

יש"כ לכל העוסקים והמעירים, ובעיקר לרב הנוטר שליט"א שעורר את הנושא, אשמח לקבל כל סוג של הערה למייל Yehoshua-i@hotmail.com ובמדת הצורך אפרסם הבהרה ב'ישורון' הבא".




ובסופו של דבר המסתכל על הויכוח כאן רואה את מעלת התורה בשני הצדדים, שאע"פ שהויכוח הוא בתחילתו בבחינת אויבים בשער בסופו של דבר שניהם עיקר עניינם הוא התורה ובירור דבריה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17493
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ישורון קובץ לה - הופיע עתה! - תוכן הענינים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' ינואר 27, 2017 10:18 am

גם הרב נוטר כרמים ביקש שאסיף לאשכול את הדברים הבאים
הבהרה
בהתכתבות אישית כתב לי הרב הקי"ד: ההגדרה "ניחוח משכילי" הוא כינוי ברור ומובן לדברים שצריכים לנדות ולהשאיר מחוץ למחנה, אפילו על המעיין לא אומרים שהוא ב"ניחוח משכילי", הרעיון של מחוץ לבית המדרש ברור ומובן, וכפי שכתבו לך גם הרב פינקוס נחשב בעיני הרב שך כראוי להישאר מחוץ לבית המדרש. מן הסתם הרב שך הכיר במעלותיו ובצדקותו, ולא היה לו דבר אישי נגדו, אלא כפי שכתבת, שלישיבות יש צביון מסויים, והוא לא כולל את סגנונם של הרב פינקוס ור' משה שפירא. "ניחוח משכילי" זו דרגה אחת יותר מזה, זה משהו שצריכים לשרוף, המשכילים היו עוכרי ישראל משומדים שהסיתו לעזוב את הדת בדרגות שונות. אמנם בדורינו סבורים הרבה חכמים, שצביון הישיבות אינו יכול להישאר מאובן, משום שהגורמים והתנאים משתנים, הרב שך התנגד גם לאוצר מפרשי התלמוד, לשוטנשטיין, ולעוד הרבה דברים שכן נכנסו לבתי המדרש. לכן אף שיש לי כבוד לדעה שצביון הישיבות צריך להיות בדיוק כמו אצל הרב שך, אין לי שום כבוד לדעה שאם מישהו חושב אחרת, ומפרסם מאמר בבמה 'שלו', קובץ שאינו בדיוק קובץ לבני הישיבות, ותמיד יש בו מחקרים וכדו', זה "ניחוח משכילי" ולא יפה השתיקה".
יתכן שלא הבנתי אותך טוב, אבל זה היה הניתוח שלי.


ותגובתי:
אז הנה התקדמנו, עכשיו הבנתי, שביטוי זה שאכן הוא מוגזם ומוקצן זה הנקודה, ובה באמת טעיתי. אם היית מתמקד נקודה זו הייתי מתנצל בפומבי, והכל היה מכובד. אולי אבקש להכניס תגובה בחידוד נקודה זו, ושלום על ישראל. ב"ה אין לי בעיה להודות על האמת שטעיתי מאוד בניסוח המוגזם מאוד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים