מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 13, 2017 9:40 pm

אשמח לקבל הפניות על סקירות ומאמרים בנושא קבלת הפיצויים מהגרמנים, בדגש על דעתם של גדולי ישראל דאז, מה דנו בזה מתוך המקורות, ומה הורו בפועל, וכו'. (ראיתי באיזהו מקומן מכתב מה'ויואל-משה' בו הוא כותב כי יש לו בנושא הזה צדדים רבים לכאן לכאן באין הכרעה, ונעלם ממני מקומו של המכתב. ועכ"פ התעוררתי לחפש על דעתם של גדולי התורה זצ"ל בענין זה, הוראתם ונימוקיהם).

בסדר
הודעות: 449
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 1:32 am

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי בסדר » ה' יולי 13, 2017 10:07 pm

בקינה הידוע של הגאון רבי מיכאל דוב ווייסמאנדל זצ"ל כותב שלא לקבל הפיצויים. שמעתי שגם דעת הרה"ק מקאשוי זצ"ל היה כן, ועוד כמה גדולי ישראל

בברכה המשולשת
הודעות: 14223
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יולי 13, 2017 10:24 pm

יעויין בהלכות מדינה לצי"א כרך ג'.
נפש הרב לגר"צ שכטר (על רבו הגרי"ד הלוי מבוסטון)

דרומי
הודעות: 9124
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 13, 2017 10:25 pm

במענה למכתבה, בו מעוררת שאלת קבלת הכספים דשלומים ופיצוים מאשכנז העומדת אצלה על הפרק, ואין דעתה נוטה לקבלם, ומפרטת הטעמים בזה.
מובן ששונה בתכלית המצב עתה, מאשר הי' בעת הדיון לפני כמה זמן באם להסכים לקבלת פיצוים אלו או לא, כי כיון שכבר נמשך הדבר כמה שנים ובפרסום הכי גדול, מובן שאין ביחס יחיד להאמור (כוונתי באם יתבע המגיע לו או לא), לשנות אותו הרושם הבלתי רצוי שכותבת אודותו (הרמת קרנם, קירוב הדעת אליהם וכו').
כן במ"ש שכשהגזלן מחזיר הגזילה, מקילין בעונשו, משא"כ באם לא תקבל.
ידוע בכ"מ בתורתנו שצריך להוציא הגזילה מיד הגזלן גם עכו"ם, ובפרט שכשתשאר הגזילה בידו, ה"ז מחזק מעמדו וענינו, ובפרט בנדון דידן שהגזלן נשאר גזלן גם עתה, הרי חיזוק כחו, אינו מחזק צד הטוב שבעולם.
ומובן ג"כ שאין בהאמור מענין קבלת צדקה מן העכו"ם, שהרי הפיצוים הם בין לעניים ובין לעשירים בשוה, ואין בזה ענין של צדקה.
ולדעתי תעשה את התלוי בה, לתבוע סכום הכי גדול המגיע להם, אלא שבהמשך למכתבה, יפרישו חומש מזה לצדקה, ומובן וגם פשוט שאין בצדקה זו, כל זכות לאלו ששלמו הפיצוים, שהרי הם החזירו הגזילה לבעלי', והבעל עושה כפי רצונו הוא.

(אגרות קודש - ליובאוויטש - חי"ז ע' שמט)
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ב' מאי 13, 2019 12:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 13, 2017 10:39 pm

החזו"א, הגריז"ס, הגראז"מ, וכו', הביעו דעה?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' יולי 14, 2017 12:10 am

החזו"א לא רצה להכריע לנציגי הציבור כידוע, כיון שלא היתה הצבעתם מכרעת.
במעשה איש (ח"א קע"ה)כ' שלא רצה שועד הישיבות יקחו מזה.
בס' "קובץ הספדים ליום ח' בתמוז" [ישנו באוצר] מעמ' 88 ואילך יש ליקוט בענין.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 14, 2017 5:30 pm

תודה למשיבים.

בדעת הגרי"ז ראיתי דברים לכאן ולכאן, מצד אחד לא לסייע לכפרתם, ומן הצד השני שהכסף הוא השבת גזילה ותל"מ.

(בישורון ח עמוד שעח בשם הגריד"ס, דמצות מחיית עמלק ודאי נוהגת רק בצאצאי עמלק בן אליפז ממש, כנראה לאפוקי מדברי הרב מבוסטון כמבואר במצויין לעיל).

וע"ע שער ראובן עמוד שא.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי שעת הכושר » ש' יולי 15, 2017 10:56 pm

עיינו עוד באשכול הזה; http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=13576#p126782

גם צריך לעיין בגמרא ב"ב ד"י ע"ב, ושו"ע יו"ד סימן רנד.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' יולי 16, 2017 10:39 am

(יש גם באחד הקונטרסים של ר' יעקב הידוע, באמצע החידושים לבבא בתרא, נגד בגין שאיים במלחמת אחים...)

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי בר ישראל » ג' יולי 18, 2017 7:53 pm

ידוע שהגרי״ד סולובייציק (מבוסטון) מאד מאד הרגיז על שילומים האלו כשהצעו אותם, ויצא כנגדם בכל תוקף (אך דיש עדויות מצד תלמידיו שבסוף ימיו חזר בו)

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' מאי 12, 2019 12:41 am

מצאתי משהו מענין -
20190510_115222.jpg
20190510_115222.jpg (1 MiB) נצפה 3651 פעמים

מחילה שזה הפוך.

יונת אלם
הודעות: 388
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי יונת אלם » א' מאי 12, 2019 8:43 am

מצאתי מהרשום אצלי בנושא זה:
הגאון רבי ראובן כץ זצ"ל פרסם באותם ימים מאמר ובו שלשה טעמים לפיהם "יש להתנגד בכל התוקף המוסרי לניהול שיחות שילומים עם אומת המרצחים". א. אילו היה בא היום מלך המשיח היינו מצווים למחות זכר עמלק כי יהדות ועמלקיות אינם יכולים לדור יחדיו בעולם הצדק של הקב"ה. אין כל ספק בדבר שהעם הגרמני הוא התגלמות של עמלק ההיסטורי. על מעשי השמדה אלו מחויבים אנו ב"מחה תמחה" לא רק לגבי גוף האויב אלא גם לסחורתו ותוצרתו, רכושו וממונו.
ב. גם אם נניח שהם יעמדו בהתחייבות וישלמו פיצוים בתוצרת של סחורה ומכונות, השמדת האומה על ידי הנאצים ימ"ש היתה כל כך יסודית ואין לך שטח ורכוש הון שאין בו דם הקדושים והמעונים. האם לא תרעדנה ידי ישראל לנגוע בכלי היצור של עם המרצחים שהיו מכונות השמדה וספוגות וטבולות בדם קדושים וטהורים?!
ג. הרבה מהמצדדים בעד, מבססים את טעמם בסוג נקמה חדש. כדי לא להשאיר את הביזה ביד הגרמנים בטענת "הרצחת וגם ירשת". טענה זו נאמרה על מעשה של פרט. כשאליהו הנביא הוכיח את אחאב על גזילת כרם נבות. אבל לגבי עמלק שעליו ציותה התורה נקמה ומחיה וזהו דבר ששיך לכלל ישראל בזה אין טענת "הרצחת וגם ירשת" ואין מקום לשילומים ופיצויים.
אומה מרצחת שהשמידה ששה מליון תוך אכזריות מתוכננת, אין כל ספק שאסור לנו להושיט להם יד לשלום. עלינו לקיים מחייה ונקמה באומה עמלקית זו ולא להשתמש בסחורתם ותוצרתם ולהאדיר את קרן הרשעים.
כל משא ומתן עם הגרמנים מתפרש כפשרה ומחילה. ולא זו בלבד אלא עצם הישיבה איתם בלי קשר לתוצאות המעשה כבר מהווה כשלעצמו ויתור על הנקמה. אין גם לקבל את הטענה כי כאילו קיימים שני סוגי גרמנים, רעים וטובים. היטלר היה שליח כל העם הגרמני וההשמדה נעשתה על ידי העם כולו מבלי שנשמעה התנגדות ומבלי שהורמה יד מוחה על כך.
מסכומי השילומים והפיצויים לא ניוושע ואל לנו לטמאות את ידינו ולהושיטם לרוצחים. גם במגילת אסתר אנחנו קוראים: "ובביזה לא שלחו ידם".

ביום אישור השילומים רשם מרן הגאון רבי יחזקאל סרנא זצוק"ל רשימה מוסרית ארוכה תחת הכותרת: "שלמי צפעונים" ואצטט חלקים ממנה:
אילו זכינו היתה השאלה נפתרת על פי התורה, ועכשיו שלא זכינו היא נפתרת עפ"י תורת ה'מוסר' הרחוקה מאד מדעת תורה ושאינה רחוקה הרבה מה'מוסר' הגרמני. לכאורה הדבר פשוט שיש כאן הרמת קרנם של הרוצחים וטשטוש רשעותם הארורה. אבל כשנעמיק יותר נמצא שיש כאן הרמת קרנם של ישראל. מי מלל ומי פלל, בשנים השחורות והאיומות כשהצפעוני הארור הדביק מטליות צהובות לכלל ישראל ועשאם כעפר לדוש, לבזויים ונבזים בעיני כל, שרק אחרי עבור שנים מועטות יבואו הרוצחים הארורים ויכו על ליבם על חטא בפני כל העולם ויודו ויפרסמו שהם מחויבים לפייס את ישראל, ואחרי אישור השילומים יקום ראש הממשלה שלהם ויברך על הסרת הכתם והחרפה שרבצה עליהם. גם הניאו נאצי שיצא בנאום חריף נגד ההסכם אמר כי 'רק מליון אחד מיהודי אירופה נהרגו בימי מלחמת העולם' וזהו נסיון להתכחש. מה טיבה של הכחשה זו?
בסוף הברכות שבירך משה את ישראל אמר: "אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בד' מגן עזרך ואשר חרב גאוותך ויכחשו אויביך לך ואתה על במותימו תדרוך" מביא רש"י דברי חז"ל בספרי כי היעוד של התכחשות האויבים לנו הוא לעתיד לבא וזוהי ברכה שיש בה הרמת קרנם של ישראל וקידוש שמו יתברך. והמתכחשים שבאומות אינם דוקא רשעי אומות העולם אלא גם החסידים שבהם כחירם מלך צור כמבואר שם בדברי חז"ל.
אבל במה דברים אמורים שההתכחשות היא ברכה, שיחד עם ההתכחשות מתקיים גם "ואתה על במותימו תדרוך" דהיינו השפלה כזו עד שנדרוך על צווארם ממש כמו שמצינו במרדכי שקיים בהמן הרשע וגם על כך זעק חמס חבקוק הנביא וראה בכך שפלות לישראל.
אצל אסירי יצר הרע שהכל אצלם מקרה, הם לא ידרכו על במות האויבים כי זה נגד ה'מוסר' המזויף שלהם ואצלם ההתכחשות היא קללה שעל ידה הם הולכים ומתערבים יותר בבעיית הגויים הגרועים ביותר עד שלבסוף ילכו גם הם בדרכי האכזריות של הנחשים הצפעונים האלה.
נמצא, כתב ראש ישיבת חברון זצוק"ל, כי פתרון לשאלת השילומים תלוי במצבנו הרוחני. רק המאמינים בהשגחת ד' ומכירים בעליונות רוחניות ישראל על העמים, הם ראוי להם להינקם מאויביהם ולקבל מהם שילומים ועל ידי זה לקדש שם שמים ושם ישראל. מה שאין כן אלה ה'חפשים' שהם כחגבים בעיני עצמם, ומסתכלים בנחיתות לאומות ומקנאים במעלתם, להם אסור בהחלט שילומים אלה כי בכך תתרומם קרן הרשעים.
ידעו נא החפשים האלה למיניהם, כי רק בזכות שלומי אמוני ישראל יש להם הזכות לזכות לברכה של "ויכחשו אויביך לך" מפני שאצלם מתקיימת גם הברכה שהיא כתוצאה מההתכחשות "ואתה על במותימו תדרוך" סיים מרן ראש הישיבה ד"כנסת ישראל" זצוק"ל את מסתו.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' מאי 12, 2019 10:50 am

לפי מה ששמעתי.
הבית ישראל מגור היה בעד לקיחת כספי השילומים.
ואילו מהר"א מבעלז התנגד לכך.

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' מאי 12, 2019 6:32 pm

ראה יגדיל תורה (לודמיר) פר' בא בעניין זה רעיון יפה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2252
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' מאי 12, 2019 7:18 pm

מקדש מלך כתב:לפי מה ששמעתי.
הבית ישראל מגור היה בעד לקיחת כספי השילומים.
ואילו מהר"א מבעלז התנגד לכך.

לפי מה ששמעתי אודות דעתו של מהר"א מבעלז (ואדגיש, שזה 'מפי השמועה' ולא מקור מבוסס). שהתיר לקחת לצורך להשתקם/לחתן ילדים. אבל בסתמא לא.

[קרי (לפי הבנת השומעים), לא לקבל 'פיצוי'/תשלום על העוולות שעשו. . אבל מה שנחוץ להשתקם לאחר החורבן, זה מחובת הפושע לשקם את הניזוק - ואין לזה קשר לתשלום/פצוי על העול שעשה...].

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' מאי 13, 2019 12:05 pm

מצו"ב מר' זלמן סורוצקין רעיון יפה.
קבצים מצורפים
אזנים לתורה.PDF
(154.76 KiB) הורד 184 פעמים

דרומי
הודעות: 9124
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דעת תורה בענין השילומים מגרמניה

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 13, 2019 12:07 pm

ראיתי מציינים ל'הפרדס' שנה כו חוברת ב ע' 40. 'שער ראובן' (כץ) ע' שא. שו"ת דברי יואל ח"א סי' ה אות ג. 'מאיר החיים' (ב"ב, תשנ"ב) ח"ב ע' תסב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 215 אורחים