מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' אוגוסט 18, 2017 11:03 am

רס"ג בהקדמתו לאיכה (בשלבי ההדרה מתקדמים) עוסק בעשרים מידות הנפש (אכ'לק אלנפוס).

בקטעי הגניזה שאותרו עד כה מההקדמה יש לנו מספיק חומר כדי לראות שמדובר בעשרים מידות, עשר כפולות, הראשונה - הגאווה והענווה (אלשמך' ואלכשוע), אחריהן הבושה והעזות (אלחיא ואלקחה), ההמשך קטוע עד האומץ והמורך (אלשג'אעה ואלג'בן), אחריהן הכיליות והנדיבות (אלסכא ואלבוכל), אחר כך קטוע הדיון על הקנאה, ואחר כך באות שאר המידות: החרטה (אלנדם), המהירות (אלקלק), השאננות (אלאטמאנייה), והשנים האחרונים הם השמחה והיגון, ובהם מרחיב רס"ג כעיקר עניינה של איכה.

האם יש לרעיון זה מקורות קדומים לרס"ג?

מצאתי מקבילות מאוחרות לעשרים מידות הנפש כדלהלן:

1. אבן גבירול ב"תיקון מידות הנפש" מונה ג"כ עשרים מידות. החלוקה שלו שונה - הוא ממיינן לפי החושים, 4 לכל חוש. אולם יש הקבלות בתוך הדיון הזהות גם מילולית לאבן גבירול, כמו למשל ההסבר שהתועלת ביגון היא שהדמעות הזולגות מנקזות החוצה את הנוזלים שהתקלקלו כל כך עד שאין טעם להשיבם לגוף.

2. חכם תימני אנונימי, שחי לפני המאה הי"ד, וחיבר "שלשה חיבורים פילוסופיים למחבר יהודי תימני" כפי שפרסמם הרב קאפח בספונות טז. ההקבלה כמעט מילולית למה שהשתמר לנו מרס"ג, אך מעניינים ההבדלים: 1. החכם התימני מקדים את העיסוק במחשבה, התאווה, הכעס, החוש והתנועה. רס"ג מקדים ואומר שלא יעסוק בהם כיון שאינם מעניין חיבורו. הוא עוסק בהם בהקדמה למשלי. האם המשמעות היא שהעתיקו מאותו מקור ורס"ג מתנצל על שלא העתיק חלק זה כאן?. 2. יש הבדלים קלים בניסוח, כך שאין כאן העתקה מילולית. 3. רס"ג מביא ראיות מהמקרא ומדברי חז"ל, והחכם התימני לא. אם מדובר בהעתקה מחכם נכרי אחר, ההסבר לכך פשוט וכמובן.

3. רבי זכריה המכונה יחיא אלצ'הארי מתימן, בן המאה הט"ז, שנסע לא"י ולמד מפי מרן הב"י, כותב במחברת השישית שפורסמה ע"י יערי במסעות א"י שכאשר כלה החכם לדבר דברי חכמתו רמז לתלמיד אחד לדבר בנפש ובכוחותיה, והלה עמד ודיבר בכוחות הנפש - החמשה הפנימיים והחיצוניים וכו', הכל כבספר הנפש של אבן סינא, ובהמשך "ועוד נמצא לנפש החמודה עשרים מדה", והוא מסדר אותם דברים ורעיונות, בעברית ובחרוזים.

4. ספר ארחות צדיקים, בן המאה הט"ו, מבוסס על סדר דומה - שמונת המידות הראשונות מסודרות באותו סדר, אח"כ מתערבב הסדר ומושמטות שתי מידות, ובסוף הספר נוספות מידות חדשות.

ובכן, האם מקור קדום לכולם או שמא רס"ג הוא הקדום וממנו העתיקו האחרים? והאם מוכרים מקורות נוספים המונים את המידות הללו של הנפש?

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 18, 2017 2:46 pm

האם אין כאן המידות המנוגדות כפי שהם נמנו על ידי אריסטו ואח"כ על ידי הרמב"ם?

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' אוגוסט 18, 2017 4:00 pm

אתה יודוך אחיך.

כוונתך כנראה לדברי אריסטו באתיקה ניקומאכית ספר ב פרק ז ודברי הרמב"ם בשמונה פרקים פ"ד (יש גם רשימה חלקית עוד יותר בהל' דעות פ"א ה"ד).

אלא שדברי אריסטו יכולים לשמש מקור רחוק בלבד. לא זו בלבד שאצלו החלוקה משולשת, ובכל תכונה הוא מונה את שתי הקצוות ואת הממוצעת, אלא שגם אינו מזכיר (ובעקבותיו הרמב"ם) את האהבה והשנאה, הקנאה והחרטה, היגון והשמחה. כמו"כ הם מוסיפים תאווה ופרישות, מה שאין אצל רס"ג, ר"ש אבן גבירול והנמשכים אחריהם.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 18, 2017 4:37 pm

הוגה ומעיין כתב:אתה יודוך אחיך.

כוונתך כנראה לדברי אריסטו באתיקה ניקומאכית ספר ב פרק ז ודברי הרמב"ם בשמונה פרקים פ"ד (יש גם רשימה חלקית עוד יותר בהל' דעות פ"א ה"ד).

אלא שדברי אריסטו יכולים לשמש מקור רחוק בלבד. לא זו בלבד שאצלו החלוקה משולשת, ובכל תכונה הוא מונה את שתי הקצוות ואת הממוצעת, אלא שגם אינו מזכיר (ובעקבותיו הרמב"ם) את האהבה והשנאה, הקנאה והחרטה, היגון והשמחה. כמו"כ הם מוסיפים תאווה ופרישות, מה שאין אצל רס"ג, ר"ש אבן גבירול והנמשכים אחריהם.


צריך להסתכל במפרשיו הערביים של ספר המדות, ולראות אם הם מרחיבים את הנושא. בכל מקרה, מן הסתם אתה מכיר את התחום יותר טוב ממני, אז די בזה.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

הודעהעל ידי חד ברנש » א' אוגוסט 20, 2017 8:22 pm

הוגה,
בנוגע לסעיף 3 דלעיל -
אל תשתמש במהדורת יערי המיושנת, שכן ספרו של ר' זכריה יצא בשלמותו בשם 'ספר המוסר', בשתי מהדורות. האחת של רצהבי (ועליה אני ממליץ) והשניה בידי ר' מרדכי יצהרי, והיא מצויה באוצר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אוגוסט 20, 2017 9:07 pm

אגב, ה'למד מפי מרן הב"י' התבטא בשמיעת שיעורו בשבת פעם אחת.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: עשרים מידות הנפש: רס"ג, אבן גבירול, חכמים תימניים וארחות צדיקים

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » א' אוגוסט 20, 2017 11:42 pm

ייש"כ לשניכם!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 380 אורחים