עמוד 1 מתוך 1

הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ה' ינואר 06, 2011 10:53 pm
על ידי בן באג באג
כתוב בצוואת הריב"ש ו' ע"ב
"התפלה היא זיווג עם השכינה וכמו שבתחילת הזיווג ניענוע, כן צריך לנענע עצמו בתפילה בתחילה"

בדקתי במספר הו"ל וגירסאות הכוללות מקבילות והארות, האם ישנה מקבילה להקבלתו של הריב"ש, בהשוואתו לנענוע, אך העלתי חרס בידי, כולם מציינים אך ורק לזוהר וש"מ שהתפילה היא כזיווג ותו לא, מישהוא מבין החכמים יודע היכן מקורו?
יתר על כן, בס' בעש"ט על התורה בראשית, ישנו חלק הנקרא "עמוד התפילה" ובו מובאות רבות בענין התפילה מהריב"ש, שם צטטו לפו"ר את כל הס' צוואת הריב"ש כסדר, ומשום מה את החלק הזה השמיטו, הוא מופיע אך בהערות של מקור מים חיים, כאן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... S&page=147
כותב הליקוט "עמוד התפילה" ובעל באר מים חיים זה אותו אדם, א"כ למה השמיטו מגוף הספר וציינו רק בהערות, ואם שני בנ"א הם, א"כ למה הושמט כלל מגוף הספר? ושמא החידוש והדימוי הוא גדול וללא מקורות ולכן השמיטוהו?
למי מהחכמים הפתרונים?

מצורף צילום צוואת הריב"ש בתמונה:
ניענוע.JPG
ניענוע.JPG (52.66 KiB) נצפה 6005 פעמים

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ה' ינואר 06, 2011 11:44 pm
על ידי גימפעל
נא לא להגרר לוויכוח חסידים ומתנגדים
בכרם חב"ד בעריכת הרב יהושע מונדשיין תשנ"ב עמוד 160 בפרק על סילוף דברי חסידות מובא גם ענין זה ומביא שם משני מקומות בכתבי הגר"א שמביא ג"כ ענין זה על תנועות האדם בעסקו בתורה.

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:19 am
על ידי אליהוא
זה דוגמא טובה לסילופיו של ה"ה הידוע, שאין כמעט עמוד אחד בספרו שאינו מלא סילופים והטעיות מרושעות [ועוד בפרק על סילופים].
א. הוא מתעלם מצוות הריב"ש ומתייחס רק לכתר שם טוב, שם מוסיף מילים בסוגרים לפרש בצורה אחרת
ב. הדברים הכתובים בספרי הגר"א שמביא [וכעי"ז יש בהרבה מקובלים] אין ענינים לכאן ולא קרב זה אצל זה כמבואר למעיין.
ג. גם לו היה כדבריו, והמחבר כש"ט לא התכון לכך, הרי זה גופא הטענה שכותבים דברים שבכבשונו של עולם בספרים המוניים שבאים לידי מעשים כאלו רח"ל.
ד. גם דברי ההבל והבלע שכתב בשורה שאח"כ הם דברים מסולפים ושקריים משורשם, וזה דרכו כסל למו בכל ספר התועבה הלז.

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:25 am
על ידי אדג
יש לזכור שאת צואת הריב״ש ואת כתר שם טוב לא כתב הבעש״ט ואף לא אחד מתלמידיו אלא תלמיד תלמידו. וכידוע שהבעש״ט אמר תורתו באידיש ולא בלשה״ק, והדברים הללו הן בלשה״ק וא״כ בודאי עברו עריכה ולאו דווקא מושלמת. א״כ לא לתלות את הדברים כפי שהם כתובים בקדוש ישרא״ל.

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 3:35 am
על ידי חכם באשי
זכור לי, שאת אותם הדברים שבצוואת ריב"ש מצויים גם באמרי פינחס השלם, לר"פ מקאריץ, תלמידו של הבעש"ט.

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 4:38 am
על ידי איש_ספר
אדג כתב:יש לזכור שאת צואת הריב״ש ואת כתר שם טוב לא כתב הבעש״ט ואף לא אחד מתלמידיו אלא תלמיד תלמידו. וכידוע שהבעש״ט אמר תורתו באידיש ולא בלשה״ק, והדברים הללו הן בלשה״ק וא״כ בודאי עברו עריכה ולאו דווקא מושלמת. א״כ לא לתלות את הדברים כפי שהם כתובים בקדוש ישרא״ל.

חייב אדם לומר בלשון רבו:
"שבאמת אינה צוואתו ולא ציווה כלל לפני פטירתו רק הם לקוטי אמרותיו הטהורות שלקטו לקוטי בתר לקוטי, לכון הלשון על מתכונתו, אך המכוון הוא אמת לאמיתו - אגה"ק לרב בעל התניא
[מהו 'לכון הלשון על מתכונתו?']
ישנה דעה שרוב צוואת הריב"ש היא מהמגיד ממעזריטש, עד כמה הדברים מבוססים?

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 6:04 am
על ידי אדג
איש ספר, י"ל שבשעת הדחק אין החיוב חל כ"כ...
אם אדה"ז שהיה תלמיד מובהק להרב המגיד כותב "לקוטי בתר לקוטי" ושלא ידעו לכוון הלשון על מתכונתו - אני בטוח שהמגיד זה לא!

חבל שלא הבאת את המשך הלשון שם, שהוא מקור דבריי שהבעש"ט אמר תורתו בל' אידיש ולא בלשה"ק.

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 6:35 am
על ידי אתנחתא
בשעה שהזהר כבר דימה עבודת התפלה לזיווג פעמיים בתיקונים. ובתיקון מ"ח מדמה שכשם זיווג צ"ל בקרוב בשרא ודא דבוקא דיחודא דלעילא.. ובג"ד אוקומהו מארי מתניתין דכד בר נש מצלי ומייחד קב"ה בשכינתיה דלא יהיא דבר חוצץ, אז מה כל כך מחודש, שהבעש"ט ממשיך הדימוי לעוד פרטים? וכמובן שצריך להיות גס ובהמי לקחת את הדברים בהגשמה כפי שלקחו המלינים בסגנון גס ודוחה.

ואדרבא, במקום לטעון שהוא סילף בלי הסבר אולי באמת תבאר מדוע הההשואה לדברי הגר"א "וזה תנועת האדם בעסקו בתורה זאז נקרא חי בסוד אבר חי" מהווה סילוף עצום? אולי תבאר ההבדל היסודי והשונה. וגם אולי תבאר איפה המקור הקדום במקובלים לגבי תננועת לימוד התורה? במקום לזרוק מלים?

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 6:36 am
על ידי אתנחתא
צוואת הריב"ש הם ממסורות של הבעש"ט שהיה בבית המגיד ממעזריטש, לא שהמגיד כתבו, והרבה מעורב שם מדברי המגיד.

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:01 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב::
"שבאמת אינה צוואתו ולא ציווה כלל לפני פטירתו רק הם לקוטי אמרותיו הטהורות שלקטו לקוטי בתר לקוטי, לכון הלשון על מתכונתו, אך המכוון הוא אמת לאמיתו - אגה"ק לרב בעל התניא
מהו 'לכון הלשון על מתכונתו?

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:04 pm
על ידי אתנחתא
יש כאן חסר, וצ"ל ולא ידעו לכון הלשון על מתכונתו

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:05 pm
על ידי איש_ספר
אתנחתא כתב:יש כאן חסר, וצ"ל ולא ידעו לכון השון על מתכונתו

יאש"כ, ולפי"ז ר"ל שאין לדקדק בלשון הדברים הבאים שם?

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ו' ינואר 07, 2011 2:09 pm
על ידי אתנחתא
כן, כן זה חלק מביאור ארוך שהכותב כתב "שרתה" וצ"ל מתלבש (לגבי שכינה בגוי) ובאמצע הקטע יש חידוד: "ומ"ש המלקט שרתה לא ידע לכון הלשון בדקדוק כי הבעש"ט אמר דבר תורה בל"א[=לשון אשכנז] ולא בלה"ק"

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ג' ינואר 23, 2018 12:14 pm
על ידי פשיסחא
צוואת הריב"ש הוא מהבעש"ט והמגיד הקטע הנ"ל מקורו בספר אור האמת מהמגיד

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ג' ינואר 23, 2018 11:01 pm
על ידי כח עליון
אתנחתא כתב:בשעה שהזהר כבר דימה עבודת התפלה לזיווג פעמיים בתיקונים. ובתיקון מ"ח מדמה שכשם זיווג צ"ל בקרוב בשרא ודא דבוקא דיחודא דלעילא.. ובג"ד אוקומהו מארי מתניתין דכד בר נש מצלי ומייחד קב"ה בשכינתיה דלא יהיא דבר חוצץ, אז מה כל כך מחודש, שהבעש"ט ממשיך הדימוי לעוד פרטים? וכמובן שצריך להיות גס ובהמי לקחת את הדברים בהגשמה כפי שלקחו המלינים בסגנון גס ודוחה.

ואדרבא, במקום לטעון שהוא סילף בלי הסבר אולי באמת תבאר מדוע הההשואה לדברי הגר"א "וזה תנועת האדם בעסקו בתורה זאז נקרא חי בסוד אבר חי" מהווה סילוף עצום? אולי תבאר ההבדל היסודי והשונה. וגם אולי תבאר איפה המקור הקדום במקובלים לגבי תננועת לימוד התורה? במקום לזרוק מלים?


דברי הזוהר הם שהמתפלל הוא הנוקבא
דברי הגר"א הם שהנוקבא היא התורה (מורשה. ועדיין צ"ב)
אם זה נכון - החילוק עצום

Re: הבעש"ט: התפלה היא זיווג עם השכינה -מקורו? והשמטתו המכוונת?

פורסם: ג' ינואר 23, 2018 11:19 pm
על ידי לב האבן
כמדו' הי' ע"ז בס' Post-Sabbatian Sabbatianism של בצלאל נייאר