הודעהעל ידי שבע » ו' פברואר 09, 2018 1:25 pm
עוד בהקשר לסוד צב ("סוד שבת")
בהערותיי לסוד פד ("שבעה צדיקים") כתבתי:
"וראה כל זה בארוכה בזוהר-חדש פ' תולדות שציינתי לעיל, הפותח: "תא חזי שבעה יומין עילאין ברא קב"ה בעלמא... ולקביל אינון... ברא בארעא שבעה זכאי קשוט..."; ובנוסח המלא המופיע בכתבי-היד (כולם בכתיבה ביזנטית, מן המאה הט"ו): טורונטו - אוסף פרידברג 5-015, דף 116א-119א; פריס 779, דף 64א-68ב; וטיקן 206, דף 230א-235א - אשר תקוותי איתנה להגישו לפניכם בקרוב אי"ה".
באותו נוסח-מלא מצאתי מקבילה נוספת לתוכנו של סוד צב דנן, לכן אמרתי: עת לחננה כי בא מועד!
וזה החילי בס"ד:
כהמשך למאמר זוהר-חדש פ' תולדות הנ"ל, קרוב לסופו, לאחר המלים "אעבדך שבע שנים" (= במהדורת מרגליות, דף כז, א, טור ב, שורה 12), מופיע בכתבי-יד הנ"ל המשך ארוך בן כמה דפים, שכנראה לא היה בידי המדפיסים של "זוהר-חדש" ודומיו.
המעיין היטב במאמר הנדפס בזוהר-חדש יבחין כי הטקסט חסר וקטוע, וזאת כאשר יקרא: "ותא חזי ד' מאינון שבעה זכאי קשוט כד בעו לאתקרבא בשכינתא ברזא דשבע - כלהו איערעו בהאי באר דלא פסקו מימוי לעלמין" [= בא וראה ארבעה מאותם שבעה צדיקי אמת, כאשר רצו להדבק בשכינה בסוד שבע - כולם פגשו באותו באר שלא פסקו מימיו לעולם] וימצא לפניו את אברהם - שכרה את הבאר, יצחק - ששב וחפר אותו, יעקב - והנה באר בשדה, ואילו הרביעי איננו, אבד ואין שם על לב!
ובכן אבוא אל המלך אשר לו כדת,
וכאשר אבדתי עבדתי:
"... אעבדך שבע שנים גו'.
ות'א ח'זי א'ף ע'ל ג'ב דהאי בירא בבאר שבע הוה, עם כל דא בכל אתר דאבהן אזלין הוה אזיל עמהון, והוא הוה אזיל עם ישראל במדברא. וכיון דחזא יעקב שלימא דאיהו אזיל עמיה מה כתי'ב: וירא והנה באר בשדה, כמאן דחזי מדיליה, מה דהוה הכא חזייה הכא, כדין בעא לאזדווגא בשכינתא ברזא דשבע ואמ'ר ליה ללבן: אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה דייקא, וכלא ברזא דחכמתא. כדין אמ'ר לבן: טוב תתי אותה לך, ה'דא ה'וא ד'כתיב טוב יי' לכל גו'.
*
כיון דאתא יוסף - יסודא דעלמא, מה כתי'ב: אלה תולדות יעקב יוסף גו', וכי תולדות יעקב לא הוו אלא יוסף והא הוו ליה כמה שבטין זכאין, אלא שבחא דכל אינון תולדות, קיומא דעלמין כולהו, מאן איהו - יוסף בן שבע עשרה שנה. ואיהו אחיד בקב"ה יתיר מכולהו, אחיד לתתא ברזא דשבע, ואחיד לעילא ברזא דעשר, ה'דא ה'וא ד'כתיב: בן שבע - בקדמיתא, והדר: עשרה. וסליק מתתא לעילא ויתיב ברישיהו דאבהן וזן לון, דהא בגיניה נחית ההוא משח רבות ממוחא סתימאה לקיומא דכולא. ואיקרי צדיק לעילא, ה'דא ה'וא ד'כתיב וצדיק יסוד עולם, דבגיניה מתקיימין כולהו ברזא דשבע לתתא, ה'דא ה'וא ד'כתיב: חצבה עמודיה שבעה, וכתי'ב וצדיק יסוד עולם. ודא הוא דאחיד לתתא - כיסודא דאיהו לתתא ברזא דשבע, ואחיד לעילא ברזא דעשר, וסליק לעילא מכולהו עד רישא דמוחא, ובגין דא כתי'ב בברכתיה דיוסף: ומראש הררי קדם, מאן יתיב ברישיהו דאינון שבע הרים רמין דעלמא מתקיים עליהו, הוי אימא דא יוסף. דתלתא זכאי קשוט דאחידו בה בשכינתא יתבין מימיניה, ואינון אברהם יצחק ויעקב, ותלתא משמאליה, ואיהו יתיב ברישיהו, ה'דא ה'וא ד'כתיב: ומראש הררי קדם. בגין דאיהו יתיב לעילא מנייהו ברזא דעשר דמפרשאן ביה, ה'דא ה'וא ד'כתיב: בן שבע עשרה שנה, אחיד לעילא ותתא - לקיימא עילאין ותתאין, ויתיב באמצעיתא, כגוונא דאינון שית קני מנרתא, וקנה אמצעיתא קיים לכולהו, הכי צדיק לעילא דאיקרי שבת - איהו באמצעיתא כמלכא, ה'דא ה'וא ד'כתיב ויוסף הוא השליט על הארץ דייקא.
ועל דא פתחת אוריתא למללא בשבחיה ולמימר: אלה תולדות יעקב יוסף, מאן אינון תולדות דעבד יעקב שלימא בעלמא כד איתותב בארעא עילאה, ה'דא ה'וא ד'כתיב: וישב יעקב בארץ מגורי אביו. וא'ף ע'ל ג'ב דאיתיליד יוסף בחרן, עם כל דא לא סליק בדרגא דא אלא כד הוה יעקב שלימא בארץ מגורי אביו - ארץ עלאה. ומ'אי ט'עמא: מגורי אביו, אלא ודאי דשליט מדת דינא דאתיא מסטרא דאביו בארעא. ובגין דא בעי בר נש למדחל ממדת דינא דלא ישלוט בעלמא, דהא יעקב שלימא דחיל הוה מאבוי דייקא בגין דלא קיים כבוד אב ואם עשרין ותרין שנין דהוה בבית לבן, ואישתלים ליה הכא ביוסף כ"ב שנין, ה'דא ה'וא ד'כתיב אלה תולדות יעקב יוסף, מאן הוא כללא דכולהו, קיומא דעלאין ותתאין - הוי אימא דא יוסף. ומאי הוא תושבחתיה, דאיהו בן שבע עשרה שנה.
[על המלים: דחיל הוה מאבוי - כתוב בגליון: "נר'אה כי הבין מלת מגורי - מלשון כי יגורתי"].
וכדין שאילת אוריתא {בגליון: נ'ראה ל'י: דבעל פה}: מה עובדוי דההוא יוסף צדיקא, כדין אתיב ליה תורה שבכתב: היה רועה את אחיו, רזא דכתיב: משם רועה אבן ישראל, ודאי איהו רעי להו וזן להו לאחוהי ומקיים עלמא כוליה, ה'דא ה'וא ד'כתיב וצדיק יסוד עולם, ואיהו איקרי צדיק, בגין דאיהו נטיר לההוא ברית דאיהו ברזא דיוד ואיהו כללא דאינון עשר, ולא אעיל ליה באתר נוכראה, ולא בעא לאכחשא גופא דלעילא ולאסתאבא באשת זנונים אשת פוטיפרע.
וכי תימא במאי רעי להו לאחוהי וקיים לון בעלמא - בצאן ודאי, בתמידין דאינון מקרבין בכל יומא דאינון מצאן. ורזא דמלה: שנה היה רועה את אחיו בצאן, באינון כבשים בני שנה.
וכדין שאלת אוריתא דבעל פה - דקב"ה יהבה לבנוי ברחימו סגיאה דרחים לון יהבה לגלאה להו רזין עלאין - ואמרת: התינח בשעתא דמקדשא בשלמותיה דמקרבין ביה אינון תמידין, אבל בשעתא דחריב בי מקדשא בחוביהון דישראל ולא מקרבין לון, במה רעי להו. כדין איתיהיבת {בגליון: אתיבת} אוריתא עילאה: והוא נער, ההוא דהוה מלך עד האידנא והוא שליט, ה'דא ה'וא ד'כתיב: ויוסף הוא השליט על הארץ, וכתי'ב ביה: כי מבית הסורים יצא למלוך - אשתאר השתא בחוביהון דישראל נער, ה'דא ה'וא ד'כתיב: ונהר יחרב ויבש, ההוא דהוה נהר עילאה, אתהפך נער. ועל דא כתי'ב: אי לך ארץ שמלכך נער, בשעתא דמלכך דהוה נהר איהו נער ואזיל בגלותא עמהון דישראל צדיק וכנסת ישראל ורעי להון לשאר עמין, בגין דיתזנון ישראל ביניהו, ה'דא ה'וא ד'כתיב שמוני נוטרה את הכרמים כרמי שלי לא נטרתי, שמוני חוביהון דישר'אל נוטרה את הכרמים - אינון שאר עמין, אינון דאיקרון {בגליון: נ'ראה ל'י: כרמים}. כרמי שלי, ה'דא ה'וא ד'כתיב כי כרם יי' צבאות בית ישראל - לא נטרתי כדק[א] יאות. ווי לון לבני עלמא כד ההוא דהוה מלך אתהפך לנער, ההוא דהוה נהר עלאה דנהיר לכלא - איהו אתנער מטיבו עלאה דמוחא סתימאה. אבל לזמנא דאתי יתוב צדיק עם כנסת ישראל מן גלותא, והא אוקמוה דכתי'ב ובאו האובדים בארץ אשור - דא צדיק וכנסת ישראל דאינון אבדו שפע חולקהון. צדיק, דכתי'ב הצדיק אבד. כנסת ישראל, דכתי'ב על מה אבדה הארץ.
כדין שאלת אוריתא: מאן גרם דיפסקון ברכאן דאתיין לעלמא על ידא דההוא צדיק דאיהו רועה ישראל. כדין אתיבת ואמרת: ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם, ההוא דבה רעה (ו)דחבו אינון שבטין בההוא צדיקא - גרם לון מניעו דברכאן דאתיין לון על ידוי, וגרם לון דיגלון מן ארעהון על ידוי דעשו חייבא, וגרם לון דיתחרב בי מקדשא. ובדא הוא רזא דר' עקיבא וחברוי, אינון עשרה דאתקטלו על ידוי דעשו, ואוקמוה. ותא חזי יקרא דקב"ה דעל ידוי דעשו תבע ליה לההוא עלבונא דההוא צדיק, א'ף ע'ל ג'ב דיוסף שטניה דעשו, ואוקמוה. ומאן גרם תלתא פורענין אלין, ה'דא ה'וא ד'כתיב: על שלשה פשעי ישראל, לקבל אינון תלתא הוו פורענין תלתא: מניעו דברכאן, וגלותא, וחריבו דבי מקדשא. וכולהו תליין האי בהאי. ות'א ח'זי תלתא זימנין חבו בההוא זכאה: חדא על מכרם בכסף צדיק דייקא. וחדא דרמו יתיה לגובא ובעטו ביה בסנדליהון, ה'דא ה'וא ד'כתיב ואביון בעבור נעלים. וחדא דאשלחו כתונא דעליה, ה'דא ה'וא ד'כתיב ועל בגדים חבולים יטו אצל כל מזבח ודאי, אינון בגדים דאינון כתונא דפיוסא לפייסא למטרוניתא לחפאה לההוא מזבח - אינון מה עבדו, עבדו בהו חבוליא ונטו להו מההוא מזבח, כדין האי מזבח נטלא מנהון נוקמהא, ה'דא ה'וא ד'כתיב ויין ענושים ישתו בית אלהיהם, ההוא יינא דאיקרי כוס החמה וכוס התרעלה איהו עונשיהון. ומאן אתי לון, מבית אלהיהם - ההוא אתרא דאיקרי בית אלהיהם, חלף ההוא יינא דמינטרא דהוו שתאן. ואינון גרמו דאסטיאו ההוא נהירו דברכאן מההוא מזבח העולה דחפיא גדפאה עליהו כאימא על בניא, ה'דא ה'וא ד'כתיב יטו, יטו ודאי, כ'מה ד'את א'מר ויט ישראל מעליו. יטו ודאי לההוא שפע דברכאן דלא אתיין לון דהוו אתיין על ידיה. ועל דא מכאן אוליפנא מאן דמצלי דינא גרים מניעו דברכאן דאתיין מצדיק לצדק, ה'דא ה'וא ד'כתיב לא תטה משפט, צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ. וכל שאר חובין דכתיבין בההוא ענינא דשלשה פשעי ישראל לא הוו ממנינא דאינון שלשה, בגין דלא חבו ביה בההוא צדיק אלא בהני תלתא דאמרן. ותא חזי עד דיתמחון אינון חובין בדמעתהון דישראל וייתי עמהון ההוא צדיק דזבינו - לא יכלין לשיצאה לעשו מעלמא, ה'דא ה'וא ד'כתיב והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה גו', ואש בלא להבה לא אכיל כל כך. וכיון דייתי ההוא זכאה עמהון כדין כתי'ב ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו גו', מושיעים תרין - יעקב ויוסף, ומלוכה אזדווגת בהו.
כדין שאלת אוריתא ואמרת: דילמא חס ושלום יגרמון אינון חובין וידחון לההוא צדיקא מאתריה דהוה יניק בקדמיתא וזן לעלמא. כדין אתיבת אוריתא שבכתב לא ודאי, דהא לא שביק ליה קב"ה אלא רחים ליה יתיר ומני ליה שליט על עלמא למיזן ולמרעי ליה ולמיזן להו לישראל כל זימנא דאינון נטרין ההוא שבת דאיתיהיב לון לקבליה לכפרא ההוא חובה דחללו להאי שבת עלאה, קב"ה חס עליהו ורעי לון על ידוי, ה'דא ה'וא ד'כתיב וישראל אהב את יוסף מכל בניו גו', ישראל עילאה רחים ליה ודכיר ליה ולא שביק ליה לעלמין, מ'אי ט'עמא: כי בן זקונים הוא, יתיב ברישיהו דאינון זקונים עלאין דהוו בעלמא דאינון הררי קדם, דברישיהו כתי'ב ואברהם זקן בא בימים, באינון יומין עילאין. ובסופיהו כתי'ב והמלך דוד זקן בא בימים. ומ'אי ט'עמא רשים לון אוריתא להני תרי יתיר מכל שאר אבהן ואמ'ר לן דיוסף מעלי מנייהו, אלא בגין דאברהם הוה קדמאה וחפר ליה להאי בירא דמיין נבעין בעלמא ואיהו אבוהון דכולהון, ודוד דאיהו מלכא, ה'דא ה'וא ד'כתיב ודוד עבדי נשיא להם לעולם, וכתי'ב כסאו כשמש נגדי, עם כל דא שלים הוא מכל סטרין יתיר מנייהו ואיהו יסודא דכל עלמא, ואיהו ארונא דסהדותא, ואיהו יתיב ברישיהו, ואיהו יתיב תלתא מימיניה ותלתא משמאליה, והא אוקמוה.
כדין: ועשה לו כתונת פסים, עבד ליה לבושא לההוא צדיקא, לבושא דפיוסין לפייסא ביה מטרוניתא ולאזדווגא כחדא, כדין צדיק וצדק אשתכחו כחדא וכל עלמא בחדווא בשעשועא, ונטיל ליה להאי צדק תחות גדפוי בההוא כתונת עלאה דפיוסים דעליה, ואפיקו נשמתין לעלמא בההוא ליליא שביעאה דשבתא לארקא על ביניהו דאינון דמזדווגין מלילי שבת ללילי שבת, וכלא ברזא דאינון שבע דאמרן.
*
אתא משה ואחיד לחולקיה נצח, ואחיד בה בשכ[י]נתא ואתגליא עליה בההוא בירא, ה'דא ה'וא ד'כתיב וישב על הבאר, כדין אחיד בה ברזא דשבע, ה'דא ה'וא ד'כתיב וישב על הבאר, וסמיך ליה: ולכהן מדיין שבע בנות, ולא כתי'ב וליתרו, אלא לההוא כהן דלעילא דאיהו דן לעלמא - שבע בנן הוו ליה, ואינון שבע תקונא דהאי באר. ת'א ח'זי כתי'ב מוליך לימין משה זרוע תפארתו, כיון דאמ'ר מוליך לימין משה, אלמא משה מימינא דמלכא הוא, והדר אמ'ר זרוע תפארתו אלמא לשמאלא דמלכא הוא. אלא האי קרא רזא דחכמתא הוא, והכי הוא: מוליך לימין משה זרוע תפארתו, א'ף ע'ל ג'ב דאיהו מליואי דאינון מסטר שמאלא, ואיהו זרוע תפארתו - איהו דאחיד לחולקיה מדת תפארת ויניק מזרוע דאיקרי גבורה, ה'דא ה'וא ד'כתיב נשבע יי' בימינו ובזרוע עוזו, ותנינן ימינו זו תורה, ה'דא ה'וא ד'כתיב מימינו אש דת למו, זרוע עזו אלו תפלין, ה'דא ה'וא ד'כתיב יי' עוז לעמו יתן. ועל דא אוריתא כלילא רחמי ודינא, רחמי - מימינו אש דת למו, דינא - דתנינן קללות שבתורת כהנים משה מפי הגבורה דאיהי שמאלא אמרן. וא'ף ע'ל ג'ב דאיהו אחיד לחולקיה זרוע תפארתו, עם כל דא מוליך לימין משה, דא הוא ירכא ימינא דאיקרי נצח, ה'דא ה'וא ד'כתיב מוליך {בגליון: לימין, לימין} דייקא. מכאן אוליפנא דאית שמאלא דאיהי ימינא לגבי שמאלא תתאה, דהא א'ף ע'ל ג'ב דאהרן מכהני דאינון מסטרא ימינא - לא אחיד לחולקיה אלא מדת ההוד, אלמא איקרי שמאלא לגבי שמאלא עלאה דמשה דהדרא לימינא, ה'דא ה'וא ד'כתיב והיה הוא יהיה לך לפה ואתה תהיה לו לאלהים.
כתי'ב ולכהן מדין* שבע בנות ותבאנה ותדלינה גו'. ולכהן מדין - כמא דאוקמוה. שבע בנות - אלין שבע כתרי מלכא דאחידין אבהן דעלמא בהון בפסוק לך יי' הגדולה והגבורה והתפארת גו'. ותבאנה ותדלנה - דלאן אינון צדיקים מההוא מקורא עלאה, מהאי באר, כ'מה ד'את א'מר ותמלאנה את הרהטים, כ'מה ד'את א'מר וירץ - ורהט, אלין אינון מלאכי שליחן דעל ידיהו אתיין ברכאן לעלמא, וכל דא למה, להשקות צאן אביהן, כ'מה ד'את א'מר ואתנה צאני צאן מרעיתי אדם אתם, אלין אינון ישראל דאיקרון אדם. ויבואו הרועים ויגרשום, כ'מה ד'את א'מר רועים רבים שיחתו כרמי - אלין אינון שאר עמים. ויקם משה ויושיען - דא אוריתא דאיתיהיבת על ידא דמשה, איהי משיזבא לון. כיון דישראל הדרן בתיובתא לגבי מאריהון, ולעאן באוריתא, מה כתי'ב ותבאנה אל רעואל אביהן, ההוא דהוה עד השתא כהן מדין ויתיב על כורסיא דדינא עליהו, כיון דאינון הדרו לגבריה אשכחו דאיהו רעואל, רעי בהו וצבי בהו ולא שביק לון לעלמין. כדין ההוא סבא פתח פומיה בחכמתא עלאה ואמ'ר להו: מדוע מהרתן בא היום, כלו'מר מאן גרם לכו דתהדרון בתיובתא ותיתון למתבע ההוא חסד עלאה דאיקרי יום. כדין מה כתי'ב ותאמרן איש מצרי הצילנו מיד הרועים, איש - כ'מה ד'את א'מר והאיש משה ענו מאד. מצרי - דהא אפיק לן מארץ מצרים. ד'בר א'חר איש מצרי, דההוא איש כד אנן לא מתעסקי באוריתא איהו מצרי - יתיב בעקתא עלן, וכד אנן הדרן בתיובתא - הצילנו מיד הרועים. וגם דלה דלה לנו, מ'אי ט'עמא דלה דלה תרי זמני, אלא דלה לעילא - רזא משה מפי הגבורה, דלה לתתא - רזא משה מפי עצמו דא הוא מדת הנצח דאיהו דלה מתמן אינון ברכאן עלאין לאשקאה לון, ה'דא ה'וא ד'כתיב וישק את הצאן. והאי דקארי להו בההוא שעתא שבע בנות, בגין דהוו ישראל בההיא שעתא בגלותא, אבל כיון דאינון על ארעהון איתהדרו למיהוי בנן נוקבן - בנין דכרין, ה'דא ה'וא ד'כתיב ובני קני חותן משה עלו, עלו ודאי. זכאין אינון ישראל דקב"ה רעי בהו ולא שביק לון לעלמין ויהב לון אוריתא על ידא דההוא רעיא מהימנא, ה'דא ה'וא ד'כתיב זכרו תורת משה עבדי, ואיהי מגינה עליהו בגלותא, דאי לאו אוריתא לא יכלין למיקם בין שאר עמין. וכיון דאינון הדרן לאוריתא, דכתי'ב זכרו תורת משה עבדי, כדין זמינא פורקנא ונהירו דברכאן לון, ה'דא ה'וא ד'כתיב הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא גו'. ת'א ח'זי כתי'ב ויקח משה את עצמות יוסף עמו - דא אוריתא דאיהו תוקפיהו דיוסף, תורה שבכתב.
*
אתא אהרן ואחיד לחולקיה מדת ההוד, ה'דא ה'וא ד'כתיב לכבוד ולתפארת, וכדין אחיד בה בשכ[י]נתא ברזא דשבע, ה'דא ה'וא ד'כתיב ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב. ועל דא איתיהיב אוריתא על ידיהו דמשה ואהרן בגין דאינון אחידו לחולקיהו אינון תרין כרובים דלעילא דאישתמע קלא מביניהו דאינון נצח והוד. ועל דא תנינן קללות שבתורת כהנים משה מפי הגבורה אמרן, קללות שבמשנה תורה משה מפי עצמו אמרן, מפי עצמו דייקא, מהאי מדה דאחיד בה, ואוקמוה.
*
אתא דוד ואחיד בה בשכ[י]נתא ברזא דשבע, ה'דא ה'וא ד'כתיב בחברון מלך שבע שנים, בחברון, לאתחברא עם אבהן דבחברון למהוי רתיכא עלאה. כדין נסב לה להאי בת שבע, כ'מא ד'את א'מר הלא זאת בת שבע בת אליעם אשת אוריה החתי, הלא דא היא בת שבע דאיהי בת אלי
[נ'וסח א'חר: סיתרא (בגליון: נ'ראה ל'י: סיטרא) דימינא דאיקרי א-ל, דכתי'ב ויי' ברך את אברהם בכל, ותנינן בת היתה לו ובכל שמה, ואיקרי על שמיה דאיהו חפי (בגליון: נ'ראה ל'י: חפר) לה להאי בירא, וכתי'ב ביה כי ידעתיו למען אשר יצוה וגו'. ת'א ח'זי האי דרגא איקרי שמור ואיקרי דרך יי', וכד ישראל עבדין צדקה ומשפט אז נטרין להאי ארוסה דלא יקרב בה ערל וטמא, בגין כך דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו, לנטרא להאי דרך עילאה, וכיון דהוא נטיר לה כדין ויואב על הצבא, איהי מגיחת קרבא בעממיא וכל דיני דמלכא בידהא יתמסרון, בגיני כך הלא זאת בת שבע בת אלי וגו'. ואיהו חולק ועדבא (עד)
דאחסין לה ק'ודשא ב'ריך ה'וא לעמיה לנטרא לון]
דאחסין לה לעם קדישא דיליה.
ורזא דאיתיהיבת בת שבע לאוריה מקמי דוד, ורזא דאיתיהיבת ארעא קדישא לכנען כלא במתקלא חד סלקא ואוקמוה. ואלמלא דאכלה דוד פגה לא הוה פסיק מלכותא מישראל לעלמין, דהכי הוא דינא למיהוי מלכותא דארעא מעין מלכותא דרקיעא, עם כל דא כיון דאהדר בתיאובתא קמי מאריה ההוא ברא דאיתיליד מינה הוה שלמה וסליק לעילא, ה'דא ה'וא ד'כתיב וישב שלמה על כסא יי' למלך, ועל דא תנינן ביומוי דשלמה מלכא קיימא סיהרא באשלמותה ואוקמוה. וכלא חד כולהו עשר.
*
ויחלם יוסף חלום ויגד לאחיו גו'. ר' ... פתח ואמ'ר מגדל עוז שם יי' גו', כמה אית לון לבני נשא לאשתדלא באוריתא אילנא דחיי, דכל מאן דזכי לה זכי לכל טבאן דעלמא, ולא עוד אלא דאחיד בשמא דמלכא ואיסתמיך ביה, דהא אוריתא שמא דק'ודשא ב'ריך ה'וא. ות'א ח'זי יוסף הצדיק אחיד באוריתא דאיקרי תורה שבכתב יתיר משאר אחוי, ועל דא תנינן דכל מה דאוליף יעקב מעבר מסר ליה ליוסף בגין דבן זקונים הוה ליה, וכיון דחמא ק'ודשא ב'ריך ה'וא תיאובתא דההוא צדיק לאתדבקא בטוב ולסלקא בדרגא דיליה, אתער עלוי ברזא דחילמא. מ'אי ט'עמא איקרי חילמא, בגין דחמי ליה בר נש כד איהו בחלימותא (בגליון: נ'ראה ל'י: דגופא) ובתוקפא דנפשא. וכד סליקת נפשיה לעילא חמא ההוא דרגא דזמין לאתדבקא ביה, ברזא דכתי'ב והנה אנחנו מאלמים אלומים, לישנא דתקיפו, כל דאלים גבר. ובאן אתר אנן מתדבקין, בתוך השדה בגו לגו. והנה קמה אלומתי וגם נצבה, ברזא דהוא אחיד בדרגא עילאה יתיר מכולהו, ה'דא ה'וא ד'כתיב מגדל עוז שם יי' גו', בגיני כך קמה ודאי, בקיומא שלים, ברזא דצדיק יסוד עולם קיימא למסמך עלמא. וגם נצבה, וגם לאכללא ביה כנסת ישראל, דכתי'ב נצבה, רזא דהא תתאה דלא איתפרשא מההוא דרגא לינקא מיניה. והנה תסובנה אלומותיכם כולהו תריסר שבטין עם מנשה ואפרים מסתחרין וקיימין תחות ההוא ימא דחכמתא תתאה, דכתי'ב עומד על שני עשר בקר שלשה פונים צפונה ושלשה פונים ימה ושלשה פונים נגבה ושלשה פונים מזרחה והים עליהם מלמעלה, רזא דהא תתאה דאתתקנא עליהו דהנהו שבטין ואיקרי ים, ה'דא ה'וא ד'כתיב כל הנחלים הולכים אל הים, בגין דהאי כל איתדבק בה בקדמיתא וכדין שאר דרגין עילאין דאינון ששת ימי בראשית דאינון ינקין מראשית עילאה דאקרי חכמה עילאה. ולקביל רזא דא קיימין סחור סחור למשכנא איש על דגלו באותות, ובגין כך כתי'ב דגל מחנה אפרים ולא כתי'ב יוסף, בגין דהוא לעילא אחיד בההוא מגדל עוז, ובגין כך ותשתחוין לאלומתי דהוא דרגא דילי.
ת'א ח'זי כתי'ב ויאמרו לו אחיו המלוך תמלוך עלינו ברזא דדרגא עילאה דידך, אם משול תמשול בנו ברזא דלתתא. כדין ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ברזא דשלטנותא דלעילא, ועל דבריו ברזא דשלטנותא דלתתא, ה'דא ה'וא ד'כתיב ויוסף הוא השליט על הארץ הוא המשביר לכל עם הארץ, הוא שביר בקדמיתא (בגליון: נ'ראה ל'י לע'ניות ד'עתי: לההיא ארעא קדישא), ה'דא ה'וא ד'כתיב עיני כל אליך ישברו, והדר משביר לכל עם הארץ, ה'דא ה'וא ד'כתיב ואתה נותן להם את אכלם בעתו, מאי בעתו, אלא ודאי בעתו דההוא צדיק ההוא דרגא דיליה, מתמן נפיק כל טבאן לעלמא.
ת'א ח'זי כתי'ב ויחלום עוד חלום אחר, ברזא דשלטנותא דלתתא דאיהו שליט עליהו, וכיון דאחמו אחוי כדין קניאו ביה, ת'א ח'זי מה כתי'ב וילכו אחיו לרעות את צאן אביהם בשכם, מאי את, דא כללא דאוריתא (בגליון: הרמוז מא' עד ת'), דהוו אזלין לאולפא בשכם בגין דהוא חולקהון (בגליון: נתתי לך שכם אחד, תרג'ם אונקילו'ס: חולק חד) דיהב לון ק'ודשא ב'ריך ה'וא בהאי עלמא לאולפא אורחהא ולסלקא לעילא, ואינון לא אוליפו לה כדק[א] יאות, ולא קיימוה כדקא חזי, בגיני כך נקוד על את.
כדין אמ'ר ליה ההוא סבא לההוא צדיק הלא אחיך רועים בשכם ואינון משתדלין באוריתא, לכה ואשלחך אליהם לאתתקנא בהו. כדין ויאמר לו הנני א'ף ע'ל ג'ב דהוה ידע דהוו סנאין ליה, ולא אתמנע מלמעבד תפקדתא דאבוי. כיון דאשכחיה גבריאל דהוה תעי בההוא שדה, דהוה חשיב בלביה דהוו אחוי קיימין בקיומא שלים לאתקנא ההוא שדה על סמכוי, ואינון לא עבדו הכי אלא אזלו לאתר אחרי דלא הוה חזי לאתדבקא ביה, כדין אזל אוף הוא לתמן וגלי מההוא שדה ואזל בתריהון לאתבותהון בתיאובתא לגבי ההוא שדה, דלא יסטון מאורחא דאוריתא, לאחסנא ירותת ההוא שדה בשלימו כדקא חזי, ואזל ואשכח (בגליון: נ'ראה ל'י: להו) דהוו יתבין בדותן. ת'א ח'זי האי דותן אתרא דדינא קשיא הוא והכי איקרי, בגין דאיתמליאו על ההוא צדיק נכלי דתות לדחאותיה מאתריה. וכדין כתי'ב ויראו אותו מרחוק, בגין דאיתרחקו מארחא קדישא דאתדבק בה ההוא צדיק ארחא דחיי, וכדין וינתכלו אותו להמיתו. ת'א ח'זי עני חשוב כמת, מ'אי ט'עמא, בגין דחסר מיכה (נראה דצ"ל: מכל) ההוא כל, בגין כך אינון בעו לדחאה ליה מאתריה דאיקרי כל ויהיב שפע זוהרא לארץ ישראל ואיתדבקותיה לאו איהו אלא בה, ואינון בעו לדחאה יתיה מינה ולממנע מיניה ההוא טיבותא עילאה, וכדין איתיעטו שמעון ולוי דאינון מסטרא דדינא לאעדאה מיניה ולאפרדא מיניה ההוא באר מים חיים מקורא קדישא דאתדבק ביה ולמירמי יתיה באתרא מסאבא חולקא דשאר עמין דאתי מסטרא מסאבא, ה'דא ה'וא ד'כתיב ונשליכהו באחד הבורות, חולקא דשאר עמין.
ת'א ח'זי כתי'ב ויהי כאשר בא יוסף אל אחיו ויפשיטו את יוסף גו', אשלחו מיניה סיועא דאיתיהיב ליה מלעילא דהוא כתונת פיוסים, פיוסים לפייסא מטרוניתא, לאתדבקא בכנסת ישראל, ה'דא ה'וא ד'כתיב כתנתו, חולקיה ועדביה, כתונת הפסים אשר עליו, דפריסא פריסא דגדפהא עלוי מלעילא. כיון דאיתדחי ההוא צדיק מאתריה יהבו אתרא לההוא סטרא מסאבא לשלטא'ה בעלמא, ה'דא ה'וא ד'כתיב וישחטו שעיר עזים, דא הוא דאתי מסיטרא דדינא חולקיה דעשו. כדין איתכסי סיהרא בגלותא, ה'דא ה'וא ד'כתיב ויטבלו את הכתנת בדם, סאיבו אתרא דמקדשא, ואתיהיב רשותא לחיויא לשלטא'ה בעלמא, וכדין עלמא בגריעו סגיאה, ה'דא ה'וא ד'כתיב ויקחוהו וישליכו אותו הבורה והבור רק אין בו מים, נביעו דחסדא לא אית ביה, בגין דהוא אתרא דמסאבותא. אבל נחשים ועקרבים יש בו ואינון דחקין לון בגלותא, ה'דא ה'וא ד'כתיב נחשים צפעונים אשר אין להם לחש גו', בגין דאתון סאיבתון מקדשא דאיהו לכון סעדא עילאה, ואתדבקתון בפולחנא נוכראה. כדין ויעברו אנשים מדינים סוחרים וימשכו וגו', ויעברו אנשים מדיינים דאינון מסטרא דאשת מדינים ובית חבר. סחרים דאינון סחרין ומסבבין לאתר דדינא קשיא. וימשכו ויעלו את יוסף מן הבור וימכרו את יוסף לישמעאלים גו', ויביאו את יוסף מצרימה, אתרא דשלטנותא דשאר עמין, אתרא דגלותא. ועם כל דא סיועא דק'ודשא ב'ריך ה'וא לא אתעדי מיניה מההוא צדיק, ה'דא ה'וא ד'כתיב ויהי יי' את יוסף. תא חזי כתי'ב ברזא דמהימנותא טוב יי' לכל ורחמיו על כל מעשיו.
חסר כאן
עד כאן מכ"י טורונטו
מצ"ב סריקות מכת"י הנ"ל (מתחילת ההעתקה כאן):
-
קבצים מצורפים
-
- טורונטו.jpg (222.35 KiB) נצפה 7142 פעמים
-
- פריס.jpg (113.13 KiB) נצפה 7142 פעמים
-
- וטיקן.jpg (235.52 KiB) נצפה 7142 פעמים