עמוד 1 מתוך 1

פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: א' מאי 07, 2017 8:26 am
על ידי קאצ'קלה
כבר נדון כמה פעמים בפורום ענין הפסוקים שיש מוסיפים בסוף תפילת העמידה לסגולה. אבל לא ראיתי שידונו בדבר הנוטריקון התמוה שבספר אליה רבה. לכן אני פותח כאן אשכול מיוחד לזה.
בספר אליה רבה סי' קכב אות ג מובא:
כתב ב"י טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מנביאים או מכתובים קודם שאמר יהיו לרצון המתחיל בשמו וסיים בשמו.

מי הוא ב"י? בדרך כלל: בית יוסף. אבל בבית יוסף אין זכר לזה. לכן יש שאמרו לפענח נוטריקון זה באופנים שונים.
בספר פקודת אלעזר חלק א סי' קכח סעיף יג הוער: "וספר ב"י הנזכר איני יודע כעת". ובארחות חיים – ספינקא, סי' קכב: "ואני יגעתי ולא מצאתי בבית יוסף כאן שום רמז מזה, ואולי כוונתו על איזה ספר אחר".
בכמה מהדורות של ספר קיצור שלחן ערוך (לדוגמה מהדורת ווילנא תר"צ) סי' יח סעיף טו, הובאו הדברים על שם: "א"ר בשם כ"י". כלומר: בשם כתב יד! על סמך תיקון זה, קבע ר' יוסף בר שלום בספרו שו"ת ויצבור יוסף חלק ג סי' יב: "ולפ"ז אין שאלה כי במקום ב"י צריך לכתוב כ"י, וכנראה המדפיס טעה, והשתא אתי שפיר".

בקובץ אהל משה גליון ה, סיון תשמ"ו, עמ' מא-מב, כותב ר' מאיר כ"ץ מבני-ברק:
ואולי הר"ת ב"י הם ברכת יהו', וכוונתו לספר סמיכת חכמים שכך קראו לספרו, ובאמת הוא כותבו כנזכר להלן באות ה'.

ובאות ה הוא כותב:
בספר הצוואה (הנקרא שער הכנה) מכ"ז הגה"ק מרן רבינו נפתלי כ"ץ זצללה"ה... אבדק"ק פוזנא ופפד"מ יצ"ו, בעמח"ס סמיכת חכמים (נפטר כ"ד שבט תע"ט בדרכו לאר"י), כתב באות ט' וז"ל: ויכוונו באמירת פרקים ומזמורים אלו אותיות שמי לבקש רחמים שלא אשכח שמי כשישאלו אותי בעלמא דקשוט...

והנני להעיר בדבריו שלש הערות:
א. רבי נפתלי כ"ץ אינו מדבר שם מאותיות שבראש ושבסוף הפסוק כראש וסוף שמו, רק ממזמורי תהלים ופרקי משניות המתחילים באותיות שמו.
ב. אם מובא כן בצוואת רבי נפתלי, למה מציין בעל אליה רבה לספר ברכת ידוד?
ג. ספר ברכת ידוד – סמיכת חכמים, נדפס בשנת תס"ד, בחיי רבי אליה שפירא בעל אליה רבה. אבל צוואת רבי נפתלי נדפסה לראשונה בשנת תפ"ט, וספק אם כבר נכתבה בשנת תע"ב, שנת פטירת רבי אליה שפירא!
מכל זה מתברר שלא התכוון רבי אליה שפירא לצוואת רבי נפתלי.

אולם יש שהעלו את האפשרות שיש לתקן ד"י במקום ב"י, והכוונה לסידור דרך ישרה. הנני מצרף כאן מה שכתבתי בענין זה לר' שמואל אשכנזי, בחודש אדר הראשון תשס"ח, בעקבות שיחה רבת-תוכן שהיתה לי אתו, שעה שביקרתי אצלו בחודש ההוא:
מכתב לרשא.pdf
(40.4 KiB) הורד 284 פעמים

כדי לתת תוקף להשערה זו, חשוב להביא מה שכתב האליה רבה בסי' קכא:
כתב בקיצור של"ה וב"י כשיאמר יברכך ה' יהיה פניו נגד ההיכל, וישמרך נגד ימינו, יאר ה' פניו נגד ההיכל, אליך ויחנך נגד שמאלו, ישא ה' פניו נגד ההיכל, אליך נגד ימין, וישם לך נגד שמאלו, שלום נגד ימין, עד כאן.

גם כאן אין הדברים מופיעים בבית יוסף, כי אם בדרך ישרה שיצא לאור על ידי רבי יחיאל מיכל עפשטיין בעל קיצור של"ה. מסתבר שהאותיות ב' וד' בכתיבת ידו של בעל אליה רבה, היו דומות מאוד, כפי שמצוי מאוד בכתיבה אשכנזית, וטעה המדפיס והדפיס בשני המקומות ב"י במקום ד"י.

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: א' מאי 07, 2017 1:36 pm
על ידי הרע במיעוטו
"בכמה מהדורות של ספר קיצור שלחן ערוך (לדוגמה מהדורת ווילנא תר"צ) סי' יח סעיף טו, הובאו הדברים על שם: "א"ר בשם [b]כ"י". כלומר: בשם כתב יד! על סמך תיקון זה, קבע ר' יוסף בר שלום בספרו שו"ת ויצבור יוסף חלק ג סי' יב: "ולפ"ז אין שאלה כי במקום ב"י צריך לכתוב כ"י, וכנראה המדפיס טעה, והשתא אתי שפיר".[/b]

לפי השערה זו המשפט כתוב בצורה לא נכונה - כתב כ"י - והי' צ"ל ראיתי בכ"י או מצאתי כתוב וכו'

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: א' מאי 07, 2017 7:19 pm
על ידי שברי לוחות
.

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: א' מאי 07, 2017 7:53 pm
על ידי הוד_והדר
עצם הענין קדום לבעל קיצור השל"ה - ר' שמואל וויטאל מביאו

להגידו דוקא בשמונה עשרה כמדומני שבעל קיצור השל"ה מקור הראשון

היה פעם על זה אשכול כבר

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ב' מאי 08, 2017 12:17 am
על ידי קאצ'קלה
הוד_והדר כתב:עצם הענין קדום לבעל קיצור השל"ה - ר' שמואל וויטאל מביאו
להגידו דוקא בשמונה עשרה כמדומני שבעל קיצור השל"ה מקור הראשון
היה פעם על זה אשכול כבר

כל זה ידוע לי, וכבר הדגשתי לעיל שכבר נכתב בעבר בענין זה בפורום. אינני מחפש כאן מקורות קדומים לסגולת אמירת הפסוקים - שהראשון הוא ככל הנראה ר' הירץ ש"ץ בסידורו. פתחתי את האשכול במטרה אחת: בירור ראשי התיבות של "ב"י" המובא באליה רבה בענין זה.
תמצית דבריי: אני מצדד לומר שהכונה לסידור דרך ישרה לבעל קיצור של"ה.

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: א' יולי 14, 2019 11:40 pm
על ידי קאצ'קלה
הוד_והדר כתב:עצם הענין קדום לבעל קיצור השל"ה - ר' שמואל וויטאל מביאו
להגידו דוקא בשמונה עשרה כמדומני שבעל קיצור השל"ה מקור הראשון
היה פעם על זה אשכול כבר

מכיון שלא מצאתי את האשכול הדן במקורות להנ"ל (למרות שמצאתי כמה אשכולות בענין פסוקים לשמות אנשים), ארשום כאן למזכרת מה שהודיע לי כעת ידידי הי"ו, שמצא מקור שקדם מעט לספר קיצור של"ה וסידור דרך ישרה, לאמירת פסוק קודם 'יהיו לרצון' דווקא. הוא בספר עבודת בורא שנדפס בווילהרמשדארף תמ"ח:

ווילהרמשדארף תמח.JPG
ווילהרמשדארף תמח.JPG (376.88 KiB) נצפה 4242 פעמים

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: א' יולי 14, 2019 11:46 pm
על ידי לענין
כבר הביא את זה משה הלל, אגדות שמואל עמ' 90.

אגדות שמואל.PNG
אגדות שמואל.PNG (374.39 KiB) נצפה 4235 פעמים

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: א' יולי 14, 2019 11:51 pm
על ידי קאצ'קלה
נפלא. ייש"כ.

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ב' יולי 15, 2019 12:43 am
על ידי פרנצויז
לענין כתב:כבר הביא את זה משה הלל, אגדות שמואל עמ' 90.

אגדות_שמואל.png
אגדות_שמואל.png (82.54 KiB) נצפה 4204 פעמים


ולפי דבריו יוצא שצ"ל: אליה רבה בשם 'כ"י' [=כתר יוסף]

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ב' יולי 15, 2019 12:46 am
על ידי לענין
ענק!
צריך באמת לבדוק אם הציטוט שוה למש"כ בכתר יוסף.

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ב' יולי 15, 2019 12:44 pm
על ידי הבטחתי
לענין כתב:ענק!
צריך באמת לבדוק אם הציטוט שוה למש"כ בכתר יוסף.


צריך גם לבדוק את הציטוט הנוסף בא"ר בשם הב"י שהובא בסוף ההודעה הראשונה באשכול זה אם גם הוא נמצא בכתר יוסף, ואז על פי שני עדים יקום הדבר.

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ב' יולי 15, 2019 1:24 pm
על ידי בקרו טלה
קאצ'קלה כתב:בספר אליה רבה סי' קכב אות ג מובא:
כתב ב"י טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מנביאים או מכתובים קודם שאמר יהיו לרצון המתחיל בשמו וסיים בשמו.

אולם יש שהעלו את האפשרות שיש לתקן ד"י במקום ב"י, והכוונה לסידור דרך ישרה.

כדי לתת תוקף להשערה זו, חשוב להביא מה שכתב האליה רבה בסי' קכא:
כתב בקיצור של"ה וב"י כשיאמר יברכך ה' יהיה פניו נגד ההיכל, וישמרך נגד ימינו, יאר ה' פניו נגד ההיכל, אליך ויחנך נגד שמאלו, ישא ה' פניו נגד ההיכל, אליך נגד ימין, וישם לך נגד שמאלו, שלום נגד ימין, עד כאן.

גם כאן אין הדברים מופיעים בבית יוסף, כי אם בדרך ישרה שיצא לאור על ידי רבי יחיאל מיכל עפשטיין בעל קיצור של"ה.

אכן כפי שכתבו ושיערו החברים ב' הדברים מצויים בכתר יוסף בשתי העמודים
מצא את ההבדלים

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ב' יולי 15, 2019 2:54 pm
על ידי הבטחתי
ברור שהמקור הוא מהכתר יוסף
ללמדנו, כמה זהירות צריך לפני שמגיהים.
ייש"כ.

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ב' יולי 15, 2019 4:08 pm
על ידי קאצ'קלה
ברוך ה' שעלה בידם של מעלת חברינו לפענח את תעלומת 'ב"י', ובכך למצוא פתרון לשאלה שהיתה תלויה אצלי זה שני עשורים ומעלה.
אכן, מסתבר מאוד, וכמעט ברור, שהכוונה ל'כתר יוסף'.

אגב כך, האם יש מי שערך רשימה מסודרת של כל הספרים המובאים בתוך ספר 'אליה רבה'? כך נוכל לדעת איזה ספר הוא המאוחר ביותר שהוא מצטט מתוכו.
האם הוא מביא גם מספרים שנדפסו מן שנת ת"ס ואילך?

Re: פסוקים לשמות אנשים – אליה רבה בשם 'ב"י'

פורסם: ג' יולי 16, 2019 2:20 am
על ידי פרנצויז
קאצ'קלה כתב:(למרות שמצאתי כמה אשכולות בענין פסוקים לשמות אנשים)

מקורות וטעמים לאמירת פסוקים לשמות אנשים
viewtopic.php?f=7&t=22817&hilit

פסוקים מיוחדים לשמות אנשים
viewtopic.php?f=7&t=26669&hilit
פסוקים לשמות אנשים - מה העדיפויות
viewtopic.php?f=17&t=33977&hilit
פסוקים לשמות אנשים - מקום אמירתם
viewtopic.php?f=50&t=37148&hilit
(רשימת פסוקים לשמות נשים)
viewtopic.php?f=7&t=7217&p=500165&hilit=#p500165

המנהג לומר בסוף שמו"ע פסוק

פורסם: ו' דצמבר 24, 2021 12:27 am
על ידי אריה הכהן
שְׁמוֹת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל

במאמר שלפנינו נכתוב בעז"ה אודות המנהג וטעמו, לומר פסוק בסוף תפילת שמו"ע המתחיל באות הראשונה של שמו ומסתיים באות שהיא האחרונה בשמו - קודם "יהיו לרצון".
כתב בספר אליהו רבה (סו"ס קכב'), בשם הבית יוסף, טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מנביאים או מכתובים קודם שיאמר יהיו לרצון, המתחיל בשמו ומסתיים בשמו, ע"כ. ןבספר קיצור שו"ע (סי' יח' סעי' טו') כתב: ונראה לי דהאומר יהיו לרצון שני פעמים לא יאמרו אלא קודם יהיו לרצון השני. (עי' בשו"ת התעוררות תשובה ח"א סי' כז').
בס' ליקוטי מהרי"ח (ח"א עמ' קלט') כתב: איתא בסידורים בשם השל"ה, שקודם יהיו לרצון, יאמר פסוק אחד מן התנ"ך המתחיל באות ראשון משמו ומסיים באות האחרון משמו (והוא סגולה שלא לשכוח שמו בשעת הדין). והנה בשל"ה ליתא, וגם בקיצור של"ה לא מצאתי, אח"כ מצאתי בקיצור השל"ה בסופו. וז"ל: כתב בספר הכוונות בענין חיבוט הקבר, הרשעים אינם יודעים שמם בקבר ומכין אותן וכו' (עי' בספר ראשית חכמה שער היראה פי"ב פ"ב) ומי שאומר בחייו כל יום פסוק א' המתחיל בתחילת אות משמו ומסיים בסוף אות משמו, דהיינו אותו השם העולה עמו לס"ת שהוא שם הקודש וכו', הוא סגולה שלא לשכוח שמו, ע"ש.
יש שהביאו מקור למנהג זה מדברי רש"י בספר מיכה (פרק ו' פסוק ט') עה"פ: ק֤וֹל ה' לָעִ֣יר יִקְרָ֔א וְתוּשִׁיָּ֖ה יִרְאֶ֣ה שְׁמֶ֑ךָ שִׁמְע֥וּ מַטֶּ֖ה וּמִ֥י יְעָדָֽהּ: ופי' רש"י (בד"ה ותושיה יראה שמך), וז"ל: מכאן שכל מי שאומר בכל יום מקרא המתחיל ומסיים כמו שמתחיל ומסיים שמו, התורה מצילתו מגיהנם עכ"ל. (דברי רש"י כאן הם בסוגריים, וספק אם רש"י כתבם). ובסידור נהורא השלם כתב: החפץ שלא ישכח שמו ליום הדין, יאמר קודם יהיו לרצון פסוק המתחיל באות משמו ומסיים באות אחרון משמו.
ובספר זכר דוד (לרבי דוד זכות. דף רמו'. י"ל בליוורנו בשנת תקצ"ז) כתב, ותמיד יהיה שגור אותו פסוק בפיו, ויש בזה תועלת להזכיר אותו בעת צרה, מלבד שעי"כ לא ישכח שמו להשיב לשואלו בקבר, הגידה לי מה שמך. ואם יש לאדם שתי שמות, נוהגים לומר שתי פסוקים, אמנם רבים אומרים פסוק אחד לשמותם המתחיל באות ראשונה של ראשון ומסיים באחרונה של אחרון.
וביאר החפץ חיים בספרו שמירת הלשון (ח"ב פ"ז בהגה"ה): ובזה ניחא לי מה שכתבו הספרים ליעץ לאדם, שיהא תמיד מזכיר שמו ברמז בסוף שמונה עשרה, דהיינו אם שמו אברהם, יאמר פסוק שמתחיל באות א' ומסיים באות מ' וכל כיוצא בזה. וכתבו שזהו תועלת שיזכור שמו, דמרוב הפחד והחרדה בשעת הדין, כששואלים לו את שמו, שוכח ולא יודע מה להשיב. והנה באור הדבר האמיתי בפשיטות, דטבע האיש שהולך בדרך הרשע, לדבר ולהתלוצץ מאנשים שהולכים בדרך האמת והצדק, וממילא ידוע שהעונות שיש על פלוני במה שהתרשל מעבודתו ע"י זה נרשם על שמו. אף ששם פלוני הוא יעקב, והיה נרשם העון ע"ש יעקב, והוא שמו עכן הולכים המקטרגים לעכן, אף שהוא צועק: אני לא עשיתי העוון, שאני שמי עכן ולא יעקב, המשחיתים ההולכים בשליחות מבית דין של מעלה, אין מסתכלים ע"ז כלל ומשיבים לו, אין אנו יודעים דבר, אנו הוזהרנו בשליחותינו לילך אליך ולהענישך, מסתמא שמך יעקב ותוכרח לקבל העונש. והנה האיש הזה שמוכרח לקבל העונש חושב בנפשו אולי באמת שמי יעקב, ושכחתי על ידי המיתה את המעשים ואת שמי, והנה האיש שדרכו לבזות אנשים ולצערם באונאת דברים והלבנת פנים, לשון הרע וליצנות, בוודאי לא פעם נכשל בזה בימי חייו, בוודאי כמה מאות פעמים עשה כזה לכמה מאות אנשים, וממילא נחשבים עליו עוונותיהם. וכל איש ואיש יש לו שם אחר והוא מוכרח לסבול מכולם, וממילא הוא מבולבל מאוד, שכל משחית בא לו בפני עצמו בשם אחר, ועל כן אינו יודע כלל איך הוא האמת כששואלים אותו שיגיד שמו. ולזה יעצו שיאמר בכל יום את הפסוק המרמז על שמו, שעל ידי זה יזכור היטב, וגם על ידי זה יתבונן איך ליזהר מחטא הלשון, כדי שלא ישונה שמו האמיתי. ונראה עוד שלזה יעצו לומר הפסוק אחר 'אלוקי נצור לשוני מרע', ושאומר, שעל ידי זה יזכור שמו האמיתי ולא ישתנה.
כתב בספר טעמי המנהגים (אות צ'): טעם שתקנו לנו הקדמונים לומר בסוף תפילת י"ח פסוק שרומז בו שמו של אדם שהפסוק מתחיל ומסיים באותיות התחלת שמו וסיום שמו, כי השם של אדם רומז על בחי' חיותו שיש לכ"א מישראל חלק אלקי קדוש. ואת זה לעומת זה עשה אלקים וח"ו כשהס"א מתגברת נופלים שמות בנ"י בגלות בין הס"א ואוה"ע, ובזה שאומר הפסוק בסוף תפלת י"ח שמתחיל ומסיים באותיות התחלת וסיום שמו בזה הכח יקח את שמו מבין הסט"א שלא יהיה בגלות ביניהם ויהיה שמו רק בקדושה (זרע קודש). ועוד כתב שם (בהגה"ה): כתב בספר משפט צדק בשם הסידור שחיבר המקובל הגדול מוהר"ר הירץ זצלל"ה, קבלה בידינו אשר פסוק המתחיל בשם איש דהיינו כמוני ששמי נפתלי נ' בראשו י' בסופו והיינו פסוק "נדבות פי רצה נא ה' ומשפטיך למדני" טוב להזכירו בדרך ההולך או עסק את עמיתו הן בלימוד הן בכל חפץ. עי' בספר דעת תורה, או"ח סי' קנו' א'. (נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

Re: המנהג לומר בסוף שמו"ע פסוק

פורסם: ו' דצמבר 24, 2021 12:39 am
על ידי איש_ספר
אריה הכהן כתב:שְׁמוֹת֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל

במאמר שלפנינו נכתוב בעז"ה אודות המנהג וטעמו, לומר פסוק בסוף תפילת שמו"ע המתחיל באות הראשונה של שמו ומסתיים באות שהיא האחרונה בשמו - קודם "יהיו לרצון".
כתב בספר אליהו רבה (סו"ס קכב'), בשם הבית יוסף, טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מנביאים או מכתובים קודם שיאמר יהיו לרצון, המתחיל בשמו ומסתיים בשמו, ע"כ. ןבספר קיצור שו"ע (סי' יח' סעי' טו') כתב: ונראה לי דהאומר יהיו לרצון שני פעמים לא יאמרו אלא קודם יהיו לרצון השני. (עי' בשו"ת התעוררות תשובה ח"א סי' כז').
בס' ליקוטי מהרי"ח (ח"א עמ' קלט') כתב: איתא בסידורים בשם השל"ה, שקודם יהיו לרצון, יאמר פסוק אחד מן התנ"ך המתחיל באות ראשון משמו ומסיים באות האחרון משמו (והוא סגולה שלא לשכוח שמו בשעת הדין). והנה בשל"ה ליתא, וגם בקיצור של"ה לא מצאתי, אח"כ מצאתי בקיצור השל"ה בסופו. וז"ל: כתב בספר הכוונות בענין חיבוט הקבר, הרשעים אינם יודעים שמם בקבר ומכין אותן וכו' (עי' בספר ראשית חכמה שער היראה פי"ב פ"ב) ומי שאומר בחייו כל יום פסוק א' המתחיל בתחילת אות משמו ומסיים בסוף אות משמו, דהיינו אותו השם העולה עמו לס"ת שהוא שם הקודש וכו', הוא סגולה שלא לשכוח שמו, ע"ש.
יש שהביאו מקור למנהג זה מדברי רש"י בספר מיכה (פרק ו' פסוק ט') עה"פ: ק֤וֹל ה' לָעִ֣יר יִקְרָ֔א וְתוּשִׁיָּ֖ה יִרְאֶ֣ה שְׁמֶ֑ךָ שִׁמְע֥וּ מַטֶּ֖ה וּמִ֥י יְעָדָֽהּ: ופי' רש"י (בד"ה ותושיה יראה שמך), וז"ל: מכאן שכל מי שאומר בכל יום מקרא המתחיל ומסיים כמו שמתחיל ומסיים שמו, התורה מצילתו מגיהנם עכ"ל. (דברי רש"י כאן הם בסוגריים, וספק אם רש"י כתבם). ובסידור נהורא השלם כתב: החפץ שלא ישכח שמו ליום הדין, יאמר קודם יהיו לרצון פסוק המתחיל באות משמו ומסיים באות אחרון משמו.
ובספר זכר דוד (לרבי דוד זכות. דף רמו'. י"ל בליוורנו בשנת תקצ"ז) כתב, ותמיד יהיה שגור אותו פסוק בפיו, ויש בזה תועלת להזכיר אותו בעת צרה, מלבד שעי"כ לא ישכח שמו להשיב לשואלו בקבר, הגידה לי מה שמך. ואם יש לאדם שתי שמות, נוהגים לומר שתי פסוקים, אמנם רבים אומרים פסוק אחד לשמותם המתחיל באות ראשונה של ראשון ומסיים באחרונה של אחרון.
וביאר החפץ חיים בספרו שמירת הלשון (ח"ב פ"ז בהגה"ה): ובזה ניחא לי מה שכתבו הספרים ליעץ לאדם, שיהא תמיד מזכיר שמו ברמז בסוף שמונה עשרה, דהיינו אם שמו אברהם, יאמר פסוק שמתחיל באות א' ומסיים באות מ' וכל כיוצא בזה. וכתבו שזהו תועלת שיזכור שמו, דמרוב הפחד והחרדה בשעת הדין, כששואלים לו את שמו, שוכח ולא יודע מה להשיב. והנה באור הדבר האמיתי בפשיטות, דטבע האיש שהולך בדרך הרשע, לדבר ולהתלוצץ מאנשים שהולכים בדרך האמת והצדק, וממילא ידוע שהעונות שיש על פלוני במה שהתרשל מעבודתו ע"י זה נרשם על שמו. אף ששם פלוני הוא יעקב, והיה נרשם העון ע"ש יעקב, והוא שמו עכן הולכים המקטרגים לעכן, אף שהוא צועק: אני לא עשיתי העוון, שאני שמי עכן ולא יעקב, המשחיתים ההולכים בשליחות מבית דין של מעלה, אין מסתכלים ע"ז כלל ומשיבים לו, אין אנו יודעים דבר, אנו הוזהרנו בשליחותינו לילך אליך ולהענישך, מסתמא שמך יעקב ותוכרח לקבל העונש. והנה האיש הזה שמוכרח לקבל העונש חושב בנפשו אולי באמת שמי יעקב, ושכחתי על ידי המיתה את המעשים ואת שמי, והנה האיש שדרכו לבזות אנשים ולצערם באונאת דברים והלבנת פנים, לשון הרע וליצנות, בוודאי לא פעם נכשל בזה בימי חייו, בוודאי כמה מאות פעמים עשה כזה לכמה מאות אנשים, וממילא נחשבים עליו עוונותיהם. וכל איש ואיש יש לו שם אחר והוא מוכרח לסבול מכולם, וממילא הוא מבולבל מאוד, שכל משחית בא לו בפני עצמו בשם אחר, ועל כן אינו יודע כלל איך הוא האמת כששואלים אותו שיגיד שמו. ולזה יעצו שיאמר בכל יום את הפסוק המרמז על שמו, שעל ידי זה יזכור היטב, וגם על ידי זה יתבונן איך ליזהר מחטא הלשון, כדי שלא ישונה שמו האמיתי. ונראה עוד שלזה יעצו לומר הפסוק אחר 'אלוקי נצור לשוני מרע', ושאומר, שעל ידי זה יזכור שמו האמיתי ולא ישתנה.
כתב בספר טעמי המנהגים (אות צ'): טעם שתקנו לנו הקדמונים לומר בסוף תפילת י"ח פסוק שרומז בו שמו של אדם שהפסוק מתחיל ומסיים באותיות התחלת שמו וסיום שמו, כי השם של אדם רומז על בחי' חיותו שיש לכ"א מישראל חלק אלקי קדוש. ואת זה לעומת זה עשה אלקים וח"ו כשהס"א מתגברת נופלים שמות בנ"י בגלות בין הס"א ואוה"ע, ובזה שאומר הפסוק בסוף תפלת י"ח שמתחיל ומסיים באותיות התחלת וסיום שמו בזה הכח יקח את שמו מבין הסט"א שלא יהיה בגלות ביניהם ויהיה שמו רק בקדושה (זרע קודש). ועוד כתב שם (בהגה"ה): כתב בספר משפט צדק בשם הסידור שחיבר המקובל הגדול מוהר"ר הירץ זצלל"ה, קבלה בידינו אשר פסוק המתחיל בשם איש דהיינו כמוני ששמי נפתלי נ' בראשו י' בסופו והיינו פסוק "נדבות פי רצה נא ה' ומשפטיך למדני" טוב להזכירו בדרך ההולך או עסק את עמיתו הן בלימוד הן בכל חפץ. עי' בספר דעת תורה, או"ח סי' קנו' א'. (נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

יש"כ
א. לא כותב בשם בית יוסף אלא בשם: ב"י/כ"י ונלאו חכמי לב להבין פתרון ר"ת זה.
ב. אין ספק, ואינו מרש"י, וכבר האריכו בזה שנים הרבה.

Re: המנהג לומר בסוף שמו"ע פסוק

פורסם: ו' דצמבר 24, 2021 2:18 am
על ידי אהרן תאומים

וישלח את היונה/יונה פרח

פורסם: ו' דצמבר 24, 2021 10:25 am
על ידי איש_ספר
למען לא יחסר המזג, הנה עוד פענוח שגוי של הב"י
סידור השלם עוז והדר.jpg
סידור השלם עוז והדר.jpg (30.77 KiB) נצפה 2198 פעמים

Re: המנהג לומר בסוף שמו"ע פסוק

פורסם: ו' דצמבר 24, 2021 11:48 am
על ידי פרנצויז
אריה הכהן כתב:כתב בספר אליהו רבה (סו"ס קכב'), בשם הבית יוסף, טוב לומר פסוק אחד מן התורה או מנביאים או מכתובים קודם שיאמר יהיו לרצון, המתחיל בשמו ומסתיים בשמו, ע"כ.

ראה viewtopic.php?f=7&t=33485&p=741113#p560852
שכבר נמנו וגמרו החברים דפה שמה שפענחו "בית יוסף" הוא טעות, וצ"ל: "כתר יוסף".