הקב"ה "מקיים" את כל מצוות התורה (?)
פורסם: א' דצמבר 19, 2010 12:57 am
במדרש רבה (שמות ל, ר"פ משפטים) איתא כזאת:
לאמור: שאלת המין היתה, שלאור דברי התנאים עולה, כי הקב"ה מקיים את כל המצוות, וע"כ איך הקב"ה שומר שבת, וע"ז ענו מה שענו. (וקצ"ע מדוע ענו לו בלשון "רשע שבעולם", מאחר שסו"ס ענוהו במטבע ששאל, שהרי ענו לו תשובה 'הלכתית', וא"כ מה רע בשאלתו, וי"ל בזה ואכ"מ).
גישה זו הביאה את הגה"ק מפיאסצנא הי"ד בעל "חובת התלמידים" בספרו "אש קודש", לשאול אף הוא שאלה: איך מקיים הקב"ה מצות תשובה? וע"ז הוא עונה, שהתשובה של הקב"ה, כביכול, היא, שהוא שב מהרעות ששילח בעם ישראל.
ועתה אשאלה: אשכחנא לעוד מרבותינו שהבינו אל נכון את דברי המדרש כפשוטן - עד כדי לבוא ולהקשות היאך מקיים הקב"ה מצוה זו וזו?
ובכלל, כפי שכתבתי במוסגר לעיל, כלום גישה זו לא מלמדת על מינות, עד שכינו התנאים את השואל "רשע שבעולם"?
ד"א ואלה המשפטים הה"ד (שם קמז) מגיד דבריו ליעקב אלו הדברות חוקיו ומשפטיו לישראל אלו המשפטים לפי שאין מדותיו של הקב"ה כמדת ב"ו מדת ב"ו מורה לאחרים לעשות והוא אינו עושה כלום הקב"ה אינו כן אלא מה שהוא עושה הוא אומר לישראל לעשות ולשמור מעשה ברבן גמליאל ור' יהושע ור"א בן עזריה ור' עקיבא שהלכו לרומי ודרשו שם אין דרכיו של הקב"ה כבשר ודם שהוא גוזר גזירה והוא אומר לאחרים לעשות והוא אינו עושה כלום והקב"ה אינו כן היה שם מין אחד אחר שיצאו אמר להם אין דבריכם אלא כזב לא אמרתם אלהים אומר ועושה למה אינו משמר את השבת אמרו לו רשע שבעולם אין אדם רשאי לטלטל בתוך חצירו בשבת א"ל הן אמרו לו העליונים והתחתונים חצירו של הקב"ה שנאמר (ישעיה ו) מלא כל הארץ כבודו ואפילו אדם עובר עבירה אינו מטלטל מלא קומתו א"ל הן אמרו לו כתיב (ירמיה כג) הלא את השמים ואת הארץ אני מלא.
לאמור: שאלת המין היתה, שלאור דברי התנאים עולה, כי הקב"ה מקיים את כל המצוות, וע"כ איך הקב"ה שומר שבת, וע"ז ענו מה שענו. (וקצ"ע מדוע ענו לו בלשון "רשע שבעולם", מאחר שסו"ס ענוהו במטבע ששאל, שהרי ענו לו תשובה 'הלכתית', וא"כ מה רע בשאלתו, וי"ל בזה ואכ"מ).
גישה זו הביאה את הגה"ק מפיאסצנא הי"ד בעל "חובת התלמידים" בספרו "אש קודש", לשאול אף הוא שאלה: איך מקיים הקב"ה מצות תשובה? וע"ז הוא עונה, שהתשובה של הקב"ה, כביכול, היא, שהוא שב מהרעות ששילח בעם ישראל.
ועתה אשאלה: אשכחנא לעוד מרבותינו שהבינו אל נכון את דברי המדרש כפשוטן - עד כדי לבוא ולהקשות היאך מקיים הקב"ה מצוה זו וזו?
ובכלל, כפי שכתבתי במוסגר לעיל, כלום גישה זו לא מלמדת על מינות, עד שכינו התנאים את השואל "רשע שבעולם"?