אפרט יותר:
נמצא תחת ידי ספר
סדר הדורות דפוס
זאלקווא תקנ"ז, מלא הערות כת"י - כ400 במספר - בגליוני הספר. אבל בינתיים טרם עמדתי על זהותו של הכותב.
מתוך ההערות עולה שמדובר בתלמיד חכם גדול, בעל סברא ישרה המנתח כל דבר לאישורו. היה בקי גדול בספר הזוהר, הבהיר, הפליאה, ספרי הרמ"ק ושאר ספרי קבלה, ובד בבד גם בשני התלמודים, למופת. לעומת זאת, גם בספרי חכמי הזמן המשכילים.
מכל הספרים שהוא מציין אליהם בהערותיו, נראה שהיו בידו המון ספרים ודפוסים ישנים. הספר הכי מאוחר שהוא מזכיר הוא ספר ארץ קדומים שנדפס בשנת
תקצ"ט. משמע שכתב את ההערות בתקופה ההיא או קצת אחרי כן.
כותב ההערות מזכיר את הספר אור פני משה כך: "בספר אור פני משה להרב החסיד הגדול מוה' משה מפשעוורסק".
כתב כל פעם 'יאודה' במקום 'יהודה', מה שאינו רגיל כלל אצל האשכנזים כידוע.
*
חידוש חשוב אחד המובא בגליונות ההם, לא מצאתי שקדמו איש בזה, רק בספר רב פעלים לר' יצחק ב"ר פינחס ברמאן, מביאו על שם גיסו "המופלג הבקי"
ר' שמואל זיו [איני יודע אם הוא ר' שמואל יחיאל זיו, אביהם של ר' יו"ט ליפמאן ור' כָּלב]. אם כן, יש צד לומר שההערות הן של ר' שמואל, שחי בתקופה ההיא. מובן מאליו שקשה מאוד לבנות על זה בנין שלם, ובפרט כשאין לי מספיק פרטים על ר' שמואל, לשם השוואת הכתב והסגנון.
*
שילוב נדיר זה של השתמשות ובקיאות במקורות רבים, חדשים גם ישנים, כשבתוכם ספרי קבלה, חסידות והשכלה, סביבות שנת ת"ר, מתאים מאוד ל
ר' אליקים המילזאהגי הנודע על שם ספרו 'ראביה'. וכבר עמד על כך הבקי ר' שלום הלל, והסכימו עמו מומחים אחדים.
השוואה אחת מצאתי בין ההערות הנזכרות לסדר הדורות, לבין ספרו ראביה: על ר' אמוראי המוזכר בספר הבהיר, ביחד עם ר' רחומאי, כתב בגליון סדר הדורות הנ"ל: "ונראה דהם רבנן סבוראי". וכן דעת המילזאהגי בספרו ראביה דף לא ע"ב.
בכל זאת יש לי כמה שאלות, שרובן אינן מכריעות לשלול את הזיהוי, אולם יש להתחשב בהן. ואלו הן:
א. הכתב דומה מעט לכתב ידו של ראביה, אלא שמספר אותיות אינן דומות לכתיבת ידו, דוגמת אות ע' ואות ק'. לאידך, ידוע לי שכתיבות שונות היו לו בחיבוריו הרבים, וקשה להכריע אצלו על פי הכתב. [גם פרופ' יונתן מאיר, המתמחה מאוד בראביה והמסתעף, כתב לי שאינו יכול לקבוע בבירור שמדובר בכתב ידו, הגם שהוא דומה מאוד לכתב ידו.]
ב. בספר ראביה, וכן בהגהותיו לשם הגדולים, הוא מציין כמה פעמים לפי דפי סדה"ד דפוס קארלסרוא, משמע שדפוס זה היה ברשותו. ואילו את הגהותיו לסדה"ד רשם בדפוס שני: זאלקווא תקנ"ז. [אבל כמובן יתכן שהיו לו שני עותקים של סדה"ד.]
ג. תמוה שבכל הערותיו לסדר הדורות אין הוא מפנה אף פעם לשאר כתביו. ואילו בשאר חיבוריו מרבה ראביה מאוד לציין לשאר ספריו.
ד. בספר ראביה, וכן בהגהותיו לשם הגדולים, הוא מזכיר כמה פעמים את רבי אפרים זלמן מרגליות כ"בן אחות אבי". ואילו בגליון סדה"ד הוא מזכירו בלי להזכיר כל קשר משפחתי ביניהם. מכל מקום יתכן שרצה לקצר מאוד בכותבו בגליון הספר, לכן השמיט פרט זה. לעומת זאת, הגהותיו לשה"ג נכתבו בדפים המצורפים בסוף הספר, לא בגליוני הספר ממש, לכן האריך שם יותר. וזה יכול ליישב את מה שהערתי בהערה הקודמת.
ה. בשאר חיבוריו הוא כותב 'יהודה', וכאן בעקביות 'יאודה'.
אשמח אם יוכל מישהו להחכימני בנושא.
הנה דוגמא של כתב היד:
![גליוני זאלקווא.jpg](./download/file.php?id=51941&sid=25bf5723a0c6324ed187f4a72359a84a)
- גליוני זאלקווא.jpg (2.11 MiB) נצפה 3790 פעמים