מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

"נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוגוסט 05, 2017 11:08 pm

כתב הרמב"ם (תעניות פ"ה ה"ב):
יום שלישי בתשרי שבו נהרג גדליה בן אחיקם ונכבית גחלת ישראל הנשארה וסיבב להתם [-להשלים] גלותן.


מקורו של ביטוי זה בסיפורה של האשה התקועית שנשלחה על ידי יואב אל דוד, וסיפרה לו את מה שיואב שם בפיה; שהיא אלמנה, אם לשני בנים, אחד מהם הרג את אחיו וכעת גואלי הדם רוצים להרוג את הרוצח. על כך אומרת האשה (שמואל ב' יד ז):
וְהִנֵּה קָמָה כָל הַמִּשְׁפָּחָה עַל שִׁפְחָתֶךָ וַיֹּאמְרוּ תְּנִי אֶת מַכֵּה אָחִיו וּנְמִתֵהוּ בְּנֶפֶשׁ אָחִיו אֲשֶׁר הָרָג וְנַשְׁמִידָה גַּם אֶת הַיּוֹרֵשׁ וְכִבּוּ אֶת גַּחַלְתִּי אֲשֶׁר נִשְׁאָרָה לְבִלְתִּי שִׂים לְאִישִׁי שֵׁם וּשְׁאֵרִית עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה:
ופירש רד"ק: וכבו את גחלתי - המאירה לי אחרי מות אישי ובני האחד.

כלומר גחלת היא אור קטן הנשאר לפליטה ממדורה גדולה.

לאחר שנהרג גליה בן אחיקם נכבית גחלת ישראל. ביטוי זה אינו מתייחס למותו של גדליה, אלא למה שקרה לעם. וכדלהלן.

לאחר גלות צדקיהו לא אבדה תקווה מהמשך יישוב יהודי בארץ ישראל, שכן
וּמִדַּלַּת הָאָרֶץ הִשְׁאִיר רַב טַבָּחִים לְכֹרְמִים וּלְיֹגְבִים:
וְהָעָם הַנִּשְׁאָר בְּאֶרֶץ יְהוּדָה אֲשֶׁר הִשְׁאִיר נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיַּפְקֵד עֲלֵיהֶם אֶת גְּדַלְיָהוּ בֶּן אֲחִיקָם בֶּן שָׁפָן: וַיִּשְׁמְעוּ כָל שָׂרֵי הַחֲיָלִים הֵמָּה וְהָאֲנָשִׁים כִּי הִפְקִיד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת גְּדַלְיָהוּ וַיָּבֹאוּ אֶל גְּדַלְיָהוּ הַמִּצְפָּה וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה וְיוֹחָנָן בֶּן קָרֵחַ וּשְׂרָיָה בֶן תַּנְחֻמֶת הַנְּטֹפָתִי וְיַאֲזַנְיָהוּ בֶּן הַמַּעֲכָתִי הֵמָּה וְאַנְשֵׁיהֶם: וַיִּשָּׁבַע לָהֶם גְּדַלְיָהוּ וּלְאַנְשֵׁיהֶם וַיֹּאמֶר לָהֶם אַל תִּירְאוּ מֵעַבְדֵי הַכַּשְׂדִּים שְׁבוּ בָאָרֶץ וְעִבְדוּ אֶת מֶלֶךְ בָּבֶל וְיִטַב לָכֶם:
(מלכים ב' כה יב, כב-כד).

אבל לאחר הריגת גדליה ברחה שארית הפליטה למצרים והישוב היהודי בארץ חוסל באופן מוחלט. שממת הארץ הייתה כה מוחלטת עד שנתקיים בה:
רבי יהודה אומר: חמשים ושתים שנה לא עבר איש ביהודה, שנאמר על ההרים אשא בכי ונהי ועל נאות מדבר קינה כי נצתו מבלי איש עבר ולא שמעו קול מקנה מעוף השמים ועד בהמה נדדו הלכו. בהמה בגימטריא חמשין ושתים הוו. ותניא, רבי יוסי אומר: שבע שנים נתקיימה גפרית ומלח בארץ ישראל.
(יומא נד.).

לשממה מוחלטת זו ישנה משמעות הלכתית חשובה; היא הסיבה לביטולה של קדושה ראשונה. שלא בטלה קדושה זו עד שלא גלו כל ישראל מעל הארץ.

ומשמעות חשובה נוספת, כדברי הרמב"ם:
ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה קנג
ואני אוסיף לך באור. אילו איפשר דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל, ולא יהיה שם בית דין ולא יהיה בחוצה לארץ בית דין שנסמך בארץ, הנה חשבוננו זה לא יועילנו אז כלום בשום פנים. לפי שאין לנו רשות שנחשב בחוצה לארץ ונעבר שנים ונקבע חדשים אלא בתנאים הנזכרים כמו שבארנו. כי מציון תצא תורה ודבר י"י מירושלים (ישעי' ב מיכה ד).

מדבריו עולה שביטול היישוב היהודי בא"י הוא ביטולו של עם ישראל* (ביטול שיש לו כמובן תקנה בשוב ה' שבות עמו), ומובן איפוא מדוע כותב הרמב"ם שעם הריגת גדליה בן אחיקם נכבית גחלת ישראל.

*ראה שו"ת חתם סופר (יו"ד רלד) בשם מהרלב"ח שהתפלא על דברים אלה.

מבוסס בחלקו על דברים ששמעתי מר' שלמה פישר שליט"א.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 06, 2017 2:31 am

עקביה כתב:ומשמעות חשובה נוספת, כדברי הרמב"ם:
ספר המצוות לרמב"ם מצות עשה קנג
ואני אוסיף לך באור. אילו איפשר דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל, ולא יהיה שם בית דין ולא יהיה בחוצה לארץ בית דין שנסמך בארץ, הנה חשבוננו זה לא יועילנו אז כלום בשום פנים. לפי שאין לנו רשות שנחשב בחוצה לארץ ונעבר שנים ונקבע חדשים אלא בתנאים הנזכרים כמו שבארנו. כי מציון תצא תורה ודבר י"י מירושלים (ישעי' ב מיכה ד).

מדבריו עולה שביטול היישוב היהודי בא"י הוא ביטולו של עם ישראל* (ביטול שיש לו כמובן תקנה בשוב ה' שבות עמו), ומובן איפוא מדוע כותב הרמב"ם שעם הריגת גדליה בן אחיקם נכבית גחלת ישראל.

*ראה שו"ת חתם סופר (יו"ד רלד) בשם מהרלב"ח שהתפלא על דברים אלה.

מבוסס בחלקו על דברים ששמעתי מר' שלמה פישר שליט"א.

למה ביטולו של עם ישראל? צ"ל אולי ביטול תורת ישראל. וראה כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=50&t=33479
לגופן של דברים לא מובן למה צריך את כל האריכות, המקור מהתקועית הוא יפה מאד, וה"ה על גדליה וסיעתו שהיו גחלת כלפי כל העם שגלה קודם.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 06, 2017 3:05 am

איש_ספר כתב:למה ביטולו של עם ישראל? צ"ל אולי ביטול תורת ישראל. וראה כאן viewtopic.php?f=50&t=33479

כמדומני שזו משמעות לשון הרמב"ם 'אותות האומה', דהיינו מה שעושה את האומה לאומה (אף כי איני מתיימר לטעון שאני מבין את זה). אבל 'תורת ישראל' איני מבין כלל מה עניינה לכאן. באשכול אליו קישרת הבאת פירוש נאה, אבל לא הבנתי כיצד הוא קשור לשאלה מה התבטל.
איש_ספר כתב:לגופן של דברים לא מובן למה צריך את כל האריכות, המקור מהתקועית הוא יפה מאד, וה"ה על גדליה וסיעתו שהיו גחלת כלפי כל העם שגלה קודם.

האריכות באה להסביר מדוע נכבית גחלת ישראל. הרי היה כעת יישוב יהודי גדול ומפואר בבבל, א"כ עם ישראל חי, ומה נכבה? הרי רק היישוב היהודי בארץ התבטל. אבל הרמב"ם ס"ל שיישוב זה הוא מקור חיותו של עם ישראל, והביטוי נכבית גחלת ישראל מקבל משמעות אחרת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 06, 2017 3:18 am

הבאתי את הקישור ששם מבואר שהאחרונים למדו מד' הרמב"ם שהזכרת שבהעדר ישוב באר"י אין משמעות לקידוש החדשים והשנים. ויתבטלו המועדות ח"ו.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 10, 2017 12:32 pm

עקביה כתב:לשממה מוחלטת זו ישנה משמעות הלכתית חשובה; היא הסיבה לביטולה של קדושה ראשונה. שלא בטלה קדושה זו עד שלא גלו כל ישראל מעל הארץ.
מקור -

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוקטובר 13, 2017 2:48 pm

רמב"ם הלכות תרומות פרק א
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה כיון שגלו בטלו קדושתן, שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא,

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עקביה » ד' אוקטובר 02, 2019 9:54 am

מעניינא דיומא.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

"נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' אוקטובר 02, 2019 1:23 pm

אגב, גם "וסיבב להתם גלותם" מקורו במקרא: "הָתֵם הַבָּשָׂר" (יחזקאל כד, י), "כְּהָתֵם הַפֹּשְׁעִים" (דניאל ח, כג), "וּלְהָתֵם חַטָּאת" (שם ט, כד).

כמו בעוד מקומות (לדוגמה יחזקאל כב, טו; שמואל ב, כ, יח; מלכים ב, כב, ד; ישעיהו לג, א), פירוש הדברים הוא כליה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 09, 2021 8:42 pm

האם מוזכר בחז"ל מה היה החטא שגרם להריגת גדליה ולכיבוי גחלת ישראל והשלמת גלותם.
האם אלו אותם החטאים שגרמו לחורבן הבית, ורק העונש הוא זה שבא בשלבים, או שהיה חטא אחר מסויים שגרם לכך.
ויש בזה נפק"מ לגבי דברי הרמב"ם על הצומות לזכרון "מעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות".
(והמבואר בגמ' בנדה שהיה לו לגדליה לחוש לעצת יוחנן בן קרח וכו' לכאו' לא זהו החטא שאותו אנו באים לזכור ולתקן).

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי אשר ברא » ו' ספטמבר 10, 2021 11:22 pm

עושה חדשות כתב:האם מוזכר בחז"ל מה היה החטא שגרם להריגת גדליה ולכיבוי גחלת ישראל והשלמת גלותם.
האם אלו אותם החטאים שגרמו לחורבן הבית, ורק העונש הוא זה שבא בשלבים, או שהיה חטא אחר מסויים שגרם לכך.
ויש בזה נפק"מ לגבי דברי הרמב"ם על הצומות לזכרון "מעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות".
(והמבואר בגמ' בנדה שהיה לו לגדליה לחוש לעצת יוחנן בן קרח וכו' לכאו' לא זהו החטא שאותו אנו באים לזכור ולתקן).


ראה מה שציין הרב "יוסף חיים אוהב ציון" כאן

אשי ישראל
הודעות: 919
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' ספטמבר 17, 2021 2:04 pm

עקביה כתב:כתב הרמב"ם (תעניות פ"ה ה"ב):
יום שלישי בתשרי שבו נהרג גדליה בן אחיקם ונכבית גחלת ישראל הנשארה וסיבב להתם [-להשלים] גלותן.


מקורו של ביטוי זה בסיפורה של האשה התקועית שנשלחה על ידי יואב אל דוד, וסיפרה לו את מה שיואב שם בפיה; שהיא אלמנה, אם לשני בנים, אחד מהם הרג את אחיו וכעת גואלי הדם רוצים להרוג את הרוצח. על כך אומרת האשה (שמואל ב' יד ז):
וְהִנֵּה קָמָה כָל הַמִּשְׁפָּחָה עַל שִׁפְחָתֶךָ וַיֹּאמְרוּ תְּנִי אֶת מַכֵּה אָחִיו וּנְמִתֵהוּ בְּנֶפֶשׁ אָחִיו אֲשֶׁר הָרָג וְנַשְׁמִידָה גַּם אֶת הַיּוֹרֵשׁ וְכִבּוּ אֶת גַּחַלְתִּי אֲשֶׁר נִשְׁאָרָה לְבִלְתִּי שִׂים לְאִישִׁי שֵׁם וּשְׁאֵרִית עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה:
ופירש רד"ק: וכבו את גחלתי - המאירה לי אחרי מות אישי ובני האחד.

כלומר גחלת היא אור קטן הנשאר לפליטה ממדורה גדולה.

[/size]


מחילה, לא הבנתי , ואשמח להסבר יותר מפורט:

א. האם לא ברור גם אלמלא הפס' מהאשה התקועית ש'גחלת' פירושו , כמקובל בעברית המודרנית, הגחל הנותר ממדורה. [לדוגמא , בעבודת יוה"כ "ולקח מלא המחתה גחלי אש", או "חציו שרפתי במו אש ואף אפיתי על גחליו"] לגחל זה יש פוטנציאל להדליק בעזרתו מדורה חדשה, ולזה מתכוון הרמב"ם. אינני מתווכח על כך שהמקור לביטוי הוא באשה התקועית, אך אני שואל במה מקור זה מוסיף לנו בהבנת הביטוי.

ב. אחרי חורבן המקדש השאיר מלך בבל בא"י מעט מהעם, ובראשותם גדליה, ואלמלא הרצח היה יכול היישוב היהודי בא"י להשתקם. מדוע בעיניך זה אינו הפירוש הפשוט של ה'גחלת' בדברי הרמב"ם [ולכן אתה נזקק לפירוש מורכב יותר] ?

מן הדרום
הודעות: 706
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' ספטמבר 17, 2021 2:44 pm

מחילה, לא הבנתי , ואשמח להסבר יותר מפורט:

א. האם לא ברור גם אלמלא הפס' מהאשה התקועית ש'גחלת' פירושו , כמקובל בעברית המודרנית, הגחל הנותר ממדורה. [לדוגמא , בעבודת יוה"כ "ולקח מלא המחתה גחלי אש", או "חציו שרפתי במו אש ואף אפיתי על גחליו"] לגחל זה יש פוטנציאל להדליק בעזרתו מדורה חדשה, ולזה מתכוון הרמב"ם. אינני מתווכח על כך שהמקור לביטוי הוא באשה התקועית, אך אני שואל במה מקור זה מוסיף לנו בהבנת הביטוי.

ב. אחרי חורבן המקדש השאיר מלך בבל בא"י מעט מהעם, ובראשותם גדליה, ואלמלא הרצח היה יכול היישוב היהודי בא"י להשתקם. מדוע בעיניך זה אינו הפירוש הפשוט של ה'גחלת' בדברי הרמב"ם [ולכן אתה נזקק לפירוש מורכב יותר] ?[/quote]

אולי הכוונה לומר שיש שני צדדים בהשארות גדליה
גם אור קטן כשלעצמו וגם אפשרות ליבוי

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 19, 2021 12:59 am

אשי ישראל כתב:מחילה, לא הבנתי , ואשמח להסבר יותר מפורט:

א. האם לא ברור גם אלמלא הפס' מהאשה התקועית ש'גחלת' פירושו , כמקובל בעברית המודרנית, הגחל הנותר ממדורה. [לדוגמא , בעבודת יוה"כ "ולקח מלא המחתה גחלי אש", או "חציו שרפתי במו אש ואף אפיתי על גחליו"] לגחל זה יש פוטנציאל להדליק בעזרתו מדורה חדשה, ולזה מתכוון הרמב"ם. אינני מתווכח על כך שהמקור לביטוי הוא באשה התקועית, אך אני שואל במה מקור זה מוסיף לנו בהבנת הביטוי.

ב. אחרי חורבן המקדש השאיר מלך בבל בא"י מעט מהעם, ובראשותם גדליה, ואלמלא הרצח היה יכול היישוב היהודי בא"י להשתקם. מדוע בעיניך זה אינו הפירוש הפשוט של ה'גחלת' בדברי הרמב"ם [ולכן אתה נזקק לפירוש מורכב יותר] ?

אה"נ, אפשר בהחלט שכב' צודק.
מה שכתבתי הוא ע"פ ההבנה, שמבוססת על דברי הרד"ק, ש'גחלת' הכוונה לאור הקטן ביותר שנשאר מהאש הגדולה.

עושה חדשות
הודעות: 12521
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: "נכבית גחלת ישראל" - למשמעותו של ביטוי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 28, 2022 8:38 pm

שיעורו של הגר"מ שפירא, למשמעותה של גחלת.
פרשת וילך תשנה.pdf
(247.08 KiB) הורד 73 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 197 אורחים