כינוס ארכיאולוגיה תורנית

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פי האתון
הודעות: 356
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי פי האתון » ג' אוגוסט 08, 2017 12:44 pm

בן מיכאל כתב:
פי האתון כתב:
בן מיכאל כתב:ישר כוח לכולם, רוב ההרצאות כבר נמצאות באתר בינינו, והשאר יהיו שם בימים הקרובים. הנה הקישור.
http://beinenu.com/faceted_search/resul ... on%3A51079

האם אין אפשרות להורדה כקובץ וידאו?

כמדומני שכן - חפש שם באתר.

הם נותנים רק כקובץ שמע (MP3)

גבול ים
הודעות: 664
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי גבול ים » ד' אוגוסט 09, 2017 1:20 am

פי האתון כתב:הם נותנים רק כקובץ שמע (MP3)

ניתן להוריד, אחרי הפעלת ההרצאה ניתן ללחוץ על העכבר הימני לשמירה.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2189
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אוגוסט 10, 2017 10:48 pm

האם אכן יתקיים יום עיון נוסף בבין הזמנים הנוכחי?

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » ו' מאי 04, 2018 12:51 pm

בעז"ה מתוכנן גם להשנה, נשמח לקבל רעיונות, ולשמוע ממה הציבור נהנה ומה טעון תיקון (את זה עדיף באישי...), תודה רבה.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב א' מאי 06, 2018 3:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 1905
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי עקביה » א' מאי 06, 2018 12:09 am

הייתי שמח אילו היה מתקיים דיון או הרצאה על 150 השנים האבודות במלכות פרס.

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 12:33 am

עקביה כתב:הייתי שמח אילו היה מתקיים דיון או הרצאה על 150 השנים האבודות במלכות פרס.

נושא רגיש מעט, לא?
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב א' מאי 06, 2018 3:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 3715
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 06, 2018 12:42 am

עקביה כתב:הייתי שמח אילו היה מתקיים דיון או הרצאה על 150 השנים האבודות במלכות פרס.


זה נושא מורכב ביותר, שא"א להקיף אותו בהרצאה אחת.

עקביה
הודעות: 1905
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי עקביה » א' מאי 06, 2018 12:54 am

נראה לי שלכנס המדובר זה דווקא מתאים.
זו בעיה לא פשוטה הזוקקת התייחסות נאותה.

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 1:22 am

כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.

עקביה
הודעות: 1905
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי עקביה » א' מאי 06, 2018 2:09 am

אכן. הוא כתב על כך. והרב יעקב מדן כתב הקדמה ארוכה ומאלפת למאמר. אבל אמר לי פעם הרב דניאל משה לוי גולדמן שטענתו של חפץ נפרכת ע"י תעודות ומסמכים שנמצאו ב'יב', ושהוא דיבר על כך עם חפץ, ואם איני טועה אמר שחפץ הסכים אתו.

השעיר החיי
הודעות: 237
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 11:26 am

הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

דרומי
הודעות: 3592
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 06, 2018 11:29 am

אולי מלה אחת לבור כמוני - מה השאלה הקשה (בקיצור)?

פלוריש
הודעות: 625
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי פלוריש » א' מאי 06, 2018 11:42 am

דרומי כתב:אולי מלה אחת לבור כמוני - מה השאלה הקשה (בקיצור)?

השאלה היא על פער של כ165 שנים בין חישוב השנים לפי סדר עולם רבה ובין חישוב השנים לפי הפרסים והיוונים.
ראה למשל כאן: https://he.m.wikipedia.org/wiki/השנים_החסרות

דרומי
הודעות: 3592
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 06, 2018 1:34 pm

תודה על ההסבר

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 2:18 pm

עקביה כתב:אכן. הוא כתב על כך. והרב יעקב מדן כתב הקדמה ארוכה ומאלפת למאמר. אבל אמר לי פעם הרב דניאל משה לוי גולדמן שטענתו של חפץ נפרכת ע"י תעודות ומסמכים שנמצאו ב'יב', ושהוא דיבר על כך עם חפץ, ואם איני טועה אמר שחפץ הסכים אתו.

אכן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 2:26 pm

רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 2:49 pm

אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

לחשוב שחז"ל טעו במאה שישים שנה, זה בלתי מתקבל על הדעת.
- אפילו אם הם לא היו "חז"ל", סתם כך קשה להאמין שהם טעו בכגון דא.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב א' מאי 06, 2018 3:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 2:52 pm

ברור. תאר לעצמך שיבוא מישהו ויגיד שהב"י לא נפטר לפני כארבע מאות שנה אלא מאתים שנה קודם לכן ופשוט נעלמו לנו מאתים שנה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 944
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' מאי 06, 2018 3:00 pm

מאמרו של ר"י ענבל
קבצים מצורפים
התקופה הפרסית.docx
(35.3 KiB) הורד 75 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:08 pm

אוצר החכמה כתב:ברור. תאר לעצמך שיבוא מישהו ויגיד שהב"י לא נפטר לפני כארבע מאות שנה אלא מאתים שנה קודם לכן ופשוט נעלמו לנו מאתים שנה.

זה מה שהתכונתי.
נ. ב. בלי קשר לשאלת בית שני, הערת כי מניין בריאת העולם הוא קבלה בידינו, לא מצאנו בראשונים שנחלקו על אורך בית ראשון? - זכור לי שהרד"ק חולק.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב א' מאי 06, 2018 3:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

השעיר החיי
הודעות: 237
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 3:09 pm

אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.


א. גם אם הסדר עולם טעה באורך התקופה הפרסית זה לא מחייב ששנות עולם חייב להשתנות. יתכן ורכיב אחר בסדר עולם גם ישתנה ויתקזז.
ב. גם אם הסדר עולם טעה, קביעת ההלכה למועדים היא הקובעת "אתם אפילו שוגגין", בדיוק כמו לפי כל מיני שיטות בהלכה שחלוקים במציאות בעניין זה (ואל תספרו סיפורים שאין בגמרא מחלוקות במציאות בעניין זה).
ג. ראשונים רבים חולקים על הסדר עולם.

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:13 pm

.
נערך לאחרונה על ידי בן מיכאל ב ש' יולי 14, 2018 10:57 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

השעיר החיי
הודעות: 237
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 3:13 pm

בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

לחשוב שחז"ל טעו במאה שישים שנה, זה בלתי מתקבל על הדעת.
- אפילו אם הם לא היו "חז"ל", סתם כך קשה להאמין שהם טעו בכגון דא.


חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:14 pm

השעיר החיי כתב:הרב אלכסנדר הול כתב ספר שלם ליישב את השאלה. צלל במים אדירים, עבר על כל כתבי היוונים, ועדיין השאלה טובה בהרבה מהתירוץ.

http://mosaicapress.com/the-challenge-o ... h-history/

הקישור חסום לי, הספר בכלל בעברית?

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:17 pm

השעיר החיי כתב:
בן מיכאל כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.

לחשוב שחז"ל טעו במאה שישים שנה, זה בלתי מתקבל על הדעת.
- אפילו אם הם לא היו "חז"ל", סתם כך קשה להאמין שהם טעו בכגון דא.


חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.

ממש לא - ר"י בעל הסדר עולם, היה ממש אחרי חורבן הבית, כשלוש מאות שנים אחרי אלכסנדר מוקדון.
ומה שהבאת מעזרא היא ראיה לסתור - ברור שיותר מתקבל לומר כי מדובר בהמשך רצוף.

השעיר החיי
הודעות: 237
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 3:21 pm

הספר באנגלית אבל המחבר גר בבני ברק וישמח לפרט.
וכאן הקישור כולל כל הכפירה והאמונה ותגובת ענבל וכו וכו
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... um_id=1364

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:23 pm

השעיר החיי כתב:הספר באנגלית אבל המחבר גר בבני ברק וישמח לפרט.
וכאן הקישור כולל כל הכפירה והאמונה ותגובת ענבל וכו וכו
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... um_id=1364

גם זה חסום לי - איזה אתר זה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 3:24 pm

השעיר החיי כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.


א. גם אם הסדר עולם טעה באורך התקופה הפרסית זה לא מחייב ששנות עולם חייב להשתנות. יתכן ורכיב אחר בסדר עולם גם ישתנה ויתקזז.
ב. גם אם הסדר עולם טעה, קביעת ההלכה למועדים היא הקובעת "אתם אפילו שוגגין", בדיוק כמו לפי כל מיני שיטות בהלכה שחלוקים במציאות בעניין זה (ואל תספרו סיפורים שאין בגמרא מחלוקות במציאות בעניין זה).
ג. ראשונים רבים חולקים על הסדר עולם.


א. מה למשל? אולי התורה טעתה בכיוון השני ואברהם אבינו נולד מאתים שנה אחרי מה שכתוב בתורה?

ב. לא הבנתי מה רצית. הבעיה אינה האם השעיר החיי אכל ביום כיפור אלא האם אפשר לטעון שדבר כל כך בסיסי הוא טעות במסורתינו.

ג. מי הם הראשונים שסוברים שמנין השנים הנתון בידינו מבריאת העולם אינו נכון?

צופר הנעמתי
הודעות: 1670
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' מאי 06, 2018 3:26 pm

אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק.


צ"ע מה הקשר בין מנין השנים מימות עולם לבין חישוב מועדות שקבע הלל (חישוב המולדות הוא בלא"ה למפרע).

בן מיכאל כתב:כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.


המאמר של חפץ הוא פורים תורה לשמח הלבבות.
דבריו פחות או יותר מסתכמים בזה שהכותבים לא שמו לב איזה מלך שולט עליהם והתבלבלו עם האבא שלו או הסבא שלו או הנכד שלו ולא שמו לב בדיוק אם הוא שולט על כל העולם או רק על מקלו.
אם הכותבים היו עד כדי כך מבולבלים, אין שום טעם להתייחס אליהם במאמר כ"כ ארוך,
אם רוצים להביא בחשבון את דבריהם, לפלפל בהם פלפולים ארוכים של דברי חלומות לא מעלה ולא מוריד.

השעיר החיי
הודעות: 237
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' מאי 06, 2018 3:27 pm

חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.[/quote]
ממש לא - ר"י בעל הסדר עולם, היה ממש אחרי חורבן הבית, כשלוש מאות שנים אחרי אלכסנדר מוקדון.
ומה שהבאת מעזרא היא ראיה לסתור - ברור שיותר מתקבל לומר כי מדובר בהמשך רצוף.[/quote]

אכן התכוונתי שבנקודה הזאת של עזרא דעת חז"ל ודאי היא פשוטו .
אלכסנדר מוקדון קדם לבית 400 שנה, וכמה רחוק בעל הסדר עולם מחלקים שונים בתקופה הפרסית היא גופא השאלה שבנדון..
ולמה להרחיק עד אלכסנדר אם יש מחלוקת אמוראים האם המלכים החשמונאים יוחנן הורקינוס ואלכסנדר ינאי הם שני אנשים שונים או אותו בן אדם? (לולי הגר"א)

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:31 pm

צופר הנעמתי כתב:
בן מיכאל כתב:כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.


המאמר של חפץ הוא פורים תורה לשמח הלבבות.
דבריו פחות או יותר מסתכמים בזה שהכותבים לא שמו לב איזה מלך שולט עליהם והתבלבלו עם האבא שלו או הסבא שלו או הנכד שלו ולא שמו לב בדיוק אם הוא שולט על כל העולם או רק על מקלו.
אם הכותבים היו עד כדי כך מבולבלים, אין שום טעם להתייחס אליהם במאמר כ"כ ארוך,
אם רוצים להביא בחשבון את דבריהם, לפלפל בהם פלפולים ארוכים של דברי חלומות לא מעלה ולא מוריד.

הגזמת!
מאמרו גאוני ומדהים (כך לדברי מתנגדיו), והוא מצביע על כך שלפי המקובל יש שלושה (!) סנבלט פחה שומרון שבניהם נשאו את בת הכהן הגדול וכיוצא בזה.
יש לי גם ביקורות שונות על מאמרו, אבל מכאן ועד לטעון פורים תורה הדרך ארוכה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 3:32 pm

צופר הנעמתי כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק.


צ"ע מה הקשר בין מנין השנים מימות עולם לבין חישוב מועדות שקבע הלל (חישוב המולדות הוא בלא"ה למפרע).



חכיתי שתופיע הטענה הזאת.
כל הראשונים לא הבינו כך שחישוב המולדות הוא למפרע. כלומר שבעצם אין שום מסורת על המולדות אלא הלל ראה את המולד ויצר תחשיב על בסיס חישובי הבבליים הממוצע. אלא הבינו שזה חלק מהידיעה של בני יששכר קובעי בינה לעתים. ושאדם הראשון קידש את החודש ואח"כ עברה המסורת הזאת של עניין המולדות מדור דור. אתה יכול לטעון כעין מה שטוען השעיר החי שזה לא מחייב שאתה אוכל ביום כיפור. יגיל וישמח לבבך על זה! אבל אי אפשר להכחיש שמדובר במסורת חזקה מאד בידינו.

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:33 pm

השעיר החיי כתב:חז"ל דנו בעניין 600-900 לאחר מכן, וממילא אין שום סיבה בעולם אם הם לא היו "חז"ל" לא לחשוב שהם טעו בשנים הללו. ומאחר ובפשוטו הסדר עולם בנוי על לימוד הפסוקים, ישנם מקראות שפשוטם נוטים כך - למשל על פי הכרונולוגיה האחרת - פרק ז בעזרא הוא איזה 80 שנה אחרי פרק ו ולא רצף כמו שחז"ל דורשים.

ממש לא - ר"י בעל הסדר עולם, היה ממש אחרי חורבן הבית, כשלוש מאות שנים אחרי אלכסנדר מוקדון.
ומה שהבאת מעזרא היא ראיה לסתור - ברור שיותר מתקבל לומר כי מדובר בהמשך רצוף.[/quote]

אכן התכוונתי שבנקודה הזאת של עזרא דעת חז"ל ודאי היא פשוטו .
אלכסנדר מוקדון קדם לבית 400 שנה, וכמה רחוק בעל הסדר עולם מחלקים שונים בתקופה הפרסית היא גופא השאלה שבנדון..
ולמה להרחיק עד אלכסנדר אם יש מחלוקת אמוראים האם המלכים החשמונאים יוחנן הורקינוס ואלכסנדר ינאי הם שני אנשים שונים או אותו בן אדם? (לולי הגר"א)[/quote]
זוהי שאלה קטנה ונקודתית, ולא ניתן להשוותה מאה שישים שנה.

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:35 pm

יש גם עוד בעיה בלדון על כך בכינוס כזה - כי אין כאן חומר חדש, ולא משהו שיכול להוסיף בהבנת התורה, קביעת הלכה או משהו כזה. אז מה נשאר - סתם למכור למי שעוד לא יודע, שיש איזה שאלה על המסורת?...

בן מיכאל
הודעות: 605
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 06, 2018 3:38 pm

אוצר החכמה כתב:
צופר הנעמתי כתב:
אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק.


צ"ע מה הקשר בין מנין השנים מימות עולם לבין חישוב מועדות שקבע הלל (חישוב המולדות הוא בלא"ה למפרע).



חכיתי שתופיע הטענה הזאת.
כל הראשונים לא הבינו כך שחישוב המולדות הוא למפרע. כלומר שבעצם אין שום מסורת על המולדות אלא הלל ראה את המולד ויצר תחשיב על בסיס חישובי הבבליים הממוצע. אלא הבינו שזה חלק מהידיעה של בני יששכר קובעי בינה לעתים. ושאדם הראשון קידש את החודש ואח"כ עברה המסורת הזאת של עניין המולדות מדור דור. אתה יכול לטעון כעין מה שטוען השעיר החי שזה לא מחייב שאתה אוכל ביום כיפור. יגיל וישמח לבבך על זה! אבל אי אפשר להכחיש שמדובר במסורת חזקה מאד בידינו.

אלו ראשונים כותבים כן?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 3:39 pm

כל הדיון הזה היה לו מקום לפני שנים אולי.
אבל מי שחי בימינו וקצת קורא חדשות ויודע איך שקרי הערבים ושטויותיהם מצליחים לשרוד ואיך ה PC גורם שבעוד שנים יוכלו למצוא את עתוני התקופה ולכתוב שההסטוריונים של ימינו נמנו וגמרו שמעולם לא שלטו היהודים בארץ ישראל ושהפלשתינים היו כאן עוד לפני אברהם אבינו (איך ישמעאל הוא אביהם זה לא קושיה כידוע התירוץ בתורתו של ר"ג) אין סיבה שייתן עוד אמון בהסטוריונים היוונים. וגם אז יהיו אי אלו ממצאים ארכיאולוגיים שגם יתמכו בהם.. וגם כאן יש כפי שהוא הרבה קושיות ארכיאולוגיות על התיארוך הפרסי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 3:45 pm

בן מיכאל כתב:אלו ראשונים כותבים כן?

למשל כך הפשטות ברמב"ם פ"ה ה"ב מקידוש החודש. וראה גם פי"ז הלכה כד.

מה שהזכרתי על אדם הראשון לכאורה כך עולה גם מהבנת תוספות ר"ה שאדם הראשון קידש את החודש שש שעות אחרי המולד דהיינו שקדש לפי חשבון ולא לפי הראייה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1670
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' מאי 06, 2018 3:48 pm

בן מיכאל כתב:
צופר הנעמתי כתב:
בן מיכאל כתב:כמדומני שהמשפטן ד"ר חיים חפץ כתב מאמר יפה בנסיון ליישב את דברי חז"ל.


המאמר של חפץ הוא פורים תורה לשמח הלבבות.
דבריו פחות או יותר מסתכמים בזה שהכותבים לא שמו לב איזה מלך שולט עליהם והתבלבלו עם האבא שלו או הסבא שלו או הנכד שלו ולא שמו לב בדיוק אם הוא שולט על כל העולם או רק על מקלו.
אם הכותבים היו עד כדי כך מבולבלים, אין שום טעם להתייחס אליהם במאמר כ"כ ארוך,
אם רוצים להביא בחשבון את דבריהם, לפלפל בהם פלפולים ארוכים של דברי חלומות לא מעלה ולא מוריד.

הגזמת!
מאמרו גאוני ומדהים (כך לדברי מתנגדיו), והוא מצביע על כך שלפי המקובל יש שלושה (!) סנבלט פחה שומרון שבניהם נשאו את בת הכהן הגדול וכיוצא בזה.
יש לי גם ביקורות שונות על מאמרו, אבל מכאן ועד לטעון פורים תורה הדרך ארוכה.


גם פורים תורה יכול להיות גאוני ומדהים.

ככל הנראה אינך מצוי בחומר.

תוכן
הודעות: 3715
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי תוכן » א' מאי 06, 2018 3:56 pm

אוצר החכמה כתב:כל הדיון הזה היה לו מקום לפני שנים אולי.
אבל מי שחי בימינו וקצת קורא חדשות ויודע איך שקרי הערבים ושטויותיהם מצליחים לשרוד ואיך ה PC גורם שבעוד שנים יוכלו למצוא את עתוני התקופה ולכתוב שההסטוריונים של ימינו נמנו וגמרו שמעולם לא שלטו היהודים בארץ ישראל ושהפלשתינים היו כאן עוד לפני אברהם אבינו (איך ישמעאל הוא אביהם זה לא קושיה כידוע התירוץ בתורתו של ר"ג) אין סיבה שייתן עוד אמון בהסטוריונים היוונים. וגם אז יהיו אי אלו ממצאים ארכיאולוגיים שגם יתמכו בהם.. וגם כאן יש כפי שהוא הרבה קושיות ארכיאולוגיות על התיארוך הפרסי.


הבעיה היא לא התיארוך היווני אלא לוחות האסטרונומים הבבליים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15431
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 06, 2018 3:59 pm

ידעתי בתחילה שאפשר להתווכח על זה ואני חושב לכן שמה שכתבתי בראשונה נכון. וכל השאר רק לתוספת דיון.

אוצר החכמה כתב:רציתי להבהיר נקודה שהיא פשוטה לענ"ד.

המנין שאנו מונים הוא המקובל בידינו ועל המניין הזה אנו מבססים את חישוב המועדות שקבע הלל כלומר את השנים מימי עולם. כך שאיני מבין איך מי שמאמין בקבלתינו יכול לחשוב שהחישוב היווני צודק. (אפילו אם ימציא איזה תירוץ למה הגמרא אומרת 420 במקום 580)
אז מה. יש לנו קושיה על קבלתינו כי יש משהו שנראה מוקשה. אם יש תירוץ טוב מה טוב. אם הוא דחוק רוב הדחוקים אמת ואם לא זה ולא זה תיק"ו. מקושיה לא מתים וודאי לא זונחים את האמת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים

cron