שלום אידלמן כתב:יש ברשותי שו"ת דברי ריבות המהדורה הראשונה שנדפסה בווינצי"א שצ? עם עשרת "גליונות" בכת"י ספרדי עתיק, דף השער חסר ולע"ע לא ידוע זהות כותבם.
קאצ'קלה כתב:למען גיבושו של הרעיון צריכים כמה מתנדבים רציניים. בינתיים הנני מעתיק את הגליונות שברשותי, ואני מחכה למוסרם למי שיתנדב לשאת בעול עריכת ספר שכזה (עריכה מינימלית לספר אלקטרוני כמובן).
והוא סוד יו"ד של שם המיוחד הנקרא רצון מן הרצון שהוא י' עולה בקוצו של יו"ד העליון מתדבקת בכתר עליון הנקרא אין סוף.
נראה מכוונת הרב [כ]י מאמין האין סוף הוא הכתר, אמנם אין [כ]ן דעת החייט דף מ"א, והביא ראיות [ה]רבה נגדו ע"ש.
הרי זה פסול לדון לישראל. בכנה"ג האריך דאיך היו שמעיה ואבטליון שלפי דעת הרמב"ם בהקדמתו לספר מדע היו גרים גמורים... ולכן צריך לומר או דמלך שאני כיון דרשות ביד מלך להמית ולהרוג לתקון המדינה כמש"כ הרמב"ם בהל' רוצח, עיין שם, אף הוא אם רואה אדם גדול בתורה ומדע יכול למנותו לראש לדון אפילו דיני נפשות כי אתו דבר חוק ומשפט, וכן אמרו דריש גלותא יכול ליתן רשות אפילו למאן דלא גמיר וסביר כולי האי, והכל מטעם חוק המלך כמש"כ הריב"ש, עיין לעיל סימן ג', ואם כן שמעיה ואבטליון נתמנו מפי מלך כי בימיהם היה מלכי חשמונאים הכשרים ויכולים לדון בכפיה כי יד המלך היה עמם, או שנאמר כי באמת אילו היה בא דיני נפשות לא היו דנים ולא נתמנו לכך, רק למקבלי שמועה ובירור הלכה בתורה שבע"פ לעוצם חכמתם ובינתם ויראתם הקודמת ובזו היו נשיאים ואב"ד, ולא לדון דיני נפשות, וצ"ע.
ולי נראה דדבר זה ברור, שכן כתבו התוספות סנהדרין דף ט"ז ע"ב ששום נשיא לא נמנה בחשבון של ע"א סנהדרין. ואם כן הנשיא לא דן כלל, אלא הורה להן הדרך. אף שכתבו זה לר' יהודה, מכל מקום גם חכמים מצי סברי גבי שמעיה ואבטליון הוה כן, אף שחולקין עליו בשאר נשיאים.
שש ושמח כתב:אולי יסכימו מנהלי האוצר לשלב את ההערות במאגר עצמו? [דהיינו אם יקבלו חומר מוקלד וערוך ולהם יישאר "רק" לשלבו בגליונות הספרים שבמאגר. ואולי גם דבר זה יכול להסתייע ע"י מתנדבים שאינם מעובדי המערכת].
אם יעשו כך יהיה בזה תועלת עשרת מונים מאשר הדפסת ההערות בקונטרס מיוחד, וזכות הרבים תהיה תלויה בהם.
יארצייט נמנו וגמרו כל האחרונים שלעולם ביום מיתה אף בשנה ראשונה, וזקיני משאת בנימן כתב שבשנה ראשונה יום הקבורה כדי להתאבל י"ב חדשים שלימים. גם הש"ך מחלק בין הרבה ימים ליום אחד. ואינני מבין דבריו, דכמה ימים קרוי רחוק וכמה ימים קרוי קרוב, ומאן פליג ליה... אמנם אין בידינו ודעתינו שפלה להמציא דבר חדש שלא שערום אבותינו, אמנם יאר צייט לעולם יום מיתה, אף שנתעכב הקבורה ימים רבים. כן אני נוהג לפסוק הלכה למעשה.
כבר פירש אבא מארי זצ"ל הגאון מוהר"ר אברהם אב"ד דק"ק קאפין האגין יע"א דברי הש"ך בטוב טעם ודעת, דבשלמא דכשנקבר תיכף ביום שלאחר המיתה אין כאן חשש מחמת תשלום י"ב חדש, דהרי ביום היארצייט שהוא ביום המיתה כבר נשלמו הי"ב חדש, דרך משל, אם מת ח"י לחדש ונקבר בי"ט לחדש – לשנה הבאה בח"י לחדש בערב כבר נשלמו הי"ב חדשים (אף אם מנינן האבילות מיום הקבורה) דיום י"ט לחדש כבר הוא שייך לשנה השניה. אמנם אם לא נקבר עד כ' לחדש שאז לא נשלם האבילות עד י"ט לחדש בערב, ואם יעשו היארצייט בח"י לחודש וישלמו בו האבילות אז יחסרו יום אחד מן י"ב חדש, ואם יעשו היארצייט בי"ט לחדש, מחזי כחוכא, שאינו לא יום המיתה ולא יום הקבורה. לכן יעשו היארצייט בכ' לחדש. וזה ברור להמדקדק היטב בדברי הש"ך, וכן הורה אבא מארי זצ"ל תמיד להלכה למעשה.
מעשה בא לידי שהביאו לפני ריאה של עגל ובדקו את הטרפשא דכבדא ולא היה לו בשר כלל בחצר (הכבוד) [הכבד] רק שני העורות היו קיימים זה בזה, והבשר שהיה ראוי להיות ביניהם נחסר כולו. מה דינו?
תשובה: נלע"ד שהיא טריפה. וכן הוריתי הלכה למעשה.
ועיין בשו"ת שבות יעקב חלק ב' סי' ס"ג שהשיג בזה ומכשיר, עיין שם.
זסבה כתב:הרב 'ושא נס' כתב: הגהה בכתיבת יד קדשו ממש של הרב ספר מאירת עינים (סמ"ע) על גליון מסכת מגילה.
גמ' מגילה טו. אמר רב נחמן: מלאכי זה מרדכי, ולמה נקרא שמו מלאכי - שהיה משנה למלך.
זסבה כתב:הרב 'ושא נס' כתב: הגהה בכתיבת יד קדשו ממש של הרב ספר מאירת עינים (סמ"ע) על גליון מסכת מגילה.
גמ' מגילה טו. אמר רב נחמן: מלאכי זה מרדכי, ולמה נקרא שמו מלאכי - שהיה משנה למלך.
שמואל דוד כתב:
אם יש למישהו שום מידע מי כתב הגהות אלו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 284 אורחים