מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם אותו האיש נצלב?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מצפה
הודעות: 210
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי מצפה » ו' מאי 26, 2017 12:59 am

קיבלתי פעם ממאן דהו מספר שיעורים בהסטוריה יהודית של יהודי בשם ר' יעקב ווייס מארה"ב (כפי הנשמע מן השיעורים הוא שייך לסאטמער), על אותו האיש, כת ש"צ, ועוד כיוצ"ב. שיעורים מעניינים מאוד!!!
דא עקא שאין לי מושג מי הוא זה ואיזה הוא, ויש שם כמה עניינים שהייתי שמח לברר איתו. אם יודע מישהו מחברינו אודות זה האיש יואיל לשתפנו ואודה לו.
נערך לאחרונה על ידי מצפה ב ב' מאי 29, 2017 2:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי ישראליק » ו' מאי 26, 2017 3:42 pm

הוא בנו של הרה"ג ר' דוד יואל ווייס שליט"א מחבר סדרת ספרים מגדים חדשים על כמה מסכתות הש"ס, ושלש כרכים מגדים חדשים על התורה

הוא גר במונסי, ומלפנים הי' ר"מ בישיבת סאטמר

תנא קמא
הודעות: 86
הצטרף: ב' אוגוסט 26, 2013 3:35 am

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי תנא קמא » ו' מאי 26, 2017 4:57 pm


מצפה
הודעות: 210
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי מצפה » א' מאי 28, 2017 12:51 pm

ייש"כ.

ואגב אורחא אשאל משהו ואולי יהיה מבין חברינו אשר ידע לענות על זה.
בתוך דבריו על תולדות אותו האיש אומר שהרגוהו בסקילה ואח"כ תלו נבלתו לאיזה רגעים, ולכאורה 'חכמה בגוים תאמין' וקצת קשה לומר שכל ענין הצליבה הוא דמיון, אז לפי מה שטענו בני ישראל במשך הדורות שהגויים הרגוהו ניחא, אבל אם הרגוהו בי"ד בסקילה, איך הגיע להם הצליבה.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי אראל » א' מאי 28, 2017 7:41 pm

מצפה כתב:ייש"כ.

ואגב אורחא אשאל משהו ואולי יהיה מבין חברינו אשר ידע לענות על זה.
בתוך דבריו על תולדות אותו האיש אומר שהרגוהו בסקילה ואח"כ תלו נבלתו לאיזה רגעים, ולכאורה 'חכמה בגוים תאמין' וקצת קשה לומר שכל ענין הצליבה הוא דמיון, אז לפי מה שטענו בני ישראל במשך הדורות שהגויים הרגוהו ניחא, אבל אם הרגוהו בי"ד בסקילה, איך הגיע להם הצליבה.

זה פסוק מפורשת בתורה בפרשת כי תצא וכל הנסקלין נתלין.... ושהרגוהו בסקילה גמרא בסנהדרין מג ע"א (הנמחק מהצנזור, ראה מהדו' עוז והדר שם הוחזר בציונים והערות על הגליון)

מצפה
הודעות: 210
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי מצפה » ב' מאי 29, 2017 2:56 pm

כנים דבריך, אבל אני לא ביטאתי שאלתי כהוגן.
השאלה היא כי הוא מספר שקברוהו אח"כ, ולפי דבריו לא היה זמן לצלבו כלל, וע"ז שאלתי אם באמת לא צלבוהו כלל, לא ישראל ולא עכו"ם להאא"ה.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי אראל » ב' מאי 29, 2017 8:15 pm

לשון המשנה בסנהדרין מו ע"ב הקורה מוטה על הכותל ותולה אותו כדרך שהטבחין עושין ומתירין אותו מיד
ומבואר שהיו תולין ומורידין תיכף ומיד, וכן עשו לאותו האיש שתלו אותו מסתמא לכמה רגעים והורידו אותו מיד [התליי' כמעט לא ארך זמן]

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי עקביה » ב' מאי 29, 2017 8:35 pm

מצפה כתב:כנים דבריך, אבל אני לא ביטאתי שאלתי כהוגן.
השאלה היא כי הוא מספר שקברוהו אח"כ, ולפי דבריו לא היה זמן לצלבו כלל, וע"ז שאלתי אם באמת לא צלבוהו כלל, לא ישראל ולא עכו"ם להאא"ה.

ודאי לא צלבו אותו כפי שטוענים הנוצרים, אלא תלו אותו וקברוהו, והמושג צליבה מגיע מהארמית:
תרגום אונקלוס דברים פרק כא פסוק כב
(כב) וארי יהי בגבר חובת דין דקטול ויתקטיל ותצלוב יתיה על צליבא:

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי וונדרבר » ג' מאי 30, 2017 1:04 am

עקביה כתב:
מצפה כתב:כנים דבריך, אבל אני לא ביטאתי שאלתי כהוגן.
השאלה היא כי הוא מספר שקברוהו אח"כ, ולפי דבריו לא היה זמן לצלבו כלל, וע"ז שאלתי אם באמת לא צלבוהו כלל, לא ישראל ולא עכו"ם להאא"ה.

ודאי לא צלבו אותו כפי שטוענים הנוצרים, אלא תלו אותו וקברוהו, והמושג צליבה מגיע מהארמית:
תרגום אונקלוס דברים פרק כא פסוק כב
(כב) וארי יהי בגבר חובת דין דקטול ויתקטיל ותצלוב יתיה על צליבא:

האם יש להבין שהמילה צליבה בארמית פירושה "תלייה" בלבד, בלי שום קשר לצורה שטוענים הנוצרים?

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי אראל » ג' מאי 30, 2017 1:06 am

וונדרבר כתב:
עקביה כתב:
מצפה כתב:כנים דבריך, אבל אני לא ביטאתי שאלתי כהוגן.
השאלה היא כי הוא מספר שקברוהו אח"כ, ולפי דבריו לא היה זמן לצלבו כלל, וע"ז שאלתי אם באמת לא צלבוהו כלל, לא ישראל ולא עכו"ם להאא"ה.

ודאי לא צלבו אותו כפי שטוענים הנוצרים, אלא תלו אותו וקברוהו, והמושג צליבה מגיע מהארמית:
תרגום אונקלוס דברים פרק כא פסוק כב
(כב) וארי יהי בגבר חובת דין דקטול ויתקטיל ותצלוב יתיה על צליבא:

האם יש להבין שהמילה צליבה בארמית פירושה "תלייה" בלבד, בלי שום קשר לצורה שטוענים הנוצרים?

ראה טורי זהב אבהע"ז סי' י"ז ס"ק מ"ג

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שיעורי ר' יעקב ווייס

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' מאי 30, 2017 5:33 am

אראל כתב:ראה טורי זהב אבהע"ז סי' י"ז ס"ק מ"ג

דבר בעתו מה טוב
טורי זהב
ראוהו צלוב ועוף אוכל כו'. פי' דעדיין לא מת והעוף אוכל בו ובטור כתב או שעוף אוכל בו והכל חדא אלא שאין שייך העוף אוכל בו אם אינו אסור ומקושר במקום אחד וטעם איסור הצליבה משום דחיישינן שמא אחר שהלך זה משם בא א' וחתכו מן הצליב' כדאיתא במרדכי בשם ירושלמי דההיא מטרוניתא שעברה ראתה תלוי אחד ציותה לחתוך אותו ונשאר חי כתבתי זה לפי שראיתי מו"ח ז"ל כתב דהאי צלובי היינו שצלבוהו בידים כדאיתא פ' נגמר הדין ופסוק מלא הוא שרים בידם נתלו אבל צליבא שבמלכות זה ובשאר מלכיות שתולין אותו בחבל סביב צוארו ונחנק מיד מעידין עליו אע"פ שהלך משם ולא שהה שם עד שתצא נפשו דכל שא"א שיחיה אלא ימות בקרוב מעידין עליו עכ"ל ואין לסמוך על הוראה זו כלל (ועיין בשו"ת בב"ח סי' שכ"ז לדינא) דנהירנא בימי חורפי שאירע מעשה זה שהועד על אחד שראו' בו התלי' והלכו משם תיכף וע"ז כתב מו"ח ז"ל להתירה מטעם שהצליבא בגמ' לא היתה בצואר ויליף לה מדאיתא פ' נגמר הדין ת"ר אלו נאמר ותלית הייתי אומר תולין אותו ואח"כ ממיתין כדרך שהמלכים עושין ת"ל והומת ותלי' ממיתין אותו ואח"כ תולין אותו ודקדק מזה מדקאמר ואח"כ ממיתין אותו ש"מ שדרך המלכים היה שלא מת מחמת התלי' אלא תולין אותו בידו ואח"כ ממיתין אותו ביורים ורמחים ולא נראה בעיני חילוק זה והבאתי ראיה מתרגום רות שחשיב ד' מיתות ב"ד רגימות אבנא ויקידת נורא וצליבת קיס' וקטילת סייפא הרי שחשיב שם ארבע מיתות ב"ד וחשיב במקום חנק צליבת קיס' ש"מ שסביב צוארו היו צולבים מי שהיה חייב חנק ולא בידו ומ"ש הפסוק שרי' בידם נתלו משם אין ראיה אדרב' דאי סתם צליבא בידים לא היה צריך הקרא למימר אלא סתם נתלו אלא ודאי ששם אמר על רוב הצרה שלא תלה אותם בצוארן דאז היתה המיתה קרובה ולא אפוש' צערא אלא שינוי התליה לתלותה בידיהם כדי לאפוש צעריהם קודם מיתתן וההי' דפ' נגמר הדין דקאמר ואח"כ ממיתין אותו לא אמרו דבר זה אלא לענין תלי' ההי' של ב"ד דחייב סקילה וכל הנסקלין נתלין ממילא היה תולין אדם שכבר מת משא"כ בתליה של מלכות שתולין אותו בעודו חי ואח"כ משהה אותו שם שימות ע"י חניקה שיחנק לכן אמר לשון ואח"כ לאפוקי להמיתו קודם התלי' והא דאמרה נעמי לרות אית לן צליבת קיס' במקום חנק אע"ג דמצות חנק של ב"ד אינו כך אלא משקעים אותו בזבל עד ארכבותיו כדאי' בפ' ד' מיתות דף נ"ב היינו דשם לא באה נעמי אלא לגלות לה מצות חנק שחונקים בצוארו ולא באה לפרושי לה כיצד חונקים לפי דיננו אלא שסביר' לה כדרך שהמלכות חונקים בצואר בתליי' קיס' כן חונקים בדיננו ותו דאי התנא דידן דתנ' היה צלוב היינו צלוב בידיו פשיטא דפשיטא שאין מעידין בשביל זה המיתה בפרט לדעת הטור דהעוף אוכל בו היא חלוקה אחר' ממילא האי דצליב אין שם רק הצליבא ואי בידו הוא מהיכי תיתי להעיד על מיתתו אלא פשוט דצליבא בצווא' קאמר ואפ"ה אין מעידין בו שמא תיכף חתכוהו משם ונשאר חי וזכורני שכמה רבנים לא הסכימו לחילוק זה. וע"כ אין לסמוך להקל בזה כלל. וע"כ נראה דאם בא א' להעיד על א' שנתלה צריך לשאלה אם שהה שם עד שיצא' נפשו אלא דאם שמע מפי אחר שפלו' נתלה די בכך כמו שזכרנו לענין קברתיו בסי' י"ח בתשובה
ועי"ע viewtopic.php?f=28&t=202&p=41520#p868 ובמאמרו של הבלין (א) [2 צליבת קיסא] ובהע' שם

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי ההוא גברא » ג' מאי 30, 2017 10:49 am

כמו שמפורש בספרי שהביא הט"ז, כבר בזמן התנאים היו שני סוגי תלייה: המלכות היתה תולה בידיים בחייו, תוקעים מסמרים בידיו ומחכים שעות או ימים עד שימות מזה (מאיבוד דם ותשישות), וזו מיתת עינויים, וישראל היו תולים בידיים אחרי שמת, והיא תלייה לראוה ולא לעינוי.

הגוים שמעו שאותו האיש נתלה ולא הכירו תלייה של יהודים אלא תלייה של רומיים.

תלייה שהט"ז מדבר עליה, תלייה בצווארו, לא היתה קיימת בזמן הגמרא. והיו שתי אפשרויות: אם תולים "נכון" מת משבירת המפרקת מיד, שכל משקל הגוף על הצוואר והוא נשבר. אם לא תולים נכון מת מחנק לאחר כמה דקות. כנראה בזמן הט"ז לא היו תולים נכון, שהרי בתלייה נכון מיד כשראו שנתלה ראו שנשברה מפרקתו ומת. (ואולי פיתחו את התלייה נכון רק כשנעשו הומניים יותר אחרי ימי הביניים ובקשו לברור מיתה יפה יותר)

מעט דבש
הודעות: 3985
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' מאי 30, 2017 12:33 pm


ציטרון
הודעות: 285
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 5:54 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי ציטרון » ג' מאי 30, 2017 5:01 pm

לפי מה שזכור לי ששמעתי, תקיעת המסמרים היתה במקרים חריגים ליתר חומרה כלפי הנידון.
הצליבה הקלאסית היתה בקשירת הידיים והרגליים לקרש.
סיבת המוות, שאירעה בד״כ תוך פחות מ - 24 שעות, היתה: חנק. פשוט בתנוחה שכזו כל שרירי הגוף נרפים עד חוסר תפקוד מוחלט, וכשזה מגיע לשרירי בית החזה, פעולת הנשימה אינה מתבצעת, והנידון נחנק למוות.

ובנימה אופטימית זאת: חג שמח לכולם !

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי בתבונה » ג' מאי 30, 2017 5:39 pm

ציטרון כתב:לפי מה שזכור לי ששמעתי...
הצליבה הקלאסית היתה בקשירת הידיים והרגליים לקרש.
סיבת המוות, שאירעה בד״כ תוך פחות מ - 24 שעות, היתה: חנק. פשוט בתנוחה שכזו כל שרירי הגוף נרפים עד חוסר תפקוד מוחלט, וכשזה מגיע לשרירי בית החזה, פעולת הנשימה אינה מתבצעת, והנידון נחנק למוות.

אין הצדקה רפואית לדברים שסיפרו לך

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יוני 01, 2017 11:37 am

'מסמר מן הצלוב' זו תופעה נדירה ?

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' יוני 01, 2017 6:11 pm

מעניין, שבמקור, המילה צליבה פירושה "תליה" בלבד, אך בעברית החדשה פירוש המילה הושפע מסיפורי הנוצרים, וממנה הסתעפו הרבה מילים מחודשות שאין להם שום קשר ל"תליה", כגון צלב, צלבנים, להצטלב, הצטלבות (דרכים או רחובות), הצלבת מידע, וכו'.

עולה מן הארץ
הודעות: 163
הצטרף: ג' יוני 24, 2014 1:30 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי עולה מן הארץ » ה' יוני 01, 2017 9:19 pm

קו ירוק כתב:'מסמר מן הצלוב' זו תופעה נדירה ?

מסמר מן הצלוב:
רע"ב - מסמר שבעץ התלוי
תפא"י - יתד מעץ שנתלה עליו אדם
מלאכת שלמה - פי' בערוך שכן דרך מי שנתחייב להתלות ממיתין אותו תחלה ואח"כ פושטין אותו וקובעין לו מסמר בעץ ותולין אותו באותו מסמר ע"כ.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יוני 01, 2017 11:52 pm

וונדרבר כתב:מעניין, שבמקור, המילה צליבה פירושה "תליה" בלבד, אך בעברית החדשה פירוש המילה הושפע מסיפורי הנוצרים, וממנה הסתעפו הרבה מילים מחודשות שאין להם שום קשר ל"תליה", כגון צלב, צלבנים, להצטלב, הצטלבות (דרכים או רחובות), הצלבת מידע, וכו'.

כמדומה שלפי תיאורי יוספוס במלחמות, הרומאים היו צולבים כפי שמקובל לקרא כך היום. מתואר שזו מיתה בעינויים שנמשכת זמן רב וכו'.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' פברואר 22, 2023 12:04 pm

וונדרבר כתב:מעניין, שבמקור, המילה צליבה פירושה "תליה" בלבד, אך בעברית החדשה פירוש המילה הושפע מסיפורי הנוצרים, וממנה הסתעפו הרבה מילים מחודשות שאין להם שום קשר ל"תליה", כגון צלב, צלבנים, להצטלב, הצטלבות (דרכים או רחובות), הצלבת מידע, וכו'.

viewtopic.php?f=28&t=5137&start=40#p42443

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 22, 2023 12:12 pm

יש גם במדרש שמות רבה מב, ט, והובא ברמב"ן ויקרא א, יד: "או יהודי או צלוב", עיי"ש.

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 22, 2023 12:25 pm

ההוא גברא כתב:כמו שמפורש בספרי שהביא הט"ז, כבר בזמן התנאים היו שני סוגי תלייה: המלכות היתה תולה בידיים בחייו, תוקעים מסמרים בידיו ומחכים שעות או ימים עד שימות מזה (מאיבוד דם ותשישות), וזו מיתת עינויים, וישראל היו תולים בידיים אחרי שמת, והיא תלייה לראוה ולא לעינוי.

הגוים שמעו שאותו האיש נתלה ולא הכירו תלייה של יהודים אלא תלייה של רומיים.

תלייה שהט"ז מדבר עליה, תלייה בצווארו, לא היתה קיימת בזמן הגמרא. והיו שתי אפשרויות: אם תולים "נכון" מת משבירת המפרקת מיד, שכל משקל הגוף על הצוואר והוא נשבר. אם לא תולים נכון מת מחנק לאחר כמה דקות. כנראה בזמן הט"ז לא היו תולים נכון, שהרי בתלייה נכון מיד כשראו שנתלה ראו שנשברה מפרקתו ומת. (ואולי פיתחו את התלייה נכון רק כשנעשו הומניים יותר אחרי ימי הביניים ובקשו לברור מיתה יפה יותר)

עניינא דיומא [פורים]:
את המן הרגו בתליה על העץ [אשר הכין למרדכי להמיתו עליו בתליה] בציווי המלך הגוי.
את בני המן הרגו בחרב ורק את גופתם ביקשו היהודים לתלות על העץ [כנ"ל שרק כך יהודים תולים].
כמדומני יש במקורות שבני המן נהרגו בעריפת ראש, וא"כ היה אורך גופתם ג' אמות [כדברי התוספות שזהו קומת אדם עד הכתפיים, בלי הראש] וא"כ לכאורה היאך עולה החשבון שכתב הלקח טוב למלא נ' אמה דאורך העץ [שעליו תלו גם את המן וגם את בניו, לדבריו] במה שהיתה קומת כל אחד מהתלויים ד' אמות עיי"ש? והוא עצמו נוקט שם שקומת אדם ג' אמות [ולא פירש עם או בלי הראש] אלא שלאחר מיתה הוא נמתח עוד אמה. אבל להנ"ל שיהודים תולים בידיים יש לבאר בפשיטות שנוספה עוד אמה לאורך בגלל הידיים המורמות מעל הראש.


נ.ב.
אגב, צ"ע לי מנין לקח הלקח טוב שבני המן נתלו על אותו העץ נ' אמה שנתלה הוא, וגם הכיצד נתלו על עץ אחד, הלוא המן נתלה 11 חודשים קודם [טו-טז ניסן, והם בי"ד אדר שלאחריו], ולא מסתבר שהשאירו את גופתו על העץ כל אותו הזמן [ומה בכלל נשאר ממנה עד אז]. צ"ת ולא עיינתי. באם כבר דובר מזה בפורום בעבר אשמח למ"מ. תודה.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ד' פברואר 22, 2023 1:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: האם אותו האיש נצלב?

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' פברואר 22, 2023 1:01 pm

שמעתי שצורת ה"צליבה" הרומאית היתה בצורת איקס [=X], וצורת הצלב המקובלת אצל הנוצרים הומצאה על ידם, [ואינה אלא רעיון של גרפיקאי/פרסומאי מראשוני הנוצרים].
האם יש לזה מקור?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים