מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינויא היא - ואשינויי לא סמכינן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

שינויא היא - ואשינויי לא סמכינן

הודעהעל ידי פלוריש » ו' יוני 23, 2017 1:13 am

שלומות!

בכמה מקומות מצינו שראשונים מכריעים כדעה מסויימת, בטענה שההוכחה שהובאה בגמרא לדעה השניה היא תירוץ בלבד, "ואשינויי לא סמכינן".
על סמך מה מחליטים מהי הוכחה טובה ומה אינה כזאת?
תמיד חשבתי שבבינתם הגדולה קבעו איזו ראיה חזקה בלשון או בסברא ואיזו לא, או לכל הפחות באינטואיציה מסויימת (פעם קראתי במאמר של פרופ' משה קופל שהקדמונים דיברו הלכה כשפת אם ואנו מדברים הלכה כמו מי שלמדו באולפן...).
אשמח למקורות והסברים.

לאחרונה שמתי ליבי שאולי צורת הסוגיה כפי שהיא ערוכה לפנינו יכולה לגרום לומר כן.
בעירובין קד ע"א נחלקו עולא ורבה האם כל השמעת קול אסורה בשבת, או שמא רק השמעת קול שיר.
הגמרא הביאה ארבע קושיות על רבה ותרצה כל אחת מהן.
הרי"ף פסק כרבה משום שהוסרו ממנו כל הקושיות ומפני שלמד שגם אמימר פסק כרבה.
ר"ח פסק כעולא בטענה שאשינויי לא סמכינן, ומשום שכן הובא בירושלמי (ועל זה בא הרי"ף המפורסם מדוע פוסקים כבבלי נגד הירושלמי).

יש להאריך בסוגיה זו הרבה, ואם יזכני ה' ואוציא משהו מוגמר אעלהו לפורום. ולענינינו:
יתכן שמה שהביא את ר"ח לדחות את התירוצים כ'שינויי' היא העובדה שהגמרא מקשה רק על רבה. ולמרות שבסוף היא תרצה, נראה מכך שהנחת היסוד הטמונה כאן היא שהפשטות היא כעולא והדעה החולקת נתונה לקושיות.
ובפרט שיש סוגיה שנראית כדעת רבה והגמרא בחרה לא להקשות ממנה, והיא המשנה ביומא יט ע"ב, האומרת שאם ביקש הכה"ג להתנמנם בליל יוה"כ "פרחי כהונה מכים לפניו באצבע צרידה", וזו לכאורה השמעת קול שאינה של שיר (ואכן דנו בהיתר זה בב"י סי' שלט ועוד).

משה1
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

Re: שינויא היא - ואשינויי לא סמכינן

הודעהעל ידי משה1 » ו' יוני 23, 2017 1:35 am

בזמנו הראה לי מו"ר הגריח"ס שליט"א דברי הגאון נחלת דוד בבא מציעא (ט' ב' ד"ה ולענין הלכה): "אבל הרי"ף ז"ל והרמב"ם ז"ל פסקו דלא כשמואל, משום דאקשי עליה טובא בסוגיין, ואף על גב דשנינהו שינויי דחיקי נינהו וכדאמרינן בכמה מקומות אנן אשינויא ניקום וניסמוך, וכן הוא דרכם ז"ל בכמה דוכתי, ואפשר שהיה קבלה בידם מגאוני קדמאי, ואילולי כן קשה לומר מדעתנו ומסברת עצמנו על שינויי התלמוד דדחיקי נינהו".

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שינויא היא - ואשינויי לא סמכינן

הודעהעל ידי יבנה » ו' יוני 23, 2017 2:21 am

פשוט שהוא ענין של חוש להרגיש מתי התירוץ דחוק וסותר פשטות הדברים ומתי הוא אמיתי. ומצינו שהשתמשו בזה יותר בדורות הראשונות שהרגישו בזה טפי.
ספר הצבא מדה שניה
והואיל ודייקא מתני' כרב חסדא מסתברא לן דהלכתא כותי' בארץ דחיובא דאורייתא הוא ואשנויי לא סמכינן.
כתוב שם לראב"ד מסכת עירובין דף יט עמוד א
ועוד דלר' אלעזר איצטריך לדחוקי למתניתין ואשנויי לא סמכינן
כתוב שם לראב"ד מסכת פסחים דף יח עמוד ב
אמר אברהם: כל מחלוקת שני אמוראין שאין אחד מהם ידוע שהלכה כמותו או שהסוגיא מסייעת לאחד מהם ובאו לחלוק על פירוש המשנה או על פירוש ברייתא ופשוטה של משנה או של ברייתא כפירוש האחד לזה שומעים והשני כעין שנויה הוא ואשנויי לא סמכינן.
מלחמת ה' מסכת ראש השנה דף ז עמוד א
ועוד דפשטייהו דהנך מתני' קשו עליה ואף על גב דפרקינהו אשינויי לא סמכינן דשינויי דחיקי נינהו ובדלמא שני להו
ודברי הנחלת דוד תמוהים, דודאי היה להם חוש להבחין בזה. וממקורות שהבאתי נראה להדיא שלא נסמכו על קבלה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שינויא היא - ואשינויי לא סמכינן

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' יוני 23, 2017 12:39 pm

זה כמו בימינו שלמשל, יביאו סתירה בדברי הגרשז"א מספר פלוני על שמועה פלונית, ויגידו תירוץ שאת זה האו אמר למקרה מסויים.
ואח"כ יביאו סתירה בדברי הגריש"א, מקונטרס מסויים, על שיעור שכתב איזה תלמיד.
ויישבו באופן אחר.

ועוד מאה שנים, יתקשו למה כאן יישבו כך, וכאן יישבו אחרת.
וברור שזה תלוי באינוטיאציה של מי שחי את הדברים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 256 אורחים