פלגינן כתב:א גאליציאנער כתב:פלגינן כתב:בדורות הקודמים היה נהוג מתן דמי רח"ש [=רב, חזן, שמש/שוחט] לכלי הקודש בקהילה, כמס על תנאים או נישואין וכדו'. ואין מן הצורך להאריך.
בצרור מכתבים שהגיע לידי אודות דו"ד שנעשה בין אחד שהחזיק בזכות זו לבין כאלו שרצו לעשוק ממנו חזקה זו [כמצוי בשו"תים], נזכר כמה פעמים המונח רח"ש בלשון: 'הכנסת החזנות'.
לא מצאתי בחיפושים את המונח בלשון זה. האם ידוע על מקור דומה?
אגב... רח"ש נהוג גם היום ולא רק בדורות הקודמים, ואם תוכל לפרט מעט יותר מאיזה איזור בעולם ומאיזה זמן זה יוכל להקל על חיפוש הפיתרון.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
חבל ווהלין.
לא כתבת את המקום בציר הזמן ההיסטורי... היות ובמה שנוגע למאה וחמישים \ ושמונים שנה האחרונות ייתכן בהחלט שאין הכוונה אלא לחזנות לבד, היות וערים כמו זיטומיר החזיקו כבר בחזן מקצועי, וחלקן אף שלמו הרבה כסף לאחד כזה כידוע, ואם אמנם כי צמד המילים הללו אינו שכיח בספרות הפוסקים, אמנם הדיון על משרת החזן שכיח מעט יותר, וקונפליקטים בין החזן לגבאים וראשי הקהילה לא חסרו אף פעם כידוע לחובבי דברי ימיה... החזנים היו על פי רוב עניים מרודים וטפלי תלויים בהו, וראשי הקהילה תמיד התעמרו בהם אם מפאת שהיו צדיקים מידי והחזן מודרני או ההיפך עיין ערך יוסל׳ה רוזנבלאט וקהילות מונקאטש ופרשבורג.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
נ.ב. כתבתי על פי ההנחה ששיערת שמדובר בהכנסת החזנות ככינוי לרח"ש ולא בגלל שכתוב כך במפורש בדו"ד שבזה המדובר, אם תואר במכתבים גם תפקיד שמשות וכדומה ועליו נכתב גם כן המושג -הכנסת החזנות- הרי כל דברי בטלים וצריך לחפש מחדש...