כינוס ארכיאולוגיה תורנית

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לייבעדיג יענקל
הודעות: 955
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' מאי 06, 2018 4:10 pm

בן מיכאל כתב:יש גם עוד בעיה בלדון על כך בכינוס כזה - כי אין כאן חומר חדש, ולא משהו שיכול להוסיף בהבנת התורה, קביעת הלכה או משהו כזה. אז מה נשאר - סתם למכור למי שעוד לא יודע, שיש איזה שאלה על המסורת?...

תוכל להזמין את ר"א הול שירצה את שיטתו החדשה בעברית.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 4:21 pm

אני משער שהוא אינו סובר כהשעיר החיי שתירוצו חלש מן הקושיה (כמו שזה על הרוב שהמתרץ עצמו אינו סובר כן) א"כ אדרבה אולי תתבהר עמדתו ויוכלו השומעים להתרשם.

תוכן
הודעות: 3823
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 06, 2018 4:23 pm

לייבעדיג יענקל כתב:
בן מיכאל כתב:יש גם עוד בעיה בלדון על כך בכינוס כזה - כי אין כאן חומר חדש, ולא משהו שיכול להוסיף בהבנת התורה, קביעת הלכה או משהו כזה. אז מה נשאר - סתם למכור למי שעוד לא יודע, שיש איזה שאלה על המסורת?...

תוכל להזמין את ר"א הול שירצה את שיטתו החדשה בעברית.


שיטתו מופרכת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 4:26 pm

אנחנו הרי לא מכירים אותה ואת הטענות נגדה.
הנה בן מיכאל יש לך כבר שני מרצים ר"א הול ותוכן שיתווכח איתו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 4:27 pm

בן מיכאל כתב:
השעיר החיי כתב:למה להרחיק עד אלכסנדר אם יש מחלוקת אמוראים האם המלכים החשמונאים יוחנן הורקינוס ואלכסנדר ינאי הם שני אנשים שונים או אותו בן אדם? (לולי הגר"א)

זוהי שאלה קטנה ונקודתית, ולא ניתן להשוותה מאה שישים שנה.


אתה צודק. זה כמו שיטען מישהו שכיוון שמצאנו מחלוקת אם בבית שני היתה פרוכת אחת או שתי פרוכות וזו מחלוקת במציאות כבר יתכן שהתנאים אחרי החורבן טעו בכל העניין ובכלל לא היה בית שני.

השעיר החיי
הודעות: 244
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 6:08 pm

אם כבר לכו עד הסוף. תקיימו דיון איך אפילו שנת חורבן הבית בה חיו גאוני עוזינו התנאים אינה מוסכמת בין חז"ל לתארוך של הפרמעדער

המעיין
הודעות: 1162
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי המעיין » א' מאי 06, 2018 6:13 pm

מנהלים. אם אפשר להעביר לפורום גנון.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 6:23 pm

השעיר החיי כתב:אם כבר לכו עד הסוף. תקיימו דיון איך אפילו שנת חורבן הבית בה חיו גאוני עוזינו התנאים אינה מוסכמת בין חז"ל לתארוך של הפרמעדער



ניסיתי לקרא את הדיון ולא הצלחתי להבין. על מה יצא קצפך? ומה בעצם אתה טוען?

\

השעיר החיי
הודעות: 244
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 6:30 pm

איזה קצף? סך הכל מנסה לטעון קצת יותר בקלות ראש.
אבל באמת העניין הזה מעניין הרבה יותר מהתקופה הפרסית ומדברים עליו הרבה פחות. איך חז"ל אומרים שהחורבן היה ב 68 או 69 וכך אנו מונים עד היום והם אומרים ב 70. והייתי באמת שמח לשמוע כמה הרצאות בעניין.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 6:51 pm

לפני ההרצאות כדאי לראות את התוספות בע"ז שם יש שיטה שהוא בתתל היינו בשבעים למניינם.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2207
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' מאי 06, 2018 6:58 pm

פה מבואר שאין שום מחלוקת, וכולם לאותה שנה נתכוונו, ודפח"ח.


http://www.daat.ac.il/daat/shabat/luach/minyan-2.htm

השעיר החיי
הודעות: 244
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 7:55 pm

ומה נעשה שאף רב שמנה שנים לחורבן לא ידע מהמהלך הזה?

אראל
הודעות: 624
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אראל » א' מאי 06, 2018 8:56 pm

השעיר החיי כתב:הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

איני יודע אם קרית את ספרו [נכתב בשפה האנגלי], אני לא רואה כאן 'שאלה טובה מן התירוץ'
אני קריתי את כל הספר שלו, נפלא ביותר, ובפרט שהוא תומך שיטתו עפ"י הרבה ממצאים ארכיאולוגיים, ובפרט בארץ מצרים
והלואי שיתקבל השיטה שלו בעולם המדע [התירוץ בעיקר שלו מבוסס על ההנחה, שעולם המדע החליפו את הדריוש האחרון עם הדריוש הראשון, ובזדון עשו כן כדי לקרב שנת מותו של הנוצרי לתקופת החורבן, כדי שיוצדק ההאשמה של הנוצרים על ישראל שנענשו על עונם בהריגת המשיח שלהם ימ"ש]
ואם הרב אלכסנדר קורא כאן, הייתי ממליץ לו ביותר שיתן את הספר שלו לתרגום ללה"ק, ויתרבה הדעת

ואם תירוצו הדחוק של הרב שמעון שוואב הוא תירוץ [בספרו הזה: https://www.amazon.com/Selected-Speeche ... 1560620587] (הסובל לא מעט בזיון לחכמי ישראל), גם התירוץ של הרב אלכסנדר הול תירוץ יחשב....

צופר הנעמתי
הודעות: 1679
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' מאי 07, 2018 12:36 am

אראל כתב:
השעיר החיי כתב:הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

איני יודע אם קרית את ספרו [נכתב בשפה האנגלי], אני לא רואה כאן 'שאלה טובה מן התירוץ'
אני קריתי את כל הספר שלו, נפלא ביותר, ובפרט שהוא תומך שיטתו עפ"י הרבה ממצאים ארכיאולוגיים, ובפרט בארץ מצרים
והלואי שיתקבל השיטה שלו בעולם המדע [התירוץ בעיקר שלו מבוסס על ההנחה, שעולם המדע החליפו את הדריוש האחרון עם הדריוש הראשון, ובזדון עשו כן כדי לקרב שנת מותו של הנוצרי לתקופת החורבן, כדי שיוצדק ההאשמה של הנוצרים על ישראל שנענשו על עונם בהריגת המשיח שלהם ימ"ש]
ואם הרב אלכסנדר קורא כאן, הייתי ממליץ לו ביותר שיתן את הספר שלו לתרגום ללה"ק, ויתרבה הדעת

ואם תירוצו הדחוק של הרב שמעון שוואב הוא תירוץ [בספרו הזה: https://www.amazon.com/Selected-Speeche ... 1560620587] (הסובל לא מעט בזיון לחכמי ישראל), גם התירוץ של הרב אלכסנדר הול תירוץ יחשב....


לא קראתי את הספר.
מה הפירוש "החליפו את דרייוש האחרון עם הראשון"?

בן מיכאל
הודעות: 648
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 07, 2018 1:03 am

אוצר החכמה כתב:אנחנו הרי לא מכירים אותה ואת הטענות נגדה.
הנה בן מיכאל יש לך כבר שני מרצים ר"א הול ותוכן שיתווכח איתו.

ואת הרב אוצר החכמה שיכריע ביניהם...
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ב' מאי 07, 2018 1:18 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 648
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 07, 2018 1:18 am

צופר הנעמתי כתב:המאמר של חפץ הוא פורים תורה לשמח הלבבות.
דבריו פחות או יותר מסתכמים בזה שהכותבים לא שמו לב איזה מלך שולט עליהם והתבלבלו עם האבא שלו או הסבא שלו או הנכד שלו ולא שמו לב בדיוק אם הוא שולט על כל העולם או רק על מקלו.
אם הכותבים היו עד כדי כך מבולבלים, אין שום טעם להתייחס אליהם במאמר כ"כ ארוך,
אם רוצים להביא בחשבון את דבריהם, לפלפל בהם פלפולים ארוכים של דברי חלומות לא מעלה ולא מוריד.

הגזמת!
מאמרו גאוני ומדהים (כך לדברי מתנגדיו), והוא מצביע על כך שלפי המקובל יש שלושה (!) סנבלט פחה שומרון שבניהם נשאו את בת הכהן הגדול וכיוצא בזה.
יש לי גם ביקורות שונות על מאמרו, אבל מכאן ועד לטעון פורים תורה הדרך ארוכה.[/quote]

גם פורים תורה יכול להיות גאוני ומדהים.

ככל הנראה אינך מצוי בחומר.[/quote]
קראתי את מאמרו בעיון, כך גם את מאמרי הביקורת עליו של שי וואלטר ומ. לוי. חרשתי במשך זמן רב גם את כתבי הרודוטוס הנוגעים לעניין, והעמקתי גם בכתבי יב, וברשימות המלכים הבבליות והפרסיות, והקפתי כמה וכמה ספרים בנידון.
- זוהי אכן סוגיא גדולה וכבידה ומה שקראתי איננו מספיק. יש לי גם חבר הקורא יוונית מהמקור ובדק חלק מפרשנויותיו של חיים חפץ במקור וטען כי בשפת המקור מוכח כי אינם נכונים, אך מכאן ועד "פורים תורה" הדרך רחוקה מאד.

בן מיכאל
הודעות: 648
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 07, 2018 1:25 am

תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:כל הדיון הזה היה לו מקום לפני שנים אולי.
אבל מי שחי בימינו וקצת קורא חדשות ויודע איך שקרי הערבים ושטויותיהם מצליחים לשרוד ואיך ה PC גורם שבעוד שנים יוכלו למצוא את עתוני התקופה ולכתוב שההסטוריונים של ימינו נמנו וגמרו שמעולם לא שלטו היהודים בארץ ישראל ושהפלשתינים היו כאן עוד לפני אברהם אבינו (איך ישמעאל הוא אביהם זה לא קושיה כידוע התירוץ בתורתו של ר"ג) אין סיבה שייתן עוד אמון בהסטוריונים היוונים. וגם אז יהיו אי אלו ממצאים ארכיאולוגיים שגם יתמכו בהם.. וגם כאן יש כפי שהוא הרבה קושיות ארכיאולוגיות על התיארוך הפרסי.


הבעיה היא לא התיארוך היווני אלא לוחות האסטרונומים הבבליים.

הרב תוכן, למה כוונתך לליקויי החמה?
נ. ב. בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA_%D7%90%D7%9C-%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%95#%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%97_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99_%D7%95%D7%99%D7%97%D7%A1_%D7%9C%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%9F נכתב כי חשבון מעלה כי תעודות אל יהודו לא נחתמו בשבת, מלבד הראיה למסורת תורה שבע"פ, לכאורה זה תומך בחשבון המקובל של התקופה הפרסית, אבל מבירור שעשיתי אין מקור למחקר הזה.

אראל
הודעות: 624
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אראל » ב' מאי 07, 2018 1:49 am

צופר הנעמתי כתב:
אראל כתב:
השעיר החיי כתב:הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

איני יודע אם קרית את ספרו [נכתב בשפה האנגלי], אני לא רואה כאן 'שאלה טובה מן התירוץ'
אני קריתי את כל הספר שלו, נפלא ביותר, ובפרט שהוא תומך שיטתו עפ"י הרבה ממצאים ארכיאולוגיים, ובפרט בארץ מצרים
והלואי שיתקבל השיטה שלו בעולם המדע [התירוץ בעיקר שלו מבוסס על ההנחה, שעולם המדע החליפו את הדריוש האחרון עם הדריוש הראשון, ובזדון עשו כן כדי לקרב שנת מותו של הנוצרי לתקופת החורבן, כדי שיוצדק ההאשמה של הנוצרים על ישראל שנענשו על עונם בהריגת המשיח שלהם ימ"ש]
ואם הרב אלכסנדר קורא כאן, הייתי ממליץ לו ביותר שיתן את הספר שלו לתרגום ללה"ק, ויתרבה הדעת

ואם תירוצו הדחוק של הרב שמעון שוואב הוא תירוץ [בספרו הזה: https://www.amazon.com/Selected-Speeche ... 1560620587] (הסובל לא מעט בזיון לחכמי ישראל), גם התירוץ של הרב אלכסנדר הול תירוץ יחשב....


לא קראתי את הספר.
מה הפירוש "החליפו את דרייוש האחרון עם הראשון"?

החליפו את דריוש הראשון [דריוש המדי - בנו של אסתר] עם דריוש השלישי, שהיה לערך יותר משני מאות שנים אחריו, ומזה נוצר טעות חשבון השנים,
עוד נקודה הוא מנסה לברר שם, שאע"פ שאלכסנדר מוקדון כבש את המלוכה מן תלמי המלך והתחיל מלכות יון למשול בכיפה [בראשית שנות הבית השני, כדברי חז"ל בע"ז דף ט'], עדיין נשאר קצת ממשל ביד הפרסים, הי' עוד אחריו לערך שמונה מלכים בממשלת פרס אחר הכיבוש, והם לא שלטו כי אם על חלק קטן של מצרים, [כעין 'אוטונומיה'], ומן אלו המלכים היו מלך בשם 'דריוש', ואותו החליפו המדענים וכותבי ההיסטוריה של הגוים, עם הדריוש הראשון [בעת כתיבתי עתה, הספר אין לפני, אני כותב מזכרון שקריתי את הספר מלפני שנתיים], הוא תומך שיטתו זאת בממצאים ארכילוגיים של שטרות וטבלאות שנמצאו במצרים, ועל פי כמה חשבונות,
[אגב, יש לו שם מאמר מיוחד לברר זהותו של 'אחשורוש' בדיוק מי היה מן המלכים של היסטורית המדע]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 9:13 am

הרב אראל. האם אפשר להבין מדבריך שהוא טוען שישו הנוצרי (של נגמר הדין) בעצם היה בזמן ר"י בן פרחיה ולא כדברי התוספות שמדובר בשני ישו?

בן מיכאל
הודעות: 648
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 07, 2018 1:54 pm

בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:אנחנו הרי לא מכירים אותה ואת הטענות נגדה.
הנה בן מיכאל יש לך כבר שני מרצים ר"א הול ותוכן שיתווכח איתו.

ואת הרב אוצר החכמה שיכריע ביניהם...

מישהו שלח לי באישי את פרטיו של אלכסנדר הול, ותודתי נתונה לו.

צופר הנעמתי
הודעות: 1679
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ב' מאי 07, 2018 2:27 pm

בן מיכאל כתב:קראתי את מאמרו בעיון, כך גם את מאמרי הביקורת עליו של שי וואלטר ומ. לוי. חרשתי במשך זמן רב גם את כתבי הרודוטוס הנוגעים לעניין, והעמקתי גם בכתבי יב, וברשימות המלכים הבבליות והפרסיות, והקפתי כמה וכמה ספרים בנידון.
- זוהי אכן סוגיא גדולה וכבידה ומה שקראתי איננו מספיק. יש לי גם חבר הקורא יוונית מהמקור ובדק חלק מפרשנויותיו של חיים חפץ במקור וטען כי בשפת המקור מוכח כי אינם נכונים, אך מכאן ועד "פורים תורה" הדרך רחוקה מאד.


אם כך לא נותר לי אלא לתמוה מה אתה רואה בשטות זו.
אין צורך לבדוק בשפת המקור - חפץ מעקר את כל כתבי היוונים מתוכן בטענה שהם לא הבינו מה הם כותבים ועל מה, ולא הבחינו בין מה שקרה בימיהם לעיניהם למה שקרה 150 שנה קודם לכן, ובין אנשים שחיו בימיהם לסבא של הסבא של הסבא שלהם. ככה הוא הופך את כל הסיפורים על פיהם ושופך לתוכם היסטוריה חדשה כיד הדמיון, בלי שום קשר למקור. כל זה בשם כמה קושיות קלושות על כמה ציטטות נבחרות שהוא שולף מתוך כל החומר ההיסטורי.
נערך לאחרונה על ידי צופר הנעמתי ב ב' מאי 07, 2018 3:12 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

תוכן
הודעות: 3823
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי תוכן » ב' מאי 07, 2018 2:58 pm

לפי שיטת ר"א הול צריך להאמין שהיוונים זייפו מסמכים, פסלים, כתובות, ועוד ועוד, ברמה רחבה כל כך, שזה פשוט בלתי אפשרי. אפילו כת"י יחיד אם הוא מזויף, עולים עליו אם מעיינים בו מספיק. לפי ר"א הול, צריך להאמין שאלפי מסמכים זוייפו, ואף אחד לא עמד על זיוף זה. זה בלתי אפשרי.

הרב בן מיכאל.

בלוחות חמה התכוונתי ליומנים אסטרונומים הבבלים.

בן מיכאל
הודעות: 648
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 07, 2018 3:20 pm

תוכן כתב:לפי שיטת ר"א הול צריך להאמין שהיוונים זייפו מסמכים, פסלים, כתובות, ועוד ועוד, ברמה רחבה כל כך, שזה פשוט בלתי אפשרי. אפילו כת"י יחיד אם הוא מזויף, עולים עליו אם מעיינים בו מספיק. לפי ר"א הול, צריך להאמין שאלפי מסמכים זוייפו, ואף אחד לא עמד על זיוף זה. זה בלתי אפשרי.

הרב בן מיכאל.

בלוחות חמה התכוונתי ליומנים אסטרונומים הבבלים.

אשמח לשמוע במה מדובר.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 3:46 pm

אולי תזמין גם את צופר. יהיה מעניין.

צעיר_התלמידים
הודעות: 384
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' מאי 07, 2018 3:55 pm

השעיר החיי כתב:ומה נעשה שאף רב שמנה שנים לחורבן לא ידע מהמהלך הזה?

מאיפה הבאת את השטות הזאת?
אנחנו עושים שמיטה על סמך ההכרעה הזאת.

צעיר_התלמידים
הודעות: 384
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' מאי 07, 2018 4:00 pm

אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

מצחיק ומגוחך, לא חסר בראשונים ובאחרונים תאוריות על הזמן של מולד העיקר האמיתי, שנה לפני או אחרי ויד, וזה שבמקרה ויד יוצא ביום שישי לא סותר את הענין שמן הסתם כל שנה שביעית יוצא המולד שלה ביום שישי, ואם בגלל שהשעה שם מדויקת בלי עיגול, אז למה למ"ד בניסן נברא העולם המולד הוא בז"ט תרמ"ב , והנה גם את גוח אדזט מונים מימי בראשית אע"פ שעד הלצ הנשיא לפחות ככה"נ עדיין לא הומצא המחזור הזה.
אמנם החזו"א כתב לר' דוד שפירא שאסור לומר שהעולם צעיר או זקן אך לכאורה אלו דברי יחיד.

תוכן
הודעות: 3823
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי תוכן » ב' מאי 07, 2018 4:35 pm

צעיר_התלמידים כתב:לא חסר בראשונים ובאחרונים תאוריות על הזמן של מולד העיקר האמיתי, שנה לפני או אחרי ויד


זה הכל אותו מולד בתוספת או חסרון ד"ח תתע"ו.

צעיר_התלמידים כתב:וזה שבמקרה ויד יוצא ביום שישי לא סותר את הענין שמן הסתם כל שנה שביעית יוצא המולד שלה ביום שישי, ואם בגלל שהשעה שם מדויקת בלי עיגול, אז למה למ"ד בניסן נברא העולם המולד הוא בז"ט תרמ"ב...


אע"פ שההערה מז"ט תרמ"ב היא לענין, מ"מ זה שמולד העיקר הוא בוי"ד, הוא מעיקרי הלוח העברי, שאז נולד אדם וכמו שפירשו המפרשים.

צעיר_התלמידים כתב:והנה גם את גוח אדזט מונים מימי בראשית אע"פ שעד הלצ הנשיא לפחות ככה"נ עדיין לא הומצא המחזור הזה.


אני בטוח שיש פה ט"ס. ובכל מקרה, מחזור ר' אדא היה ידוע לפני ר' אברהם בר חייא.

צעיר_התלמידים כתב:אמנם החזו"א כתב לר' דוד שפירא שאסור לומר שהעולם צעיר או זקן אך לכאורה אלו דברי יחיד.


עד כמה שידוע לי הביקורת של החזו"א היתה מכוונת נגד ספר עתים לבינה, ולא כנגד ר' דוד שפירא בעל שו"ת בני ציון.

צעיר_התלמידים
הודעות: 384
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' מאי 07, 2018 4:39 pm

תוכן כתב:
צעיר_התלמידים כתב:לא חסר בראשונים ובאחרונים תאוריות על הזמן של מולד העיקר האמיתי, שנה לפני או אחרי ויד


זה הכל אותו מולד בתוספת או חסרון ד"ח תתע"ו.
ברור אבל הכל מחושב לאחור, העיקר שויד כמספר מדויק איננו משהו עיקרי [גם בלי להכנס לתאוריות של חוקרי הלוח על עיגול לשעה שלימה], ומצידי תחשב לאחור מאתים שנה או אלפים.
צעיר_התלמידים כתב:וזה שבמקרה ויד יוצא ביום שישי לא סותר את הענין שמן הסתם כל שנה שביעית יוצא המולד שלה ביום שישי, ואם בגלל שהשעה שם מדויקת בלי עיגול, אז למה למ"ד בניסן נברא העולם המולד הוא בז"ט תרמ"ב...

אע"פ שההערה מז"ט תרמ"ב היא לענין, מ"מ זה שמולד העיקר הוא בוי"ד, הוא מעיקרי הלוח העברי, שאז נולד אדם וכמו שפירשו המפרשים.
כנ"ל, אין כאן שום דבר עיקרי אפשר למנות מבהרד או מכל מה שתרצה
צעיר_התלמידים כתב:והנה גם את גוח אדזט מונים מימי בראשית אע"פ שעד הלצ הנשיא לפחות ככה"נ עדיין לא הומצא המחזור הזה.


אני בטוח שיש פה ט"ס. ובכל מקרה, מחזור ר' אדא היה ידוע לפני ר' אברהם בר חייא.
כמובן כתבתי הלל הנשיא
צעיר_התלמידים כתב:אמנם החזו"א כתב לר' דוד שפירא שאסור לומר שהעולם צעיר או זקן אך לכאורה אלו דברי יחיד.


עד כמה שידוע לי הביקורת של החזו"א היתה מכוונת נגד ספר עתים לבינה, ולא כנגד ר' דוד שפירא בעל שו"ת בני ציון.

על עיתים לבינה טען על שכתב שחכמים למדו את החשבונות מהגויים תלמי וכדו'.
על ר' דוד שפירא קצף מאד על שכתב בספרו לפלפולא הכרעה שהעולם צעיר בשנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 4:47 pm

צעיר_התלמידים כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

מצחיק ומגוחך, לא חסר בראשונים ובאחרונים תאוריות על הזמן של מולד העיקר האמיתי, שנה לפני או אחרי ויד, וזה שבמקרה ויד יוצא ביום שישי לא סותר את הענין שמן הסתם כל שנה שביעית יוצא המולד שלה ביום שישי, ואם בגלל שהשעה שם מדויקת בלי עיגול, אז למה למ"ד בניסן נברא העולם המולד הוא בז"ט תרמ"ב , והנה גם את גוח אדזט מונים מימי בראשית אע"פ שעד הלצ הנשיא לפחות ככה"נ עדיין לא הומצא המחזור הזה.
אמנם החזו"א כתב לר' דוד שפירא שאסור לומר שהעולם צעיר או זקן אך לכאורה אלו דברי יחיד.



מי דיבר על שעה עגולה ומה הקשר בכלל של זה לנושא? אתה מדמיין דברים וטוען שזה מצחיק ומגוחך.
אני ביארתי שהחישוב שלנו מתבסס על כך שיש מסורת בידינו שהעולם קיים את מספר השנים שהוא קיים ועל פיה אנחנו מחשבים. כי אחד הרכיבים במסורת החישוב שלנו כולל את מניין שנות העולם לחשבונינו.

ג. מה פירוש המילים את גוח אדזט מונים מימי בראשית. זה פשוט משפט חסר פשר...

צעיר_התלמידים
הודעות: 384
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' מאי 07, 2018 4:53 pm

אוצר החכמה כתב:
צעיר_התלמידים כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

מצחיק ומגוחך, לא חסר בראשונים ובאחרונים תאוריות על הזמן של מולד העיקר האמיתי, שנה לפני או אחרי ויד, וזה שבמקרה ויד יוצא ביום שישי לא סותר את הענין שמן הסתם כל שנה שביעית יוצא המולד שלה ביום שישי, ואם בגלל שהשעה שם מדויקת בלי עיגול, אז למה למ"ד בניסן נברא העולם המולד הוא בז"ט תרמ"ב , והנה גם את גוח אדזט מונים מימי בראשית אע"פ שעד הלצ הנשיא לפחות ככה"נ עדיין לא הומצא המחזור הזה.
אמנם החזו"א כתב לר' דוד שפירא שאסור לומר שהעולם צעיר או זקן אך לכאורה אלו דברי יחיד.



מי דיבר על שעה עגולה ומה הקשר בכלל של זה לנושא? אתה מדמיין דברים וטוען שזה מצחיק ומגוחך.
אני ביארתי שהחישוב שלנו מתבסס על כך שיש מסורת בידינו שהעולם קיים את מספר השנים שהוא קיים ועל פיה אנחנו מחשבים. כי אחד הרכיבים במסורת החישוב שלנו כולל את מניין שנות העולם לחשבונינו.

ג. מה פירוש המילים את גוח אדזט מונים מימי בראשית. זה פשוט משפט חסר פשר...

גוח אדזט מונים מימי בראשית פירושו שכשתחלק 5776 ל 19 יצא לך 304 מחזורים שלמים (שנת תשעו סיימה מחזור של 19 שנות עיבור השנים), כלומר שתחילת מחזורי העיבור נמנים מבריאת העולם, אע"פ שככל הנראה הם הומצאו רק באזור זמנו של הלל הנשיא, (אם כי הגאונים סברו לא כך ואכ"מ).

וכך גם לענין ויד, שחושב לאחור באיזה שהיא תקופה, וגם אם נטען שהוא הלכה למשה במצרים, הרי שההלכה הזאת נתנה כנראה את העיקר למנין המולדות ביחס לחודש ניסן של היציאה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 5:02 pm

אני לא יודע מה אתה יודע על לוח השנה אבל המשפט שלך חסר פשר.

בכל 19 שנה מחזור חמה ולבנה משתווים (כמעט) אם עשו 7 שנים מעוברות. כל דרך שהיא שבה עשו עיבורים ודאגו שייצא האביב בזמנו תתן את אותה תוצאה. בזמן חז"ל כשהיו קובעים את העיבור לפי שיקולים שונים כמבואר בגמרא בסנהדרין לא היה העיבור דווקא בגוח אדזט. אבל בסופו של דבר לאורך זמן התוצאה המאוזנת התקבלה.
בחישוב שלנו אנחנו לא מניחים בכלל שהיה גוח אדז"ט בזמן מסויים או לא. אנחנו יוצאים מהנחה פשוטה שיש איזון. ומהרגע שאנחנו מחשבים בכל מחזור של 19 שנה אנחנו עושים 7 שנים מעוברות ועושים אותם ב גוחאדזט.

צעיר_התלמידים
הודעות: 384
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' מאי 07, 2018 5:06 pm

אוצר החכמה כתב:אני לא יודע מה אתה יודע על לוח השנה אבל המשפט שלך חסר פשר.

בכל 19 שנה מחזור חמה ולבנה משתווים (כמעט) אם עשו 7 שנים מעוברות. כל דרך שהיא שבה עשו עיבורים ודאגו שייצא האביב בזמנו תתן את אותה תוצאה. בזמן חז"ל כשהיו קובעים את העיבור לפי שיקולים שונים כמבואר בגמרא בסנהדרין לא היה העיבור דווקא בגוח אדזט. אבל בסופו של דבר לאורך זמן התוצאה המאוזנת התקבלה.
בחישוב שלנו אנחנו לא מניחים בכלל שהיה גוח אדז"ט בזמן מסויים או לא. אנחנו יוצאים מהנחה פשוטה שיש איזון. ומהרגע שאנחנו מחשבים בכל מחזור של 19 שנה אנחנו עושים 7 שנים מעוברות ועושים אותם ב גוחאדזט.

לא הבנתי מה הוספת, הכל ברור מאיליו.
אבל לשם הסדר תמיד מחשבים את המחזורים כאילו הם עצמם החלו מעת הבריאה, ולפי פשוטו זה גם הענין באותו עיקר לחישוב המולדות שהוא ויד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 5:11 pm

וכך גם לענין ויד, שחושב לאחור באיזה שהיא תקופה, וגם אם נטען שהוא הלכה למשה במצרים, הרי שההלכה הזאת נתנה כנראה את העיקר למנין המולדות ביחס לחודש ניסן של היציאה.


גם המשפט הזה בעיני חסר הבנה. מדובר על חישוב המולד האמצעי (הממוצע) וחישוב שכזה לא משנה מאיזה נקודה אתה מחשב לאיזה נקודה. מה שנוגע לענינינו הוא שאם הוא חושב נאמר כדבריך ביציאת מצרים לאחור. ועל בסיס החישוב הזה אנחנו עושים את הלוח שלנו. ומספר השנים מאותה נקודה כלומר בריאת העולם או מיציאת מצרים זה לא משנה בכל מקרה אם מספר השנים הזה שגוי הרי שהלוח שלנו שגוי. וזו בדיוק טענת החוקרים שמספר השנים שאנו מונים מיציאת מצרים או מבריאת העולם שגוי ב160 שנה.

(אם תטען שהלל הנשיא שהיה אחרי התקופה הפרסית ראה את המולד בעיניו או ביסס על ראייה מסויימת בזמנו וקבע אותו כבסיס החישוב שלו ומשם הזיז אחורה וקדימה והוא עצמו טעה באמת בשנות עולם או השתתף בתרמית אז אכן לא תהיה קושיה חשבונית. אבל בהחלט זה יסתור את המסורת שלנו שטוענת לא כך. )

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 5:11 pm

צעיר_התלמידים כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא יודע מה אתה יודע על לוח השנה אבל המשפט שלך חסר פשר.

בכל 19 שנה מחזור חמה ולבנה משתווים (כמעט) אם עשו 7 שנים מעוברות. כל דרך שהיא שבה עשו עיבורים ודאגו שייצא האביב בזמנו תתן את אותה תוצאה. בזמן חז"ל כשהיו קובעים את העיבור לפי שיקולים שונים כמבואר בגמרא בסנהדרין לא היה העיבור דווקא בגוח אדזט. אבל בסופו של דבר לאורך זמן התוצאה המאוזנת התקבלה.
בחישוב שלנו אנחנו לא מניחים בכלל שהיה גוח אדז"ט בזמן מסויים או לא. אנחנו יוצאים מהנחה פשוטה שיש איזון. ומהרגע שאנחנו מחשבים בכל מחזור של 19 שנה אנחנו עושים 7 שנים מעוברות ועושים אותם ב גוחאדזט.

לא הבנתי מה הוספת, הכל ברור מאיליו.
אבל לשם הסדר תמיד מחשבים את המחזורים כאילו הם עצמם החלו מעת הבריאה, ולפי פשוטו זה גם הענין באותו עיקר לחישוב המולדות שהוא ויד.


אני לא הייתי צריך להוסף כלום אתה כתבת משפט חסר הבנה ופשר על גוחאדזט אז הסברתי למי שחושב שיש לו פשר שלא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 5:15 pm

וח אדזט מונים מימי בראשית פירושו שכשתחלק 5776 ל 19 יצא לך 304 מחזורים שלמים (שנת תשעו סיימה מחזור של 19 שנות עיבור השנים), כלומר שתחילת מחזורי העיבור נמנים מבריאת העולם, אע"פ שככל הנראה הם הומצאו רק באזור זמנו של הלל הנשיא, (אם כי הגאונים סברו לא כך ואכ"מ).

גם המילים האלה פשוט לא מובנות. מה הכוונה המחזורים הומצאו? זה כמו שתגיד שהאביב הומצא רק בתקופה מסויימת. מדובר בעובדה מתימטית שבחלוקה ל 19 שנה ועיבור של 7 שנים בתוכם שנת החמה והלבנה כמעט משתוות.
אפשר לחשב את חישוב המולד על בסיס השנים בלבד ללא חלוקה למחזורים המחזורים נותנים לנו את התשובה כמה חדשים היו או כמה שנים מעוברות היו וזה משום שידוע לנו שנים ולא חדשים. את השארית של המחזורים צריך לדעת בגלל שהלל תיקן שהשנים גוחאדזט יהיו מעוברות ואנו עושים כחשבונו.

צעיר_התלמידים
הודעות: 384
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' מאי 07, 2018 5:17 pm

אוצר החכמה כתב:
וכך גם לענין ויד, שחושב לאחור באיזה שהיא תקופה, וגם אם נטען שהוא הלכה למשה במצרים, הרי שההלכה הזאת נתנה כנראה את העיקר למנין המולדות ביחס לחודש ניסן של היציאה.


גם המשפט הזה בעיני חסר הבנה. מדובר על חישוב המולד האמצעי (הממוצע) וחישוב שכזה לא משנה מאיזה נקודה אתה מחשב לאיזה נקודה. מה שנוגע לענינינו הוא שאם הוא חושב נאמר כדבריך ביציאת מצרים לאחור. ועל בסיס החישוב הזה אנחנו עושים את הלוח שלנו. ומספר השנים מאותה נקודה כלומר בריאת העולם או מיציאת מצרים זה לא משנה בכל מקרה אם מספר השנים הזה שגוי הרי שהלוח שלנו שגוי. וזו בדיוק טענת החוקרים שמספר השנים שאנו מונים מיציאת מצרים או מבריאת העולם שגוי ב160 שנה.

(אם תטען שהלל הנשיא שהיה אחרי התקופה הפרסית ראה את המולד בעיניו או ביסס על ראייה מסויימת בזמנו וקבע אותו כבסיס החישוב שלו ומשם הזיז אחורה וקדימה והוא עצמו טעה באמת בשנות עולם או השתתף בתרמית אז אכן לא תהיה קושיה חשבונית. אבל בהחלט זה יסתור את המסורת שלנו שטוענת לא כך. )

לא הבנתי, אני מתנצל שהתחלתי בנימה התקפית וזה זיהם וקלקל את כל הדיון.

בהנחה שסדרי העיבור הם הלכה למשה מסיני, מה שאגב בכלל לא ברור (יש מדרשים שמדברים להדיא על חישוב של בני יששכר חודש חודש עד שהגיעו לתוצאה), עדיין אין שום סיבה נראת לעין לקבוע שהלל הנשיא קיבל את ההלכה הזאת מאביו דווקא ביחס למולד של ניסן של היציאה, אלא הוא ראה את אביו מחשב את המולד של השנה שעמד בה וקובע לפיה את הקידוש (על פי הראייה) והוסיף לכל שנה עוד ד"ח תתע"ו.

היה מי שהוא שחזר וחישב לאחור עד שנת יצי"מ וכן עד שנת היצירה למנין סדר עולם וכו' וכו' אבל מהיכי תיתי שכך עבר במסורת.

צעיר_התלמידים
הודעות: 384
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ב' מאי 07, 2018 5:19 pm

אוצר החכמה כתב:
וח אדזט מונים מימי בראשית פירושו שכשתחלק 5776 ל 19 יצא לך 304 מחזורים שלמים (שנת תשעו סיימה מחזור של 19 שנות עיבור השנים), כלומר שתחילת מחזורי העיבור נמנים מבריאת העולם, אע"פ שככל הנראה הם הומצאו רק באזור זמנו של הלל הנשיא, (אם כי הגאונים סברו לא כך ואכ"מ).

גם המילים האלה פשוט לא מובנות. מה הכוונה המחזורים הומצאו? זה כמו שתגיד שהאביב הומצא רק בתקופה מסויימת. מדובר בעובדה מתימטית שבחלוקה ל 19 שנה ועיבור של 7 שנים בתוכם שנת החמה והלבנה כמעט משתוות.

לא יודע מה אתה רוצה ממני, אבל אגב אם כבר אנחנו עוסקים בזה, הרי שכל חוקרי הלוח שוברים את הראש למה השנה השמינית מתעברת ולא התשיעית אז אולי כדאי שתצא ותסביר להם שזה כמו לשאול למה האביב נופל אחרי החורף?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 5:33 pm

אתה צודק אולי נבהיר את הדברים בנחת ויתברר העניין.
בא נניח לרגע לעניין התקופה הפרסית ונראה מה מוסכם בינינו על הלוח עצמו.

אכתוב בקצרה את הדברים כפי הבנתי ותכתוב מה אתה משיג על זה כדי שיתברר.

בהודעות הבאות

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 5:42 pm

הלל תיקן לוח. הלוח הזה מושתת על שיטה כזאת:

יש לחשב את המולד הממוצע עבור ראש השנה ועבור ראש השנה הבא.
חישוב המולד הממוצע נעשה כך.
מכפילים את אורך החודש הירחי הממוצע במספר החדשים שעברו מנקודה מסוימת ידועה לנו ומוסיפים את התוצאה לשעת המולד באותה נקודה וזא מקבלים את היום בשבוע והשעה בה יקרה המולד.

הנקודה שאותה נתן לנו הלל היא בהרד לראש השנה של שנת תהו או ויד לשנת הבריאה.

כך שכדי לחשב את המולד אנחנו צריכים להכפיל את מספר החדשים שעברו מבריאת העולם (כלומר מתהו או ר"ה הראשון) ועד היום ולחשב את המולד.

קבלתינו גם כוללת את ההנחה שלאורך השנים אותם אנחנו מונים נשמר הלוח העברי כדינו דהיינו שמרו על שמור את חודש האביב ולכן אנחנו גם יכולים לצאת מהנחה שבכל תשע עשרה שנים היו שבע שנים מעוברות (יתכן שבמחזור מסויים חרגו מזה אבל מייד אח"כ היו צריכים לתקן כדי לשמור את חודש האביב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15872
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' מאי 07, 2018 5:50 pm

מכאן ואילך קבע הלל קבוצת של כללים שהיא זו שקובעת את הלוח העברי. והם שראש השנה חל ביום המולד הממוצע מלבד ארבעת כללי הדחייה (לא אדו ראש מולד זקן בל תדרוש וכולי) וכלל השנים המעוברות גוחאדזט. ואחרי החישוב הבסיסי של המולד והפעלת כללי הדחייה אפשר ליצור לוח וחלותו ההלכתית נובעת מתקנת הלל.

חוקרי הלוח דנים בשאלה למה קבע הלל דווקא את הכללים האלה והאם יש בהם יתרון על כללים דומים למשל הדוגמה שהבאת למה גוחאדזט ולא גוטאדזט.

כלל גוחאדזט של הלל הוא כלל עתידי. כלומר שמאז שישתמשו בלוח שלו יעבדו לפי הכללים האלה.

אבל כאמור כיוון שאנחנו מניחים שלאורך השנים שמרו את חודש האביב אנחנו גם מחשבים שבשמשך השנים האלה היה בממוצע כל 19 שנה שבעה עיבורים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: זסבה, מבק ו־ 40 אורחים