מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 9:55 am

בשו"ת הרשב"א ח"א סימן רכ:

"שאלת עוד מה שאמרו: שם בן ארבעים ושתים אותיות היודעו אהוב למעלה ונחמד למטה.
מה פרושו?
אם רוצה לומר הקריאה לבד, או מוצאו או שמושו?
ואם אנו קורין אותו כולו שלש שלש אותיות שבא פתח, או השש אותיות תיבה אחת?

תשובה.
ממה שנתבאר בגמרא ודאי כי יש כחות מופלאות לקריאת השמות בלבד, ובלבד בשמוש נקודם.
ולא עוד אלא אפילו בכתיבתן, וכמו שנזכר בכמה מקומות בגמרא ובמדרשות.
כאמרם: הזכיר עליו את השם והרגו. ביבמות: אמר שם ואבלע בארזא. ובסנהדרין כמה בגמרא. ובירושלמי פרק הנשרפין. וכן רבים אין להם מספר.
ובכתיבה - הרי אמרו בשבת: יוצאין בקמיעין המומחין. בגיטין: שושילתא דכתב עלה שם ועזקתא כתוב בה שם ואמרו שמא דמרך עלך. ואמרו: כתב שם אחספא וזרקו לתהום ונח, גבי שיתין שכרה דוד, וכן רבים.

אבל מה שאמרו ביודעו שהוא אהוב למעלה ונחמד למטה בבירור כך נראה שלא נאמרו דברים אלא במי שיודע סודו, ויודע לכוין אל הקדש פנימה שהוא רומז אליו.
כי מי שאינו יודע אלא קריאתו לבד, ואינו יודע אלא קבוץ האותיות ונקודן - ויעשה מעשה בזה; ואפילו לא יעשה מעשה, אלא שיזכירנו בהקצת שפתים - אינו אהוב ונחמד אלא ההפך, ושומר נפשו ירחק מזה.

ועל הקריאה נחלקו בארצות -
יש קורין אותו בארבע עשר תיבות, שלש שלש אותיות בכל התיבות.
ויש קורין אותו בשבע תיבות, שש ושש אותיות.

וחכמי ארצנו ורבניה - כן דעתם לקרותן בשבע תיבות, לפי מה ששמענו, וכן הקבלה מן הגאון רב האיי ז"ל.
ושמעתי שחכמי אשכנז - אומרין אותן בארבעה עשר תיבות, שלש שלש אותיות.

גם יש חלוף קצת אותיות בין המקובל ביד חכמי ארצנו - למקובל ביד חכמי אשכנז.
ובקשה המקובלת בידנו שעשה רבי נחוניא בן הקנה, האותיות כמקובל ביד חכמי ארצנו.

ואכתוב לך שם בן ארבעים ושתים אשר רשם שם בראשי תיבות, כדי שתראה משם את המסור בידך כמוהו.

גם מה שכתבת שהמקובל בידך בשלש שלש אותיות שכלן נקודין שבא ופתח -
יש אחד נקוד שבא ושורק, והוא השם השלש עשרה: השין בשבא והויו בשורק".



וראה בתשובת רב האיי גאון על עניני השמות הקדושים - הנדפסת באוצר הגאונים (חגיגה, עמ' 16-27):
קבצים מצורפים
אוצר הגאונים.jpg
אוצר הגאונים.jpg (125.74 KiB) נצפה 8287 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שבע ב א' יוני 25, 2017 11:11 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 10:02 am

והיום מצאתי בכ"י טורונטו, MS Friedberg 5-015 (המכיל חלקים נרחבים מספר הזוהר), כתיבה ביזנטית, ככל הנראה בכתב-ידו של שבתי בלבו שהעתיק כתבי יד מסביב לשנת ק"ס, בדף 247ב - את דברי רב האיי גאון אודות שם בן מ"ב - במלואם!

[מה שנזכר פה כי שם בן מ"ב יוצא מפסוק בראשית עד תיבת ובוהו שבפסוק ב' -
ראה בתיקוני זוהר, תיקון ד' (דף יח, ב - יט, א)
ובתוס' ריש פ"ב דחגיגה (דף יא, ב - ד"ה אין דורשין) בשם רבינו תם: "שם מ"ב אותיות היוצא מבראשית ומפסוק של אחריו".
ובארוכה בספר פרדס רמונים להרמ"ק, שער כא - שער פרטי השמות, פרק יב-יג].

מצ"ב כ"י טורונטו:
קבצים מצורפים
247v טורונטו.jpg
247v טורונטו.jpg (240.31 KiB) נצפה 8269 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ב' יוני 26, 2017 1:17 am, נערך 16 פעמים בסך הכל.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 10:06 am

אגב, אמרתי לצרף בזה מה שנמצא עוד בכ"י טורונטו הנ"ל, בדף 154ב -
קבלת הנקודים מה"ר שם טוב בן גאון ז"ל (= בעל ה'מגדל עוז' על הרמב"ם), דהא איידי דזוטרי - מירכס!
קבצים מצורפים
154v טורונטו.jpg
154v טורונטו.jpg (131.44 KiB) נצפה 8269 פעמים

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 25, 2017 1:24 pm

נראה שיש פה צירוף שתי מקורות שהרכיבם הסופר ביחד. אחד התשובה המפורסמת של הגאונים המצויה באוצר הגאונים. ב' דרך הוצאת שם מ"ב מפסוק ראשון של בראשית הנמצא בספר השם להרוקח.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 1:30 pm

לשון התשובה שהבאתי:

"ואנו כתבנו לך קודם לכן באיגרותינו... וכבר פירשנו לכם בפירוש האותיות האלו... וכל האותיות המתחלפות אין אנו יודעין איך הדבר, הבשטוף (= האם בשטוף) הלשון אומרו, או דבר אחר. והוא חזק בלבנו שהצירוף עדיף טפי משטוף הלשון, וכך עשינו הנקודות..."

מעיד שאין הדברים כאשר כתבת.

אולם טוב מראה עינים, ולתועלת כולנו העלה בבקשה את הקטע מספר השם.
אייתי ספר וניחזי!

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 25, 2017 1:43 pm

ראה בשורה האחרונה:

ספר השם עמוד כ

פירוש השם לרבינו האי גאון זצ"ל

בראשי"ת. ב' נהפכת בא"ב ג"ד תחתיה א' זהו אות הראשון, ר' תחתיו באלב"ם הוא ט', ותחת הט' היא ב' באח"ס בט"ע, זהו אות שני. א' תחתיו י' מן אי"ק בכ"ר, ותחת הי' היא ג' מן א"ל ב"ך, זהו אות שלישי. ש' תמורתה י' מן אלב"ם זהו אות הרביעי. י' באה תחתיו א' מן אי"ק. ותחת הא' ת' מן א"ת ב"ש ת' זהו אות חמישי. ת' נעשה כ' באלב"ם, וכ' באח"ס בט"ע נעשה ץ' זהו אות ששי. הרי ו' אותיות מן השם שהיא תיבה אחת ונזדמן זה בו כמנין בראשית.

בר"א. ב' באטב"ח נעשה ח', וח' באלב"ם נעשה ק' זהו אות שביעית. ר' בא"ת ב"ש נעשה ג' וג' באלב"ם נעשה נ', ונ' בא"ת ב"ש נעשה ט', ותמורת ט' מאלב"ם נעשה ר' ישיב ר' למקומו וזהו אות ח'. א' באלב"ם נעשה ל', ול' באטב"ח נעשה ע' זהו אות ט'.

אלקי"ם. א' בא"ת ב"ש נעשה ת', ות' באבג"ד נעשה ש' זהו אות י'. ל' באטב"ח ע', וע' באח"ס בט"ע ר', ור' באלב"ם ט', זהו אות י"א. ה' באטב"ח נ' זהו אות י"ב. נשלמה תיבה שנית. י' באבג"ד היא ט', וט' בא"ת ב"ש נ' זהו אות י"ג. מ' באלב"ם ב', וב' באבג"ד היא ג' זהו אות י"ד.

א"ת. א' בא"ת ב"ש היא ת', ות' באטב"ח היא ק', וק' בא"ת ב"ש היא ד', זהו אות ט"ו. ת' בא"ת ב"ש היא א', וא' באי"ק בכ"ר היא י', זהו אות י"ו.

השמי"ם. ה' באח"ס בט"ע ל', ול' בא"ת ב"ש כ', זהו אות י"ז. ש' באבג"ד ר', ר' באבג"ד ש'. זהו אות י"ח. נשלמה תיבה שלישית. מ' באלב"ם נעשה ב' זהו אות י"ט. י' בא"ב ג"ד ט', זהו אות כ. מ' באח"ס בט"ע ר'. זהו אות כ"א.

וא"ת. ו' בא"ל ב"ם כ', וכ' בא"ב ג"ד צ', זהו אות כ"ב. א' בא"ת ב"ש ת', זהו אות כ"ג. ת' בא"ט ב"ח ק', וק' בא"ב ג"ד ר', ור' בא"ת ב"ש ג'. זהו אות כ"ד. נשלמה תיבה רביעית.

האר"ץ. ה' בא"ל ב"ם ע', וע' באח"ס בט"ע ט', וט' בא"ב ג"ד ח', זהו אות כ"ה. א' בא"ת ב"ש ת', ות' בא"ת ב"ש א', וא' הוא ק' מאי"ק בכ"ר. זהו אות כ"ו. ר' בא"ת ב"ש ג', וג' בא"ב ג"ד ד' זהו אות כ"ז. צ' בא"ל ב"ם ז', וז' באטב"ח י', וי' בא"ב ג"ד ט', זהו אות כ"ח. התחל מן והארץ להשלים מ"ב אותיות.

והאר"ץ. ו' באטב"ח ד', ד' בא"ב ג"ד ג', ג' בא"ל ב"ם נ', זהו אות כ"ט. ה' בא"ל ב"ם ע' זהו אות ל'. נשלמה תיבה חמישית. א' באי"ק י' זהו אות ל"א. ר' בא"ת ב"ש ג', זהו אות ל"ב. צ' באח"ס בט"ע כ', וכ' באתב"ש ל'. זהו אות ל"ג.

הית"ה. ה' בא"ת ב"ש צ', וצ' בא"ב ג"ד ב' זהו אות ל"ד. י' באטב"ח צ', צ' באלב"ם ז'. זהו אות ל"ה. ת' באטב"ח ק' זהו אות ל"ו. נשלמה תיבה שישית. בה' אחרונה למה לא מצאנו צירוף כך רשמוהו ולא שמענו בו כלום.

תה"ו. ת' בא"ב ג"ד ש', זהו אות ל"ז. ה' בא"ת ב"ש צ', וצ' באבג"ד ק'. זהו אות ל"ח. ו' כמות שהוא זהו אות ל"ט.

ובה"ו. ו' באבג"ד ה', וה' באתב"ש צ', זהו אות מ'. ב' באי"ק בכ"ר כ', וכ' באבג"ד י'. זהו אות מ"א. ה' באבג"ד ו', וו' באתב"ש פ', פ' באח"ס בט"ע ת' זהו אות מ"ב. [הגה"ה: ה' באח"ס בט"ע ל', ול' באלב"ם א, וא' באתב"ש ת' זהו אות מ"ב]. נשלמה תיבה שביעית.

הרי אלו כתיקון כשלמדנום מראש בלי צירוף נמסרה לנו, אות ששית הוא סוף תיבה ראשונה. ובצרוף מצאנוהו צ'. ובראש תיבה רביעית נמסר לנו פ', ובצרוף מצאנוהו כ'. ובראש תיבה חמישית נמסרה לנו ה' ובצירוף מצאנוהו ח'. והוחזק בלבנו כי הצירוף הוא טוב.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 2:55 pm

אדרבה, הכותרת בספר השם: "פירוש השם לרבינו האי גאון זצ"ל"
מסייעת לדבריי.

ומסתבר כי מעתיקי התשובה לא העתיקו את כל אריכות דבריה
וכעת ניתן לשחזר אותה (בערך) ע"פ ספר השם - ששמר על חלקה הגדול,
וע"פ כ"י טורונטו - ששמר על סופה.

על כן יאמר... את והב בסופה!

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 25, 2017 3:48 pm

אם אתה רוצה לייחס פירוש שם מ"ב לר' האי, אין אני מתווכח עליך. כשלעצמי, אני רואה מקום להסתפק אם כל מה שמיוחס לרה"ג הוא אכן ממנו. הטענה שלי היתה, שגם אם נאמר שפירוש שם מ"ב הוא לרה"ג, עדיין הסופר הרכיב פה שתי תשובות נפרדות לכדי חטיבה אחת.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 3:58 pm

הרוקח מייחס זאת במפורש לרב האי גאון.

ובספר "שושן סודות", אות יט:
"אב"ג שהם תחלת שם בן מ"ב והוא שם המפורש שפירש רב האי גאון בנו של ר' שרירא גאון - שיוצא מן ב' של בראשית עד ב' מן ובהו"

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 25, 2017 4:22 pm

אמרתי לך שלא אתווכח ביחוס דבר זה לרה"ג, אז אין טעם להרבות עלי ראיות. אבל לא התייחסת לנקודה העיקרית, שיש פה הרכבה של ב' מקורות.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 4:31 pm

מנין לך שאלו ב' מקורות?

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 5:29 pm

להשלמת הענין,
ראה בספר פרדס רמונים להרמ"ק, שער כא - פרטי השמות, פרק יג:

"וכל דברים אלה מקובלים אל הקדמונים קבלה אמיתית ואין בה פקפוק.
אמנם אל מה שדלגו על ה' של היתה וצרפו ה' של בהו - הוא הפך דעת הרשב"י ע"ה, כמבואר לעיל (= ראה תיקוני זהר שם).
והם עצמם אמרו שספק הוא להם, ושנשתכח קבלת הענין מהם. וכצרוף זה העתיקו כל המעתיקים".

דברי הרמ"ק אודות הקדמונים 'שדלגו על ה' של היתה וצרפו ה' של בהו' -
נסובים על מה שכתוב בתשובת רב האי גאון (= בספר השם):
"בה' אחרונה (= של 'היתה') למה לא מצאנו צירוף - כך רשמוהו ולא שמענו בו כלום",
ובמקומה צירפו לסוף השם את הה' של בהו.

ואילו רמ"ק סובר שאין לדלג על ה' של היתה, וכך יסתיים הצירוף בב' של בהו - כדעת הרשב"י!

את דבריו הנחרצים הוא מסיים בטיעון הבא, שהרי 'הם (= הקדמונים) עצמם אמרו שספק הוא להם, ושנשתכח קבלת הענין מהם'.

גם בפרק יב, לאחר העתקת הקטע מתיקוני זוהר, הוא כותב:
"הנה בפי'רוש שמוצא השם הזה הוא מפסוק בראשית עד ב' של בהו, ויש בזה קצת בלבול כאשר נכתוב".


בדפוסי פרדס רמונים (כולל המהדורה האחרונה, ירושלים תשע"ג, בהוצאת מכון הרמ"ק) נפלו שיבושים רבים בהעתקה.
ולכן אצרף בזה את הקטעים הרלוונטיים מכתב יד פרדס רמונים לגדול תלמידיו, רבי אברהם גאלנטי (כ"י לונדון Or. 12482).

ואגב, בסריקה השניה ניתן לראות את הגירסא הנכונה בתיקוני זוהר שם, בהעתקתו הדווקנית של הרמ"ק (בספר הפרדס).
דא עקא, כי בדפוסי תיקוני זוהר עדיין חסרות מלים אלה.
וגם בספר אור יקר על תיקוני זוהר (כרך ד, ירושלים תשס"ד, עמ' כה) נפלו שיבושים!
קבצים מצורפים
214r א.jpg
214r א.jpg (115.6 KiB) נצפה 8197 פעמים
214r ב.jpg
214r ב.jpg (156.57 KiB) נצפה 8197 פעמים
214v א.jpg
214v א.jpg (58.5 KiB) נצפה 8197 פעמים
215r א.jpg
215r א.jpg (232.88 KiB) נצפה 8197 פעמים
215v א.jpg
215v א.jpg (161.54 KiB) נצפה 8197 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 7:14 pm

יש להבחין, כי בגוף הטבלה העתיק הרמ"ק את דברי הקדמונים כמות-שהן, כולל דילוגם על ה' של היתה וצירופם במקומה את הה' של בהו.
אלא שלאחר מכן העיר על כך, שאין כן דעת הרשב"י.

וכאשר הוא לנכון בכ"י רבי אברהם גאלנטי, ועוד כתבי-יד רבים וטובים שבדקתי.

אלא שכעת נצטרך להבין
איך לדעת הרמ"ק (שהיא דעת הרשב"י) מוצא אות ש של השם השביעי (שקוצית) - מאות ה' האחרונה של היתה.

וכנראה שהדבר העיק על המעיינים, ובדפוס קראקא שנת שנ"ב (וכן מצאתי בכתב-יד אחד) "תקנו" זאת בגוף הטבלה עצמה, וכמצ"ב.

אולם גם הם זיכו שטרא לבי תרי, ובטעות דילגו על ו' של ובהו,
כך שעדיין אנו צריכין למודעי שיאלפנו בינה, איך יבאר הרמ"ק את מוצא אותיות ית האחרונות של שם שקוצית - מאותיות וב של ובהו.


ולולא דמיסתפינא, ומי יעלה בהר ה' וכו' וכו', הייתי אומר להפיס דעת המעיין:

כי אות ו (ובהו) - תמורתה פ' באתב"ש, ותחת פ' באח"ס בט"ע - י
(וכמ"ש בפרדס שם, בפרק יד, לענין שם בן כ"ב אותיות, על אות י' של שם דיונסים).

ואות בבהו) - תמורתה א' מאבג"ד, ותחת א' באתב"ש - ת.
(וכמ"ש בפרקין, לענין ב' של בראשית, בצירוף מש"כ לענין א' של את).

והוא רחום יכפר, וא"ש את"מ.


והרי העתקת רא"ג - מול מהדורת קראקא:
קבצים מצורפים
העתקת רא''ג.jpg
העתקת רא''ג.jpg (39.87 KiB) נצפה 8181 פעמים
פרדס דפוס קראקא שנ''ב, דף קכד, ב.jpg
פרדס דפוס קראקא שנ''ב, דף קכד, ב.jpg (29.01 KiB) נצפה 8181 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שבע ב א' יוני 25, 2017 9:08 pm, נערך 9 פעמים בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 25, 2017 8:07 pm

שבע כתב:מנין לך שאלו ב' מקורות?


כי החלק הראשון מצטט מתשובה מפורסמת, והחלק השני ממשיך הלאה ממקור אחר.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 8:24 pm

ואם ידענו שהחלק השני גם הוא לאותו מקור - הלא הוא רב האי גאון (וכדברי הרוקח שתרמת לנו)
אז מה כ"כ נורא בטענה שרב האי גאון כתב את דבריו באריכות יותר, ושם הראה את מוצא השם מפסוק בראשית וכו', אלא שהמעתיקים לא העתיקו את כל הטקסט המסובך, והסתפקו במועט.

כך שהרוקח שראה את התשובה במקורה, העתיק ממנה את הנחוץ לו.
ומעתיק כ"י טורונטו, העתיק ג"כ את מה שראה לנכון.

ומדוע להעליל על האחרון כי הוא זה שתפר לאחת - ב' תשובות (ונא לדייק: תשובות ולא מקורות, כי הלא במקור אחד עסקינן, גם לדבריך, אם תאבה להודות לדברי הרוקח - שמשנת רב האי לפנינו).

וענין התשובות בקבלה המיוחסות לרב האי גאון - אינם נוגעים לעניינינו, כמובן לכל משכיל!

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 25, 2017 8:55 pm

החלק הראשון הוא חלק מתשובה מפורסמת ביותר שנמצאת בכמה עותקים, ואין שום אפשרות בעולם שהחלק שבא אחריו, היה פעם חלק ממנה.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 9:02 pm

בא ומנה את העותקים שתשובה זו מופיעה שם.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » א' יוני 25, 2017 10:45 pm

רב"מ לוין - עורך סדרת "אוצר הגאונים" - מציין בהערה בתחלת התשובה את מקורותיה:

"טעם זקנים צד 54-8. ומתוקנת עפ"י גוף הכ"י בספריה הלאומית בפריז, ע"פ כ"י אוכספורד (.Opp. Add. 4.O.4) צד 7 ואילך. וכת"י פרמא (Coll. Stern. Cod. 30). ועפ"י העמודים הראשונים שנעתקו בפי' ס' יצירה לברצלוני צד 103-5. ונרשמה גם בכ"י אדלר סי' 2607 ברשימת תש'ובות הג'אונים ל"חגיגה וקידושין" (גנזי שכטר ח"ב, צד 428 סי' ל"ב; תש'ובות הג'אונים קובץ מרמורשטיין סוף צד מ"ה)"


ועתה בואו חשבון:

עורך "טעם זקנים" (פרנקפורט תרט"ו) מציין בהקדמה (עמ' VII) כי את התשובה העתיק "מכ'תב י'ד אשר באוצרות ספרי פאריש, ומ'כתב י'ד שלי".

כתב-יד פאריש - קיים לפנינו בספריה הלאומית בפריס, וסימנו: heb. 585, כתיבה ספרדית, מן המאה הט"ו, והתשובה דנן מופיעה בדף 46א - 53ב.

לדברי מומחים (ר' שמחה עמנואל) הועתק חלק מכתב-יד פריס (שבו מופיעה התשובה שלנו) מכתב-יד קדום יותר, כתב-יד פרמה 3525 (אוסף ש. ז. שטרן מס' 30), כתיבה ספרדית, מאה י"ג - י"ד, ותשובתנו מופיעה בקובץ זה בדף לו, א - דף מב, א. והוא הוא כ"י פרמא שהזכיר רב"מ בהערה הנ"ל.

כ"י אוקספורד - קיים גם הוא לפנינו, וסימנו: Opp. Add. Qu. 4, כתיבה פרובנצלית, מאה ט"ו-ט"ז, והתשובה מופיע בו בדף 7א - 12ב

שאר הפרטים המוזכרים בהערה, לא רלוונטיים עבורנו.

נמצא כי לפני רב"מ היו רק 2 כת"י חשובים:
כ"י פרמה (אביו מולידו של כ"י פריס) ואוקספורד,
ותו לא.

מצ"ב סריקות מכ"י פרמה ופריס, ואוקספורד,
והרשומה בכ"י אדלר, המציינת את תחלת התשובה וסופה (בכתה"י שעמד לפני הרושם)-
"שאלנו מאדוננו לאודות השם וכי יש כמה שמות יש מי. וסופה: כללו של דבר פתי יאמין לכל דבר":
קבצים מצורפים
פרמה 3525, דף מ, א.jpg
פרמה 3525, דף מ, א.jpg (368.2 KiB) נצפה 8115 פעמים
פריס 585, 49ב.jpg
פריס 585, 49ב.jpg (335.44 KiB) נצפה 8115 פעמים
דף 11א ,Opp. Add. Qu. 4 אוקספורד.jpg
דף 11א ,Opp. Add. Qu. 4 אוקספורד.jpg (523.69 KiB) נצפה 8115 פעמים
JTS ENA 2607.4.jpg
JTS ENA 2607.4.jpg (2.57 MiB) נצפה 8115 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שבע ב ב' יוני 26, 2017 1:04 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 25, 2017 11:32 pm

תשובה זו נדפסה שוב בשו"ת הגאונים אופק, עם מבוא נרחב מאת ר' שמחה עמנואל. עיין שם ותראה שהתשובה מופיעה שם בשלימותה ללא התוספת שבכת"י שהבאת.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ב' יוני 26, 2017 12:58 am

תודה לתוכן על ההפניה למהדורת אופק.

בספר "תשובות הגאונים החדשות" (מהדורת אופק, ירושלים תשנ"ה) סימן קטו (עמ' 124-146), ההדיר ר' שמחה עמנואל את תשובת רה"ג - ע"פ כ"י מוסקבה - גינצבורג 566 (כתיבה פרובנצלית-ספרדית, מאה ט"ו-ט"ז).

במבוא המפורט (עמ' 121-123) הוא מוסיף על רשימת רב"מ דלעיל - את כ"י אוקספורד Heb.d.2 (קטלוג קאוולי 2670), כתיבה ביזנטית, מאה ט"ו, דף 60ב-66ב.

וכך עלה בידינו 4 כתבי-יד (שהמוקדם שבהם הוא מן המאה הי"ג-י"ד) המכילים את התשובה דנן, ועדיין אנו צריכין למודעי!


אגב, חבל כי במהדורה משובחת שכזאת, לא שמו לב לתקן את המשפט הלא-מובן:
"ואין אומרים אותו אלא בקדושה ובעת צרה ולא בכל עת, כענין בה אמרו".
כך באוצר הגאונים.

ובמהדורת אופק:
"ואין אומ'רים אותו אלא בקדושה ובעת צרה ולא בכל עת וענין בהאמרו".

אך בכ"י פרמה לנכון:
"ואין אומרין אותו אלא בקדושה ובעת צרה ולא בכל עת נענין בהאמרו".

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ד' יוני 28, 2017 9:47 pm

בכתב-יד ספר שושן יסוד העולם, סימן א'קסד.
ז'נוה 145, כתיבה ביזנטית, מאה ט"ו, עמ' 455-456
מופיע "צרוף שם בן מ"ב וגלגולו מקבלת רבי'נו האיי ז"ל"

מצ"ב סריקה:
קבצים מצורפים
שושן יסוד העולם 1.jpg
שושן יסוד העולם 1.jpg (173.84 KiB) נצפה 8061 פעמים
שושן יסוד העולם 2.jpg
שושן יסוד העולם 2.jpg (140.03 KiB) נצפה 8061 פעמים

במסתרים
הודעות: 1781
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יוני 29, 2017 3:56 am

שאלה צדדית
צ"ב דהרי בחילופי אותיות וחילופי חילופיהן אפשר להגיע מכל אחת מהאותיות לכל אות אחרת?

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ה' יוני 29, 2017 9:19 am

טרם אענה על שאלתך, ראיתי להקדים את דברי הרמ"ק בפרדס רמונים, בפתיחה לשער ל:

"שער הצירוף. ידיעת סודות תורתנו הוא על-ידי הצירופים והגימטריאות והתמורות, וראשי תיבות וסופי תיבות ותוכי תיבות, וראשי פסוקים וסופי פסוקים, ודילוג אותיות וצירוף אותיות. ועניינים אלו נעלמים וסודם נשגבה, ואין בנו כח להשיגם לרוב העלמם, כי התיבות יתחלפו על פי דרכים אלו לאין סוף ולאין תכלית. ועל זה נאמר: ארוכה מארץ מדה וגו'. ועניינים אלו אנו מקוים שיתגלה אחר התחיה, אחר עיכול החומר העכור, ואחר שיצרף הגוף הנגוף, וישאר הצורה כחפץ יוצרה".


וראה עוד שם, שער כז - שער האותיות - פרק א (ע"פ מאמר הזוהר הנודע - בפ' בהעלותך, דף קנב, א):

"חלוקות התורה הם ארבע, ותחת כל א' מאלו הארבע - אלף אלפי אלפים בחינות.

החלוקה הראשונה - היא שכינה אותה (= הזוהר) בשם 'לבוש עליון' - שהוא סיפור הדברים, כי זה אינו מעלה ולא מוריד, אלא שנתגשמה כדי שתובן אלינו. והלומד בתורה לדעת לדעת סיפוריה כמי שלומד בספר זכרונות - זה וודאי לא יועיל בלימוד ולא יגיעהו ממנו תועלת, והלואי שלא יפסיד. אבל כאשר יבא האדם ללמוד התורה צריך שיהיה כוונתו שהוא לומד הענין ההוא במה שהם דברים אלהיים שנעלם ממנו עוצם פנימיותם, ובדבר הזה ייטב הבל תורה היוצא מפיו לפני הקב"ה משור פר, ועם היות שהוא לא ישכיל בה כי אם פשטיות הסיפור ההוא. ואין צריך לומר זה, אלא אפי' מי שלא יבין כלל, מפני שאינו בקי בלשון בביאורו, אלא הוא מתעסק במקרא לבד - גם לו יש שכר טוב בעמלו. ועל אלו וכיוצא בהן נאמר: ובתורתו יהגה יומם ולילה, ודרשו: ובתורה לא נאמר אלא ובתורתו, פירוש כפי שיעור ידיעתו. כי גם מי שלא ידע לחבר התיבות, גם הוא אם יעסוק בו יומם ולילה - שכרו אתו ופעולתו לפניו. ובתנאי שיוסיף לעולם, דאי לא תימא הכי הא אמרו מארי מתניתין: ודלא מוסיף יסוף, ודלא יליף וכו'.

והחלוקה השנית - היא אותם העוסקים בהשכלת הפשט, רצוני לומר הדינין והמדרשים ופירושי המצוות ופי' הפוסקים (= בכ"י אחר מצאתי: הפסוקים), כמו שתא סדרי דמתניתין בפשטיותם, ושימושם שכינו אותו בלשון תלמוד (= גמרא) ובלשון שימוש תלמידי חכמים. וכן מדרשי הגדה לרבותינו ז"ל בפשטיותם. כי הם וודאי משמחי לב מאירי עינים, יזכנו בוראנו להיות חלקנו בהם וגורלנו עמהם, כי הם מעמידי העולם. והאריכות בעניין זה לא יספיק הכתיבה. והחלוקה הזאת כינה הרשב"י ע"ה (= בזוהר שם) בשם 'גופא'. ואל זה כוונו מארי מתניתין באומרם: קינים ופתחי נדה הם הם גופי הלכות.

החלוקה השלישית - היא אותם העוסקים בקבלה הנעימה, כמו הסודות הנדרשים ובזוהר, שיכנס האדם בהם ועל-ידם יוסיף עוד כהם וכהם, כי מקום הניחו לנו. ובתנאי שיתמיד המעיין העסק בדרושי הספר הזה (= ספר הפרדס), כי ילך לבטח דרכו. והם 'נשמה' ופנימיות וודאי לכל התורה, כי כל המדרשים והמשניות וכל הדינין וכל מעשה המצוות - יש להם פנימיות וסוד נעים. ובביאור עניין זה אין לנו צורך.

החלוקה הרביעית - היא רוחניות האותיות ומציאותם וחיבורם אלו באלו והתייחסם, כי מי שירד לעומק העניין הזה יוכל לברוא עולמות. וזה נקרא 'נשמה לנשמה' - שהוא תלוי בבינה שהיא נקראת העולם הבא, וזהו השמחה שנקווה אחר התחייה.

ותחת כל חלוקה וחלוקה מארבע חלוקות אלו, יש כמה וכמה בחינות שאדם יכול לשפוט מעצמו.

[...] והנה אל שלשה חלוקות הקודמים כינה הרשב"י ע"ה (= בתיקוני זוהר) בשם מארי מקרא, מארי משנה, מארי קבלה. החלוקה הראשונה - היא נקראת מארי מקרא, החלוקה השנית - נקראת מארי משנה, החלוקה השלישית - נקראת מארי קבלה. והחלוקה הרביעית אינה נמצאת כמעט, ולכן לא באה בשם. ותחתיה תעמוד השמות ופעולתם וצירופם מתוך הפסוקים, בהשתתף אליהם ידיעת יניקתם וסדרם במרכבה העליונה, מה שאינו נמצא [כמעט]. ובספר ברית מנוחה נתעסק בעניין זה קצת".

וראה עוד שם, בפרק ב': "ופירוש עניינים אלו קבל משה רבינו ע"ה מפי הגבורה, וזהו שנתעכב משה רבינו ע"ה בהר ארבעים יום וארבעים לילה בלוחות שניות, והעניין בלימוד הסודות יותר ויותר ממה שלמד בפעם הראשון. כי עניין סודות תורתינו הקדושה לא יכילם רעיון וחשבון, וזהו וכדומה - החלוקה הרביעית שאמרנו בפרק א' שאנו עתידין ללמוד בזמן תחיית המתים בעולם [הבא], וקרוב לזה לעולם הצדיקים בגן עדן יושבים ועוסקים בתורה בלימוד הסודות, וזהו שמחתם כשמתחדש ביניהם חידושי תורה וסודותיה".

ובאור יקר פ' בהעלותך, סימן ד, בביאור מאמר הזוהר (הנ"ל):
"[ואינון טפשין כד חמאן לבר נש] בלבושא דאתחזי [לון שפירא לא מסתכלאן יתיר] וכו' - שהם מדקדקים בפשוטי המקרא.
[אורייתא אית לה גופא ומלין דאורייתא דאקרון] גופי תורה - הם המצות ודיניהם.
[האי גופא מתלבשא] בלבושא דאינון ספורין [דהאי עלמא] וכו' - כעין גיד הנשה בספור יעקב, ופרשת נחלות בספור בנות צלפחד, ודין מברך את השם בספור מעשה המקלל, ופסח שני בספור מעשה ויהיו אנשים. וכן כל התורה מוסרים ודינים ומעשה חסידות בסיפורים.
[טפשין דעלמא לא מסתכלי אלא בההוא לבושא דאיהו ספור דאורייתא, ולא ידעי יתיר ולא מסתכלי במה דאיהו תחות ההוא לבושא.
אינון דידעי יתיר לא מסתכלן בלבושא אלא בגופא דאיהו תחות ההוא לבושא.
חכימין עבדוי דמלכא עילאה, אינון דקיימו בטורא דסיני, לא מסתכלין אלא] בנשמתא [דאיהי עיקרא דכולא, אורייתא ממש] - הוא דרך הנסתר, כדרך הזוהר ושאר המחברים.
ולעלמא דאתי [זמינין לאסתכלא בנשמתא דנשמתא דאורייתא] - הוא דרך אחר נסתר ונעלם, לא יודע עניינו אלא אחר תחיית המתים, שעתיד הקב"ה לדרוש תורה חדשה, דהיינו דרך נסתר בתורה, לא יוכר לנו עתה... וסוד אור זה בלתי מתגלה עתה, עד תחיית המתים שיזדככו כל הנבראים ויהיו הצדיקים מוכנים להבין אותם הסודות".


ועתה נתנה ראש, ונשובה לשאלתך:

בפרדס רמונים להרמ"ק, שער כא - שער פרטי השמות - פרק יג
לאחר שהוא מעתיק את דברי הקדמונים (בטבלה שהעתקתי לעיל) הוא כותב:

"זהו סדר מוצא שם מ"ב על פי אלפא-ביתות רשומות, כי לא הותר להמציאו אם לא על-ידי את בש ואחס בטע ואלבם ואב גד ואי"ק ואטבח, שאם לא כן בקל היה מצטרף ע"י כ"ב אלפא-ביתות.
ומה שנמצא כי פעמים האות הוא אות השם אות הפסוק, כגון ר' של ברא שהוא עצמה ר' של קרע, וכן ש' של השמים שהיא גם כן שי"ן של יכש [ועם כל זה אנו מוציאין אותה על-ידי תמורות אלפא-ביתות] - לא על חנם [הוא], כי הוצרך השם להצטרף ולעבור דרך האלפא-ביתות פעם אחר פעם. ואם ירד ויעבור דרך האלפא-ביתא היורדת - יחזור ויעלה דרך האלפא-ביתא העולה, כי כל זה רמז לעליית מדרגות הסולם וצירוף שנצטרף ונתלבש השם עד בואו בפסוק בראשית. וכל דברים אלה מקובלים אל הקדמונים קבלה אמיתית ואין בה פקפוק"

ענין כ"ב אלפא-ביתות - ראה בפרדס, שער ל - שער הצירוף - פרק ה, וסוף פרק ו.
וענין אלפא-ביתא יורדת ואלפא-ביתא עולה - ראה שם, פרק ז, ועיין שם בארוכה לענין שם מ"ב "שעיקר צירופו הוא על-ידי אלפא-ביתות העולות ואינם יורדות, שהם: א"ל ב"ם, אי"ק בכ"ר, ואח"ס בט"ע, וא"ב ג"ד, והשאר - כמבואר בשער פרטי השמות על פי קבלת הגאונים, עיין שם".



וראה עוד באור יקר על תיקוני זוהר, כרך ד', עמ' כה (ובתו"ד: "ואין ספק שסוד צירוף השם בשלשה קפידות אלו יש להם סוד, ומי יוכל לרדת לעומקם, וכל זה נתאוה ר' שמעון", עיין שם).

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ו' יוני 30, 2017 6:22 pm

כתב יד ניו-יורק בהמ"ל 8114, כתיבה אשכנזית-מרובעת, מאה י"ד-ט"ו, דף מז, ב - מח, א

מכיל את הקטע שהביא הרב תוכן למעלה - מספר השם לרבינו הרוקח,
וכן את התוספת שפתחתי בו את האשכול דנן - מכ"י טורונטו.

לענין השמות שמוזכרים בסוף ("אדירירון...") - ראה בפרדס רמונים להרמ"ק, שער כא - שער פרטי השמות - פרק יב, בשם ספר הקנה.

וראה שם עוד בכ"י ניו-יורק הנ"ל, בדף נ, ב - נא, ב (מסגולותיו של שם מ"ב).

עוד שם בדף סא, ב: "מסורת ר' עקיב'א לרבי האיי שם מ"ב יוצא מבראשית בצירוף א"ב ג"ד, א"ל ב"ם, א"ת ב"ש, אח"ס בט"ע, אי"ק בכ"ר. וסדר כתיבתו כל שם מו' אותיו'ת".

"פי'רוש השם מארבעים ושתי'ם"
קבצים מצורפים
בהמ''ל 8114, מז, ב.jpg
בהמ''ל 8114, מז, ב.jpg (202.52 KiB) נצפה 8000 פעמים
בהמ''ל 8114, מח, א.jpg
בהמ''ל 8114, מח, א.jpg (435.15 KiB) נצפה 8000 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ש' יולי 01, 2017 10:53 pm

בכ"י וינה 148, כתיבה איטלקית, מאה י"ד-ט"ו, דף 56ב-57א:

"נכתב וניקד בקבלה ומסורת שם הנכבד והנורא של מ"ב אותיות, ופירשוהו אנשי הסוד והמדע שיוצא מפסוק בראשית...

אות לו. נשלמה תיבה ששית ולא מצינו לה מן היתה צירוף ואינה מן השם, כך ירשנוה מרבותינו ולא שמענו בו כלום.
ואני גרשום בר' שלמיה מצאתי לה צירוף ולא אצתי לשנות מקבלת הגאונים ז"ל...

וזה סימן הניקוד...

כך צירפה ופירשה רבנא האיי גאון על פי הקבלה ועל פי המסורה"
קבצים מצורפים
56ב.jpg
56ב.jpg (237.83 KiB) נצפה 7971 פעמים
57א.jpg
57א.jpg (118.46 KiB) נצפה 7971 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ב' יולי 03, 2017 3:27 pm

בכ"י ניו-יורק בהמ"ל 1884, כתיבה ספרדית, מאה י"ד, דף 20א:

"וכמו כן תמצא כמו שאמרנו מן ב' של בראשית ועד ב' של בהו - מ"ב אותיות, והסימן טוב: אסורה נא ואראה את המראה הגדל כתי'ב, נמצא חשבונו מ"ב''

וראה המשך דבריו המצ"ב:
קבצים מצורפים
ניו יורק 1884.jpg
ניו יורק 1884.jpg (94.58 KiB) נצפה 7948 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ד' יולי 05, 2017 2:48 am

בכ"י ניו-יורק בהמ"ל 2367, כתיבה איטלקית, שנת קנ"ב, דף 100א, בא"ד:

"אל תתמה על שינוי האלפ' ביתא -
כי כולם בספר יצירה.

ואל תתמה שלפעמ'ים יוצא בזה ולפעמ'ים בזה -
כי רב סעדיה גאון הוציא השם מ"ב מבראשית בענין זה,
וכל הקדמונים ירדו לזה".

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ג' אוגוסט 15, 2017 10:37 pm

עוד מצאתי בכ"י ניו-יורק בהמ"ל 2203, כתיבה ספרדית, מאה ט"ו, דפים רל, א - רלא, א:

"סדור שם המפורש

זה השם הגדול שהוא בן מ"ב אותיות הוא סדור השם המפורש ודאי כי זה השם גדול מאד אלא שהשם שהוא בן ע"ב אותיות הוא השם הגדול שזה השם הוא שהיה כהן גדול אומרו עשר פעמים ביום הכפורים.
וזה צירופו איך יצא מן פסוק בראשית ברא אלהים, ומן פסוק והארץ היתה תהו ובהו, כאשר מסרוהו החכמים א' אל א', וזו כתיבתו בסדורו אות באות כמו שפירשו אותו, ישמרם האל. וכל שש אותיות תיבה אחת, נמצא השם כלו שבע תיבות, וזה פירושו בשרח:

מתחילין בראשית...

ודע, כי כשלמדנו מראש מבלי צרוף נמסרה לנו אות ששית שהיא סוף תיבה ראשונה סמ"ך, וכשלמדנו לצרף האותיות מצאנוהו בצירוף צד"י. וראש תיבה רביעית נמסרו לנו בי"ת, ומצאנוהו בצירוף פ"א. ובראש תיבה חמשית נמסרה לנו האל"ף, ומצאנוהו בצרוף חי"ת. וכלן אותיות שמתחלפות, ואין אנו יודעין איך הדבר אם בשטוף הלשון הומרו או דבר אחר, והוחזק בלבנו הצרוף טפי עדיף מן שיטפא דלישנא. וכל אשר ידענו מזה הסוד הרי גלונו אותו לך.

ואתה יודע מה שאמרנו, וכך אמרו אותו החכמים בלשון הזה בגמ' בפרק עשרה יוחסין...
יהי רצון שנזכה גם אנחנו גם אתה לכל המדות הללו, הזהר בו בחיים, אל תגלהו אלא למי שהוא כדאי. וכשאתה חפץ לסדר אותיותיו השמר בהם ותתעטף בציצית שלך, ושב כמלאך יי' צבאות, ושב באימה וביראה וברתת ובזיע.

וכך סימני קריאתו, השמר בהם שלא תטעה..."
קבצים מצורפים
רל. א.jpg
רל. א.jpg (435.64 KiB) נצפה 7704 פעמים
רל, ב.jpg
רל, ב.jpg (585.49 KiB) נצפה 7704 פעמים
רלא, א.jpg
רלא, א.jpg (269.22 KiB) נצפה 7704 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 13, 2018 12:56 am

עוד מצאתי בכ"י וטיקן 206, כתיבה ביזנטית, מאה ט"ו, דף 1ב-2ב.

בתחלתו:
שם בן מ"ב יוצא מפסוק בראשית עד ובהו ע"י ח' אלפא בתא - כנגדם עשה דוד תמניא אפי.
קבצים מצורפים
1ב.jpg
1ב.jpg (553.2 KiB) נצפה 7069 פעמים
2א.jpg
2א.jpg (561.52 KiB) נצפה 7069 פעמים
2ב.jpg
2ב.jpg (434.94 KiB) נצפה 7069 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ו' יוני 12, 2020 1:01 pm

JTS 1910, כתיבה איטלקית, המאה הט"ו, 17ב-18א:
קבצים מצורפים
17ב.jpg
17ב.jpg (203.84 KiB) נצפה 4624 פעמים
18א.jpg
18א.jpg (60.91 KiB) נצפה 4624 פעמים

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: תשובת רב האי גאון בענין השמות הקדושים

הודעהעל ידי שבע » ג' יולי 07, 2020 6:03 pm

שבע כתב:בספר "תשובות הגאונים החדשות" (מהדורת אופק, ירושלים תשנ"ה) סימן קטו (עמ' 124-146), ההדיר ר' שמחה עמנואל את תשובת רה"ג - ע"פ כ"י מוסקבה - גינצבורג 566 (כתיבה פרובנצלית-ספרדית, מאה ט"ו-ט"ז).

... אגב, חבל כי במהדורה משובחת שכזאת, לא שמו לב לתקן את המשפט הלא-מובן:
"ואין אומרים אותו אלא בקדושה ובעת צרה ולא בכל עת, כענין בה אמרו".
כך באוצר הגאונים.

ובמהדורת אופק:
"ואין אומ'רים אותו אלא בקדושה ובעת צרה ולא בכל עת וענין בהאמרו".

אך בכ"י פרמה לנכון:
"ואין אומרין אותו אלא בקדושה ובעת צרה ולא בכל עת נענין בהאמרו".

תוקן ועודכן במהדורה החדשה (י-ם תשע''ט)
ראה במצ"ב עמ' 39 [עמ' 134 במקור], הערה 89
קבצים מצורפים
57984154.pdf
(994.82 KiB) הורד 106 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 379 אורחים