מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יום עיון בגבולות הארץ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' יולי 25, 2018 11:19 pm

1. אני לא מבין למה לעשות עסק, היה ציבור חסידי בכינוס שיש להם רגישות יתר לענין (וכמו שצדק הרב בן מיכאל שלכל ציבור יש את הרגישיות שלו), הרב בן מיכאל נושא באחריות המוחלטת להביא להם את התכנים על טהרת הקודש, וזו חובתו. אכן, לפעמים זה לא נעים להעיר למרצה באמצע ההרצאה ואולי הוא אפילו יגחך, אבל זו האחריות שלו כלפי האנשים שהביא. בשבילי זו תעודת כבוד שלמרות אי הנעימות שברור שהיתה הוא לא התעלם. אני משער שאם כל המשתתפים היו ליטאים/מזרחי וכו' הרב בן מיכאל היה מיקל יותר. על עצם הרגישות, זה נושא אחר לדיון. (אגב, זה האיר בליבי תובנה, שגם מרצים שיתבקשו להתאים את התוכן למגזר החרדי האדוק, זה לא יצליח לגמרי, ובמודע או אפילו שלא במודע הוא יעביר מסרים התואמים את השקפת עולמו. ויש להקיש לענין המסלולים החרדיים באקדמיות וכו').

2. הרב ונתנו ידידים, כבר הסברתי לעיל שהתרומה היא פחות לפרשנות התורה ויותר לעניני אמונה, וכפי שכתב הרב בן מיכאל קודם, סוגיות של ביקורת המקרא, תיארוך המאורעות והאנשים וכו', מתי נכתבו הספרים וכדו'. לפעמים יתכן גם הבנת מילים סתומות ומושגים סתומים מתוך הכרת המקבילות, ויש בזה גם בחינה, של דברי תורה עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר, אבל זו תועלת מועטת.

3. ושוב הכינוס כלל כמה וכמה תחומים, אני מבין שהרב בן מיכאל לו היה יכול היה עושה כינוס שמיועד אך ורק לחקר כתבי מצרים העתיקים, הוכחת יציאת מצרים מתוך המקורות המצריים, סידור הכרונלגיה המצרית, וכו'. וזה לא מתאים להרבה מהמשתתפים, וצריך לעשות הפרדה בין הסוגיות האמוניות לסוגיות ההלכתיות.

דרומי
הודעות: 9026
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 26, 2018 12:11 am

כאחד שלא היה בכינוס ולא כ"כ התעניין בו, משעשע למדי לראות איך כל אחד בטוח ש'חייבים' לעשות בדיוק כמו שהוא חושב... (אגב, ההשתתפות עלתה כסף? או שזה בחינם ובכל זאת באים בטענות?...)

הויכוח בענין הדרת נשים גם הוא מעורר שעשוע. לכאורה,אם אתה חושב שלא צריך לעשות מזה 'ענין', למה עושים 'ענין' לאידך גיסא ממי שהחליט מטעמיו שלו כן להתאמץ ולהסתיר?! אם זה לא משנה אז זה לא משנה לא לכאן ולא לכאן. ואגב, אין לזלזל בחסידות גור, אחרי הכל עד לא מזמן הנציג היחיד בממשלת ישראל מטעם החרדים (האשכנזים) היה חסיד גור, כך שזה לא כזה מיעוט שולי בציבור החרדי.

עד כאן הפסקת פרסומות... אפשר להמשיך הלאה בדיונים הרציניים.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 26, 2018 12:17 am

ידוע מה היה בכנסיה הגדולה, כאשר חסידי האמרי אמת דרשו מחיצה משמעותית יותר, והחפץ חיים אמר שבכל כי האי גוונא הצדק עם המחמיר.
אין ספק.

אבל, בשעת מעשה שאלני ת''ח מופלג שנכח במקום, למה כאשר מראים בריש גלי, באורך ובפרסום, תמונות של עבודה זרה של ממש, שיש בזה איסור של אל תפנו אל האלילים, לא היה פוצה פה [אולי בגלל שמפרשים את האיסור על חודש אלול... סתם סתם סתם. היחיד שלקח את הפירוש הזה רציני זה מוהרא''ש, שהיה זועם עליו עד בלי די], ואילו בנדון דידן מיד היו תנועות בקהל.
בהחלט הם צודקים, והנפש היה נמנעת מכל מה שיכול להזכיר כל דהו, כמבואר בצוואת פרי הארץ זיע''א, אבל ראיית עבודה זרה איננה קלה יותר.

דרומי
הודעות: 9026
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 26, 2018 12:20 am

אז תמחה על העבודה זרה. למה צריך לערוך השוואות כאילו דבר אחד בא על חשבון השני. אפשר למחות גם על זה וגם על זה...

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי ברקים רב » ה' יולי 26, 2018 12:29 am

לענין כתב:ידוע מה היה בכנסיה הגדולה, כאשר חסידי האמרי אמת דרשו מחיצה משמעותית יותר, והחפץ חיים אמר שבכל כי האי גוונא הצדק עם המחמיר.
אין ספק.

בנו של החפץ חיים מתאר את זה אחרת.
הקנאים ההונגרים רתחו על כך שנשים עומדות בחדרים הסמוכים, 'ולא חסרו גם כן מאדוקי מדינתנו ההולכים בדרכי אבא ז"ל גם המה הרימו קול על ההצעה המגונה הזאת', ודוקא האמרי אמת 'לא נתפעל הרבה'.
[ואולי שניהם נכונים, כי הוא מסיים שבסוף הנשים ניצחו, 'אמנם הבדילום במחיצות עבות'...]
נערך לאחרונה על ידי ברקים רב ב ה' יולי 26, 2018 12:46 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ונתנו ידידים
הודעות: 1112
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' יולי 26, 2018 12:31 am

בן מיכאל כתב:הרב ונתנו ידידים ראשית לא זכיתי להבין מדוע תרגום רב יוסף החז"לי בעיניך אחרי רש"י, כמובן שרש"י הינו חז"ל (בדר"כ), אז זו מקסימום מחלוקת בחז"ל.
שנית, בעניין הפירוש אכן לא חשבתי על הפירוש נביותא - נבואה ויש"כ על הפירוש היפה, עלי עדיין לעיין היטב בכך, אך אני מקבל את הדברים לפחות כצד משמעותי בהבנת התרגום.
שלישית, נחלקו בהדיא גם על למואל שיר השירים רבה (וילנא) פרשה א ג' שמות נקראו לו ידידיה שלמה קהלת, ריב"ל אמר הנהו תלתא אגור יקא למואל איתיאל הא שבעה.
רביעית, דבריך בעניין כי שלמה קיבל בחכמת אלוקים שבו כי הדברים אמת מסתברים, וכמדומני שכך כתבו כמה מהראשונים על כך - אינני זוכר הכל, שוב אם מישהו יסרוק ויעלה לכאן את המאמר אודה לו מאד (רק לא הבנתי היכן ראית בדברי משגב אחרת מכך).

א. לא יודע איפה ראית את בדברי, אני כתבתי כי ראוי להתאימם כי באמת שניהם חז"ל ולא לחפש פירושים חדשים.
ג. אני לא יודע אם זה נקרא מחלוקת, אבל אני לא מתמצא בסוגיות כאלו, ובכל זאת במדרש על משלי ראיתי את המהלך של רש"י
ד. אני אישית כתבתי ששלמה קיבל דברים שנאמרו ברוח הקודש וכ"כ הגר"א וכ"מ במלבי"ם, ור"ר ופרשנים נוקטים כרש"י. כתבתי גם כן שאפי' אם תחלוק מ"מ מכיון ששלמה ברוה"ק שבו הסכים לדברים הכתובים האלו אז אין באמת משמעות לזה שהי' כבר כתוב כן כי סוף סוף לנו יש את זה ע"פ רוה"ק. אמנם העיקר כמהלך הראשון.

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 26, 2018 12:38 am

לענין כתב:ידוע מה היה בכנסיה הגדולה, כאשר חסידי האמרי אמת דרשו מחיצה משמעותית יותר, והחפץ חיים אמר שבכל כי האי גוונא הצדק עם המחמיר.
אין ספק.

אבל, בשעת מעשה שאלני ת''ח מופלג שנכח במקום, למה כאשר מראים בריש גלי, באורך ובפרסום, תמונות של עבודה זרה של ממש, שיש בזה איסור של אל תפנו אל האלילים, לא היה פוצה פה [אולי בגלל שמפרשים את האיסור על חודש אלול... סתם סתם סתם. היחיד שלקח את הפירוש הזה רציני זה מוהרא''ש, שהיה זועם עליו עד בלי די], ואילו בנדון דידן מיד היו תנועות בקהל.
בהחלט הם צודקים, והנפש היה נמנעת מכל מה שיכול להזכיר כל דהו, כמבואר בצוואת פרי הארץ זיע''א, אבל ראיית עבודה זרה איננה קלה יותר.

בררתי את הנושא מראש, והיות שהיום אין איש העובד את הפרעונים... הוי עבודה זרה שבטלו עובדיה ואין כל איסור בכך (הגר"ז קורן).

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 26, 2018 12:47 am

.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ש' מאי 25, 2019 10:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 26, 2018 12:56 am

עתניאל בן קנז כתב:לבן מיכאל.
א. נראה לי שאתה לוקח את זה אישי מידי. מדברים על התופעה, ולא על מעשיך באופן אישי.

ב. ולהעיר זוית אחרת. למרות הלימוד זכות שלך על דברי חגי, אבל דומני שתסכים להודות שיש בדבריו הרבה בטויים הצורמים לאוזן ירא וחרד.
אלא מאי, כמצופה ממרצה שאינו חרד, אנו מבינים שלא יצליח לגמרי ליישר קו עם שיג ושיח של הציבור החרדי.
מדוע לא תבין כן לגבי צדודיות של גברות?

או בנוסח אחר, מדוע על דברי הבל הגובלים בזלזול בדברי חז"ל, הנך מוכן לעבור בסלחנות, ולא לאיים שבפעם הבאה תעבור על כל הדברים מראש, ודוקא בענין שרוב רובם של הציבור אינו רואה בו עוול, הנך לוקח זאת כפרוייקט אישי, ומ'איים' שבפעם הבאה תצנזר את כל השקופיות מראש.
האם הכנס אמור לשקף את עמדת השומעים, או עמדת מגזר מאוד מסוים מציבור החרדי?

הרב הקניזי, ראשית, ממה שצוטט כאן מדברי חגי וממה ששמעתי בהרצאה לא מצאתי שום דבר שאיננו בסדר או נסלח בדיעבד, כמה העירו לי באישי כי היו לו דברים בעייתים, אח"כ בעז"ה אקשיב להרצאתו מתחילה ועד הסוף בישוב הדעת (גם בנושא התמונה כאמור פיספסתי את התמונות של שווייקה).
שנית, במחילה, אתה השני הכותב זאת, ואני חש (אולי שלא בצדק) תחושת האחד בא לגור..., מאד שמחתי שהגעת ושמחתי בכל אחד שבא, אבל מה הכינוס אמור לשקף זאת החלטה שלי, ובאירוע שאני ארגנתי זכותי לקבוע את כללי המשחק, ומקומם שדבר כזה הינו נושא לדיון.
אגב, שאני אומר כי אני מעוניין לבדוק תפריט כלשהו קודם שאני מגיש אותו זהו איום בעיניך????
ושוב, בעניין טענות אם ישנן על הרצאה מסויימת אשמח לשמוע ולבדוק מה ניתן לשפר.

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ה' יולי 26, 2018 3:08 am

מתפלא אני לראות כותבים המתלוננים על חוסר תרבות וחשוב להם שהכול יהיה ב"אווירה תרבותית", ויחד עם זאת בנשימה אחת, מעירים בפומבי פעם ופעמיים ושלוש הערות אישיות ומבזות כלפי אדם מוכר וידוע כאן. כנראה איני בקי כל כך ב"תרבותיות" זו שהם חדורים בה ואף מטיפים לה, אבל דרך ארץ וכבוד האדם ואהבת ריע - ודאי אין בכך. כל שכן כשמדובר באדם יקר שמשקיע כוחו וזמנו להנאת הציבור ולתועלתו. וכפי שנראה מדבריו, הוא אינו אוטם אוזנו מביקורת אלא רוצה בה, א"כ מי שיש לו הערות אישיות כלפיו ייכבד ויעביר אותן אליו באופן אישי ומכבד.
החותם בתפילה לביעור הכסילות והרשעות מקרבינו, ע"כ.

תורה בטהרה
הודעות: 54
הצטרף: ב' אוקטובר 10, 2016 10:49 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי תורה בטהרה » ה' יולי 26, 2018 4:05 am

עיניו כיונים כתב:מתפלא אני לראות כותבים המתלוננים על חוסר תרבות וחשוב להם שהכול יהיה ב"אווירה תרבותית", ויחד עם זאת בנשימה אחת, מעירים בפומבי פעם ופעמיים ושלוש הערות אישיות ומבזות כלפי אדם מוכר וידוע כאן. כנראה איני בקי כל כך ב"תרבותיות" זו שהם חדורים בה ואף מטיפים לה, אבל דרך ארץ וכבוד האדם ואהבת ריע - ודאי אין בכך. כל שכן כשמדובר באדם יקר שמשקיע כוחו וזמנו להנאת הציבור ולתועלתו. וכפי שנראה מדבריו, הוא אינו אוטם אוזנו מביקורת אלא רוצה בה, א"כ מי שיש לו הערות אישיות כלפיו ייכבד ויעביר אותן אליו באופן אישי ומכבד.
החותם בתפילה לביעור הכסילות והרשעות מקרבינו, ע"כ.

גם אני מצטרף לדברים ולתפילות, לתיקון עולם.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי גימפעל » ה' יולי 26, 2018 8:42 am

דרומי כתב:(אגב, ההשתתפות עלתה כסף? או שזה בחינם ובכל זאת באים בטענות?...)

50 ש"ח.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי שמש » ה' יולי 26, 2018 10:50 am

בן מיכאל כתב:בקיצור בכינוס שאני עושה ואני משקיע, עלי לוותר על עקרונותיי עבור הלקוחות, ומשלא עשיתי זאת לא ביטאתי כבוד ללקוחות, התנהגתי בבריונות ובצרות אופקים, וביזיתי את עצמי ואת המעמד.
מעדיף לא לתאר את תחושותיי במילים.

אני רואה שאתה מתקשה להבין אז אעזור לך.
בתחילה בס"ה ציינתי שקריאות הביניים (מבלי לציין שאתה הוא הקורא) לצנזור ציורי נשים תוך כדי ההרצאה אינן מתאימות.
בתגובה טענת שזהו המינימום הנדרש מכנס חרדי.
הובהר לך שזו אינה עמדת רוב הציבור החרדי אלא (אולי) עמדת חסידות גור.
טענת שלכ"א יש את הרגישויות שלו ומכיון שבעיניך זה קו אדום (קווי המתאר לצדודית של פרעונית...) אתה תנהג כך גם בכנס הבא (=תתפרץ לעבר המרצה כנ"ל).
על זה כתבתי שהחלת רגישויותיך בלבד כקווים אדומים ובפרט ההבטחה להתפרץ כך גם בכנס הבא הם מבטאים התנהלות בריונית שאינה מכבדת אותך ואת המשתתפים.
כמובן שתגובה מכובדת בנוסח "אני מבין שיש כאלו שזה מפריע להם ולכן להבא אשתדל לדאוג מראש לבקש ממצגות ללא תמונות נשים כדי לא ליצור הפרעות בשעת מעשה" הייתה מתקבלת על דעת כולם שהרי לא באו אליך בתלונות על התפרצותך (שאולי נובעת מאינסטינקט) סתם כדי להרגיז אותך אלא ציינו זאת בכדי שתשפר בפעם הבאה ומשבחרת להתבטא באופן הנ"ל ציינתי את השתקפות התנהלותך זו בעיני.
אגב, איני נוהג לפרט בפומבי על התכתבויות אשיות אך מאחר ויש כאן המתרעמים ע"כ הריני לציין שפנית אלי באישי וכתבת שתגובתי היא הבריונית בעיניך אך משביקשתי ממך להסביר מדוע בקשת שאקרא מה שכתבתי וכשביקשתי הבהרה נוספת לא נעניתי.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 26, 2018 11:08 am

יש אמת בטענה שהמארגן זכאי לקבוע את אופי הארוע, אך כאשר מפרסמים שהארוע הוא לכלל הציבור, מצופה שהוא יתאים לכלל הציבור ולא למיעוט קטן.

אתן דוגמא: אילו המארגן היה מחסידות הדוברת אידיש, והיה מביא מרצה שמתעקש להרצות באידיש, האם הייתה מתקבלת טענה בנוסח 'אני המארגן ואני המחליט'?!

עכשיו, ברור שרוב הציבור אינו חפץ בדווקא בשרטוט שמזכיר אשה, אך ודאי שרוב הציבור אינו חפץ להציג את עצמו באופן שהוצג - "מרנפתח ונפרטיטי גורמים לנו הרהורים"...

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' יולי 26, 2018 3:56 pm

בעז"ה

אני לא חושב שהפורום הוא הפלטפורמה לדון במעשים של יוזם ומארגן האירוע, זה לא היעוד של הפורום לדון במעשים של איש פרטי. וגם מסתבר שזה לא ראוי מצד בין אדם לחבירו.

ואם כבר הנושא עלה (שלא ביושר, ונעשה עוול). לדעתי הקטנה היות והכנס הוצג כעומד בסטנדרטים החרדים החמורים ביותר, מסתבר שעל דעת זה באו חלק מהמשתתפים. ויפה עשה כשהופיעו במרקע דמויות שאצל חלק מהציבור החרדי (החסידי בכלל והגוראי בפרט, שהיו חלק לא מבוטל מהמשתתפים והמרצים) לא מקובל להציגם בפומבי דאג להסירם, גם במחיר אי נעימות אישית (שהיתה לו לבטח יותר מכולם). וכמו שבכל אירוע הדרישות יהיו המחמירות יותר, כדי לספק את צרכי רוב הקהל. לא אשכח את הכנס של מטמוני ארץ על כלכלה יהודית, ואחד המרצים האריך בתיאור על מושגים מהעולם המוסלמי. אני נהנתי מאד, אבל מול עיני ישב יהודי יר"ש שהגיע בתמימות, ונע ונד באי נוחות.

נ.ב. אגב.. הפופוגדנה שנעשית כאן בפורום בטח גורמת לאנשים שלא היו לדמיין שהיתה במקום סערה רצינית. אך לא כך היה, כל הסיפורים היו אפיזודות קטנות שגרמו לקהל ולמרצה לחייך לכמה שניות, ותו לא מידי.

אני מקווה שלא יהיה איזה אויבער חכם שימשיך למרות זאת לדון בענינים שאין הפורום מקומם.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1364
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' יולי 26, 2018 4:55 pm

אף אחד מאיתנו אינו יכול להעריך את המאמצים האדירים שהשקיע הרב יוסקוביץ במשך חודשים ארוכים ע"מ לארגן את הכנס המיוחד (אני כותב מידיעה כלשהיא, שכן נחשפתי למעט קט של הפעילות מאחורי הקלעים). אכן התוצאה המרתקת בהחלט הצדיקה את ההשקעה. מה שאנו כן יכולים וחייבים לעשות הוא להודות לו בכל פה ומקרב לב, ולאחל לו סיעתא דשמיא והצלחה רבה בהמשך מפעליו הברוכים (מחכים כבר לכנס הבא שלבטח יהיה מוצלח עוד יותר, שהרי "בעסער האט נישט קיין שיעור").
הערות ספציפיות, לשם התועלת העתידית, אפשר ומומלץ לשלוח לרב יוסקוביץ באופן אישי.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי שמש » ה' יולי 26, 2018 5:12 pm

ישא ברכה כתב:בעז"ה

אני לא חושב שהפורום הוא הפלטפורמה לדון במעשים של יוזם ומארגן האירוע, זה לא היעוד של הפורום לדון במעשים של איש פרטי. וגם מסתבר שזה לא ראוי מצד בין אדם לחבירו.
אני לא חושב שאתה המוסמך להחליט מה יידון בפורום ומה לא, בפרט שלא מדובר במעשיו של אדם פרטי אלא בהתנהלותו הציבורית ובפרט בתגובותיו כאן ע"ג הפורום.
ואם כבר הנושא עלה (שלא ביושר, ונעשה עוול). לדעתי הקטנה היות והכנס הוצג כעומד בסטנדרטים החרדים החמורים ביותר, מסתבר שעל דעת זה באו חלק מהמשתתפים. ויפה עשה כשהופיעו במרקע דמויות שאצל חלק מהציבור החרדי (החסידי בכלל והגוראי בפרט, שהיו חלק לא מבוטל מהמשתתפים והמרצים) לא מקובל להציגם בפומבי דאג להסירם, גם במחיר אי נעימות אישית (שהיתה לו לבטח יותר מכולם). וכמו שבכל אירוע הדרישות יהיו המחמירות יותר, כדי לספק את צרכי רוב הקהל. לא אשכח את הכנס של מטמוני ארץ על כלכלה יהודית, ואחד המרצים האריך בתיאור על מושגים מהעולם המוסלמי. אני נהנתי מאד, אבל מול עיני ישב יהודי יר"ש שהגיע בתמימות, ונע ונד באי נוחות.
הדרישה שבכל כנס מעין זה יחולו הסטנדרטים המחמירים ביותר היא חסרת תוחלת שכן על כל דבר ועניין יש 'מחמירים' יותר (שלא להזכיר את התארוך המקובל, שלא להזכיר דתות אחרות ואולי אף שלא להביא אנשי אקדמיה כלל)... ואין לדבר סוף.
נ.ב. אגב.. הפרופגנדה (כך כותבים זאת) שנעשית כאן בפורום בטח גורמת לאנשים שלא היו לדמיין שהייתה במקום סערה רצינית. אך לא כך היה, כל הסיפורים היו אפיזודות קטנות שגרמו לקהל ולמרצה לחייך לכמה שניות, ותו לא מידי.
גם ההערה שלי על העניין הייתה אפיזודה קטנה (שורה וחצי) אלמלא תגובותיו של בן מיכאל שהתעקש להחליט עבור כל הציבור החרדי מה הם הקווים האדומים שמצדיקים התנהגות שכזו כולל הצהרה על שידור חוזר בכנס הבא.
אני מקווה שלא יהיה איזה אויבער חכם שימשיך למרות זאת לדון בענינים שאין הפורום מקומם.

כמה חבל שתקוותך נגוזה, הלא כן?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2244
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יולי 26, 2018 6:39 pm

בן מיכאל כתב:
עתניאל בן קנז כתב:לבן מיכאל.
א. נראה לי שאתה לוקח את זה אישי מידי. מדברים על התופעה, ולא על מעשיך באופן אישי.

ב. ולהעיר זוית אחרת. למרות הלימוד זכות שלך על דברי חגי, אבל דומני שתסכים להודות שיש בדבריו הרבה בטויים הצורמים לאוזן ירא וחרד.
אלא מאי, כמצופה ממרצה שאינו חרד, אנו מבינים שלא יצליח לגמרי ליישר קו עם שיג ושיח של הציבור החרדי.
מדוע לא תבין כן לגבי צדודיות של גברות?

או בנוסח אחר, מדוע על דברי הבל הגובלים בזלזול בדברי חז"ל, הנך מוכן לעבור בסלחנות, ולא לאיים שבפעם הבאה תעבור על כל הדברים מראש, ודוקא בענין שרוב רובם של הציבור אינו רואה בו עוול, הנך לוקח זאת כפרוייקט אישי, ומ'איים' שבפעם הבאה תצנזר את כל השקופיות מראש.
האם הכנס אמור לשקף את עמדת השומעים, או עמדת מגזר מאוד מסוים מציבור החרדי?

הרב הקניזי, ראשית, ממה שצוטט כאן מדברי חגי וממה ששמעתי בהרצאה לא מצאתי שום דבר שאיננו בסדר או נסלח בדיעבד, כמה העירו לי באישי כי היו לו דברים בעייתים, אח"כ בעז"ה אקשיב להרצאתו מתחילה ועד הסוף בישוב הדעת (גם בנושא התמונה כאמור פיספסתי את התמונות של שווייקה).
שנית, במחילה, אתה השני הכותב זאת, ואני חש (אולי שלא בצדק) תחושת האחד בא לגור..., מאד שמחתי שהגעת ושמחתי בכל אחד שבא, אבל מה הכינוס אמור לשקף זאת החלטה שלי, ובאירוע שאני ארגנתי זכותי לקבוע את כללי המשחק, ומקומם שדבר כזה הינו נושא לדיון.
אגב, שאני אומר כי אני מעוניין לבדוק תפריט כלשהו קודם שאני מגיש אותו זהו איום בעיניך????
ושוב, בעניין טענות אם ישנן על הרצאה מסויימת אשמח לשמוע ולבדוק מה ניתן לשפר.


חשבתי שתקבל את עצתי א. יותר ב'הידור', ולכן הרשיתי לעצמי לבקר בחופשיות. אכן אני רואה שטעיתי ודברי גרמו לך לעגמת נפש, ולא לכך התכוונתי. וע"כ הנני כאן לבקש את סליחתך.
אכן צריך יותר להעריך ולהוקיר את מאמציך. והיה בהחלט ניכר השקעתך המרובה לתת לנו תפריט מעולה, מלא תוכן.
כה לחי.

ובכל זאת, בכדי להתנצל ולהבהיר את עמדתי, תרשה לי קצת להסתייג מדבריך (שהדגשתי אותם). שמך אינו חתום על המודעות, ובשום מקום לא פרסמת שהכנס אמור לשקף את עמדתך. התפריט ורוח הכנס היה על לוח המודעות, וקצת קשה לראות כיצד מצד א' מרשים 'להשתחרר' ולדבר דברים שלא נמצא מקומם בבית המדרש (אוקיי זה טבעי, כנס ארכיאולגי אינו בית מדרש), ומצד שני להקפיד על קוצו של יוד כנוהג שבבית החסידים. יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא...

מה שכתבתי 'איום', התכוונתי לבטוי 'קו אדום', וכו', שנשמע ממש כהכרזת מלחמה, קצת צורם...

אבל שוב, כל זה היה קצת להתנצל ולהסביר מה הפריע לי. אבל נחזור על הראשונות, אין בכל נקודה ביקרותית זו או אחרת להאפיל על מילות השבח המרובות המגיעות לך עבור ארגון כנס מיוחד זה.
כה לחי.

[וטיפ קטן נוסף. לכנס הבא תכין 'אשפתון' גדול, אליו תשליך את כל האבנים שיזרקו עליך לאחר כל מה שתעשה לטובה. חבל לסחוב אותם על לוח לבך].

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יולי 26, 2018 6:57 pm

אני מחזק ידי כולם על יום העיון הנפלא.

פן אחר שמקוצר השעה המאוחרת לא קיבל דיו את משקלו, הוא שיעורו של הג"ר חיים ביניש שהתקצר למדי.

הרב ביניש הצביע על כך שמידות ר"ח נאה בטעות יסודן, ומידת הרמב"ם קטנה יותר. אך מלבד זאת הוא הצביע שגם החזו"א שהכריע כהמידה הגדולה, מודד אותה לא לפי היחס של רח" נאה. כלומר הוא הכריע שהביצים נתקטנו בחצי והרביעית בחצי, ומאיזה חצי הוא הכריע שהרביעית התקטנה? מחצי של 75 גרם! ולכן הכפילה ל-150 גר'
ואילו לפי ר"ח נאה היה צריך להכפיל את הרביעת מ=86 גר' ל-172 גר' וזו לא שמענו.
העירו שכך נהגו בפולין וכך עשו אצל אדמור"י גור זצ"ל 75 גר' כהשיעור הקטן.
זו הוכחה לא פשוטה שר"ח נאה בדעת מיעוט, או בכלל בדעה דלא כמאן, גם בשיעורו הקטן שלו. (מבלי להמעיט בערך עבודתו הכבירה). שהרי שיעורו לא מתאים לא להלכה המעשית בדור שלפניו שנהגו כהשיעור של הרמב"ם, ולא כהממצא הותיק של דירהם הרמב"ם לעומת הדירהם העות'מאני 'החדש'.

כאשר עלה נינו של ר"ח נאה לומר שיש מידות מקובלות בעם ישראל.. זה לא נקרא מידות מקובלות.

ואולי מישהו יפתח ע"ז אשכול בפני עצמו לדיון בין חו"ר הפורום.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2244
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יולי 26, 2018 7:05 pm

קו ירוק כתב:אני מחזק ידי כולם על יום העיון הנפלא.

פן אחר שמקוצר השעה המאוחרת לא קיבל דיו את משקלו, הוא שיעורו של הג"ר חיים ביניש שהתקצר למדי.

הרב ביניש הצביע על כך שמידות ר"ח נאה בטעות יסודן, ומידת הרמב"ם קטנה יותר. אך מלבד זאת הוא הצביע שגם החזו"א שהכריע כהמידה הגדולה, מודד אותה לא לפי היחס של רח" נאה. כלומר הוא הכריע שהביצים נתקטנו בחצי והרביעית בחצי, ומאיזה חצי הוא הכריע שהרביעית התקטנה? מחצי של 75 גרם! ולכן הכפילה ל-150 גר'
ואילו לפי ר"ח נאה היה צריך להכפיל את הרביעת מ=86 גר' ל-172 גר' וזו לא שמענו.
העירו שכך נהגו בפולין וכך עשו אצל אדמור"י גור זצ"ל 75 גר' כהשיעור הקטן.
זו הוכחה לא פשוטה שר"ח נאה בדעת מיעוט, או בכלל בדעה דלא כמאן, גם בשיעורו הקטן שלו. (מבלי להמעיט בערך עבודתו הכבירה).

כאשר עלה נינו של ר"ח נאה לומר שיש מידות מקובלות בעם ישראל.. זה לא נקרא מידות מקובלות.

אכן הדברים ידועים. והרב ביניש כתבם בספרו לפני עשוריים. וגם ר' יעקב גרשון ווייס החרה אחריו, ועוד רבים וטובים.

למעשה כאשר פניתי אל הרבנים - המורים והפוסקים בבתי הוראה, שלמעשה צריך להודיע על כך לציבור, שידעו להזהר בזה כאשר נוגע לחומרא (בשיעור לבוד, או בג"ט טפחים אויר, וד' טפחים סכך בסוכה, ובעיקר לגבי שיעור 'דופן עקומה', ששם ההבדל בהחלט משמעותי, שאפשר להתיר רק במרחק קטן יותר). אולם לא זכיתי לעורר את ענינם בדבר.
חלקם אפילו צטטו לי בשום גדולי הפוסקים זצ"ל, ש'הנח להם לישראל', וכיון ששיעורו של הגר"ח נאה התקבל, אז כנראה שאין להלחם עמו. (משהו בסגנון דיבוריו של הגר"ש נדל).

למרות שאישית אני מזהיר לשומע לקחי על כך. אבל למעשה הפסקתי מלהתרות על כך בציבור הרחב.
אדרבה, אולי מכנס זה יצא הבשורה, והדבר יזכה לליבון חוזר בבית המדרש.

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי מיני ומינך » ה' יולי 26, 2018 7:06 pm

-
נערך לאחרונה על ידי מיני ומינך ב ה' יולי 26, 2018 9:02 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' יולי 26, 2018 7:13 pm

עתניאל בן קנז כתב:אכן הדברים ידועים. והרב ביניש כתבם בספרו לפני עשוריים. וגם ר' יעקב גרשון ווייס החרה אחריו, ועוד רבים וטובים.

למעשה כאשר פניתי אל הרבנים - המורים והפוסקים בבתי הוראה, שלמעשה צריך להודיע על כך לציבור, שידעו להזהר בזה כאשר נוגע לחומרא (בשיעור לבוד, או בג"ט טפחים אויר, וד' טפחים סכך בסוכה, ובעיקר לגבי שיעור 'דופן עקומה', ששם ההבדל בהחלט משמעותי, שאפשר להתיר רק במרחק קטן יותר). אולם לא זכיתי לעורר את ענינם בדבר.
חלקם אפילו צטטו לי בשום גדולי הפוסקים זצ"ל, ש'הנח להם לישראל', וכיון ששיעורו של הגר"ח נאה התקבל, אז כנראה שאין להלחם עמו. (משהו בסגנון דיבוריו של הגר"ש נדל).

למרות שאישית אני מזהיר לשומע לקחי על כך. אבל למעשה הפסקתי מלהתרות על כך בציבור הרחב.
אדרבה, אולי מכנס זה יצא הבשורה, והדבר יזכה לליבון חוזר בבית המדרש.

ידוע שהדברים ידועים. אבל ל"ש לומר על דבר שנהוג בין הפוסקים וכך נהוג בחסידות גור בגלל רבם, שזה נשתכח.
והר"ח נאה לא עומד בגדר הדברים של הגר"ש נדל. ואדרבא, המומחים אף פעם לא הסכימו, והם לא מומחים פחות ממנו (והוא נחשב כמומחה, ולא חכמי הדור, ובלי קשר לפועלו האדיר שהגדיר הרב בניש כמעצב 'עריכת השיטה'). ובדאורייתא יש להחמיר.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי כח הטענה » ה' יולי 26, 2018 8:11 pm

משמעות האחרונים שהמנהג בישראל היה באמות כהאמות הגדולות (אם אולי לא גדול כהחזו"א) ובמידות הנפח כהקטנות (ויותר קטן מהר"ח נאה). למה? כי זו המציאות לעינינו. לכן קשה לומר שצריך להחמיר במידות אורך יותר קטנות מר"ח נאה משום שזה היה המנהג. ואם מסברא באנו אפילו אגודל של 2 ס"מ הוא קטן מאד, להקטין יותר מזה נשמע ממש ננס באבריו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 26, 2018 8:16 pm

עתניאל בן קנז כתב:
קו ירוק כתב:אני מחזק ידי כולם על יום העיון הנפלא.

פן אחר שמקוצר השעה המאוחרת לא קיבל דיו את משקלו, הוא שיעורו של הג"ר חיים ביניש שהתקצר למדי.

הרב ביניש הצביע על כך שמידות ר"ח נאה בטעות יסודן, ומידת הרמב"ם קטנה יותר. אך מלבד זאת הוא הצביע שגם החזו"א שהכריע כהמידה הגדולה, מודד אותה לא לפי היחס של רח" נאה. כלומר הוא הכריע שהביצים נתקטנו בחצי והרביעית בחצי, ומאיזה חצי הוא הכריע שהרביעית התקטנה? מחצי של 75 גרם! ולכן הכפילה ל-150 גר'
ואילו לפי ר"ח נאה היה צריך להכפיל את הרביעת מ=86 גר' ל-172 גר' וזו לא שמענו.
העירו שכך נהגו בפולין וכך עשו אצל אדמור"י גור זצ"ל 75 גר' כהשיעור הקטן.
זו הוכחה לא פשוטה שר"ח נאה בדעת מיעוט, או בכלל בדעה דלא כמאן, גם בשיעורו הקטן שלו. (מבלי להמעיט בערך עבודתו הכבירה).

כאשר עלה נינו של ר"ח נאה לומר שיש מידות מקובלות בעם ישראל.. זה לא נקרא מידות מקובלות.

אכן הדברים ידועים. והרב ביניש כתבם בספרו לפני עשוריים. וגם ר' יעקב גרשון ווייס החרה אחריו, ועוד רבים וטובים.

למעשה כאשר פניתי אל הרבנים - המורים והפוסקים בבתי הוראה, שלמעשה צריך להודיע על כך לציבור, שידעו להזהר בזה כאשר נוגע לחומרא (בשיעור לבוד, או בג"ט טפחים אויר, וד' טפחים סכך בסוכה, ובעיקר לגבי שיעור 'דופן עקומה', ששם ההבדל בהחלט משמעותי, שאפשר להתיר רק במרחק קטן יותר). אולם לא זכיתי לעורר את ענינם בדבר.
חלקם אפילו צטטו לי בשום גדולי הפוסקים זצ"ל, ש'הנח להם לישראל', וכיון ששיעורו של הגר"ח נאה התקבל, אז כנראה שאין להלחם עמו. (משהו בסגנון דיבוריו של הגר"ש נדל).

למרות שאישית אני מזהיר לשומע לקחי על כך. אבל למעשה הפסקתי מלהתרות על כך בציבור הרחב.
אדרבה, אולי מכנס זה יצא הבשורה, והדבר יזכה לליבון חוזר בבית המדרש.

לא הבנתי. הלא אתה מערבב בין שיעורי כזית וכביצה ובין שיעורי אורך?! האם הדרשן שם גם טען ששיעורי האורך הם קטנים משיעוריו של הגר"ח נאה?

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 26, 2018 8:16 pm

חגי משגב שמישהו (אין לי מושג מיהו) שלח לו את השרשור כאן בפורום, ביקש שאכתוב כאן את הדברים, ואני מעתיק את לשונו אות באות ללא כל שינוי הוספה או צנזורה.
לא נפגעתי מההערה על ציורי הנשים. גם לא קיבלתי את ההערה כנזיפה, אלא באמת כהסבת תשומת הלב לרגישות שלא הייתי מודע לה. בסופו של דבר באמת השתדלתי והבאתי רק ציור אחד של אשה, וגם ממנה רק קוי מתאר, ולמעשה היו שם שתי דמויות שהיו דומות מאד ונראה לי שאיש בקהל אף לא ידע מיהו הגבר ומיהי האשה. אני לחלוטין מקבל את מרותו של מי שמארגן את הכנס ואת זכותו לקבוע כללים, ומוקיר לו תודה על עצם ההזדמנות להרצות בכנס כזה. הקהלים שלנו, החרדי והציוני דתי, התרחקו מדי במהלך השנים. בני דורי עדיין זוכרים ביקורים משפחתיים אלו אצל אלו ויחסי קרבה ורעות, וכל הזדמנות כזו להזכיר שכולנו לומדי אותה תורה היא ברוכה בעיני. ומעל לכל, יישר כח גדול למארגנים ולרב יוסקוביץ בפרט, על מאמציו ועל הטלפונים הרבים שקדמו לאירוע כדי לסגור את כל הפינות עד כמה שאפשר עוד לפני הכנס.

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 26, 2018 8:17 pm

פרנקל תאומים כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
קו ירוק כתב:אני מחזק ידי כולם על יום העיון הנפלא.

פן אחר שמקוצר השעה המאוחרת לא קיבל דיו את משקלו, הוא שיעורו של הג"ר חיים ביניש שהתקצר למדי.

הרב ביניש הצביע על כך שמידות ר"ח נאה בטעות יסודן, ומידת הרמב"ם קטנה יותר. אך מלבד זאת הוא הצביע שגם החזו"א שהכריע כהמידה הגדולה, מודד אותה לא לפי היחס של רח" נאה. כלומר הוא הכריע שהביצים נתקטנו בחצי והרביעית בחצי, ומאיזה חצי הוא הכריע שהרביעית התקטנה? מחצי של 75 גרם! ולכן הכפילה ל-150 גר'
ואילו לפי ר"ח נאה היה צריך להכפיל את הרביעת מ=86 גר' ל-172 גר' וזו לא שמענו.
העירו שכך נהגו בפולין וכך עשו אצל אדמור"י גור זצ"ל 75 גר' כהשיעור הקטן.
זו הוכחה לא פשוטה שר"ח נאה בדעת מיעוט, או בכלל בדעה דלא כמאן, גם בשיעורו הקטן שלו. (מבלי להמעיט בערך עבודתו הכבירה).

כאשר עלה נינו של ר"ח נאה לומר שיש מידות מקובלות בעם ישראל.. זה לא נקרא מידות מקובלות.

אכן הדברים ידועים. והרב ביניש כתבם בספרו לפני עשוריים. וגם ר' יעקב גרשון ווייס החרה אחריו, ועוד רבים וטובים.

למעשה כאשר פניתי אל הרבנים - המורים והפוסקים בבתי הוראה, שלמעשה צריך להודיע על כך לציבור, שידעו להזהר בזה כאשר נוגע לחומרא (בשיעור לבוד, או בג"ט טפחים אויר, וד' טפחים סכך בסוכה, ובעיקר לגבי שיעור 'דופן עקומה', ששם ההבדל בהחלט משמעותי, שאפשר להתיר רק במרחק קטן יותר). אולם לא זכיתי לעורר את ענינם בדבר.
חלקם אפילו צטטו לי בשום גדולי הפוסקים זצ"ל, ש'הנח להם לישראל', וכיון ששיעורו של הגר"ח נאה התקבל, אז כנראה שאין להלחם עמו. (משהו בסגנון דיבוריו של הגר"ש נדל).

למרות שאישית אני מזהיר לשומע לקחי על כך. אבל למעשה הפסקתי מלהתרות על כך בציבור הרחב.
אדרבה, אולי מכנס זה יצא הבשורה, והדבר יזכה לליבון חוזר בבית המדרש.

לא הבנתי. הלא אתה מערבב בין שיעורי כזית וכביצה ובין שיעורי אורך?! האם הדרשן שם גם טען ששיעורי האורך הם קטנים משיעוריו של הגר"ח נאה?

הרב פ"ת אכן יש שטוענים שיש לחלק בין שיעור האורך לשיעור הביצה (וכן נראה לענ"ד), אך הרב בניש סבור בהדיא לא כך.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2244
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' יולי 26, 2018 8:19 pm

פרנקל תאומים כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
קו ירוק כתב:אני מחזק ידי כולם על יום העיון הנפלא.

פן אחר שמקוצר השעה המאוחרת לא קיבל דיו את משקלו, הוא שיעורו של הג"ר חיים ביניש שהתקצר למדי.

הרב ביניש הצביע על כך שמידות ר"ח נאה בטעות יסודן, ומידת הרמב"ם קטנה יותר. אך מלבד זאת הוא הצביע שגם החזו"א שהכריע כהמידה הגדולה, מודד אותה לא לפי היחס של רח" נאה. כלומר הוא הכריע שהביצים נתקטנו בחצי והרביעית בחצי, ומאיזה חצי הוא הכריע שהרביעית התקטנה? מחצי של 75 גרם! ולכן הכפילה ל-150 גר'
ואילו לפי ר"ח נאה היה צריך להכפיל את הרביעת מ=86 גר' ל-172 גר' וזו לא שמענו.
העירו שכך נהגו בפולין וכך עשו אצל אדמור"י גור זצ"ל 75 גר' כהשיעור הקטן.
זו הוכחה לא פשוטה שר"ח נאה בדעת מיעוט, או בכלל בדעה דלא כמאן, גם בשיעורו הקטן שלו. (מבלי להמעיט בערך עבודתו הכבירה).

כאשר עלה נינו של ר"ח נאה לומר שיש מידות מקובלות בעם ישראל.. זה לא נקרא מידות מקובלות.

אכן הדברים ידועים. והרב ביניש כתבם בספרו לפני עשוריים. וגם ר' יעקב גרשון ווייס החרה אחריו, ועוד רבים וטובים.

למעשה כאשר פניתי אל הרבנים - המורים והפוסקים בבתי הוראה, שלמעשה צריך להודיע על כך לציבור, שידעו להזהר בזה כאשר נוגע לחומרא (בשיעור לבוד, או בג"ט טפחים אויר, וד' טפחים סכך בסוכה, ובעיקר לגבי שיעור 'דופן עקומה', ששם ההבדל בהחלט משמעותי, שאפשר להתיר רק במרחק קטן יותר). אולם לא זכיתי לעורר את ענינם בדבר.
חלקם אפילו צטטו לי בשום גדולי הפוסקים זצ"ל, ש'הנח להם לישראל', וכיון ששיעורו של הגר"ח נאה התקבל, אז כנראה שאין להלחם עמו. (משהו בסגנון דיבוריו של הגר"ש נדל).

למרות שאישית אני מזהיר לשומע לקחי על כך. אבל למעשה הפסקתי מלהתרות על כך בציבור הרחב.
אדרבה, אולי מכנס זה יצא הבשורה, והדבר יזכה לליבון חוזר בבית המדרש.

לא הבנתי. הלא אתה מערבב בין שיעורי כזית וכביצה ובין שיעורי אורך?! האם הדרשן שם גם טען ששיעורי האורך הם קטנים משיעוריו של הגר"ח נאה?

כן.
אולי בדרשתו הוא לא התייחס לכך במפורש, אבל בספרו הוא בהחלט אומר זאת. ואכן בסוף ספרו מופיע את השיעור שלו על פי הרמב"ם גם למידות האורך, עיי"ש.
בפשטות דברי חז"ל מידות הנפח והאורך תלוים זה בזה. ואם הנך מקטין אחד מהם, חברו מושפע.
[הלא כל שיעור הנוב"י הגדול, נובע מחמת חוסר ההתאמה בין האורך לנפח].

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 26, 2018 8:21 pm

הנה הקישור להרצאות באתר בינינו.
http://beinenu.com/faceted_search/facet ... on%3A62909

פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 26, 2018 8:24 pm

הלא אדרבה, כבר הזכירו באשכול הזה, שלעניין שיעורי אורך ישנן ראיות ברורות שהעיקר כהצל"ח/חזו"א, היינו שלהלכה יש מקום גדול (אמנם אינני "פוסק") לנקוט בהן אפי' כהצל"ח/החזו"א לקולא.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יולי 26, 2018 11:11 pm

בן מיכאל כתב:הנה הקישור להרצאות באתר בינינו.
http://beinenu.com/faceted_search/facet ... on%3A62909


מדוע נפקדה הרצאתו של הגר"ש נדל?

תוכן
הודעות: 6225
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי תוכן » ו' יולי 27, 2018 12:58 am

אפרקסתא דעניא כתב:
בן מיכאל כתב:הנה הקישור להרצאות באתר בינינו.
http://beinenu.com/faceted_search/facet ... on%3A62909


מדוע נפקדה הרצאתו של הגר"ש נדל?


גא"מ.

ונתנו ידידים
הודעות: 1112
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' יולי 27, 2018 6:16 am

להרב בן מיכאל:
בענין הנידון אם למואל הוא חכם ישמעאלי, האם מצינו את הסופית א-ל אצל שמות ערבים?

ובהקשר אחר: מישהו הזכיר שאהרן ומרים הם שמות ערבים, איך זה מתאים עם דברי חז"ל שלא שינו את שמם?

בן מיכאל
הודעות: 2253
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי בן מיכאל » ו' יולי 27, 2018 8:42 am

ונתנו ידידים כתב:להרב בן מיכאל:
בענין הנידון אם למואל הוא חכם ישמעאלי, האם מצינו את הסופית א-ל אצל שמות ערבים?

ובהקשר אחר: מישהו הזכיר שאהרן ומרים הם שמות ערבים, איך זה מתאים עם דברי חז"ל שלא שינו את שמם?

באברבנאל כתב על פנחס כי הוא שם מצרי.
ולגבי שאלתך בספרי ובויק"ר משמע שרק ל'שמות משפחה' ראובני ושמעוני - כלומר ההשתייכות, ולא שמות פרטיים.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יולי 27, 2018 9:01 am

ונתנו ידידים כתב:בענין הנידון אם למואל הוא חכם ישמעאלי, האם מצינו את הסופית א-ל אצל שמות ערבים?

כמובן, כגון "ישמעאל"... (וגם בנו אדבאל)

קו ירוק
הודעות: 5780
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' יולי 27, 2018 9:20 am

תוכן כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
בן מיכאל כתב:הנה הקישור להרצאות באתר בינינו.
http://beinenu.com/faceted_search/facet ... on%3A62909

מדוע נפקדה הרצאתו של הגר"ש נדל?

גא"מ.

עד שבינינו יתעשתו ויחליטו מה מכניסים ומה לא, תודה להם..
https://www.youtube.com/watch?v=RaWre07 ... dzzp-pHbOF

ונתנו ידידים
הודעות: 1112
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' יולי 27, 2018 9:31 am

איש גלילי כתב:
ונתנו ידידים כתב:בענין הנידון אם למואל הוא חכם ישמעאלי, האם מצינו את הסופית א-ל אצל שמות ערבים?

כמובן, כגון "ישמעאל"... (וגם בנו אדבאל)

ישמעאל הוא שם שניתן ע"י אברהם אבינו (ובאמת ע"י המלאך עצמו), אדבאל לא שמעתי אמנם אם הוא בנו של ישמעאל הראשון ג"כ מובן כי הלא הוא הי' בנו של אברהם.
אבל הם רצו לטעון כי למואל הכתוב במשלי הוא חכם ישמעאלי או מצרי, והוא שם חדש שלא שמענו ורציתי לדעת אם נהוג שמות כאלו אצל הישמעאלים והמצריים וקשה לי להאמין שכן.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יולי 27, 2018 11:01 am

למה חזאל מלך ארם עובר אצלך יותר בקלות?

ונתנו ידידים
הודעות: 1112
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' יולי 27, 2018 11:06 am

איש גלילי כתב:למה חזאל מלך ארם עובר אצלך יותר בקלות?

לא חשבתי ע"ז, ועיקר שאלתי הי' אם יודעים משהו מהארכיאולוגי' (כי בהכנס א' המרצים הדגיש הרבה שבבבל השמות שכלול בהם י-ה-ו הם שמות עבריים וחשבתי דה"ה ראוי להיות עם השמות שכלול בהם א-ל) ותל"מ

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' יולי 27, 2018 11:17 am

לכאורה פשוט שיש הבדל בין סיומת י-ה-ו שקשורה לשם הוי"ה א-להי ישראל, ובין סיומת א-ל שיכולה להתפרש גם כאלהים אחרים ח"ו.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יולי 27, 2018 1:35 pm

אם זכורני נכון, האל הראשי 'אבי האלים' במיתולוגיה הכנענית נקרא "א-ל, כך שאין להתפלא למצוא שמות נכרים עם תחילית או סיומת "א-ל".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים