מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' מרץ 29, 2012 5:01 pm

תיקון טעות
למאי_נמ? כתב:
omri1117@gmail.com כתב:מה לכם לפלפל איזה גביע היה לח"ח ומה גודלו, הרי מפורש כתב הוא עצמו במשנ"ב שבדאורייתא יש להחמיר כשיטת הצל"ח (המכונה כאן "שיעור חזו"א") ולכן בקידוש הלילה יש לקדש על רביעית בשיעור הגדול, ובקידוש היום דרבנן אפשר להקל.


לא זכיתי להבין, הרי המ"ב עצמו (בסי' רעא ס"ק ב וז) כתב להלכה כשיטת התוס' והרמב"ם שקידוש בדברים מדאו', ומדרבנן הצריכו על היין, וא"כ שפיר היה גביעו כשיעור הגר"ח נאה ז"ל, שבדרבנן סגי כשיעור הקטן (עי' סי' תפו ס"ק א שהזכרת).

הראוני שבביאור הלכה (רעא, יג, ד"ה של רביעית) מסיק שבקידוש הלילה שהוא מדאורייתא צריך להחמיר כהנוב"י והחת"ס, וא"כ טעיתי בדברי. אכן, צ"ב ע"ד המ"ב עצמו אמאי החשיב קידוש הלילה לדאו'.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מאי 16, 2016 7:55 pm

למאי_נמ? כתב:תיקון טעות
למאי_נמ? כתב:
omri1117@gmail.com כתב:מה לכם לפלפל איזה גביע היה לח"ח ומה גודלו, הרי מפורש כתב הוא עצמו במשנ"ב שבדאורייתא יש להחמיר כשיטת הצל"ח (המכונה כאן "שיעור חזו"א") ולכן בקידוש הלילה יש לקדש על רביעית בשיעור הגדול, ובקידוש היום דרבנן אפשר להקל.


לא זכיתי להבין, הרי המ"ב עצמו (בסי' רעא ס"ק ב וז) כתב להלכה כשיטת התוס' והרמב"ם שקידוש בדברים מדאו', ומדרבנן הצריכו על היין, וא"כ שפיר היה גביעו כשיעור הגר"ח נאה ז"ל, שבדרבנן סגי כשיעור הקטן (עי' סי' תפו ס"ק א שהזכרת).

הראוני שבביאור הלכה (רעא, יג, ד"ה של רביעית) מסיק שבקידוש הלילה שהוא מדאורייתא צריך להחמיר כהנוב"י והחת"ס, וא"כ טעיתי בדברי. אכן, צ"ב ע"ד המ"ב עצמו אמאי החשיב קידוש הלילה לדאו'.

הביאור מבואר, דיפה דקדק המ"ב בלשונו וכתב
ולמעשה נראה דלענין דאורייתא כגון כזית מצה בליל פסח בודאי יש להחמיר כדבריהם וכן לענין קידוש של לילה דעיקרו הוא דאורייתא ג''כ נכון לחוש לכתחלה לדברי הצל''ח הנ''ל

כוונתו ברורה
כזית מצה הוא "דאורייתא" לכן "בוודאי יש להחמיר"
קידוש של לילה רק "עיקרו הוא דאורייתא" (כלומר עיקר הקידוש אבל לא חיוב הכוס) ולכן רק "נכון לחוש לכתחילה".
כמובן רלוונטי לעניין גם שכמדומה שיש ראשונים שכן סוברים שהכוס בקידוש דאורייתא, עיי' אנצ"ת ערך כוס של ברכה.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: נודע בשיעורים

הודעהעל ידי חברא » ה' אוגוסט 04, 2016 12:09 am

נוטר הכרמים כתב:ומי יכול לחפש ולמצוא את אשר מובא בארחות רבינו באיזה מקום, שר' חיים נאה טען שבנושא זה הוא 'רופא שינים', כלומר, הוא ה'אומן' במלאכה' זו, והחזו"א לא קיבל טענה זו, יעו"ש.

ראה כאן.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 14, 2017 1:44 pm

אינני מבין כלל וכלל כל הנידון באשכול זה.
כל הטענות הנ"ל הן רק מהסתכלותו של ליטאי מצוי - שהחזו"א הי' גדול, ומנהיג, ומרא דארעא דישראל וכו' וכו'.
אבל אצלי עדיין נשאר ראש על הכתפיים והוא בד"כ פועל ולא נוטה להאמין לכל מילה שנאמרת מסביבי, ולכן, הנני פונה בהצעה לכל משתתפי האשכול:
בואו וננסה (עכ"פ) להסתכל ע"ז מהסתכלותו של חב"דניק מצוי (כמו עורך הספר, ר' שנ"ז ברגר) -
מבחינתו, החזו"א הוא בסך-הכל אדם שישב לבדו בביתו (מה שבאמת נכון, שהרי הוא לא שימש באיזו משרה רבנית או כיוצ"ב), אמנם הי' למדן גדול - אבל... איך אומרים, "הוא העז לחלוק על גדולים ממנו" (קרי: אדמו"רי חב"ד)...
לעומת זאת, ר' חיים נאה זכה ליחס די מכבד מצד אדמו"רי חב"ד, שהשתמשו בשיעוריו ושיבחו אותם.
שיעוריו גם נזכרים (כ"ז מחיפוש קצר שערכתי, ואם הייתי מאריך...) כמ"פ בכרכי מכתבי הרבי מחב"ד.

החזו"א חיבר שורת ספרים נכבדים - גם ר' חיים נאה, מנקודת מבטו של חב"דניק, חיבר שורת ספרים נכבדים - "קצות השולחן" (שהרבי הקודם מחב"ד מברך על קבלתו), "בדי השולחן" ו"קונטרס השולחן", כל אלה על שו"ע הרב (והרבי מחב"ד מתחשב בהם); "קונטרס הסידור" - בו הוא משיב על דבריו של רב חב"די שנפטר בשנה בה הוא נולד (חמישים שנה אחורה! - וזה הרבה בקרב החסידים, שבד"כ כל דברי קודמיהם "קבלה" הם ואין לערער עלי'), והרבי מחב"ד מתחשב בהערותיו; "לוח כולל חב"ד" - שעל-פיו מתנהגים כלל חסידי חב"ד, והוא אף הוגה מס' פעמים ע"י הרבי האחרון מחב"ד (פעולה די נדירה בהתחשב בכך שזהו פרסום חיצוני, ללא שמה המפורש של הוצאת הספרים החב"דית - 'קה"ת', וחובר ע"י אדם שכאילו לא הי' לו קשר "מיוחד ביותר" עם הרבי [שגם אז נהג הרבי לשלוח 'הערות', לא להגי'!]) - ע"כ פירוט (חלק מ)ספריו, שכנ"ל, הם נכס מונומנטלי אצל כל חב"דניק שפוי.
גם מצד המשרות שבהם החזיקו - החזו"א נחשב אמנם ל'גדול' בציבור הליטאי, אבל בפועל הוא לא שימש בשום משרה רבנית-רשמית.
לעומת זאת, הרב נאה הי' רב הקהילה הבוכרית (תרע"א-תרע"ג בסמרקנד, ואז חזר לירושלים ושימש כרב הקהילה הבוכרית בעיה"ק). ספרא דדיינא (וי"א חבר בביה"ד) של העדה"ח במשך חצי יובל שנים!

אז תגידו לי - אחרי כל זאת:
אצל חב"דניק מצוי - מי העז לחלוק על "גדולים" ממנו?
ר' חיים נאה או (אולי...) החזו"א?!
- ההפרש ביניהם הי', להזכירכם, בסה"כ של 11 שנה (וכנ"ל ר' חיים נאה 'העז' לחלוק על רב, חב"די, מבוגר ממנו ביותר משבעים שנהקיבלו את דבריו בחב"ד], והחזו"א - אין צורך לפרט, הדברים ידועים...).

* * *

בשולי הדברים אעיר:
הספר "קונטרס הסידור" נתחבר נגד (חלק מ)מסקנותיו של הרב אברהם דוד לאוואוט, שנולד בשנת תקע"ה ונפטר באדר תר"ן. בחב"ד מגדירים אותו כך: "עוד בצעירותו נודע כפיקח, בעל שכל חד וכשרונות נעלים".
הרב נאה נולד באייר תר"ן.
אה, ועוד גילוי נאות: הרבי האחרון מחב"ד ה"ה נכד-נכדו של הרב לאוואוט, והנכד מקבל את השגות הרב הצעיר על דברי סבו. דבר זה "אינו" אומר 'דרשני'?! (מלבד היחס המיוחד לדברים כשהם יוצאים מפי האדמו"ר).

עוד משהו קטן לסיום:
שלושת הרבנים הנ"ל (לאוואוט, החזו"א, ונאה) שמם הראשון הי' אברהם: הרב אברהם דוד לאוואוט; הרב אברהם ישעי' קארליץ; והרב אברהם חיים נאה.
ועוד משהו קטנטן ממש: גם החזו"א וגם הרב נאה נפטרו באותה שנה (תשי"ד; זה בחשוון וזה בתמוז), ושניהם בעקבות אירוע לבבי. לחושבים שבינינו.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ד' יולי 24, 2019 4:17 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 14, 2017 1:52 pm

ודרך אגב:
זה עדיין מבלי להתייחס למה שכנראה כן שררו בינו לבין החזו"א יחסים די חמימים.
זה כמו בהרבה כגון דא - שנתערבו אנשי מדון וסכסכו בין שני ענקים שלא (ממש) שנאו האחד את השני (גם לא אחרי הוצאת הדיבה ההדדית ע"י אותם אנשי מדון), אלא שמצד שקרים שגונבו לאזניהם לא הי' זה בפרסום כ"כ [ובד"כ אותם אנשי מדון היו מב"ב של ה'גדול', ובמילא, מנעו גם את הדלפת המידע שאין השניים שונאים ח"ו אלא אדרבא אוהבים זל"ז, וכמ"ש גבי ת"ח "ואת והב בסופה". וד"ל].

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 14, 2017 2:00 pm

להעיר ג"כ, שעיקר טענות הרב נאה היו כלפי ה"סטייפלער" שהי' - עכ"פ ע"פ סדר זמנים - קטן ממנו בתשע שנים (נולד בתרנ"ט...). וד"ל.

מתישהוא

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי מתישהוא » ב' מאי 15, 2017 3:13 am

לבי במערב כתב:עוד משהו קטן לסיום:
שלושת הרבנים הנ"ל (לאוואוט, החזו"א, ונאה) שמם הראשון הי' אברהם:
הרב אברהם דוד לאוואוט.
הרב אברהם ישעי' קארליץ,
והרב אברהם חיים נאה.
ועוד משהו קטנטן ממש: גם החזו"א וגם הרב נאה נפטרו באותה שנה (תשי"ד; זה בחשוון וזה בתמוז), ושניהם בעקבות אירוע לבבי. לחושבים שבינינו.


מה הקשר?

גם "משהו קטן לסיום" צריך שיהיה לו איזה קשר.

ואני אומר, שיש גם קשר בין "דוד לאוואוט" ו"ישעי' קארליץ" ו"חיים נאה", כי הגימטריא שלהם שוה. ואם אינה שוה - יש להוסיף בתוארים שבתחילה "הגאון" או "הגדול" וכהנה, עד שיהיה המספר מתאים. לך וחשוב מי יצא בסוף ה"גדול" מכולם...

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי הגיונות » ו' מאי 19, 2017 8:09 am

לאחרונה הראה לי נכדו של ר' חיים נאה - ר' יי"צ נאה מטבריה - את הספר 'נודע בשיעורים' שהוא מלא בהערות והשגות שחיבר על תוכן הדברים.

במידה ויהיה לי זמן אשתדל לעלות לכאן כמה מהערותיו.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 12, 2017 1:06 pm

מתישהוא כתב:
לבי במערב כתב:עוד משהו קטן לסיום . .

מה הקשר?
גם "משהו קטן לסיום" צריך שיהיה לו איזה קשר.
ואני אומר, שיש גם קשר בין "דוד לאוואוט" ו"ישעי' קארליץ" ו"חיים נאה", כי הגימטריא שלהם שוה. ואם אינה שוה - יש להוסיף בתוארים שבתחילה "הגאון" או "הגדול" וכהנה, עד שיהיה המספר מתאים. לך וחשוב מי יצא בסוף ה"גדול" מכולם...

מה הקשר?
על כל מה שכתבתי לא הי' לך שום תגובה (גם לא-ענינית), רק על ה"משהו קטן לסיום"?!?!
אומר דרשני.
חוץ-מזה, שעל זה ששניהם נפטרו מאירוע לבבי באותה שנה - לא הי' לך שום דבר מה להשיב (אפי' לא בליצנות). נו, אומר דרשני.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יוני 12, 2017 1:52 pm

זה שלא מגיבים על משהו לא אומר שאין תגובה. יתכן מאד שהדברים אינם ראויים לתגובה, או שהקוראים חושבים שלא מסתבר שהכותב התכוון ברצינות כשהוא כותב אותם. [אני אישית חשבתי כמו האפשרות השניה, בעיקר לאור הדברים שבתחילת ההודעה המדוברת, אבל אני מבין גם את אלו שחשבו כמו האפשרות הראשונה].

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יוני 14, 2017 5:26 pm

שש ושמח כתב:זה שלא מגיבים על משהו לא אומר שאין תגובה. יתכן מאד שהדברים אינם ראויים לתגובה, או שהקוראים חושבים שלא מסתבר שהכותב התכוון ברצינות כשהוא כותב אותם. [אני אישית חשבתי כמו האפשרות השניה, בעיקר לאור הדברים שבתחילת ההודעה המדוברת, אבל אני מבין גם את אלו שחשבו כמו האפשרות הראשונה].


רצונך לחשוב כך - חשוב. געזונטערהייט.
אני (עכ"פ) התכוונתי ברצינות גמורה, ונבצר מדעתי הקטנה והקצרה להבין את הסוברים בסברא הראשונה [וכי מפ"מ אין הדברים ראויים לתגובה? מפני שהם מביאים את המציאות כמו"ש, ולא מנסים לומר "אל תבלבל את המציאות עם עובדות"?!].
איני מבין. איתא במשנה אבות "אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו". ובמילים פשוטות: כשאתה רוצה להבין מה השני כתב (ובעיקר למה הוא כתב כך), תנסה להכנס לראש שלו. זה מה שעשיתי.
וכמדומה שעדיין לא שמעתי כאן [אף שהזמן וכמות התגובות בינתיים אינם ראי' כלל, כפשוט] איזה קצה של ראי' רק למה שהחזו"א הי' מרא דארעא דישראל גם לחב"דניקים (למען האמת: גם לא ראיתי תשובה ע"ז ששררו בין הרא"ח נאה לחזו"א יחסים די-חמימים). ודי בזה.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' יוני 14, 2017 11:59 pm

הנידון אינו מה החבדניקים חושבים [http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=5587&p=46807&hilit=%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%93%D7%95%D7%9F+%D7%9C%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D#p46662] אלא מה המציאות.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 24, 2019 4:14 am

שש ושמח כתב:הנידון אינו מה החבדניקים חושבים, אלא מה המציאות.
המציאות היא, כפי שאמר הגרש"ד זללה"ה לנכד הגרא"ח, שהגרא"ח זללה"ה "הי' החזו"א של ירושלם". יש לך דבר מפורש מזה?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

הגאון רבי חיים נאה בעל קצות השלחן

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 12, 2020 1:27 pm

הגאון רבי אברהם חיים נאה נולד לאביו הרב מנחם מנדל בשנת תר"ן בחברון.
תורתו למד מפי אביו, שהיה מראשי חסידות חב"ד בארץ, ועמד בראש ישיבת 'מגן אבות' בחברון, אותה הקים, רבה של חברון, ה'שדה חמד', חכם חזקיהו מדיני. בשנת תרס"א נכנס ללמוד בישיבת 'מגן אבות', ובשנת תרס"ה עברה משפחתו לירושלים, בה למד ישיבת 'אוהל משה' ובישיבת 'תורת חיים', ונסמך לרבנות ע"י הרב יצחק ירוחם דיסקין. באותה עת נשא לאישה את נוות ביתו למשפחת פניגנשטיין, ונולדו להם תשעה בנים ובנות.
בשנת תר"ע נסע לעיר לובביץ ונפגש עם אדמו"ר חב"ד החמישי, רבי שלום דובער שניאורסון. בשנת תרע"א הגיע בשליחות לבוכרה, ושם מושבו בעיר סמרקנד. באותה עת חיבר בשפה הבוכרית את חיבורו 'חנוך לנער' - הלכות תפילין עבור נערי בר המצווה.
בשנת תרע"ד שב לארץ ישראל, אך בשנת תרע"ה לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה, בשל נתינותו הזרה, גורש עם יהודים רבים למצריים, שם יחד עם חכם ניסים נחום הקים ישיבה לגולים בשם 'ישיבת ארץ ישראל' ועמד בראשה יחד עם חכמי אלכסנדריה - חכם רפאל מפרגולא, רבה של העיר וחכם אברהם אביכזיר אב בית הדין. באותה עת כתב את חיבורו 'שנות חיים' - הלכות שימושיות, שתורגם לערבית. עם תום המלחמה חזר לירושלים. הוא שימש סופר בית הדין של העדה החרדית, והיה רבה של שכונת הבוכרים.
חכם אברהם חיים נאה היה מראשי כולל חב"ד בישראל. בשנת תרפ"א הקים מחדש את ישיבת 'תורת אמת' ברחוב מאה שערים. בשנת תרפ"ד ליווה את הגה"ק רבי יוסף חיים זוננפלד, גאב"ד העדה החרדית, בפגישתו עם מלך ירדן האמיר עבדאללה.
במאורעות תרצ"ו, נרצח בנו ונפצעו שתי בנותיו בהתקפה רצחנית על משפחתו בשער הגיא, עת חזרו מחתונת אחיהם בטבריה. בשנת תרצ"ח נפטרה אשתו.
שיטתו המצמצמת בעניין מידות ושיעורי תורה התפשטה בקרב הציבור. אף שעמד במחלוקת בעניין עם מרן ה'חזון איש', הסכימו רבים לדבריו ובהם גדולי דורו והדורות שאחריו. את שיטתו פרסם בספרים 'שיעורי תורה', 'שיעור מקווה', 'שיעורי ציון', וב'קונטרס השיעורים'.
רבינו נתבקש לישיבה של מעלה ביום כ' בתמוז בשנת תשי"ד ונטמן בהר המנוחות בירושלים.
בין חיבוריו הנוספים: 'ספר קונטרס החליבה' - אודות חליבת פרות בשבת. 'דברי צדק' - על סיפור המחלוקת אודות ספרו של רבי יעקב יוסף מפולנאה, ובסופו ביאור על מדרש רבה קהלת. ועוד כתבים רבים שעדיין בכתב יד.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הגאון רבי חיים נאה בעל קצות השלחן

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 12, 2020 1:28 pm

שח נכדו הגר"י נאה שליט"א: אני יכול לספר רבות על התמדתו וגדלותו בכל חלקי התורה, אך יכלה הזמן והם לא יכלו, אני רק אספר לך מספר אפיזודות השמורות עמי משנות ילדותי במחיצת סבי זצ"ל. זקני היה עמל בתורה מתוך הדוחק ממש, כשפרנסתו לא הייתה מצויה בידו. הוא היה מרוויח קצת ממכירת הספרים שחיבר אשר בקושי סיפק את צרכיו. היו תקופות שהעוני היה מנת חלקו, וממש לא היה לו בביתו לחם לאכול ממש, הדוחק היה נורא, והיה הולך לישון מתוך חרפת רעב ללא גוזמא. לא אחת היה קורה שהיה מתעורר משינתו בלילה מחמת הרעב שהציק לו, אך זקני לא היה נשבר והיה אומר, שאם מתעוררים כשמציק הרעב הרי שמיד לומדים דף גמ' המחיה את נפש האדם עד שמתעייפים ושוב נרדמים, וכשמתעוררים בשנית מחמת הרעב לומדים שוב דף גמ' עד שמרוב עייפות שוב נרדמים, וכמו תינוק המתעורר ואין לו מה לאכול אז הוא בוכה עד שמתעייף ואז הוא נרדם שוב, וכך מתעורר שוב ולאחר זמן נרדם בשנית, וכך עד אור הבוקר נמשכת המלחמה, ואז שותים כוס קפה המרגיע במקצת את הגוף, וכך ב"ה עבר הלילה במהירות ומתחילים שוב יום חדש ורענן לתורה ועבודה, ולמה לנו לדאוג ליום החדש אשר ודאי ה' יעזור בו לטובה. כך ממש היה נלחם זקני עם הרעב שפקדה אותו כשהוא היה מתגבר ועמל בתורה גם במצבים נוראים אלו.
גם במלחמת השחרור בשנת תש"ח כשהמצב היה קשה והפגזים עפו מכל עבר, לא נרתע זקני והיה ממשיך לכתוב בחדרו את ספרו "שיעורי תורה" בעמל התורה כאילו לא מתרחש כלום. אבי זעק אז לעבר זקני: "אבא, איך אתה נשאר בבית ואינך יורד למקלט, בא ותרד למטה, וכך תינצל", זקני ענה לו: "דע לך כי לכל כדור יש כתובת", וכך המשיך לכתוב את חיבורו בבית למעלה, לפתע שמעו קול רעם של פגז הנוחת בבנין בקומה העליונה, מיד עלו בני הבית לראות האם קרה משהו לזקני, אך להפתעתם הם לא מצאו אותו בחדרו, ורק אחרי זמן ראו אותו יוצא מבית הכסא כשהוא מברך "אשר יצר" מילה במילה בכוונה כאילו לא קרה כלום, וכשגמר הפטיר בחיוך לבני הבית: "אמרתי לכם שלכל כדור יש כתובת", וכך המשיך להתעמק בכתיבת חידושיו כדרכו עד לפנות בוקר כאילו לא קרה כלום.
[מתוך ראיון למוסף התורני של 'המבשר']

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הגאון רבי חיים נאה בעל קצות השלחן

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 12, 2020 2:00 pm

ראיון עם בנותיו, מ' רחל זילבער ומ' חנה קאזלאווסקי (כמעט ללא תיקוני־טעויות, מאפס הפנאי):
6.docx
(24 KiB) הורד 198 פעמים

איקטורין
הודעות: 472
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: הגאון רבי חיים נאה בעל קצות השלחן

הודעהעל ידי איקטורין » א' יולי 12, 2020 3:45 pm


איקטורין
הודעות: 472
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי איקטורין » ה' אוגוסט 27, 2020 12:12 am

ביצחק ייקרא - הגרא נבנצאל.jpg
ביצחק ייקרא - הגרא נבנצאל.jpg (199.81 KiB) נצפה 4355 פעמים

מהדו"ק, אח"כ הושמט!

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אוגוסט 27, 2020 1:07 am

ומדוע?

איקטורין
הודעות: 472
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי איקטורין » ה' אוגוסט 27, 2020 12:37 pm

אפשר רק לנחש.
מחד מאוד לא סביר שכך אמר הגר"ח, מאידך מאוד לא סביר שכך המציא הרב נבנצל.

זאינץ
הודעות: 499
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי זאינץ » ה' אוגוסט 27, 2020 1:03 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאינץ ב ב' מאי 01, 2023 11:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי חיים שאול » ה' אוגוסט 27, 2020 6:17 pm

איקטורין כתב:
ביצחק ייקרא - הגרא נבנצאל.jpg

מהדו"ק, אח"כ הושמט!

א. אאל"ט בסוף ימיו ממש שינה החזו"א דברים בציציותיו, את השיעור הוא לא שינה
ב. הגרח"ק בבחרותו הי׳ שליח להעברת הטענה של המומחה לדבר א׳ - רופא שינים, זה הי׳ בסוף חיי החזו"א
(ס׳ שש"ת נדפס בתשט"ז)
קצת מזכיר את ׳חזרתו׳ בענין צ׳ הפוכה וכו׳

שומר
הודעות: 1170
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי שומר » ו' אוגוסט 28, 2020 4:16 pm

יש באוצר ספר על סתם ששם כתוב שפעם הגרח היה בירושלים והמחבר שאלו האם נכונה השמועה שהחזוא חזר בו בענין הצדי . והשיב שקר וכזב מעולם לא חזר בו . אני בקרוב יעלה את המקור

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי חיים שאול » ו' אוגוסט 28, 2020 5:51 pm

על ה׳חזרה׳ בענין הצ׳ יש מכתב מהקה"י שזה שקר וכמדו׳ גם מהגרח"ג והגר"י שפירא

נוריאל עזרא
הודעות: 1866
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' אוקטובר 22, 2020 2:25 am

אני מצרף קובץ ראו מעמוד 34 עד 39 בעניין זה של צ' עם יוד הפוכה והחזון איש.
מביא שם גם המעידים שחזר בו ובהערה 16 הוסיף עוד גם הביא הסטייפלער שחלק על זה.
קבצים מצורפים
18_3.pdf
(972.59 KiB) הורד 557 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יולי 19, 2022 3:02 am

הקפצה לרגל יומ"ד.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יולי 19, 2022 6:52 pm

האם נכון הוא שנקרא חיים עש האוחה"ק?

אראל
הודעות: 3343
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי אראל » ו' ספטמבר 09, 2022 7:11 am

שמעתי אתמול במשפחתי, עובדא שסיפר סבי ז"ל, והיא נפלאת בעיני

היה פעם שהגר"ח נאה נתן הכשר לייצור שמן זית, הפריש מן הייצור תרומה, והביא הביתה כמות מרובה של בקבוקי שמן תרומה [טמאה], הוא מסר זאת לסבי הכהן ז"ל [איני יודע איפה הם נפגשו, ואולי גר אתו בשכינות] שישתמש בה להדלקה וכדומה [הנאה של כילוי]

מישהוא יודע להרחיב מתי זה היה?, ולמה עשה ככה? ואם אמנם יש נוהגים ככה ליתן תרומה טמאה לכהני זמנינו?

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 09, 2022 10:22 am

אראל כתב:ואם אמנם יש נוהגים ככה ליתן תרומה טמאה לכהני זמנינו?

ראיתי פעם שהעבירו שמן של תרומה בין הכהנים אצלנו בישיבה לקראת חנוכה.
ושמעתי שיש כהן (דיין ממשפחת ערנטריי?) שהוא שותף בבעלות על בעלי החיים שבגן החיות התנכי, כדי שיוכלו להאכילם תרומות.

ועוד שמעתי על מקרים בודדים שנתנו תרומות לבעלי חיים של כהנים.

סגי נהור
הודעות: 5649
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' ספטמבר 09, 2022 10:40 am

עזריאל ברגר כתב:ושמעתי שיש כהן (דיין ממשפחת ערנטריי?) שהוא שותף בבעלות על בעלי החיים שבגן החיות התנכי, כדי שיוכלו להאכילם תרומות.

גם בספארי ברמת גן ובעוד כו"כ מקומות. אלא שכמובן יש כאן גיבוב כמה קולות (הסתמכות על חזקת כהונה, האכלת תרומה לבהמת כהן וישראל בשותפות, האכלת בע"ח אוכל הראוי למאכל אדם, כילוי תרומה טמאה שלא ע"י שריפה).

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ספטמבר 09, 2022 10:57 am

חזקת כהונה - אכן יש להשתדל שהכהן יהיה כמה שיותר מוחזק בכהונתו, וכפי שמשתדלים בפדיון הבן (ואינני יודע כמה היא חומרת האיסור להאכיל תרומה טמאה לבהמת זר).
שותפות - מצאנו דיונים בזה ברמב"ם וכו', וכמדומני שברור להיתר.
האכלת מאכל-אדם של תרומה טמאה לבהמת כהן - כמדומני שמפורש בש"ס במסכת פסחים לגבי חמץ שהדבר מותר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14140
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 09, 2022 11:03 am

אראל כתב:שמעתי אתמול במשפחתי, עובדא שסיפר סבי ז"ל, והיא נפלאת בעיני

היה פעם שהגר"ח נאה נתן הכשר לייצור שמן זית, הפריש מן הייצור תרומה, והביא הביתה כמות מרובה של בקבוקי שמן תרומה [טמאה], הוא מסר זאת לסבי הכהן ז"ל [איני יודע איפה הם נפגשו, ואולי גר אתו בשכינות] שישתמש בה להדלקה וכדומה [הנאה של כילוי]

מישהוא יודע להרחיב מתי זה היה?, ולמה עשה ככה? ואם אמנם יש נוהגים ככה ליתן תרומה טמאה לכהני זמנינו?


אני הקטן קבלתי תרומה של שמן זית טמא פעמים רבות.
וגם כהנים רבים שאני מכיר באיזורינו

הוה אמינא
הודעות: 1452
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ו' ספטמבר 09, 2022 2:05 pm

בברכה המשולשת כתב:אני הקטן קבלתי תרומה של שמן זית טמא פעמים רבות.
וגם כהנים רבים שאני מכיר באיזורינו


ודאי שבתרו"מ של דגן תירוש ויצהר מטבל גמור הייתי עד נוכח פעמים רבות [אצל תלמידי החזו"א] שנתנו שמן טמא להדלקה לכהן, ומע"ר ללוי.

כל הבע"ח שאוכלים מזון מפירות וירקות שבספארי היו קניינו של הרב הגאון ר' נחום הכהן קוק זצ"ל מרבני רמת גן, וכל התרומות של שוק תנובה היו מביאים מדי יום למאכל גן החיות. לכאו' בנו הגה"צ דוב מטבריה ירש אותו והוא הבעלים של החיות כיום.
נערך לאחרונה על ידי הוה אמינא ב ג' מאי 02, 2023 12:56 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 01, 2023 5:33 pm

האם הספארי לא פתוח בשבת?

איך אפשר שיהודי שומר תומ"צ יהיה לו בעלות על זה?

צופה_ומביט
הודעות: 4600
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: נודע בשיעורים - תולדות הגר"ח נאה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מאי 01, 2023 9:32 pm

בפשטות הוא הבעלים רק של החיות, לא של השטח והמתקנים, ואין לו שום בעלות וזכות להכניס אנשים או להוציאם, לסגור או לפתוח. כל עוד שבהמותיו לא עובדות בשבת ואינו עובר על שביתת בהמתו, אין לו שום שייכות לחילולי שבת הנעשים שם ע"י אנשים שבאים לראות את בהמותיו ומשלמים על זה כסף, וע"י האנשים שמארגנים את התצוגה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 188 אורחים