האם יש בראשונים פירוש מילולי לביטוי כריסה בין שיניה?
תודה מראש.
בדיעבד נקבל גם פירושי אחרונים... :)
חיימקה כתב:.
ולמחר כריסה בין שיניה. ולמחר היא מעוברת לא קתני, דזה אפשר שהיום תלד ולמחר תתעבר ויהיה זה העיבור עיבור חדש, אבל שהולד יהיה במדור העליון דהיינו כריסה בין שיניה, זה לא ימצא אלא אם כן עדיין לא ילדה ממה שהיתה מעוברת בראשונה, שהרי אין הולד דר במדור העליון עד שלשה חדשים האחרונים כמשא"זל, משום הכי קאמר איך וכו' ולמחר כריסה בין שיניה:
כריסה בין שיניה. כתוב בלקוטים בשם הא"רי זל"הה (שער מאמרי רז"ל מס' כתובות) ששמע מחכם אחד קדמון שזהו אחד מג' דברים שנסתפקו התוספות ולא נתברר להם מ"ט נקט התנא לשונות אלו, והלשון הזה פירשו הא"רי ע"ד הסוד, ושנים האחרים תמצאם בכתובות, אחד בפ"א משנה ו', ואחד בפ' י"ג משנה ב' ע"ש. ולי עוד טעם אחר בזה על פי הפשט, כי כריסה ודאי היא תלויה בין שיניה, והיא האלה שבודקין אותה עליה בעת לדתה, ועיין עוד מ"ש בדבור הנ"ל:
בן יהוידע ר"ה כה. כתב:וכתב הרמב"ם ז"ל לכך נקראים חבלי יולדה כי היה דרכם מזמן קדמון לקשור חבלים מכאן ומכאן כדי שתסמוך עצמה עליהם ותרכין ראשה יעיין שם
חיימקה כתב:נ.ב. היכן הרמב"ם שהוא מציין על חבלי יולדה?
מחללין עליה את השבת, ר"ל שעושין לה כל צרכיה כגון הדלקת הנר ושחיטה ובשול ושחיקת סממנין שתשתה אותן וקשירת החבל שתחזיק בו וכיוצא באלו מכל מה שהיא צריכה,
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 242 אורחים