עמוד 1 מתוך 2

ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 12:20 am
על ידי חיים ושלו'
שלוש שנים לאחר שבית הדין בצפת זיכה גט לאישה שבעלה שוכב "צמח" בבית החולים, חוזרת הפרשיה להסעיר את עולם הדיינות, בעקבות ספר חדש בנושא שיצא בימים אלה: מחבר הספר, תלמיד חכם ידוע שבחר להישאר בעלום שם, מפריך לאורך 600 עמודי הספר את הטענות ההלכתיות של בית הדין בצפת ואף מראה כי דברי פוסקים שונים צוטטו בפסק הדין באופן חלקי בלבד וכי טענות בית הדין באשר למצב בריאותו של הבעל, עומדות בניגוד גמור לחוות דעתה של העובדת הסוציאלית שנמסרה בבית המשפט.

במהלך כנס של דייני בתי הדין, שנערך בשבוע שעבר, חולק הספר לדיינים. חלוקת הספר עוררה מהומה קלה, אחרי שהרב לביא, ראש ההרכב שהתיר את הגט, דרש להפסיק את החלוקה, בטענה שהספר מעורר מחלוקת ו"למה אתם שופכים את דמי?". למרות דבריו, הספר זכה לתמיכה מקיר לקיר של דיינים בכירים, ומחברו המשיך בחלוקתו לדיינים לאחר הכנס.

למעשה, חיבור הספר החל לפני כשנה, לאחר שהרב לביא פרסם מאמר ב"תחומין" (כתב עת לענייני תורה, חברה ומדינה, ח.פ.) וקרא לדיינים אחרים ללכת בדרכו, למרות שהגט שנתן הינו מחודש ועומד בניגוד גמור לדעתם של גדולי ישראל בכל הדורות. לביא הוסיף וטען במאמר כי הפולמוס שהתעורר נגד הגט כלל פשקווילים שכללו ביזוי והשמצות נגדו, כשהמכתבים היחידים שפורסמו ברבים היו מכתבם של גדולי ישראל שקבעו נחרצות שהגט אינו גט. מחבר הספר האיץ את הוצאתו לאור, אחרי שהבג"ץ אסר על הראשל"צ הגר"י יוסף, שמשמש כנשיא בית הדין הרבני הגדול, לערער על פסק הדין שמזכה את הגט. בהקדמה לספר, מציין המחבר כי בארה"ב נעשה גט דומה וכי ארגוני הנשים בארץ דורשים מבתי הדין לאמץ את פסיקת ביה"ד בצפת "לפיכך החליטו גדולי ישראל וגדולי הדיינים שבדור, כי זהו צורך השעה, ונחוץ עד מאוד להוציא קונטרס זה לאור עולם, ולהוכיח שכל דברי כותב ההיתר בעניין זה מזויפים מתוכם".

מתוך הספר

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 12:21 am
על ידי חיים ושלו'
עוד

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 8:37 am
על ידי ברוז
מי המחבר?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 9:57 am
על ידי חיים ושלו'
ברוז כתב:מי המחבר?

בעילום שם

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 1:00 pm
על ידי ברוז
חיים ושלו' כתב:
ברוז כתב:מי המחבר?

בעילום שם

גם אני יודע לקרוא.
ובכ"ז אשאל מי המחבר?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 1:36 pm
על ידי חיים ושלו'
ברוז כתב:
חיים ושלו' כתב:
ברוז כתב:מי המחבר?

בעילום שם

גם אני יודע לקרוא.
ובכ"ז אשאל מי המחבר?

האם מע"כרוצה שנהיה הולך רכיל מגלה סוד?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 1:50 pm
על ידי הפשטן
מספיק שתגלה לנו האם אתה יודע מיהו, שהרי בזה אין שום רכילות.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 2:38 pm
על ידי חיים ושלו'
אני לא יודע

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 2:59 pm
על ידי השעיר החיי
מגלה סוד זה בעיה, ומכה רעהו בסתר זה לא בעיה?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 3:12 pm
על ידי חיים ושלו'
מי בדיוק מכה רעהו בסתר? האם לכתוב ספר לסתור פסק הלכה זה בכלל מכה רעהו?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 3:17 pm
על ידי השעיר החיי
בהאשמות האישיות שיש שם לרוב ובלי גבול

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 3:27 pm
על ידי שש ושמח
השעיר החיי כתב:מגלה סוד זה בעיה, ומכה רעהו בסתר זה לא בעיה?

א. "רעהו" ???
ב. אם ההאשמות נכונות אין בזה שום בעיה.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 3:52 pm
על ידי לייטנר
מאז ומעולם היו מחלוקות על הכשרת גט.
אך דומני שמעולם לא תקף אדם בעילום שם בצורה כל כך חריפה דיין שב"היררכיה הרבנית" הוא בוודאי מעליו.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 4:03 pm
על ידי שש ושמח
מאז ומעולם היו מחלוקות על הכשרת גט.
אך דומני שמעולם לא התיר אדם היתר למעשה בניגוד לדעת אלו שבהיררכיה הרבנית [בלי מרכאות] הם מעליו. ובפרט לא היתר מחודש כ"כ. [רשעים תמיד היו, הכוונה שלא נתפס כלגיטימי, ולא שייך לדמות למחלוקות הלכתיות בתוך ביהמ"ד].

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 6:09 pm
על ידי לייטנר
הם הם הדברים.
בדיוק בגיטין שסידרו רבנים כאלה ואחרים דנו, ולא בגיטין שסידר ר' יצחק אלחנן (לדוגמא).
השימוש במרכאות ל'היררכיה רבנית' נועד כדי לסמל שאף שלכאורה אין היררכיה כזו (זקן ממרא מתייחס דווקא לסנהדרין), בפועל, לכולנו ברור שקיימת היררכיה, ולא הרי רב מושב בדרום הארץ כגדול הדור בירושלים שהכל משכימים לפתחו. כן הוא הדבר ביחס לבי"ד שפסק מה שפסק. יש דרך לחלוק, ואע"פ שאינה כפופה לחוקי המדינה, אצ"ל שביטול פסק מתוקף התמנותו של רב לתפקיד כלשהו, הינו טעם לפגם בלשון המעטה.
ותלמיד החולק על פסק דין חלוט, אף אם הוא "אוחז בכסא הכבוד", ראוי שיעשה זאת בכובד הראש המתאים.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 6:52 pm
על ידי תוכן
גם רבנים חרדיים כשיצאו בהיתרים מפוקפקים או תמוהים זכו לקיתונות של בוז אישי, ובצדק!

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 6:56 pm
על ידי פרנצויז
שש ושמח ותוכן אמרו דברי טעם.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 7:19 pm
על ידי לייטנר
תוכן כתב:גם רבנים חרדיים כשיצאו בהיתרים מפוקפקים או תמוהים זכו לקיתונות של בוז אישי, ובצדק!

יש מי שהתייחס לדעותיו ו/או לאורח חייו של הדיין, מלבד הערה זו?!

העובדות הן שבית דין פסק מה שפסק. ההתייחסויות לפסק הדין תהיינה אשר תהיינה, לא יכולות להיות יותר חמורות מאשר ב'גט מקליווא', למשל.
אכן, האמירה שעוד "רבנים (למעט דיינים?!) זכו לקיתונות של בוז אישי", רק מדגישה את האמירה שלי, ולא מדלדלת אותה.
כתבתי: "קיים כאן שיח בעייתי", ומיד מחקתי. לא קיים כאן שיח!

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 7:20 pm
על ידי תוכן
בגט מקליווא הדיונים הפכו לאישיים די מהר.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 9:06 pm
על ידי בברכה המשולשת
תוכן כתב:בגט מקליווא הדיונים הפכו לאישיים די מהר.


אך לא בעילום שם.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 9:21 pm
על ידי תוכן
נורא!

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 9:25 pm
על ידי בן אליהו
לייטנר מחילה אך כל דבריך תמוהים ביותר. וזאת מבלי להיכנס לגופו של עניין

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 9:28 pm
על ידי שש ושמח
לא ראיתי את הספר ואינני יודע איזה השמצות מועלות בו.
אך ברור שגדולי הדור מהציבור החרדי מחו על הפס"ד הנ"ל, [וגם לא התייחסו לבעל ה"פסק דין החלוט" כאל שיטה לגיטימית בביהמ"ד], ולכן א"א לבוא בטענות על שהכותב "תוקף בצורה חריפה דיין שב"היררכיה הרבנית" הוא בוודאי מעליו", וגם לא שייך לבוא בטענות על האנונימיות, כי הרי ברור שהכותב אינו הבר פלוגתא של הדיין הנ"ל אלא מייצג את דעת גדולי הדור.
[ובכלל, אם לדיין הנ"ל היה אינטרס בפס"ד הנ"ל, להשיג תמיכת ארגוני הנשים וכו' למועמדותו לביה"ד הגדול, זה מוריד מאד מהלגיטימיות של ה"פסק דין החלוט"].

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 10:23 pm
על ידי יקר
חיים ושלו' כתב:במהלך כנס של דייני בתי הדין, שנערך בשבוע שעבר, חולק הספר לדיינים. חלוקת הספר עוררה מהומה קלה, אחרי שהרב לביא, ראש ההרכב שהתיר את הגט, דרש להפסיק את החלוקה, בטענה שהספר מעורר מחלוקת ו"למה אתם שופכים את דמי?". למרות דבריו, הספר זכה לתמיכה מקיר לקיר של דיינים בכירים, ומחברו המשיך בחלוקתו לדיינים לאחר הכנס.


כזו גאווה על הלבנת פני יהודי, ה"י.
גם אם יש מקום לביקורת, וגם אם הספר ענייני ולא דן בגופו של אדם, עדיין אפשר להפיץ אותו שלא בנוכחותו של הרב לביא. ושבו על קיאם וטרחו לפרסם שהלבינו פניו.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 10:26 pm
על ידי אב בבינה
קיבלתי עכשיו:
https://drive.google.com/file/d/0BxPR0S ... sp=sharing

אגב מה שכתב "מציין המחבר כי בארה"ב נעשה גט דומה וכי ארגוני הנשים בארץ דורשים מבתי הדין לאמץ את פסיקת ביה"ד בצפת" האם הכוונה לפרשת קמנצקי? שם אפילו גט לא היה!

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 10:30 pm
על ידי אב בבינה
ונא לזכור גם הקונ' של תשובת הרבנים שהעלה כאן viewtopic.php?f=7&t=17862&hilit=%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%90%D7%94+%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%94&start=360#p254904

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 10:46 pm
על ידי יוסף משה
אב בבינה כתב:קיבלתי עכשיו:
https://drive.google.com/file/d/0BxPR0S ... sp=sharing


האם זה רק אני או שבקובץ יש רק כמה עמודים החוזרים על עצמם שוב ושוב?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 10:52 pm
על ידי אב בבינה
איני יודע. לי זה עובד. אולי תוריד אותו

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 10:54 pm
על ידי יוסף משה
עכשיו יותר טוב. תודה.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ב' יולי 03, 2017 11:43 pm
על ידי לייטנר
בן אליהו כתב:לייטנר מחילה אך כל דבריך תמוהים ביותר. וזאת מבלי להיכנס לגופו של עניין


כלל לא נכנסתי לגופו של עניין. קטונתי (בניגוד לרוב ככל הכותבים בפורום).
שש ושמח כתב:לא ראיתי את הספר ואינני יודע איזה השמצות מועלות בו.
אך ברור שגדולי הדור מהציבור החרדי מחו על הפס"ד הנ"ל


שוב, זו התייחסות לגופו של אדם. אם טענותיהם טענות, מה אכפת לי מאיזה ציבור הם.
שש ושמח כתב:לא ראיתי את הספר ואינני יודע איזה השמצות מועלות בו.
אך ברור שגדולי הדור מהציבור החרדי מחו על הפס"ד הנ"ל, [וגם לא התייחסו לבעל ה"פסק דין החלוט" כאל שיטה לגיטימית בביהמ"ד]

אכן, ויש דרכים לערער ולחלוק על פסק דין.
שש ושמח כתב:הכותב אינו הבר פלוגתא של הדיין הנ"ל אלא מייצג את דעת גדולי הדור.

גדולי הדור יודעים לכתוב.
שש ושמח כתב:[ובכלל, אם לדיין הנ"ל היה אינטרס בפס"ד הנ"ל, להשיג תמיכת ארגוני הנשים וכו' למועמדותו לביה"ד הגדול, זה מוריד מאד מהלגיטימיות של ה"פסק דין החלוט"].

בוא נחזור לרגע על המשפט כדי להבין. אתה טוען שהרב לביא התיר לאשת איש להתחתן (ובכך להפוך את ילדיה העתידיים לממזרים), רק כדי להתמנות לביה"ד הרבני העליון.
איך קוראים לטענה כזו?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ג' יולי 04, 2017 8:50 am
על ידי תוכן
יקר כתב:
חיים ושלו' כתב:במהלך כנס של דייני בתי הדין, שנערך בשבוע שעבר, חולק הספר לדיינים. חלוקת הספר עוררה מהומה קלה, אחרי שהרב לביא, ראש ההרכב שהתיר את הגט, דרש להפסיק את החלוקה, בטענה שהספר מעורר מחלוקת ו"למה אתם שופכים את דמי?". למרות דבריו, הספר זכה לתמיכה מקיר לקיר של דיינים בכירים, ומחברו המשיך בחלוקתו לדיינים לאחר הכנס.


כזו גאווה על הלבנת פני יהודי, ה"י.
גם אם יש מקום לביקורת, וגם אם הספר ענייני ולא דן בגופו של אדם, עדיין אפשר להפיץ אותו שלא בנוכחותו של הרב לביא. ושבו על קיאם וטרחו לפרסם שהלבינו פניו.


אם הוא הולך לעשות שטויות, מגיע לו שילבינו אותו בפניו, וכל הקודם זוכה.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ג' יולי 04, 2017 2:03 pm
על ידי שש ושמח
לייטנר כתב:
שש ושמח כתב:לא ראיתי את הספר ואינני יודע איזה השמצות מועלות בו.
אך ברור שגדולי הדור מהציבור החרדי מחו על הפס"ד הנ"ל

שוב, זו התייחסות לגופו של אדם. אם טענותיהם טענות, מה אכפת לי מאיזה ציבור הם.
כמו שכתבת בעצמך הנידון הוא לא על גוף הטענות על על צורת הדיון, ואתה הוא זה שהכניס לכאן את הדיון על גופו של אדם ועל מקומו בהיררכיה הרבנית [ואמנם אני מסכים שזה דיון שיש לו מקום].
וחוץ מזה, לא איכפת לי מאיזה ציבור הם. מספיק שהם ת"ח, וגם ב"היררכיה הרבנית" הם מעליו. וכתבתי מילים אלו רק משום שחשבתי שתקפוץ ותשאל איך כתבתי שגדולי הדור מחו, והרי רב פלוני לא מחה נגדו וכו', ולכן סייגתי דברי לגדולי הדור החרדים, כי אינני יודע דעת רבני הד"ל.

שש ושמח כתב:לא ראיתי את הספר ואינני יודע איזה השמצות מועלות בו.
אך ברור שגדולי הדור מהציבור החרדי מחו על הפס"ד הנ"ל, [וגם לא התייחסו לבעל ה"פסק דין החלוט" כאל שיטה לגיטימית בביהמ"ד]

אכן, ויש דרכים לערער ולחלוק על פסק דין.
יש גם דרכים איך לכתוב פסק דין.
וכאמור, לא ראיתי את הספר ואיני יודע על מה יצא קצפך. אולי כדאי שתכתוב מהם הדרכים שלעת כבודך הותרו כדי לחלוק על פסק דין [חלוט] ואיזה לא כדי שנוכל לדון דיון נורמלי?

שש ושמח כתב:הכותב אינו הבר פלוגתא של הדיין הנ"ל אלא מייצג את דעת גדולי הדור.

גדולי הדור יודעים לכתוב.
אל תוציא את דברי מהקשרם. לא כתבתי שמייצג אותם אלא שמייצג את הדעה שנתמכת על ידם. ולכן לא לענין לבוא בטענות על המחבר שמשיג על מי שבהיררכיה הרבנית הוא מעליו, כשברור שהוא מייצג דעה שנתמכת על ידי אלו שבהיררכיה הרבנית הם מעל המותקף. וכן לגבי טענת האנונימיות.
שש ושמח כתב:[ובכלל, אם לדיין הנ"ל היה אינטרס בפס"ד הנ"ל, להשיג תמיכת ארגוני הנשים וכו' למועמדותו לביה"ד הגדול, זה מוריד מאד מהלגיטימיות של ה"פסק דין החלוט"].

בוא נחזור לרגע על המשפט כדי להבין. אתה טוען שהרב לביא התיר לאשת איש להתחתן (ובכך להפוך את ילדיה העתידיים לממזרים), רק כדי להתמנות לביה"ד הרבני העליון.
איך קוראים לטענה כזו?
מה זה משנה איך קוראים לזה? משנה אם זה נכון או לא.
תחזור שוב על המשפט ואז תבין. לא כתבתי שעשה כן במזיד וכמו שאתה מנסה לשים בפי, אלא שכיון שיש לו נגיעה בענין יתכן שזה השפיע עליו גם אם שלא במודע [גם מי שלוקח שוחד בד"כ לא מטה דין במודע].
ומ"מ, אני מצפה מאדם שיש לו הגינות בסיסית, שלא לדבר על יר"ש, שאם בא לפסוק דין מחודש כ"כ, ויודע שבצורה טבעית יש לו נגיעה לצד אחד, והרבה מגדולי הדור חלוקים עליו, שלא יסמוך על עצמו להקל. ואם בכל זאת סמך על עצמו להקל בשאלה חמורה כזו זה מטיל עליו צל כבד.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ג' יולי 04, 2017 8:41 pm
על ידי חולין
אף שדברי כל הגדולים מדברים בעד עצמם על הטעות שבהיתר זה, אציע למבקרים אישית לראות בהסכמת הגרא"ד אויערבאך שכידוע התבטא בכתב בחריפות נוראה כנגד ההיתר, שכתב שדברי המתירים היו בגלל הרחמנות על העגונה, ולא כפי שנכתב כאן שנבעו מנגיעה אישית.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ה' יולי 06, 2017 2:31 am
על ידי שומע ומשמיע
השעיר החיי כתב:בהאשמות האישיות שיש שם לרוב ובלי גבול

לא מצאתי אפילו אחת.
מה אתה מתכוון האשמות אישיות?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ה' יולי 06, 2017 2:33 am
על ידי שומע ומשמיע
לייטנר כתב:
תוכן כתב:גם רבנים חרדיים כשיצאו בהיתרים מפוקפקים או תמוהים זכו לקיתונות של בוז אישי, ובצדק!

יש מי שהתייחס לדעותיו ו/או לאורח חייו של הדיין, מלבד הערה זו?!

העובדות הן שבית דין פסק מה שפסק. ההתייחסויות לפסק הדין תהיינה אשר תהיינה, לא יכולות להיות יותר חמורות מאשר ב'גט מקליווא', למשל.
אכן, האמירה שעוד "רבנים (למעט דיינים?!) זכו לקיתונות של בוז אישי", רק מדגישה את האמירה שלי, ולא מדלדלת אותה.
כתבתי: "קיים כאן שיח בעייתי", ומיד מחקתי. לא קיים כאן שיח!

מי דבר במקרה דנן, על הדיינים באופן אישי?

[[size=50]נ.ב. אחד מהדיינים הוא ממשפחתי הקרובה[/size]

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ה' יולי 06, 2017 2:59 am
על ידי גם זו לטובה
לייטנר כתב:מאז ומעולם היו מחלוקות על הכשרת גט.
אך דומני שמעולם לא תקף אדם בעילום שם בצורה כל כך חריפה דיין שב"היררכיה הרבנית" הוא בוודאי מעליו.



אדרבה בגלל אנשים שכמותך, לא מהני לכתוב סתם תשובה הלכתית, אלא ראוי להודיע בשער בת רבים שאין כאן מחלוקת הפוסקים כפי שהיה בפולמוסים הידועים.

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ה' יולי 06, 2017 9:49 am
על ידי בן אליהו
גם אני לא מצאתי לפו"ר שום האשמה אישית בקונטרס הנ"ל. עוד דבר שלא מובן לי הוא האמירה "שופכים את דמי" על פניו הדבר לא מובן. האם אסור להביע דעה חולקת? יחד עם זה אחד מגדולי התורה המובהקים ביותר בדור שיצא חוצץ כנגד הגט כתב משפט שיש בו התייחסות לסקטור ממנו מגיע הרב לביא שליט"א שגם משפט זה בעניי לא הצלחתי להבין את ההקשר שלו בעניין. כמובן שאותו גדול לא זקוק כלל "להסכמות שלי", רק אמרתי שאני כשלעצמי לא הבנתי. אכן הגט מחודש וצריך לדון בדברים לגופם, נדמה לי אבל שלדיון על הגט התלוו אמוציות לא ענייניות וחבל שכך. כיוון שזה משחק רק לידיהם של מי כל מיני עמי ארצות שרוצים להחליש את מעמד בתי הדין בכלל, או לחילופין לקעקע את ההלכה. ועל כך צר לי מאוד מאוד.
אני כותב זאת ומוצא לנכון לומר שכשלעצמי לא מובנים לי כמה דברים בדברי הרב לביא ובמיוחד ההסתמכות על החזון איש קשה בעיניי. לא שאני "מאן דאמר" בכל העניין אבל חשוב לי להבהיר שאני לא בא "לגונן" על הגט, אלא רק להביע צער על איזה שהוא צליל זר וצורם שמלווה כל הזמן את הדיון על הגט. רק מזיק כפי שציינתי

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ו' יולי 07, 2017 9:26 am
על ידי צולניק
סקירה על הפרשיה ועל הספר החדש

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ד' יולי 19, 2017 4:23 am
על ידי פלוריש
הרב לביא כותב במהלך הפסק כמה פעמים שההיתר ניתן למקרה הייחודי הזה בלבד וכו', וההבנה הרגילה שכוונתו למקרה של צמח.
אול שמעתי שמועה שהוא התכוון למשהו שכלל לא הועלה על הכתב:
א. באותו המקרה הזוג כבר החלו הליך גירושין.
ב. בכל מקרה בי"ד היה אמור לפסוק כפיה לגט, מצד אסורה לבעל ולבועל.

האם הדברים נכונים?
מה המשקל ההלכתי של שתי העובדות האלו?

Re: ספר חדש על פרשיית ה"גט מצפת"

פורסם: ד' יולי 19, 2017 6:46 am
על ידי אוצר החכמה
מה היה שם לא מעניין אותי . אבל אתה מעורר שאלה עקרונית מעניינת.
ונדבר על שלושה מקרים
1.זינתה. שאז מצד אחד חייב לגרשה על פי דין, אבל מצד שני אולי רוצה לנקום בה ולהענישה על מעשיה. ואם כך זה סברא הפוכה שתחת שנאמר שוודאי שמרוצה לגרשה כי למה לו לענותה להיפך כיוון שנזדמנה לידו שלהענישה בלא שיכפוהו יהיה מרוצה בזה ושוב אינו זכות גמור.
2. אשת כהן שנאנסה. ששוב היא אינה אשמה בזה ולא שייך שרוצה לנקום בה.
3. שנעשה הוא כרות שפכה. שאז מלבד שאינה אשמה גם הוא הסיבה לאיסור ולא היא. (וצריך לעיין בנוב"י שכתב שאין חיוב לגרש אלא שלא יתייחדו אם יש בזה איזה סברא לשנות ולכאורה לא)

ואם נאמר שכל היכא שכופין אותו לגרשה על פי דין נחשב זכות הוא לו, האם ייצא מזה שכל מי שכופין אותו לגרשה ונסע למדה"י אפשר לזכות גט? ובלאו הכי הא חזינן שיש שכופין אותם ונלחמים שלא לגרש. ואולי אינו ראיה כי מסתמא מצינו גם עבדים שלא רצו להשתחרר ואפ"ה אמרינן שזכות הוא לעבד שייצא מתחת יד רבו.

מצד שני אי אמרינן שיש סברא שרוצה שלא לגרשה כדי לצערה, א"כ נפל פיתא בבירא דמעתה לעולם נאמר מאן יימר שרוצה בטובתה דלמא רוצה ברעתה, ואע"פ ששמעינן שחיו באהבה וחיבה דלמא לאו הכי הווה או אפילו אם היה כן אולי לא מיקרי כבר זכות גמור, ואולי סבר שזינתה ומעתה מותר לו לצערה?
רק אם כן אותם סברות יש לומר גם בעבד ולמה נחשב זכות. אבל יש לחלק ששם המצב במהותו הוא זכות כי זכות הוא לאדם לקנות עצמו, אבל לגרש אינו זכות בעצם רק מכוח סברותינו. וכל זה מסתמא כבר נידון בעניין.