מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחילת עונות לחולה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משה1
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

מחילת עונות לחולה

הודעהעל ידי משה1 » ו' יוני 23, 2017 12:37 am

נדרים מא א: אמר רבי אלכסנדרי אמר רבי חייא בר אבא אין החולה עומד מחליו עד שמוחלין לו על כל עונותיו שנאמר הסולח לכל עוניכי הרופא לכל תחלואיכי.

א. מהו גדר "חולה" שנתרפא שמוחלין לו על כל עונותיו חולה שיש בו סכנה או כל חולי שנפל למשכב, או אף פצוע כגון שנשברה ידו או רגלו ר"ל והבריא. יש מי שדיבר בזה?

ב. מוחלין לו לחולה היינו דוקא עם עשיית תשובה, או גם בלא תשובה כיון שהוא דבר סגולי, וכיו"ב יש להבין בכל שאמרו שמוחלין לו על כל עוונתיו כגון כל המעביר על מידותיו מוחלין לו על כל פשעי, האם דוקא עם תשובה, או שכך היא המידה ואפילו בלא תשובה, ועיין בסוף ספר חרדים.
נערך לאחרונה על ידי משה1 ב ו' יוני 23, 2017 1:36 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מחילת עונות לחולה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' יוני 23, 2017 12:42 am

משה1 כתב: וכיו"ב יש להבין בכל שאמרו שמוחלין לו על כל עוונתיו כגון כל המעביר על מידותיו מוחלין לו על כל פשעי, האם דוקא עם תשובה, או שכך היא המידה ואפילו בלא תשובה.

viewtopic.php?f=17&t=27801&p=284918#p284893
אי' לגבי חתן שמוחלין לו על עוונותיו ואי' שהכוונה עם תשובה [ואכמ"ל בהא דאי' בשם הרה"ק מקאצק גבי מקדש ע"מ שאני צדיק גמור שמא הרהר תשובה וכן בהא דהקשו דאיך שייך בחתן נגעים הרי נמחלו עוונותיו]
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' יולי 10, 2017 10:18 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: מחילת עונות לחולה

הודעהעל ידי מיכאל1 » ו' יוני 23, 2017 7:04 pm

בקרו טלה כתב:
משה1 כתב: וכיו"ב יש להבין בכל שאמרו שמוחלין לו על כל עוונתיו כגון כל המעביר על מידותיו מוחלין לו על כל פשעי, האם דוקא עם תשובה, או שכך היא המידה ואפילו בלא תשובה.

אי' לגבי חתן שמוחלין לו על עוונותיו ואי' שהכוונה עם תשובה [ואכמ"ל בהא דאי' בשם הרה"ק מקאצק גבי מקדש ע"מ שאני צדיק גמור שמא הרהר תשובה וכן בהא דהקשו דאיך שייך בחתן נגעים הרי נמחלו עוונותיו]


לכאורה המקור שחתן נמחלים עוונתיו הוא מישמעאל ומסתמא שם לא היה תשובה, ואדרבה יעו"ש ברש"י שהכל נעשה לשם עבירה

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מחילת עונות לחולה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ש' יוני 24, 2017 11:28 pm

מיכאל1 כתב:לכאורה המקור שחתן נמחלים עוונתיו הוא מישמעאל ומסתמא שם לא היה תשובה, ואדרבה יעו"ש ברש"י שהכל נעשה לשם עבירה

המשכיל לדוד כתב בפר' וישלח
ואפ"ה קרי לה "מחלת" שנמחלו לו ההיא שעתא אי הוה הדר ביה, אלא דלפי שהוסיף רשעה על רשעתו, למען ספות וכו', לא נמחלו לו.
וכן החת"ס נלע"ד עפ"י דאמחז"ל 'מחלת' בת ישמעאל - שביום שנושא אשה מוחלים לו עונותיו, ודוחק בעיני לומר שנמחלו עונותיו של עשו כשנשא בת ישמעאל, ורש"י פי' על נשיו לו לאשה הוסיף רשעה על רשעיות וכו' ונבוא אל המכוון, כי עשו בשעה שהיה ראוי למחול לו כל עונותיו - היינו ביום נשיאת אשה - אז חטא בזה, להוסיף רשעה על רשעיות שלו, וא"כ נתעוררו כל עונותיו, ויבש קצירו, וזכה יעקב למראה הנפלאה הזאת. והיינו דפירש"י ע"י שבשביל שרעות בנות כנען והלך עשו אל ישמעאל וגו'.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: מחילת עונות לחולה

הודעהעל ידי קראקובער » א' יוני 25, 2017 10:42 am

בקרו טלה כתב:[ואכמ"ל בהא דאי' בשם הרה"ק מקאצק גבי מקדש ע"מ שאני צדיק גמור שמא הרהר תשובה וכן בהא דהקשו דאיך שייך בחתן נגעים הרי נמחלו עוונותיו]


בכה"ג...

viewtopic.php?f=17&t=34556


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 400 אורחים