עמוד 1 מתוך 1

"אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 6:18 pm
על ידי חד ברנש
איזה סופר כתב:
קצת רבתי אתך. הרי האמת היא, שאין מריבים אלא עם ידיד, ולעולם אין מריבים עם שונא. אשה רעה, בעלה מגרש אותה ופטור, ואם יש מריבה בין אדם לאשתו סימן טוב הוא להם. 'לכן עוד אריב אתכם, נאום ה', ואת בני בניכם אריב'. שלום, שלום! סע לשלום! עוד אריב אתך! אריב ואריב!..

האם מישהו מכיר מקור תורני לרעיון?

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 6:19 pm
על ידי כדכד
,לכן עוד אריב אתכם נאום ה' ואת בני בניכם אריב"

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 6:22 pm
על ידי סעדיה
חד ברנש כתב:איזה סופר כתב:
קצת רבתי אתך. הרי האמת היא, שאין מריבים אלא עם ידיד, ולעולם אין מריבים עם שונא. אשה רעה, בעלה מגרש אותה ופטור, ואם יש מריבה בין אדם לאשתו סימן טוב הוא להם. 'לכן עוד אריב אתכם, נאום ה', ואת בני בניכם אריב'. שלום, שלום! סע לשלום! עוד אריב אתך! אריב ואריב!..

האם מישהו מכיר מקור תורני לרעיון?

כעי"ז בהעמ"ד דברים כ"ט י"ג

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 6:30 pm
על ידי מחולת המחנים
אפשר לדרוש זאת בכוונת הכתוב (שמואל ב, יג טו) "כי גדולה השנאה אשר שנאה מאהבה אשר אהבה", שגודל השנאה של אמנון היתה אחרי אהבתו הגדולה לתמר.
ואולי כבר ביארו כן.

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 6:30 pm
על ידי חד ברנש
כדכד, מה הוספת על דברי הסופר?

סעדיה, תודה לך!

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 6:35 pm
על ידי שמש
זהו (בהיפוך) מעין מאמרו של ש"פ 'שלום עושים עם אויבים'...

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 7:11 pm
על ידי קלונימוס הזקן
מחולת המחנים כתב:אפשר לדרוש זאת בכוונת הכתוב (שמואל ב, יג טו) "כי גדולה השנאה אשר שנאה מאהבה אשר אהבה", שגודל השנאה של אמנון היתה אחרי אהבתו הגדולה לתמר.
ואולי כבר ביארו כן.


בקינות לת"ב גדולה השנאה מאת אשר אהבה. ובטעות פירשו בקינות המפורש למינהו (בעקבות ר' אשר ב"ר יוסף מקראקוב) "מעת אשר אהבה" שזמן הגלות ארוך יותר מזמן קיום שני המקדשות.

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ג' יולי 25, 2017 8:36 pm
על ידי מה שנכון נכון
בדומה לרעיון שבאגרת ביארו הדרשנים את הכתובים בסוף איכה: "השיבנו... כי אם מאוס מאסתנו, קצפת עלינו עד מאד", שאם היתה זו מאיסה היה 'שנא שלח' ולא היה העונש גדול כ"כ, ומהקצף הגדול מוכח שלא מאסתנו. משל לאדם, שאם עבדו סרח במיוחד מגרשו ומסיים הענין, אבל אם בנו סרח אין לו ברירה אלא להלקותו עד שיחזור למוטב, כי א"א לנתק הקשר שביניהם.
ובאיכ"ר ע"פ זה "והיא דעתיה דריב"ל [דאמר] כי אם מאוס מאסתנו, אם מאיסה היא לית סבר, ואם קציפה היא אית סבר, דכל מאן דכעיס סופיה מתרצה".

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ד' יולי 26, 2017 1:29 am
על ידי מחולת המחנים
ואפשר לפרש עוד הכתוב בעמוס (ג, ב) "רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עונתיכם" מלשון (בראשית יט, יח) "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וגו'", וברש"י שם לשון חיבה, וכן "ולנעמי מודע לאשה" (רות ב, א), "הלא בועז מודעתנו" (שם ג, ב).

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: ד' יולי 26, 2017 11:06 am
על ידי כדכד
חד ברנש כתב:כדכד, מה הוספת על דברי הסופר?
ציטטתי את הפסוק כמקור. זה לא היה מה שביקש מר?
האם מישהו מכיר מקור תורני לרעיון?

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 10:56 pm
על ידי תם מה הוא אומר
סעדיה כתב:כעי"ז בהעמ"ד דברים כ"ט י"ג


ע"ע העמק דבר בראשית ג טו.

יש לומר עוד ע"פ המבואר כאן viewtopic.php?f=7&t=13771

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 8:10 pm
על ידי מצפה
עיי' תוס' תענית כ. ד"ה ונעתרות

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 10:17 pm
על ידי קרית מלך
המהר"ל בגור אריה פר' בראשית כתב כעין זה על ענין הקנאה שקנאה אפשרית רק בין שניים שיש שייכות במעמדם, כי בין שניים שאין כל קשר ושייכות אין מקום לקנאה. [לכן המלאכים שהם מן העליונים נתקנאו בבריאת האדם שיש בו נשמה מן העליונים, לעומת זאת לא מצינו שנתקנאו בכל מעשי בראשית שהם התחתונים ואין בהם כל שייכות לעליונים].