עמוד 5 מתוך 19

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 5:55 pm
על ידי צעיר_התלמידים
וכעת אכתוב את דעתי, לא כהשגה על דבריך שהכל מודים בהם אלא כניתוח ופרשנות.

מסורת העיבור כפי שעלתה בספרי אחרוני הגאונים וראשוני הראשונים ושעליהם אנחנו מסתמכים בחישוב הלוח כללה את החשבון כבנוי על מולד העיקר הספציפי הזה, וזה עדיין לא אומר שכך נתקבלו הדברים כצורתן מהלמ"מ, אלא יש לומר שאינה אלא שיטת חישוב אחת מיני אלף ואין בה שום עדיפות עקרונית על כל נקודת מוצא אחרת.
לסבר את האוזן, הרי גם את כללי ארבעת הדחיות שניסח הרמב"ם לא אדו ראש, מולד זקן וכו' ניסחו הגאונים בתורת לוח של ארבעה שערים וישנם עוד אפשרויות של ניסוח, וכשתשאל מה ציווה ה' למשה מסיני האם את לוח ארבעת השערים או את כללי ארבעה הדחיות, התשובה היא שאין שום סיבה להניח עדיפות של א' על השניה שהרי שניהם מולידים את אותה תוצאה, כך גם אם הראשונים כותבים שויד הוא הלמ"מ אין כוונתם דווקא לויד אלא לאותו חשבון אשר לפיו לפני ה'תשעז שנים חל המולד בויד.
וכן כשנתנסחו כללי הלוח גוח אדזט מימי הבריאה לפי סדר עולם, הרי באותו צורה יכלו למנות את ימי העיבור משנת ד"א תקע ולקבוע את המחזור לפי השנים שמשם ואילך, ושבכל יט שנים יהיו שבע מעוברות, ואכן ישנם נוסחים אחרים בזמן הראשונים כמו בהזי גוח ועוד שכפי שפירש הרב רחמים שר שלום הם ממש אותם שנים רק לפי סדר אחר וזמן אחר של נקודת המוצא שלהם, אלא שהניסוח כיום שהתקבל הוא גוח אדזט, והוא המכוון לבריאת העולם.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:10 pm
על ידי אוצר החכמה
ועכשיו נעבור לטענתי.

אפשר לומר כאן שתי דרכים.
שהלל בחר בנקודה הראשונה כלומר בהרד או ויד כי היתה לו מסורת על זמן המולד ועל מספר השנים שעברו מבריאת העולם ולכן הוא מסר לנו את החשבון הזה.
אם זו ההנחה אז יש לנו ראיה למסורת חזקה ביותר שהיתה בידי הלל על שנות העולם וכיוון שהוא היה אחרי התקופה הפרסית מסורת זו כוללת גם את ארכה.

דרך אחרת אפשר לומר שכל עניין החישוב מימות עולם הוא איזו שיטה פיקטיבית. כלומר הלל בעצם ידע מתי המולד בזמנו (על בסיס ראיה) ובמקום לבא ולומרא נקודת המוצא היא בזמני ותמנו מעתה שנים מכאן ואילך הוא עשה חישוב לאחור עד זמן מסויים ונתן לנו אותו כנקודת מוצא.

וכאן נשאלת השאלה למה הוא בחר לעשות את החשבון באופן הזה ולא לתת חשבון למניין אחר או מזמנו או מניין אחר ידוע כגון שטרות. והתשובה היא שגם בהנחה הזו שהלל התחיל בחישוב לאחור מניין שנות עולם היה מניין קבוע וברור ומסורת מקויימת על שנות העולם ולכן הלל סבר שהחישוב הוא חישוב אמיתי ובאמת אדם הראשון שנוצר ביום הששי קידש את החודש לפי המולד האמצעי שהיה בויד באותה שנה. וכך הבינו כנראה הראשונים.


וזה מה שטענתי שבכל מקרה לא מדובר כאן רק במימרא בגמרא יומא שבית שני עמד 420 שנה שיכולים לטעון שהגמרא היא רק לשיטת ס"ע ויש חולקים (מי ?)או כל מיני טענות אחרות (שגם הן לא כ"כ מסתברות לדעתי) אלא שיש מסורת מקויימת וחזקה בכלל ישראל שאלו הם ימות עולם.

אני רק רוצה להדגיש את מה שכתבתי מקודם שהטענה שלי לא היתה מכוח השאלה דאל"כ אין הלוח של הלל נכון וא"כ אין המועדים נכונים כי על זה אפשר להשיב שמדובר בחישוב לאחור ומבחינה חשבונית זה נכון או לטעון שכיוון שבלאו הכי מדובר בחישוב על בסיס ממוצע הלוח מושתת על כוח בי"ד לקבוע את החודש וממילא הדיוק אינו משנה כי אתם ואפילו שוגגים. הטענה שלי היתה שמדובר במסורת מאד מקויימת.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:16 pm
על ידי אוצר החכמה
לא ירדתי לעומק הטענה שלך בעניין הדברים המביאים לאותה תוצאה. במתימטיקה מקובל ששתי נוסחאות שתמיד יביאו לאותה תוצאה הן שקולות כלומר היינו הך. כך שאם כוונתך ששני החישובים יביאו תמיד לאותה תוצאה כיון שמדובר כאן בנושא חישובי אז זה זה בכלל לא מחלוקת אלא שתי דרכים להגיד ממש את אותו דבר.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
צופר הנעמתי כתב:
בן מיכאל כתב:קראתי את מאמרו בעיון, כך גם את מאמרי הביקורת עליו של שי וואלטר ומ. לוי. חרשתי במשך זמן רב גם את כתבי הרודוטוס הנוגעים לעניין, והעמקתי גם בכתבי יב, וברשימות המלכים הבבליות והפרסיות, והקפתי כמה וכמה ספרים בנידון.
- זוהי אכן סוגיא גדולה וכבידה ומה שקראתי איננו מספיק. יש לי גם חבר הקורא יוונית מהמקור ובדק חלק מפרשנויותיו של חיים חפץ במקור וטען כי בשפת המקור מוכח כי אינם נכונים, אך מכאן ועד "פורים תורה" הדרך רחוקה מאד.


אם כך לא נותר לי אלא לתמוה מה אתה רואה בשטות זו.
אין צורך לבדוק בשפת המקור - חפץ מעקר את כל כתבי היוונים מתוכן בטענה שהם לא הבינו מה הם כותבים ועל מה, ולא הבחינו בין מה שקרה בימיהם לעיניהם למה שקרה 150 שנה קודם לכן, ובין אנשים שחיו בימיהם לסבא של הסבא של הסבא שלהם. ככה הוא הופך את כל הסיפורים על פיהם ושופך לתוכם היסטוריה חדשה כיד הדמיון, בלי שום קשר למקור. כל זה בשם כמה קושיות קלושות על כמה ציטטות נבחרות שהוא שולף מתוך כל החומר ההיסטורי.


ייתכן שזכרוני מטעה אותי (בכל זאת, קראתי את מאמרו של חפץ לפני שנים רבות), אבל לי זכור שהוא כתב שהיוונים לא ידעו שהפרסים שאיתם הם נלחמים וכדו' הם ממלכת-משנה של בבל. ולכן ההיסטוריה שהם כותבים חופפת תקופה קדומה יותר (דהיינו מקבילה לחלק מימי בית ראשון)

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:21 pm
על ידי צעיר_התלמידים
אוצר החכמה כתב:לא ירדתי לעומק הטענה שלך בעניין הדברים המביאים לאותה תוצאה. במתימטיקה מקובל ששתי נוסחאות שתמיד יביאו לאותה תוצאה הן שקולות כלומר היינו הך. כך שאם כוונתך ששני החישובים יביאו תמיד לאותה תוצאה כיון שמדובר כאן בנושא חישובי אז זה זה בכלל לא מחלוקת אלא שתי דרכים להגיד ממש את אותו דבר.

זה בדיוק מה שכתבתי.
אני סברתי שאתה מחלק בין זה למתמטיקה הואיל ובמתמטיקה האדם יוצר את הנוסחה, אבל כאן אנחנו מדברים על לשונה של ההלכה שעברה במסורת מהלל הנשיא והרי היא כן נמסרה בלשון מסוימת.
ואילו כרגע אני מגלה שגם אתה סבור שאין כל הכרח שהלל הנשיא עצמו דיבר דווקא במונחים האלו של ויד ובהרד, אתמהה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:24 pm
על ידי אוצר החכמה
ויד ובהרד הוא תיאור של מולד בזמן מסוים כלומר קביעת עובדה. אני דיברתי על שיטות החישוב שאם הן שקולות הן שוות.
לגבי השאלה האם מזמן הלל לזמן הרמב"ם נמסר עיקרון חישובי או הכללים נמסרו מילה במילה כמו משנה זה אין לי ידיעה בדיון כזה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:31 pm
על ידי צעיר_התלמידים
אוצר החכמה כתב:ויד ובהרד הוא תיאור של מולד בזמן מסוים כלומר קביעת עובדה. אני דיברתי על שיטות החישוב שאם הן שקולות הן שוות.

פיך הכשילך כי בהרד איננו עובדה שהרי העולם עדיין לא נברא.
ויד וכן בהרד וכן גם שנה שלפניהם וכן שנה שאחריהם וכו' הם שיטות חישוב וכיון שהן שקולות הן שוות.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 6:39 pm
על ידי אוצר החכמה
תפסת אותי אבל לא נורא. כי כוונתי העיקרית לנושא הדיון במה שדברנו. כלומר להגיד שמולד שנת תוהו הוא בהרד זו אמירה ביחס לשנות עולם. אבל באיזה נוסחה להשתמש אין זה חשוב.

אני מניח שאפשר לשאול שאלה אחרת והיא מה השיקולים שעומדים בבסיס הדחיות. בבסיס הדחיות של הרמב"ם יש הסברים. אני לא יודע אם שיטות חישוב אחרות נותנות הסבר שונה או שבעצם מדובר באותו הסבר. אם מדובר באותו הסבר הרי זה ממש שקול. אם מדובר בהסבר אחר יש לנו תופעה מצויה בהלכה שיש הסכמה על עיקרון בסיסי שעובר במסורת אבל מחלוקת על הטעם.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

פורסם: ב' מאי 07, 2018 8:51 pm
על ידי צופר הנעמתי
בברכה המשולשת כתב:ייתכן שזכרוני מטעה אותי (בכל זאת, קראתי את מאמרו של חפץ לפני שנים רבות), אבל לי זכור שהוא כתב שהיוונים לא ידעו שהפרסים שאיתם הם נלחמים וכדו' הם ממלכת-משנה של בבל. ולכן ההיסטוריה שהם כותבים חופפת תקופה קדומה יותר (דהיינו מקבילה לחלק מימי בית ראשון)


לזה התכוונתי כשכתבתי שלא נכתבו הדברים אלא לשמח את הלבבות.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 9:14 pm
על ידי ברזילי
אוצר החכמה כתב:ועכשיו נעבור לטענתי.

אפשר לומר כאן שתי דרכים.
שהלל בחר בנקודה הראשונה כלומר בהרד או ויד כי היתה לו מסורת על זמן המולד ועל מספר השנים שעברו מבריאת העולם ולכן הוא מסר לנו את החשבון הזה.
אם זו ההנחה אז יש לנו ראיה למסורת חזקה ביותר שהיתה בידי הלל על שנות העולם וכיוון שהוא היה אחרי התקופה הפרסית מסורת זו כוללת גם את ארכה.

דרך אחרת אפשר לומר שכל עניין החישוב מימות עולם הוא איזו שיטה פיקטיבית. כלומר הלל בעצם ידע מתי המולד בזמנו (על בסיס ראיה) ובמקום לבא ולומרא נקודת המוצא היא בזמני ותמנו מעתה שנים מכאן ואילך הוא עשה חישוב לאחור עד זמן מסויים ונתן לנו אותו כנקודת מוצא.

וכאן נשאלת השאלה למה הוא בחר לעשות את החשבון באופן הזה ולא לתת חשבון למניין אחר או מזמנו או מניין אחר ידוע כגון שטרות. והתשובה היא שגם בהנחה הזו שהלל התחיל בחישוב לאחור מניין שנות עולם היה מניין קבוע וברור ומסורת מקויימת על שנות העולם ולכן הלל סבר שהחישוב הוא חישוב אמיתי ובאמת אדם הראשון שנוצר ביום הששי קידש את החודש לפי המולד האמצעי שהיה בויד באותה שנה. וכך הבינו כנראה הראשונים.

רב האי גאון (באוצה״ג ר״ה י) כותב מפורשות כדרך השניה, שבהר״ד או וי״ד הם חישוב לאחור כדי להתאים למולד הנצפה בזמן שסדרו את הלוח (ולכן אנו מונים מולדות מתשרי ותקופות מניסן ואין בכך כלום) ולדבריו אין שום ראיה מעבר לכך שהלל הסתמך על מנין ס״ע כשיצר את נקודת ההתחלה המחושבת לאחור, כדי ליצור סימן לתלמידים ותו לא (ודבר זה מוכרח שהרי כו״כ ראשונים ואחרונים הוסיפו שנים על המנין המקובל, ולא התקשו מסדרי המולדות)

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ב' מאי 07, 2018 9:46 pm
על ידי אראל
אוצר החכמה כתב:הרב אראל. האם אפשר להבין מדבריך שהוא טוען שישו הנוצרי (של נגמר הדין) בעצם היה בזמן ר"י בן פרחיה ולא כדברי התוספות שמדובר בשני ישו?

לא זכור לי, שמדבר כלל על ישו הנוצרי מי ואימתי היה, הספר דן בעיקר על חשבון מלכות פרס ומדי, והתחלת מלוכת אלכסנדר מוקדון,
אגב יש לו שם הסכמה נלהבה ונפלאה מאת הגאון רבי ישראל בעלסקי זצ"ל מארה"ב

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:11 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
/

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:17 pm
על ידי אוצר החכמה
אראל כתב:
השעיר החיי כתב:הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

איני יודע אם קרית את ספרו [נכתב בשפה האנגלי], אני לא רואה כאן 'שאלה טובה מן התירוץ'
אני קריתי את כל הספר שלו, נפלא ביותר, ובפרט שהוא תומך שיטתו עפ"י הרבה ממצאים ארכיאולוגיים, ובפרט בארץ מצרים
והלואי שיתקבל השיטה שלו בעולם המדע [התירוץ בעיקר שלו מבוסס על ההנחה, שעולם המדע החליפו את הדריוש האחרון עם הדריוש הראשון, ובזדון עשו כן כדי לקרב שנת מותו של הנוצרי לתקופת החורבן, כדי שיוצדק ההאשמה של הנוצרים על ישראל שנענשו על עונם בהריגת המשיח שלהם ימ"ש]
ואם הרב אלכסנדר קורא כאן, הייתי ממליץ לו ביותר שיתן את הספר שלו לתרגום ללה"ק, ויתרבה הדעת

ואם תירוצו הדחוק של הרב שמעון שוואב הוא תירוץ [בספרו הזה: https://www.amazon.com/Selected-Speeche ... 1560620587] (הסובל לא מעט בזיון לחכמי ישראל), גם התירוץ של הרב אלכסנדר הול תירוץ יחשב....

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:59 pm
על ידי אראל
אוצר החכמה כתב:
אראל כתב:
השעיר החיי כתב:הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

איני יודע אם קרית את ספרו [נכתב בשפה האנגלי], אני לא רואה כאן 'שאלה טובה מן התירוץ'
אני קריתי את כל הספר שלו, נפלא ביותר, ובפרט שהוא תומך שיטתו עפ"י הרבה ממצאים ארכיאולוגיים, ובפרט בארץ מצרים
והלואי שיתקבל השיטה שלו בעולם המדע [התירוץ בעיקר שלו מבוסס על ההנחה, שעולם המדע החליפו את הדריוש האחרון עם הדריוש הראשון, ובזדון עשו כן כדי לקרב שנת מותו של הנוצרי לתקופת החורבן, כדי שיוצדק ההאשמה של הנוצרים על ישראל שנענשו על עונם בהריגת המשיח שלהם ימ"ש]
ואם הרב אלכסנדר קורא כאן, הייתי ממליץ לו ביותר שיתן את הספר שלו לתרגום ללה"ק, ויתרבה הדעת

ואם תירוצו הדחוק של הרב שמעון שוואב הוא תירוץ [בספרו הזה: https://www.amazon.com/Selected-Speeche ... 1560620587] (הסובל לא מעט בזיון לחכמי ישראל), גם התירוץ של הרב אלכסנדר הול תירוץ יחשב....

צודק, מזכיר זאת, אבל רק אגב אורחא, מבאר שם שלחכמי אוה"ע היה נעלם מהם המשך ההיסטוריה במשך של שלש מאות שנה בתקופה שלא נכתב מהם כלום וכלום ולא היה בידם מאומה, ואחר שלש מאות שנה כשהתחילו ההיסטוריונים [שכחתי השמות] להעלות על הספר קורות הימים, היה להם נגיעה [ואולי לא רק נגיעה בלבד אלא במחשבה וכוונה זדונית] לסלף ולזייף
כוונתי שלא מתייחס כלל להשאלה מתי היה הנוצרי, ואם היו שני ישו הנוצרי, ולהתאמת סוגיות הגמרות של בן פנדירא בן סטדא בשבת וישו הנוצרי בסנהדרין
[כמדומני שכבר קדמו לו בסברא זאת [שבכוונה זייפו מנין השנים להתאים החשבון של הריגת אותו האיש עם תקופת החורבן], הרבה חוקרים]

מתייחס שם גם למה לא נזכר כלל בספרי קורות האומות את המעשה של אחשורוש ואסתר המלכה, לא נזכר כלל שמה של אסתר!, כי הגוים בכוונה תחילה השמיטו את כל זכר מן מלכות אסתר המלכה מספרי קורות הדורות!!, ובהסכמתו של הג"ר ישראל בעלסקי זצ"ל כותב ע"ז שלדעתו על זה אמרו חז"ל במסכת מגילה שבקשה אסתר מן החכמים 'כתבוני לדורות' כי ידעה ברוח קדשה שהגוים ישכיחו בכוונה ובזדון את שמה מספר דברי ימיהם, והוא נפלא!

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 1:24 pm
על ידי איש פלוני
בענין 300 השנים שאין עליהם מידע, כדאי לציין לספרו של עימנואל וליקובסקי "תקופות בתוהו - ההייתה תקופת חושך ביון" (זהו בערך שמו).

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:18 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:חכיתי שתופיע הטענה הזאת.
כל הראשונים לא הבינו כך שחישוב המולדות הוא למפרע. כלומר שבעצם אין שום מסורת על המולדות אלא הלל ראה את המולד ויצר תחשיב על בסיס חישובי הבבליים הממוצע. אלא הבינו שזה חלק מהידיעה של בני יששכר קובעי בינה לעתים.


חודש ניסן בשנת 2 חל בתחילת מרץ, יותר מעשרה ימים לפני תקופת ניסן, מה שמקשה לומר שהחישובים אינם למפרע.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:28 pm
על ידי אוצר החכמה
מה הקשר? ואיך אמירה שזה למפרע משנה את העניין?


אני מקווה ששמת לב שדברתי על המולדות ולא על הלוח

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:35 pm
על ידי אוצר החכמה
איך חישבת שבשנת שתים ליצירה חודש ניסן לא יצא באביב ?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:36 pm
על ידי מחולת המחנים
בנספח שכתב הג"ר זלמן קורן שליט"א לשו"ת התשב"ץ מהדורת מכון ירושלים (כרך א') הוא מבאר ומנתח את שיטת הרס"ג בקביעת הלוח והחולקים עליו, הוא מעמיד שלוש שיטות בראשונים:
א. דעת הרס"ג והר"ח שהלוח הוא קבוע מעת בריאת העולם והיה בידי חכמי ישראל גם בעת שקידשו על פי הראיה, והוא היה העיקר. ב. דעת הרמב"ם ועוד ראשונים שהעיקר הוא על פי הראיה, ואחרי שפסק הקידוש על פי הראיה קבע הלל את הלוח לדורות. ג. שיטת התוס' שכפי הנראה היא האמצעית בין השיטות, שבידי חכמי ישראל היה קביעות הלוח מעת בריאת העולם גם בעת שקידשו על פי הראיה, ואף שהראיה היתה עיקר מ"מ השתדלו שיהיה ככל האפשר כפי הלוח, ולכן על פי רוב התחשבו בכלל לא אד"ו ראש.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:41 pm
על ידי חשבונות רבים
אראל כתב:מתייחס שם גם למה לא נזכר כלל בספרי קורות האומות את המעשה של אחשורוש ואסתר המלכה, לא נזכר כלל שמה של אסתר!, כי הגוים בכוונה תחילה השמיטו את כל זכר מן מלכות אסתר המלכה מספרי קורות הדורות!!, ובהסכמתו של הג"ר ישראל בעלסקי זצ"ל כותב ע"ז שלדעתו על זה אמרו חז"ל במסכת מגילה שבקשה אסתר מן החכמים 'כתבוני לדורות' כי ידעה ברוח קדשה שהגוים ישכיחו בכוונה ובזדון את שמה מספר דברי ימיהם, והוא נפלא!
למה שמעשה מרדכי והמן ייזכר בספרי האומות? מבחינה היסטורית בינלאומית הרי לא קרה כלום. גזרה נגזרה ובוטלה שר חשוב התחלף. אז מה קרה?
גם לא ידוע לנו שאסתר היתה מלכה "דומיננטית" או משהו כזה...

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:42 pm
על ידי אוצר החכמה
מחולת המחנים כתב:בנספח שכתב הג"ר זלמן קורן שליט"א לשו"ת התשב"ץ מהדורת מכון ירושלים (כרך א') הוא מבאר ומנתח את שיטת הרס"ג בקביעת הלוח והחולקים עליו, הוא מעמיד שלוש שיטות בראשונים:
א. דעת הרס"ג והר"ח שהלוח הוא קבוע מעת בריאת העולם והיה בידי חכמי ישראל גם בעת שקידשו על פי הראיה, והוא היה העיקר. ב. דעת הרמב"ם ועוד ראשונים שהעיקר הוא על פי הראיה, ואחרי שפסק הקידוש על פי הראיה קבע הלל את הלוח לדורות. ג. שיטת התוס' שכפי הנראה היא האמצעית בין השיטות, שבידי חכמי ישראל היה קביעות הלוח מעת בריאת העולם גם בעת שקידשו על פי הראיה, ואף שהראיה היתה עיקר מ"מ השתדלו שיהיה ככל האפשר כפי הלוח, ולכן על פי רוב התחשבו בכלל לא אד"ו ראש.


יישר כוחך על המ"מ והסיכום. אבל לא רציתי להכנס למחלוקת הזאת האם נהגו ע"פ הלוח והחישוב קודם. כי אני דברתי על המולדות ולא על הלוח.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:46 pm
על ידי מחולת המחנים
שאלת בור, והרי המולדות והלוח היינו הך, הלוח הלא בנוי על המולדות?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:50 pm
על ידי אוצר החכמה
נכון הלוח בנוי על המולדות אבל המולדות לא בנויים על הלוח. כלומר אפשר לומר שכללי המולדות כלומר אורך המולד הממוצע ותחילת החישוב היינו תהו בהר"ד או ויד מסורים בידינו בקבלה ממרע"ה או אולי אפילו מאדם הראשון. אבל בכל השנים עד הלל לא נהגו לחשב לוח לפי כללים אלא פעלו רק לפי הראייה.
נכון שמי שסובר שמימות אדה"ר היה לוח מחושב וודאי יסבור שגם המולדות מסורים לנו מימות עולם.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 3:57 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:איך חישבת שבשנת שתים ליצירה חודש ניסן לא יצא באביב ?

?
שום דבר מסובך פשוט בדקתי בלוח ממוחשב מתי חל פסח בשנת 2 ליצירה.
וטעיתי בכתיבה - צ"ל פסח חל בתחילת מרץ, ר"ח ניסן חל בסוף פברואר.

אוצר החכמה כתב:נכון הלוח בנוי על המולדות אבל המולדות לא בנויים על הלוח. כלומר אפשר לומר שכללי המולדות כלומר אורך המולד הממוצע ותחילת החישוב היינו תהו בהר"ד או ויד מסורים בידינו בקבלה ממרע"ה או אולי אפילו מאדם הראשון. אבל בכל השנים עד הלל לא נהגו לחשב לוח לפי כללים אלא פעלו רק לפי הראייה.
נכון שמי שסובר שמימות אדה"ר היה לוח מחושב וודאי יסבור שגם המולדות מסורים לנו מימות עולם.

תחילת החישוב מבהר"ד או מוי"ד מתאימה לפי הלוח שלנו למולד תשרי שנת תהו או ב'. אלא שהלוח שלנו כבר לא מדויק למפרע בטווח כ"כ ארוך ומה שלפי הלוח שלנו יוצא אז ניסן/תשרי נופל לפני תקופת ניסן/תשרי.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 4:02 pm
על ידי אוצר החכמה
מה אתה מתכוון לטעון שאורך המולד הממוצע אינו מדוייק?
או שכנראה שעשו עיבור אחד יותר ולכן מספר החדשים שבידינו לא מדוייק?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 4:07 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:מה אתה מתכוון לטעון שאורך המולד הממוצע אינו מדוייק?
או שכנראה שעשו עיבור אחד יותר ולכן מספר החדשים שבידינו לא מדוייק?


שתקופת רב אדא אינה מדוייקת (וממילא הסינכרון של הלוח עם השמש אינו מדויק), וזה כמובן לא חידוש שלי...
יש שארית של שעתיים ורבע בערך כל מחזור. היום אנחנו בערך 5 ימים קדימה מהתקופה, בחישוב אחורה לשנת 2 החריגה היא בערך 20 יום לכיוון ההפוך.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 4:22 pm
על ידי אוצר החכמה
אבל מה המסקנה שלך מזה. שבימי אדם הראשון הדין של שמור את חודש האביב היה די בזה שיהיה מרחק של 15 יום אולי?
אבל זה הרי לא נכון שכן אנחנו יודעים מתי היתה אז תקופת החמה. אז צריך להגיד ששנת המבול שינתה את זה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 7:27 pm
על ידי בן מיכאל
איש פלוני כתב:בענין 300 השנים שאין עליהם מידע, כדאי לציין לספרו של עימנואל וליקובסקי "תקופות בתוהו - ההייתה תקופת חושך ביון" (זהו בערך שמו).

אין קשר לתקופה זו.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 8:00 pm
על ידי אראל
חשבונות רבים כתב:
אראל כתב:מתייחס שם גם למה לא נזכר כלל בספרי קורות האומות את המעשה של אחשורוש ואסתר המלכה, לא נזכר כלל שמה של אסתר!, כי הגוים בכוונה תחילה השמיטו את כל זכר מן מלכות אסתר המלכה מספרי קורות הדורות!!, ובהסכמתו של הג"ר ישראל בעלסקי זצ"ל כותב ע"ז שלדעתו על זה אמרו חז"ל במסכת מגילה שבקשה אסתר מן החכמים 'כתבוני לדורות' כי ידעה ברוח קדשה שהגוים ישכיחו בכוונה ובזדון את שמה מספר דברי ימיהם, והוא נפלא!
למה שמעשה מרדכי והמן ייזכר בספרי האומות? מבחינה היסטורית בינלאומית הרי לא קרה כלום. גזרה נגזרה ובוטלה שר חשוב התחלף. אז מה קרה?
גם לא ידוע לנו שאסתר היתה מלכה "דומיננטית" או משהו כזה...

אחשורוש מלך אדיר וחזק, שמלך על שבע ועשרים ומאה מדינות, מלך בתקיפות, עד שכל אחד בימיו אמר אח לראשו [גמרא מגילה]!
ערך סעודה גדולה, ובזבז גוזמאות של כסף וזהב לצרכי הסעודה, ובין יום ללילה הרג את אשתו
בחר באיזה נערה יהודית למלוך, והי' לו ממנה בן [לשיטת כמה מדרשים] המלך דריווש
וכו' וכו'
שלח אגרות מסוף העולם ועד סופו בציווי להרוג אומה שלימה מיליונים אנשים נשים וטף
זה לא נייעס???? זה לא היסטוריה????
תצייר בעצמך האיך היו כותרות החדשות בעיתונין, וספרי ההיסטאריע, לו היה קורה כזאת בימינו....

וכי אין זה פלא, האיך לא נמצא זכר לכל הענין בספרי קורות העמים????

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 8:17 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:אבל מה המסקנה שלך מזה. שבימי אדם הראשון הדין של שמור את חודש האביב היה די בזה שיהיה מרחק של 15 יום אולי?

שמולד בהר"ד מחושב למפרע, כמובן. הרי משם התחלנו.

אוצר החכמה כתב:אבל זה הרי לא נכון שכן אנחנו יודעים מתי היתה אז תקופת החמה

לא הבנתי פירוש הדברים.
אוצר החכמה כתב:אז צריך להגיד ששנת המבול שינתה את זה.

כלומר ששת המבול שינתה את כל החישובים, ואם כך בוודאי אין טעם לחשוב תקופות ומולדות מנקודת המוצא של בריאת העולם, ואם כך בוודאי הכל מחושב למפרע בתור תחילת החשבון לשם נוחות החישוב בלבד.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 8:18 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אראל כתב:
חשבונות רבים כתב:
אראל כתב:מתייחס שם גם למה לא נזכר כלל בספרי קורות האומות את המעשה של אחשורוש ואסתר המלכה, לא נזכר כלל שמה של אסתר!, כי הגוים בכוונה תחילה השמיטו את כל זכר מן מלכות אסתר המלכה מספרי קורות הדורות!!, ובהסכמתו של הג"ר ישראל בעלסקי זצ"ל כותב ע"ז שלדעתו על זה אמרו חז"ל במסכת מגילה שבקשה אסתר מן החכמים 'כתבוני לדורות' כי ידעה ברוח קדשה שהגוים ישכיחו בכוונה ובזדון את שמה מספר דברי ימיהם, והוא נפלא!
למה שמעשה מרדכי והמן ייזכר בספרי האומות? מבחינה היסטורית בינלאומית הרי לא קרה כלום. גזרה נגזרה ובוטלה שר חשוב התחלף. אז מה קרה?
גם לא ידוע לנו שאסתר היתה מלכה "דומיננטית" או משהו כזה...

אחשורוש מלך אדיר וחזק, שמלך על שבע ועשרים ומאה מדינות, מלך בתקיפות, עד שכל אחד בימיו אמר אח לראשו [גמרא מגילה]!
ערך סעודה גדולה, ובזבז גוזמאות של כסף וזהב לצרכי הסעודה, ובין יום ללילה הרג את אשתו
בחר באיזה נערה יהודית למלוך, והי' לו ממנה בן [לשיטת כמה מדרשים] המלך דריווש
וכו' וכו'
שלח אגרות מסוף העולם ועד סופו בציווי להרוג אומה שלימה מיליונים אנשים נשים וטף
זה לא נייעס???? זה לא היסטוריה????
תצייר בעצמך האיך היו כותרות החדשות בעיתונין, וספרי ההיסטאריע, לו היה קורה כזאת בימינו....

וכי אין זה פלא, האיך לא נמצא זכר לכל הענין בספרי קורות העמים????


ובכן. מהי מסקנתך אודות הסיפור של מגילת אסתר.

להזכירך, הדיון עד הנה היה על שנים חסרות ובעיות תארוך. אתה כבר קופץ קדימה (או אחורה).

דומני שיש גבול עד כמה דברים שקשים לעיכול ניתן להם במה בפורום נכבד זה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 8:25 pm
על ידי צופר הנעמתי
עתניאל בן קנז כתב:
ובכן. מהי מסקנתך אודות הסיפור של מגילת אסתר.

להזכירך, הדיון עד הנה היה על שנים חסרות ובעיות תארוך. אתה כבר קופץ קדימה (או אחורה).

דומני שיש גבול עד כמה דברים שקשים לעיכול ניתן להם במה בפורום נכבד זה.


מסקנתו היא שהיוונים מחקו את סיפור מגילת אסתר מספרי ההיסטוריה באותה הזדמנות שבה הם פברקו ספרי היסטוריה חילופיים.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 8:32 pm
על ידי אראל
צופר הנעמתי כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
ובכן. מהי מסקנתך אודות הסיפור של מגילת אסתר.

להזכירך, הדיון עד הנה היה על שנים חסרות ובעיות תארוך. אתה כבר קופץ קדימה (או אחורה).

דומני שיש גבול עד כמה דברים שקשים לעיכול ניתן להם במה בפורום נכבד זה.


מסקנתו היא שהיוונים מחקו את סיפור מגילת אסתר מספרי ההיסטוריה באותה הזדמנות שבה הם פברקו ספרי היסטוריה חילופיים.

בדיוק כן
דברי בענין השמטת סיפור מגילת אסתר מן ההיסטוריה הם חלק קטן מן תירוץ גדול המיישב הרבה קושיות, ובתוכם גם הקושיא על שנים חסירות ובעיות תאריכים,
כבוד הרב עתניאל, בטרם תקפוץ ותהיה 'נבהל להשיב', תקרא בבקשה במתינות כל הנידון מהחל ועד כלה, ולא כגולם הנכנס בתוך דברי חבירו, מבלי קרוא מהתחלת המדובר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 8:42 pm
על ידי אוצר החכמה
צופר הנעמתי כתב:
אוצר החכמה כתב:אבל מה המסקנה שלך מזה. שבימי אדם הראשון הדין של שמור את חודש האביב היה די בזה שיהיה מרחק של 15 יום אולי?

שמולד בהר"ד מחושב למפרע, כמובן. הרי משם התחלנו.

אוצר החכמה כתב:אבל זה הרי לא נכון שכן אנחנו יודעים מתי היתה אז תקופת החמה

לא הבנתי פירוש הדברים.
אוצר החכמה כתב:אז צריך להגיד ששנת המבול שינתה את זה.

כלומר ששת המבול שינתה את כל החישובים, ואם כך בוודאי אין טעם לחשוב תקופות ומולדות מנקודת המוצא של בריאת העולם, ואם כך בוודאי הכל מחושב למפרע בתור תחילת החשבון לשם נוחות החישוב בלבד.

הקושיה היא שאם מחשבים אחורה את התקופה האמיתית שהיא קצת יותר מתקופת רב אדא יוצא שבזמן אדה"ר לא התקיים שמור את חודש האביב. וממילא מה שהיה אמור לקרות הוא שאדם הראשון יחסיר חודש עיבור לתקן את זה. ואם זה היה נכון היינו צריכים לחשב חודש פחות כלומר שש שנים מעוברות במחזור הראשון. ועל זה עניתי שיתכן שהתיקון זה קרה בשנת המבול. כלומר תקופת רב אדא היא חישוב שמתקן את מה שקרה לשמש בשנת המבול. כלומר באמת בזמן אדה"ר היה האביב בזמנו רק במבול היה איזו שינוי בזמן התקופות (על דרך מה שתוספות אומר) ולכן קיבלנו שתקופת רב אדא היא הבסיס לחישוב שכן היא מתקנת את החישוב.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 8:44 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אראל כתב:בדיוק כן
דברי בענין השמטת סיפור מגילת אסתר מן ההיסטוריה הם חלק קטן מן תירוץ גדול המיישב הרבה קושיות, ובתוכם גם הקושיא על שנים חסירות ובעיות תאריכים,
כבוד הרב עתניאל, בטרם תקפוץ ותהיה 'נבהל להשיב', תקרא בבקשה במתינות כל הנידון מהחל ועד כלה, ולא כגולם הנכנס בתוך דברי חבירו, מבלי קרוא מהתחלת המדובר


מתנצל.
אכן נמהרתי להשיב, ואבקש את סליחתך.

(הייתי מוחק דברי, לולי שבמילא צוטטו על ידך.
ואולי אדרבה, עדיף כך, יהיה לי קצת 'בושות', ולהורות שצריך לחשוב פעמיים לפני שמגיבים).

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 9:38 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:הקושיה היא שאם מחשבים אחורה את התקופה האמיתית שהיא קצת יותר מתקופת רב אדא יוצא שבזמן אדה"ר לא התקיים שמור את חודש האביב. וממילא מה שהיה אמור לקרות הוא שאדם הראשון יחסיר חודש עיבור לתקן את זה. ואם זה היה נכון היינו צריכים לחשב חודש פחות כלומר שש שנים מעוברות במחזור הראשון. ועל זה עניתי שיתכן שהתיקון זה קרה בשנת המבול. כלומר תקופת רב אדא היא חישוב שמתקן את מה שקרה לשמש בשנת המבול. כלומר באמת בזמן אדה"ר היה האביב בזמנו רק במבול היה איזו שינוי בזמן התקופות (על דרך מה שתוספות אומר) ולכן קיבלנו שתקופת רב אדא היא הבסיס לחישוב שכן היא מתקנת את החישוב.


תקופת רב אדא היא הבסיס לחישוב משום שהלוח מבוסס על הקירוב ש-19 שנות חמה הן 235 חדשי לבנה.
אני מבין שאתה טוען שהמבול גרם לשיבושים במהלך השמש שגרמו בדרך שהלוח המחושב למפרע ע"פ לוח זה יפול בדיוק על המולד ועל התקופה של אדם הראשון, והכל בשביל שלהשתמש במולד תוהו כנקודת מוצא ולדעת בעומק לבנו שבדרך נס ופלא המולד שמשמש אותו כבסיס לחישובים הוא גם ממש במקרה המולד האמיתי, למרות שהחישוב ממנו שגוי אליבא דאמת, ונכון רק לצורך החישוב... נשמע מעניין.
אבל הלוח שבידי טוען שט"ז בניסן שנת אלף תרנ"ח - כבר אחרי המבול - חל ב-16 במרץ,
וט"ז בניסן של שנת ב' תנ"ו - אחרי מתן תורה - חל ב-15 במרץ.
הייתי מנסה ללכת על שמש בגבעון דום או על נקל לנטות הצל, אבל אפילו בזמן בית שני, בשנת ג"א תקי"ב, ט"ז ניסן לפי חשבוננו חל ב-17 במרץ.
אולי זה הג' ימים שהיה חושך בעולם בזמן תלמי המלך.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 10:23 pm
על ידי אוצר החכמה
נקטתי את המבול משום דברי התוספות.

הפכת סיבה ומסובב.
אם הדברים נמסרו בקבלה ממרע"ה ומולד תהו היה בהר"ד ובזמן אדם הראשון היה האביב בזמנו נשאלת השאלה מדוע גם בזמננו האביב עדיין בזמנו. והתשובה היא כי קרה שינוי במבול. והדין הוא לחשב כתקופת רב אדא כי חישוב זה דיו לששת אלפי שנים אחר השינוי.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 10:39 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הרב אוצה"ח,

אתה טוען שפעם האביב לא היה ב-21 במרץ? (או ביום המקביל בלוח היוליאני)?

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 10:41 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא יודע. אני טוען שאם לא שמשו מזלות במבול קשה לדעת את ההשפעה של האירוע הזה על התקופה וממילא אין להקשות.

כי אם קרה משהו במבול אין לנו דרך לחשב אחורה לפניו כל עוד שאיננו יודעים לחשב את זה.

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

פורסם: ה' מאי 10, 2018 10:50 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
אני מדבר על בית שני. הרי בגמרא מבואר שאם י"ד בניסן (או ט"ו לחלק מהראשונים) אינו חל באביב האסטרונומי יש לעבר את השנה. האם בזמן בית שני יום השיוויון לא היה 21 במרץ, או מקבילו?